بنیاد مسکن.pdf
764.4K
بنیـاد مسکـن انقـلاب اسـلامی
از شعـــار تا عمـل
یادداشتی بمناسبت بیست و یکم فروردین ماه و فرمان امام خمینی (ره) درخصوص تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
✍🏼 علی جعفری، دانش آموخته حقوق عمومی دانشگاه قم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸آموزههای حقوق عمومی در آیینه نهجالبلاغه 🔸
ترک امربهمعروف و نهیازمنکر، آغاز انحطاط جامعه
چنانچه در احادیث متعددی اشاره شده، انجام فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر، ضامن اجرای دیگر فرایض و نیز تضمین کننده قوام و بقای جامعهٔ سالم است. انجام این فریضه راه رسیدن جامعه به رشد و تکامل را هموار و جامعه را از بسیاری از خطاها و خطرات مصون نگه میدارد. ترک این واجب به هر دلیلی که باشد، آغاز انحطاط جامعه خواهد بود.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه 233 میفرمایند «وَ اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم؛ خدا شما را رحمت کند، بدانید که شما در زمانى هستيد كه حقگويان در آن اندكاند و زبانها در گفتن راست ناتوان و جويندگان حق، بیمقدارند. مردم اين زمان به نافرمانى از خدا کمر بستهاند و اهل سازش و مماشات در كارهاى خلافاند؛ جوانانشان بدخويند و پيرانشان گنهكارند و عالمانشان منافقاند و قاريانشان سودجوى و چاپلوساند. خُردان بزرگان را ارج نمىنهند و توانگران بينوايان را يارى نمىرسانند».
از دیدگاه امیرالمؤمنین علیهالسلام، زمانی که حقگویان خاموش باشند و کذب و دروغ جایگزین حق شود یا به عبارتی فریضه امربهمعروف و نهی از منکر فراموش شود، جامعه رو به انحطاط و انحراف خواهد رفت که نمونههای آن را امام علیهالسلام در این خطبه بیان نمودهاند.
منبع: پیام امیرالمومنین علیهالسلام، جلد هشتم، صص ۵۳۵_۵۳۱
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
ریشه های اولین حکومت اسلامی،مستقر در تکلیف مداری خدیجه سلام الله علیها
▪️انتشار به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله
این یک جمله ادبی و یا حتی تاریخی صرف نیست. بلکه بیانگر حقیقتی در باب حرکت در مسیر اهداف رسالت انسان کامل است: انسان کامل با توجه به شرایط و موقعیتی که همه انسان ها در ساختن آن موثرند، قادر است برای تحقق رسالت و تکلیفش تلاش نموده و متناسب با آن اقدام نماید. نه در خلا و بدون توجه به نقشی که تک تک افراد جامعه ایفا می کنند.
گاهی تنها اقدام ممکن برای او آن است که اصل دین را حفظ کند و برای حفظ جان مسلمین چاره اندیشی نماید. اگر از این مرحله عبور نکند¹ ، هرگز دینی باقی نخواهد ماند که حکومتی مبتنی بر آن ایجاد شود. مرحله ای که به گواهی تاریخ² ، خدیجه سلام الله علیها با آبرو، جان و مال تاثیری غیر قابل انکار در عبور از آن داشت. در تنگنایی که نشر اسلام جز با خروج صدای توحید از مکه ممکن نبود، و پیام اسلام در مکه محصور شده بود، بقای امت، تربیت و تقویت ایشان در سایه جهاد خواص موثر آن دوره از جمله ام المومنین میسر گشت.
هیچ دوره ای زمین از حجت خدا خالی نیست³ ، و حجت خدا راه رسیدن به غایت و هدف را متناسب با شرایطی که ما آن را رقم میزنیم، انتخاب می کند. انسان مختار است، هم می تواند نقش خدیجه سلام الله علیها را برای انسان کامل عصر خود ایفا نماید ، هم مخیر است نقش ابولهب را برگزیند یا در این میانه مذبذب باشد و یا فارغ از هردو. اما در هر صورت بر نتیجه نهایی و تقدیر تمامی انسان ها اثر گذاشته است. برپایی حکومت عدل جهانی، باور و اعتقاد عقلی شیعه است که زمان تحقق آن در گرو انتخاب های ماست. جهان عرصه حکومت مهدوی خواهد شد، چون مرحله تربیت و پرورش نیروهایی موثر، مانند خدیجه سلام الله علیها، نتیجه ای جز این نخواهد داشت.
منابع:
1 - برای مطالعه در باب مراحل مقدماتی تشکیل حکومت از سوی امام معصوم به کتاب ائمه اهل بیت (ع) و دورهم فی تحصیل الرساله الاسلامیه، شهید سید محمد باقر صدر مراجعه بفرمایید. صص 110- 130/ 620
2 - برای تحقیق و مطالعه در باب حضرت خدیجه سلام اله علیها مراجعه به مجموعه آثار همایش صدف کوثر پیشنهاد می شود.
3 - «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة» :كمال الدين و تمام النعمه, شیخ صدوق، ص567
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
وظایف و حقوق متقابل امت و امامت(حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی )
در حیطه تمدن و حکومت اسلامی حقوق و وظایف متقابل همیشه مورد توجه فقها و اسلام شناسان بوده است.بهترین سخن و الگو در این زمینه کلام امیر المومنین است.در این کلام ایشان ابتدا حقوق ملت و وظایف دولت را بیان کرده اند که این را میتوان دلیلی بر رعایت و ارزشمندی حقوق عامه در نگاه ایشان دانست.
حقوق ملت و وظایف دولت:«أیها الناس، اًن لی علیکم حقاً و لکم عَلَیَّ حقٌ. فأما حقُّکم عَلَیَّ فالنصیحة لکم، و توفیر فیئکم، و تعلیمکم کی لا تجهلوا، و تأدیبکم کیما تعلموا.(خطبه ۳۴ نهجالبلاغه)
ای مردم، همانگونه که من بر شما حقی دارم، شما نیز بر من حق دارید. حق شما بر من آن است که همواره در رهنمودهای خالصانه نسبت به شما بکوشم. و در تأمین رفاه در زندگی همگانی، تمامی وسایل ممکن را فراهم سازم. و در تربیت و تعلیم همگان در سطح گسترده کوتاه نیایم. و در نظارت بر رفتار و کردار شما - بر نهج حق - پیوسته هوشیار و هشداردهنده باشم.
حقوق دولت و وظایف ملت:و أما حقی علیکم، فالوفأ بالبیعة، و النصحیة فی المشهد و المغیب، و اًجابة حین أدعوکم، و الطاعة حین آمرکم.»
و أما حق من بر شما آن است که در پیمان خود نسبت به ولی امر وفادار باشید، و در کاستیها و ناهمگونیها که أحیاناً پیش میآید، خالصانه پیشقدم شوید، در حضور و غیاب دولتمردان در رفع و تذکر دادن به مسؤولین مربوط بکوشید. و دستورات صادره را در تمامی ابعاد سیاستگذاری دولت، با جان و دل پذیرا باشید. و هرگاه - در پیشآمدها - فرا خوانده شوید، بیدرنگ اجابت کنید.
در این دو فراز از خطبه، اساسیترین پایههای استواری یک حکومت عادل مطرح شده، و اصول حقوق متقابل میان دولت و امت بیان گردیده است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
♨️ #اطلاعیه ♨️
مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایستههای حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهجالبلاغه استخراج نماید.
از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزههای حقوق عمومی در آینه نهجالبلاغه» منتشر مینماید.
علاقمندان نیز میتوانند دیدگاههای امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
اصل مدارا با مردم
نامه 18 نهج البلاغه
فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَکَ اللَّهُ فِیمَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ وَ یَدِکَ مِنْ خَیْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِیکَانِ فِی ذَلِکَ وَ کُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّی بِکَ وَ لَا یَفِیلَنَّ رَأْیِی فِیکَ وَ السَّلَامُ .
پس اى ابو العبّاس خدا ترا بیامرزد در نیک و بدى که بر دست و زبان تو جارى میشود (در گفتار و کردارت با رعیّت) مدارا کن، زیرا ما در گفتار و کردار با هم شریکیم (چون تو از جانب من حکم مى رانى) و چنان باش که گمان نیکوى من به تو باشد، و اندیشه ام در باره ات سست نگردد.
این اصل به معنی سعه صدر و تحمل آرای دیگران است.
بر اساس دستورهای قرآن و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) مدارا و نرمش یکی از ارزشهای اصیل در فرهنگ اسلامی است که مصادیق آن شامل گذشت در مسائل شخصی، تحمل عقاید رقیب در عین پایبندی و باور به حقانیت اعتقادات دینی،مماشات و مدارا در شوون حکومت، مسامحه با خودی ها و زیردستان و دوستان و ستمدیگان در چارچوب شرع و قانون است.
حضرت علی (ع) در شیوه حکومت خود همواره این اصل را مد نظر داشتند و به کارگزاران در موارد مختلف همواره سازش و مدارا با مردم و گذشت از خطاهای جزئی آنها را سفارش کرده اند.(رجوع کنیدبه نامه 25، 26، 27، 53).
1.ابولعباس کنیه عبدالله بن عباس پسر عموی امام علی (ع) بوده است. که بیشتر علماى رجال او را حسن الحال و نیکو کردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و از شیعیان و پیروان امیر المؤمنین علیه السّلام دانسته اند.
منبع: مقاله قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی (ع). سید غلامحسین حسینی
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک کسی پایش را کج بگذارد، فوراً شروع میکنند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن
رهبرمعظم انقلاب:
«امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد!
امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ آنها شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!»
۱۳۷۲/۰۵/۰۵
#امام_حسن_مجتبی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220416-WA0024.
2.31M
📍#شنیدنی
رهبر معظم انقلاب:
🔸 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، کار امام حسن علیه السلام بود.
🔹تشکیلات دهی و سازماندهی عظیم شیعه،کار بزرگ امام حسن پس از متارکه جنگ...
#امام_حسن_مجتبی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
عدالت و دادگری امیرالمؤمنین
«وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ؛ به خدا سوگند، اگر چيزى را كه عثمان بخشيده، نزد كسى بيابم، آن را به صاحبش باز مىگردانم، هر چند آن را كابين زنان كرده باشند يا بهاى كنيزكان. كه در عدالت گشايش برای عموم است و آنكه از عدالت به تنگ آيد از ستمى كه بر او میرود، بيشتر به تنگ آيد.» (خطبه 15). عدالت و دادگری امیرالمؤمنین در امور مختلف از جمله مواردی است که در مکاتبات و اعمال ایشان به وضوح به چشم میخورد. خطبه مذکور، بیانگر قاطعیت امام علیهالسلام در بازگرداندن بیتالمال و اجرای عدالت اقتصادی است. مطابق با ذیل خطبه، امام تصمیم خویش را مستند به دلیل بیان مینمایند؛ بهاینترتیب که بازگرداندن بیتالمال به صاحبان اصلی، مصداق عدالت است که خود موجب شکوفایی جامعه و رضایت عموم مردم خواهد شد. در نهجالبلاغه مکرر بر مسأله عدالت و انصاف تکيه شده و اصولاً اميرمؤمنان على عليهالسلام يکى از بزرگترين بنيانگذاران عدل در جامعه بشرى است که به گفته نويسنده معروف مسيحى،جرج جرداق، او بانگ عدالت انسانيّت است که از حلقوم تاريخ برخاسته و به همين دليل نام کتابش را «الامام عَلِىّ صَوْتُ الْعَدالَةِ الاِنْسانِيَّةِ» ناميده است.
بنا به این خطبه، حضرت امیر علیهالسلام بر عطف بماسبق کردن اجرای عدالت تأکید دارند.
به این معنا که هر ناحقی که از بیتالمال برداشت شده، باید به صاحبان اصلی بازگردد. چراکه بخشش از بیتالمال برخلاف دستورات دینی حتی از سوی خلیفه مسلمین، توجیه نمیشود که آن بخشش بر مبنای عدالت بوده است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
📝اصل طراز از مشروطه تا انقلاب اسلامی
🔰اولین گام در پیروزی نهضت مشروطه مهاجرت صغری یا تحصن علما و مردم در حرم عبدالعظیم بود. از جمله مطالبات متحصنین اجرای قوانین اسلام دربارة تمام مردم به یکسان بود. (جهت ملاحظه ناظر: سید جلالالدین مدنی، تاریخ تحولات سیاسی و روابط خارجی ایران، دفتر انتشارات اسلامی، ص ۱۰۶ و علیرضا امینی و ابوالحسن شیرازی، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از قاجار تا رضاشاه، تهران نشر، ص ۱۷۵)
🔰 به دنبال عدم اجرای درخواستهای مردم در مهاجرت صغری، مهاجرت مردم تهران از تمامی طبقات به شهر قم به وقوع پیوست که به مهاجرت کبری مشهور است.
🔰در پی حرکت و اقدام مردم و روحانیت در وقایعی چون مهاجرت صغری و کبری، فرمان مشروطیت از سوی مظفرالدینشاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ صادر شد.
🔰 ازآنجاکه قانون اساسی مشروطه مبتنی بر خواستههای واقعی مردم نبود، تصویب متمم قانون اساسی خواست مشروطه خواهان را تکمیل میکرد که اصول متعددی را در برداشت.
🔰اما مهمترین اصل که با تلاش شیخ فضلالله نوری به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. اصلی که با عنوان اصل طراز مطرح میشود، جایگاه احکام شرع را در قانونگذاری مشخص میکند و بهعنوان یک اصل فرا دستوری بر سایر اصول قانون اساسی برتری دارد.
🔰بر مبنای اصل یادشده، انطباق قوانین با احکام شرع در هر عصري برعهده مجتهدین خواهد بود. تعداد این مجتهدین بهصورت تقريبي (کمتر از ۵ نفر نباشد) مشخصشده که به تشخیص علمای اسلام و مراجع تقلید و انتخاب مجلس شورای ملی (بالاتفاق یا بهحکم قرعه) برگزیده میشوند.
🔰شورای نگهبان جلوه تکاملیافته اصل ۲ متمم قانون اساسی مشروطه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در مقایسه شورای نگهبان و هیأت طراز (اصل ۲ متمم) بهعنوان دو نهاد حافظ تقنین مبتنی بر شریعت، ذکر نکاتی ضروری است:
🔹تعداد اعضای هیأت طراز در اصل ۲ متمم اندکی مبهم بین ۵ نفر یا بیشتر بود در حالی که تعداد فقهای شورای نگهبان در قانون اساسی ۶ نفر مقررشده است.
🔸فرایند انتخاب فقهای شورای نگهبان شفافتر و مشخصتر است و برعهده مقام رهبری است.
🔹در اصل ۲ متمم در صورت اختلافنظر بین مراجع و اختلاف مراجع با مجلس شورای ملی در تعيين مجتهدين، راهکاری برای فیصله بخشی به آن روشن نشده است.
🔸طول دوره عضویت هیأت طراز ازآنجاکه هیأت مذکور عضو مجلس شورای ملی بودند همزمان با خاتمه دوره تقنینی مجلس پایان مییافت.
🔹 در قانون اساسی طول دوره عضویت فقهای شورای نگهبان ۶ سال و طولانیتر از یک دوره تقنینی است.
🔸استقلال حقوقی شورای نگهبان نسبت به هیأت طراز توسعهیافته و شورای نگهبان وابسته به اراده مطلق هیچیک از قوای دیگر نیست زیرا تعیین فقهای شورای نگهبان مستقیماً از سوی رهبری صورت میگیرد.
🔹 عزل فقهای شورای نگهبان توسط مقام رهبری امکانپذیر است؛ در حالی که این امکان در مورد اعضای هیأت طراز پیشبینینشده بود.
🔸علاوه بر شرط فقاهت و آگاهی به مقتضیات زمان که از ویژگیهای مشترک هر دو نهاد است، فقهای شورای نگهبان میبایست از شرط اخلاقی عدالت نیز برخوردار باشند.
🔰در عمل اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه جز برههای کوتاه در مجلس دوم آنهم بهصورت ناقص (توسط دو فقیه) اجرا نشد شاید بتوان علت اصلی آن را ضعف در ضمانت اجرا دانست؛ چراکه عدم تشکیل هیأت طراز اختلالی در کار مجلس شورای ملی ایجاد نمیکرد و صرفاً مصوبات مخالف شرع عنوان قانونی نمییافت.
🔰عدم مشروعیت مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان ضمانت اجرایی جهت پیشگیری از عدم تشکیل این نهاد است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشبینیشده است. بهعلاوه بر مبنای مقدمه قانون اساسی، ولایتفقیه ضامن عدم انحراف سازمانهای مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود است که تضمین دیگری در جهت تشکیل رکن حافظ شریعت در قانونگذاری است.
_______________________
@asaas_discourse
اگر امام علی هم در این جامعه بود، عدالت را بیشتر از هر چیزی دنبال میکرد
رهبر معظم انقلاب :
امروز در نظام اسلامی چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازمتر است؟ عدالت. یعنی اگر امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم حضور میداشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال میکرد؟ یقیناً عدالت.
عدالت خواستهی یک جماعت خاصّی از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواستهی طبیعی و تاریخىِ همهی آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزی است که بشر تشنهی آن است و جز در حکومت انبیاء عظام الهی - آنهائی که به حکومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا نشده است.
دنیاداران و کسانی که دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا کنند. اجرای عدالت یک روح غنی، یک ارادهی قوی و یک قدمِ ثابت لازم دارد. ما باید همهی تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حرکت کنیم. اعتراف میکنیم که نخواهیم توانست مثل علی بن ابی طالب، عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آنجور استوار در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش کنیم.
امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبهی عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم. این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی.
(۱۳۸۷/۰۴/۲۶)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220420-WA0031.
879.4K
🎙رهبر معظم انقلاب:
مسئولی که به فکر طبقات ضعیف نیست، نمیتواند بگوید امام من علی(ع) است.
۷۲/۱۰/۶
#امام_علی_ع
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse