🔍#نقد_و_نظر درباره
#کتاب_مغنی_اللبیب
💎روش شناسی تجزیه و ترکیب در باب خامس مغنی اللبیب
چرا_میگوییم_باب_خامس_مغنی_اللبیب_روش_شناسی_تجزیه_و_ترکیب_است؟
✅#ابن_هشام در #باب_خامس کتاب #مغنی_اللبیب، عمدتا #علم_الاعراب را از حیث #روش_شناسی، #آسیب_شناسی کرده است که البته از مطالب او در بحث #تجزیه نیز می توان استفاده کرد؛
❇️این باب از کتاب مغنی، مشتمل بر تفصیل و توضیح نکات #روشی زیر و بیان موارد کاربردی آنها در #تجزیه_و_ترکیب است :
1️⃣ لزوم توجه همزمان به احوالات معنایی و احکام ادبی کلام و کلمه، هنگام تجزیه و ترکیب
2️⃣ لزوم توجه به وجوه استعمالی اثبات شده نزد عرف عرب، هنگام تجزیه و ترکیب
3️⃣ لزوم توجه به وجوه غریبه کلمه و کلام و پرهیز از حمل بر آنها، هنگام تجزیه و ترکیب
4️⃣ لزوم توجه جامع به تمامی وجوه قریب و ظاهر کلمه و کلام، هنگام تجزیه و ترکیب
5️⃣ لزوم سیاق واحد دیدن مجموع نوشته ها و گفته های یک اثر و حتی یک قوم، هنگام تجزیه و ترکیب
6️⃣ لزوم توجه جامع به احکام متضاد با هم در ابواب مختلف علوم ادبی، برای جلوگیری از خلط میان احکام متضاد این ابواب، هنگام تجزیه و ترکیب
7️⃣ لزوم توجه به تمامی احکام و قرائن معنوی و ادبی متضاد با هم که در موضع تجزیه و ترکیب صدق می کنند، برای انتخاب جانب صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
8️⃣ لزوم توجه به کلمات و ترکیباتی که قابلیت پذیرش احکام و عناوین مختلف ادبی را دارند، برای تعیین حکم و عنوان صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
9️⃣ لزوم توجه به اصول ادبی و عقلایی، برای پرهیز از مخالفت با این اصول، هنگام تجزیه و ترکیب
🔟 مجموعه کثیری از ضوابط و نکات روشی کارآمد در بحث حذف و محذوف شناسی که هنگام تجزیه و ترکیب کمک کننده است.
❓دو سوال:
1️⃣آیا حیف نیست که خود را از مطالعه این باب از مغنی محروم کنیم؟
2️⃣چرا به جای باب رابع مغنی (که چیزی جز تفصیل مطالبی که طلبه در سیوطی و صرف خواتده است، نیست) باب خامس، محدوده درسی نشد؟
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
أصعب الجموع في اللغة العربية:
١ ــ طاووس : طَوَاوِيس .
٢ ــ هُدْهُد : هَدَاهِد .
٣ ــ عُقَابٌ : أَعْقُبٌ .
٤ ــ غُرَابٌ : غِرْبَانٌ _أغرب _أغربه
٥ ــ جَرْوٌ : جِرَاءٌ .
٦ ــ حِرْبَاءٌ : حَرَابيّ .
٧ ــ دَاءٌ : أَدْوَاءٌ .
٨ ــ مُخ : مِخَاخ ــ أَمخاخ ــ مِخَخَة .
٩ ــ جَبين : أَجْبُن ــ أَجْبِنَة ــ جُبْن .
١٠ ــ دُنــْـيَا : دُنىً .
١١ ــ نَوَاةٌ : نَوىً .
١٢ ــ مِطْرَقة : مَطَارِق .
١٣ ــ دلو : دِلاء ـ دُلِيُّ .
١٤ ــ إليّ : آلاء .
١٥ ــ إِمبَرَاطُورٌ : أَبَاطِرَةٌ .
١٦ ــ بُؤبُؤ : بَيابي .
١٧ ــ ضَبَابٌ : أَضِبَّةٌ .
١٨ ــ فِيلٌ : فِيَلَةٌ .
١٩ ــ اُمرُؤٌ : رِجَالٌ .
٢٠ ــ اِمـْرَأَةٌ : نَسَاءٌ و نِسْوْةٌ .
٢١ ــ عَنْدَلِيبٌ : عَنَادِلُ . ممنوع من الصرف لا ينون .
٢٢ ــ أَخْطُبُوطٌ : أَخَاطِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٣ ــ سَفَرْجَلٌ : سَفَارِجُ . ممنوع من الصرف .
٢٤ ــ عَنـْكَبُوتٌ : عَنَاكِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٥ ــ فِرْدَوْسٌ : فَرَادِيسُ . ممنوع من الصرف .
٢٦ ــ عَرْقَلَةُ : عَراقِيلُ . ممنوع من الصرف .
٢٧ ــ يَاقُوتٌ : يَوَاقِيتُ . ممنوع من الصرف .
٢٨ ــ لُؤْلُؤٌ : لَآلِئُ . ممنوع من الصرف .
٢٩ ــ كَوْثَرٌ : كَوَاثِرُ . ممنوع من الصرف .
٣٠ ــ رهط : أرْهط ـ أراهيط .
٣١ ــ خَليل : أخلاء ـ خلان .
٣٢ــ خل : أخلال .
٣٣ــ خُلل : خِلال .
٣٤ ــ كُفء : أكْفَاء ـ أكْفِياء .
٣٥ــ كفيف : أكِفَّاء .
٣٦ــ صَاع : أَصْوُعٌ .
٣٧ــ باطل : أباطيل .
٣٨ــ نهار : أنهُر ـ نُهُر .
٣٩ــ غضنفر : غضافر .
٤٠ــ قِنطار : قناطير .
٤١ــ رغيف : رُغفان .
٤٢ــ كروان : كَرَاوِين .
٤٣ــ هواء : أهوية .
٤٤ــ خازن : خَزَنة .
٤٥ــ عقال : عُقل .
٤٦ــ هرة : هرر .
٤٧ــ سائح : سُيّّاح .
٤٨ ــ مضمار : مضامير .
٤٩ــ بلعوم : بلاعيم .
٥٠ــ سَيِّد : سَادةٍ ـ جمع الجمع : ساداتٍ .
٥١ــ سكر : سكر هي جمع تكسير مفردها : سكرة .
٥٢ــ الجُؤْجُؤُ : { الصدر } : الجآجِئُ .
٥٣_نعنع :نعانع
٥٤_ غربيب :غرابيب
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مدیر یک دبیرستان در لبنان به دانش آموزان که باید بـا طـلا نوشت!
🔴 یاداشت امام جمعه کنگاور در پاسخ به یک مربی فوتبال تحت عنوان" ارمغانبی عدالتی ۴۰ساله کاخ نشینی شما بوده یا آخوندها " ....
◾️ جناب اقای قلعه نویی سلام ،من لروند هستم امام جمعه کنگاور طلبه ودانشجویی لر زبان ،متولد روستای لیلی یادگار نهاوند ،همان کسی که با یک نوشتار تشییع جنازه شجریانرا به چالش کشید وکسی جوابی برای آن نگارش نداشت ...پس اجازه بده با صداقت لری با تو سخن بگویم ...شما ۴۰سال است بی عدالتی دیده اید یا ما که هم خود فقر دیده ایم هم آنرا لمس کردیم همبعد از ۴۳ سال درس خواندن وتحصیل یک مبل ساده در خانه نداریم ...
◾️، امیرو جان!!!! در این ۴۰سال القاب مزخرف سلطان وخان مال شما بوده وتهمت وفحش وناسزای بی حسابش مال ما ...اخوندهای عرب ،۲ریالی ،عهد قجری ،بی سواد ،بی خاصیت ،مال مردم خور ،غارتگر و.....!!!!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .....
◾️به قول بچه مایه دارهای لاکچری امیرخان،مرا غارتگر میخوانند و تورا سلطان ،اما بیا بالا غیرتا دقایقی خاننباش و مثل من لر باش تا شاید این سطور به دستت رسید واز خواب غفلت بیدار شدی .....اری امیر جون ، از خواب گرانخویش گردی بیدار ،گر گپ مرا به واقعیت ها شنوی ...امیدوارم پس از خواندن این سطور شهامت عذر خواهی از مردم ایران وخانواده های شهداء را داشته باشی ...
◾️ سلطان فوتبال ،امیر خان ،وقتی پای تلویزیون مصاحبه شمارا دیدم و پخش بدون سانسور از صداوسیمای جمهوری اسلامی را نظاره کردم وبا این جمله روبرو شدم که با پررویی تمام وبیان غیر منصفانه بر زبانشما لغزید یک لحظه فکر کردم شبکه صهیونیستی من وتو ویا اینتر نشنال سعودی ،یاصدای ازاد آمریکاست که شما در آن ازادانه میگویید ۴۰سال است ما در ایران عدالت واعتقاد ندیده ایم ، و.....کلمات مزخرفی که مرا یارای بیانآننیست و دل خانواده های شهداء وزحمت کشانمردمی این نظام را به درد اورد ،اقای زحمت کش خاک زمین خورده فوتبال به کجا چنین شتابان وجدانتان را کجا جا گذاشتید ....
◾️اقای مربی!!! من وشما دو دنیای متفاوت داریم ،من به گمانمردمنماینده این حکومت اسلامی در شهرستان های پلدختر وایوان و کنگاور بوده ام ،وچون یکطلبه ام که ماشین زیر پایم یک سمند ۹۴ است غارتگر حساب میشوم ، اما تورا سلطان میگویند که پسرت هوتن خان ،یعنی همانامریکا نشین ولاکچری سواردر این بی عدالتی ۴۰ساله گاماس گاماس عشق خارجی دروی میکند ، به راستی اگر عدالت نبوده ،چرا جنابعالی که از صدقه سر همین جمهوری اسلامی کاخ نشینهستی و قراردادهای چند میلیاردی فوتبال ومربی گری ات برکسی پوشیده نیست از آن نالانی ...
◾️ اقای قلعه نویی من از سال ۵۶ یعنی اواخر عمر پهلوی ملعون تا کتون که در حال اتمامپایان نامه دکتری در دانشگاه قم هستم مشغول تحصیل هستم واکثر مردم غرب کشور میدانند در حال حاضر با گدایی کردن ورو انداختن به خیرین چندین هزار خانواده محروم را کمک رسانی میکنم ولی چه کنم که درد زمانه کاری کرده که قضاوت کنندگان زمانه ، به ما اخوند غارتگر میگویند وبه شما زحمت کشان عرصه ورزش که خاک زمین خورده اید ،البته این طلبه کاری ندارد که شما چه میزان خاک خورده اید، ولی اهل انصاف میدانند خاک زمین را سلیمانی ها وباکری ها وهمت ها خوردند که هیچ وقت هم دنبال درمان ریه بیمار خود ازاین خوراک خاکی برنیامدند ، وچه بسا در زمانه وارونه سلیمانی ها خون خود را به خاک هدیه کردند تا این خاک در زیر چکمه اجنبی ها قرار نگیرد ....البته کسی به زندگی لاکچری شما گیر نداد اما !!!
◾️امیر جان صداوسیمای بی حساب از شما مصاحبه محکومیت انقلاب ۴۳ ساله را پخش میکند واینقدر از شما وسایر سلبریتی ها تمجید بی حساب میکنند که بعضی شمارا اسطوره خطاب میکنند به حدی که روزی خواهری از ستاد نماز جمعه ما میگفت فردا جلسه نگذارید فوتبال است
◾️ امیرو جون ،با این همه پول که به جای اشتغالزایی از صنعت نفت و تراکتور و مس به حلقوم فوتبال ریخته شده باز نظامرا متهمبه بی عدالتی ۴۰ساله میکنید اما تحقیق کن ، در سیل پلدختر کدام قشر با گذاشتن عمامه به سر گل ولای خانه های مردم را تخلیه کرد ، در زمان دفاع مقدس کدام قشر اندازه روحانیت شهید داد ، درنهاوند کل طلبه ها ۱۰۰نفر نبودند اما ۱۶ نفراز آنها شهید شدند ، اکنون شما صاحبان قراردادهای میلیاردی تحقیق کنید ، حقوق یک روحانی که تحصیل میکند و تبلیغ دین اسلام را انجام میدهد حتی به ۲میلیون تومان هم نمیرسد واهل انصاف میدانند قرار داد چند میلیاردی یک فوتبالیست میشود اندازه حقوق ۲هزار روحانی ، البته من کاری با اقازاده های مرفه بی درد ندارم ،عددی هم نیستند ،اما چرا همیشه ما متهم هستیم ....یک دلیل بیشتر ندارد وآن هم اینکه ما یاد گرفته ایم روی خون شهداء پا نگذاریم ،اری زخون هرشهیدی لاله روید مبادا روی لاله پاگذارید ...یا حق ایام عزت مستدام ...
بنده کمترین علی محمد لروند امام جمعه کنگاور
#مسابقهعلمی
#ادبیاتعرب
#مدرسهامامخمینی
🔶 تصاویر مسابقه علمی ادبیات عرب
مشهد مدرسه علمیه امام خمینی (ره)
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از خودم
Fiqh-al-Lughah5_Navvab_RB_16.mp3
8.91M
💠 فقه اللغة 5
✅ تطبیق متون و #فرآوری_لغت
🔰 جلسه شانزدهم
💢 استاد ربانی بیرجندی
#استاد_ربانی_بیرجندی
#فقه_اللغه
#تطبیق_متون_لغوی
#قرارگاه_زبان_و_ادبیات
#مدرسه_عالی_نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از خودم
Fiqh-al-Lughah5_Navvab_RB_18.mp3
7.63M
💠 فقه اللغة 5
✅ تطبیق متون و #فرآوری_لغت
🔰 جلسه هجدهم
💢 استاد ربانی بیرجندی
#استاد_ربانی_بیرجندی
#فقه_اللغه
#تطبیق_متون_لغوی
#قرارگاه_زبان_و_ادبیات
#مدرسه_عالی_نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از خودم
Fiqh-al-Lughah5_Navvab_RB_17.mp3
9.21M
💠 فقه اللغة 5
✅ تطبیق متون و #فرآوری_لغت
🔰 جلسه هفدهم
💢 استاد ربانی بیرجندی
#استاد_ربانی_بیرجندی
#فقه_اللغه
#تطبیق_متون_لغوی
#قرارگاه_زبان_و_ادبیات
#مدرسه_عالی_نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
#یک_نکته
🌀 ابن مقفع و جایگاه مهم او در تاریخ و ادبیات عرب
🔹ابْنِ مُقَفَّع، ساويرس، مورخ و متكلم مسيحی مصر در سدۀ ۴ق / ۱۰م. وی از نخستين نويسندگان قبطی است كه آثار خود را به زبان عربی نوشته است. با وجود شهرت و تأثير عميق او در فرهنگ مسيحی مشرق زمين، منابع گوناگون آگاهی چندانی دربارۀ زندگی وی ندادهاند. آنچه از يادداشتهای پراكنده در ميان نسخههای خطی به دست میآيد، در اين حد است كه او پيش از آنكه به زیّ روحانيان درآيد، به دبيری اشتغال داشت و «ابوبِشر» خوانده میشد. چندی بعد شغل دبيری را رها كرده به رهبانيت گرويد و در صومعههای مصر به عبادت و فراگيری تعاليم كليسای يعقوبی روی آورد. وی به تدريج مراتب ترقی را در كليسا پيمود تا اينكه از جانب بطريق اسكندريه به عنوان اسقفِ اُشْمونَين (شهری در مصر عليا) برگزيده شد (نك : دوسلان، 10؛ مينگانا، II / 150؛ گراف، «تاريخ[۲]»، II / 300). در برخی منابع گفته شده كه وی توسط بطريق مَقّاری (۹۳۲-۹۵۲م) بدين سمت منصوب شد (EI2)، ولی نمیتوان در اين باره با اطمينان سخن گفت.
🔹در روايات مربوط به مناظرات دينی در آغاز خلافت فاطمی مصر، همواره نام ابن مقفع به عنوان نمايندۀ قبطيان ديده میشود. روايتهای پراكنده دال بر اينكه بطريق افرام او را به عنوان سخنگوی خود در مجلس مناظره پذيرفته، يا اينكه بطريق فيلوتئوس از او خواسته است تا بر پاسخی كه خود نوشته بوده، مهر تأييد زند، از قدر و منزلت او در كليسای يعقوبی اسكندريه حكايت دارد. اين روايات در كنار عنايت ويژهای كه خليفۀ فاطمی نسبت به وی، به عنوان يك عالم توانا در مذهب خود داشته و او را به مجالس مناظرۀ خود میخوانده است، بيان كنندۀ اين واقعيت است كه او در اين دوره تنها يك اسقف در شهری دور از مركز چون اشمونين نبوده است.
🔹دانستن چند زبان كارآمد از عواملی است كه نبايد تأثير آن را در موفقيت ابن مقفع ناديده گرفت. تسلط بر ادبيات زبان قبطی ــ كه زبان مادريش بود ــ و آشنايی وی با زبان يونانی او را با ميراث فرهنگی همكيشان خود پيوند میداد و تبحرش در ادب عربی او را قادر میساخت تا ضمن استفاده از منابع عربی، آثار خود را در قالب اين زبانِ نو پذيرفته بيافريند، زيرا كه در نيمۀ دوم سدۀ ۴ق / ۱۰م هنوز زبان متداول مسيحيان مصر، زبان قبطی بود (نك : مقدسی، ۲۰۳؛ در مورد دقت او در كاربرد زبان عربی، نك : گوئيدی، 117). ابن مقفع با آثاری كه به زبان عربی تأليف نمود، در واقع دورهای را در ادبيات قبطيان آغاز كرد كه ادامۀ آن به تدريج زبان قبطی را به فراموشی سپرد. اين نه بدان معناست كه شخص ابن مقفع عامل اين دگرگونی بوده باشد، بلكه وی برجستهترين فرد از نخستين مؤلفان قبطی است كه تحت تأثير نفوذ روزافزون زبان عربی، آن را به جای قبطی به عنوان ابزار نگارش به كار گرفتند (نك : گراف، همان، II / 295-300).
🔹آثار ابن مقفع از حيث محتوا نيز در ادبيات عربی ـ قبطی جايگاه ويژهای دارند، به طوری كه تاريخ او برای بطريقان اسكندريه، به عنوان تاريخ رسمی كليسای قبطی يعقوبی پذيرفته شده و ديگر آثار او در مورد اعتقادات و آداب كليسايی تأثير قابل ملاحظهای در فرهنگ مسيحی مصر و حتی سرزمين مجاور گذارده است. چنانكه شخصيتهای سرشناس قبطیِ دورههای بعد، چون ابواسحاق ابن عسال و ابوالبركات ابن كبر اين دسته آثار او را مورد توجه قرار دادهاند (نك : همان، 439؛II / 410، نيز مينگانا، II / 149-150).
🔹وی همچنين در دفاع از باورهای يعقوبی خود و نقض عقايد مخالفان مسيحی خويش از نسطوری و ملكايی رديههايی پرداخته كه از آن ميان به خصوص بايد به رديۀ او بر اسقف نسطوری دمشق، ايليا (نك : گراف، همان، II / ۱۳۴-۱۳۵) و رديۀ وی بر سعيد بن بطريق، عالم ملكايی اهل مصر (همو، «فهرست[۵]»، شم 114(10)) اشاره كرد. البته آثار او نيز به نوبۀ خود مورد رد و نقض مخالفان قرار گرفته است (مثلاً نك : همو، «تاريخ»، II / 209,II / 137). ترجمۀ آثار او به زبانهای حبشی، سريانی و لاتين در سدههای متقدم نيز خود نشان میدهد كه آثار وی در سرزمينهای مجاور نيز رواج داشته است.
🌀 منبع: دبا (مدخل ابن مقفع)
🔶دهمین جلسه قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
موضوع جلسه:
❇️1. تبادل نظر پيرامون اساتيد و زمان دوره دانش افزايي اساتيد حوزه علميه خراسان
❇️2. تبادل نظرپيرامون برگزاري نشستهاي تجربه زیسته اساتيد شاخص زبان و ادبيات عربي حوزه علميه خراسان
🕤 زمان: پنجشنبه موخ :02/29/ 1401 ساعت: 13:00 تا 15:30
🏫مکان: سالن کنفرانسهای مدرسه علمیه عالی نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از Ali karimi
AudioCutter_202030_769388011.mp3
37.29M
🎧#تدریسشرحرضيبرکافیه
📚جلد اول
📖جلسه اول
🔶مدرس: دیداری
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
هدایت شده از Ali karimi
شرح الرضي 2.mp3
30.39M
🎧#تدریسشرحرضيبرکافیه
📚جلد اول
📖جلسه اول(ادامه)
🔶 مدرس: دیداری
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh