🔰 #جریانهای_غیرانقلابی_در_حوزه/ بخش دوم
📝 #یادداشت| خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست
🔺 هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند امروز عدهای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام میزنند که گوئی وظیفهای غیر از این ندارند خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست.
🔺 طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند. اینها مروج اسلام آمریکائیند و دشمن رسول الله (ص) آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟
🔺 حضرت امام(ره) در فرازی دیگر ضمن ابراز گلایه شدید از این جریان در منشور روحانیت به چگونگی مخالفت این جریان با روند انقلاب اسلامی اشاره نموده است: «در شروع مبارزات اسلامی اگر میخواستی بگوئی شاه خائن است بلافاصله جواب میشنیدی که شاه شیعه است! عدهای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام میدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.
🔸 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است وقتی شعار جدائی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهرا فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست حکومت دخالت نماید حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد!
🔸 به زعم بعضی افراد روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد والا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک کاسهای زیر نیم کاسه داشت!
🔸 … تردید ندارم اگر همین روند ادامه مییافت وضع روحانیت و حوزهها وضع کلیساهای قرون وسطی میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزهها را حفظ نمود.
🔸 علماء دین باور در همین حوزهها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامیمان نشأت گرفته از همین بارقه است.
🔸 البته هنوز حوزهها به هر دو تفکر آمیختهاند و باید مراقب بود که تفکر جدائی دین از سیاست از لایههای تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود همین قضیه است، که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد عدهای کمر همت بستند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشتند.
🔸 اوضاع مثل امروز نبود هرکس صد درصد معتقد به مبارزه نبود، زیر فشارها و تهدیدهای مقدس نماها از میدان بدر میرفت. … واقعا روحانیت اصیل در تنهایی و اسارت خون میگریست که چگونه امریکا و نوکرش پهلوی میخواهند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عدهای روحانی مقدسنمای ناآگاه یا بازی خورده و عدهای وابسته که چهرهاشان بعد از پیروزی روشن گشت مسیر این خیانت بزرگ را هموار مینمودند.
🔸 آنقدر که اسلام از این مقدسین و روحانینما ضربه خورده است از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین علیه السلام که در تاریخ روشن است.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1790
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش چهارم
💠 روند تاسیس موسسه
🔺 پس از دستور حضرت امام به مرحوم حاج احمدآقا، مقدمات تأسیس مرکزی برای حفظ آثار حضرت امام فراهم گردید و #اساسنامه موسسه هم بعد از مدتی در۱۷ ماده و ۸ تبصره تدوین شد.
🔺 با توجه به مشکلات پیشآمده درباره نحوه انتشار بیانات حضرت امام _که در بخش قبل توضیح داده شد_ و نبود مرکزی که مرجع حل اختلافات باشد، این اساسنامه در زمان خود بهترین سند برای برونرفت از مشکلات گردید.
🔺 در این اساسنامه جمعآوری، طبقهبندی، حفظ، ترمیم و احیای مستمر اسناد و آثار حضرت امام منحصر به موسسه تنطیم و نشر آثار شده و همچنین تحقیق، پژوهش، ترجمه، تنظیم و نشر آنها از وظایف موسسه تازه تأسیس شمرده شده است.
🔺 جهت احیای مستمر خط امام خمینی(ره) به عنوان کانون انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی(ص) و ارائه افکار و آثار حضرت امام به جامعه، در اساسنامه راهکارهایی ارائه شده از جمله:
1️⃣ ایجاد کتابخانههای عمومی و تخصصی، تشکیل موزه فرهنگی و هنری
2️⃣ تأسیس فضاهای آموزشی اعم از دانشگاه علوم اسلامی و امام شناسی و حوزه علمیه
3️⃣ تهیه و نشر مجلات و نشریات به زبانهای مختلف
4️⃣ برگزاری نمایشگاه و همایشهای علمی _ فرهنگی و … .
🔺 حضور فرد دلسوزی چون سید احمد خمینی و پیگیری و تلاشهای ایشان موجب میشود که موسسه در جمعآوری و حفظ و نگهداری آثار امام خمینی(ره) توفیق یابد.
🔺 روز چهاردهم خرداد سال ۶۸، غمانگیزترین خبر انقلاب اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان پراکنده شد که «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان، حضرت امام خمینی، به ملکوت اعلاء پیوست …». از این پس مرحوم #سیداحمدخمینی علاوه بر وظیفه حفظ آثار حضرت امام، مسئولیت مرقد مطهر #امام_خمینی (ره) را هم بر عهده گرفت و با تعیین سرپرست، به رَتق و فَتق امور پرداخت.
🔺 با تصویب قانون «نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(ره)» در مجلس شورای اسلامی، بودجه رسمی و امکانات نهادهای مختلف در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قرار گرفت تا با جهتگیری مشخص، به گسترش افکار و آثار حضرت امام در میان اقشار مختلف جامعه بپردازد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647
🆔 @asbaat_ir
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #كلیپ| شجاعت آیت الله #شهید_مدرس در برابر دشمن در بیان #امام_خمینی (ره)
💠 امام خمینی (ره): آنها از مدرس (ره) می ترسند. یک نفری نگذاشت کارهای او [رضاخان] پیش برود تا آنکه کشتنش. یک نفری غلبه میکرد بر همه مجلس. مجلس تا وقتی مدرس (ره) نیست انگار چیزی توش نیست، مثل اینکه محتوا ندارد.
🗓 به مناسبت 10 آذر سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس (ره)
#روحانیت_اصيل
#روحانيت_متعهد
#شهيد_مدرس
#مجلس
#رضاخان
🆔 @asbaat_ir
🔰 عدم نگرش تاکتیکی #حضرت_امام (ره) به #احزاب و دستجات #سیاسی
🔸 در حالی که در همه انقلابها و نهضتهای غیرالهی، برخورد تاکتیکی با گروهها و دستجات سیاسی امری متداول به شمار میرود و پس از دستیابی به قدرت، تصفیه خونین و حذف از معادلات سیاسی امری غیر قابل پیشگیری است؛ در مکتب اخلاقی امام برخورد ابزاری با گروهها و دستجات جایی نداشت و اصولاً #دروغ و وعدههای دروغین و خنجر زدن از پشت پس از به قدرت رسیدن در قاموس #فرهنگ_عاشورایی امام وجود نداشت.
🔸 امام در اواخر پاییز سال ۱۳۵۶ که انقلاب وارد خیزش مردمی شده بود، به صراحت موضع خود را درباره گروه های چپگرا اعلام کرد و حتی آن دسته از دستجات چپگرایی را که به مبارزه مسلحانه با شاه رو آورده، یا دارای تفکر التقاطی بودند، خائن به اسلام و ایران معرفی کرد.
🔸 گاهی سیاست و رفتار سیاسی ایجاد می کند که رهبر نهضت، برای پیشبرد اهدافش با بعضی از گروه ها مماشات یا حداقل در برابر خواستههای آنان تا دستیابی به پیروزی سکوت کند اما امام که ماهیت #جبهه_ملی را - با وجود سابقه مبارزاتیشان - کاملاً میشناخت موضع خود را در ملاقات با سنجابی در پاریس با صراحت مشخص نمود و در مصاحبهای در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۷ اعلام داشت:
🔹 «من مسائل و مطالبی را که داشتم و امکان ندارد یک قدم از آنها برگردام به ایشان [#سنجابی] گفتم؛ و با جبهه خاصی [جبهه ملی و ...] ائتلاف نداریم».
🔸 در حالی که امام در برابر یک ابرقدرت و همه دستگاههای جاسوسی، رسانهای و امنیتی آن ایستاده بود و به اصطلاح، سیاست اقتضا میکرد تا امام پیش از پیروزی و یا حتی پس از پیروزی، مواضع خود را در برابر ابرقدرت دیگر (شوروی) و گروهها و احزاب وابسته به آن شفاف نسازد؛ موضعی گرفتند که همه سیاستمداران را به تعجب واداشت.
🔸 امام در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ در مصاحبه با رادیولوکزامبورگ، در پاسخ سؤال خبرنگار رادیو که پرسیده بود آیا با #حزب_توده_ایران و در نتیجه مسکو روابطی دارید یا نه؟ فرمود: «خیر به هیچ وجه روابطی نداشتهام و ندارم و نخواهم داشت.»
🔸 اصولا امام سیاست متداول و حاکم بر معادلات جهانی را که بر پایه تزویر و دروغ و استفاده ابزاری شناخته میشد، با سیاست الهی و اخلاقی در تضاد می دانست و در صحنه عمل، به تبلیغ و ترویج مکتب سیاسی پرداخت که برای جهانیان جدید بود؛ اما برای امام چیزی جز سیره و سلوک معصومان علیهم السلام به شمار نمیرفت.
🔸 همین رفتار موجب شد که انقلاب اسلامی به هیچ یک از احزاب، گروهها و دستجات بدهکار نباشد؛ و نیز همین سیره موجب شد تا امام مطلبی را به صراحت بر زبان آورد که برای هیچ یک از رهبران سیاسی قبل از وی ممکن نبوده است.
🔸 او دو ماه پیش از عروج ملکوتیاش از این عالم خاکی، فرمود: «من بارها اعلام کردهام که با هیچ کس در هر مرتبهای که باشد، عقد اخوت نبستهام. چارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است، دفاع از اسلام و #حزبالله اصل خدشهناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است».
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 95
🆔 @asbaat_ir
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش سوم
📝 #یادداشت| آفات سکولاری شدن حوزهها
🔺 سکولاری شدن حوزهها آفات و آسیبهایی را به همراه خواهد داشت که غفلت از آن موجب ضربه به دین و نظام خواهد شد. میتوان از نگاه رهبر معظم انقلاب به ۵ آفت مهم در این مورد اشاره کرد:
1️⃣ آسیب دیدن دین
🔺 یکی از مهم ترین آفات سکولاری شدن حوزه ها، آسیب دیدن دین است: «اگر روحانیت می خواست در حاشیه و در پیادهرو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب می دید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد.
🔸 اگر روحانیت از مسائل اساسی – که نمونه برجسته آن، انقلاب عظیم اسلامی است – کناره می گرفت و در مقابل آن بی تفاوت می ماند، بدون تردید دین آسیب می دید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است.»
2️⃣ تضعیف حکومت اسلامی
🔺 از دیگر آفات سکولاری شدن حوزهها، تضعیف حکومت اسلامی است: «امروز اگر روحانیت در قبال حكومت، بیاعتنا و بیمبالات باشد، هم خودش ضایع خواهد شد و هم حكومت اسلامی تضعیف میشود.»
3️⃣ حذف شدن
🔺 سکولاری شدن حوزه موجب انزوا، فراموشی و حذف روحانیت خواهد شد: «حاشیهنشین شدن حوزه علمیهى قم و هر حوزهى علمیه دیگرى به حذف شدن مىانجامد. وارد جریانات اجتماع و سیاست و مسائل چالشى نبودن، بتدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوى شدن مىانجامد.»
4️⃣ جرئت یافتن دشمنان
🔺 با کنارهگیری روحانیت از امور، دشمنان از این خلاء به وجود آمده نهایت بهره را برده و از موقعیت به دست آمده نهایت سوء استفاده ر ا خواهد برد:
🔸 «با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛ «و من نام لمینم عنه».
🔸 اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانهای که برای او پیش میآید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.»
5️⃣ جدایی از مردم
🔺 روحانیت در طول تاریخ به عنوان مرجع و ملجا مردم به شمار میآید. هرگونه بیتوجهی به سیاست و دوری از امور موجب میشود تا از مردم جدا شده و خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت:
🔸 «باید با مسائل سیاسى آشنا شوید، حوادث سیاسى کشور را بدانید و حوادث سیاسى دنیا را بدانید. طلبهها امروز به اینها نیاز دارند. یک گوشهاى نشستن، سرخود را پایین انداختن، به هیچ کار کشور و جامعه کارى نداشتن و از هیچ حادثهاى، پیشآمدى، اتفاق خوب یا بدى خبر نداشتن، انسان را از جریان دور مىکند.
🔸 ما مرجع مردم هم هستیم؛ یعنى مورد مراجعه مردمیم و اگر خداى نکرده یک علامت غلط نشان بدهیم، یا یک چیزى که مطلوب دشمن است بر زبان ما جارى بشود، ببینید چقدر خسارت وارد مىکند. بنابراین، یک وظیفهى مهمى که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4541
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش هفتم
🔰 علاقه ضدانقلاب فراری به سید حسین
🔺 در مجموع به نظر میرسد تدقيق در باب مدل رفتار امام (ره) با نزدیکان و منسوبین خویش همواره میتواند به عنوان الگویی جامع که از بطن سیره عملی بنیانگذار کبیر انقلاب نیز استخراج شده است، مورداستفاده قرار گیرد، چرا که این موضوع پیش از این مورد تاکید مرحوم حاج سیداحمد خمینی نیز قرار گرفته است:
🔸 «ما منسوبین امام(ره) باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه میشود و یا به ما احترام میشود… باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمیشناخت تا با ما مصاحبه کند. پس من، من نکنیم که هیچیم… باید توجه کنیم که از انتساب سواستفاده نکنیم که خلاف شرع مبین است.»
🔺 علیرضا #نوری_زاده عنصر نام آشنای گروه مخالف و از مجریان تلویزیون ماهوارهای کانال یک «channel one» در برنامه ثابت خود، طی اظهارنظر پیرامون شخصیتهای مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران، به تمجید از سیدحسن خمینی پرداخت و گفت:
🔸 «سیدحسن خمینی خوب درس خوانده و همانطور که #هاشمی_رفسنجانی گفته، مجتهد است. ایشان در حال حاضر به تدریس دروس حوزوی میپردازد و به قول معروف خیلی ملا است.
🔸 البته سیدحسین خمینی (پسر مرحوم #سیدمصطفی_خمینی) هم مثل اوست و از نظر دانش، شاگرد جدش مرحوم آقا #مرتضی_حائری_یزدی [ره] بوده و اساتید دیگر هم دیده است. او هم مثل سید حسن شخصیت برجستهای است منتها از صحنه سیاست کنار کشیده است.»
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش هفتم
🎙 #مصاحبه| برخی در حوزه دنبال صلح کل هستند
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔸 گروهی هستند که وقتی به اشتهای شخصی خود نگاه میکنند، میگویند که چه اشکالی دارد که من هم حرم امام رضا(ع) بروم و هم در هتل غذا بخورم؟ چه منافاتی دارد که من هم به حرم امام رضا بروم و روضه بخوانم و گریه کنم و هم زیارت جامعه کبیره بخوانم، هم با هواپیمای آخرین سیستم بروم؛ چه منافات دارد؟
🔸 حالا این ادبیات را عوض کنید؛ چه منافات دارد که ما خودمان نماز بخوانیم، روزه بگیریم، اما با همه ملل کنار بیاییم و به هیچ کس رویکرد انتقادی نداشته باشیم؟ یعنی آن ادبیات اومانیسم را در حد عقبنشینی از مواضع دینی در بین فِرَق و ادیانی که رویکرد الهی دارند اما در اعلا بودن و حق بودن آن ادیان عقبنشینی میکنند و میگویند لازم نیست دین حق باشد.
🔸 برخی یک مقدار عقبتر میروند، میگویند که ادیان الهی که هیچ و از دین به گرایشها میروند، به نحلههای بشری میروند، میگویند بودا هم مثلاً یک دین فراگیر هست.
🔸 این جریانهایی که بیان میکنم، در حوزه وجود دارند و مدام میگویند که ما خیلی خوب هستیم و عوض نشدیم، ببینید ما حتی بودا را هم دین میدانیم، یعنی از دین الهی به دین انسانی میرسند. اما یک عده دیگر به نحلههای اقتصادی مدرنیته میروند، به نحلههای سیاسی مدرنیته میروند، اینها در حوزه راه افتادهاند و فعالیت دارند، اینجاست که دنبال دستوپا زدن میروند که از بستر دینی استفاده کنند؛ همان جریان معروف که میگفت امام حسین(ع) هم مذاکره کرد؛ برای چه دستوپا میزند؟
🔸 یا یکی از شخصیتهایی که قبل از انقلاب مطرح بود و الان خیلی از کسانی که در سن و سال ما هستند به سمت این انحراف رفتند و از دوره جوانی از این شخص متأثر هستند، چه در حین طلبگی یا قبل از طلبگی، از اندیشه این آدم دانشگاهی معروف استفاده کردند.
🔸 ایشان در کتاب انسانشناسی خودش دستوپا میزند و به جای اینکه پیامبر را اول عبد و بعد رسول معرفی کند، دوست دارد که ایشان را اول رسول و بعد عبد معرفی کند؛ اول انسان معرفی کند، نه انسانی که خدا قبول دارد بلکه با این عنوان که ما همه انسان هستیم، یعنی انگار اگر بگوییم «عبدُهُ و رَسُولُه»، پیامبر را تنزّل دادهایم؛ این همان اومانیست و انسانگرایی است.
🔸 همه اینها به سمت انسانمداری رفتهاند، یکی کاملاً تقریب بین ادیان، تقریب بین مذاهب الهی و حقیقی و بین فِرَق ادیان غیر الهی و تقریب با همه دنیا؛ اینها همه در حوزه علمیه نماینده دارند؛ این طرف که تهِ آن دینزدایی است چه کسانی هستند؟ پس ما الان یک خط کلی ترسیم میکنیم.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روحانی برجسته
💠 #امام_خامنه_ای: میرزا کوچک، یک #روحانی است، یک #طلبه است ... بنابراین منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد #دینی و #اعتقادی است. خب آن زمان آن غوغای نهضت #مارکسیستی و تشکیل #شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبهای که برای بعضی از ملّتها بهوجود آورده بود، طبعاً یک عدهای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبریهای ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم بهخاطر پایبندیاش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد بهطور صریح و قاطع آن نظریّه را و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ #استقلال [خود] را حفظ کرد. یک نمونهی خیلی برجستهای است میرزا کوچک خان. (۱۳۹۱/۰۸/۲۹)
🗓 به مناسبت 11 آذر سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی
#میرزاکوچک_خان
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش چهارم
🔰 ریشه تفکر #مارکسیستی
🔺 شاید این سؤال در ذهن مخاطبان ایجاد شود که چگونه مارکسیسم در تفکرات سازمان مجاهدین وارد شد؟ دقت در نوشتهها و تفکرات اعضای سازمان ما را به این نتیجه میرساند که ریشه این مسأله به دو چیز بر میگردد:
1️⃣ علم زدگی
🔺 مقصود از علم زدگی یا علم گرایی این است که کسی علوم تجربی را حلال همه مشکلات بشر بداند و دین خدا را نیز بر اساس دادههای علوم تجربی تفسیر کند.
🔺 در حالی که همه متون، احکام و آموزههای دین قابل تفسیر با علوم تجربی نیست، زیرا تئوریها و نظریات علوم تجربی قطعیت ندارند و علوم تجربی نمیتوانند سخن قطعی بگویند، چون روش آنها استقراء است که هیچگاه تام نخواهد بود و لذا به نتیجه قطعی نخواهد رسید.
🔺 بر همین اساس در هیچ یک از تئوریهایی که علوم تجربی بیان میکنند، قطعیت وجود ندارد. آری، ممکن است در طول تحولات تاریخی و گذشت سالیان متمادی بشر به این نتیجه رسد که این قوانین قطعی هستند؛ اما در حال حاضر علوم تجربی قادر به ارائه قوانین قطعی نبوده و تنها چیزی که علوم تجربی میتواند بیان کند این است که بگویدآنچه که من تا به حال دیدهام این است و قادر به ارائه قوانین علمی قطعی برای بشر نیست.
🔺 از آن طرف دین حرفهایی دارد که گزارههایی قطعی هستند و اگر بنا به مطالعه دین با علوم تجربی بود در بسیاری از موارد بشر با مشکل روبهرو میشد.
🔺 برای بهتر روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید: در چندین آیه قرآن کریم تعبیر «سماوات سبع» یا «آسمانهای هفتگانه» آمده است.
🔺 هنگامیکه منجمان منظومه شمسی را کشف کردند، دریافتند منظومه شمسی شامل هفت سیاره است، بلافاصله علمگرایان، سماوات و سبع آن را به هفت سیاره منظومه شمسی معنا کردند، بعد از مدتی تعداد سیارات منظومه شمسی هشت و مدتی بعد نه سیاره شد.
🔺 مجدداً همین سالهای اخیر اعلام کردند تعداد سیارات منظومه همان هشت است، اگر کسی بخواهد سماوات سبع را که یک نمونه بود براساس فرآوردههای علوم تجربی معنا کند وقتی تعداد این سیارات به هشت رسید چه میکند؟
🔺 یا باید بگوید قرآن اشتباه کرده که چنین حرفی قطعاً صحیح نیست و یا باید چاره دیگری بجوید، چارهاش این است که بگوید علوم تجربی اشتباه کرده و مطالعه دین را از طریق علوم تجربی پیگیری نکند؛ لذا یکی از مشکلات اساسی مجاهدین خلق علم زدگی بود که ریشه در تفکرات نهضت آزادی، به خصوص مرحوم #بازرگان و یدالله #سحابی داشت.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1516
🆔 @asbaat_ir