eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
664 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 🎙 |تقسیم‌بندی حوزه علمیه به دو جریان سکولار و غیرسکولار، شامل‌ترین تقسیم‌بندی است 1️⃣ در زمان حاضر دسته‌بندی‌های گذشته تغییر کرده است. با توجه به دغدغه‌های اساسی موجود، تقسیم‌بندی حوزه علمیه به دو جریان «سکولار» و «غیرسکولار»، شامل‌ترین تقسیم‌بندی است. 2️⃣ در گذشته معمولاً دسته‌بندی‌های جریانات حوزه، متأثر از تحلیل‌های بود. این مسئله بعد از نگارش نامه توسط امام جدّی‌تر شد. امروز هم جریان‌شناسی‌های ما متکی به جریان‌شناسی است. ما مقام معظم رهبری را به عنوان یک دیده‌بان مسلط و کسی که نسبت به دیگران درصد خطای خیلی کمی دارند، می‌شناسیم. ایشان به سطح وسیعی از اطلاعات اِشراف دارند. بنابراین وقتی چیزی را بیان می‌کنند و یا نسبت به چیزی ابراز نگرانی می‌کنند، مطلب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد بود. ایشان در مسائل مربوط به حوزه علمیه، خُبره هستند و از طرفی به صورت مرتب از بدنه حوزه، گزارشات کارشناسی به ایشان می‌رسد. 3️⃣ من شخصا به جای تعابیر «حوزه غیر سکولار» و «حوزه سکولار»، از تعابیر «حوزه دین‌بسنده برای اداره جامعه»، و «حوزه‌ای که دین‌بسنده برای اداره جامعه نیست»، استفاده می‌کنم. البته این تعابیر کمی خام است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. 🔹متن کامل گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین بهمنی را می‌توانید از لینک زیر دنبال کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2414 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🗓 به مناسبت هفته قوه قضائیه/ توصیه شهید بهشتی(ره) به دولت ای #دولت! ... ملت از تو انتظار دارد، انتظاری قاطع که با دوستان انقلاب با کمال عطوفت و مهر رابطه برقرار کنی و با دشمنان انقلاب مومنانه بستیزی، أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #قوه_قضائیه #دولت 🆔 @asbaat_ir
15.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اختصاصی : 🎥 روایت حجت‌الاسلام رئیسی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و رهنمود ایشان که منجر به پذیرش ریاست قوه قضائیه شد. 🔹درس بزرگ برای روحانیت معظم و مسوولین نظام: اطاعت از ، انجام تکلیف، کمک به تقویت نظام اسلامی، رفع آن و حل مردم، از خدمت به آستان قدس رضوی، مهم‌تر است. 📝توصیه حضرت امام به علما و روحانیون در منشور روحانیت: «روحانیون و علماء و طلاب باید کارهای و را برای خود یک امر و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند بلکه برای اجرای راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای شده‌اند. اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‌سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.» 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | جریان‌های فکری فعال در عربستان سعودی بخش دوم/ جریان سروری 💢 جریان سروری یکی از مهمترین جریان‌های عربستان سعودی به شمار می‌آید و توانسته است در مدت کوتاهی به یکی از بزرگترین جریان‌های فکری جهان اسلام تبدیل شود. نوع ساختار تفکرات این جریان که آمیخته‌ای از اندیشه سیاسی اخوانی و اعتقادات سلفی سنتی(وهابی) است موجبات گسترش این جریان را در عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است. 💢 اصول فکری مبتنی بر وهابیت جریان سروری این جریان را در مقابل انقلاب اسلامی ایران قرار داده است و سروری‌ها از از ابتدای شکل‌گیری تا کنون موضعی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند. این رویکرد درکنار اندیشه سیاسی آنها به معنای پدید آمدن اندیشه سیاسی اسلامی وهابی در جهان اسلام، در مقابل اندیشه سیاسی شیعه است و همین مسئله بر ضرورت مطالعه این جریان می‌افزاید. 💢 تفاوت نگاه جریان سروری با نظام سیاسی و دینی حاکم در عربستان، این دو را در مقابل یکدیگر قرار داد. نظام دینی حاکم در عربستان که در اختیار جریان سلفی سنتی(وهابی) است به اطاعت مطلق از حاکم امر می‌کند درحالی که سروری‌ها معتقدند که خروج بر حاکم مسلمانی که بر اساس احکام غیر الهی حکم می‌کند جائز است و در حال حاضر در هیچ کشوری در دنیا حتی عربستان شریعت اسلامی حاکم نیست. متن کامل یادداشت محمدباقر نام‌آور را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1480 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | جریان طرفدار تغییر در فقه، با جریان‌های تمدنی غرب هماهنگ است حجت الاسلام رضائیان/ بخش اول: 🔹 نگاه فقهای ما به مقوله فقه در حوزه نظریه‌پردازی و رویکرهای اجتماعی و سیاسی را می‌توان به سه جریان تقسیم کرد: جریانی معتقد به جامعیت فقه می‌باشد؛ جریانی دیگر که مبانی فکری روشنی نداشته و فقه و فقاهت را ساده‌ می‌انگاشته‌اند، و جریان دیگر که اعتقاد به ورود عقل در بسیاری از حوزه‌ها به صورت مستقل دارد. 1️⃣ این دسته معتقد به جامعیت فقه بوده‌‌اند و در عین اعتقاد به احکام ثابت و متغیر، نگاهی فرا زمانی و فرامکانی به فقه داشته‌اند. این گروه از علما با ایجاد جریاناتی در طول تاریخ، بقای دین و فقاهت ناب شیعی را تضمین کرده‌اند. 2️⃣ جریان دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد و آن‌ها کسانی هستند که معمولا اهل گفتگو در مبانی خود نیستند. البته این افراد شاید از لحاظ سلوکی تقید خوبی هم داشته باشند. این جریان سوم عملا به مسائل ثابت در فقه و دین بیشتر تمسک می‌کنند. 3️⃣ نگاه این جریان در فقه بیشتر به متغیرها است. یعنی به عنصر تغییر در فقه بیش از عنصر ثبات معتقد هستند. این جریان با این مبنای فکری، مطالب خود را در عرصه های مختلف فقهی مانند حدود، احکام بانوان و دیگر عرصه‌ها عرضه می کند. به صورت کلی باید گفت که این جریان قائل به این معنا است که فقه باید خود را با مسائل عرفی و پذیرفته شده جهانی تطبیق بدهد. متن کامل این مصاحبه را می‌توانی از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 📝 | دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد 📝 حجت الاسلام فلاحی: 👇👇👇
💢 دارالتبلیغ در جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد 🔺 اندیشه اصلاح‌گری و روشنفکری که با انتشار مجله مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا کرد، همین خط فکری بعدا منجر به پیدایش موسسسه دارالتبلیغ شد، در همین زمینه مرحوم منتظری درباره شریعتمداری می‌گوید: «آقای شریعتمداری یک سنخ کارهای روشنفکری داشتند، ذاتاً اصلاح طلب بودند.» 🔺 در واپسین دهه‌های رژیم طاغوت مؤسساتی جهت اصلاح در حوزه و نوگرایی قدم برداشتند که مخالفتی از سوی علما و بزرگان حوزه با آن نشد؛ اما دارالتبلیغ علاوه بر ایجاد اصلاح و نماد تیپ روشنفکری، جهت سکولاریزه کردن حوزه حرکت می‌کرد که همین امر مخالفت‌های بزرگان و اعاظم را دربرداشت. 🔺 پسر مرحوم شریعتمداری که در تدوین اساسنامه دارالتبلیغ نقش بسزایی داشت و در پرونده وی نیز مدیریت مؤسسه و اموال و متعلقات آن به چشم می‌خورد، نمونه‌ای از این رویکرد سکولاری است. او در مقاله‌ای با عنوان «ادعانامه‌ای برای دادرسی در وجدان‌های آگاه و بیدار» به صراحت حضور دین و روحانیت در سیاست را اشتباه راهبردی می‌خواند و می‌نویسد: «آیا امروز بر همگان آشکار نگردیده که روحانیت شیعه چقدر از لحاظ اخلاقی و فرهنگی از قافله تمدن عقب است و چقدر افتادن قدرت سیاسی بدست آنان کار اشتباهی بوده و مملکت را به‌ این روز انداخته است؟» 🔺 دارالتبلیغ علاوه بر کار فکری فرهنگی، به اقدام سیاسی نیز روی آورد که تأسیس حزب خلق مسلمان توسط رئیس مؤسسه دارالتبلیغ، مرحوم شریعتمداری، و شرکت در کودتای نوژه را می‌توان نمونه‌ای از فعالیت‌های آنان برشمرد. 🔺 به هر حال سیر فکری مرحوم شریعتمداری قبل و بعد از انقلاب اسلامی تفاوتی نداشت و فقط روش ایشان متفاوت بوده است. شیوه‌ای که ایشان قبل از انقلاب در پیش گرفته بود، انحراف و انصراف حوزه از مسیر مبارزه با سلطنت طاغوتی با تأسیس دارالتبلیغ بود که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حکم ترمز برای جوانان انقلابی را ایفا میکرد و پس از انقلاب و به فاصله کمتر از یک ماه در اسفند ۵۷ با راه اندازی حزب خلق مسلمان در حرکتی سیاسی به مقابله مستقیم با نظام اسلامی برخاست. متن کامل یادداشت حجت الاسلام فلاحی را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 yon.ir/KDQcj 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 آشنایی با / بخش نخست ♦️فمينيسم يکی ديگر از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثير‌گذار بوده و عده‌ای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زن‌آسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکل‌گيری فکری و سياسی خود را طی می‌کند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست. ♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطه‌جويی و سلطه‌پذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج می‌برند». بنابر‌اين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است. ♦️ اما در کشور ايران،‌ اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار می‌رود: 1️⃣ نظریه‌اى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبه‌هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانه‌نگرى» معنى كرده‌اند. 2️⃣ جنبش‌هاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش می‌كنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كرده‌اند. 📘کتاب «جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران» / ص 217 ✍️ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙مصاحبه| بررسی مفهوم، ویژگی‌ها و ابعاد #حوزه انقلابی 🔸حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابق
📌 اختصاصی : 🎙 | حوزه انقلابی باید بینش سیاسی داشته باشد و جریان‌های فکری را بشناسد آیت‌الله قائینی: 🔺 حوزه انقلابی باید برخوردار از بینش سیاسی باشد. جریان‌های فکری را بشناسد، حرکت‌ها و هدف‌های پس پرده را تحلیل کند. اقتضائات زمان و مکان را دریابد. در این صورت است که می‌تواند راهنمای خوبی برای جامعه باشد، در بزنگاه‌ها وظیفه خود را انجام دهد و جریان‌های حق و باطل را از هم تفکیک کرده و بصیرت خود را بین توده‌های مردم نشر و ترویج نماید. 🔺شاخصه‌های حوزه انقلابی عبارتند از: 1️⃣ متعهد بودن حوزه انقلابی به حل مسائل جامعه 2️⃣ درک ضرورت‌ها 3️⃣ حساسیت و دردمندی نسبت به مشکلات اساسی جامعه 4️⃣ شناخت جریان های فکری جهان و داشتن بینش سیاسی 5️⃣ آگاهی از بینشهای نظام های حاکم بر جهان 6️⃣ ظلم زدایی، استکبار ستیزی و استعمار زدایی از جهان 7️⃣ تحلیل جریانات و سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی 8️⃣ ارائه راه حل برای مقابله با موانع رشد فکری و اخلاقی و فرهنگی متن بخش دوم این مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده نمایید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3308 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 💢 دفتر تبلیغات امتداد یافته دارالتبلیغ است 🔺هنوز فعالیت سیدحسین موسوی در دفتر تبلیغات به دو ماه نرسیده بود که در 12 تیرماه 58 نماینده حضرت امام(ره) برای رسیدگی به امور زندان‌ها و قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی تبریز و ارومیه منصوب می‌شود. 🔺مطابق این حکم حضورش در قم کمرنگ می‌شود اما عملکرد وی در خصوص مرحوم شریعتمداری و دستور مصادره اموال دارالتبلیغ برای دفتر تبلیغات، نشان از حمایت‌های همه جانبه ایشان از دفتر تبلیغات دارد؛ زیرا دفتر تبلیغات می‌توانست بستر مناسبی برای رواج طیف روشنفکری دینی در درون حوزه علمیه باشد. دلیل بر این مدعا، امتداد فعالیت دارالتبلیغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالبی جدید با عنوان دفتر تبلیغات است. 🔺 شاهد این مدعی را می‌توان در بیان چرایی انتقال اموال دارالتبلیغ به دفتر تبلیغات از زبان سیدحسین موسوی تبریزی مشاهده کرد، او در این زمینه می‌گوید: «دفتر تبلیغات هم دقیقا همان کاری را می‌کرد که اساسنامه دارالتبلیغ بود.» لذا همانگونه که از گفته موسوی تبریزی روشن می‌شود دفتر تبلیغات، امتداد یافته دارالتبلیغ است. 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | روحانی بايد مرد سياست و مبارزه باشد 🔺 یکی از خدمات روحانيت كه بسيار هم حساس بود و بايد هم حساس عمل می‌كرد، روشنگری برای مردم در جهت شناساندن انحرافات فكری كه به نام اسلام تحويل مردم داده می‌شد، بود. بنابراين وقتی نوآوری‌های انحرافی و التقاطی را در گوشه و كنار جامع می‌ديدند، با آنها به مبارزه برمی‌خاستند، مردم را روشن می‌كردند، به مردم می‌گفتند كه آنچه مايه نجات است، اسلام اصيل است نه اسلام آميخته به غير اسلام. 🔺 بيان و قلم روحانيت بايد همچنان نافذ باشد و روز به روز نافذتر. بلاغت به الفاظ ربطی ندارد. فصاحت بيشتر به الفاظ ارتباط دارد. بلاغت به اين است كه شما بايد دائماً در فرهنگ معنوی و اخلاقی و سياسی و اجتماعی روز، حضور داشته باشيد. بايد بدانيد امروز جوان‌ها چه كتاب‌هايی می‌خوانند؟ چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ توده مردم چه سؤالاتی برايشان مطرح است؟ حتي اين كافی نيست. 🔺 روحانی اگر می‌خواهد در نقش امامت و پيشوايی نقش ايفا كند بايد دو روز و سه روز و ده روز و يك ماه و يك سال هم از جامعه‌اش جلوتر باشد. بايد دور هم بنشينيد بحث كنيد كه مسأله‌ای كه فردا برای ما مطرح می‌شود كدام است تا امروز جواب آن را آماده كنيم. مسأله دينی، اعتقادی، علمی، اخلاقی، اجتماعی، سياسی، تربيتی، اقتصادی و هرگونه مسأله ديگر. متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در اولین سالگرد شهادت استاد را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید: 👇 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3328 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط : 📝 #یادداشت| تقی زاده‌های زمان، مروجین سند ۲۰۳۰ ✍️ حجت الاسلام ایزدی: 👇👇👇