eitaa logo
انجمن ادبی مَطلَع
830 دنبال‌کننده
580 عکس
175 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠محفل ادبی مطلع | تاسیس ۱۴۰۰ 🔷 نشر اشعار ولایی 🔷 اعلان مراسمات هفتگی 🔷 رسانه شعر مشهد https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
مشاهده در ایتا
دانلود
• با سلام گروه مطلع در ایتا احداث شد و برنامه های متنوعی خواهیم داشت. [ برای ورود به گروه اینجا ضربه بزنید ]
هدایت شده از شعر هیأت
🔹عزیزِ سفرکرده🔹 کجاست آن که دلش چشمه‌سار حکمت بود کجاست آن که رخش آبشار رحمت بود کجاست آن که وجودش نثار قرآن شد کجاست آن که دلش آشنای عترت بود کجاست آن که به یک عمر چون طلیعۀ صبح صبور و صالح و صدیق و با صلابت بود قسم به آیه «اللهُ نور» مثل صباح چراغ باور و مصباح هر هدایت بود شب از طهارت روحش هزار خاطره داشت مگر که نافلۀ او هزار رکعت بود؟ چه عاشقانه گره خورد کربلا و نماز به سجده‌هاش که با عطر مهر تربت بود شب از ستارۀ اشکش فروغ کثرت داشت اگرچه پرتویی از آفتاب وحدت بود «وَ مَن یُهاجِر» قرآن در او تجلی کرد مجاهدانه همه عمر گرم هجرت بود همیشه در سر او شوق کار خالص بود همیشه در دل او آرزوی خدمت بود جهان دین و سیاست همیشه اذعان داشت سیاستش همه آیینۀ دیانت بود غبار فتنه چو برخاست او چنان عمار بصیر و صاحب فکر و بلندهمت بود شکست هیمنۀ فتنه‌های دوران را به آن کلام که لبریز از صراحت بود نشان اهل جهان داد پایداری را همان که اسوۀ ایثار و استقامت بود چه عاشقانه در این فاطمیه رحلت کرد کسی که در دلش از فاطمه محبت بود مگر قرار نهاده‌ست با سلیمانی برای سیزده دی که روز رحلت بود اگرچه ماتم او موجب تأثر شد، اگرچه ضایعۀ رحلتش خسارت بود، همیشه در دل تاریخ نام او باقی‌ست که آن عزیزِ سفرکرده بی‌نهایت بود 📝 🌐 shereheyat.ir/node/4924@ShereHeyat
آه ای شهید زنده! از ما بر نیامد وصف عروجت در تغزل در نیامد رفتی و یارانت در آغوشت کشیدند آنها که میگفتند: همسنگر نیامد بانگ بلند "انتقام سخت" یعنی از خون تو کوتاه، این کشور نیامد هر بار نامت برده شد در ذهن تاریخ نامی به غیر از مالک اشتر نیامد میخواستیم از پیکرت چیزی بگوییم این بین، حرفی جز علی اکبر نیامد تا آسمان تابوت را بردن سزا بود ای داغ سنگین! دست، بالاتر نیامد دستت برید، افسوس از دست من و ما کاری به غیر از شعر گفتن بر نیامد مسعود یوسف پور -------- @anjoman_matla
دیدیم ز جنگِ رو به رو میترسند این مدعیانِ گفتگو میترسند از فرط ابهّتی که در سردار است از دیدنِ اسم و عکسِ او میترسند @anjoman_matla
خریدار است و قطعاً برسر بازار خواهد رفت که عاشق مطمئناً در پی دلدار خواهد رفت سپاه از شهر بیرون است و یار آن سوی دروازه است اگر در روی او بستند ، از دیوار خواهد رفت اگر دیوار مانع گشت نخلستان غیرت هست علی هربار از این ره رفت و او اینبار خواهد رفت علی فرموده باشد - گر در آتش - عاشقان هستند شبی بوذر شبی سلمان شبی عمّار خواهد رفت هم از رزم آوران جنگاوری چون مالک اشتر هم از خرما فروشان میثم تمّار خواهد رفت سرش سبز است می داند ، زبانش سرخ باکی نیست که سردار است و می داند سرش بر دار خواهد رفت سپاه از شهر بیرون رفت یارب ! نیزه ها جمعند چه سرهایی که بر نی پا به پای یار خواهد رفت @anjoman_matla @nasehi_mohsen
بیا برای یتیمان انیس و مونس باش سخن به مهر بگو ، عشق را مُدرس باش شب است روز یتیمی که مشق نان می کرد تو‌ نیز تخته سیاه غم مدارس باش اگر گلی به تمنٌا تعارفت کرده است بگیر تا که بخندد ، تو نیز نرگس باش وزیر با هوس زر به صدر مجلس رفت هوای خادمیت هست ؟ خاک مجلس باش نماز ، طفل شهیدی است شاخه گل در دست تو حاج قاسم او باش ، صاف و خالص باش به علم نیست ، که تقوا غیور می طلبد مهندسا ! بِبُر از خویش ، اَلمهندس باش به عشق آل کسا دم بزن ، بیا دل من ! شهید واقعه ی آن عزیز خامس باش @anjoman_matla @nasehi_mohsen
4_5960630367294588689.pdf
10.48M
شاعر آینه‌ها بررسی سبک هندی و شعر بیدل نوشته : دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی @anjoman_matla
دو مثال برای یک مطلب از دو شاعر سبک هندی توان ز شاخِ تنزّل گلِ ترقّی چید نفس به نِی چو فرو شد بلند می‌گردد (متوفای ۱۰۷۹) به پستی نیز معراجی ست گر آزاده ای بیدل صدایِ آب شو سازِ ترقّی کن تنزّل را (متوفای ۱۱۳۳) @anjoman_matla
رویکردهای هندی سرایان رویکردها در سبک هندی قابل تامل هست و بسیاری مطالب از دل همین تحلیل رویکرد بیرون میاد مثلا رویکرد مضمونی: مضمون یابی مضمون رسانی مضمون بستن مضمون یابی کار کسی مثل صائب هست که از یک حباب، پانصدبار کار کشیده و قس علی هذه... مضمون رسانی، رسالت سنگینی ست که مضمون را از عرش به فرش بیارند برای مخاطب. کار امثال سلیم همین خوش سلیقگی ها بود. و مضمون بستن هم که کار بیدل است. چنان بر پای مضمون عقال میبندد که برای باز کردنش باید از عقول عالم امداد جست اما به قول استاد کاظمی در حل معما لذت های بسیاری خفته 📝مسعود یوسف پور @anjoman_matla
🔴 طوفانی در راه است 🔴 🔻 کارگاه دو ساعته « اسکمپر در ادبیات » 🔸 مدرس: مسعود یوسف پور 🔸 تاریخ شروع: بیستم دی ماه 1401 • امکان دریافت فایل دوره به صورت mp4 • حق مشاوره ماهانه نقد و بررسی «اسکمپر، یک کارگاه با محوریت تحلیل هفتگانه ادبی است که برای عموم شاعران و نویسندگان قابل استفاده است. این دوره یک باشگاه ایده یابی و نگاه خلاق است که با سرفصل های جدیدی همراه شده » 🎁 هدیه ما، دوره شعر و شاعری نردبان به صورت رایگان! 🔥 🔻 نکته: ۱_این دوره در مرحله پیش ثبت نام است و فایل دوره در تاریخ مقرر در دسترس قرار گرفت. ۲_به محض اینکه ثبت نام کنید، فایل های دوره نردبان برای شما ارسال خواهد شد. ۳_هزینه پیش ثبت نام با 50% تخفیف لحاظ شده و دوره پس از این تاریخ، تنها از طریق سایت ما با قیمت اصلی عرضه می شود. ۴_قیمت فعلی این کارگاه، تنها 200,000 می باشد. ۵_جهت پیش ثبت نام به آیدی های زیر پیام بدهید. ادمین ایتا: @Axanacademy ادمین تلگرام: @Axan_admin
خوشحالیم از اتفاقی که در رقم خورده و تمام پنجاه هنرجوی این دوره... اتفاقات خوبی در راهه ان شالله🌷
توضیحاتی در مورد دوره اسکمپر در ادبیات...
پیام های شما دلگرمی ماست... برای تهیه دوره نردبان با 77% تخفیف« اینجا » کلیک کنید... برای شرکت در کارگاه « اسکمپر» هم به پی وی ادمین پیام بدهید.
دلگرمی ما هستید🌷
انجمن ادبی مَطلَع
🔰 و بلاخره کتابخانه ما مزین شد به عنوان: 📍 از سمت پنجراه | جواد بنی اسدی کتاب را از اینجا با تخفیف
دوستان زیادی پیام داده بودند که قادر به دریافت کتاب های کتابخانه نیستند این مشکل بعلت فیلترینگ های ایرانسل بوده و رفع شده دوستان با مراجعه به سایت ما، به راحتی می توانند به بخش های مختلفی مثل کتابخانه و آئینه خانه وارد شوند... http://Www.axanacademy.com
جلسه اول _ علم بدیع.mp3
24.5M
جلسه اول از سلسله جلسات "علم بدیع" مقدمات بحث ♻️مباحث جلسه اول : 🔸توضیح اجمالی از معانی، بیان و بدیع 🔸تعریف خطیب قزوینی از علم بدیع 🔸تعریف دکتر سیروس شمیسا از علم بدیع 🔸بدیع؛ شگردهای ارتقاء سطح کلام عادی به کلام ادبی و کلام ادبی به کلام متعالی 🔸اجمالی از تاریخ علم بدیع 🔸بعضی از مهم ترین کتاب های علما فارسی زبان در مورد علم بدیع 🔸اشاره ای به قصیده های بدیعیه 🔸تقدم فارسی زبانان در سرودن قصائد بدیعیه @ASI_khorasani
انجمن ادبی مَطلَع
شنبه های خراسانی #سبک_خراسانی از نیمه ی دوم قرن سوم تا پایان قرن ششم 🔸بعضی از شخصیت های مهم این د
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان شمال شرق ایران و جنوب ازبکستان و ترکمنستان کنونی را دربر می‌گرفته است در نخستین دوره‌های شعر فارسی خراسان مرکز زبان و ادب فارسی بوده‌است و بسیاری از بزرگان شعر آن قرن‌ها از این سرزمین برخاسته‌اند این ملاحظه سرشناسان امروزین شعر فارسی را بر آن داشته است که نخستین مکتب شعر فارسی یعنی از دوره سامانی تا حوالی حمله مغول را خراسانی بنامند. 📝روزنه ۳۸۹ ادامه دارد.... @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان
خصوصیات شعر مکتب خراسانی ۱. شعری ساده و صریح شعر خراسانی غالباً شعری ساده و صریح . سخن شاعر فقط یک لایه معنایی دارد و از مفاهیم غیرمستقیم در آن خبری نیست . ۲.تخیّل ساده تخیل مکتب خراسان نیز ساده است یعنی بیشتر بر تشبیه متکی است و آن‌هم تشبیه‌های گسترده و بدون تلفیق و پرورش این دوره دوره کشف تصویرها بوده‌است و تازگی این کشف‌ها به‌طور طبیعی ذوق شاعر و مخاطب را اقناع می‌کرد بنابراین نیازی به پرورش تصویرها تصویرها حس نمی‌شده است بدین لحاظ ما به‌ویژه در دوره‌های قدیم‌تر تصویرهای شاعران این مکتب را بسیار سالم و طبیعی می‌یابیم همانند عطر و بوی واقعی یک گل بدون این‌که کارخانه‌ای به خود دیده باشد . درباری بودن شاعران البته تخیل این دوره را تا حدی اشرافی ساخته است . روزنه ص ۳۸۹ و ۳۹۰ ادامه دارد..... @anjoman_matla
• محفل ادبی مطلع 🗓️ یکشنبه | ۱۸ دی ماه 🕠 ساعت : ۱۷:۱۵ الی ۱۹ مشهد - عبادی یازده @anjoman_matla
🔥 ویژه برنامه «خاطرنشان» قسمت اول • موضوع این قسمت: حُسن مطلع و مقطع • میهمان این هفته: سید حسن میلانی • مدت زمان: چهل دقیقه این ویژه برنامه، هر هفته از طریق سایت آکسان و آپارات منتشر خواهد شد. جهت مشاهده یا دانلود این قسمت، اینجا کلیک کنید.
🔸زمینه پیدایش مکتب عراقی شعر فارسی از بدو پیدایش خود در حال تغییر بود و شعر مکتب خراسانی هم تحولاتی در خود داشته است. با ظهور سنایی شعر بسوی عوالم باطنی کشیده شد و عرفان در هیئت درون‌مایه‌ی قوی برای شعر فارسی پشتوانه‌ ی معنوی بسیاری از شاعران ما شده . نظامی و خاقانی در آذربایجان تخیل را از سادگی به سوی پیچیدگی بردند و کسانی همچون انوری و ظهیر فاریابی تغزل را البته به شکل زمینی و مجازی‌اش باب کردن این تحول و هرچند در بستر مکتب خراسانی انجام می‌شد کم‌کم آن‌قدر دگرگونی در شعر ایجاد کرد که اکنون به‌راحتی می‌توان شعر قرن هفتم را از شعر قرن پنجم تشخیص داد. ادبای امروز این مکتب را که در واقع از بطن مکتب خراسانی پدید آمد عراقی نامیده‌اند مبنای این نام‌گذاری انتقال مرکزیت شعر از خراسان به عراق است البته عراق عجم که مناطق مرکزی ایران را در بر می‌گرفته‌است. شعر عراقی از حوالی قرن هفتم تا قرن نهم هجری رایج بوده‌است البته جمعی از محققان در حد فاصل دو مکتب خراسانی و عراقی قائل به وجود شیوه‌ای به نیز به‌ عنوان مکتب آذربایجانی هستند که خاقانی و نظامی و اقران آن‌ها را در خود می‌گیرد. روزنه ص ۳۹۳ @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
شاخص ترین شاعران مکتب عراقی قرن ۷ ، ۸ ، ۹ #مولانا #سعدی_شیرازی #خواجوی_کرمانی #سلمان_ساوجی #امیرخسر
استفاده مضمونی سعدی از ابوتمّام مضمونی زیبا که ابوتمام (شاعر بزرگ عرب) حدود چهار قرن قبل از سعدی آن را استفاده کرده است. لَولا اِشتِعالُ النارِ فيما جاوَرَت ما كانَ يُعرَفُ طيبُ عَرفِ العودِ (متوفای ۲۳۱) قول مطبوع از درون سوزناک آید که عود چون همی‌سوزد جهان از وی معطر می‌شود (متوفای ۶۹۰) پ ن : ترجمه بیت ابوتمام : اگر مجاورت آتش در کنار عود نمی بود ، بوی خوش عود شناخته نمی شد @anjoman_matla
از حوالی قرن دهم هجری یعنی زمانی‌که شاعران عراقی سراب کم‌کم به‌تدریج تکرار رسیده بودند نشانه‌های شیوه دیگری در شعر فارسی پدیدار شد و این شیوه نوین به‌تدریج آن‌قدر تشخص یافت که امروز به‌عنوان مکتب هندی شناخته می‌شود. این تغییر و تحول همراه بود با انتقال مرکزیت شعر و ادب فارسی از عراق به شبه قاره هند. چنین شد که هم از خود هندوستان شاعران بزرگی ظهور کردند و هم شاعران دیگر اقلیم‌ها که توجه حکمرانان هند به ادب فارسی را دیده بودند به آن‌سو سرازیر شدند. مکتب هندی را مکتب اصفهانی و حتی مکتب صائب نیز نامیده‌اند ولی به نظر می‌رسد که همان عنوان هندی مناسب‌تر است، چون در آن عصر هندوستان به‌راستی محل شکل‌گیری و ادامه و حتی افول این مکتب بوده‌است و درعین‌حال عنوان هندی می‌تواند ضمن یادکرد نقش و موقعیت شبه قاره هند در زبان و ادب فارسی گروه بی‌شماری از شاعران آن سرزمین را نیز پوشش دهد . بعضی از ادبا در حد فاصل دو مکتب عراقی و هندی مکتب دیگری را نام می‌برند به‌عنوان وقوع که "غرض از آن بیان کردن حالات عشق و عاشقی از روی واقع بود و به نظم آوردن آن‌چه که در میان طالب و مطلوب به وقوع می‌پیوندد یعنی شعر ساده‌ی بی‌پیرایه و خالی از هرگونه صنایع لفظی و ادراکات شاعرانه". روزنه ص۳۹۵ ادامه دارد @anjoman_matla