کرامتی از حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام)
در «عبّاس آباد هند» جمعی از شیعیان در ایّام عاشورای حسینی جمع شدند که شبیه حضرت عبّاس (علیهاالسّلام) بسازند. شخصی که رشید و تنومند باشد، نیافتند تا آنکه جوانی را پیدا کردند که پدرش از دشمنان اهل بیت (علیهم السّلام) بود.
او را شبیه کردند و مراسم تعزیه را برپا نمودند. چون شب شد به خانه آمد. پدرش از او پرسید: کجا بودی؟
چون از کار پسرش آگاه گردید، بسیار عصبانی شد و گفت: مگر عبّاس را دوست می داری؟
جوان گفت: آری، جانم به فدای او باد.
پدر گفت: اگر چنین است، بیا تا دست های تو را به یاد دست بریده ی عبّاس قطع نمایم.
آن جوان دست خود را دراز کرد و پدرش دستش را برید. مادرش گریان شد و گفت: ای مرد! چرا از فاطمه ی زهرا (علیهاالسّلام) شرم نکردی؟
آن مرد گفت: اگر فاطمه را دوست داری، بیا تا زبان تو را هم قطع کنم.
پس زبان زن را هم برید و در آن شب هر دو را از خانه بیرون کرد و گفت: بروید و شکوه ی مرا پیش عبّاس نمایید. آن دو به عبّاس آباد آمدند و به مسجد محلّه رفته، نزدیک منبر تا به سحر ناله کردند.
آن زن گوید:
چون صبح نزدیک شد، زنانی چند را دیدم که آثار بزرگی از جبهه ی ایشان ظاهر بود. یکی از آنها آب دهان بر زخم زبانم می مالید. فی الحال زبانم التیام یافت. دامنش را گرفتم و عرض کردم: جوانیدارم که دستش بریده و بی هوش افتاده، به فریادش برس.
فرمود: آن هم صاحبی دارد.
گفتم: تو کیستی؟
فرمود: «من فاطمه، مادر حسین (علیه السّلام) هستم.»
این بگفت و از نظرم غایب شد.
پس به نزد فرزندم آمدم. دستش را دیدم که خوب شده است. پرسیدم: چگونه چنین شده است؟
پسر گفت: در اثنای بی هوشی، جوان نقابداری به بالینم دیدم، او فرمود: «دست را به جای خود بگذار.» پس نظر کردم، هیچ اثر زخمی در آن ندیدم.
گفتم: «می خواهم دست تو را ببوسم. ناگاه اشکش جاری شد و فرمود: «ای جوان! معذورم دار که دستم را کنار نهر علقمه جدا کردند.»
عرض کردم: شما کیستی؟
فرمود: «منم عبّاس بن علی (علیه السّلام).»
پس از نظرم غایب گردید!(1)
توسّل حضرت زکریّا به حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام)
مولایمان حضرت بقیّة الله-ارواحنا له فداه- در پاسخ سعد بن عبدالله در ضمن حدیثی طولانی می فرماید:
«حضرت زکریّا از پروردگارش درخواست نمود که نام «پنج تن» را به او بیاموزد. جبرئیل (علیه السّلام) بر او نازل شده، آنها را به او آموخت. هرگاه که زکریّا نام محمّد، علی، فاطمه و حسن (علیه السّلام) را می برد، اندوهش برطرف می شد؛ ولی همین که نام حسین (علیه السّلام) را می برد، بغض گلویش را می فشرد و نفسش به شماره می افتاد و گریه اش می گرفت.
روزی گفت: «خداوندا! چه سرّی دارد که هرگاه نام چهار نفر از اینان را می برم غم و اندوهم برطرف شده و خاطرم تسکین می یابد؛ ولی به هنگام نام بردن از حسین (علیه السّلام) اشکم جاری و آه و ناله ام بلند می شود؟»
خداوند متعال داستان امام حسین (علیه السّلام) را به او خبرداده و فرمود: «کهیعص».(2)
«کاف» اسم کربلاء «هاء» هلاکت و نابودی خاندان پیامبر، «یاء» یزید که به حسین ظلم و ستم نمود، «عین» اشاره به عطش و تشنگی حسین و «صاد» صبر او است.
زکریّا (علیه السّلام) که این مطالب را شنید، سه روز از مسجد خود بیرون نرفت و دستور داد کسی بر او وارد نشود و شروع به گریه و زاری نمود و ذکر مصیبت او این عبارات بود:
«خداوندا! آیا بهترین آفریدگانت به فرزندش مصیبت زده می شود؟ آیا چنین مصیبتی بر آستانه ی آنان فرود می آید؟ خداوندا! آیا علی و فاطمه این چنین عزادار می شوند؟»
بعد گفت: «خداوندا! فرزندی به من بده که در دوران پیری دیدگانم به او روشن شده، وارث و جانشین من باشد! او را برای من به مانند حسین (علیه السّلام) نسبت به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار ده! بعد از آنکه او را به من دادی، مرا گرفتار محبّت گردان و بعد همان گونه که حبیبت، محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) به مصیبت او دچار می شود، مرا نیز دچار مصیبت او بگردان!
خداوند، یحیی (علیه السّلام) را به زکریّا داد و او را به مصیبت فقدان او دچار کرد.
دوران حمل یحیی، همچون دوران حمل حسین، شش ماه بود.»(3)
📚 منابع:
1. محمودی، محمّدحسین، در کنار علقمه(مجموعه ای از کرامات حضرت اباالفضل العبّاس، ص 62).
2. سوره ی مریم(19)، آیه ی 1.
3. بحارالأنوار، ج52، ص 84.
آیت الله میرباقریSokhanrani-MirBagheri14040829.mp3
زمان:
حجم:
47.44M
🎙 #سخنرانی: آیت الله میرباقری
📅 پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۴
🔺 هیأت آیین حسینی
📍 امامزاده قاضی الصابر (علیهالسلام)
#فاطمیه_دوم۱۴۰۴
✍️ خلاصه سخنرانی آیتالله میرباقری
🔺 هیأت آیین حسینی | ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
🔴 نیاز و مسیر توحید؛ رهایی از وابستگی و شرک خفی
🔰 انسان مجموعهای سرشار از نیازهاست؛ بسیاری از این نیازها شناخته نشده یا مورد غفلت هستند. نیازهای ظاهری (خوراک، پوشاک، خواب، رفاقت، نقشهای خانوادگی) تنها بخشی کوچک از نیاز واقعی انساناند.
🔰 نیازها، مسیر و کانال ارتباط با خداوند هستند؛ شرط اثرگذاری آن:
🔸 فهم نیاز،
🔸 باور به تأمین آن فقط توسط خداوند،
🔸 ارجاع نیاز به خداوند
🔰 نیاز مانع قرب نیست؛ بلکه عامل شناخت غنای حق و موجب «اضطرار به خدا» میشود. هر چه فهم نیاز عمیقتر، تقرب بالاتر.
🔰 نقش انبیاء، معرفی نیازهای حقیقی در مسیر سفر ابدی و رشد یا حذف یا تعدیل نیازها بر اساس مسیر الهی است. مثلا نیاز به خوراک باید متعادل باشدد، نه افراطی.
🔰 اما شیاطین و مستکبرین نیز در این مسیر نقش آفرینی می کنند. آن ها با ایجاد نیازهای جعلی و نازل، نیازهای اساسی کاذب تولید می کنند. همچنین با رشد غیرمتوازن و معتادکنندهی نیازها (خوراک متنوع، شهوترانی، لذتهای ساختگی)، در آنها اغراق می کنند.
🔰 در نتیجه شیاطین باعث می شوند:
🔸 غفلت از نیازهای واقعی (تهجد، انس با خدا، قرب الهی).
🔸 ارجاع نیاز به اسباب مادی: وابستهسازی انسان به زنجیرهای از عوامل که نهایتاً در دست قدرتهاست.
🔰 قرآن این سیستم را «افک در رزق» مینامد: دروغ بزرگ که رزق در دست دیگران است، در حالی که تنها به دست خداست.
🔰 سیستم جهانی نیاز–ارضاء ساخته شده تا ملتها وابسته به قدرتها شوند. لذا دستگاه محاسبات انسان دگرگون میشود تا احساس فقر به غیر خداوند پیدا کند.
باید توجه کرد که رزق و حیات وابسته به کفار نیست؛ تمام نفع و ضرر به ید خداست.
🔰 در مقابل این سیستم، در دستگاه محاسباتی انبیا نیازهای فطری گسترش می یابد و آنها به خداوند ارجاع داده می شود. لذا ایشان رحمت الهی، غنا و قدرت خدا را گسترش می دهند.
🔰 از نمونه های آن می توان به مناجات امیرالمؤمنین (ع) در مسجد کوفه اساره کرد. ایشان می فرمایند انسان ذاتاً فقیر و محتاج به قوت، علم، حیات و بقا که تنها از طریق رحمت الهی حاصل میشود.
🔰 با این توضیحات، اضطرار حقیقی زمانی آشکار میشود که گرفتاری شدید رخ دهد. ولی حقیقتاً همهی عمر مضطر هستیم و غافل. اینحاست مهترک دعا مترادف با استکبار بر خدا می شود.لذاست که در دعاهای معصومین نیازهای پنهان به ما نشان داده میشود و روش ارجاع به خدا آموزش داده میشود.
🔰 در دعاهای کمیل، عرفه، خمسه عشر، ابوحمزه، می توان بیان نیازهای روحی عمیق را مشاهده کرد. این دعاها انسان را از مشغلههای سطحی به نیازهای بالاتر سوق میدهند:
🔸محبت خدا،
🔸خشیت،
🔸شوق لقای الهی،
🔸نصرت بر نفس،
🔸پیوستن به صالحین
🔰 پس باید نیازها را اصلاح کرد و با حذف نیازهای غلط و اعتیادآور (دنیاگرایی، تجملپرستی) به رشد نیازهایی که انسان را از خواب و خوراک بازمیدارند به عبادت و انتظار وعده الهی میکشانند، پرداخت. به عنوان مثال می توان به حضور حضرت موسی در طور و شبزندهداری مؤمنان اشاره کرد.
🔰 حال باید به نقش دعا در توحید اشاره نمود. دعا یعنی فهم نیاز و درخواست از خدای متعال به عنوان «محتاجنشده» واقعی عالم.
🔰 دعا روح عبادت و مخّ آن است؛ هیچ چیز مثل دعا انسان را عبد خدا نمیکند. ادعیه اهلبیت به شکلی لطیف و عمیق ما را به اسماء الحسنی و سیر معنوی میبرند.
🔰 همان وطر که در دعای کمیل آمده است، طمع برای رسیدن به بالاترین مقامات بندگی در گرو فضل الهی است.
🔰 به طور خلاصه آنچه در این بیان ارائه شد، یک منظومهی فکری کامل است از:
🔸 فلسفهی نیاز،
🔸 باز تعریف تمدن مادی در جعل و مدیریت نیاز،
🔸 نگاه توحیدی انبیاء در تربیت و ارجاع نیاز،
🔸 نقش اضطرار و دعا در شکلگیری رابطهی عبد–رب،
🔸 اهمیت ادعیه و توسل در بازسازی محاسبهی نفس و زدودن وابستگی غیرالهی.
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 روضه جانسوز حضرت زهرا (س)
▫️استاد #عالی
🏴 این یک دقیقه روضه از استاد عالی رو وقتی حال خوب داشتید مشاهده بفرمایید
🌹 شادی قلب حضرت مادر و حضرت امیرالمومنین صلواتی هدیه بفرمایید
─═༅𖣔✾𖣔 مأوا 𖣔✾𖣔༅
هدایت شده از تبلیغات شهید باکری 🌹
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نابودی قطعی لک های صورت فقط با یه کرم گیاهی😍👌🏻
✨کمرنگ شدن لکه ها با اولین بار مصرف
✨از بین رفتن قطعی لک و تیرگی طی دوره استفاده
✨پک دو محصوله =سرم ضد لک+کرم ضد آفتاب با spf 30
☎️ برای دریافت مشاوره ی رایگان و همچنین بهره مندی از شرایط فروش فوق العاده محصولات با قیمت تولید با توجه به شرایط کنونی همین حالا وارد لینک زیر شوید👇
https://landing.saamim.com/qcy34
https://landing.saamim.com/qcy34
حکمت ۷۲ نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ، وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ، وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ، وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ؛ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ، وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ
🔻شرح کوتاه
امام(ع) در این سخن، ماهیت دنیا و دلبستگی انسان به آن را ترسیم میکند:
زمان بدن را میفرساید؛ یعنی گذر عمر جسم را ضعیف و ناتوان میکند.
اما آرزوها را تازه میکند؛ خواستههای انسان پایان نمییابد، مدام چیز تازهتری را طلب میکند.
مرگ نزدیک است؛ انسان نمیفهمد چقدر به پایان عمر نزدیک میشود.
ولی آرزوها دور؛ آرزوهای انسان معمولاً تا آخر عمر محققنشده باقی میماند.
و در پایان، امام(ع) نتیجه میگیرد:
آنکه به دنیا برسد، خسته میشود؛ چون حفظ و ادارهاش دشوار است.
آنکه نرسد، رنج میبرد؛ چون حسرت و نیاز برایش باقی میماند.
به بیان دیگر، امام(ع) میخواهد بگوید:
دنیا در اصل جای آسایش نیست؛ نه برای دارندهاش و نه برای محروم از آن. پس دل بستن به آن خردمندانه نیست.
#نهج_البلاغه_حکمت72
#نهج_البلاغه_محور_بندگی
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قبیلهای در آفریقا که هیچ کشوری
حاضر به پذیرش آن نشده، اما از تمام
دنیا فقط یک نفر را می شناسند ...
این رزق امروز شماست
خیلی جالبه حتما تماشا کنید.
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 محصول با کیفیت تولید کنید. 🍂
🔶 أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَاعْمَلُوا صَالِحاً إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
(سبأ/١١)
⚡️ترجمه :
(و به داود گفتيم:) زره هاى كامل و فراخ بساز و بافت آن را درست اندازه گيرى كن. و كار شايسته انجام دهيد، همانا من به آن چه عمل مى كنيد بينا هستم.
🔴 خداوند به داود مى گويد:
زره را گشاد و راحت درست كن، تا جنگجو به هنگام پوشيدن، در زندان زره گرفتار نشود، نه حلقه ها را بيش از اندازه كوچك و باريك كن كه حالت انعطاف خود را از دست بدهد، و نه زياد درشت و
بى قواره كه گاه نوك شمشير و خنجر و نيزه و تير، از آن بگذرد، همه چيزش به اندازه و متناسب باشد.
💥یعنی دستور به محكم كارى و رعايت دقت در كيفيت و كميت در مصنوعات ، آن چنان كه مصرف كنندگان به خوبى و راحتى بتوانند از آن استفاده كنند، و از امنیت و استحكام كامل برخوردار باشد.
🍃و در انتهای آیه فرموده است: عمل صالح انجام دهید.
يكى از شئون عمل صالح آن است كه در صنايع، دقت كافى نموده، و محصول كامل و مفيدى ارائه دهند، و از هر گونه بد كارى و كم كارى بپرهيزند.
#سبک_زندگی_قرآنی📚📚📚
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
💫مصادیق هدایت شدگان درقرآن 💫
1️⃣ مومنین ، نمازگزاران ، انفاق کنندگان 🌼
«الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»بقره ۳
2️⃣ انبیاء الهی 🌷
«وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»انعام۸۷
3️⃣ اهل یقین 🌸
«هَٰذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» جاثیه ۲۰
4️⃣ محسنین 🌺
«هُدًى وَرَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ» لقمان۳
5️⃣ مردان خدا 🌼
«رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» نور۳۷
6️⃣ صابرین 🌺
«الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» بقره۱۵۶
«أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» بقره۱۵۷
7️⃣ راسخان در علم 🌷
«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ...وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا..رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ..» آل عمران۷،۸
8️⃣ شهیدان🌹
«..وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ»محمد۴،۵
«وَلَهَدَيْنَاهُمْ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا*وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» نساء ۶۸،۶۹
9️⃣ نعمت داده شدگان 🌼
«اهدِنَا الصِّرطَ المُستَقيم • صِرطَ الَّذينَ انعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم ولَا الضّالّين» حمد۶،۷
«اُولِئكَ الَّذينَ انعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبيّينَ مِن ذُرّيَّةِ ءادَمَ ومِمَّن حَمَلنا مَعَ نوحٍ ومِن ذُرّيَّةِ ابرهيمَ واسرءيلَ ومِمَّن هَدَينا واجتَبَينا اذا تُتلى عَلَيهِم ءايتُ الرَّحمنِ خَرّوا سُجَّدًا وبُكيّا»مریم ۵۸
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
👈فتنه در #قرآن
🌹آدمهای بیروحیه، مردّد، ترسو، فرصتطلب، خودکمبین، نمی توانند #«یاران انقلاب» باشند
[سوره التوبة (9): آيه 47]
لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ ما زادُوكُمْ إِلاَّ خَبالاً وَ لَأَوْضَعُوا خِلالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَ فِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ (47)
اگر (منافقان) همراه شما به جنگ بيرون آمده بودند، جز فساد، (ترديد و اضطراب، چيزى) بر شما نمىافزودند و به سرعت در ميان شما رخنه مىكردند تا فتنه پديد آورند و در ميان شما كسانى (تأثيرپذيرند كه) به سخنان آنان گوش و دل مىسپارند و خداوند به حال ستمگران آگاه است.
🌳🌹امام خامنه ای در همایش دهها هزار نفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
آدمهای بیروحیه، مردّد، ترسو، فرصتطلب، خودکمبین، در این میدان هیچ هنری نمیتوانند نشان بدهند، اگر مانع برای دیگران درست نکنند. خودشان که هیچ کاری نمیتوانند بکنند، گاهی مانع هم در مقابل دیگران به وجود میآورند؛ مأیوسند، دیگران را هم مأیوس میکنند؛ تنبلند، دیگران را هم وادار به تنبلی میکنند. قرآن کریم دربارهی گروهی از افرادی که در آنوقت بودند، اینجور میفرماید: لَو خَرَجوا فیکـُم ما زادوکُم اِلّاخَبالًا وَ لَاَوضَعوا خِلالَکُم؛(۵) یعنی اینها اگر به میدان جهاد هم با شما بیایند، شما را به فساد میکشانند؛ حتّی اگر با شما به میدان جهاد هم بیایند، در میان شما اختلال ایجاد میکنند؛ کمک که نمیکنند، مانع راه هم میشوند. البتّه جوانهای ما در همهی آن جهادهایی که قبلاً اسم آوردم و گفتم، به این بلیّه مبتلا نبودند؛ اعتماد به نفْس داشتند، شجاعت داشتند، تردید نداشتند، بزدل و ترسو نبودند؛ که اگر بودند، کارها پیش نمیرفت.
📚📚📚