🔖 #روایت_اندیشه | ماهیت پول از دیدگاه علامه طباطبایی
پول باید برای حفظ نسبت ها، معیار ارزشی ثابتی داشته باشد/طلا مقام اول را دارد!
🔸[بشر] در ميان اجناس ناياب و عزيز الوجود به پارهاى از فلزات از قبيل طلا، نقره و مس برخورده آن را مقياس سنجش ارزشها قرار دادند و در نتيجه طلا، نقره و مس بصورت نقدينههايى درآمدند كه ارزش خودشان ثابت و ارزش هر چيز ديگرى با آنها تعيين مىگرديد
رفته، رفته طلا مقام اول را، نقره مقام دوم و ساير فلزات قيمتى مقامهاى بعدى را حيازت كردند، و از آنها سكههاى سلطنتى و دولتى زده شد و به نامهاى دينار، درهم و فلس و نامهاى ديگرى [رسمیت یافت]
🔹و چيزى نگذشت كه نقدين، يعنى سكههاى طلايى و نقرهاى مقياس اصلى قيمتها شده، هر چيز ديگر و هر عملى با آنها تقويم و ارزيابى شد، و نوسانهاى حوايج زندگى همه به آن دو منتهى گرديد و آن دو ملاك دارايى و ثروت شدند، و كارشان بجايى رسيد كه گويى جان مجتمع و رگ حياتش بسته بوجود آنها است، اگر امر آنها مختل شود حيات اجتماع مختل مىگردد، و اگر آنها در بازار معاملات در جريان باشند معاملات ساير اجناس جريان پيدا مىكند و اگر آنها متوقف شوند ساير اجناس نيز متوقف مىگردد
🔸پس اگر موقعيتى را كه طلا و نقره در اجتماع دارند، و رُلى را كه در حفظ قيمتها و سنجش نسبتها كه ميان اجناس و اموال هست به دقت در نظر بگيريم بخوبى روشن مىشود كه نقدين در حقيقت نمايش دهنده نسبتهايى است كه هر چيزى به چيزهاى ديگرى دارد، و بهمين خاطر كه نمايش دهنده نسبتها است و يا به عبارتى اصلا خود نسبتها است بهمين جهت با بطلان و از اعتبار افتادن آن، همه نسبتها باطل مىشود هم چنان كه ركود در آن مستلزم ركود در آنها است.
🔹گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود: خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواستههايشان تامين شود اشاره بهمين معنا است.
📚 المیزان، ج۹، صفحه۲۵۰
اندیشکده پولطلا
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
#پول
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
🔸 کارگاه دانشافزایی فلسفه و علوم کامپیوتر
🔰 توسط هسته “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار میشود:
🎙مدرس کارگاه:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
➖ مبانی فلسفی هوش مصنوعی نقدهای ویتگنشتاین برتورینگ و دیگران(۵جلسه)
➖ فلسفه علوم کامپیوتر(۱۰ جلسه)
🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان
📆 شروع دوره: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲
⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/phkargah-2
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/phkargah
🆔 @iictchannel
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#یادداشت | #اندیشه_نوشت | هر روز چه مقدار با عزیزانمان ارتباط خاص داریم؟!
📝 هر روز چقدر با عزیزانمون ارتباط خاص داریم؟! ارتباط خاص یعنی همون ارتباطی که بین دو برادر، دو خواهر، دو برادر و خواهر، فرزند و والدین، زوجین، با عمه ها و خاله ها و... ، و با دوست، با معلم باید باشه.
👥 اصلا وجهی برای مثلا ارتباط دو برادر، بغیر از یکی بودن والدین قائلیم؟! آیا ارتباط دو برادر فرقی با ارتباط دو دوست داره؟ اگه بله چیه؟
نحوه حرف زدن ها فرق داره؟ نحوه نگاه کردن فرق داره؟ نحوه معاشرت فرق داره؟ حرمت ها فرق داره یا همه دارای همون حرمت انسانی اند؟
اصلا خاص بودن رابطه برادری یا نسبت هایی که ذکر شد درسته؟
اگه درسته، عملمون چقدر تاییدش میکنه؟
عجیبه اگر بدانیم خیلی از مردم کشورمون (طبق آمار منقول) میانگین صحبتی که با خونواده دارن در روز، ۱۲ دقیقه س.
تصور کنیم! ۲۴ ساعت ۱۴۴۰ دقیقه س. میانگین روزانه ۱۲ دقیقه با اهل خانه صحبت میکنند! غالبا که طبیعتاً اونم بیشتر بخاطر مسایل روزمره ست؛ مثل سلام خسته نباشی و چیکار کردی و برو نون بخر و...
❓اصلا آیا این مسأله رو باید بعنوان حیث منفی دید یا طبیعیه؟ یعنی بعضی میگن طبیعیه که انسان اگه با کسی زیاد معاشرت داشتن باشه از صبح تا شب، خوب حرفاش تموم میشه و نیاز نیست همیشه حرف بزنیم. همون عشق و محبت قلبی کافیه.
آیا اینطوره؟ اگه اینطوره فرق این نسبت های خاص با نسبت های دیگه چیه؟
♾ آیا محبتی که مثلا دو برادر دارند فرق میکنه با محبت دو دوست؟ مگه محبت میتونه فرق کنه؟ محبت مگه قابل فرقه؟ یقینا شدت و ضعف داره ولی آیا قابل فرقه؟ اگه فرقشو فقط به شدت و ضعف بدونیم و فرض کنیم یکی دوستشو بیش از برادرش دوست داشته باشه، آیا دیگه اون ارتباط برادری خاص، رنگ می بازه؟ (چون خاص بودنش به شدت محبت بود و الان دیگه شدت نداره).
💠 فایده این بحث چیه؟ یه فایدش اینه که شاید بیشتر به حقوق هم آشنا بشیم. شاید بُعد جدیدی از انسانیت روی ما باز بشه.
آیا نیاز نیست از حادثه عاشورا، از ارتباط برادری و خواهری امام حسین ع با حضرت زینب س و حضرت عباس ع یا از ارتباط حضرت سجاد ع که معصومه با عمه جانشون حضرت زینب س اقتباسی بشه؟ از ارتباط امیرالمومنین ع با حضرت زهرا س چطور؟
یا شما از اون دسته اید که خودتونو با این جواب راحت میکنید که بابا اونا معصوم بودن و احترام برادری و همسریشون فرق می کرد؟!
#تاملات
#روابط_اجتماعی
🖋کارگروه اجتماعی اندیشگان
🌿 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#یادداشت | #اندیشه_نوشت | هر روز چه مقدار با عزیزانمان ارتباط خاص داریم؟! 📝 هر روز چقدر با عزیزانمو
.
☕️ نظر شما چیه؟!
دیدگاه خودتون رو با ما در میان بذارید🙏
📮 @Andishgan_Admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید | پاسخ استاد بهاء الدین خرمشاهی به استاد باستانی پاریزی درباره نام حافظ
#حافظ
#شعر
#ادبیات
🌿 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#یادداشت | فعالیت غیر مولد بانک ها و ضرورت تحول نظام بانکی
🏦 50 میلیارد تومان سرمایه اولیه تشکیل بانک رسالت در سال 1388 بوده ، در نظام جمهوری اسلامی یک بانک که تنها حق پرداخت وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد داشته و فاقد مطالبات غیرجاری کلان است، تنها در سال 1401، 3/000/000/000/000 تومان (3 همت) سود برده است.
درآمد این بانک از کارمزد وام و خدمات بانکی تنها 1.6 همت بوده است.
سوال: مازاد این سود یعنی 1.4 همت، از کجا آمده است؟
جواب: از خرید اوراق و عملیات بین بانکی با سپرده های مردم.
پس می شود که یک بانک فقط وام قرض الحسنه بدهد با این وجود 1.6 همت سود ببرد.
📈 سودآورترین فعالیت غیر مولد در کشور بانک زدن است ........
آیا بانک رسالت فعالیتی خلاف قانون انجام داده است؟ خیر
هدف از بیان این مطالب این است که دوستان توجه کنند، چرا در کشور بخش تولید همیشه عقب تر از بخش پولی در جامعه است.
وقتی در کشوری کسب درآمد از پول آن هم با سود 4 درصد این همه سودآور است، چه نیازی به ورود سرمایه های پولی به بخش مولد اقتصاد است؟
نیاز به تحول در ساختار بانکی کشور داریم.
بانک باید در خدمت تولید باشد نه اینکه رقیب تولید باشد.
امید ایزانلو
#اقتصاد
#بانک
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
خلاصه فدک در تاریخ.mp3
35.89M
📻 #پادکست | «انقلاب فاطمی» ، خلاصه کتاب «فدک در تاریخ»
🖋 تألیف آیت الله شهید سید محمدباقر صدر
♨️ آنچه خواهید شنید:
🔻معرفی نویسنده و ماجرای کتاب
🔻ماجرای فدک و وضعیت مالکیت آن
🔻ابعاد عاطفی، سیاسی و تاریخی سقیفه
🔻ماهیت واقعی فدک
🔻مخالفین سقیفه و سرنوشتشان
🔻چرا علی علیه السلام دست به قیام مسلحانه نزد؟
〰️〰️〰️〰️〰️
#خلاصه_کتاب
#ایام_فاطمیه
📍کاری از رادیو مناهج
🎙 گوینده: عطا یاوری
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
📨 #پرسش_مخاطبین
🌿 یکی از مخاطبین کانالمون درباره پستی که درباره تربیت کودک منتشر کرده بودیم، سوالی رو مطرح کرده اند.
در ادامه پرسش را به همراه پاسخ بارگذاری میکنیم.
البته #پرسش_و_پاسخ ادامه دارد که به تدریج منتشر خواهد شد ان شاءالله...
ممنون که هستید 🌷
🙏🙏🙏
اندیشگان
#یادداشت | اگر کودکتان را دوست دارید از او حمایت نکنید‼️ • استعدادهای فرزندان ما در عرصههای تقابل
📩 #پرسش_مخاطبین
سلام راجع به مطلب اخیری که در مورد تربیت گذاشتین کانال سوالی داشتم.
❓بعضی وقتا فرزندان اگر حمایتی از اونها نشه احساس میکنن پدر و مادر تنهاشون گذاشتن و تکیه گاه شون نیستن
چجوری به اونا بفهمونیم دوستشون داریم و واسه همینم کمک شون نمیکنیم؟
🚸 مثلا بچم میخواد برای مدرسه کاردستی درست کنه من اکه کمکش نکنم خیلی به سختی میفته و میگه تو منو دوست نداری یا کم میاره و کلا ولش میکنه...
پاسخ را در ادامه میخوانیم
👇👇👇
اندیشگان
📩 #پرسش_مخاطبین سلام راجع به مطلب اخیری که در مورد تربیت گذاشتین کانال سوالی داشتم. ❓بعضی وقتا فرزن
.
.
💡 #پاسخ_اندیشگان
سلام علیکم
💢 به خاطر داشته باشیم که مهمترین برداشتی که کودکان باید از والدین داشته باشند، همین حس حمایت و پناه بودن هست.
والدین باید تمام تلاش رو داشته باشند تا این تصور که پدر و مادر بهترین تکیهگاه هستند، در ذهن کودک دلبندشان مخدوش نشه.
مسألهی پستی که ازش سوال فرمودید این بود که؛
فرزندانمون رو از درگیری با چالشهای پیش رو محروم نکنیم، چرا که چالشهای مربوطه فرصت مناسبی برای رشد آنهاست، اما به این معنی نیست که والدین هیچ «کمکی» به فرزندشان نکنند.
🔻برای کمک کردن به کودکتان، ابتدا باید نیاز واقعی وی را در مساله تشخیص دهید.
1️⃣ ممکن است در خواست اصلی فرزندتان از شما صرفا نظارت لحظه به لحظه و دقیق بر روند اجرای کار است. مثلا میخواهد در کنارش باشید و نظاره کنید که کار چگونه پیش میرود تا چنانچه اشتباهی در جریان کار باشد یا ... گوشزد کنید و کمکهای ریزی داشته باشید.(چیزی شبیه به دستیار اتاق عمل😇)[در این گونه موارد مهم اینه که ما عمل جراحی رو انجام ندیم اما کمک کار باشیم.]
2️⃣ ممکن است او تصوری از نحوه انجام کاری که به وی سپرده شده ندارد و قبلا انجام چنین کاری رو به چشم ندیده و الان هم فقط شنیده که باید مثلا یک کاردستی به فلان صورت درست کند.(دقت داشته باشیم که درصد بیشتری از دانستههای کودکان ما از طریق دیداری رخ میده) [در این گونه موارد هم مثلا باید با نشان دادن و همراهی در انجام دادن بخشی از کار، و نمایش چگونگی انجام کار، کودک رو برای انجام کار راه بیندازیم.
همون طور که گفتیم در برخی موارد لازم میشه که ما خودمون یک بار صفر تا صد کار رو یا به صورت تنهایی برای نمایش نحوه انجام کار یا همراه با کودک انجام بدیم که قلق کار دستش بیاد و بعد از این مرحله، از کودکمان بخواهیم که حالا یک بار دیگر خودش این کار را انجام دهد.]
* به یاد داشته باشید که تشویق کردن (همون تشویق زبانی و آفرین گفتن) شاه کلید این ماجراست اما باید دقت کنیم که در تشویق اغراق نکنیم. چرا که بچهها متوجه میشن و اون موقع تشویق ما اثر خودش رو از دست میده.
🔮 مثلا اینکه مادر، کار انجام شده توسط کودک رو برای پدر بچه تعریف کنه و برای کودک یه آفرین از پدر بگیره 😇🥳 (یا برعکس) از تشویقهایی هست که خوب جواب میده و شوق کودک رو برای انجام کارهای بعدی بالا میبره.
همون طوری که به کودکان (تاتی تاتی) یاد دادهایم تا راه بره (ولی ما به جاش راه نرفتیم و الان میتونه بدوه) باید امور رو با صبر به کودک آموزش دهیم اما به جای آنها کاری انجام ندهیم.
🔴 در یک کلام، نهایت دخالت ما در کارهای کودکمان، کمک باشد. اما آنها را از کمک خودمان محروم نکنیم.
سالم و سربلند باشید
✍️ کارگروه تربیتی اندیشگان ــ محمدجواد ابراهیمی
#تربیت_کودک
#کودک
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#نشست | تغییر در متافیزیک تحلیلی و نظریهٔ حرکت جوهری
🔠 ارائهدهنده: دکتر #محمود_مروارید
⏱ زمان: سه شنبه ۲۸ آذر ماه - ساعت ۱۵ الی ۱۷
▫️محل برگزاری: دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار اقبال
▫️ورود به نشست برای عموم آزاد میباشد.
#متافیزیک_تحلیلی
#حرکت_جوهری
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan