آیات بامداد یکشنبه :
#قرآن
سوره دخان : وَ لَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ
وَ جاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ «17»
و همانا ما قبل از اين كفّار، قوم فرعون را آزموديم
و پيامبرِ با كرامتى به سراغشان آمد.
سوره دخان : أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ «18»
( #موسى به آنان گفت: بنىاسرائيل، اين) بندگان خدا را به من واگذاريد
(تا آزادشان كرده و از استثمارشان نجات دهم) همانا من براى شما پيامبرى امين هستم.
نكتهها:
كلمه « #فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره آتش است، تا از ناخالصىها تصفيه شود،
سپس براى هر نوع آزمايشِ سختى كه #جوهرهى انسان را نشان دهد بكار رفته است.
پيامها:
1- آمدن انبيا براى مردم نوعى آزمايش است تا مشخص شود چه كسانى حقّ را مىپذيرند
و چه كسانى لجاجت مىكنند. وَ لَقَدْ فَتَنَّا ... جاءَهُمْ رَسُولٌ
(شايد مراد اين باشد كه آزاد سازى مردم و ترك بهرهكشى و تحقير يكى از آزمايشات الهى نسبت به فرعونيان است.)
2- آزمايش الهى سنّتى مستمرّ و حتمى است. لَقَدْ فَتَنَّا ...
3- عبرتهاى تاريخ، هم دلدارى براى پيامبر است و هم تهديد براى كفّار. «قَبْلَهُمْ»
4- كسى را كه خداوند انتخاب مىكند، بايد از قبل لياقت و شايستگى لازم را داشته باشد. «كَرِيمٌ»
5- نجات مستضعفان از دست ستمگران، از وظايف انبياست.
«أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ» (آرى استثمار و بهرهكشى از طبقه محروم،
بزرگترين فساد اجتماعى و اقتصادى است كه مبارزه با آن در رأس وظيفه انبياست.)
6- دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»
7- مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مىكشاند.
«أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»
8- رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
9- در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
10- رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
11- امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست.
«رَسُولٌ أَمِينٌ»
12- درخواست رهايى بنىاسرائيل از سوى موسى بهخاطر وظيفه رسالت اوست
نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود.
«أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
هرکس در سنگر تقوای الهی قرار گیرد با نیرومندی و قدرت زندگی می کند و در سرزمین دشمن خود نیز امنیت و مصونیت دارد.
📚بحارالانوار/ج67/ص2
تقوا یعنی حیا از خداوند و دوری از گناه، و این سنگری است محکم که حتی در خانه دشمن نیز انسان را حفظ می کند.
💠 آثار بی نظیر ذکر صلوات
☘️ آیت الله بهاءالدینی (ره) :
🍃«ذکر صلوات برای اموات خیلی خاصیت دارد.»
🍃گاهی من برای اموات صلوات را هدیه میکنم و اثرات عجیبی هم دیدم.
🍃خواب دیدم فردی به چند نوع عذاب گرفتار است، مقداری صلوات برایش هدیه کردم دوباره در خواب دیدم، الحمدلله صلواتها او را نجات دادهاند.
🍃کسی میگفت: مادرم چندسال قبل مرده بود، یک شب خوابش را دیدم، گفت :
🍃پسرم! هیچچیزی مثل صلوات روح من را شاد نمیکند ؛ بهترین هدیه که به من می دهی ، این ذکر است.
🌸«اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم»🌸
آیات بامداد دوشنبه :
#قرآن
سوره دخان : وَ أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُمْ بِسُلْطانٍ مُبِينٍ «19»
و اينكه بر خداوند #برترى نجوييد، همانا من برهانى آشكار براى شما آورده ام.
سوره دخان : وَ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ «20»
سوره دخان : وَ إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ «21»
و از اينكه مرا متهم (يا سنگسار) كنيد، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى برم.
و اگر به من ايمان نمى آوريد پس ( لااقل ) از من كناره بگيريد.
سوره دخان : فَدَعا رَبَّهُ أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ «22»
پس (چون از پذيرش دعوتش مأيوس شد) پروردگارش را خواند
و (گفت:) آنان قومى گنه پيشه هستند.
پيامها:
1- مخالفت با انبيا و بهره كشى ظالمانه از مردم، برترى جويى بر خداست.
(موسى به مخالفان خود كه مردم را استثمار مىكردند فرمود:
بر خدا برترى نجوييد.) «أَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ»
2- همهى هستى در برابر خداوند #تواضع دارد. «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»
اين انسان است كه به او سفارش مىشود كه براى خدا تكبّر نكن. أَنْ لا تَعْلُوا ...
3- براى تبليغ علاوه بر كمالات روحى كَرِيمٌ ... أَمِينٌ كه در آيه قبل آمد،
منطق و #استدلال نيز لازم است. «بِسُلْطانٍ مُبِينٍ»
(كسى كه معجزه و دليل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعونها را پيدا مىكند.) أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ ... بِسُلْطانٍ مُبِينٍ
4- اگر #لجاجت در ميان باشد، حتّى جان و آبروى انبيايى كه كريم، امين و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أَنْ تَرْجُمُونِ»
5- تهمت و شكنجه نبايد مانع كار شود. إِنِّي عُذْتُ ... أَنْ تَرْجُمُونِ
(مراد از رجم، يا تهمت زدن است و يا پرتاب سنگ)
6- در شيوهى تبليغ مقابله به مثل مفيد است.
(در برابر فرعون كه مىگويد: من ربّ شما هستم موسى مكرر فرمود:)
«بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ»
7- تا انسان به خدا تكيه نكند و او را #پناه خود نداند، نمىتواند در برابر ستمگران مقاومت كند. «إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ»
8- ايمان به پيامبر، ايمان به خداست. ( «إِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِي» به جاى «ان لم تؤمنوا بالله» آمده است.)
9- گاهى گوشه گيرى و عزلت لازم است. «فَاعْتَزِلُونِ»
(يكى از موارد نهى از منكر فاصله گرفتن از مجرمان است.)
10- #موسى با داشتن معجزه ، خواهان درگيرى با مخالفان نيست،
بلكه برنامه او پيشبرد اهداف با منطق است نه درگيرى. «فَاعْتَزِلُونِ»
11- بعد از طى چندين مرحلهى دعوت و هدايت، نفرين کافر جايز است. فَدَعا ...
12- اگر گناه و فساد در انسان رسوخ كرد، ديگر دعوت انبيا اثرى نخواهد داشت.
«أَنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ»