🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش ششم
🔰 تغییر #ایدئولوژی
🔺 پس از اینکه کار تدوینایدئولوژی سازمن پایان یافت، از اواخر سال ۴۹ سازمان وارد فاز نظامی شد، یکی از عواملی که ورود به فاز نظامی را تسریع کرد عملیات #فدائیان_خلق در منطقه سیاهکل در بهمن ۴۹ بود که به دنبال آن سازمان تصمیم گرفت از حالت انفعال بیرون آید.
🔺 آنها معتقد بودند که اگر وارد فاز جدید نشوند، برخی نیروهای انقلابی آن زمان که به سازمان نزدیک شده بودند به سمتوسوی سازمانهای تماماً #مارکسیستی کشانده شده و در نهایت آنها را از دست خواهند داد.
🔺 اولین اقدام سازمان، تلاش برای بمب گذاری در کارخانه صنایع الکتریکی تهران بود؛ اما این عملیات لو رفت و منجر به دستگیری تعداد زیادی از اعضاء سازمان گردید که مجاهدین از آن به «ضربه شهریور ۵۰» یاد میکنند.
🔺 در این حادثه اکثر اعضاء کادر مرکزی سازمان نیز دستگیر و چند نفر از آنان هم در ۴ خرداد سال ۵۱ اعدام شدند و از مرکزیت آن تنها رضا رضایی موفق به فرار شد و چند روز بعد از فرار، با سیانور خودکشی کرد.
🔺 بعد از این حوادث مرکزیت سازمان به دست سه نفر افتاد: تقی شهرام، بهرام آرام و مجید شریف واقفی. از این سه نفر تنها مجید شریف واقفی مذهبی بود و دو نفر دیگر مارکسیست بودند و اعتقادی به مذهب نداشتند.
🔺 شکستهای سازمان و ضربه وارده بر آن از یک سو، و ورود #تقی_شهرام به مرکزیت سازمان از سوی دیگر، زمینه را برای یک حرکت ارتدادی در سازمان مهیا کرد.
🔺 با تصمیم کادر مرکزی، تجدید نظر در ایدئولوژی سازمان در دستور کار قرار گرفت و در سال ۵۲ یک گروه ده نفره که سه نفر از آنها از مرکزیت بود، مطالعات بر روی ایدئولوژی سازمان را شروع کردند.
🔺 نتیجه این مطالعات اعلام گرایش به مارکسیسم و عیان کردن هسته تفکرات واقعی سازمان بود. لذا در مهرماه سال ۱۳۵۴ «بیانیه اعلام مواضعایدئولوژیک» توسط تقی شهرام تدوین شد و چرخش فکری سازمان را از اسلام به مارکسیسم اعلام نمود.
🔺 این شخص چون گرایش شدیدتری نسبت به مارکسیسم داشت، گرایش اولیه سازمان را به سمت این تفکر شدت بخشید و با صدور بیانیهای به نام «تغییر مواضع ایدئولوژیک»، عدول سازمان را از اسلام و گرایش آن را به مارکسیسم رسماً اعلام کرد.
🔺 دو نفر از اعضاء در مقابل این ارتداد ایستادگی کردند. یکی مجید شریف واقفی بود که توسط همسرش لیلا زمردیان به تقی شهرام و بهرام آرام لو داده شد و به وسیله «حسین سیاه کلاه» اعدام گردید و دیگری مرتضی صمدیه لباف بود که توسط مرتدین مجروح، سپس توسط ساواک دستگیر و اعدام گردید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1617
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش سوم
📝 #یادداشت|آیتالله #بروجردی و دخالت در سیاست
🔸 در زمان آیتالله بروجردی یکی از اشکالاتی که برخی همچون #فداییان_اسلام به ایشان داشتند، عدم دخالت آیت الله بروجردی در سیاست و قیام علیه رژیم شاه بود. در این باره نیز توجه به نکاتی حائز اهمیت میباشد:
🔸 در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که آقای بروجردی نیز همچون #شیخ_عبدالکریم_حائری به هیچ وجه قائل به عدم دخالت دین در سیاست نبود؛ چنانکه ایشان در درس خارج نماز جمعه، زمانی که به ادلّه نقلی و عقلی #ولایت_فقیه میپردازد، پیش از ورود به اصل بحث، به عنوان مقدمه، درباره ضرورت آمیختگی دین اسلام با سیاست بحث نموده است.
🔸 ایشان درباره همراه بودن احکام سیاسی و اجتماعی اسلام با احکام عبادی و فردی، میفرماید: «برای کسی که قوانین اسلام و ضوابط آن را بررسی کند، تردیدی باقی نمیماند که اسلام دین سیاسی ـ اجتماعی است و احکام آن به اعمال عبادی محض، که هدفش تکامل فرد و تأمین سعادت اخروی است، منحصر نمیگردد، بلکه بیشتر احکام آن مربوط به امور سیاسی و تنظیم اجتماع و تأمین سعادت دنیای مردم است.»
🔸 ایشان در ادامه آورده است: «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شخصا به تدبیر امور مسلمانان میپرداختند و امور آنان را سیاستگذاری میکردند و مسلمانان برای حل و فصل خصومتهای خویش، به ایشان مراجعه میکردند و آن حضرت برای ولایات، حاکم و کارگزار منصوب میفرمودند و مالیاتهایی نظیر خمس و زکات از آنها مطالبه مینمودند و… .»
🔸 بنابراین اعتقاد راسخ آیت الله بروجردی، دخالت دین در سیاست بود و حتی با اعتقاد به ولایت فقیه، سایر حکومتها در عصر غیبت (از جمله حکومت #پهلوی) را نامشروع میدانست؛
🔸 اما با توجه به شرایط خاص دینی و سیاسی ایران پس از شهریور۱۳۲۰ و به دنبال اشغال ایران توسط #متفقین و وجود اکثریت جناح سیاسی طرفدار بلوک شرق #کمونیسم یا غرب #لیبرالیزم، تحقق #حکومت_اسلامی در آن شرایط را غیرممکن میدانست.
🔸 از نظر آیت الله بروجردی، اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی در آن شرائط،از یک سو موجب تباهی مملکت شیعی ایران و دیانت میشد و از سوی دیگر، سلب امنیت و تضعیف نظام (هرچند طاغوتی) بدون جایگزینی نظام مطلوب، تنها ویرانی و هرج و مرج را به دنبال داشت.
🔸 با توجه به این، ایشان در آن شرایط که دشمنیها علیه اسلام و مملک شیعی ایران رو به فزونی نهاده بود، به عنوان رهبر شیعیان جهان، در اولین اقدام خود، پس از پذیرش مسئولیت خطیر مرجعیت عامّه، با تأسی به روایت امام علی علیهم السلام «لابدّ للنّاس من امیر برّ او امیر فاجر»، برای سامان دهی امنیت اجتماعی، به سیاست اصلاحی و تعامل سازنده با شاه جوان، روی آورد و از تضعیف این سلطان به ظاهر مطیع (در زمان مرجعیت آیت الله بروجردی)، خودداری نمود.
🔸 ایشان در پاسخ معترضان گفت: «شاه حالا که از خودش اختیاری ندارد و تحت فشار دولتهای بیگانه است؛ یک طرف روس و طرف دیگر غرب و آمریکا که خواستههای خود را تحمیل میکنند. اگر شاه احساس کند که موقعیتش در داخل تضعیف شده است و جای پایش سست است، برای حفظ خودش، تسلیم بیگانه میشود. لذا، کوشش ما این است که خیلی احساس ضعف نکند… مصالح مملکت و اسلام را به او تذکر میدهیم… .»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣1️⃣ پاسخِ پرسش یازدهم اسباط/ بخش دوم و پایانی
◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش یازدهم:
7️⃣ این همه مراکز علمی پیرامونی و موسسات تحقیقاتی، چقدر اجاره آنها می شود، طلبه ها بخاطر معیشت دارند کار می کنند، بعد آن همه از پول وجوهات خرج ساختن و نگهداری موسسات می شود، ما که تغییر محسوسی در بالا بردن سطح علمی طلبه ها از این موسسات ندیدیم، چند مطهری و بهشتی و مفتح و ... از این موسسات بیرون آمده است.
8️⃣ بعضی از پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و موسسه ها، شده اند محلی برای تغییر گفتار و لباس و رفتار بعضی طلبه ها، به گونه ای که بعضی از طلبه ها بعد از مدتی می شوند یک کارمند با روحیات کارمندی البته معمم، وقتی با آنها صحبت می کنی، فکر نمی کنی که طلبه هستند، شناسنامه آنان فقط همان لباس روحانیت است نه چیز دیگر.
9️⃣ حوزه علمیه اگر مکانی را چون مدرسه آیت الله گلپایگانی (ره) در نزدیک حرم و یا مدرسه صدوق در زنبیل آباد را اختصاص به مراکز و موسسات علمی می داد، و در اختیار هر موسسه ای چند اتاق قرار می داد، این همه سهم امام اسراف نمی شد، این همه ترافیک به وجود نمی آمد، کارهای موازی نمی شد.
🔟 یکی از مراکز که نامش را نمی برم، الآن بیشتر اتاق های آن خالی است، استخرش را اجاره می دهد، آشپزخانه اش را اجاره داده است، با آن بزرگی تقریبا خالی است، آخر از اول فکر آن را نکرده بودند که مگر ما درباره آن موضوع چند پژوهشگر داریم و یا قرار است پرورش بدهیم که این همه هزینه شده است؟!
1️⃣1️⃣ برونداد موسساتی همچون موسسه امام، امام صادق، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مراکز مشابه، آبروی حوزه رو در ساحت اندیشهورزی حفظ کرده اند. تصور کنید اگر این موسسات و مراکز نبودند نمود بیرونی حوزه چه بود؟ فرآیند تخصصی شدن دروس حوزوی را همین مراکز مبارک کلید زدند و عملآ نشان دادند کارآمدی حوزه مرهون تخصصی شدن است.
2️⃣1️⃣ احزاب و جریان های سیاسی به دنبال جاپایی در حوزه های علمیه بودند. از وقتی که برخی موسسات و پژوهشگاه ها دائر شدند به مرادشان رسیدند بعضی از این مراکز، محل کادرسازی بعضی از جریان های سیاسی خارج از حوزه است، بعضی هم در حال تئوریسازی برای شعارهای سیاسی آنها تبدیل شده اند.
🆔 @asbaat_ir
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش دوم
💠 دشمنی با ارزشهای دینی
🔺 میراثخوارانی امثال میرزا فتحعلی آخوندزاده، عبدالرحیم طالبوف، میرزا آقا خان کرمانی و #میرزاملکم_خان «ناظم الدوله» در عصر #رضاخان و محمدرضا پهلوی که نام «#روشنفکر» بر خود گذاشتند، هجوم به ارزشهای دینی و سنتهای مردم را در دستور کار خود داشتند و در آثار و نوشتههای خویش کوشیدند تا اعتقادات مذهبی را مهمترین دلیل عقب ماندگی مردم ایران از قافله تمدن بشری قلمداد کنند.
🔺 زنده یاد جلال آل احمد در این مورد می نویسد: «یک واقعیت موجود است و آن اینکه روشنفکر غربزده ما به وسوسه حکومتهای وقت از همان اول که در فرنگ درس خواندن و از فرنگ برگشتن را آموخت، شروع کرد به لامذهبی، از کتابهای جلال الدوله و آثار ملکمخان بگیر تا آثار کسروی و از جنجال بهاییگری بگیر تا حرف و سخن اصلی #حزب_توده، اغلب روشنفکران و نهضتهای روشنفکری، ندانسته عَلَم مخالفت با مذهب و روحانیت را برداشتند.
🔸 آنها همیشه با یک دنبالهروی کودکانه در دعوای مدام حکومت و #روحانیت طرف حکومت را گرفتند و آخرین بار از قضیه #تنباکو بگیر و بیا تا کشتار بیرحمانه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و در تمام این صدساله اخیر، روشنفکر ایرانی مردد میان حکومت و مردم، در آخرین دقایق طرف حکومت را گرفته است…»
🔺 به دلیل همین مخالفت با آرمانها و اعتقادات مردم بود که کم کم پلهای ارتباطی روشنفکران ما با مردم ایران ویران شد و آنان همچون جزایری تک و تنها و بیرابطه در اقیانوس بیاعتمادی مردم گرفتار ماندند و مبدل به عناصری بیارتباط با تودهها و موجوداتی بیتاثیر در جامعه گردیدند.
🔺 مرحوم آل احمد در قسمتی دیگر از نوشتهاش درباره روشنفکران به این نکته اشاره میکند و مینویسد: «همیشه عقده نداشتن تاثیر در جامعه و در میان اکثریت مردم، روشنفکر ایرانی را آزار و اذیت کرده است و او را وادار ساخته به آرزوهای دور و دراز دامن بزند و رفاه روشنفکر جماعت که به قیمت حرمان اکثریت فراهم آمده، مانع از آن میشود که در غم دیگران شریک باشد.
🔸 چنین میشود که او کمکم خنگ میشود یا مالیخولیایی یا هروئینی یا مدرنیست و غربزده و از اثر افتاده و مهمتر از همه اینکه کمکم همه ایدهآلها را رها میکند و آدمی میشود بیخاصیت و سلب حیثیت شده و عقیم…»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4722
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش دهم
🎙 #مصاحبه| مشترکات دینی نقطه قوت تعاملات مذاهب اسلامی
🔺 #حجت_الاسلام_شاکر در خصوص آشنایی با حوزه های علمیه اهل سنت لبنان گفت: طبیعی است که مثل حوزههای علمیه شیعه اشراف نداشته باشم. وقتی یک حوزه شیعی میرفتم با هم مثل دو تا مَحرم مینشستیم صحبت میکردیم، ولی در حوزههای اهل سنت نمیتوانستم اینگونه باشم.
🔺 من اگر بخواهم خیلی مختصر دریافتهای خودم را از اهل سنت آنجا بگویم، به صورت کلی اهل سنت لبنان مثل جریان شیعی که یک جریان غالبی دارد و در کنار آن، یک نفر استثنا پیدا میشود مثل الحاج، اهل سنت هم همین است.
🔺 جریان اشعریاش یا از نظر فقهی شافعی اهل سنت که هم از جهت اجتماعی و هم از جهت دینی بسیار با شیعه خوب هستند یعنی هیچ مشکلی ندارند، تعامل خیلی خوبی دارند و هم از جهت اجتماعی.
🔺 حتی من الآن به شما بگویم بعضی از اهل سنت هستند امروز که از نظر دینی هیچ مشکلی با شیعه ندارند اما از نظر سیاسی موضع گرفتند، یعنی سیاست باعث شده که از ما دور شوند.
🔺 مثلاً یکیشان آقای رضوان السیّد، بچههای حزبالله به او میگویند رضوان السیّء یعنی رضوان بد، یعنی تا این حد با هم بد هستند، علیالخصوص بعد از ترور رفیق حریری، چون خیلی با وی رفیق بود، من دو بار خانهاش رفتم.
🔺 حتی از سفارت ایران یکی از دوستانمان مکه آنجا زمان مرحوم آقای رکنآبادی کاردار بود، به من گفت برای چه میخواهی بروی؟ گفتم ببین من که کار سیاسی نمیکنم، من کار علمی میکنم باید بروم اینها را ببینم، باید با آنها بنشینم صحبت کنم.
🔺 من دو بار خانهاش رفتم، بحثهای سیاسی بدی مطرح میکرد، جوابش را هم میگرفت، اما خب بههرحال در بحثهای دینی مشکل نداشتیم با هم، هر چه ایشان میگفت من تأیید میکردم، من هر چه میگفتم ایشان تأیید میکرد.
🔺 بحثهایی در قالب تأیید هم و تقریب مذاهب، اما بحثهای سیاسی خب باعث شده بود یک بُعد مسافتی پیدا کند علیالخصوص اخیراً که اصلاً خیلی از ما دور شده است.
🔺 اما هر چقدر هم سیاست باعث شده این از ما دور بشود و امثال این، اما از نظر دینی با هم مشکل نداریم. همچنان که شیعه شخصی مثل الحاج دارد، اینها هم یک شهّال نامی دارند، وهابی و داعشی بود، سلاح دستش میگرفت و فدایی ابوبکر بغدادی بود.
🔺 اهل سنت لبنان همچنان که شما اگر به یک شیعه لبنان بگویید که حسن الحاج، سرش را میاندازد پایین از خجالت، این هم مایه سرافکندگی اهل سنت است.
🔺 حتی رضوان السید که ایشان با ما مشکل دارد، جمهوری اسلامی را دوست ندارد، دنبال خلع سلاح حزبالله هست، وقتی اسم شهال میآید سرش را میاندازد پایین.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریانشناسی_فکری_سیاسی_عاشورا/ بخش نخست
📝 #یادداشت| عاشورا درس مذاکره!!!
🔸 یکی از مهمترین مسائل در عرصه سیاسی کشور ما در چند ساله اخیر که در ادبیات سیاسی نیز بسیار تاثیر گذاشته است، موضوع مذاکره است.
🔸 این موضوع از جهات مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی و روابط بین الملل جای بررسی و تحلیل دارد. یکی از عرصههای مهم تاثیرگذاری این مباحث که کمتر به آن توجه شده است مباحث اجتماعی است.
🔸 منظور تاثیر کلانی است که این موضوعات بر عرصه فرهنگ عمومی و ادبیات جامعه میگذارد. از این جهت میتوانیم به ادبیات دینی جامعه توجه کنیم.
🔸 بر این اساس مذاکرات اثرات خود را بر ادبیات دینی نشان داد، آنجا که در گفتگو از درسها و عبرتهای سیاسی عاشورا از این موضوع سخن به میان آورده شد که یکی از درسهای عاشورا مذاکره است؛ یعنی طرفداران گفتمان مذاکره در عرصه سیاسی کشور، مستندی دینی از عاشورا برای خود بیان کردند. این برداشت موافقان و مخالفانی داشت.
🔸 موافقان این برداشت (مذاکره یکی از درسهای عاشورا) برای توجیه دیپلماسی مذاکره در عرصۀ بینالمللی، درس کربلا و واقعۀ عاشورا را مذاکره میدانند.
🔸 از نظر این افراد درس کربلا درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است. این افراد در اثبات مدعای خود ملاقات امام حسین(ع) با عمر سعد در شب تاسوعا را مذاکره امام حسین(ع) با عمر سعد نامیدند.
🔸 افزون بر این امام علیه السلام در طول مسیر مدینه تا کربلا و همچنین در شب و روز عاشورا دیدارها و سخنرانیهای متعددی با طرف مقابل خود داشتند.
🔸 از دید این افراد این اقدامات امام علیه السلام در راستای تعامل با دشمن مخالف و جایگزین کردن مذاکره و گفتگو به جای جنگ و خشونت برای حل اختلافات و نزاعهاست.
🔸 البته این دیدگاه با نظرات مخالف بسیار زیادی مواجه شد، به طوری که طرفداران این نظریه، دیگر از این موضوع سخن نگفتند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4773
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عدم همکاری با رژیم شاه
💠 از جمله اقدامات #آیت_الله_گلپایگانی (ره)، تحریم #حزب_رستاخیز و اعتراض به تأسیس #سینما در قم بود كه طی آن یك هفته درس و بحث خود را تعطیل كرد و از عملكرد آقای #شریعتمداری در همراهی نكردن نسبت به این موضوع انتقاد داشت و در جلسهای عنوان كرد: «شریعتمداری صریحاً نوشته و مهر كرده كه سینما عیبی ندارد و دولت هم تصمیم گرفته او را بزرگ كند و از او انتفاع ببرد و او هم حاضر است كارهای دولت را قبول كند ولی من حاضر نیستم با دولت همكاری كنم.»
منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🗓 به مناسبت 18 آذر سالروز رحلت آیت الله گلپایگانی (ره)
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_بصیر
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش سوم
💠 گروههای سلفی افراطی
5️⃣ سپاه صحابه
🔺 سپاه صحابه از گروههای تکفيری ـ جهادی پاکستان است اما در منطقه بلوچستان ايران نيز اعلام موجوديت کرده است. رهبری اين گروه را شخصی به نام حاجی محمد بلوچ معرفی کردهاند که معلوم نيست، واقعی باشد.
6️⃣ جيش عمر
🔺 بر اساس برخی اعلاميههای منتشر شده، در منطقه شمال شرق کشور، گروهی به نام «جيش عمر» در مناطقی مانند مشهد، تايباد، خواف و تربت جام اعلام موجوديت نمود.
🔺 برخی گزارشها نيز از فعاليتهای اين گروه منتشر شده است اما وجود چنين گروهی، هنوز مشخص نشده و احتمال دارد که اعلاميههای مذکور توسط يک يا دو نفر و با يک نام ساختگی منتشر شده باشد.
🔺 اخيراً شبنامههايی از سوی اين گروه در منطقه خواف منتشر شده بود که در آنها خواستار تغيير کتب درسی براساس عقايد اهل سنت، منصوب کردن استاندار و مسئولان سنی مذهب در اين منطقه شدهاند. اگر شبنامههای مورد اشاره واقعيت داشته باشد، حاکی از تفکر فوقالعاده افراطی اين گروه دارد.
7️⃣ انصارالاسلام
🔺 انصارالاسلام يکی از گروههای افراطی غرب کشور است که شاخهای از انصارالاسلام عراق است. انصارالاسلام به دو مرحله از اقدام قائل است؛ مرحله غيرعملياتی و مرحله عملياتی.
🔺 در مرحله کنونی که مرحله غيرعملياتی است، فعاليت اين گروه در کردستان ايران عمدتاً در محورهای زير انجام میگيرد:
1. دعوت (که عبارت است از ترويج و تبليغ)؛
۲. تذکر و در موارد حادّ تهديد و ارعاب گمراهان و مخالفين؛
٣. آموزش عقيدتی و نظامی؛
۴. سازماندهی مؤمنان جدی و ثابت قدم؛
۵. جمعآوری کمکهای مالی؛
۶. تشکيل هستههای مخفی عملياتی برای مرحله بعدی که مرحله ظهور و حضور قدرتمند مؤمنان و جهاد با کفار و منحرفين خواهد بود.
8️⃣ توحيد و جهاد
🔺 يکی از گروههای افراطی غرب کشور است که در سالهای ۸۸ تا ۹۰ چندين نفر را ترور کرد. اين گروه علاوه بر ترور افرادی از قوه قضائيه، نيروی انتظامی و محيطبانی، چند روحانی برجسته اهل سنت کرد را نيز ترور کرد که از جمله آنها يکي ماموستا شيخ الاسلام، نماينده کردستان در مجلس خبرگان و ديگری ماموستا برهان عالی بود.
🔺 کاوه شريفی، فرمانده اين گروهک تروريستی دستگير شده و پرونده اين گروه تروريستی نيز پايان يافته است. اما اخيراً مؤسسهای تبليغی به نام «مؤسسه الفرقان للانتاج الاعلامی» در فضای مجازی فعال شده و مدعی ادامه راه «توحيد و جهاد» است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 365
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir
🔰 نقد و بررسی آسیب های مشترک #خرده_جریان_های_حوزوی/ بخش سوم
📝 #یادداشت| عدم پشتیبانی از خروجیها
🔸 چه بسا نیروی خوبی هم طی این برنامهها تربیت شود ولی برای زمینه خدمت او طرحی در دست نیست؛ یعنی در مجموع برنامه دارای نارسایی است. نارسایی در ناحیه امتداد برنامه.
🔸 اساساً تربیت برای چه منظوری صورت پذیرفته است؟ برای حضوری مؤثر در حوزه یا جامعه؛ ولی این حضور و سطح و نحوه آن برنامهریزی نشده است.
🔸 خروجیها در بسیاری از موارد در زمینههای غیرتخصصی خود مشغول فعالیت میشوند. چرا که زمینه مناسبی پیش روی آنها گشوده نشده است.
🔸 عدم تعیین محیط خدمت و فقدان برنامه در این ناحیه مساوی هدر رفت انرژی سالها تلاش طلبه و مشاوران و اساتید ایشان است.
🔺 عدم آرمانسازی برای طلاب و یا خلق آرمانهای ناهمگون با شرایط زمانه
🔸 جریانهای موجود توان خلق آرمانهای بلند برای طلاب را ندارند. طلبه برای خدمتهای جزیی و کوچک آماده میشود. افقهای دور دست او در همین حوالی قابل دسترس است.
🔸 اساساً افقی برای او نشان داده نمیشود. زندگیهای مملو از روزمرگی و خستگی و تکرار و بینشاطی محصول فقدان آرمانهای بلند است.
🔸 برخی نیز که تلاش در آرمانسازی برای طلاب دارند، آن چنان در شناسایی آرمانها ناتوان هستند که او را با مسائل دسته چندم جامعه اسلامی و اسلام درگیر میکنند.
🔸 وقتی پاسخگویی به شبهات وهابیت و دامن زدن به منازعات شیعه وسنی در صدر فهرست دغدغهها نشانده میشود، ولی کلیت حرکت کلان جامعه اسلامی و فتوحات آن از نظر دور نگاه داشته میشود، دیگر نمیتوان امیدی به نتایج والا و آرمانی بست.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2293
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش هفتم
💠 آغاز شکاف در اهداف و عملکرد موسسه
🔺 موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با مدیریت #محمدعلی_انصاری عضو #شورای_مرکزی_روحانیون و دو برادر دیگرش حمید و مجید در طول این سالها به سمتی سوق داده شد که افرادی که مقابل امام ایستاده بودند یا از مبارزه خسته شده بودند، داعیهدار حفاظت و حراست از اندیشه امام خمینی(ره) در بخشهای مختلف موسسه شدند.
🔺 از جمله این افراد میتوان به #سیدمحمدموسوی_بجنوردی که سالها در پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی حضور داشته و نظرات خاص خود را به نام امام القا میکند نام برد و یا میتوان از #سیداسماعیل_کوشکی معروف به سید سراج الدین موسوی که از افراد نزدیک به بیت #منتظری بوده و مسئولیتهای مهمی چون نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پاکستان و شبه قاره هند و امور بینالملل موسسه را بر عهده داشته و اکنون هم یکی از مؤثرین این نهاد شمرده میشود، اسم برد.
💠 انقلابی پشیمان، محقق سیره سیاسی امام خمینی(ره)!!!
🔺 روند اجرایی کار بر روی اندیشههای امام راحل به سمتی میرود که پژوهشکده موسسه، تحقیق و پژوهش در مورد سیره سیاسی حضرت امام را به #عباس_عبدی میسپارد؛ او دانشجوی پیرو خط امام سابق بود که در دیدار با «باری روزن» گروگان آمریکایی، از او عذرخواهی کرده و گروگانگیری را اشتباه میپندارد.
🔺 هموکه در نشریه «#راه_نو» به سردبیری #اکبر_گنجی چنین مینویسد: «انقلاب اسلامی، متأثّر از الگوی حکومت شوروی سابق است و سرانجام آنها هم یکسان خواهد بود».
🔺 طبیعی است با بودن چنین افراد و دیدگاههایی باید منتظر تحریف امام و اندیشه او هم بود. در بخشهای بعد به تفصیل و مستند درباره این موارد و مسائل پیش آمده در موسسه تنظیم و نشر خواهیم پرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4647
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته|خطر غربزدهها و وظیفه #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
💠 #امام_خمینی (ره): آنچه بر ملت ما گذشته و اکنون میگذرد حتی جنگ تحمیلی، سرچشمه از دانشگاه غربزده و متخصصان غیرمتعهد و وابسته گرفته است. مع هذا، قشر متدین انقلابی اعم از اساتید متعهد و معلمان وطنخواه اسلامی و دانشجویان انقلابی موظفند با هوشیاری بدون غفلت از این مسئله مهم، به دانشگاهها و مدارس و آنان که هنوز خواب رژیم سابق را می بینند و رویههای فرهنگ شرق را در سر میپرورانند، اجازه ندهند که خارج از دروس موظف خود به صحبتهای انحرافی بپردازند. و در صورتی که نصیحت بر آنان اثر نداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی، که شکل گرفته است و انجام وظیفه میکند، اطلاع دهند.
📚 صحیفه امام؛ ج 19، ص 110 -111
🗓 به مناسبت 19 آذر سالروز فرمان تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام (ره)
#خطر_نفوذ
#غربزدگی
#استقلال
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش سوم
🔰 ارزش یک دقیقه مجلس از منظر شهید مدرس
🔹 مدرس در مجلس شورای ملی با هرگونه خودکامگی، استبداد، قانونشکنی و نفوذ بیگانگان مخالفت و مبارزه میکرد. نطقهای او درباره مسائل و موضوعهای دینی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و قضائی، بیانگر کثرت معلومات، هوش و ذکاوت، بینش قوی و تیزبینی سیاسی او است.
🔹 از جلسه ۲۰۰ ( ۱۹محرم ۱۳۲۹)، تا جلسه ۳۲۶ (۳۰ ذیحجه ۱۳۲۹) مجلس شورای ملی بیش از شصت نطق ایراد کرد که پانزده مورد آن درباره موضوعهای اقتصادی، یازده مورد درباره مسائل سیاسی، پنج مورد درباره امور فرهنگی و ۲۹ نطق درباره مباحث حقوقی و قضائی بود.
🔹 در جلسه ۲۰۲ مدرس در یک نطق مهم، نمایندگان را دعوت به اتحاد و یکدلی کرد و گفت: «بنده خدمتگزاری میکنم، خردهگیری از همدیگر کردن و جزئیاتی که ابدا به درد این ملت غرق شده نمیخورد، چه فایده دارد، بجز تلف کردن وقت مجلس که یک جلسهاش را قیمت کردهاند هفتصد تومان و بنده دقیقهاش را میگویم مقابل تمام دنیا قیمت دارد؛ به واسطه اینکه در یک دقیقه میشود حرفی زد و قانونی وضع کرد و نظم داد و کاری کرد که چقدر نتیجه دارد در دنیا و آخرت، همچو اوقاتی را صرف کنند در اعتراض شخصی و نکتهگیری …. .»
🔹 دوره دوم مجلس شورای ملی با تصویب نمایندگان (که مدرس هم از جمله موافقان بود) برای چندماه تمدید شد. مقارن این زمان دولت روسیه اولتیماتومی مبنی بر اخراج مورگان شوستر از ایران صادر کرد.
🔹 نمایندگان مجلس شورای ملی، مخالف پذیرش این اولتیماتوم بودند؛ مدرس هم شدیدا با قبول اولتیماتوم مخالفت کرد؛ ناصرالملک نایبالسلطنه مجلس را منحل و اولتیماتوم روسیه را پذیرفت.
🔹 بعد از انحلال مجلس، دولت تمایلی به برگزاری انتخابات سومین دوره قانونگذاری نداشت و چون تعویق انتخابات نیازمند تصویب مجلس شورای ملی بود، دولت به ناچار مجلسی با عنوان «مجلس مشاوره عالی» مرکب از نمایندگان دوره اول و دوم مجلس شورای ملی و برخی از شخصیتهای سیاسی کشور تشکیل داد تا مجوز تعویق انتخابات را تحصیل کند. مجلس یاد شده در تاریخ ۱۱ ذیحجه ۱۳۳۱ ق تشکیل گردید و آیت الله مدرس با تصمیم دولت به شدت مخالفت کرد و آن را مغایر قانون اساسی دانست. به نوشته ملک الشعرای بهار:
🔸 «سیدحسن مدرس نطقی کرد که مجلس به آن بزرگی به هم خورد و نطق به هوادارای قانون اساسی و بر ضد خیال ناصرالملک بود. مرحوم سپهسالار تنکابنی در مجلس به مدرس حمله کرد و مدرس به تعرض از مجلس برخاست و مجلس تق و لق شد و خواستند او را توقیف کنند، میسر نشد. از این روز شهرت مدرس شروع و در انتخابات تهران وکیل شد و وارد مجلس سوم گردید.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش سیزدهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت دوم
🔰 تصوف #خانقاهی ایران در حکومت افشار و زند
🔸 پس از انقراض صفویه و با ظهور حکومت افشار و زند تصوف خانقاهی ایران وارد مرحلهی جدیدی شد. در این دوره که تصوف عامیانه از رونق افتاده بود، در بین ذهبيه و نعمتاللهیه نهضت تازهای به وجود آمد که سبب شد صوفیان با نقد تصوف عامیانه اقوال و افكار صوفیان گذشته مانند ابن عربی و غزالی را احیا کنند. سید قطبالدین نیریزی در ذهبيه و معصوم علی شاه در نعمتاللهيه نقشی چشمگیر در این جریان داشتند.
🔸 با این حال این سنت بازگشت به گذشته در صوفیه به آسانی ممکن نبود و فقها همچون گذشته و با شدت بیشتری به مقابله با تصوف برخاستند؛ از آن جمله میتوان به مبارزات آقا #محمدعلی_بهبهانی با صوفیان اشاره کرد. وی در این دوران به دلیل قدرتی که در کرمانشاه پیدا کرد، به قلع و قمع صوفيه پرداخت.
🔸 سلسله نعمتاللهیه تا پیش از دوره زندیه در هندوستان بود و در آن زمان سید معصوم علی شاه دکنی از طرف علیرضا شاه دکنی برای نشر این طریقه به ایران آمد و مدتی در فارس گمنام بود.
🔸 اولین کسانی که دعوت او را اجابت کردند، برخی از مردم اصفهان بودند که سر آمد آنها فیض علی شاه (متوفی حدود سال ۱۱۹۴- ۱۱۹۹) بود.
🔸 حاکم اصفهان علیمرادخان زند نیز زمینه مناسبی برای فعالیت صوفیه ایجاد کرد. گفته شده که وی تکیهای برای معصوم علی شاه در تخت فولاد ساخت و این تکیه به دلیل آنکه بعدها فیض علی شاه در آن مدفون شد به تكيه فيض مشهور شد.
🔸 پس از فیض علی شاه فرزندش نورعلی شاه اصفهانی (۱۲۱۲) قطب سلسله نعمتاللهیه در ایران شد. وی و پدرش از مشایخ بزرگ سلسله نعمتاللهیهاند که واسطه بین سید معصوم علی شاه و مشایخ طریقت ایران و عراق عرب بودهاند.
🔸 پس از وی میتوان به حسین علی شاه اصفهانی (۱۲۳۴) از اقطاب بزرگ سلسله نعمتاللهیه، صابر علی شاه جرقویهای اصفهانی (۱۲۶۸)، صفی علی شاه (۱۳۱۶) و محمد کاظم سعادت علی شاه اصفهانی (۱۳۹۳) ملقب به طاووس العرفاء که مبدأ سلسله گنابادی است، اشاره کرد.
🔸 به گفته برخی از محققان تاریخ اصفهان میتوان ادعا کرد که طريقه تصوف نعمتاللهیه در قرن سیزده و چهارده هجری به وسیله عرفای اصفهان به دیگر نواحی و نقاط ایران و عراق رسید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736
🆔 @asbaat_ir
🔖 جریانشناسی #سازمان_مجاهدین_خلق/ بخش هفتم
🔰 همکاری مسعود رجوی با ساواک
🔺 کسانی که معتقدند سازمان مجاهدین با انتشار بیانیه تغییر مواضع ایدئولوژیک و ورود تقی شهرام وارد انحراف شد دچار اشتباه هستند چراکه سازمان از ابتدا انحراف داشت ولی این انحرافات را به صورت علنی بیان نمیکرد.
🔺 این یک امر بدیهی است که اگر در کنار خط مستقیمی خط کجی را هرچند با زاویهای بسیار اندک رسم کنیم، این زوایه هر روز بزرگتر خواهد شد و این انحراف تا بینهایت ادامه خواهد یافت، گرچه این زاویه تا شدت نیافته خود را نمایان نخواهد ساخت ولی وقتی این خط امتداد پیدا کند زاویه خود را بهطور مشخص نشان میدهد.
🔺 دقیقاً سازمان مجاهدین خلق هم همینگونه بود انحراف خود را به مدت ده سال در درون خود حفظ کرد؛ اما با گذشت زمان انتشار این بیانیه، از افکار انحرافی و مارکسیستی سازمان پرده برداشت.
🔺 با انتشار بیانیه تغییر مواضع ایدئولوژیک، عدهای از بازماندگان خارج نشین سازمان گروهی به نام دانشجویان مسلمان ایرانی در آمریکا را تشکیل دادند و در همان ابتدا جزوهای به نام «گامی فراتر در افشای منافقین» منتشر کردند که در آن ماهیت منافقین، #تقی_شهرام و نزدیکان او را رسوا ساخت. این اولین باری بود که کلمه منافقین برای عدهای از اعضای سازمان اطلاق شد.
🔺 در این هنگام #مسعودرجوی از اعضای کادر مرکزی سازمان که در زندان بهسر میبرد و جزء کسانی بود که باید اعدام میشدند، با وساطت برادرش کاظم رجوی که هم وکیل بود و هم از افراد صاحب نفوذ در سازمان ملل محسوب میشد از اعدام رهایی و بعداً از زندان آزاد شد. البته #روزنامه_کیهان آن روز و همینطور گزارشهای ساواک علت رهایی از اعدام را همکاری او با ساواک ذکر کردهاند.
🔺 مسعود پس از آزادی از زندان، در برابر این بیانیه اینچنین موضع گرفت، این بیانیه، بیانیهای انحرافی است و عده ای که به تعبیر او «اپورتونیستهای چپنما و فرصت طلب» لقب گرفتند، در داخل سازمان کودتا کردند.
🔺 در مقابل این بیانیه تقی شهرام در دادگاهش، رجوی و طرفدارانش را منافق خطاب کرد و با گفتن اینکه شما همگی در باطن مارکسیست هستید ولی در ظاهر اقرار به اسلام میکنید پرده از چهره منافقانه سازمان برداشت.
🔺 مشاهده سیر تحولات سازمان مجاهدین صحت حرفهای تقی شهرام را تأیید میکند، چراکه هنوز چیزی از انقلاب نگذشته بود که مسعود رجوی سلسله درسهایی در #دانشگاه_صنعتی_شریف برای اعضاء و هواداران سازمان گذاشت که محصول آن در جزواتی بنام «تبیین جهان» منتشر گردید. مطالعه این جزوات هر انسان صاحب اندیشهای را به صحت ادعای تقی شهرام خواهد رساند.
🔺 کسانیکه دم از مبارزه با #امپریالیسم میزدند و فریاد رهایی ملت ایران و دیگر خلقها را از چنگال امپریالیسم شعار خود کرده بودند، امروزه بهجایی رسیدهاند که در دامن همان امپریالیسم و نظام سرمایهداری لانه گزیدند و به اتکاء آنان زندهاند.
🔺 در حال حاضر اعضای سازمان زیر چتر حکومتهای امپریالیستی هستند که خون مردم دنیا را به شیشه کرده و مکیدهاند این چه چیزی جز نفاق میتواند باشد که انسان شعار مبارزه با تفکری را سر دهد و خود را داعیه دار مبارزه با آن بداند؛ اما از طرف دیگر در دامن صاحبان آن تفکر نفس بکشد و زندگی کند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1617
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #كلیپ| لعنت خدا بر عمامه به سری که از رهبری فاصله بگیرد
💠 آیت الله شهید #عبدالحسین_دستغیب (ره): هر عمامه سری که از رهبر مکرم فاصله بگیرد، #لعنت_خدا برش باد. تمام عمامه سرها همه باید #مطیع، همه باید مطیع یک #رهبر، امام یکی نائب امام هم یکی، دیگری هیچ تقدم ندارد. همه باید فرمان ببرند، همه باید اطاعت بکنند. یک نفر #میزان است. تعدد غلط است.
🗓 به مناسبت 20 آذر سالروز شهادت آیت الله دستغیب
#روحانیت_بصیر
#روحانیت_متعهد
#شهید_دستغیب
#روحانیت_اصیل
#ولایت_فقیه
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش چهارم
📝 #یادداشت| اتخاذ سیاست اصلاحی در برابر شاه
🔺 لازم به توضیح است که در آن ایام، آیتالله بروجردی و شاه هر کدام نسبت به یکدیگر ملاحظاتی داشتند که مانع اقدام جدی آن دو علیه یکدیگر بود.
🔺 پهلوی دوم در موقعیتی قرار داشت که با وجود تنفّر اجتماعی از پدرش رضاشاه، با اراده بیگانگان به سلطنت رسیده بود، وی که فاقد پایگاه اجتماعی بود، مجبور بود برای حفظ سلطنت خویش، اقدام آشکاری علیه بزرگترین قدرت اجتماعی، یعنی مرجعیت انجام ندهد و از توسل به تحرکات صریحا ضد دینی و غیر مردمی پرهیز کند.
🔺 از سوی دیگر آیت الله بروجردی نیز برای سامان دادن به اوضاع حوزههای علمیه و تقویت محافل دینی پس از فشارهای شدید علیه آن در زمان پهلوی اول و نیز برای جلوگیری از گسترش و نفوذ تفکر #کمونیستی که در آن زمان یکی خطرات جدی جامعه ایران به شمار میرفت، و همچنین با توجه به تجاربی که ایشان از علما، به ویژه از رفتار و مواضع تند استادش مرحوم #آخوندخراسانی از #مشروطه کسب کرده بود و انتقاداتی نیز به ایشان داشت، ناگزیر بود با احتیاط بیشتری عمل نماید و به جای توسل به اقدامات انقلابی، سیاست اصلاحی و مسالمتآمیز با رژیم را در پیش گیرد.
🔺 در مواردی آیت الله بروجردی در توجیه این رفتار سیاسی اصلاحی میگوید: «از وقتی که در نجف اشرف دیدم #مرحوم_نائینی در امر مشروطه دخالت کردند و آن طور شد که همه میدانیم، حساسیت خاصی نسبت به این قبیل امور پیدا کردم.
🔸 «چون ما درست وارد اوضاع نیستیم، میترسم ما را فریب دهند و منظوری که داریم درست انجام نگیرد و باعث پشیمانی بشود و احیاناً لطمه به #دین و حیثیت اسلامی وارد آید.
🔺 آیت الله بروجردی معتقد بود: «سلطنت در آن شرایط نباید تضعیف شود و در اسناد ساواک هم از قول آیت الله بروجردی آمده است که وی وجود شاه را مانع بزرگی برای نفوذ #کمونیسم میدانست.»
🔺 این در حالی است که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، با افزایش اقدامات ضد دینی و مخالف مصالح مملکتی توسط رژیم شاه، تعامل آیت الله بروجردی با شاه نیز بیشتر جنبه منتقدانه به خود گرفت.
🔺 در نهایت به تعبیر استاد شهید مرتضی #مطهری: «مرحوم آیت الله بروجردی مانند همه فقهای وارسته مخالف با ستمگران و جبّاران بود و آرزوی عظمت اسلام و ایران و استقلال و آزادی همه مسلمانان را در سر داشت و در راه آن تلاش میکرد.
🔸 اختلاف او با انقلابیان مسلمان و مؤمن به طور حتم، در هدف نبود، بلکه در طریق و شیوه کار بود. علاوه بر این، وی به لحاظ #زعامت و ریاست عامّه خود، مسئولیت خاصی را احساس میکرد که اگر دست به کاری بزند و شکست بخورد این تنها شکست او نیست، بلکه شکست اسلام است. در عین حال، هیچگاه با اقدامات دیگران علیه #رژیم، که مسئولیتی برای او تولید نمیکرد، مخالفت نمینمود.»
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2076
🆔 @asbaat_ir