eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
67 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نصرت، هدایت و گشایش در زندگی شخصی، چگونه به دست می آید؟ 🌷 امام خامنه ای: همه‌ ی برادران عزیز را و خودم را دعوت می کنم و توصیه می کنم به رعایت الهی. اگر نصرت الهی را می خواهیم در است؛ اگر توفیقات الهی را می خواهیم، هدایت الهی را می خواهیم در است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می خواهیم در است؛ همه باید کوشش کنیم که الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه‌ ی به است؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان الهی را رعایت کنیم. (98/10/27) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 203
✅ از علی آموز ... (93) 🔸 چگونه از عقل خود حفاظت کنیم؟ 🌷 امام علی (ع): حفاظت از عقل، تنها از طریق مخالفت با خواسته های حرام نفْس و اکراه از مشغولیت زائد به دنیا ممکن است. 📖 حفْظُ الْعَقْلِ بِمُخَالَفَةِ الْهَوَى وَ الْعُزُوفِ عَنِ الدُّنْيَا 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 53
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (44) 🌷پيامبر خدا (ص) : روز قيامت مردى را مى آورند و در جهنم مى افكنند. روده هايش از شكمش بيرون مى ريزد و در جهنم مانند خر آسياب مى چرخد. اهل جهنم دور او را مى گيرند و مى گويند: فلانى! چه شده است؟ مگر امر به معروف و نهى از منكر نمى كردى؟ او پاسخ مى دهد: چرا، امر به معروف مى كردم، اما خودم عمل نمى كردم. نهى از منكر مى كردم اما خودم مرتكب آن منکر مى شدم. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به . نهی از منکر یعنی نهی از . شرط امر به معروف و نهی از منکر، این نیست که شخص آمر و ناهی، خودشان اهل گناه نباشند. بلکه اگر اهل گناه هم باشند، باز هم امر به معروف و نهی از منکر، بر آنها واجب است. 📖 يؤتى بِالرَّجُلِ يَومَ القِيامَةِ فيُلقى في النّارِ ، فتَندَلِقُ أقتابُ بَطنِهِ فيَدورُ بِها كما يَدورُ الحِمارُ في الرَّحى ، فيَجتَمِعُ إلَيهِ أهلُ النّارِ فيَقولونَ : يا فُلانُ ، ما لَكَ ؟ أ لَم تَكُن تَأمُرُ بِالمَعروفِ و تَنهى عَنِ المُنكَرِ ؟ ! فيَقولُ : بَلى كُنتُ آمُرُ بِالمَعروفِ و لا آتيهِ ، و أنهى عَنِ المُنكَرِ و آتيهِ. 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۸۵
خدا قول داده چه کسانی را وارد بهشت کند؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: 1️⃣ خدا قطعاً کسانی را که مسلمانند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، وارد باغهای بهشتی خواهد کرد که از زیر درختانش نهرهایی جاری است. خدا آنچه را اراده کند، قطعاً انجام می دهد. 2️⃣ خدا قطعاً کسانی را که مسلمانند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، وارد باغهای بهشتی خواهد کرد که از زیر درختانش نهرهایی جاری است. در آن باغها با دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته می شوند و لباسشان از حریر است. 📖 متن آیات: 1️⃣ إنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُريدُ (حج، 14) 2️⃣ إنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يُحَلَّوْنَ فيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فيها حَريرٌ (حج، 23) آیه شماره 180
✅ هدف خدا از فرستادن قرآن چه بوده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: همه تعریفها و تمجیدها مخصوص خداست. خدايى كه اين قرآن را بر عبدش محمد نازل کرد و هيچ گونه كجى و انحراف در آن نگذاشت. بلکه كتابى کاملاً استوار است. او این کتاب را فرستاد تا اولاً گناهكاران را از عذاب سخت خود بترساند و ثانیاً به مؤمنانى كه اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) هستند، مژده مزدی عالی بدهد که تا ابد در آن ماندگار باشند. 📖 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً * قَيِّماً لِيُنْذِرَ بَأْساً شَديداً مِنْ لَدُنْهُ وَ يُبَشِّرَ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً * ماكِثينَ فيهِ أَبَداً (1 تا 3 کهف) آیه شماره 181
حکمت ۴۱ نهج البلاغه قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ. 📘 ترجمه: قلب احمق در دهان او و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. 🔹 توضیح و معنا: امام (ع) در این جمله کوتاه، تفاوتی بنیادین میان انسان عاقل و انسان نادان را بیان می‌فرماید: قلب احمق در دهان اوست: یعنی احمق هر چه در دل دارد، بی‌درنگ بر زبان می‌آورد. او نمی‌اندیشد که گفتارش چه پیامدی دارد، و زبانش بر او حاکم است، نه عقل و دلش. زبان عاقل در قلب اوست: یعنی انسان خردمند، زبانش تابع دل و اندیشه اوست. هر سخنی را نخست با عقل و قلب خود می‌سنجد، سپس اگر گفتنش را شایسته دید، بر زبان می‌آورد. 🪶 به تعبیر دیگر، نادان می‌گوید تا بیندیشد؛ ولی خردمند می‌اندیشد تا بگوید.
🔸روزی را زیاد می کند🔸 📌 ⚪️رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): 🔵أَرْبَعٌ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ وَ كَفُّ الْأَذَى وَ قِلَّةُ الضَّجَرِ. 🔴چهار چیز است که روزی را زیاد می کند: خوش خُلقی، خوش رفتاری با همسایگان، آزار نرساندن به دیگران و کم کردن بی قراری (در غم و اندوه). 💬معدن الجواهر: ص۳۹.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند) 1⃣ شناخت بدترين انسانها ♦️دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نَفرند : مردی که خدا او را به حال خود گذاشته و از راه راست دور افتاده است؛ دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگيزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گُم کرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش کشيده و گرفتار زشتی های خود نيز می باشد. و مردی که مجهولاتی به هم بافته و در ميان انسان های نادانِ امّت جايگاهی پيدا کرده است؛ در تاريکی های فتنه فرو رفته و از مشاهده صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم ناميدند که نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می کند که اندک آن بهتر از بسيار است، تا آنکه از آب گنديده سيراب شود و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد. 2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت ♦️ در ميان مردم با نام قاضی به داوری می نشيند و حلّ مشکلات ديگری را به عهده می گيرد؛ پس اگر مشکلی پيش آيد، با حرفهای پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند. عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند که درست حکم کرده يا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده و اگر بر خطاست، اميد دارد که رأی او دُرست باشد. نادانی است که راه جهالت می پويد؛ کوری است که در تاريکی گمشده خود را می جويد؛ از روی علم و يقين سخن نمی گويد؛ روايات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تندبادی که گياهان خشک را بر باد دهد، روايات را زير و رو می کند که بی حاصل است. به خدا سوگند، نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند و نه برای منصب قضاوت أهليّت دارد! آنچه را که نپذيرد علم به حساب نمی آورد و جز راه و رسم خويش مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکايت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها کالايی خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آن گونه که بايد بخوانند و متاعی سودآورتر و گران بهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف کنند و در نزد آنان چيزی زشت تر از معروف و نيکوتر از مُنکر نمی باشد. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (45) 🌷 به پیامبر اکرم (ص) عرض شد: ما تنها به چيزهايى امر و نهى مى كنيم كه خودمان به طور كامل آنها را رعايت كنيم، ایشان فرمود : نه، بلكه به معروفها امر کنيد هر چند خودتان به همه معروفها عمل نكنيد و از منکرات نهی کنيد، گر چه خودتان همه منکرات را ترک نمی کنيد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به . نهی از منکر یعنی نهی از . 📖 عنه صلى الله عليه و آله ـ لَمّا قيلَ لَهُ : لا نَأمُرُ و لا نَنهى إلاّ بِما عَمِلنا بِهِ أو انتَهَينا عَنهُ كُلِّهِ ـ: لا ، بَل مُروا بِالمَعروفِ و إن لَم تَعمَلوا بِهِ كُلِّهِ، و انهَوا عَنِ المُنكَرِ و إن لَم تَنتَهوا عَنهُ كُلِّهِ. 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۹۰۰
🔹 از علی آموز ... (94) ✅ چرا باید از خدا اطاعت کنیم؟ آیا فقط به خاطر تشویقهای خدا؟ 🌷 امام علی (ع): حتی اگر خدا انسانها را تشویق به اطاعت از دستوراتش نمی کرد، عقلاً واجب بود که به امید دریافت رحمت ویژه اش، از دستورات و اطاعت شود. 📖 لوْ لَمْ يُرَغِّبِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ فِي طَاعَتِهِ لَوَجَبَ أَنْ يُطَاعَ رَجَاءَ رَحْمَتِهِ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 184
حکمت ۳۵ نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُون. ترجمه کسی در انجام کاری که مردم خوش ندارند، شتاب کند در باره او چیزی خواهند گفت که از آن اطلاعی ندارند. شرح و نکته‌ها امام هشدار می‌دهد که انسان نباید بدون حکمت و سنجش، سخنی یا رفتاری را آشکار کند که موجب رنجش یا ناخشنودی دیگران است؛ زیرا واکنش طبیعی مردم این است که در مقابل، به او نسبت‌های ناروا و سخنان بی‌اساس ببندند. این سخن بیانگر یک قاعده‌ی اجتماعی و روان‌شناختی است: رفتار تند یا نسنجیده، در جامعه بازخوردی شدید و گاه ناعادلانه دارد. از نظر تربیتی، این کلام دعوت به خویشتن‌داری، عقلانیت و پرهیز از عجله در گفتار و کردار است