هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 شخصیتهای برجسته حوزه نجف برای تلمذ به خراسان میآمدهاند
🔻 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قوت ادبی و حضور ادیبان نامآور در حوزه علمیه خراسان، گفت: این حوزه فقط در ادبیات قوی نبوده، بلکه در روزگاری حکمت آن قوت داشته، بعضی وقت ها فقاهتش و در روزگاهی اصولش.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43166
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💎هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبانها واژگان وام نگرفته باشد ، همه زبانها از همدیگر هَنایش (تاثیر) پذیرفتهاند.
🔹یک نویسنده عرب (جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی/ المراکشی) ۳ هزار واژه عربی که ریشه فارسی دارند را بدست آورده است. سه هزار واژه از فارسی یعنی هر واژه میتواند در زبان عربی به ۷۰ صیغه ، وزن و یا قالب دیگر در آید. این خصلت زبان عربی است.
🔸 شاید بندرت فردی باور کند. کلماتی مانند : جناه ، جنایی و جنحه ، جناح ، جنائیی ، جنحه ، مجنی ، جنایت ، جان ، یجان از واژه گناه ساخته شده است. دستکم ۱۵ نویسنده بزرگ ایرانی در شکلدهی ادبیات عرب نقش داشتهاند که سیبویه یکی آنها است. این دانشمندان بودند که از مصدرهای فارسی با استفاده از ابواب و قالبهای گرامر عربی صدها واژه نوین ابداع و به غنای ادبیات عربی افزودند.
🔹به عنوان مثال نظر عربی شده ” نگر” است انظر نظر ینظر منظر و …. از آن ساخته شده است. خیمه از واژه پهلوی گومه و کیمه ( به معنی کلبه) گرفته شده و خیام مخیم خیم یخیم صرف شده است. بندرت کسی در عربی بودن واژه کم (چن چند؟) ، جص(گچ) ، رباط ، بیان ، نور ، دارالاخره ، تکدی ، رجس ، نجس و یا باکره (پاکیزه) تردید کرده است. اما در حقیقت همه اینگونه واژگان یا بطور کامل فارسی هستند و یا معرب شده هستند.
🔸برای نمونه برای این واژگان در زبان عربی ریشه و مصدر حقیقی وجود ندارد و وزن بعضی از آنها نیز عربی نیست. واژه نور بر وزن کور و دور و خور است. که نور معرب شده خور ( به معنی خورشید و روشنایی) است.
👨🏫زبانشناس جفری آرتور عقیده داره بیست و هفت واژه قرآن ریشه فارسی دارد به عنوان مثال : سجیل : معرب سنگ وگل ، اباریق : جمع ابریق ، معرب آبریز ، مِسک : معرب مِشک ، کورت : کور شدن ، تاریک شدن ، بیع : خرید و فروش ، بیعانه (بیانه) قسمتی از پیش پرداخت ، زنجبیل : معرب زنجفیل ، قرطاس : کرباس و ...
💢زبان عربی اشتقاقی و قالبی است ، عربزبانان از قالبهای افعال ، تفعیل ، مفاعله ، استفعال و …. بهره میبرند و با ریختن ریشه واژه در این قالبها که «باب» یا قالب نامیده میشوند ، واژه میسازند. در عربی همین روش را برای ریشههای واژههای پارسی هم به کار میبرند.
📗«الکلمات الفارسیه فی المعاجم العربیهة» نام یک کتاب فرهنگ لغات عربی است که سه هزار واژه عربی از ریشه فارسی را توضیح دادهاست. نویسنده این کتاب "دکتر جهینه نصر علی" سوریهای است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.
📗این کتاب در واقع تکمیل کننده کتاب "معجم المعربات الفارسیه منذ بواکیر العصر الحاضر" نوشته "دکتر محمد التونجی" است. نویسنده با مراجعه به فرهنگ لغات عربی واژگان معرب از فارسی را بر اساس توضیحات فرهنگ لغات عربی استخراج و در این کتاب منتشر نمودهاست.
♦️السید ادی شیر عراقی
♦️دکتر جهینه نصر علی سوریهای
♦️دکتر محمد التونجی سوریهای
♦️جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی مراکشی
افراد فوق چهار ادیب عرب هستند که به درستی واژگان پارسی در زبان عربی را بدست آوردهاند.
👨🏫 همچنین دکتر آذرتاش در کتاب "راههای نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان تازی" و دکتر محمد عجم در کتاب "۵۰۰۰ واژگان فارسی معرب شده" دو نویسنده ایرانی هستند که از وجود واژگان پارسی در زبان عربی پرده برداشتهاند.
توضیحات بیشتر 👇👇
http://arabijafari.blogfa.com/post/9
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت زیبای مجری توانمند و ولایتمدار آقای مجید یراق بافان عزیز برای رهبر عزیزمان جهت آغاز سخنرانی
ما این طرف و آن طرفی را نشناسیم
ما پشت سر عشق، طرفدار شماییم
آن خیل شهیدان، همه شاگرد شمایند
ما نیز به پیکار، پیِکار شماییم
☑️ @enghlaabi | انقلابی
✓ تحصیلات تکمیلی موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس (سلاماللهعلیها)
تحت اشراف گروه علمی زبان و ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب
در نظر دارد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ اولین دوره ویژه خواهران
"زبان و ادبیات عرب با گرایش ترجمه بلاغی"
از بین واجدین شرایط در مقطع سطح ۴ طلبه بپذیرد.
▪️تاریخ ثبت نام ؛
از ۱۴۰۱/۲/۱ تا ۱۴۰۱/۳/۳۰
▪️تاریخ آزمون و مصاحبه تخصصی؛
متعاقبا اعلام خواهد شد
🔷 نهمین جلسه قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
🔶 موضوع جلسه :
تبادل نظر پیرامون برنامه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب براساس رتبه بندی
🕤 زمان: چهار شنبه مورخ 02/07/ 1401 ساعت: 13:00 تا 14:30
🏫مکان: اتاق جلسات مدرسه علمیه عالی نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🔍#نقد_و_نظر درباره
#دانش_تجزیه_و_ترکیب
💎 در کتاب «سلسبیل به دنبال چه چیزی باشیم؟
آیت الله علیدوست حفظه الله کتاب نفیس #سلسبیل_فی_أصول_التجزئة_و_اﻷعراب را در موضوع #تجزیه_و_ترکیب نوشته اند.
در این کتاب نفیس می بایست به دنبال سه مبحث زیر بود :
1) #مسائل تجزیه و ترکیب سوره انسان قرآن کریم 👈 الذی بین یدیک فهو تجزئة سورة من سور القرآن الکریم و اعرابها، حجمها قلیل و بحثها کثیر و هی سورة الانسان
2) #مبادی (تصوری و تصدیقی) تجزیه و ترکیب 👈 کان صددنا فی ذلک بیان أصول یتوقف علیها علم الاعراب و اعطاء ضوابط یقدر بها الطالب أن یبحث صحیحا عن کل ما ورد علیه من الموارد
3) #روش_شناسی تجزیه و ترکیب 👈 دونک کتاب ... یعلم الطالب کیفیة الورود الی البحث و المشی فیه و الخروج منه، یعلم کیفیة الاخذ من المنابع و الاستنتاج منها، یعلم تدبیر البحث و تعمیمه الی اﻷمثال و النظائر و هکذا ...
[سلسبیل ص7و8]
#فائده : از لابه لای مباحث ایشان می توان #اصول_علوم_ادبی (همچون لغت و اشتقاق و صرف و نحو و بلاغت) را نیز استخراج کرد.
#فائده : تاثیر گذاری #آراء_اصولی یک فقیه مکتب اهل بیت علیهم السلام بر مباحث متنوع ادبیات عرب را می توان به وضوح در این کتاب گرانسنگ مشاهده نمود.
#تنبیه
#روش_شناسی تجزیه و ترکیب در کتب "علم صرف" و "علم نحو" وجود ندارد؛
همانطور که #روش_شناسی استنباط احکام در کتب "علم اصول فقه" وجود ندارد؛
امثال کتاب #سلسبیل که مدعی هستند #روش_شناسی تجزیه و ترکیب را ارائه داده اند، در حکم #کیمیا برای طلاب حوزه های علمیه هستند👌👌👌
🗳امکان ارسال #نقد_و_نظر درباره این محتوا، از طریق شناسه:
🆔 @sepenta110
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
مسؤول محترم قرارگاه علمی آموزشی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان حجه الاسلام و المسلمین مهدی رضایی درگذشت مادر خانم گرامیتان را به حضرتعالی، همسر محترم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم.
برای ایشان از درگاه حق تعالی آمرزش و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.
از طرف معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان و اعضای قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🔍#نقد_و_نظر درباره
#کتاب_مغنی_اللبیب
💎روش شناسی تجزیه و ترکیب در باب خامس مغنی اللبیب
چرا_میگوییم_باب_خامس_مغنی_اللبیب_روش_شناسی_تجزیه_و_ترکیب_است؟
✅#ابن_هشام در #باب_خامس کتاب #مغنی_اللبیب، عمدتا #علم_الاعراب را از حیث #روش_شناسی، #آسیب_شناسی کرده است که البته از مطالب او در بحث #تجزیه نیز می توان استفاده کرد؛
❇️این باب از کتاب مغنی، مشتمل بر تفصیل و توضیح نکات #روشی زیر و بیان موارد کاربردی آنها در #تجزیه_و_ترکیب است :
1️⃣ لزوم توجه همزمان به احوالات معنایی و احکام ادبی کلام و کلمه، هنگام تجزیه و ترکیب
2️⃣ لزوم توجه به وجوه استعمالی اثبات شده نزد عرف عرب، هنگام تجزیه و ترکیب
3️⃣ لزوم توجه به وجوه غریبه کلمه و کلام و پرهیز از حمل بر آنها، هنگام تجزیه و ترکیب
4️⃣ لزوم توجه جامع به تمامی وجوه قریب و ظاهر کلمه و کلام، هنگام تجزیه و ترکیب
5️⃣ لزوم سیاق واحد دیدن مجموع نوشته ها و گفته های یک اثر و حتی یک قوم، هنگام تجزیه و ترکیب
6️⃣ لزوم توجه جامع به احکام متضاد با هم در ابواب مختلف علوم ادبی، برای جلوگیری از خلط میان احکام متضاد این ابواب، هنگام تجزیه و ترکیب
7️⃣ لزوم توجه به تمامی احکام و قرائن معنوی و ادبی متضاد با هم که در موضع تجزیه و ترکیب صدق می کنند، برای انتخاب جانب صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
8️⃣ لزوم توجه به کلمات و ترکیباتی که قابلیت پذیرش احکام و عناوین مختلف ادبی را دارند، برای تعیین حکم و عنوان صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
9️⃣ لزوم توجه به اصول ادبی و عقلایی، برای پرهیز از مخالفت با این اصول، هنگام تجزیه و ترکیب
🔟 مجموعه کثیری از ضوابط و نکات روشی کارآمد در بحث حذف و محذوف شناسی که هنگام تجزیه و ترکیب کمک کننده است.
❓دو سوال:
1️⃣آیا حیف نیست که خود را از مطالعه این باب از مغنی محروم کنیم؟
2️⃣چرا به جای باب رابع مغنی (که چیزی جز تفصیل مطالبی که طلبه در سیوطی و صرف خواتده است، نیست) باب خامس، محدوده درسی نشد؟
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
أصعب الجموع في اللغة العربية:
١ ــ طاووس : طَوَاوِيس .
٢ ــ هُدْهُد : هَدَاهِد .
٣ ــ عُقَابٌ : أَعْقُبٌ .
٤ ــ غُرَابٌ : غِرْبَانٌ _أغرب _أغربه
٥ ــ جَرْوٌ : جِرَاءٌ .
٦ ــ حِرْبَاءٌ : حَرَابيّ .
٧ ــ دَاءٌ : أَدْوَاءٌ .
٨ ــ مُخ : مِخَاخ ــ أَمخاخ ــ مِخَخَة .
٩ ــ جَبين : أَجْبُن ــ أَجْبِنَة ــ جُبْن .
١٠ ــ دُنــْـيَا : دُنىً .
١١ ــ نَوَاةٌ : نَوىً .
١٢ ــ مِطْرَقة : مَطَارِق .
١٣ ــ دلو : دِلاء ـ دُلِيُّ .
١٤ ــ إليّ : آلاء .
١٥ ــ إِمبَرَاطُورٌ : أَبَاطِرَةٌ .
١٦ ــ بُؤبُؤ : بَيابي .
١٧ ــ ضَبَابٌ : أَضِبَّةٌ .
١٨ ــ فِيلٌ : فِيَلَةٌ .
١٩ ــ اُمرُؤٌ : رِجَالٌ .
٢٠ ــ اِمـْرَأَةٌ : نَسَاءٌ و نِسْوْةٌ .
٢١ ــ عَنْدَلِيبٌ : عَنَادِلُ . ممنوع من الصرف لا ينون .
٢٢ ــ أَخْطُبُوطٌ : أَخَاطِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٣ ــ سَفَرْجَلٌ : سَفَارِجُ . ممنوع من الصرف .
٢٤ ــ عَنـْكَبُوتٌ : عَنَاكِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٥ ــ فِرْدَوْسٌ : فَرَادِيسُ . ممنوع من الصرف .
٢٦ ــ عَرْقَلَةُ : عَراقِيلُ . ممنوع من الصرف .
٢٧ ــ يَاقُوتٌ : يَوَاقِيتُ . ممنوع من الصرف .
٢٨ ــ لُؤْلُؤٌ : لَآلِئُ . ممنوع من الصرف .
٢٩ ــ كَوْثَرٌ : كَوَاثِرُ . ممنوع من الصرف .
٣٠ ــ رهط : أرْهط ـ أراهيط .
٣١ ــ خَليل : أخلاء ـ خلان .
٣٢ــ خل : أخلال .
٣٣ــ خُلل : خِلال .
٣٤ ــ كُفء : أكْفَاء ـ أكْفِياء .
٣٥ــ كفيف : أكِفَّاء .
٣٦ــ صَاع : أَصْوُعٌ .
٣٧ــ باطل : أباطيل .
٣٨ــ نهار : أنهُر ـ نُهُر .
٣٩ــ غضنفر : غضافر .
٤٠ــ قِنطار : قناطير .
٤١ــ رغيف : رُغفان .
٤٢ــ كروان : كَرَاوِين .
٤٣ــ هواء : أهوية .
٤٤ــ خازن : خَزَنة .
٤٥ــ عقال : عُقل .
٤٦ــ هرة : هرر .
٤٧ــ سائح : سُيّّاح .
٤٨ ــ مضمار : مضامير .
٤٩ــ بلعوم : بلاعيم .
٥٠ــ سَيِّد : سَادةٍ ـ جمع الجمع : ساداتٍ .
٥١ــ سكر : سكر هي جمع تكسير مفردها : سكرة .
٥٢ــ الجُؤْجُؤُ : { الصدر } : الجآجِئُ .
٥٣_نعنع :نعانع
٥٤_ غربيب :غرابيب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مدیر یک دبیرستان در لبنان به دانش آموزان که باید بـا طـلا نوشت!
🔴 یاداشت امام جمعه کنگاور در پاسخ به یک مربی فوتبال تحت عنوان" ارمغانبی عدالتی ۴۰ساله کاخ نشینی شما بوده یا آخوندها " ....
◾️ جناب اقای قلعه نویی سلام ،من لروند هستم امام جمعه کنگاور طلبه ودانشجویی لر زبان ،متولد روستای لیلی یادگار نهاوند ،همان کسی که با یک نوشتار تشییع جنازه شجریانرا به چالش کشید وکسی جوابی برای آن نگارش نداشت ...پس اجازه بده با صداقت لری با تو سخن بگویم ...شما ۴۰سال است بی عدالتی دیده اید یا ما که هم خود فقر دیده ایم هم آنرا لمس کردیم همبعد از ۴۳ سال درس خواندن وتحصیل یک مبل ساده در خانه نداریم ...
◾️، امیرو جان!!!! در این ۴۰سال القاب مزخرف سلطان وخان مال شما بوده وتهمت وفحش وناسزای بی حسابش مال ما ...اخوندهای عرب ،۲ریالی ،عهد قجری ،بی سواد ،بی خاصیت ،مال مردم خور ،غارتگر و.....!!!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .....
◾️به قول بچه مایه دارهای لاکچری امیرخان،مرا غارتگر میخوانند و تورا سلطان ،اما بیا بالا غیرتا دقایقی خاننباش و مثل من لر باش تا شاید این سطور به دستت رسید واز خواب غفلت بیدار شدی .....اری امیر جون ، از خواب گرانخویش گردی بیدار ،گر گپ مرا به واقعیت ها شنوی ...امیدوارم پس از خواندن این سطور شهامت عذر خواهی از مردم ایران وخانواده های شهداء را داشته باشی ...
◾️ سلطان فوتبال ،امیر خان ،وقتی پای تلویزیون مصاحبه شمارا دیدم و پخش بدون سانسور از صداوسیمای جمهوری اسلامی را نظاره کردم وبا این جمله روبرو شدم که با پررویی تمام وبیان غیر منصفانه بر زبانشما لغزید یک لحظه فکر کردم شبکه صهیونیستی من وتو ویا اینتر نشنال سعودی ،یاصدای ازاد آمریکاست که شما در آن ازادانه میگویید ۴۰سال است ما در ایران عدالت واعتقاد ندیده ایم ، و.....کلمات مزخرفی که مرا یارای بیانآننیست و دل خانواده های شهداء وزحمت کشانمردمی این نظام را به درد اورد ،اقای زحمت کش خاک زمین خورده فوتبال به کجا چنین شتابان وجدانتان را کجا جا گذاشتید ....
◾️اقای مربی!!! من وشما دو دنیای متفاوت داریم ،من به گمانمردمنماینده این حکومت اسلامی در شهرستان های پلدختر وایوان و کنگاور بوده ام ،وچون یکطلبه ام که ماشین زیر پایم یک سمند ۹۴ است غارتگر حساب میشوم ، اما تورا سلطان میگویند که پسرت هوتن خان ،یعنی همانامریکا نشین ولاکچری سواردر این بی عدالتی ۴۰ساله گاماس گاماس عشق خارجی دروی میکند ، به راستی اگر عدالت نبوده ،چرا جنابعالی که از صدقه سر همین جمهوری اسلامی کاخ نشینهستی و قراردادهای چند میلیاردی فوتبال ومربی گری ات برکسی پوشیده نیست از آن نالانی ...
◾️ اقای قلعه نویی من از سال ۵۶ یعنی اواخر عمر پهلوی ملعون تا کتون که در حال اتمامپایان نامه دکتری در دانشگاه قم هستم مشغول تحصیل هستم واکثر مردم غرب کشور میدانند در حال حاضر با گدایی کردن ورو انداختن به خیرین چندین هزار خانواده محروم را کمک رسانی میکنم ولی چه کنم که درد زمانه کاری کرده که قضاوت کنندگان زمانه ، به ما اخوند غارتگر میگویند وبه شما زحمت کشان عرصه ورزش که خاک زمین خورده اید ،البته این طلبه کاری ندارد که شما چه میزان خاک خورده اید، ولی اهل انصاف میدانند خاک زمین را سلیمانی ها وباکری ها وهمت ها خوردند که هیچ وقت هم دنبال درمان ریه بیمار خود ازاین خوراک خاکی برنیامدند ، وچه بسا در زمانه وارونه سلیمانی ها خون خود را به خاک هدیه کردند تا این خاک در زیر چکمه اجنبی ها قرار نگیرد ....البته کسی به زندگی لاکچری شما گیر نداد اما !!!
◾️امیر جان صداوسیمای بی حساب از شما مصاحبه محکومیت انقلاب ۴۳ ساله را پخش میکند واینقدر از شما وسایر سلبریتی ها تمجید بی حساب میکنند که بعضی شمارا اسطوره خطاب میکنند به حدی که روزی خواهری از ستاد نماز جمعه ما میگفت فردا جلسه نگذارید فوتبال است
◾️ امیرو جون ،با این همه پول که به جای اشتغالزایی از صنعت نفت و تراکتور و مس به حلقوم فوتبال ریخته شده باز نظامرا متهمبه بی عدالتی ۴۰ساله میکنید اما تحقیق کن ، در سیل پلدختر کدام قشر با گذاشتن عمامه به سر گل ولای خانه های مردم را تخلیه کرد ، در زمان دفاع مقدس کدام قشر اندازه روحانیت شهید داد ، درنهاوند کل طلبه ها ۱۰۰نفر نبودند اما ۱۶ نفراز آنها شهید شدند ، اکنون شما صاحبان قراردادهای میلیاردی تحقیق کنید ، حقوق یک روحانی که تحصیل میکند و تبلیغ دین اسلام را انجام میدهد حتی به ۲میلیون تومان هم نمیرسد واهل انصاف میدانند قرار داد چند میلیاردی یک فوتبالیست میشود اندازه حقوق ۲هزار روحانی ، البته من کاری با اقازاده های مرفه بی درد ندارم ،عددی هم نیستند ،اما چرا همیشه ما متهم هستیم ....یک دلیل بیشتر ندارد وآن هم اینکه ما یاد گرفته ایم روی خون شهداء پا نگذاریم ،اری زخون هرشهیدی لاله روید مبادا روی لاله پاگذارید ...یا حق ایام عزت مستدام ...
بنده کمترین علی محمد لروند امام جمعه کنگاور
#مسابقهعلمی
#ادبیاتعرب
#مدرسهامامخمینی
🔶 تصاویر مسابقه علمی ادبیات عرب
مشهد مدرسه علمیه امام خمینی (ره)
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh