eitaa logo
اندیشه رضوان
1.8هزار دنبال‌کننده
684 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
از معرفت تا خرافه 🔹همانطور که علم و فناوری یا عقلانیت در زندان‌هایی اسیر می‌شود، دین نیز اسارت را تجربه می‌کند. 🔸دین هم اسیر دین‌بازی عده‌ای مقدس‌نما می‌شود که دین را بازیچه منافع خود می‌کنند و هم اسیر دست خرافات می‌شود. 📌شاخصه خرافات آن است که برخاسته از منابع دینی نیستند بلکه شبه‌دین می‌باشند. 🔺منابع دینی نیز مشخص می‌باشند: عقل و قرآن و سنت ▪️دیدگاه اندیشمندان دینی نیز در امتداد این منابع قرار دارد. 🔹آنچه در این مسیر نباشد خرافه است ❗️البته باید دقت داشت که وقتی از عقل به عنوان یک منبع دینی سخن گفته می‌شود، منظور این نیست که همه ابعاد دین برای عقل قابل درک است، بلکه مقصود آن است که عقل‌ستیز نبودن است! 🔺بسیاری از آموزه‌های دینی با عقل سازگار هستند وبرخی از معارف نیز فراتر از عقل هستند (یعنی عقل آن‌ها را انکار نمی‌کند) ولی خرافه عقل ستیز است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیت لیبرالیسم 🔺رفتار پلیس با دانشجویان معترض، نمودی از واقعیت است. واقعیتی که بایستی بدون جانبداری و با نگاهی پدیدارشناختی به آن توجه کرد. 📌لیبرالیسمی که شعار آزادی داده است ولی نتوانسته شعارهای خود را عملی کند! ⁉️با این اوصاف، آیا لیبرالیسم سیاسی و اقتصادی می‌تواند آرامش و سعادت بشر را تأمین کند؟ 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
غرب و ایدئولوژی 🔹نگرش مدرن غرب همواره در صدد محکوم کردن ایدئولوژی است. 🔺 معتقد است ایدئولوژی‌ها (چه دینی و چه غیردینی) مانع از عمل افراد است و در نهایت منجر به اجتماعی می‌شود. 🔸به همین دلیل با شعار آزادی، دین را به حاشیه می‌راند و در آغوش سکولاریسم آرام می‌گیرد. 📌اما در عین حال باید دانست اگر ایدئولوژی را به معنای «طرز فکر» بدانیم که در نهایت ساختاری برای رفتار بشر تعیین می‌کند، باید خود غرب را نیز تمدنی ایدئولوژیک دانست. 🔸در واقع ، ، و دیگر ایسم‌های فعال در تمدن مدرن غرب، همگی طرز فکر‌هایی هستند که غرب تمام جامعه خود را بر محور آن استوار کرده است 📍نمونه‌اش این است که اگر کسی بخواهد با این‌ها مخالفت کند، با خشونت مواجه خواهد شد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نسبت دین و اخلاق پرتویی از نسبت دین و عقلانیت... 🔹 رابطه دین و اخلاق ازجمله چالش‌های مطرح در جهان مدرن است. 🔺 اینکه دین و اخلاق دو عرصه بی‌ارتباط می‌باشند یا مرتبط هستند و یا اینکه عین هم می‌باشند؟ 🔸 آشکار است که گزاره‌های دینی همگی در زمره گزاره‌های اخلاقی نیستند؛ پس نمی‌توان باور به اتحاد و یا عینیت آن دو داشت ▪️ ولی نسبت به دو دیدگاه دیگر، می‌توان گفت منشأ چالش، تعریف، جایگاه دین و روش‌شناسی معرفت دینی است! 📌 اگر به تعارض یا ناهمسویی میان عقل و دین باورمند باشیم یا دین را تنها برای آخرت معرفی کنیم یا دین را صرفا به امور ذهنی و باطنی تقلیل دهیم، آشکار است که نمی‌توانیم گزاره‌های اخلاقی و ارزشی در دین پیدا کنیم. اینجاست که میان دین و اخلاق، دین و انسانیت، دین و دیگر ارزش‌های اخلاقی تفاوت و دوگانگی پیدا می‌شود که باید برای توجیه آن علاجی ارائه کرد. 🔺ولی اگر در بنیان دین‌شناسی خویش، رابطه خوشایندی میان دین و عقل برقرار باشد بلکه بسیاری از آموزه‌های دینی را برخاسته از عقل و یا تأییدگر عقل بدانیم، و نیز دین را محدود به اهداف اخروی ندانیم و همچنین دین را به امری باطنی و ذهنی تقلیل ندهیم، دین همپوشانی ویژه‌ای با اخلاق خواهد داشت. 📌در این صورت، دین و دینداری هم در بازتولید گزاره‌های اخلاقی و هم در تأیید و تقویت‌گری گزاره‌های اخلاقی برخاسته از عقل اثرگذار خواهد بود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کدام مطهری؟! 🔹شهید مطهری در دانش‌های مختلفی کار کرده بود. 🔸وی در بسیاری از آن‌ها صرفا روایتگر نظر دیگران نبود بلکه خودش هم ایده داشت نه فقط ایده‌پرداز 📌 بلکه گاهی او در مرز دانش زمانه خویش پیش می‌رفت... 🔺آنچه امروزه گم‌شده نهادهای علمی ما مخصوصا در حوزه علوم انسانی و به طور خاص علوم انسانی اسلامی است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اندیشه رضوان را در ویراستی دنبال کنید. https://virasty.com/andishehrezvan_official
پروژه شهید مطهری... 🔹شهید مطهری تنها یک سخنران نبود 🔸تنها یک استاد دانشگاه نبود 🔸تنها یک معلم نبود 🔸تنها یک طلبه نبود 📌 او مدیر یک کلان پروژه بود ▪️پروژه تبیین هوشمندانه، نظام‌مند، جامع، روان و به‌روزِ دین و گزاره‌های دینی 📍این پروژه تک نفره ولی در ابعاد یک امت پیش می‌رفت... 🔺این پروژه امروزه به ایستگاه ساختارسازی و نظام‌سازی علمی در حوزه‌ رسیده است 📌شهید مطهری بخش مهمی از این پروژه را پیش برد و میراث او حتی برای امروز عموم جامعه نیز مفید است 🔸ولی پروژه او تمام نشده است 🔺ادامه کار را او به حوزویان و دانشگاهیان سپرد تا مثل او مجاهدانه وارد این طرح و پروژه شوند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
خاستگاه دین؛ ترس! 🔹یکی از چالش‌هایی که عموما در دانش‌های اجتماعی یا جامعه شناسی مطرح می‌شود، مسئله است. 🔸اینکه چه می‌شود که افراد به دین خاصی گرایش پیدا می‌کنند؟ 🔺برخی معتقدند یکی از عوامل گرایش به دین، ترس است؛ ‌به‌ویژه ترس از پدیده‌هایی که توجیه و تبیین آن در دسترس نبوده است همچون بلایای طبیعی. ▪️آشکار است که پیامد این نظریه دین‌زدایی در پرتو رشد علم است؛ به این معنا که هرچه علم طبیعی و تبیین پدیده‌های هستی رشد می‌کند، دیگر دلیلی ندارد که بشر به دین گرایش پیدا کند. 📌ولی این نظریه همواره با یک چالش جدی روبرو بوده است ⁉️اینکه اگرچه برخی از نگرش‌های عوامانه به دین ناشی از ترس بوده است ولی اساس دین نمی‌تواند ناشی از ترس باشد چراکه اگر چنین باشد عملا نباید دانشمند خداباور و دیندار داشته باشیم در حالی که طیف وسیعی از دانشمندان علوم طبیعی و فیزیکال، با وجود رشد علم، دیندار هستند! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دین و خداپرستی؛ امری متعالی و فطری 🔺آلکسی کارل، زیست‌شناس فرانسوی برندهٔ جایزه نوبل فیزیولوژی، همانند بسیاری دیگر از اندیشمندان به بعد ویژه‌ای از روان انسان (نیاز انسان و گرایش ذاتی او به خداپرستی) قائل بود. 📌او در کتاب نیایش می‌گوید: «حقیقت چنین به نظر می‌رسد که احساس عرفانی جنبشی است که از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یک غریزۀ اصلی است. تغییرات و تحولات این احساس همواره با تحولات فعالیت‌های دیگر باطنی انسان: احساس اخلاقی، سجیه و خوی و گاهی احساس زیبایی بستگی دارد. این احساس جزء بسیار مهمی از هستی خود ما است که ما اجازه داده‌ايم به ضعف گراید» 📚کتاب نیایش آلکسی کارل، ترجمه دکتر شریعتی، ص۴۳. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات