🔹شب اول قبر(1)
1⃣شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟
به محض ورود میت به قبر، شب اول قبر آغاز میشود که ممکن است شب هولناکی برای آشنایی با آخرت باشد. با شب اول قبر، اعمال شب خاکسپاری و نحوه کمک به فرد متوفی آشنا شوید.
2⃣لحظات اولیه ورود به قبر چگونه هست؟
انسان با تمام شدن عمر و زمانی که قرار است نزد معبود خود بازگردد، در آخرین لحظات عمر خویش، همانند یک فیلم،تمام زندگی خود را از نوزادی تا پایان عمر با تمام اتفاقات خواهد دید.
3⃣اعمال دفن میت چگونه هست؟
برای میت جدا شدن روح و جسم، دردناک و سخت است؛ بنابراین مستحب است که هنگام خاک کردن او، دوبار میت را نزدیک قبر بر زمین گذاشته و کمی صبر کنند، همچنین در خاک کردن او تعجیلی نداشته باشند. زیرا هنگامی که جسم مادی وارد قبر میشود، روح ترس فراوانی تجربه می کند و کمی تامل موجب می شود تا روح خود را با شرایط جدید وفق بدهد و از پس ترس برآید.(علل الشرائع- 306- 2 الباب 251)
4⃣فرشته رومان کیست؟
"رومان" نام اولین فرشته ای است که پس از دفن میت با او ملاقات می کند. امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه به این فرشته مقرب الهی درود فرستاده است.(وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ:رومان آزمایش کننده مردگان در گور)فرشته رومان اعمال و کارهای فرد را جمع آوری کرده و دسته بندی می کند و بعد تشکیل پرونده می دهد، در حقیقت همان نامه اعمالی را تهیه می کند که در قیامت به دست انسان داده می شود. در روز قیامت طبق این نامه، اعمال و کردار انسان قضاوت خواهد شد. بنابراین این ملک رومان است که پس از بررسی اعمال به فرشتگان دیگر می گوید که چه رفتاری با میت داشته باشند، با او مدارا کنند و یا او را به سزای اعمالش برسانند.(عالم پس از مرگ، ص274)
5⃣چه سوالاتی در شب اول قبر از ما میشود؟
نکیر و منکر دو فرشته الهی، مامور پرسیدن سوالاتی از میت هستند که بعد از فرشته رومان به سراغ میت می آیند. هر کدام از آنها با توجه به مسئولیتی ککه دارند در سمت چپ و راست میت قرار می گیرند. در صورتی که میت، انسانی گناهکار بوده باشد، این دو فرشته با چهره وحشتناک و کریه پدیدار می شوند و قبر را با شراره های آتش پر کرده و میت را عذاب خواهند داد. اما اگر میت فردی با ایمان و صالح باشد، این دوفرشته الهی با چهره هایی زیبابه نام بشیر و مبشر به حضور میت آمده و سوالاتی از او خواهند پرسید، ( شرح عقاید صدوق یا تصحیح الاعتقاد، شیخ مفید، ص220; علم الیقین، فیض کاشانی، 2 / 1073)، متوفی نیز با لطف و عنایت خداوند رحمن، پاسخ داده و درهای بهشت و نعمت های الهی به روی او باز خواهد شد.اولین سوالاتی که در شب اول قبر از میت پرسیده می شود، این است که آیا به خداوند متعال و پیامبرش ایمان دارد، امام و پیشوای او در دنیا چه کسی بوده است چه کسی را به عنوان رهبر و امام برای خود برگزیده بود.(کشف المحجة لثمرة المهجة، ص:273)در برخی روایات آمده است پرسش و پاسخ در شب اول قبر برای همه انسانها وجود دارد، اما برخی اعتقاد دارند که استثناء برای این موضوع وجود دارد. افرادی مانند اولیای الهی، کودکان و دیوانگان از پاخ دادن به سوالات مبری هستند.با توجه به اینکه روایت صحیحی برای این موضوع وجود ندارد، بنابراین به اعتقاد علامه مجلسی، از اظهار نظر درباره این مورد پرهیز شود. (بحارالانوار، ج6، ص278)روایات مختلفی وجود دارد که سوال و جواب را مخصوص مومنان و کفار می دانند. علامه طباطبایی در کتاب "حیا ة ما بعد الموت" بر همین اساس سوال و جواب نکیر و منکر در شب اول قبر را مخصوص همه مردم نمی داند.(طباطبائی، حیاة ما بعد الموت، ص140)پس از خاکسپاری، نباید بلافاصله میت را تنها گذاشتزیرا جسم و روح او هنوز به دنیای جدید آشنایی ندارد و از آن می ترسد. به همین دلیل بهتر است تا مدت کوتاهی در کنار قبر مانده و برای آمرزش او قرآن و دعا خوانده شود و با تلقین به او در جواب دادن به پرسشهای نکیر و منکر کمک گردد. (اصول کافی، باب المسأله فی القبر 2/ 634 و 3/201)برخی از اعمال مانند نماز، روزه و کارهای خیر که انسان در دنیا انجام می دهدپس از مرگ به او کمک می کند. البته برخی کارها که بازماندگان برای او انجام می دهند در کم کردن عذاب و فشار قبر تاثیر دارد. همچنین نماز شب اول قبر هم برای میت و هم برای کسی که می خواند بسیار ثواب دارد.
🔹شب اول قبر (2)
6⃣انسانهایی که در خاک دفن نمیشوند تکلیف شان چیست؟
برخی افراد به نظر، اگر جسم در خاک دفن نشود، دیگر عذابی وجود نخواهد داشتو نکیر و منکر به سراغ میت نخواهد آمد؟در حالی که باید گفت، هنگامی که روح از بدن جدا می شود، انسان مرده تلقی می شود، یعنی قدم به دنیای دیگر می گذارد. به طور مثال اگر کسی در آتش کاملا سوخته و اثری از بدن او نماند و یا کسی که در دریا غرق شده باشد و جسد او یافت نشود، اگر چه در خاک دفن نمی شود، اما فشار شب اول قبل و سوال و جواب نکیر و منکر در جای خود باقی می ماند. به همین دل
یل اگر حتی اجزای بدن متلاشی شود به خواست و قدرت خداوند، آن عضو به سخن آمده و در مورد کارهایی که در دنیا انجام داده است در محضر خداوند پاسخ می دهد.کلینی نقل می کند:"در زمان امام صادق شخصی به دار مجازات آویخته شده بود یونس بن عمار پس از مشاهده آن از امام صادق پرسید آیا شخصی که اعدام شده نیز در معرض عذاب و فشار قبر قرار می گیرد؟ حضرت اینچنین پاسخ دادند:بله خداوند توانا به هوا فرمان می دهد که او را در فشار خود بگیرد."به اعتقاد حاکمان دینی، قبر همان عالم برزخ است و برای اِعمال شب اول قبر به خاکسپاری متوفی نیاز نمی باشد.میان قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط مخصوصی وجود دارد. یعنی میان جسم در خاک و روح انسان در عالم برزخ، رابطه ای ایجاد می شود. این ارتباط از رابطه ی روح و جسم مادی انسان در عالم حیات که با یکدیگر متحد بودند نشات می گیرد. پس از مرگ، ارتباط روح و جسم مادی به طور کلی از بین نمی رود بلکه باز هم کمی رابطه بین روح برزخی و جسم مادیی وجود خواهد داشت. اصول و احکام زیادی درباره قبر خاکی، چگونگی دفن، تشییع جنازه، رعایت حرمت قبر، زیارت اهل قبور، دعا، طلب رحمت و بخشش برای مردگان بر سر قبر آنها در دین اسلامی وجود دارد.(محمد شجاعی، معاد،ج 2،ص 249)در ساعات و روزهای اولیه ی پس از مرگ، ارتباط میان روح و جسم بیش از زمانهای دیگر است که به دلیل قطع ارتباط یک دفعه ای جسم با جهان مادی است. البته با مانوس شدن تدریجی روح با جسم برزخی و قالب مثالی از این رابطه و توجه کم می شود، بنابراین ارتباط روح و جسم مادی ضعیفتر خواهد شد.
7⃣فشار و عذاب قبر چگونه هست؟
پس از خاکسپاری متوفی، حوادث و اتفاقاتی برای او در اولین شب می افتد که همان عذاب فشار قبر است که به عنوان "ۻَغْطَهُ الْقَبْر" نام برده شده است. امامان و پیامبران همیشه جویای این مطلب بودند که آیا فشار و عذاب قبر شامل همه ی انسانها است.ابوبصیر از امام صادق می پرسد:آیا در میان انسانها کسی هست که از عذاب و فشار قبر در امان بماند؟و حضرت در جواب ایشان می گویند:از فشار قبر به خداوند پناه می برم ؛انسانهایی که از عذاب و فشار قبر در امانند اندک شمارند. (کلینی، کافی، ج3، ص236)
8⃣نماز میت در چه زمانی باید خوانده شود؟
نماز وحشت یا لیله الدفن را بهتر است در اولین شب بعد از خاکسپاری و پس از نماز عشا خوانده شود. البته در هر زمان از شب می توان نماز وحشت را به جا آورد. اگه به دلایل مختلف خاکسپاری میت به تعویق افتد، نماز میت و نماز وحشت نیز به زمان دفن و بعد از آن موکول می شود.
9⃣نحوه خواندن نماز وحشت یا لیله الدفن
روش اول :
دو رکعت است که در ابتدا به نام میت و اینکه فرزند چه کسی است نیت می کنیم، مثلا نماز وحشت برای فلانی فرزند فلانی می خوانیم قربته الی الله. سپس در رکعت اول بعد از حمد، بدون خواندن سوره توحید، آیه الکرسی را بخوانیم. در رکعت دوم در ابتدا حمد و بعد ده تا "انا انزلنا"( سوره قدر)خوانده می شود و بعد از رکوع و سجده، تشهد و سلام را می گوییم و بعد به دوباره به سجده رفته چنین گفته می شود ( الهم صل علی محمد و آله محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان) به جای فلان، نام متوفی ذکر می شود.
روش دوم:
در رکعت اول بعد از گفتن حمد آیت الکرسی را تا (فیها خالدون ) برای احتیاط یک بار خوانده شود و در رکعت دوم پس از حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده شود.
روش سوم:
رسول خدا می فرمایند در نزد میت سخت ترین ساعات، شب اول قبر است پس برای مردگانتان دلسوزی کرده و برای آسان گشتن عذاب شب اول ،در حق او صدقه.
پدرم بهم گفت قوی باش، یه مقطعی از زندگی هست که مجبوری سختی و مصیبت بکشی.💪💪
گفتم کدوم مقطع پدر؟😊😳
گفت از تولد تا مرگت👻🤣😜
به نام خداوند خالق پدر، فاتح بدر و خندق و خیبر به نام خالق علی
سلام
میلام مولای جهان، اولین و بزرگترین مردِ الهی بعد از نبی مکرم، امیر المومنین حضرت علی علیه السلام و روز پدر را محضرتان تبریک و شاد باش عرض می کنم
امیرالمؤمنین علی علیه السلام
مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا
كسى كه مصيبت هاى كوچك را بزرگ شمارد خدا او را به مصيبت هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد.
نهج البلاغه حکمت 448
زندگى اين جهان خالى از مصائب نيست منتها هر كسى به يك شكل گرفتار مصيبت مى شود. شكست در ازدواج، بيمارى فرزندان، مشكلات كسب و كار، از دست دادن عزيزان، عوارض ناشى از خشكسالى ها و مشکلات مدیریتی که در اختیار انسان نیست و مانند آن، مصائبى است كه هركس به يك يا چند مورد از آن گرفتار است. این مشکلات. گاه آزمايش و امتحان است، گاه كفاره گناهان، گاه زنگ بيدارباش و گاه در ظاهر مصيبت است و در باطن رحمت و به طور دقيق نمى توان تعيين كرد كه هر مصيبتى از كجا سرچشمه گرفته هرچند در بعضى از موارد قرائنى براى شناخت سرچشمه وجود دارد. یادمان باشد چه بسا خداوند رحيم مصيبت كوچك ترى را براى جلوگيرى از مصيبت بزرگ ترى براى بنده اش فرستاده است.
در هر حال آن ها كه در برابر مصيبت هاى كوچك جزع و فزع و بى تابى مى كنند و زبان به شكايت مى گشايند با اين كار خود، مستحق مصيبت هاى بزرگترى مى شوند و به عكس اگر شكر الهى را به جا آورند و حتى آن را به عنوان موهبتى از ناحيه او پذيرا شوند چه بسا خداوند مواهب مهمى نصيب آن ها كند كه آن مصيبت در برابر آن كوچك و ناچيز است.
✨سرچشمه عشق
با علی آمده است...
✨گل کرده بهشت
تا علی آمده است...
شد کعبه حرم خانه میلاد علی(ع)
کز کعبه صدای یا علی آمده است...
🍃💐ولادت حضرت علی (ع)
و روز پدر مبارک باد💐🍃
❤❤❤❤👏👏👏👏❤❤❤❤❤👏👏👏👏❤❤❤❤
🌸🍃🌸🍃
بازهم پنجشنبه و ياد درگذشتگان
اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
یکی از جاهای استجابت دعا سر قبر پدر و مادر است
امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند:
به زیارت قبر مردههایتان بروید، زیرا آنان با زیارت شما خوشحال میشوند و شما خواستههایتان را بر سر قبر پدر و مادرتان از خداوند بخواهید (که خدا به احترام آنها دعای شما را اجابت کند
#اصولكافيج۳ص۲۳۰
با مردن بدن میمیرد و میپوسد و درک و فهم باقی میماند، چون درک و فهم مربوط به روح آدمی است، از این رو در روایات سفارش شده به دیدار مردگان به ویژه پدر و مادر بروید تا ضمن خوشحالی آنها، حاجات شما را هم برآورده کنند.
#چگونه_غنی_و_عزیز_شویم؟
#دعا وسیله ای است که که ما واقعا قدرش را نمی دانیم. یعنی از بزرگ ترین نعمتهائی که خدا به ما داده، همین است که به ما اجازه می دهد با او حرف بزنیم.
هیچ کس در زندگی ما نیست که این گونه به ما اجازه ورود بدهد و در دسترس باشد. در را نبندد، حوصله اش از ما سر نرود.
حتی ممکن است نزدیکترین کسمان (پدر و مادرمان) حوصله ما را نداشته باشند.
👌 اما تنها کسی که همیشه در خانه اش به روی ما باز است و بدون هیچ معطلی نوبت می دهد، خداوند تبارک و تعالی است که قدرش را نمی دانیم.
خدا را فقط برای حاجتهای دنیایی مان نخواهیم.😔
این خوب نیست که فقط پول بخواهیم، شفاء بخواهیم، شوهر یا زن بخواهیم، بچه بخواهیم، لیسانس قبول بشویم، دکترا قبول بشویم. این خوب نیست. چون خدا دنیا را به کسانی می دهد که فقط در همین حد می خواهند
😍 اما ما باید از خدا قشنگ ترین رابطه یعنی دوستی و #رفاقت با خودش را بخواهیم. چون اینهاست که انسان را #غنی و#عزیز می کند.
#پای_درس_استادمحمدشجاعی
🌸🍃🌸🍃
روزی حضرت علی (ع) نزد اصحاب خود فرمودند:
من دلم خیلی بحال ابوذر غفاری می سوزد خدا رحمتش کند.
اصحاب پرسیدند چطور ؟
مولا فرمودند:
آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر برای عثمان به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند.
ابوذر خشمگین شد و به مامورین فرمود:
شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید'
و دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟
شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟
تمام ثروت های دنیا را که جمع کنی با یک تار موی علی عوض نمی کنم.
آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست.
مولا گریه می کردند و می فرمودند:
به خدایی که جان علی در دست اوست قسم آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمانی محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند.
مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این زمان
علی فروشی نکنیم......
✅تربیت شدگان مکتب امام علی(ع) را می توان به سه دسته «عوام» و «خواص» و «خاص الخواص» تقسیم نمود.
۱)«عوام» :
این افراد کسانی بودند که اجمالاً از حضرت(ع) اطاعت می کردند و این تربیت هم بنا بر معرفت آنها از امام(ع) بوده است؛ لذا امام(ع) را در همین حد لازم الاطاعة می دانسته و به او احترام می گذاشتند.
تعداد تربیت یافتگان دسته عوام بسیار زیاد بوده و به شش هزار نفر هم می رسید.
۲)«خواص» :
دسته دیگر، دسته خواص بودند که آنها اشخاصی بودند که امام علی(ع) را تا حدی شناخته بودند؛ همانند «اصبغ بن نباته»، «حارث همدانی» و «کمیل بن زیاد» و «حجر بن عَدی» و «عبدالله بن عباس» که اینها جزء خواص بودند.
۳)«خاص الخواص» :
اینان از یاران ویژه امام علی(ع) بودند که امیرالمومنین(ع) در خطبه ای می فرماید :
📋«وَاللّه ِلو شِئتُ أَن اُخبِرَ كلَّ رَجُلٍ مِنكُم بِمَخرَجِهِ وَ مَولِجِهِ وَ جَميعِ شَأنِهِ لفَعَلتُ ولكنْ أَخافُ أَن تَكفُروا فِيَّ بِرَسولِ الله(ص) أَلاَ وَ إنّي مُفضِيهِ إلَى الخاصّةِ مِمّن يُؤمَنُ ذَلكَ مِنهُ»
♦️به خدا سوگند! اگر بخواهم به هر فردى از شما خبر دهم كه از كجا بيرون مى رود و از كجا داخل مى شود و همه حالاتش را بيان كنم، اين كار را مى كنم اما مى ترسم(مرا پيامبر بدانيد و) باعث شَوم به پيامبر خدا(ص) كافر شويد.
بدانيد كه من اين اخبار را به اصحاب خاصّ خود، كه بيم چنين انحرافى در آنها نمى رود، مى رسانم.(۱)
که از اینجا معلوم می شود، حضرت(ع) یاران خواصی داشتند که «صاحب سِرّ» بودند.
👥از جمله این یاران :
۱)«رُشَیْد هَجَری» :
او یکی از یاران خواص الخواص حضرت امیرالمومنین(ع) است.
کسی که صاحب سِرّ امام علی(ع) بوده و علمِ منایا و بلایا می دانسته است.
شیخ مفید می نویسد :
«زیاد بن ابیه» بعد از دستگیری او دستور داد :
📋«إِقطَعُوا يَدَيهِ وَ رِجلَيهِ وَ أَصلَبُوهُ»
♦️دست و پاهای او را قطع کنید و او را به صلیب بکشید.
رشید گفت :
📋«هَيهَاتَ! قَد بَقِيَ لِي عِندَكُم شَئُ أَخبَرَنِي بِهِ أَمِيرُالمُؤمِنِينَ(ع)»
♦️هیهات! در مورد حکم من از سوی شما، موردی باقی ماند که قبلا امیرالمومنین(ع) به آن خبر داده بود.
در این هنگام، ابن زیاد گفت :
📋«إِقطَعُوا لِسَانَهُ»
♦️زبانش را ببرید!
رشید گفت :
📋«أَلآنَ وَاللهِ جَاءَ تَصدِيقُ خَبرِ أَمِيرِالمُؤمِنِينَ(ع)»
♦️به خدا سوگند که هم اکنون خبر امیرالمومنین(ع) تصدیق شد.(۲)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
۲)«میثم تمّار» :
میثم تمار نمونه ی دیگر از یاران خواص الخواص حضرت امیرالمومنین(ع) است.
شیخ مفید می نویسد :
بعد از اینکه عبیدالله بن زیاد، میثم تمّار را دستگیر کرد؛
📋«أَمَرَ بِمِيثَمَ أَن يَصلُبَ.. فَلَمَّا رُفِعَ عَلَی الْخَشَبَهِ اجْتَمَعَ النَّاسُ حَوْلَهُ عَلَی بَابِ عَمْرِو بْنِ حُرَیْثِِ..فَجَعَلَ ميثَم يُحَدِّثُ بِفَضائِلِ بَني هَاشِمِِ»
♦️عبیدالله ابن زیاد دستور داد که میثم را به صلیب بکشند.
هنگامی که میثم بر روی چوب ها رفت، مردم در اطراف میثم، کنار در خانه ابن حریث تجمع کردند و میثم شروع کرد به گفتن فضائل بنی هاشم.
به عبیدالله خبر رسید که این مرد در حال رسوا کردن شماست.
ابن زیاد دستور داد : «أَلجِمُوهُ» بر او لِجام بزنید.
📋«فَكانَ أَوَّلَ خَلقِ اللّه أُلجِمَ فِي الإِِسلَامِ.. فَلَمَّا َكانَ يَومُ الثَّالِثِ مِن صُلبِهِ طُعِنَ ميثَمُ بِالحَربَةِ، فَكَبَّرَ ثُمَّ أَنبَعَثَ في آخِرِ النَّهَارِ فَمُهُ وَ أَنفُهُ دَمَاً»
♦️میثم اولین کسی بود که در اسلام لجام بر دهان او زدند و هنگامی که سه روز به این حالت گذشت، با نيزه ای، بر او ضربتی فرود آوردند، که در این هنگام میثم تکبیر گفت، سپس در آخر روز، پس از خونريزی شديد از دهان و بينی اش، به شهادت رسيد.(۳)(۴)
نقل است که؛
روزی «میثم تمار» در کوفه بر روى اسبى سوار بود و در اين حال «حبيب بن مظاهر اسدى» هم از طرف مقابل به اين سو مى آمد و در محلّى كه جمعى از بنى اسد در مجلس خود نشسته بودند، به هم رسيدند و با يكدگر به طورى نزديک با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد؛ در اين حال حبيب به میثم گفت : گویا من می بینم کسی را در همین جا؛
📋«قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ»
♦️به جرم محبّت اهل بيتِ پيغمبرش بر دار كوبيدهاند، و بر روى چوبه دار، شكمش شكافته شده است.
میثم نیز به حبیب گفت : و من نیز مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده، می شناسم که؛
📋«يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يُجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ»
♦️او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مىكند و كشته مىشود، و سرش در كوفه براى تماشاى مردم گردانده می شود.
آن دو اين را گفتند و از يكدیگر جدا شدند و اهل مجلس با هم گفتند : ما دروغ گوتر از اين دو مرد، كسى را نديده ايم!(۵)
اینها صاحب سِرّ و تربیت شدگان امام علی(علیه السلام) بودند
ادامه مطالب :👇
۳)«مالک بن حارث نخعی» :
یکی دیگر از خاص الخواص یاران حضرت(ع)، «مالک بن حارث اشتر نخعی» است که بعد از شهادت او امام علی(ع) فرمود :
📋«رَحِمَ اَللَّهُ مَالِكاً! کَانَ لِی کَمَا کُنتُ لِرَسُولِ اللّهِ(ص)»
♦️خدا مالک را رحمت کند! که مالک برای من چنان بود که من برای رسول خدا(ص) بودم.(۶)
و در جایی دیگر فرمود :
📋«لاَ أَرَى مِثْلَهُ بَعْدَهُ أَبَداً»
♦️من دیگر بعد از مالک، مثل مالک را نخواهم دید.(۷)
و در نقلی دیگر فرمود :
📋«رَحِمَ اَللَّهُ مَالِكاً! فَإِنَّ مَوتَهُ مِن مَصَائِبِ الدَّهرِ»
♦️خدا مالک را رحمت کند که همانا مرگ مالک از مصیبتهای روزگار است.(۸)
حضرت(ع) فرمود :
📋«أَمَا وَ اَللَّهِ هَلاَكُهُ قَدْ أَعَزَّ أَهْلَ اَلْمَغْرِبِ وَ أَذَلَّ أَهْلَ اَلْمَشْرِقِ»
♦️به خدا سوگند! شهادت مالک، اهل مغرب (شام) را عزّت(شادمانی) و اهل مشرق (عراق) را ذلت(اندوهگین) بخشید.(۹)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
۴)«عمار بن یاسر» :
یکی دیگر از خاص الخواص یاران امام علی(ع)، «عمار بن یاسر» است که بعد از جنگ صفین وقتی امام علی(ع) به کوفه بازگشت، در حالی که داغدار یارانی با وفا بود، در مسجد کوفه آخرین خطبه ی دوران حیات شریفشان را خواند و مردم را جنگ مجدد با معاویه دعوت کرد.
اما وقتی حضرت(ع) با بی میلی مردم کوفه برای جنگ، رو به رو شد، در این هنگام، یادی کرد از یاران با وفای خود و فرمود :
📋《أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟》
♦️کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟
سپس فرمود :
📋《أَيْنَ عَمَّارٌ؟ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ؟》
♦️عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟
📋《ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ》
♦️سپس امام على(ع) دست در محاسن شريف و كريم خود زد و گريه ی طولانی کرد و فرمود :
📋《مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِینَ سُفِکَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّینَ أَلَّا یَکُونُوا الْیَوْمَ أَحْیَاءً یُسِیغُونَ الْغُصَصَ وَ یَشْرَبُونَ الرَّنْقَ》
♦️برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد.(۱۰)
معاویه هنگامی از شهادت عمار و بعدها مالک اشتر آگاه شد، خطاب به مردم شام گفت :
📋《أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) يَدَانِ يَمِينَانِ فَقُطِعَتْ إِحْدَاهُمَا يَوْمَ صِفِّينَ وَ هُوَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ قَدْ قُطِعَتِ اَلْأُخْرَى اَلْيَوْمَ وَ هُوَ مَالِكٌ اَلْأَشْتَرُ》
♦️علی بن ابی طالب(ع) دارای دو دست بود که یكی در صفین بریده شد و آن «عمار بن یاسر» بود و دیگری امروز كه «مالك اشتر» است.(۱۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
۵)«صعصعه بن صوحان» :
یکی دیگر از خواص الخواص یاران امام علی(ع)، «صعصعۀ بن صوحان عبدی» است که به همراه او، دو برادر دیگرش نیز به نام های «زید» و «صیحان» از یاران امام علی(ع) بودند.
صعصعه در سخنوری مهارت داشت و امام علی(ع) او را «الخَطیبُ الشَّحْشَح»(سخنران زبردست) توصیف کرده بود.(۱۲)
در روایتی امام صادق(ع) فرمود :
📋«مَا كَانَ مَعَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ(ع) مَنْ يَعْرِفُ حَقَّهُ إِلَّا صَعْصَعَةُ وَ أَصْحَابُهُ»
♦️امام علی(ع) را نشناخت مگر صعصعه و افراد اندکی به همراه او.(۱۳)
سه سخن از صعصعه نقل شده که نشانگر چگونگی تربیت یافتن او و اهل ولاء بودن اوست.
🔸️نقل است که صعصعه روزی که با امیرالمؤمنین(ع) به عنوان خلافت بیعت کرد، بلند شد و گفت :
📋«وَاللّهِ يَا أميرَ المُؤمِنينَ(ع)! لَقَد زَيَّنتَ الخِلافَةَ وَ مَا زانَتكَ، وَ رَفَعتَهَا وَ مَا رَفَعَتكَ، وَ لَهِيَ إِلَيكَ أَحوَجُ مِنكَ إلَيهَا»
♦️به خدا سوگند! ای امیرمومنان(ع) که شما به خلافت زینت دادی؛ نه خلافت به شما و شما خلافت را بلند مرتبه کردی؛ نه اینکه خلافت به مقام شما بیفزاید؛ خلافت به شما نیازمند است؛ نه اینکه شما نیازمند به خلافت باشید.(۱۴)
🔸️سخن دیگر زمانی است که امام على(ع) به قصد عيادت از صعصعه بر او وارد شد و امام على(ع) تا او را ديد، گفت :
📋«إِنْ كُنْتَ مَا عَلِمْتُكَ لَخَفِيفُ الْمَئُونَةِ حَسَنُ الْمَعُونَةِ»
♦️تا آن جا كه من مى دانم، تو ياورى نيكو و كم هزينه اى بودی.
و سپس فرمود : اين كه پيشوايت به عيادتت آمده است، دستاويز فخر فروشى تو بر قومت نشود!
صعصعه گفت : نه! اى امير مؤمنان(ع)! بلكه آن را منّتى از جانب خدا بر خود مى بينم كه اهل بيت و پسر عموى پيامبر خداى جهانيان به عيادتم آمده است.(۱۵)
🔸️اما سخن سوم صعصعه، لحظه تدفین امام علی(ع) بود هنگام تدفین امیرالمؤمنین(ع) مشتی از خاک برداشت و بر سر خود ریخت و گفت :
«ای علی(ع)! تو رفتی و کسی تو را نشناخت و اگر مردم تو را شناخته بودند، درب های آسمان و زمین بر مردم باز می شد و برکات بر آنها نازل می گشت.»(۱۶)
ادامه مطالب :👇
۶)«هاشم بن عتبه»(مرقال) :
از دیگر یاران خاص الخواص و تربیت یافتگان امام علی(ع)، «هاشم بن عتبه(مرقال)» است.
بعد از مرگ عثمان، هاشم تلاش نمود تا مردم را برای بیعت با امام علی(ع) دعوت نماید و به همین جهت از «ابوموسی اشعری» خواست تا با امام(ع) بیعت کند، اما ابوموسی توصیه کرد تا در این کار عجله نکند.
هاشم نیز در جواب او گفت : اختیار یکی از دست های من در دست امام علی(ع) و اختیار دست دیگرم در دست خودم است. بعد یک دست خود را در دست دیگرش قرار داد و گفت که من به این روش با ایشان بیعت کردم و سپس این اشعار را خواند :
📋«اُبَايِعُ غَيرَ مُكتَرثٍ عَلِيَّاً
وَ لَا أَخشَى أَمِيرَاً أَشعَرِيَّاً
اُبَايِعُهُ وَ أَعلَمُ أَن سَاُرضِي
بِذَاكَ اللّه َ حَقَّاً وَ النَّبِيّا»
♦️من بدون اعتنا به هیچ کس، با علی(ع) بیعت میکنم و از فرمانده اشعری(ابوموسی) نمیترسم.
با او بیعت میکنم و می دانم که با این عمل خدا و رسولش را خشنود خواهم ساخت.(۱۷)
هاشم از یاران وفادار امیرالمومنین(ع) بود و افتخار شهادت در رکاب حضرت(ع) را در «جنگ صفین» یافت.
او و عمار در یک روز در صفین شهید شدند و امیرالمؤمنین(ع) این دو را در کنار هم نهاد و بر آنان نماز خواند.
امام(ع) پس از شهادت هاشم و همراهانش و با شنیدن گریه مردم، برای آرام کردن آنها شعری را خواند :
📋«جَزَی اللَّهُ خَیرَاً عُصْبَة أَسْلَمِیة
صِبَاحَ الْوُجُوهِ صُرِّعُوا حَوْلَ هَاشِمٍ
یَزِیدُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بِشْرٌ وَ مَعْبَدٌ
وَ سُفْیانُ وَ ابْنَا هَاشِمٍ ذِی الْمَکارِمِ
وَ عُرْوَة لَا یبْعُدْ ثَنَاهُ وَ ذِکرُهُ
إِذَا اخْتُرِطَتْ یوْماً خِفَافُ الصَّوَارِم»
♦️خداوند به مردم قبیله اسلم که با چهره های زیبا همراه هاشم به خاک افتادند را جزای خیر دهد.
یزید و عبداللّه، بشر و معبد و سفیان و دو پسر صاحب فضیلت هاشم، و گروه هماهنگ به هم تافتهای که اگر روزی تیغ های برّان هم در نیام رود، ستایش و یاد ایشان از خاطره ها نرود.(۱۸)
هاشم بن عتبه از نعمت فرزندی مؤمن و وفادار برخوردار بود، به نام «عبدالله» که نسخه دوم پدر بود در جنگ صفین پس از آنکه پدرش هاشم بر زمین افتاد، او پرچم پرافتخار پدر را برداشت و بر دشمنان چون شیر می غُرید.
و اینکه امام علی(ع) شاگردان و یاران دیگری نیز داشتند ولی جزء خاص الخواص نبودند. مانند؛
*«عبدالله بن عباس» که شاگرد حضرت(ع) در «علم تفسیر» بود که به او لقب «حِبْرُ الأُمَّة»(دانشمند امت) داده بودند و از مشهورترین مفسرین قرآن در قرن اول هجری محسوب می شود که خود او میگوید :
📋«عَلِيٌّ(ع) عَلَّمَنِي و عِلْمِي مِنْ عِلْمِ عَلِيٍّ(ع) وَ عِلْمُ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ(ص) كُلُّهِمْ فِي عِلْمِ عَلِيٍّ(ع) كَالْقَطْرَةِ الْوَاحِدَةِ فِي سَبْعَةِ أَبْحُرٍ»
♦️امام علی(ع) معلم من بوده است و علم من از علم امام علی(ع) است.
و علم همه اصحاب حضرت رسول اکرم(ص)[که من هم جزئی از این اصحابم] در برابر علم امیرالمومنین(ع) مانند قطره ای در برابر اقیانوس است.(۱۹)
جایگاه علمی شاگردِ امام علی(ع) یعنی ابن عباس، آن چنان بود که در میان صحابه و تابعین هنگام اختلاف در تفسیر قرآن، سخن او را مقدم می داشتند.
*«اَبوالاَسْوَدِ دُؤَلی» در «علم نحو» که به نوعی او را به عنوان پایه گذار «علم نحو» یاد می کنند.
*«کمیل بن زیاد» که «دعای کمیل» که از دعاهای بسیار معروف است و به تعبیر علامه مجلسی؛ این دعا از بهترین دعاهاست و دعای حضرت خضر(ع) می باشد، از فرمایشات امام علی(ع) به «کمیل بن زیاد» است.
📚منابع :
۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۱۷۵
۲)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۲۶
۳)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۲۲
۴)إختيار معرفة الرجال شیخ طوسی، ص۸۷
۵)إختيار معرفة الرجال شیخ طوسی، ج۱، ص۸۸
۶)شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید، ج۱۵، ص۹۸
۷)بحار الأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۵۹۱
۸)الغارات ثقفی، ج۱، ص۲۶۴
۹)بحار الأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۵۹۱
۱۰)المستدرك حاکم نیشابوری، ج۳، ص۴۳۴
۱۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۰، ص۹۹
۱۲)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۹، ص۱۰۶
۱۳)إختيار معرفة الرجال شیخ طوسی، ج۱، ص۶۸
۱۴)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۷۹
۱۵)إختيار معرفة الرجال شیخ طوسی، ج۱، ص۶۸
۱۶)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۹۵
۱۷)الاصابة ابن حجر عسقلانی، ج۶، ص۴۰۵
۱۸)وقعة صفین نصر بن مزاحم، ص۳۵۶
۱۹)الامالی شیخ مفید، ص۲۳۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠
https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93
─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ✤༅═┅─
#کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی
#احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی
#دهه_فجر
انقلاب اسلامی ایران سبب افتخار و آرزوی دیرینه شیعیان بوده است، برای اثبات این ادعا لازم است از هدف آفرینش انسان شروع کنیم. خداوند متعال تمام موجودات هستی را برای رسیدن به کمال آفرید ولی کمال هر موجودی، متفاوت از دیگری است. برای نمونه، کمال درخت سیب، در سیب دادن و کمال گاو در شیر دادن است. در این میان، انسان نیز به عنوان یکی از آفریدهها برای رسیدن به سعادت و کمال حقیقی آفریده شده که همان قرب الهی است.
انسانها برای رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه و نقشه راه هستند. سوگمندانه باید اعتراف کرد که ابزار معرفتی انسانها یعنی حس و عقل برای شناخت برنامه سعادت، هر چند لازم است ولی کافی نیست. شاهد این ادعا آن است که انسان هنوز حتی نتوانسته برای سعادت دنیای خود، برنامهای جامع و بدون نقص ارائه کند و هر روز قوانین خود ساخته را مورد بازبینی قرار میدهد. در اینجاست که خداوند متعال باید برنامۀ سعادت را از طریق وحی به انسان برساند. آن برنامه همان دین است.
دینی که خدا میفرستد، چون برای سعادت انسان است پس نمیتواند محدود به برنامههای فردی باشد. بلکه چون اغلب فعالیتهای انسان در حوزۀ جامعه است باید برای آن فعالیتها و به طور کلی ادارۀ جامعۀ انسانی نیز برنامه ارائه کند؛ چرا که قرار است انسان در این جامعه، به سعادت برسد.
حکومت دینی، جامعه دینی
خداوند متعال، نعمت را بر بندگان تمام کرد و دین را به وسیله پیامبران فرستاد تا هم الگوی عملی آنها باشند و هم مبیّن دین و هم مجری دین در جامعه. اگر دین برای ادارۀ جامعۀ انسانی، برنامه دارد پس خواست خدا آن است که این برنامه در جامعه اجرا شود. بالاترین و مهمترین کار یک پیامبر آن است که بتواند دین خدا را در جامعه اجرا کند و به جای هدایتهای فردی، جامعه را به سوی کمال و سعادت پیش برد. اجرای دین در جامعه، آنگاه ممکن است که قدرت و حکومت در دست او باشد. برای این منظور، باید حکومت دینی تشکیل دهد یعنی حکومتی که متعهد به اجرای دین باشد.
زیستن در حکومت دینی، باید آرزوی هر دینداری باشد چرا که دینداری در سایۀ حکومت دینی راحتتر از حکومت غیردینی است. حکومت غیردینی، قوانینش دینی نیست. تعهدی نسبت به اجرای دین و بسترسازی برای رسیدن انسانها به کمال حقیقی ندارد، حتی ممکن است قوانینی را وضع و اجرا کند که آدمی را از رسیدن به کمال حقیقی دور سازد. حال آنکه حکومت دینی، قوانینش دینی است. افزون بر تأمین رفاه مادی، بسترسازی جهت رشد معنوی انسانها نیز در رأس وظایف اوست. از این رو است که برای نمونه، امروزه مسجدسازی و حسینیه سازی رونق گرفته یا در هر جایگاه سوختی، نمازخانه وجود دارد یا در اداره جات، معمولاً نماز جماعت برگزار میشود. برنامههای اعتکاف و زیارت اربعین و... به آسانی انجام میشود، مراکز فساد و فحشا برچیده میشود و... روشن است که این امور در رشد معنوی انسان جهت رسیدن به کمال و سعادت حقیقی تأثیرگذار است.
حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه
هر کسی نمیتواند عهدهدار حکومت دینی باشد و هر کسی حق تشکیل حکومت دینی را ندارد. آنکه از سوی خدا اجازۀ حکومت داشته باشد، میتواند حکومت دینی تشکیل دهد چرا که نظام هستی ملک خداوند است و او فقط خود حق دارد در ملکش حکومت کند یا آنکه به کسانی اجازۀ این کار را دهد. برای این منظور خداوند متعال، پیامبران را جانشین خود برای ادارۀ ملکش قرار داده است. پس از آخرین پیامبر، خداوند متعال امامانی را برای این منظور معرفی کرد، اولین آنها علی(ع) و آخرین آنها مهدی(عج). آخرین امام نیز همچنان که در جلد 2 کتاب کمال الدین و تمام النعمة آمده با بیان ویژگیهایی مانند عدالت، فقاهت و توانایی در ادارۀ جامعه جانشینان خود را به شیعیان شناساند. این ویژگیها، همان ویژگیهای ولی فقیه هستند. بنابراین، تنها حکومتی دینی ای حق است که در رأس آن ولی فقیه حضور داشته باشد.
امامان علیهمالسلام غیر از امام علی و امام حسن(ع) نتوانستند عهدهدار حکومت و اجرای دین در جامعه باشند و این حسرت بر دل شیعیان برای داشتن حکومتی که حاکمش از سوی خدا اذن حکومت داشته باشد، ماند. در طول تاریخ پس از غیبت کبرای امام زمان(عج) در مقاطعی کوتاه از تاریخ، حکومتهای شیعی وجود داشتهاند که شاید بهترین آنها حکومت آل بویه و صفویه بوده باشد. این حکومتها هر چند خدماتی به اسلام و تشیع کردهاند، ولی هیچ یک از آنها را نمیتوان حکومتهای حق به شمار آورد؛ چراکه در رأس آنها ولی فقیه نبوده است.
انقلاب اسلامی ایران سرآغاز حکومتی دینی با حضور ولی فقیه بود. حکومتی که هم مشروعیت داشت و هم مقبولیت. حکومتی که برای اجرای عدالت و زمینهسازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج) بود. اینها آرزوی هر شیعهای است. از این رو است که میگوییم انقلاب اسلامی آرزوی تاریخی شیعیان بوده است که به وسیلۀ خمینی کبیر و همراهی مردمانی بزرگ از سرزمین ایران تحقق یافت.
بیگ
مان، این انقلاب، معجزهای فاخر به شمار میرود؛ چرا که سرنگونی حکومتی که سر تا پا مسلح بود و حمایت استعمارگران را با خود داشت، از سوی خمینی کبیر(ره) در حالی که هیچ سلاح نظامی نداشت و هیچ توصیهای هم به استفاده از سلاح نکرد، در هیچ منطق دنیایی نمیگنجد
01.mp3
16.34M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
1️⃣جلسه اول
#شنود
02.mp3
16.23M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
2️⃣جلسه دوم
#شنود
03.mp3
14.35M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
3️⃣جلسه سوم
#شنود
04.mp3
17.15M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
4️⃣جلسه چهارم
#شنود
مشاهدهی غیب.mp3
10.58M
اهل بیت علیهمالسلام برای عالم غیب آفریده نشدن!
خیلیها هستن همینجا میبیننشون و باهاشون زندگی میکنند!
منبع :ولادت حضرت علی علیه السلام
استاد#پناهیان
05.mp3
17.87M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
5️⃣جلسه پنجم
#شنود
1_1329292402(1).mp3
1.34M
♨️مرگ ناگهانی فرا می رسد
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
استاد#عالی
سرطان جهل.mp3
8.24M
√ چرا من نمی تونم مثل بقیه مشکلاتم برای امام زمان علیه السلام دعا کنم؟
#استاد_عالی
#استاد_شجاعی
06.mp3
17.57M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
6️⃣جلسه ششم
#شنود
07 .MP3
18.53M
🎧مستند صوتی شنود(تجربه نزدیک به مرگ)
7️⃣جلسه هفتم
#شنود