eitaa logo
آرایه های ادبی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
256 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘ ۲۵ خرداد " ۱۴ ژوئن" روز جهانی اهدای خون ۱۴ ژوئن هرسال به‌نام روز جهانی اهدای خون "روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون" انتخاب شده‌است. در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود. سازمان بهداشت جهانی، جامعه بين‌المللی انتقال خون، انجمن بين‌المللی صليب سرخ و هلال احمر و اتحاديه بين‌المللی سازمان‌های اهداكنندگان خون به اتفاق از سال ۲۰۰۴ ( ۱۳۸۳) ۱۴ ژوئن را روز جهانی اهدای خون نامگذاری کردند و از همه كشورها خواستند در اين روز برای بزرگداشت اهداكنندگان برنامه‌ريزی کنند. انتخاب اين روز به‌مناسبت تولد پروفسور لنداشتاينر كاشف گروه‌های خون و برنده جايزه نوبل بود كه طب انتقال خون پس از اين كشف بزرگ پيشرفت زيادی كرد. - اهدای خون چیست ؟ اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. فرایند اهدا و تزریق به دریافت‌کنندگان، انتقال خون نام دارد. در کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. در کشورهای فقیرتر، افراد معمولاً خون خود را برای انتقال به اعضای خانواده و یا دوستان‌شان اهدا می‌کنند. بنابراین انگیزه‌های مختلفی برای اهدا، شامل انجام عمل خیر، کمک به‌بهبود خویشاوندان، نیاز مالی و برای استفاده خودِ فرد در آینده "اهدای اتولوگ" وجود دارد. ‎🆔 @arayehha ❤️
‍ ‍ ‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘ ۲۵ خرداد سالروز درگذشت محمدعلی کشاورز (زاده ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ اصفهان -- درگذشته ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون او فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش «ویلون‌ساز کره‌مونا» آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در نمایش‌های «آنتیگون» «آندورا» «ادیپوس شهریار» «بازی استریندبرگ» «دایی وانیا» «عاشق مترسک» «لبخند باشکوه آقای گیل» و شماری دیگر به‌بازیگری حرفه‌ای در تئاتر بدل شد. در سال ۱۳۴۷ به‌تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانه قمرخانم را به‌عهده گرفت و در سریال‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان، سربداران، سلطان و شبان، گرگ‌ها، پدرسالار و ... به‌نقش آفرینی پرداخت. وی برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگر سینما شد و در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد، که فیلمهای: رگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال‌الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه و کمیته مجازات، از جمله کارهای اوست. او برای بازی در فیلم مادر، ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک بود. آرامگاه وی در قطعه هنرمندان است. @arayehha
نکته‌هایی از فرهنگ املایی خط فارسی 🔺 همزۀ میانی در وام‌واژه‌های فرنگی برابر دستور خطّ مصوّب فرهنگستان، همزۀ میانی در همۀ وام‌واژه‌های فرنگی با کرسی دندانه نوشته می‌شود. @arayehha
تحلیل تست ✅✅ زِن دِ گی بو/ سِ یِ نا زی/ ست کِ در ءَو/ وَ لِ صبح بی هَ وا ءَز/ لَ بِ خا بِ / صَ نَ می بُس/ تا نی وزن اصلی: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن وزن با اختیار: فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن اختیارات شاعری بیت: در هر دو مصراع اختیار وزنی فاعلاتن بجای فعلاتن وجود دارد. در مصراع اول اختیار وزنی بلند بودن هجای پایان مصراع داریم . در مصراع دوم اختیار تغییر کمیت مصوت کوتاه به بلند داریم یا به عبارت دیگر بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه را داریم . در پایان مصراع دوم اختیار وزنی ابدال داریم که فعلن تبدیل به فع لن شده است. نکته : در این اوزان اختیار " قلب" رخ نمی دهد و فقط در اوزان مفتعلن، مفاعلن رخ می‌دهد. قلب☑️ @arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ شرح مصرعی از غزلیات حافظ شیرازی در مورد نقش کتابخوانی در زندگی « جز صراحیّ و کتابم نبوَد یار و ندیم » "حافظ" ❇️ کتاب نخستین اکتشاف بشر برای ثبت اندیشه‌های خود بوده است. با ایجاد خط و ثبت وقایع گذشته، زمانِ حال به آینده پیوند خورد، و تاریخ ایجاد گردید. از آن پس، بشر از مرحله‌ی "یک زمانی" گذشت و "چند زمانی" شد، و توانست نسل‌های آینده را از حال خود با خبر دارد. کتابخانه مهم‌ّترین نشانه‌ی تمدّن قرار گرفت. از آن زمان تاکنون هزاران سال گذشته است، ولی کتاب به عنوان نخستین عامل ثبت اندیشه، اعتبار خود را از دست نداده است. در دوره‌ی معاصر رقيب‌هایی به عنوان تلویزیون و اینترنت و ویدئو به بازار آمده‌اند، امّا هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند جای کتاب را بگیرند. زیرا خواندن با تأنّی وارد سراچه‌ی ذهن می‌شود و تفکّر را به پویش می‌آورد، در حالی که تماشا و تصویر، از طریقِ تجسّم، القاء فكر می‌کند که این مجالی برای تأمّل باقی نمی‌گذارد. به این حساب، هنوز بهترین وسیله برای تبادل و پخش اندیشه‌، کتاب است. تعدّد کتابخانه و کتابخوان نشانه‌ی پیشرفتگی و خِرَدورزی یک قوم شناخته می‌شود. این است که ما در بعضی از شهرهای پیشرفته‌ی جهان، در هر محلّه یک کتابخانه‌ی عمومی می‌بینیم که کتابهای مهم و کتابهای روز را در معرض دید خواننده می‌گذارند، و گاه کتابفروشی‌هایی به وسعت یک زمین والیبال دیده می‌شوند. این حرف دیروز و امروز نیست. هر زمان بر حسب امکانات خود چنین بوده. حافظ ششصد سال پیش می‌گفت: جز صراحیّ و کتابم نبوَد یار و ندیم تا حریفانِ دغا را به جهان کم بینم باید آرزو کرد که در هر شهر، کتابخانه‌های عمومی تعدّد پیدا کنند و كانونی باشند برای جوانان که بهترین وقت خود را در آنجا بگذرانند. زندگی برگذر است، بنابراین از دو چیز نباید غافل بود: پرورشِ تن از طریق ورزش و پرورشِ روان از طریق آموختن. و از یاد نبرد که هیچ پیشرفتِ واقعی و از جمله پیشرفتِ مادّی و اقتصادی، بدون کمک فرهنگ، میسّر نیست و اعتبار یک جامعه نه تنها به رونقِ بازار، بلکه به رونقِ معرفت است که باز هم حافظ می‌گفت: گوهرِ معرفت اندوز که با خود ببری که نصیبِ دگران است نصابِ زر و سیم ❇️ محمّد‌علی اسلامی نُدوشن @arayehha
آیا حاضرید نامِ پسرتان را سینه‌پهلو بگذارید؟ مسلماً جوابتان منفی است. در سال‌های اخیر نامِ پسرانۀ برسام محبوبیت یافته‌است. برسام نامِ یکی از شخصیت‌های شاه‌نامه است. اما از سوی دیگر برسام در متونِ کهنِ فارسی معنایی دارد که اصلاً در شأنِ نامِ پسرانه نیست: سینه‌پهلو. کسانی که نامِ برسام را بر پسرانشان گذاشته‌اند، اگر این معنیِ ناخوش‌آیندِ آن را می‌دانستند، احتمالاً از این نام‌گذاری منصرف می‌شدند. شاید هم آن شخصیتِ شاه‌نامه سینه‌پهلو داشته! 😄 @arayehha
مأخذ: داستانِ واژه‌ها (کاوشی در دویست و سی واژه و اصطلاح)، نوشتۀ بهروز صفرزاده، تهران: کتابِ بهار، ۱۳۹۸. ‌@arayehha
تحلیل تست:✅ 🔸واژگان قافیه در بیت ( ج) : سر و گوهر / خاک و پاک = 🔸 حروف اصلی: ( َر _ اک ) مصوت + صامت= طبق قاعده 2 و ذوقافیتین دارد . 🔸واژگان قافیه بیت ( د) : [ دِل و گُل ] حرف اصلی: ( ِل ) _ ( ُل ) است و در حروف اصلی اختلاف دارند و قافیه صحیح نیست . 🔺تذکر : اگر در قافیه ای در حروف اصلی مصوت های کوتاه آن اختلاف داشته باشیم و آن قافیه الحاقی داشته باشد قافیه صحیح است در غیر اینصورت قافیه غلط است. جواب۴☑️ @arayehha
💠 فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن رمل مثمن مخبون محذوف 💠 کیست تا کشتی جان را ببرد سوی نجات دست ما را برساند به دعای عرفات... یا حسین بن علی عشق، دعای عرفه‌ست عشق آن عشق که بیرون بردم از ظلمات پشت بر کعبه نکردی که چنان ابراهیم به منا با سر رفتی پی رمی جمرات... تو همه اصل و اصولی، تو همه فرع و فروع تو همه حج و جهادی، تو همه صوم و صلات ظاهر و باطن تو نیست به جز جلوۀ حق که هم آیین صفاتی و هم آیینۀ ذات مرحبا آجرک الله بزرگا مردا نیست در دست تو جز نسخۀ حاجات و برات شعر ناقابل من چیست که نذر تو شود جان ناقابل من چیست که گویم به فدات تو کدامین غزلی عطر کدامین ازلی؟ از تو گفتن نتوانند چرا این کلمات؟ جبل الرحمه همین جاست همین جا که تویی پای این سفره که نور است و سلام و صلوات 📜 @arayehha
تحلیل تست✅ 🔸گزینه یک ...بلند بودن هجای پایانی مصراع ها....در اوزان دوری هر نیم مصراع حکم پایان مصراع را دارد.... 🔸پس کلمه تو.....دارای اختیار است 🔸گزینه ۲...ابدال در رکن آخر و بلند بودن هجای پایانی 🔸گزینه ۴ ابدال در رکن سوم مصراع دوم 🔺جواب گزینه ۳☑️ @arayehha