هیئت مکتب العباس، ع، آذری ها
قوانین گروه، @Hazrate
#تبلیغ_لینک_گروه_یا_کانال_وچت_وشوخی_کردن_ممنوع_می_باشد_⛔⛔
درصورت مشاهده مطالب لینک دار برابر با حذف از گروه❌❌❌❌❌
لطفا به قوانین گروه احترام بگذارید👉🏻
https://eitaa.com/joinchat/1805844674C917e64ec9c
#گروه_ترحیم_خوانی_و_اوخشاما__ترکی _فارسی_👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3805807145C52c93884c4
گروه مداحی (مجمع الذاکرین) اهلبیت، ع، 👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3464298690C2efb4a55b4
با مدیریت:آقای علی کمالی ↶
@Haram75
─┅⊱✤✤✤⊰┅─
✅ بدتر از گناه کردن چیست؟
🌹 پیامبر اکرم (ص):
چهار چیز در گناه، بدتر از خود گناه است:
1️⃣ کوچک شمردن گناه
2️⃣ افتخار کردن به انجام گناه
3️⃣ خوشحال بودن از انجام گناه
4️⃣ تکرار گناه
📖 أرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ
📚 مستدرک الوسائل , جلد۱۱ , صفحه۳۶۷
✅ آیا یهودیان و مسیحیان هم دستور #تقوا داشته اند؟ عملکرد آنها در مقابل دستور #تقوا در کتابهای آسمانی شان چگونه بود؟
🌹 سخن خدا در قرآن:
یهودیان و مسیحیان اگر مسلمان شده و از مخالفت با دستورات واجب و حرام قرآن پرهیز کرده بودند، بدون شک ما گناهان قبلیشان را از پروندهی اعمالشان پاک کرده و در قیامت، آنها را قطعاً وارد باغهای پرنعمت بهشتی میکردیم.
قبل از قرآن هم اگر دستورات واجب و حرام تورات، انجیل و هر چه از طرف خدا بر آنها نازل شده را اجرا میکردند، یقیناً از بالا و پایین، از نعمتهای آسمان و زمین برخوردار میشدند.
البته برخی از آنها میانهرو و بر صراط مستقیمِ اطاعتند و مسلمان می شوند؛ اما بسیاری از آنها در اطاعت از دستورات خدا بد عمل میکنند.
📖 و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعيمِ * وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ (مائده، 65 و 66)
آیه شماره 34
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 88)
س: مقدار اخلاصی که از یک فرد مبتدی انتظار می رود، چقدر است؟
ج: همین که چون خدا خداست و فرمان داده و من هم بنده ی خدا هستم، پس بگویم: «چشم!» اسم این اخلاص است.
س: انسان در انجام تمام واجبات و ترک محرمات دائمًا نمی تواند اخلاص را حفظ کند؛ پس چه کند؟
ج: اگر دو عمل را بتواند، سومی را هم می تواند؛ چهارمی را هم می تواند و بقیه ی آن هم می شود. دلش نمی خواهد و الّا قدرتش هست. کسی که می تواند یکی ـ دو عمل را با اخلاص به جا آورد، سومی و چهارمی را هم می تواند؛ منتهی نمی خواهد؛ اما اگر شروع کند، کم کم تقویت می شود.
س: آیا اگر در بعضی از اعمال موفق به اخلاص نشد، معفو است؟
ج: معفو نیست. در عبادات اگر عمل، باطل شود، باید آن را قضا کند. در غیر از عبادت، از اجر و مزد محروم می شود. خدا می فرماید: «اَنَا خَیرُ شَریکٍ». برو از او بگیر.
س: با توجه به اینکه مبتدی است، شاید اخلاص در توان او نباشد؟
ج: خدا هم به اندازه ی مبتدی گفته است. به اندازه ی منتهِی که نگفته است. بار منتهِی سنگین است. خدا همین دو را گفته و سبک گرفته است. اما نفس اماره سنگین می گیرد که این شخص نتواند به جا آورد و محروم می شود. خدا این حرف ها را برای عموم زده است و قبل از اینکه این حرف ها را بزند، به اندازه این ها و بیشتر از آن، به آن ها قدرت داده است؛ منتهی این ها نمی خواهند با همه ی قدرت کار کنند و بر زمین می ماند؛ اما خدا اول قدرت را می دهد و بعد تکلیف می خواهد.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
🌷 داستان کوتاه (56)
🔸 راضی به تدبیر خدا!
🌹 امام زین العابدین علیه السلام نقل می کند:
من به شدّت بیمار شدم. پدرم امام حسین (ع) به من فرمود: «چه میل داری؟».
گفتم: میل دارم از کسانی باشم که چیزی را به خدا پیشنهاد ندهم، جز آنچه خودش برایم تدبیر می کند.
پدرم به من فرمود: «آفرین! با ابراهیم خلیل، همانند شدی، هنگامی که جبرئیل علیه السلام به او گفت: آیا حاجتی داری؟ و او گفت: من چیزی به پروردگارم پیشنهاد نمی دهم؛ بلکه خدا برای من کافی است که بهترین وکیل است».
✍️ شرح: تدبیر خدا برای انسانها، همان #واجبات و #حرامهای فردی و اجتماعی است. انسان باید به این تدبیر راضی باشد و میل به هیچ برنامه ای غیر از این نداشته باشد.
📖 عن الإمام الباقر عن علیّ بن الحسین علیهما السلام: مَرِضتُ مَرَضا شَدیدا،فَقالَ لی أبی علیه السلام:ما تَشتَهی؟
فَقُلتُ:أشتَهی أن أکونَ مِمَّن لا أقتَرِحُ عَلَی اللّهِ رَبّی سِوی ما یُدَبِّرُهُ لی.
فَقالَ لی:أحسَنتَ،ضاهَیتَ إبراهیمَ الخَلیلَ علیه السلام حَیثُ قالَ لَهُ جَبرَئیلُ علیه السلام:هَل مِن حاجَةٍ؟فَقالَ:لا أقتَرِحُ عَلی رَبّی،بَل حَسبِیَ اللّهُ و نِعمَ الوَکیلُ.
📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 2 ص 43
✅ تفاوت عبد مخلص با انسان کافر چیست؟ انسان کافر چقدر ارزش دارد؟
🌹امام حسن عسکری (ع):
اگر همه دنيا را تبديل به يك لقمه غذا كنم و به عبد مخلص خدا بخورانم، درباره او كوتاهى كرده ام و خودم را مقصّر میدانم و چنانچه فرد كافرى را گرسنگى دهم تا به آن اندازه كه جانش از شدّت گرسنگى و تشنگى به لب برسد و آنگاه مقدار كمى آب به او بدهم، خود را نسبت به او اسراف كار میپندارم.
✍️ شرح: ارزش عبد مخلص خدا از تمام دنیا بیشتر است. ولی غیر مسلمانها مثل یهودیان، مسیحیان، بودایی ها و بی دینها، ارزش یک جرعه آب هم ندارند.
📖 لوْ جَعَلْتُ اَلدُّنْيَا كُلَّهَا لُقْمَةً وَاحِدَةً لَقَّمْتُهَا مَنْ يَعْبُدُ اَللَّهَ مُخْلِصاً [خَالِصاً] لَرَأَيْتُ أَنِّي مُقَصِّرٌ فِي حَقِّهِ وَ لَوْ مَنَعْتُ اَلْكَافِرَ مِنْهَا حَتَّى يَمُوتَ جُوعاً وَ عَطَشاً ثُمَّ أَذَقْتُهُ شَرْبَةً مِنَ اَلْمَاءِ لَرَأَيْتُ أَنِّي قَدْ أَسْرَفْتُ.
📚 عدة الداعي, جلد۱ , صفحه۲۳۴
✅ از نظر اهل بیت، مؤمن کیست؟
🔸 جواب امام صادق (ع):
ما کسى را مؤمن نمی شماريم تا اینکه از همه دستورات ما #تبعیت کند و قصد آن را داشته باشد. بدانید که از جمله مصادیق #تبعیت از ما و خواستن آن، #ورع است. خود را با #ورع زینت دهید که خدا شما را مشمول رحمت خود كند. دشمنان ما را با #ورع در تنگنا قرار دهيد تا خدا شما را نجات دهد.
✍️ شرح: #تبعیت از دستورات اهل بیت یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها. #ورع نیز یعنی دوری از گناه. کسی که این ویژگی ها را دارد، مؤمن است.
📖 إنَّا لاَ نَعُدُّ اَلرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لِجَمِيعِ أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً أَلاَ وَ إِنَّ مِنِ اِتِّبَاعِ أَمْرِنَا وَ إِرَادَتِهِ اَلْوَرَعَ فَتَزَيَّنُوا بِهِ يَرْحَمْكُمُ اَللَّهُ وَ كَبِّدُوا أَعْدَاءَنَا بِهِ يَنْعَشْكُمُ اَللَّهُ .
📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۷۸
✅ از علی آموز ... (110)
🔹 راه کسب حکمت (یا عقلانیت) چیست؟
🌷 امام علی (ع):
حکمت جز با عصمت از #گناه، به دست نمی آید.
✍️ شرح: از آنجا که انجام هیچ #گناهی عاقلانه نیست، پس تا وقتی که انسان #گناه می کند، کارهایش کاملاً عاقلانه نشده و بر اساس حکمت و عقلانیت عمل نمی کند. اما وقتی همه #گناهان را ترک کرد، همه کارهایش عاقلانه می شود و دارای حکمت می گردد. پس حکمت فقط با ترک #گناه به دست می آید.
📖 لا حِكْمَةَ إِلَّا بِعِصْمَة.
📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 59
✅ دو عامل پیروزی در مقابل دشمن چیست؟
🌷 امام خامنه ای:
قرآن این جور میگوید، میفرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ این یک قانون -قانون آفرینش- است. #صبر و #تقوا موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همهی تواناییهایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط #صبر و #تقوا.
من امروز این را میخواهم در این میدان پُرمعنا و پُرمغز، به شما جوانان عزیز -که حقیقتاً نور چشم این ملّتید- عرض بکنم. این درس فقط برای شما هم نیست؛ برای همهی ملّت است، برای همهی سپاه است، برای همهی نیروهای مسلّح است، برای همهی آحاد جامعه است، بخصوص برای مسئولان و مدیران جامعهی اسلامی است؛ #صبر و #تقوا ....
#تقوا با معنای گسترده ی خود در این آیه ی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ #تقوا است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّهی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم به معنای #پرهیز و #مراقبت از خود در مقابل دشمن، به قرینهی آیات قبل از این آیه که دربارهی دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید.
انسان در میدان جنگ یک جور زندگی میکند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند. انسان در سنگر یک جور مینشیند، یک جور استراحت میکند، یک جور میخوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانهی خود یک جور دیگری میخوابد و زندگی میکند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همهی ما باید بدانیم. #تقوا به این معنا است: #مراقبت از خود در مقابلهی با دشمن، #پرهیز از اعتماد به دشمن -به دشمن اعتماد نکنید- #تقوا به این معنا است؛ به معنای #مراقبت از حیله و مکر دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید، بدانید چه کار دارد میکند، چه حیلهای به کار میزند؛ آماده باشید، مراقب باشید؛ حیلههای دشمن هم فقط حیلهی نظامی نیست. و هم #تقوا به معنای رعایت تدبیر [است]؛ #پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و #پرهیز از سستی و سهلانگاری؛ این شد معنای آیهی شریفه.
اگر آن صبر و این #تقوا را شما جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجهی اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجهی بعد، به کار ببندند، لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ هیچ ضربهای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود. (97/4/9)
✍️ شرح: #تقوا، #مراقبه و #پرهیز یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 207