eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟ روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹ 🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند. ________ @asaas_discourse
تغییر عنوان مجلس شورای ملی و تعیین نام مجلس شورای اسلامی(1).pdf
250.7K
✍️مجلس شورای ملی» چگونه «مجلس شورای اسلامی» شد؟ روایتی تاریخی حقوقی از ۳۱ تیر ماه ۵۹ 🔺اولین مصوبه مجلس پس از انقلاب اسلامی «طرح تعیین نام مجلس شورای اسلامی» بود. نمایندگان بر این باور بودند که عنوان «مجلس شورای ملی» تنها به این نهاد اشاره میکند و اسم عَلَم محسوب نمیشود لذا ایشان باید برای مجلس تعیین نام نمایند. ________ @asaas_discourse
بسمه تعالی و له الحمد ماده واحده مصوبه نمایندگان مردم ایران در مورد نامگذاری مجلس به مجلس شورای اسلامی مغایرتی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد. از طرف اعضای حاضر شورای نگهبان رئیس موقت شورای نگهبان محمد رضا مهدوی کنی ۵۹/۴/۳۱ ___ @asaas_discourse
جناب آقای سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهوری اسلامی ایران قانون تعیین نام مجلس شورای اسلامی ایران که در جلسه ۵۹/۴/۳۱ با حضور شورای نگهبان به تصویب رسیده به پیوست ایفاد می گردد. رئیس مجلس شورای اسلامی اکبر هاشمی ۵۹/۶/۱ __ @asaas_discourse
اســــاس
بسم‌الله الرحمن الرحیم 💠آموزه‌های نقوی💠 ❇️امام هادی علیه‌السلام فرمودند: اَلعالِمُ وَ المُتَعَلِّمُ شریکانِ فی الرُّشدِ، مأمورانِ بالنَّصیحَةِ، مَنهیّانِ عَنِ‌الغَشِّ؛ بحارالانوار، ج75، ص 367. ❇️امام هادی (علیه‌السلام) در جمله‌ای کوتاه هدف اصلی از تعامل میان استاد و دانشجو و مهم‌ترین قاعده لازم‌الرعایه در این تعامل را معرفی می‌کنند. به‌راستی هدف از تعامل عالم و متعلم یا استاد و دانشجو چیست؟ هدف استاد از آموزش و هدف دانشجو از آموختن کدام است؟ ❇️ از نظر امام دهم (علیه‌السلام) استاد و دانشجو در «رشد» یعنی بالندگی شریک هستند و رو به‌سوی ترقی دارند. این کلام گهربار نشان می‌دهد که علم‌آموزی موجب هر دو سوی این رابطه است و استاد و دانشجو هر دو در این رشد شریک‌اند. توجه به این پرسود، استاد را از و و دانشجو را از و کم همتی محفوظ می‌دارد. ❇️ نکته دیگر آنکه رشد علمی عالم و متعلم با تشریک‌مساعی و در یک رابطه دوسویه محقق می‌شود بنابراین استاد گوینده صرف و دانشجو شنونده صرف نیست. ❇️امام علی النقی (علیه‌السلام) عالم و متعلم را موظف به و ممنوع از غَشّ می‌دانند. نصیحت در لغت از نصح به معنای خلوص و صفا است. نصح العسل یعنی عسل تصفیه شد. نصح همچنین به معنای وعظ به کار می‌رود. ❇️در واقع موعظه کردن و پند دادن خود از آثار بارز خلوص و خیرخواهی کسی نسبت به دیگری است. در مقابل به معنای ناخالصی، ظاهرسازی و فریب‌کاری است. استاد و دانشجو در جایی به شراکتی پرسود یعنی پر از رشد دست می‌یابند که خالص و صاف و بیغش در آموختن و آموزش‌دادن ظاهر شوند. ❇️برخورد صادقانه با مباحث علمی بدون ظاهرسازی و بدون تعارف را می‌توان دانست. استاد و دانشجو در برخورد با اندیشه‌ها، تجربه‌ها و دستاوردهای علمی زلال و صادق‌اند، هیچ اندیشه‌ای را نمی‌کنند و باب بحث و سؤال را نمی‌بندند. ایشان بر سر دفاع از یک دیدگاه علمی گرفتار و نمی‌شوند؛ ❇️ بنابراین استاد و دانشجو بیش از همه با خود صادق‌اند و به‌محض آنکه قوتی در دیدگاهی ببینند خاضعانه به قوت آن اقرار می‌کنند و به جدال و مراء گرفتار نمی‌شوند! این کلید نیل به رشد علمی است که امام بزرگوارمان در این جملات کوتاه به دست می‌دهند. 🌼________________🌼 @asaas_discourse
🌼قـالَ رَسُـولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: 🔹يَوْمُ غَديرِخُمٍّ اَفْضَلُ اَعْيادِاُمَّتِى وَهُوَالْيَوْمُ الَّذى اَمَرَنِىَ اللّه ُ تَعالى ذِكْرَهُ فيهِ بِنَصْبِ اَخى عَلىِّ بْنِ اَبِى طالِبٍ عَلَما لاُِمَّتِى، يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِى وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذى اَكْمَلَ اللّه ُ فيهِ الدّينَ وَأَتَمَّ عَلَى اُمَّتِى فيهِ النِّعْمَةَ وَرَضِىَ لَهُمُ الاِْسْلامَ دينا. 🔹 روز برترين عيدهاى امّت من است و آن روزى است كه خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امّتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم توسط او شوند، و آن روزى است كه خداوند در آن روز را تكميل و نعمت را بر امّت من تمام كرد و را به عنوان دين براى آنان پسنديد. امالى صدوق: ج۸، ص ۱۲۵ 🌼___________🌼 @asaas_discourse
✨بارقه‌های غدیری 💠 پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️ «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمى ‏انگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن برمی ‏خيزم. و شما را از معصيتي باز نمی ‏دارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو می ‏گذارم.»(خطبه ۱۷۵)
اســــاس
✨بارقه‌های غدیری 💠 پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️ «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى ب
✨بارقه‌های غدیری✨ ✍️پیش‌رو بودن امام در عمل به تکالیف الهی ✳️آنگونه که مقوله در کلمات حضرات معصومین علیهم‌السلام تصویر و ترسیم شده، همچون آن نیست که در مسندی یا کنج دنجی بنشیند و به دور از واقعیات جامعه تنها حکم براند و از دیگران انتظار پیروی داشته باشد. ✳️ بلکه امام به مثابه مکتب، خود بیش و پیش از همه در عمل به تکالیف الهی و التزام به پیشرو و پیشقدم است. همین مؤلفه، گویا و روشنگر ضرورت پیوند مدام امام و مکتب و نقش هدایت‌گر او است. ✳️ امام خود شخص راه‏یافته‏‌ای است که بر مدار مکتب حرکت کرده و سعی دارد توده را در «سیر الی الله» راهنما و راهبر باشد. از این رو بیش از هرکس، به سختی و جدیت پایبند به فرامین الهی است. ✳️حضرت در دوران و امامت خویش خطاب به مردم، این پیشگامی را همچون تعهدی بر دوش امام اعلام می‏کند که گویی پیش از اقدام پیشروانه امام، تکلیفی متوجه امت نبوده و یا آنکه امام، صالح به فرمان دادن و اطاعت خواستن در آن مورد نبوده است: «اى مردم! به خدا من شما را به طاعتى برنمی‌انگيزم، جز كه خود پيش از شما به گذاردن آن بر مي‏خيزم. و شما را از معصيتي باز نمی‌دارم، جز آنكه خود پيش از شما آن را فرو می‏گذارم.»(خطبه ۱۷۵) ✳️محور بودن در امامت، اسوه بودن امام را ايجاب مى‌كند و امام قبل از آنكه از ديگران مسئوليتى بطلبد خود، پيشاپيش آن را عمل مى‌كند. امام از همۀ افراد امت نسبت به قانون الهی و وظایف شرعی متعهدتر و عامل‌تر است (خطبه ۱۶) ✳️امام علی علیه‌السلام در جایی دیگر فرمودند: كسى كه خود را در مقام پيشوايى و امامت بر مردم قرار مي‏دهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب و تعليم او نسبت به ديگران پيش از آنكه با زبانش باشد با عمل صورت گيرد.(حکمت ۷۳) ✳️ اطلاق كلام امام عليه‌السلام، هم بر مردم را شامل می ‏شود و هم تمام كسانى را كه به نوعي و را بر عهده می ‏گیرند. ✳️___________________✳️ @asaas_discourse
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امامت و ویژگی زمامداران جامعه اسلامی از زبان شهید بهشتی 🔰در تاریخ اسلام و تشیع، امامت یک اصل عالی و زنده است؛ در یک جامعه اسلامی، امام، زمامدار و رهبر یا باید الگویی تمام عیار اسلامی باشد، چنانکه علی علیه‌السلام بود؛ یا اگر علی نتوان بود، علی گونه باید بود. 🔰رفتار، اعمال، گفتار و مواضع زمامدار و رهبر جامعه مکتبی اسلام باید تجلی اسلام باشد. چرا که عمل و رفتار زمامدار جامعه بر مردم اثرگذار است و در واقع مردم همانند زمامداران رفتار می‌کنند. 🔰اگر قرار است جامعه به سوی الله حرکت کند و در راه خدا قدم بردارد، بینش، اعتقاد، رفتار و اعمال پیشوایان و زمامداران جامعه باید از اسلام الگو گرفته باشد. 🔰 مسئولیت خلق این است که در پرتو قرآن و وحی الهی و ائمه اطهار، احکام اسلامی را بر پا دارند. بنابراین در جامعه اسلامی، جامعه ای که به راستی اسلامی است، هیچ چیز ضد عقل و ضد ارزشی نباید در آن وجود داشته باشد. ____ @asaas_discourse
✨بارقه‌های غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
اســــاس
✨بارقه‌های غدیری 🔹غدیر پیامی الهی برای همه اعصار
🔹پیام خطبه غدیر پیامی جاری تا روز قیامت 🔹 یک پیام است. مهم ترین پیام الهی که توسط پیامبر اکرم ابلاغ شد.(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبِّکَ ـ فی عَلِی، یعْنی فِی الْخِلافَةِ لِعَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ ) پیامی به وسعت تمامی امر . به نحو اتم و اکمل. (إنَّما أَکْمَلَ اللّه‏ عَزَّ وَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ) به طور رسا و بلیغ. در روز روشن و در مقابل چشمان بزرگترین اجتماع آن زمان. 🔹 پیامی عمومی و فراگیر از سوی خدا، خطاب به همه زن و مرد، بزرگ و کوچک، سیاه و سفید، عرب و عجم، حاضر و غایب، به دنیا آمده اند یا نیامده ... تا روز قیامت. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹 مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَوِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائِبٍ، وَعَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ. » 🔸 ای مردم، من امر را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به می‏‌سپارم، و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده‌‏اند یا نیامده‌‏اند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹پیام فرمانی است به بیعت با خدا و بیعت با رسول خدا و بیعت با علی(ع) و امامان از نسل او و پذیرش ولایت و سروری امیرالمومنین و فرزندان از نسل او تا قائم 🔸«مَعاشِرَ النّاسِ، فَبایعُوا اللّه‏ وَبایعُونی وَبایعُوا عَلِیا أمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَینَ وَالاْءَئِمَّةَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْآخِرَةِ کَلِمَةً باقِیةً » 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹همین برادرم، وصیم، جامع علم من، بعد از من (هذا عَلِی أَخی وَوَصِیی وَواعی عِلْمی، وخَلیفَتی فی أُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بی‌وَعَلی تَفْسیرِ کِتابِ اللّه‏ عَزَّ وجَلَّ وَالدّاعی إلَیهِ وَالْعامِلُ بِما یرْضاهُ وَالْمُحارِبُ لاِءَعْدائِهِ وَالْمُوالی عَلی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ. إنَّهُ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه‏ وَأَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَالإمامُ الْهادی مِنَ اللّه‏، وَقاتِلُ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالْمارِقینَ بِأَمْرِ اللّه‏) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹یاریگر دین خدا، و مدافع رسول خدا، با تقوای پاکیزه هدایت‌کننده هدایت‌شده. پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند. 🔸(هوَ ناصِرُ دینِ اللّه‏ وَالْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللّه‏، وَهُوَ التَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی. نَبِیکُمْ خَیرُ نَبِی وَوَصِیکُمْ خَیرُ وَصِی وَبَنُوهُ خَیرُ الاْءَوْصِیاءِ.) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹اوست مبین در کلام حق (وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه‏ فی سُورَةِ یس: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ») و او از طرف خدا به امامت برگزیده شده (إنَّهُ إمامٌ مِنَ اللّه‏). بدانید که بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست (أَلا لا تَحِلُّ اءمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاِءَحَدٍ غَیرِهِ) و کسی که از اصل امامت و ولایت او سرباز زند اعمالش نابود گشته و گرفتار عذاب آخرت است. ( فَمَنْ لَمْ‏یأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللّه‏ عَزَّ وَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا والاْآخِرَةِ وَفِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ، «لا یخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلا هُمْ ینْظَرُونَ») 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹و پاسخ شایسته در همه ازمنه و امکنه از سوی ولایتمداران این گونه است: (انّا سامِعُونَ مُطیعُونَ راضُونَ مُنْقادُونَ لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا وَرَبِّکَ فی أَمْرِ إمامِنا عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَمَنْ وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الاْءَئِمَّةِ. نُبایعُکَ عَلی ذلِکَ بِقُلُوبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیدینا. عَلی ذلِکَ نَحْیی وَعَلَیهِ نَمُوتُ وَعَلَیهِ نُبْعَثُ. وَلا نُغَیرُ وَلا نُبَدِّلُ، وَلا نَشُکُّ وَلا نَجْحَدُ وَلا نَرْتابُ، وَلا نَرْجِعُ عَنِ الْعَهْدِ وَلانَنْقُضُ الْمیثاقَ.) 🔸 ما شنیدیم و اطاعت می‏‌کنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می‌‏آوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‏‌آیند. بر این مطلب با قلب‏‌هایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو می‏‌کنیم. @asaas_discourse