eitaa logo
آموزش عروض و قافیه و...
1.4هزار دنبال‌کننده
11 عکس
3 ویدیو
0 فایل
آموزش مبانی ادبیات و شعر فارسی سید محمدرضا شمس (ساقی) کانال اشعار : 🆔 @shamssaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ترکیب پسوندهای و با کلمات مختلف) ترکیب پسوندهای و با کلمات مختلف دردسرزاست. گاهی خدمتگزار را خدمتگذار می‌نویسیم. حتی ادیبان و نویسندگان هم گاهی دچار این اشتباه می‌شوند. چه قاعده‌ای را برای درست نوشتن ترکیب کلمات مختلف با پسوند و به کار ببریم تا دچار اشتباه نویسی نشویم؟ اگر منظورمان قرار دادن یک شی فیزیکی یا مجازی و یا وضع کردن و یا تأسیس کردن بود باید آن را با "ذال نوشت، مثل : : کسی که قانون وضع می کند. : کسی که تأسیس می‌کند؛ مؤسس : کسی که بدعتی را وضع و ایجاد می‌کند : کسی بر دیگری اثر گذارد و وی از آن شخص ثاثیر پذیرد. : آپلود کردن بنابراین بدعتگزار، قانونگزار، بنیانگزار و بارگزاری است. معنی گذار در معانی زیر درست است: قرار دادن تأسیس و ایجاد کردن وضع کردن به نظر می رسد بهتر باشد معنی‌های مختلف گزاردن را حفظ نکنید و صرفاً به این نکته توجه کنید که اگر کلمه‌ی مورد نظر هیچ کدام از معانی بالا یعنی قرار دادن، وضع کردن، تأسیس کردن و ایجاد کردن را نداشت آن را با «ز» بنویسید نه «ذ». اما با وجود این معانی «گزاردن» را هم برای شما عزیزان می‌نویسیم. معمولاً در یکی از معانی زیر با کلمات مختلف ترکیب می‌شود : به جا آوردن و ادا کردن خرج کردن اجرا کردن و انجام دادن شرح دادن، تعبیر و ترجمه کردن و اما کلماتی که با این معانی مورد استفاده قرار می‌گیرند : نمازگزار، خدمتگزار، خوابگزار، حج‌گزار، خبرگزاری، کارگزار و سپاسگزار درست است. نمازگذار، خدمتگذار، خوابگذار، حج‌گذار، خبرگذاری، کارگذار و سپاسگذار است. حالا درست است یا ؟ اگر منظور کسی است خراج را ادا می‌کند یا به قولی مالیات می‌دهد باید نوشت . اما کسی که خراج یا مالیات را وضع می‌کند می‌شود . آموزش عروض وقافیه و... سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام خدمت اعضای محترم کانال🌹 💠با توجه به اینکه حجم مطالب کانال بالا می‌باشد و برای این‌که اعضای محترم ، جهت جستجوی راحت‌تر ، مباحث مورد نظر خود را پیگیری کنند، راه کاری در اختیار شما عزیزان ، ارائه می‌گردد. 🔹فقط کافی است از هشتک (#) استفاده کنید. 🔸به همین منظور ، عنوانِ درسی که در کانال موجود است در ذیل آورده شده تا راحت‌تر مبحث درسیِ مورد نظر خود را پیدا کنید. 📌 : فقط کافی است بر روی عنوان درس کلیک کنید ، سپس در قسمت پایین (سمت راست) ، علامت‌های ۷ ۸ نمایان می‌شود که با زدن بر روی این علامت‌ها ، مبحث مورد نظرتان را بیابید. (نظم) (انواع قالب شعر) (رباعی) (عروض) (غزل) (قصیده) (مثنوی) (قطعه) (چارپاره) (قافیه) ( ``) (اختیارات شاعری) (اخیارات وزنی) (اضطرارات وزنی) (تعریف زحافات) 🔹سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4 : ✅ ابیات زیر را تقطیع هجایی بفرمایید. ای سواد عنبرین فامت سُوَیدای زمین مغز خاک از نهکت مشکین لبانت خوشه چین ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا موجه‌ای از ریگ صحرایت صراط المستقیم رشته‌ای از تار و پود جامه‌ات حبل المتین ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا گاوی کنند و چون صدف آبستنند لیک از طبع گوهرآور و عنبر فکن نی‌اند ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا ز چشم شور، آب خضر خون مرده می‌گردد مکن بی پرده چون گل جام سرشار معانی را ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا ندارد بهره‌ای از حسن معنی چشم صورت بین به هر آیینه منمایید دیدار معانی را ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا همان که درمان باشد، به جای درد شود و باز درد ، همان کز نخست درمان بود ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا در برم آمد چو چنگ، گیسو در پاکشان من شده از دستِ صبح دست به‌سر چون رباب ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا فرانک بدو گفت کای نامجوی بگویم تورا هر چه گفتی بگوی ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا دوشم شبی گذشت چه گویم چگونه بود همچون نیاز ، تیره و همچون امل طویل ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا کفّ الخضیب داشت فلک ورنه گفتمی بر سوک مهر ، جامه فرو زد مگر به نیل ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا صبحدم آب حیات، خوردم از آن چاه سیم عقل بر آن چاه و آب، صرف کنان جاه و آب ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا گوهر از سُفتن بوَد ایمن در آغوش صدف بهْ ز خاموشی نباشد محرمی اسرار را ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا سید محمدرضا شمس (ساقی) چهارشنبه 1401/09/30 https://eitaa.com/arozghafie
✅ ابیات فوق را تقطیع و تمرین بفرمایید پاسخ هفته‌ی آینده بارگذاری می‌شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ پاسخ تقطیع ابیات فوق👇 ای سوادِ عنبرین فامت سُوَیدای زمین (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) - ن - - / - ن - - / - ن - - / - ن - ای/ سَ/ وا/ دِ۱ = فاعلاتن عن/ ب/ رین۳/ فا = فاعلاتن مت/ سُ/ وَی/ دا = فاعلاتن ی۱/ ز/ مین = فاعلن مغز خاک از نهکت مشکین لبانت خوشه چین مغ/ ز/ خا/ کز/ = فاعلاتن نک/ ه/ ت۱/ مش/ = فاعلاتن کین۲/ ل/ با/ نت/ = فاعلاتن نا/ فِ/ چین۳ = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا موجه‌ای از ریگ صحرایت صراط المستقیم (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) - ن - - / - ن - - / - ن - - / - ن - مو/ ج/ ای/ از/ = فاعلاتن ری/ گ/ صح/ را/ = فاعلاتن یت/ ص/ را/ طل/ = فاعلاتن مس/ ت/ قیم۲ = فاعلن رشته‌ای از تار و پود جامه‌ات حبل المتین رش/ ت/ ای/ از/ = فاعلاتن تا/ رُ/ پو/ د۱/ = فاعلاتن جا/ م/ ات/ حب/ = فاعلاتن لل/ م/تین = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا گاوی کنند و چون صدف آبستن‌اند لیک (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) - - ن/ - ن - ن/ ن - - ن/ - ن - گا/ وی/ ک/ = مفعول نن/ د/ چن/ ص/ = فاعلات د/ فا/ بس/ ت/ = مفاعیل نن/ د/ لیک۲ = فاعلن از طبع گوهرآور و عنبر فکن نی‌اند از/ طب/ ع/ = مفعول گو/ ه/ را/ و/ = فاعلات ر/ عن/ بر/ ف = مفاعیل کن/ ن/ یند۲ = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا ز چشم شور، آب خضر خون مرده می‌گردد مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن ن - - -/ ن - - -/ ن - - -/ ن - - - ز/ چش/ مِ۱/ شو/ = مفاعیلن ر/ آ/ ب۱/ خض/ = مفاعیلن ر/ خو/ ن۱/ مر/ = مفاعیلن د/ می/ گر/ دد = مفاعیلن مکن بی پرده چون گل جام سرشار معانی را م/ کن/ بی/ پر/ = مفاعیلن د/ چن/ گل/ جا/ = مفاعیلن م/ سر/ شا/ ر۱/ = مفاعیلن م/ عا/ نی/ را = مفاعیلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا ندارد بهره‌ای از حسن معنی چشم صورت بین مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن ن - - -/ ن - - -/ ن - - -/ ن - - - ن/ دا/ رد/ بَهْ/ = مفاعیلن ر/ ای/ از/ حس/ = مفاعیلن ن/ مع/ نی/ چش/ = مفاعیلن م/ صو/ رت/ بین = مفاعیلن به هر آیینه منمایید دیدار معانی را ب/ هر/ آ/ یی/ = مفاعیلن ن/ من/ ما/ یی/ = مفاعیلن د/ دی/ دا/ ر/ = مفاعیلن م/ عا/ نی/ را = مفاعیلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا همان که درمان باشد، به جای درد شود (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن) ن - ن -/ ن ن - -/ ن - ن -/ ن - - ه/ مان۳/ ک/ در/ = مفاعلن مان۴/ با/ شد/ = فعلاتن ب/ جا/ ی/ در/ = مفاعلن د/ ش/ ود = فعلن و باز درد ، همان کز نخست درمان بود و/ با/ ز/ در/ = مفاعلن د/ ه/ مان/ کز/ = فعلاتن ن/ خس/ ت/ در/ = مفاعلن مان/ بود۵ = فع لن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا در برم آمد چو چنگ، گیسو در پاکشان (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) - ن ن -/ - ن -/ - ن ن -/ - ن - در/ ب/ ر/ ما/ = مفتعلن مد/ چ/ چنگ۶/ = فاعلات گی/ سو/ در/ = مفتعلن پا/ ک/ شان = فاعلن من شده از دستِ صبح دست به‌سر چون رباب من/ ش/ د/ از/ = مفتعلن دس/ ت/ صبح/ = فاعلن دس/ ت/ ب/ سر/ = مفتعلن چن/ ر/ باب = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا فرانک بدو گفت کِای نامجوی (فعولن فعولن فعولن فعل) ن - -/ ن - -/ ن - -/ ن - ف/ را/ نک/ = فعولن ب/ دو/ گف/ = فعولن ت/ کی/ نا/ = فعولن م/جوی۲ = فعل بگویم تورا هر چه گفتی بگوی ب/ گو/ یم/ = فعولن ت/ را/ هر/ = فعولن چ/ گف/ تی/ = فعولن ب/ گوی = فعل ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا دوشم شبی گذشت چه گویم چگونه بود (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) - - ن/ - ن - ن/ ن - - ن/ - ن - دو/ شم/ ش/ = مفعول بی/ گ/ ذش/ ت/ = فاعلات چ/ گو/ یم/ چ/ = مفاعیل گو/ ن/ بود۲ = فاعلن همچون نیاز ، تیره و همچون امل طویل هم/ چن/ ن/ = مفعول یا/ ز/ تی/ ر/ = فاعلات و/ هم/ چن/ ا/ = مفاعیل مل/ ط/ ویل۲ = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا کفّ الخضیب داشت فلک ورنه گفتمی (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) - - ن/ - ن - ن/ ن - - ن/ - ن - کف/ فل/ خ/ = مفعول ضی/ ب/ دا/ شت۷/= فاعلات ف/ لک/ ور/ ن/ = مفاعیل گف/ ت/ می = فاعلن بر سوک مهر، جامه فرو زد مگر به نیل بر/ سو/ ک/ = مفعول مه/ ر/ جا/ م/ = فاعلات ف/ رو/ زد/ م/ = مفاعیل گر/ ب/ نیل۲ = فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا صبحدم آب حیات خوردم ازآن چاه سیم (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) - ن ن -/ - ن -/ - ن ن -/ - ن - صب/ ح/ د/ ما/ = مفتعلن ب/ ح/ یات۶/ = فاعلن خر/د/ م/ زان۳/ = مفتعلن چا/ هِ/ سیم۲ = فاعلن عقل بر آن چاه و آب، صرف کنان جاه و آب عق/ ل/ ب/ ران۳/ = مفتعلن چا/ ه/ آب۶/ = فاعلن صر/ ف/ ک/ نان۳/ = مفتعلن جا/ ه/ آب۲= فاعلن ا─━⊰═•••❃❀❃•••═⊱━─ا گوهر از سفتن بوَد ایمن در آغوش صدف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) - ن - - / - ن - - / - ن - - / - ن - گو/ ه/ رز/ سف/ = فاعلاتن تن/ ب/ ود/ ای/ = فاعلاتن من/ د/ را/ غو/ = فاعلاتن ش۱/ ص/ دف = فاعلن بهْ ز خاموشی نباشد محرمی اسرار را به/ ز/ خا/ مو/ = فاعلاتن شی/ ن/ با/ شد/ = فاعلاتن مح/ ر/ می/ اس/ = فاعلاتن را/ ر/ را = فاعلن سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
✅ پ . ن 👆 ۱ _ قاعده‌ی (بلند تلفظ کردن هجای کوتاه) ۲ _ قاعده‌ی (آخرین هجا فقط بلند محسوب می‌شود ۳ _ قاعده‌ی خارج از تقطیع ۴ _ قاعده‌ی (تبدیل دو هجای کوتاه، به یک هجای بلند) ۵ _ قاعده‌ی (فعلن به فع لن) آخرین رکن ۶ - قاعده‌ی (هر مصراع حکم دو نیم مصراع است و رکن آخر هر نیم مصراع حکم قاعده‌ی آخر مصراع است. ۷ - (ساقط از تقطیع) سید محمدرضا شمس (ساقی) پنج‌شنبه 1401/10/08 https://eitaa.com/arozghafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا