eitaa logo
اســــاس
93 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فضای مجازی و ضرورت پرداختن به آن در نظام جمهوری اسلامی🔹 امروزه فضاي سايبري و به طور خاص شبکه هاي اجتماعي جز عناصر اصلي و تاثير گذار زندگي مردم جوامع شده است .اما به علت آنکه اين فضا جز پديده هاي نوظهور محسوب ميشود ، ضرورت پردازش به آن در نظام هاي سياسي براي اهل آن پوشيده است . وليکن با اندکي تفکر ميتوان فهميد که فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي امروزه به ابزاري براي کنترل گري و مطالبه گري عام و خاص مردم و قشر هاي اجتماعي تبديل شده است و تاثير آن بر نظام هاي سياسي از هر عامل ديگري پررنگ تر است .در نظام جمهوري اسلامي نيز با توجه به اهداف مقرر شده ي آن در مقدمه و اصول قانون اساسي ميتوان به ضرورت پردازش به فضاي سايبري و نقش مهم آن در پيشبرد اهداف مقرر شده در مقدمه و اصول قانون اساسي پي برد.البته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که با توجه به نوظهور بودن فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي و رونق گرفتن آن در چند دهه ي اخير ، در مقدمه و اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به طور مستقيم از فضاي سايبري و حقوق کاربران در اين فضا و... صحبتي به ميان نيامده است وليکن با توجه به برخي از اصول قانون اساسي همچنين مقدمه آن ميتوان متوجه رويکرد نظام جمهوري اسلامي در اين مسئله شد و مسائل مربوط به فضاي سايبري و چالش ها و حقوق آن را استخراج کرد.ضرورت پردازش به فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي را در نظام جمهوري اسلامي را با توجه به دو ويژگي آن يعني جمهوريت و اسلاميت مي توان بررسي کرد.به لحاظ اسلاميت ميتوان ضرورت پردازش به اين فضا را در مقدمه قانون اساسي و اصل يازدهم قانون اساسي جستجو کرد.در مقدمه ي قانون اساسي و اصل يازدهم ، جمهوري اسلامي ايران يکي از وظايف اين نظام را گسترش روابط بين المللي با ديگر جنبش هاي اسلامي و مردمي ميداند و مي کوشد تا از اين طريق راه تشکيل امت واحد جهاني را هموار کند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد. اگر بخواهيم امتي واحد در جهان ايجاد کنيم لازمه ي آن وجود روابط گسترده و آسان با ساير مردم در کشور هاي ديگر است فضاي سايبري را ميتوان به عنوان لوازمي براي تحقق اين هدف دانست .همچنين اگر بخواهيم به ويژگي ديگر نظام جمهوري اسلامي که همان جمهوري بودن و مردم سالاري آن است توجه کنيم پي خواهيم برد که قانون اساسي جمهوري اسلامي وظيفه خود را در جلوگيري از استبداد فکري و اجتماعي ميداند و وظيفه دارد تا مردم خود را از حقوق خود مطلع کند و اين اطلاع ، تکاليفي را بر عهده ي دولت قرار خواهد داد. علاوه بر مقدمه اين مسئله را ميتوان در برخي از اصول قانون اساسي که به بحث آزادي بيان به عنوان يکي از شئون نظام جمهوري مي پردازد نيز پيدا کرد زيرا که حق دسترسي به فضاي سايبري را می توان يکي از مصاديق آزادي بيان به حساب آورد. در همين راستا می توان به بند دوم اصل سوم و اصل بيست چهارم ناظر به فضاي سايبري استناد کرد. البته اگرچه که فضاي سايبري راهي براي تحقق اهداف جمهوريت و مردم سلاری اين نظام است اما اگر در استفاده از این فضا قائل به رعایت قیودی نباشيم، آفت ها و مسئله تزاحم حق ها به وجود خواهد آمد. زيرا که يکي از پايه هاي نظام هاي مردم سالار نظارت بر آزادي هاست که بايد طبق قانون انجام شود همچنين دولت بايد به گونه اي نظارت کند که به شفافيت اطلاع رساني فضاي مجازي آسيبي نرساند و آزادي ها حفظ شود و از طرفي ديگر فهم عمومي در خطر نيفتد که به این مهم در اصل نهم قانون اساسی پرداخته شده است. ✍🏼خانم گلنوش تخشید دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
⭕️ مجلس کجای کار است؟! 🔹 روز شنبه هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتند تا اختیارات قانونی بیشتری به سازمان داده شود تا امکان برخورد جدی‌تری با محتکران و گران‌فروشان فراهم گردد. صرف نظر از محتوای این تصمیم، چند سوال در مورد شأن و اختیارات این شورا مطرح است. 🔹 شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ۹۷ و به درخواست رئیس‌جمهوری و با موافقت رهبر انقلاب تشکیل شد. از آن زمان تا کنون این شورا تصمیماتی را گرفته که به دلیل در سازوکار و اختیارات در بعضی موارد نظیر «مصوبه افزایش قیمت بنزین در ۹۸ » بحث برانگیز و هزینه‌ساز بوده است. 🔸 حال سوال اینجاست که این شورا کجاست؟ 🔸 چه کسی مسئول و این شورا است؟ 🔸 آیا این شورا به ورود نکرده است؟ 🔸 آیا مصوبات شورا باعث و شأن آن نیست؟ 🔸 آیا اساساً ما با مجلس قانون‌گذاری دیگری روبرو نیستیم؟! 🔹 البته ممکن است بعضی از افراد صرفاً ضرورت تصمیم‌گیری فوری و اقتضایی را دلیل این نحوه تصمیم‌گیری بدانند در صورتی که برای این موارد هم در قانون راهکاری پیش‌بینی شده است. چنانچه نیاز به اخذ چنین تصمیماتی باشد، دولت می‌تواند لایحه یک، دو و یا حتی سه فوریتی به مجلس ارائه دهد تا در کمترین زمان به نتیجه برسد. 🔺 شایسته است حالا که مجلس در حال بررسی و تصویب طرح است، نام این شورا را هم به فهرست نهادهایی که باید اطلاعات، مصوبات، آرا و ... خود را منتشر کنند اضافه کند تا هم نحوه تصمیم‌گیری در آن مشخص شود و هم به تبع آن، مسئولیت افراد معین شود. 🎬 @Mostazafin_TV
❌ «گاهی هم بعضی در مجلس هستند - این هم یک پدیده‌ای است - در رأی‌گیری شرکت نمیکنند؛ آقایان آن عقب مجلس می‌نشینند، گعده میکنند! این هم مصلحت نیست. یعنی هم حضور جسمانی در مجلس، هم حضور قلب در مجلس - یعنی متوجه آن مسئله بودن، حرف موافق و حرف مخالف را شنیدن - لازم است؛ اینها جزو وظائفی است که قوام نمایندگی به اینها است و نمیشود از اینها صرف‌نظر کرد؛ اینها خیلی چیزهای مهمی است. واقعا درخواست من از برادران و خواهران عزیز نماینده این است که به این مسئله توجه کنند، اهتمام بورزند؛ هم برای حضور در مجلس، به معنای حضور جسمانی و مادی؛ هم به معنای حضور معنوی و روحانی، یعنی حضور قلب و حضور ذهن؛ این مسئله‌ی مهمی است.» |بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۸ خرداد ۱۳۹۲| ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
💠 جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت 💠 انقلاب اسلامی به عنوان نهضت اصیل مکتبی و اسلامی، «زمینه ساز بنای جامعه ی نمونه اسوه برپایه موازین اسلامی»، «حرکتی برای پیروزی مستضعفان بر مستکبران»، «زمینه‌ساز تداوم انقلاب در گستره ی جهانی»، «تسهیلگر تشکیل امت واحد جهانی» و «قوام دهنده‌ی مبارزه‌ی مستمر در نجات ملل محروم و تحت ستم» است. در این راستا، اساس توحیدی نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی، با این همانی «کفر به طاغوت» و «نفی نظام سلطه» این ضرورت مسلمانی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نیل به اهداف خود به شمار آورده و تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بر اساس معیارهای «اسلام»، «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» و «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» از تکالیف صریح نظام سیاسی قرار داده است. گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی که در مکتب امام امت متجلّی گردیده، کلیدواژه‌ی «مقاومت» را در بستری عقلانی، معنوی و عدالت‌خواهانه به مثابه رمز عملیات این تکلیف اخلاقی شرعی و حقوقی رونمایی کرده و امت ایران در فرآیند نظام سازی و ایجاد بنیان‌های اجتماعی اسلامی با اتکاء به مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماعی در روند تحول جامعه، با بازآفرینی هویت اصلی خود، جمهوری اسلامی ایران را به «دولت مقاومت» مبدّل نموده است. دولت مقاومت به عنوان نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا (لا اله الاّ الله) با التزام عملی به لوازم این باور و ایستادگی در برابر نظام سلطه و مبارزه با مظاهر نوین طاغوت و عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع و بدون منصرف شدن از راه حقّ متکی بر آموزه‌های اسلام ناب (انّ الّذین قالو ربّنا الله ثمّ استقاموا...)، دکترین امنیت پایدار توحیدی (لا خوفٌ علیهم ولا هم یحزنون) را سامان داده، در مسیر اقتدار بازدارنده قرار گرفته و با تکثیر فراسرزمینی و فرامنطقه‌ای خود در قالب اندیشه¬ مقاومت، گروه‌های مقاومت و جبهه مقاومت شده است و اینگونه در عمل و در اجرای اساس خود، حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران را در راستای نیل به آرمان سعادت انسان در کل جامعه بشری محقق نموده است. با توجه به وجه مردم‌بنیاد جمهوری اسلامی، ایجاد، گسترش و تعمیق جبهه ی مقاومت، بیش و پیش از هر عاملی نتیجه انجام یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اساس جمهوری اسلامی، یعنی عینیت بخشیدن به زمینه های اعتقادی نهضت و ایجاد شرایطی برای پرورش انسان با ارزش های والا و جهان شمول اسلامی است. در واقع، فتح الفتوح انقلاب اسلامی، نه در «طریق القدس»، «فتح المبین» و «الی بیت‌المقدس» و فتح خرمشهر، بلکه در تربیت فاتحان خرمشهر است؛ انسان های انقلاب اسلامی. ایستادگی و مقاومت خستگی ناپذیر امّت مقاومت، از «مدافعان خرمشهر» تا «مدافعان حرم» در مسیر برافراشتن پرچم توحید در دورترین افق و بروز و ظهور مصادیق متعدد ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی نصرت الهی، بر اساس قاعده ی لایتخلّف «ولینصرنّ الله من ینصره»، ثمره ی تربیت امام محور و ایمان عمیق دولت مقاومت به نقش اساسی امامت و رهبری مستمر در تداوم انقلاب اسلام است. همچنین تکمیل جلوه های نصر و فتح سیاسی و نظامی دولت و جبهه مقاومت، در عرصه های دیگر، به خصوص اقتصاد، دانش و فنّاوری، نیز در گرو ایستادگی نظری و عملی بر مؤلفه های گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی است. تکرار پیروزی های بزرگ و فتح خرمشهرهای پیشرو، نیازمند پرورش مجاهدانی ملتزم به مکتب امام مقاومت و مجهز به عناصر این مکتب یعنی عقلانیت معنویت و عدالت است. ✍🏼 آقای حسین تیرانداز دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
▪️به مناسبت شهادت امام ششم شیعیان، صادق آل محمد (ص) و کل شیئ احصیناه فی امام مبین. هر چیزی در طبیعت، در قرآن و بدن انسان و به صورت اتم و کامل در امام معصوم نهفته شده است. در هر زمانی متناسب با آن زمان، بخشی از نیکی‌ها آشکار می‌شود. امیرالمؤمنین علی (ع) که زمان‌های گوناگون را درک کرده‌اند، رفتارهای متفاوتی به تناسب زمان از خود نشان داده‌‌اند. به همین ترتیب امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام که یکی سمبل صلح و دیگری سمبل مقاومت بوده است؛ حال آن که هر دو از یک وجودند و مظهر تمام نیکی‌ها بوده‌اند. امام ششم شیعیان حضرت صادق (ع) بهترین شاگرد و صادق‌ترین انتقال دهنده آموزش‌ها و تعالیم پدر بزرگوارشان امام محمد باقر ملقب به شکافنده علوم بودند. ایشان مطالب و آموزه‌های پدر را بهتر از دیگر شاگردان فهم کرده و به شیعیان ارائه داده‌اند؛ بنابراین به صادق یعنی راستگوی مطالب پدر و صدق در حدیث معروف شده‌اند. دوران امام همام (ع) عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج به وجود آمده و در مسلمانان شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود. این دوران 34 ساله مصادف بود با دوره ضعف حکمرانی امویان و انتقال حکومت به عباسیان. عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون آنان عمل می‌کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود. این زمان دوران آرامش و آزادی نسبی امام (ع) و شیعیان بود. آن حضرت از این زمان استفاده کرده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز نمودند. امام جعفر صادق علیه‌السلام در ظلمت بحران‌ها و آشوب‌ها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات وگزند فریبکاران حفظ نمود. فقه و دانش اهل بیت را گسترش داده و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساختند. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام بهره مند برده و از ایشان حرف و حدیث نقل کرده اند، از هیچ یک از دیگرائمه نقل نکرده‌اند. تا جایی که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. این امام بزرگوار از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که به‌وسیله خلفای وقت صورت می‌گرفت جلوگیری می‌کردند. ایشان دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشت. مشهور است که امام بزرگوار در حقوق تطبیقی نمایندگانی را به دیگر سرزمین‌ها می‌فرستادند و تفاوت احکام مختلف را در آن سرزمین‌ها جویا می‌شدند. امام صادق علیه‌السلام که همواره مبارزی نستوه و خستگی‌ناپذیر و انقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بوده، کاری که امام حسین علیه‌السلام به صورت قیام‌خونین انجام داد؛ وی قیام خود را در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسان‌سازی انجام داد و جهادی راستین کرد. لیکن طولی نکشید که این دوران پایان یافت و بنی‌عباس پس از تحکیم پایه‌های حکومت و نفوذ خود، همان شیوه ستم و فشار بنی‌امیه را در ‌پیش گرفتند و حتی از آنان هم گوی سبقت را ربودند. ایشان را با سم مسموم کردند. ارتکاب این جنایت را منصور در توان خود نمی‌دید و به جعفر بن سلیمان پسر عموی خویش و والی وقت مدینه محول کرد. سلام بر شما از میلاد تا میعاد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) 📥 دانلود👇 ✅در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و در زمانی که رهبری جامعه‏؛ مهمترین مساله نهضت اسلامی بود‏؛ آیت الله خامنه ای چند سخنرانی درباره تحلیل‏ زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیشوای صادق (ع‏») توسط انتشارات سیدجمال و با همکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشرگردید. تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست ولیکن بین سالهای‏45 تا 50 شمسی بوده است. کتاب «پیشوای صادق (ع‏») در بین سالهای‏58 تا 60 شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هرچندمختصر است 111 صفحه اما یکی از بهترین تحلیل‏های سیاسی‏درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می‏شود. این کتاب با تقسیم بندی دقیق مطالب، به شکلی موجز، موضوع ها و اطلاعات سودمندی را از سیر و سلوک اخلاقی، اجتماعی و سیاسی امام جعفر صادق(ع) در اختیار خوانندگان قرار میدهد. حفظ لحن خطابی در نوشتار سبب شده است تا صمیمیت نهفته در کلام این بزرگوار به متن کتاب نیز انتقال یابد. کتاب پیشوای صادق(ع) در چهار فصل درباره فلسفه امامت امام صادق (ع) فراز و نشیبهای دوره امام صادق (ع) وجود تشکیلات پنهانی سیاسی و ایدئولوژیک امامان به نگارش درآمده است. 📥 دانلود👇 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
1_1243362972.pdf
حجم: 1.11M
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
Khamenei.ir13921026_7971_192k.mp3
زمان: حجم: 5.52M
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی رهبر انقلاب: امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود. ✔️ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد ❌ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست ✔️ امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 کانون پدیده گرد و غبار 🔹 شدت و پایداری ریزگردها، مهم‌ترین چالش زیست محیطی کشور 🔻 🔻 چند صباحی است که گرد و غبار مهمان ناخوانده بسیاری از استانهای کشورمان شده و سلامت و زندگی روزمره مردم ایران را مختل کرده است.اگرچه کشور ایران در زمره مناطق خشک جهان قلمداد می‌شود و همواره در ایامی از سال تحت تأثیر گرد و غبار یا ریزگرد بوده‌است اما شدت و پایداری گرد و غبار از دهه 1380 به این سو، در اثر عوامل مختلف انسانی و طبیعی، از جمله وقوع خشکسالی‌های پیاپی، بروز جنگ‌های مختلف در منطقه غرب آسیا، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها و کانال‌های انحرافی، تغییر الگوی کشت و آشکار شدن آثار تغییر اقلیم افزایش یافته و هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی کشور مبدل شده است. یافته‌های ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد که گرد و غبار در ایران، هم از کانون‌های داخلی و هم از کانون‌های خارجی نشأت می‌گیرد. بررسی‌های علمی، 6/34 میلیون هکتار کانون غبار داخلی را شناسایی کرده‌اند و 300 میلیون هکتار از کشورهای اطراف نیز کانون گرد و غبار دارند که به همراه جریانات جوی به کشور گسیل می‌شوند (سازمان حفاظت محیط زیست، 1401). مهم‌ترین کانون‌های غبار خارجی، از سمت شرق و شمال شرق، کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان و از سمت جنوب، غرب و جنوب غرب، کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن هستند (همان). پژوهش‌های انجام شده حکایت از آن دارد که به علت جهت بادها (درگاهیان، لطفی نسب و خسروشاهی، 1397) و شدت اقدامات انسانی، کانون‌های گرد و غبار خارجی در سمت غرب، بخش وسیع‌تری از کشور را به نسبت کانون‌های گرد و غبار خارجی در شرق و یا کانون‌های داخلی، تحت تأثیر این پدیده قرار می‌دهند. اقدامات توسعه‌ای بدون توجه به شکنندگی زیست‌محیطی این منطقه از جمله احداث سدهای متعدد توسط کشورهای بالادست رود دجله و فرات (از جمله ترکیه)، انحراف منابع آب توسط عراق و استفاده غیربهینه از آب، زمینه خشک شدن تالاب‌ها و هورها را در سرزمین این کشور فراهم کرده‌اند و مهم‌ترین منبع ایجاد ریزگرد را سبب شده‌اند(فرهادی، 1399). ✍🏼دکتر مهناز رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز منابع: - «مهار گرد و غبار در کشور نیازمند تقویت دیپلماسی است»، 23/01/1401، سازمان حفاظت محیط زیست، دسترسی در: https://doe.ir/?news/196210/1339437/1355432/، تاریخ بازیابی: 24/01/1401. - درگاهیان، فاطمه، لطفی نسب اصل، سکینه و محمد خسروشاهی، «تحلیل نقش کانون‌های گرد و غبار داخلی در اهواز با تأکید بر جنوب شرق»، فصلنامه تحقیقات حمایت و حفاپت جنگلها و مراتع ایران، جلد 16، شماره 2، 1397. -فرهادی، علی، «تأثیرات طرح راهبردی آناتولی جنوب شرقی ترکیه (GAP) بر امنیت جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمی امنیت ملی، سال 10، شماره 38، 1399. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
اساس برگزار می کند: 📝 کارگاه یادداشت نویسی 📝 مجموعه علمی اساس در نظر دارد، با توجه به رسالتی که برای جامعه دانشگاهی در عرصه‌ی رسانه قائل است، کارگاه‌ یادداشت نویسی علمی_رسانه‌ای برگزار نماید. 📆 زمان برگزاری : پنجشنبه ، دوازدهم خردادساعت: ۱۸- ۱۹/۳۰جلسه به صورت مجازی در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد. ✔️ مهلت ثبت نام، سه شنبه، دهم خرداد ✔️ هزینه ثبت نام :  ۲۰۰۰۰ تومان (وجه پرداخت شده به حاضرین درجلسه عودت داده خواهد شد) متقاضیان حضور از طریق دایرکت اینستاگرام اساس @asaas_discourse1 و یا ارتباط با ادمین کانال‌ها در ایتا یا تلگرام ثبت نام نمایند. @asaas_mokhatab 🔴 ظرفیت محدود🔴 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 تعهد دولت‌ها به تحقق و تضمین حق بر محیط زیست سالم 🔹 اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانون‌های گرد و غبار از عوامل ناقض حق بر محیط زیست سالم 🔻🔻 نظر بر اینکه امروزه حق بر محیط زیست سالم، به عنوان حق هر انسان به برخورداری از محیط زیست شایسته، سالم و امن به عنوان یک حق بشری محسوب می‌شود که در اسناد مختلف زیست‌محیطی از جمله اعلامیه استکهلم (1972)، اعلامیه ریو (1992)، اسناد مختلف جهانی و منطقه‌ای از جمله قطعنامه 13/48 شورای حقوق بشر در سال 2021 شناسایی شده است، اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانون‌های گرد و غبار موجود و یا ایجاد کانون‌های گرد و غبار جدید می‌تواند ناقض تعهدات این حق باشد. این حق در زمره نسل سوم حقوق بشر یعنی حقوق همبستگی جای گرفته است. به این معنی که حق بر محیط زیست سالم بدون همکاری و همبستگی تمامی اعضای جامعه بین‌المللی، محقق نخواهد شد. افزون بر این، حق بر محیط زیست سالم، بخشی از تعهد کشورها را به اجرای مصادیقی از نسل اول و دوم حقوق بشر مانند حق بر حیات، حق بر سلامت و حق بر استانداردهای شایسته زندگی، تشکیل می‌دهد. دولت‌ها در زمینه اجرای حقوق مزبور، نه تنها در مقابل شهروندان خود مسئولیت دارند، بلکه تضمین حقوق بشر شهروندان سایر کشورها از طریق همکاری بین‌المللی نیز وظیفه‌ای خطیر است که به حکم مواد 55 و 56 منشور ملل متحد و ماده 2(1) میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966)، دولت‌ها موظف به اجرای آن هستند. تعهد به اجرای فراسرزمینی حق بر محیط زیست سالم، از اصول پایه‌ای حقوق بین‌الملل محیط زیست مانند اصل منع استفاده زیانبار از سرزمین، اصل همکاری، اصل پیشگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی، اصل احتیاط و... نیز مستفاد می‌شود. افزون بر این در قطعنامه شماره 195/70 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در موضوع مقابله با طوفان‌های گرد و غبار در 2015 صادر شد، بر نیاز به همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف پیشگیری از ایجاد گرد و غبار و مدیریت آن تأکید شد. این در حالی است که، اقدامات کشورهای همسایه ایران، به ویژه ترکیه و عراق در سمت غرب به دلیل عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌های مهم مانند تالاب هورالعظیم و سببیت در شکل‌گیری گرد و غبار، تعهدات مذکور در حوزه حقوق بشر و محیط زیست را نقض می‌کند. علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته پیشین، در راستای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت گرد و غبار، مانند برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای و در مواردی امضای تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه و یا پیشنهاد ایران در راستای تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، اما همچنان چارچوب حقوقی الزام‌آوری در منطقه پیرامون این موضوع، ایجاد نشده است. در سطح بین‌المللی نیز، کنوانسیون جامع و خاصی در زمینه مدیریت گرد و غبار تدوین نشده‌است. تنها برخی معاهدات زیست‌محیطی مانند کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابانزایی (1994)، کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) (1971) می‌توانند با تحمیل تعهداتی بر دولت‌ها، در کاهش پدیده گرد و غبار با منشأ انسانی کمک‌کننده باشند. اما به واسطه فقدان ضمانت اجرای مؤثر و عدم پیش‌بینی راهکار قطعی حل و فصل اختلاف در این اسناد، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در الزام کشورهای همسایه به اجرای تعهدات مندرج در این اسناد، از ظرفیت طرح دعوای حقوقی بهره‌مند شود. اگرچه کشور ایران می‌تواند در نهادها و اجلاس‌های مربوط به این اسناد، مواضع حقوقی- سیاسی خود را بیان کرده و افکار عمومی جهانی را به معضل گرد و غبار جلب نماید. ✍🏼 دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی برای مدیریت پدیده گرد و غبار🔹 راهکارهای همکاری‌گرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت 🔻🔻 با تأمل در اینکه مطابق اسناد بالادستی قانونی کشور، حفظ محیط زیست و مدیریت پدیده گرد و غبار، یک تکلیف مهم برای دولت به شمار می‌آید، راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به دو دسته راهکارهای همکاری‌گرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت تقسیم کرد (مشهدی، 1401). در راستای اتخاذ راهکارهای دسته اول، در شرایط کنونی، بدیهی است که بدون انعقاد یک توافقنامه جامع مدیریت گرد و غبار که ماهیتی الزام‌آور داشته باشد و تمامی بازیگران دولتی منطقه در آن تعهداتی الزام‌آور، به ویژه در راستای تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها بر عهده گیرند، مقابله با این پدیده، به صورت پایدار، ممکن نخواهد بود. بدیهی است حصول هدف نهایی (کنوانسیون چندجانبه) فرآیندی زمان‌بر و نیازمند دیپلماسی فعالانه است اما در صورت تحقق، پایداری آن بیشتر خواهد بود. در راستای اتخاذ راهکارهای سخت، اولین گام، درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی، به ابتکار طرفین یا با درخواست از سازمان‌های بین‌المللی، به منظور تعیین دقیق کانون‌های گرد و غبار و احراز مسئولیت هر یک از دولت‌ها است. گام بعدی، استفاده از ظرفیت نهادهای حقوق بشری است. برای مثال، می‌توان در زمینه اقدامات توسعه‌ای آبی در بالادست دجله و فرات توسط همسایگان غربی، به گزارشگر ویژه در موضوع حقوق بشر و محیط زیست، گزارشی را تهیه و ارسال کرد. گام نهایی، بهره‌مندی از ظرفیت طرح دعوای قضایی مندرج در عهدنامه تسویه مسالمت‌آمیز اختلافات بین ایران و عراق مورخ 1316 ه. ش (1937 م) است که در بند 3 ماده 2، راهکار حل اختلاف را طرح دعوا در دیوان دادگستری بین‌المللی قرار داده است. نظر به اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری کنونی، جانشین دیوان دایمی دادگستری بین‌المللی شده است، به حکم ماده 37 اساسنامه دیوان دیوان بین‌المللی دادگستری، می‌توان در این مرجع، دعوا را به طرفیت عراق مطرح نمود. البته به دلیل برخی ملاحظات حقوقی- سیاسی، تصمیم‌گیری نهایی راجع به استفاده از این راهکار، تأمل و تفحص بیشتری را از جانب جامعه حقوقی کشور می‌طلبد. ✍🏼دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز منابع: مشهدی، علی، در: «نشست علمی: حقوق بین‌الملل مواجهه با ریزگردها در ایران و غرب آسیا»، سه شنبه‌های حقوق بین‌الملل ایران و انجمن علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، 6 اردیبهشت 1401. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse