eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
694 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 #معرفی کتاب| جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر 🚩 این کتاب به جریان شناسی #تفکر_التقاطی در ایران معاصر طی چند بخش می پردازد: 1️⃣ بخش اول: جریان شناسی التقاط در عصر قاجار در دو قسمت مورد توجه قرار می گیرد، یکی از ابتدای حاکمیت #قاجار تا انقلاب #مشروطه یعنی تا ۱۲۸۵ و دیگری از انقلاب مشروطه تا ابتدای حاکمیت رضاشاه (پهلوی اول) یعنی تا ۱۳۰۴ شمسی فرآیند شکل گیری جریان التقاطی، نمادها، نمودها و آثار آن، گرایش های مختلف تفکر التقاطی در این دوران، مبانی فکری و اصول التقاطیون این عصر، برجسته ترین رهبران و روش های این جریان، از مباحثی است که به آن پرداخته شده است. 2️⃣ بخش دوم: به جریان شناسی افکار التقاطی در عصر #پهلوی اختصاص دارد. این بخش نیز طی دو قسمت مطرح می شود. ابتدا تفکرها، گرایش ها و رهبران التقاطی و مبانی فکری آن ها در زمان پهلوی اول یعنی #رضاشاه (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) و سپس همین مباحث در زمان پهلوی دوم، محمدرضا شاه (۱۳۲۰-۱۳۵۷ش) مورد توجه قرار می گیرد. 3️⃣ بخش سوم: کتاب به جریان شناسی اندیشه های التقاطی در عصر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۷-۱۳۹۳ش) اختصاص دارد. در این بخش نیز فرایند شکل گیری افکار التقاطی، رهبران و انواع اندیشه های التقاطی در دوره حاکمیت #جمهوری_اسلامی ایران بررسی می شود. مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب “جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر” به قلم دکتر آیت مظفری را در ۲۸۸ صفحه روانه بازار نشر کرده است. 🌐 yon.ir/N0WN5 🆔 @asbaat_ir
💠 مفهوم سکولاریسم از دیدگاه مقام معظم رهبری 🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم #سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، می توان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد: 1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروزوظهور دین در غیر عمل شخصی 2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله حکومت 3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست 🔹 ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن می گویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»:«مراقب باشیم دچار…… سکولاریسمِ پنهان …… نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است.» 🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. يكی از اصلی‌ترين حربه‌های دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن جامعه اسلامي، تبليغ اين ايده بود كه اصولاً دين هيچ ارتباطي با سياست ندارد. 🔺 #رهبر_معظم_انقلاب در همین رابطه فرمودند: «سیاست سلطه‌گران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بی‌روحیّه، بی‌ابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به #حوزه‌های_علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.» ✍️ حجت الاسلام عالمیان 🌐 yon.ir/FSxbc 🆔 @asbaat_ir
📝 | دین‌گرایان اسلام‌گریز 🔺 در سال ۱۳۹۰، کل جمعيت کشور ۶۶۹/ ۱۴۹/ ۷۵ نفر بوده است. بر اين اساس، جمعيت مسلمانان ۴٫ ۹۹ درصد، غير مسلمان، ۳/. درصد، اما پيروان اين سه دين(یهود، نصاریت و مجوس) با ‌اين‌که جمعيت ناچيزی دارند، پنج نماينده در مجلس دارند. 🔹 پيروان اين سه مذهب در ايران، در اجراي مراسم و شعائر دينی خود آزادند و با مردم و حکومت مسلمان ايران هم رابطه نسبتاً‌ خوبی دارند. ناگفته نماند بعضی از افراد اين اقليت‌ها گاهی نمک‌نشناسی کرده و براي بيگانگان مي‌کنند، البته اين مسأله را نمی‌توان به همه آنان نسبت داد. 🔺 مسیحی کردن مسلمانان 🔹 در سال‌های اخير گزارش‌هايی در مورد فعاليت تبشيری برخي مسيحيان منتشر شده که موفق به جذب بعضی مسلمانان سست‌ايمان شده‌اند، اما اين قضيه بيشتر از اين‌که به فعاليت اين اقليت‌ها منتسب باشد، ريشه در ضعف‌ ايمان افراد جذب شده دارد. 🔹 برای مثال فردی به نام با همسرش چند سالی است که تغيير دين داده و به مسيحيت گرويده‌اند. شخص مذکور مدتی در آمريکا بود و به خرقه کشيشی درآمد. در بازگشت به ايران به شدت به فعاليت‌های مبادرت کرد که به بازداشت ويی انجاميد. 🔹 در بسياری از شهرها نيز مشاهده شده که ، کتاب مقدس مسيحيان، به صورت مجانی در بين مسلمانان پخش شده و يا به قيمت ارزان به فروش می‌رسد. کتاب‌های ديگري نيز تحت عنوان «دروس الهيات مسيحی، ويژه نومسيحيان»، به زبان فارسی تهيه و به قيمت ارزان، انتشار يافته که هدف آن جذب جوانان مسلمان است. 🔹 مسيحيان‌ ايران در سال‌های اخير در اينترنت نيز فعال شده و به تبليغ مرام خود می‌پردازند. برای نمونه، پايگاه‌ اينترنتی «محبت نيوز»، به شدت مشغول تبليغ مسيحيت و دروغ‌پراکنی عليه اسلام است. نمونه ديگر آموزشکده ‌اينترنتی «کانون الهيات پارس» است که با هنرمندی فوق‌العاده به ارائه آموزش‌های مسيحی می‌پردازد. ✍️ حجت الاسلام مصطفی اسکندری 🌐 yon.ir/V7fXL 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت سرباز برای تمدن غرب 💢 رهبر معظم انقلاب: لُب کلام سند 2030 این است که نظام آموزشی ما باید سبک زندگی و فلسفه حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد. یعنی شما معلمان در کلاس درستان برای غرب سرباز درست کنید. #سند_2030 #نفوذ #غرب_زدگی #آمریکا #تمدن_غرب 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی حجت ال
🔴 توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین لونی: 🔺 جریان نواندیشی دینی ممکن است برای مطالب خود، توجیهات نادرستی از قرآن و سنت هم ارائه کنند. این افراد بدون اینکه مبانی و اصول را در نظر گرفته و سپس فرعی را با توجه به آن مبانی بیرون بکشند، آن فرع را بدون مطابقت با آن مبانی و با یک برداشت بسیار دوری از آیات و روایات ارائه می‌کنند. 🔺 به عنوان مثال دیگر این‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای، گفتگوی امام حسین (ع) با عمر سعد را به عنوان مذاکره و یک اصل تلقی می کنند و به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا امام حسین (ع) ابتدا قصد داشته‌ تا با مذاکره مسئله را حل کند و بعد دست به شمشیر ببرد. 🔺 اگر این تلقی این آقایان را تحلیل کنیم از درونش این مسئله بیرون می‌آید که امام حسین(ع) می‌خواست با مذاکره قضیه را حل کند، ولی دشمن به دلیل اینکه غالب بود، مذاکره را نپذیرفت. در نتیجه امام حسین(ع) منفعل در برابر دشمن است و مجبور به جنگ با آنان می‌شود. 🔺 با این برداشت، ماجرای عاشورا تنها بیان مظلومیت امام حسین(ع) می شود، و نه جریانی که می‌خواهد اسلام را احیاء کرده و ظلم را معرفی کند و با مظلومیت و شهادت، روشنگری‌هایی که در ذهن مردم نسبت به اصل مکتب و ظلم ظالمان درست کرده بود، در دل آنها هم جای دهد. 🆔 @asbaat_ir
📸 | مهمترین رکن نظام 🎙 امام خامنه ای: اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین کننده ترین و مهمترین رکن از ارکان این نظام است. 🆔 @asbaat_ir
💢 تلاش‌های ناکام برای عدم تشکیل نخستین مجلس خبرگان 🔹 مجلس نمونه تکامل یافته‌ای از مجلس خبرگان قانون اساسی بود که چهار سال پس از پیروزی انقلاب زمینه‌های شکل‌گیری‌ آن فراهم شد و برگزاری انتخابات خبرگان رهبری در دستور کار نهادهای انقلابی قرار گرفت. 🔸 هرچند در همان زمان و در تابستان ۱۳۵۸ با زمزمه قرار گرفتن اصل در قانون اساسی، اعضای دولت موقت برای عدم تشکیل «مجلس خبرگان قانون اساسی» هم دست به توطئه زده بودند و با محوریت امیرانتظام نامه‌ای در جهت انحلال «مجلس خبرگان قانون اساسی» تهیه کردند که به امضای ۱۵ نفر از وزرای دولت رسید. 🔹 اما در این توطئه ناکام ماندند و (ره) درباره انگیزه اعضای دولت موقت برای طرح انحلال آن مجلس گفتند: «در مجلس خبرگان به مجرد این که صحبت ولایت فقیه شد، شروع کردند به مخالفت. حتی اخیراً در همین دو سه روز پیش در یکی از مجالس‌شان این منحرفین گفتند که این مجلس خبرگان باید منحل شود.» 🔹 دوره اول از مجلس خبرگان سه اجلاس فوق‌العاده برگزار کرد، اجلاس اول ۱۹ آبان ۱۳۶۴ بود که در آن آیت‌الله به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب شد، هرچند بعدها حوادثی پیش آمد که منجر به استعفای آیت‌الله منتظری و عزل وی از قائم مقامی رهبری شد. 🔹 دومین اجلاس در خرداد ۱۳۶۸ برای تعیین دومین رهبر جمهوری اسلامی ‌پس از رحلت امام بود و سومین اجلاس هم در مرداد ۱۳۶۸ بعد از تصویب بازنگری قانون اساسی توسط مردم برگزار شد. 🔹 همچنین یکی دیگر از نقاط قوت فعالیت دوره اول خبرگان رهبری، حمایت قاطع از پاسخ امام خمینی (ره) به استفساریه وزیر کشور وقت در بهمن ۱۳۶۶ مبنی بر عدم صلاحیت و مشروعیت گروهک غیر قانونی برای تصدی هر نوع مسئولیتی در کشور، است. 🌐 yon.ir/E9Vk8 🆔 @asbaat_ir
📸 | مجلس خبرگان پشتوانه کشور است 💠 امام خمینی (ره): مجلس خبرگان یک مجلسی است که پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر. 📚 صحیفه امام، ج 17 ص 89 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙| اولین کسی که بر کتاب تنبیه الامه تعلیقه زد مرحوم طالقانی بود حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔺 ایشان در تبیین جریان روشنفکری دینی گفت: این روشن‌فکری با قرائت‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود داشته است و دارد؛ بعضی اوقات این‌ها اینقدر با هم آمیخته می‌شوند که شما نمی‌توانید روشنفکری لائیک، روشنفکری ، روشنفکری دینی و روشنفکری به تعبیر امام متعهد را از هم تفکیک کنید. 🔸 اگر ما مبدأ جریان روشن‌فکری را مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی بدانیم که ده‌ها سئوال و تعجب برایمان به وجود می‌آید. از شاگرد میرزای شیرازی تا مجتهد نجف رفته باشد تا ارتباط با جریان و حضور در ایران، هندوستان، مصر و حکومت عثمانی و عصرهای متعددی که وجود دارد. 🔸 این ابهام نسبت به همه جریان‌های روشن‌فکری از جمله مرحوم آیت‌الله نائینی وجود داشته است؛ در نگارش مرحوم نائینی بسیار بحث کرده است و جالب این است که مرحوم آیت‌الله اولین کسی است که این کتاب را معرفی می‌کند و بر آن تعلیقه می‌نویسد. 🔸 متن این کتاب آنقدر سنگین است که مرحوم آیت‌الله طالقانی این کتاب را احتمالاً به سفارش مرحوم بازرگان بازنویسی و تصحیح می‌کند و شرکت سهامی انتشار که متعلق به آقای یدالله و است در سال ۱۳۴۸ و در سال ۵۲ و ۵۳ چاپ می‌کند و این نوع تفکر به عنوان دینی طرح می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3430 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 📝 #یادداشت| بنیادهای روشنفکری در جهان سوم ♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقل
💢 حقیقت روشنفکری در حوزه‌های علمیه/ بخش دوم 2️⃣ مرعوبیت نسبت به غرب: از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم این است که نسبت به غرب نوعی رعب و وحشت دارند، و نه تنها جرأت اقدمی بر ضد غرب را ندارند، بلکه بدون اجازه غربیان جرأت اقدام به هیچ کاری ندارند. 🔻 نمونه این رعب و وحشت، تأکيد مکرر برخی از مسئولين دولت تدبير و اميد، بر اين مطلب است که برجام، سايه جنگ را از سر ملت ايران رفع کرد. که نتیجه این مرعوبیت پذیرش سلطه کشورهای غربی استعمارگر، به خصوص آمریکاست. بی جهت نیست که یکی از همین در مورد لزوم با امریکا گفت: «آمريکايی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.» 🔻 این تفکر در تمام دوران بعد از انقلاب اسلامی بر دولت‌های ایران حاکمیت داشته است. یک نمونه از آن را می‌توان در بیان تهیه کنندگان برنامه چهارم توسعه اقتصادی دید که توسط دولت تهیه شده است. 3️⃣ عدم شناخت نظام سلطه: یکی از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم، که ریشه در همان غرب باوری دارد، این است که نظام سلطه را نشناخته‌اند. 🔻 قبول قراردادهای ذلت‌باری مانند و بر باد دادن تمام توان هسته‌ی ایران، معلول اعتماد به جان کری و تضمین امضای او و مؤدب بودن باراک اوباما بود، همچنان که حلقه دیگری این زنجیره قراردادهای اسارت بار در قالب fatf ، سند ۲۰۳۰، و مانند آن در حال تحمیل شدن به مردم ایران هستند، بدین توجیه که می‌خواهیم بهانه را از دست دشمن بگیریم. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir
📝 | قانون‌گریزی توسط منادیان قانون‌گرایی 🔺 مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای رسمی و مهم و تأثیرگذار نظام اسلامی است. حضرت امام درباره جایگاه خطیر این مجلس در می‌فرمایند: «مردم در انتخابات خبرگان اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روي موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا خساراتي به اسلام و كشور وارد شود كه جبران پذير نباشد.» 🔺 این نهاد رسمی نظام اسلامی مانند دیگر ارگان های کشور دارای ضوابط و مقرراتی است که طبق باید بر اساس آن تشکیل و اداره شود. یکی از ضوابط و شرائط مجلس ، داشتن است و اینکه شخصی می تواند کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شود که اجتهادش ثابت و محرز شود. 🔺 اما در طول این چهل سال انقلاب و پنج دوره که از انتخابات خبرگان گذشته است، برخی از افراد که بعضا در نظام اسلامی مسئولیت داشتند و با قوانین و مقررات کشور آشنایی کامل دارند و بیش از همه دم از قانون و می زنند، زمان امتحان که می شود علم مخالفت برمی دارند و با بیان توهمات و مهملات به امتحان تن نمی دهند. 🔺 برای نمونه به دوره دوم انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 69 اشاره می شود. در آن دوران که زمان حساسی برای انقلاب به شمار می رفت؛ چراکه یک سال از عروج ملکوتی امام امت نگذشته بود و کشور در حال تدارک انتخابات دوره دوم مجلس خبرگان رهبری بود برخی سر از ناسازگاری درآوردند و به بهانه هایی از شرکت در امتحان اجتهاد شورای نگهبان که مطابق متولی این امر شناخته شده است، سرباز زدند و پایه گذار قانون گریزی شدند. 🔺 در میان این افراد مهدی کروبی، خلخالی، بیات زنجانی، سید حسین موسوی تبریزی، جمی (امام جمعه آبادان)، محتشمی‌پور، منتجب نیا، سید علی اصغر دستغیب، سید علی محمد دستغیب، مروجی، سید محمد خاتمی، سیدهادی خامنه ای، سید محمد هاشمی، محمد علی رحمانی و . . . دیده می‌شد. این افراد عموماً با نگارش نامه‌هایی به ، به دفاع از خود و همفکرانشان پرداختند و با ارائه دلایلی مبنی بر محرز بودن صلاحیت علمی‌شان شورای نگهبان را به تجدید نظر در سیاستها و برخوردهایشان دعوت کردند. 🔺 نیز با صدور اطلاعیه‌ای،‌ ضمن طرح انتقادهای خود به روند امور،‌ اعلام کرد که در این انتخابات، نامزدهایی را معرفی نمی‌کند. در پی این اقدام آقایان توسلی، موسوی خوئینی‌ها و عبایی خراسانی که بدون امتحان تأیید صلاحیت شده بودند با اعلام انصراف از دور رقابتها خود را کنار کشیدند و دلیل این اقدام خود را اعتراض به عملکرد شورای نگهبان قلمداد کردند. 🔺متأسفانه این باز هم در دوره هایی مشاهده شده است، مثلا سال 94 در دوره پنجم انتخابات خبرگان برخی با ادعای اجتهاد خودخوانده و ... از شرکت در امتحان سرباز زدند و به نوعی زیر بار قانون نرفتند. برخی از اسامی که آن زمان منتشر شد عبارتند از سیدحسن خمینی نوه امام خمینی(ره)، محمود امجد، مجيد انصاری معاون وقت رئیس جمهور، موسوی بجنوردی، محقق داماد، ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب. 🔹 این درحالی است که حضرت (ره) به طور مکرر بر تمکین و تبعیت از قانون تأکید داشتند، و می فرمودند: «من باز به همه این آقایانی که می خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی دانم نامه سرگشاده بفرستند و از این مزخرفات، به همه این ها اعلام می کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون، برگردید به قرآن کریم، بهانه درست نکنید که اسباب این بشود که شما همه به انزوا کشیده بشوید». (صحیفه امام، ج 14، صفحات ۴۱۸) ✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی 🆔 @asbaat_ir
🚩 جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش اول 🔹 در گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. برای بررسی دقیق‌تر این جریان و تبیین جایگاه بحث در خصوص دخالت دین در سیاست، ابتدا می‌بایست توضیحی درباره ماهیت سیاست و انواع آن داشته باشیم. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که به مفهوم واقعی، تطابق کامل دین با سیاست را در دوره معاصر به اثبات رسانده و آن را در قالب جمهوری اسلامی به منصه ظهور رساند، تعریف خود از سیاست را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که گویی روی دیگر سکه، دیانت می‌باشد. 🔹 ایشان در خلال تفسیر سوره حمد به چگونگی یگانگی سیاست با دیانت این گونه پرداخته‌ است: «… سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد، و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست. دیگران این سیاست را نمی‌توانند اداره کنند. این مختص به انبیا و اولیاست و به تبع آنها به علمای بیدار اسلام. 🔸 سیاستمداران اسلامی، سیاستمداران روحانی، انبیا- علیهم السلام- شغلشان سیاست است. دیانت؛ همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت میدهد و تمام چیزهایی که به صلاح ملت است و به صلاح مردم است. آنها را از آن راه میبرد که صلاح مردم است که همان صراط مستقیم است.» 🔹 ایشان همچنین در فرازی دیگر با تاکید بیشتر بر یگانگی دین با سیاست می‌فرماید: والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفى کردند، سیاست مُدن از اسلام سرچشمه مىگیرد… اسلام فقط عبادت نیست، فقط تعلیم و تعلم عبادی و امثال اینها نیست، اسلام سیاست است، اسلام از سیاست دور نیست. اسلام، یک مملکت، یک حکومت بزرگ به وجود آورده است؛ یک مملکت بزرگ به وجود آورده است. 🔸 اسلام یک رژیم است، یک رژیم سیاسی است، منتهی سایر رژیم‌ها از بسیاری از امور غافل بودند و اسلام از هیچ چیز غافل نیست یعنی اسلام انسان را تربیت می‌کند به همه ابعادی که انسان دارد: بعد مادی دارد؛ راجع به بعد مادی تصرفاتی دارد، بعد معنوی دارد راجع به معنویات صحبت کرد. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی با همین رویکرد به مقوله ارتباط دین با سیاست، وارد عرصه مبارزه و نهضت انقلاب اسلامی شد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 yon.ir/1PsGg 🆔 @asbaat_ir