هدایت شده از تربیت بنیادی - نگاهی متفاوت
خصلت های مصون ساز.mp3
5.66M
🍃🍃🍃
❇️ خصلتهای مصون ساز چیه؟ 🤔
🔰وسط مهمونی اومدم
به قولم عمل کنم😉
#محمد_مهدی_الهی_منش
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
❀ تربیت بنیادی ❀
https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii
حیف یا شکر؟!
عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد «شکر» که این آمد و صد «حیف» که آن رفت
مصراع دوم این بیت قاآنی، در فضای مجازی، اغلب به گونهای که آمد نوشته میشود، درحالیکه، آنگونهکه در دیوان شاعر میبینیم، به جای «حیف»، «شکر» آمده است.
(تفاوت معنایی این دو واژه نیازی به توضیح ندارد. قاآنی هم مثل شماری از شاعران پیشینِ فارسیگو، رفتن رمضان را موهبت و غنیمت و اِنعام دانسته و از رفتن آن دریغ نخورده است!)
....
گویا مصراع دوم این بیت استاد بهار را جایگزین مصراع قاآنی کردهاند:
شاهی به میان آمد و شاهی ز میان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
https://t.me/joinchat/AAAAAD7Fssu7AgJ7o97tgw
✳️ماجرای فامیل بیحجاب آیتالله طالقانی
مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما روسری سر میکرد بیرون میرفت. یک بار به مناسبتی چادر سرش کرد. آقا به او گفت «چرا دکورتو عوض کردی؟ همان طوری که بودی بیا»، حالا یادم نمیآید چه کسی میخواست بیاید که خواهرم مریم چادر سر کرد.
دختر آیت الله طالقانی: دخترخاله ما که مرحوم شدهاند، بیحجاب بود؛ هر دفعه میآمد منزل در میزد ما میرفتیم در را باز میکردیم، میگفت «اگر آقا هست چادر بدهید من با چادر به داخل منزل بیایم».
یک بار که در خانه ما را زد، من در را باز کردم دیدم هایده خانم است. آقا هم داشت در حیاط قدم میزد، هایده خانم خودش در را پیش کرد یک کناری ایستاد تا بروم برای او چادر بیاورم، حاج آقا همین طوری که قدم میزد آمد در را باز کرد و او را دید، گفت «بفرمایید». دخترخاله هم عقبعقب رفته بود و گفت «منتظرم طاهره برای من چادر بیاورد»، آقا گفت «از کوچه آمدی همه شما را دیدند من یکی گناه کردم شما را ببینم». (خنده) خیلی برای هایده خانم و ما جالب بود.
آقا میگفت خود جوانها باید به مسائل دینیشان برسند و رعایت کنند، امری و دستوری جواب نمیدهد.
🔹 تيزر | گپ و گفت صميمي با فرزندان طالقاني http://goo.gl/F8nGDf
🔹 متن بخشی از گفتگو http://goo.gl/70Yj7N
انباز
✳️ماجرای فامیل بیحجاب آیتالله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما ر
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکردهام (بلکه حتی بر صحت آن خبر نیز اصراری ندارم) چه اینکه نه قصه را در مقام بیان تمام نظر ایشان میبینم و نه اصولا چنان حجیتی بر احدی از غیر معصومان (و حتی بر همه ایشان یکجا) قائلم.
هدفم بیان بخشی از واقعیت دینداری در جامعه معاصر است،
که گاهی ندیدن و ندانستن همین واقعیات،
انسان را دچار خطاهای شناختی و عملی سنگین و جبرانناپذیری میکند.
بنده در گفتارها و نواشتارهایم، فهم
خودم از نصوص دینی را درباره حجاب و امر به معروف توضیح داده و منتشر کردهام و ضمن پذیرش مسئولیت دنیوی و اخروی مواضع خودم، برای گفتگوی علمی و همافزایی در سطوح مختلف (از مباحث بنیادین تا کاربردی) آمادگی کامل دارم.
نقل چنین مطالبی بیان زاویهدیدهای مرتبط با آن مسائل است، از جمله اینکه بعید نیست یک فقیه مهذب یا یک فرد مؤمن انقلابی نیز چنین فهم و قرائتی از اسلام و فقه و احکام شرعی داشته باشد.
#حجاب
#امر_به_معروف
#آیت_الله_طالقانی
https://eitaa.com/anbaz60/1192
دیدید گاهی دو نفر با هم گفتگو و بحث میکنن، اما یکیشون بعد از اینکه حرفشو میگه، میگه "لطفا دیگه ادامه ندید" یا "دیگه بعد از این ادامه نمیدم"؟
خب عزیز جان
اگه میخوای طرف ادامه نده، خودت در ادامه ندادن پیشقدم باش،
هر وقتم خواستی ادامه ندی، یا اصلا ادامه نده، یا گلی، تشکری، چیزی بفرست و میدان بحث رو ترک کن.
فکر میکنم این، محترمانهتر و متواضعانهتر باشه. 🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1193
سابقا جایی درس میخوندیم که هم درس تکراری داشت هم مشکلات دیگر. یه وقت به مدیرش گفتم «لطفا سرفصلها رو بدید ببینم. اگر قراره ادامه تحصیلمون مثل همین یکی دو ترم باشه، از حالا انصراف بدم».
فرمودند: «مرسوم نیست سرفصل رو به طلاب بدیم».
گفتم: «اولا مرسوم نیست، اما گناه و ممنوع هم نیست و معقول هم هست.
ثانیا اگر هم مرسوم نیست، شما مرسومش کنید».
«مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ؛ هر کس رسم نیکویی را پایه گذاری کند، هم پاداش این پایه گذاری به او می رسد و هم پاداش همه کسانی که تا روز قیامت مطابق آن کار نیکو عمل کنند، بدون آنکه چیزی از اجر آنها کم شود».
گاهی یه چیزایی به قدری مرسوم و موسوم میشه که غفلتا جای حق و عدل و عون و احسان رو میگیره:
«... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ همدیگر را بر نیکی و حفظ خود از خطر و خطا یاری کنید، نه بر تنبلی از کار نیک و گناه و دشمنی جویی. و از خدا پروا داشته باشید؛ زیرا مجازات خدا سخت است.» (مائده 2)
https://eitaa.com/anbaz60/1194
#بازنشر (با ویرایش و بهروزرسانی) از کانال تلگرامی
https://t.me/anbaz60/465
محبوب یا منفور؟
📌 محبوبیت روحانیان کمتر شده یا بیشتر؟ عاملش چیست؟
البته بدون آمار معتبر، نمیتوان سخن قاطعی گفت، اما تجربه زیستهام چنین است:
1️⃣ به طور میانگین، #وسعت محبوبیت روحانیان و صنف روحانیت، بهنسبت، بیشتر از دوران قبل از انقلاب شده، و نفرت از روحانیان هم احتمالا کمتر رایج است. اما بین کسانی که دلِ خوشی از این صنف ندارند، #عمق نفرت را بیشتر، و میان هوادارانشان هم عمق محبوبیت را کمتر مییابیم.
یعنی محبوبیت، کیفیتی کمتر یافته است و گویا کمّیتی بیشتر، و نفرت، کیفیتی بیشتر و گویا کمّیتی کمتر.
2️⃣ حمله به چند طلبه در دو سه روز و قتل برخی از آنها (گذشته از قتل طلبه همدانی و مشهدی و تهرانی و ... در گذشته) هشدار و چالشاند.
آیا قبل از انقلاب هم طلاب و علمای دین، ترور میشدند؟ هم رویکرد سازمان حوزه علمیه و هم وضعیت حکمرانی منتسب به دین، در هر دو سوی کاهش و افزایش، مؤثر بوده است.
3️⃣ پدیدههایی مثل سیل و زلزله و کرونا، زمینۀ خدمترسانی طلاب محترم و مجاهد را فراهم میکنند که فرصتهای مناسبی برای بهبود این وضعاند.
اما اکتفا به چنین وقایعی، #انفعال ناپسندی است. اگر آسیبشناسی نکنیم، مسیر درست را نمییابیم و برنامه و فعالیت بایسته و شایستهای نخواهیم داشت.
#تسلیت به بازماندگان محترمِ حجت الاسلام سلیمانی
و #دعا برای سلامتی حجت الاسلام سجاد جهانگیری
۹ اردیبهشت 1402
https://eitaa.com/anbaz60/1195
هدایت شده از کانال رسمی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ضايعه تاسف بار درگذشت حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد کاظم خانلو؛ دانش آموخته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، رئيس اداره تبليغات شهرستان تاكستان را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه حوزوي و قرآنی تسلیت عرض نموده، براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و اجر كثير مسئلت مي نماييم.
مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
درباره انتخابات پیشِ رو
📌
اگر حکومت واقعا میخواهد مردم در انتخابات شرکت کنند و انتخاب درستی هم داشته باشند، از #بدیهیترین مقدماتش این است که زمینه شناخت درست و کافی و مستند و مستدل کاندیداها را فراهم کند.
تا زمانی که نامزدها بتوانند با دروغ و تظاهر و نفاق، مردم را فریب دهند،
هم انتخابهای درست به حداقل خواهد رسید
و هم مشارکت در انتخابات به مرور زمان، کمتر خواهد شد.
یکی از تفاوتهای اصلی حکومت درست و نادرست در همین است که آیا راهبری جامعه را
بر اساس آگاهی و واقعبینی حداکثری مردم پیش میبرند،
یا با انباشته کردن بیخبریها.
#اعتماد_عمومی نیز با نصیحت و بخشنامه بهدستنمیآید،
بلکه حاصل فرآیندی است که در آن، واقعیت امور و افراد، برای عموم مردم، به صورت کافی و مستند و مستدل، روشن شود.
#انتخابات
22 اردیبهشت 1402
هدایت شده از اخلاق در حوزهی اجتماع
🔹دین در حوزهی عمومی
✅ دیوید هالنباخ، الاهیاتدان معاصر مسیحی، میگوید امروزه، گروههای مذهبی برای آنکه بتوانند در حوزهی عمومی وارد شوند و در تحقق خیر عمومی(common good) مشارکت داشته باشند، با دو چالشِ آزاردهنده روبهرو هستند:
نخست اینکه باید جامعهای که تا اندازهی زیادی "سکولار" شده است، را قانع کنند که آنها نیز به اندازهی کافی شایستگی ورود بیدردسر و بدونِ تنشآفرینی در حوزهی عمومی و همکاری با افراد، گروهها، و سازمانهای غیرِ دینی را دارند؛ به این معنا که با حضور و عملکردِ خود شکاف اجتماعی ایجاد نکرده و یا شکافهای موجود را پررنگ نمیکنند و حاضرند دیگران را به رسمیّت شناخته و با آنها همکاری کنند.
و دوم اینکه به این پرسش پاسخ دهند که با کدام خوانشِ مذهبی از میان خوانشهای متکثّر از مسیحیت بنا دارند در حوزهی عمومی فعال باشند. این از آن جهت است که از نگاه او، گروههای مذهبی خوانشهای مختلفی از دین خود دارند. وجود این خوانشها این پرسش را پدید میآورد که کدام خوانش میتواند وارد حوزهی عمومی شده و برای تامین خیرِ عمومی و صلح بکوشد.
✅ سخن هالنباخ به این معناست که دین برای ورود به حوزهی عمومی، هم سکولارها را باید قانع کند و هم گروههای دینیای را که خوانشهای متفاوتی دارند. تصور من این است که از میان این دو چالش، دوّمی خطیرتر و دشوارتر باشد. سکولارها را شاید بتوان قانع کرد و به آنها قبولاند که مذهب هم میتواند در تامین صلح و عدالت و امنیت اجتماعی نقشی داشته باشد؛ ولی گروههای مذهبی با خوانشهای متفاوت به این سادگی راضی نمیشوند. به همین دلیل است که هالنباخ معتقد است مشکل اصلی حضور مسیحیّت در حوزهی عمومی گروههای مذهبیِ مخالف هستند و نه گروههای سکولار.
مهراب صادقنیا
۱۴۰۲/۲/۲۳
@sadeghniamehrab
https://t.me/sadeghniamehrab