📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست
🔰 #آقازاده_حقیقی:
🔺حاج آقا مصطفی برخلاف این که فرزند شخصیتی همچون #امام_خمینی (ره) بود و می توانست از این موقعیت بهره برداری کند؛ اما هیچ وقت تلاش نکرد به عنوان یک آقازاده، تعیین کنندۀ سیاست و جریانات در کنار حضرت امام باشد.
🔺بلکه کوشید که هم حضرت امام به عنوان یک شخصیت مستقل صاحب تفکر با خط مشی خاص، در میان دیگران جلوه کنند و هم این که نخواست خودش یک شخصیت تبعی و پیرو داشته باشد.
🔺حضرت امام هم هیچ گاه اجازه نمی دادند که مسائل خانوادگی و عاطفی در امور #مبارزاتی و یا مسائل حوزه و اجتماع #روحانیت، دخیل شود. ایشان از ابتدا کوشیده بودند که فرزندشان تافتۀ جدا بافته ای در حوزه نبوده، مانند دیگران مطرح شود.
🔺و البته این شیوۀ تربیت، باعث شده بود که سید مصطفی بتواند در یک جوّ غیر وابسته در #حوزه_علمیه، خود را ساخته و به خاطر لیاقت و پشتکار خود، پنج سال پس از ورود به دوره خارج، در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آید. و اجازه اجتهادش را از والد معظم دریافت نماید.
🔺آقا مصطفی با تأثیرپذیری از پدر بزرگوارش، #ساده_زیستی را، روش پایدار و الگوی زندگی خود قرار داد. او بر خلاف بسیاری از آقازاده ها پرتوقّع نبود و خود را مانند دیگر طلبه ها تلقّی می کرد و زندگی خانوادگی و معیشتی اش نیز متفاوت از آنها نبود در نجف هم، در یک منزل 45 متری زندگی می کرد.
ادامه دارد...
#روحانیت_اصیل
#علمای_راستین
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🚩 مشی مبارزاتی، بُعد مهم زندگی آیت الله طالقانی
🔺 آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد #روشنفكری_دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلیها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند.
🔺 همان خصلت عمومی تقریباً [همه] #روشنفكران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود كه من یك وقت از یك نمایشنامهای نقل كردم آقای روی ایوان [را] كه پائین نمیآید توی مردم نمیآید با متن قضیه كار ندارد با میدان كار ندارد، بالای ایوان مینشیند تماشا میكند حرف میزند!
🔺 خب خیلی از روشنفكرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای #طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد میكرد حقیقتاً؛ این را ما كه با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میكردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود كه آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه كند.
🔺 لذا تبعات #مبارزه را هم قبول كرد [و به] زندان افتاد؛ هیچ اظهاری از آقای طالقانی بالواسطه [یا] بیواسطه نقل نشد؛ [البته] من هیچوقت با ایشان همزندان نبودم، اما همزندانهای ایشان هم نقل میكنند؛ خود ما هم دیدن ایشان میرفتیم [و] از پشت میلهای صحبت میكردند؛ دائم روحیه میدادند. (۱۳۸۹/۱۲/۰۹ -بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای ستاد نکوداشت آیتالله طالقانی)
🗓 به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی
#روحانیت_اصیل
#روشنفکر_متعهد
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش دوم
📝 #یادداشت| شیخ هادی نجمآبادی روحانی تأثیرگذار بر جریانات انحرافی در تاریخ معاصر ایران
🔸 شیخ هادی #نجم_آبادی را شاید بتوان از مهمترین افراد در تاریخ معاصر ایران معرفی کرد که افکار و عقایدش تحت تاثیر جریان #سلفی_وهابی قرار داشت؛ پس از وی، بسياری از چهرههای شاخص مرتبط با تفكر سلفی و جریان #روشنفکری_دینی و یا تجدیدنظرطلبان در عقاید شیعه در ايران معاصر از شاگردان و دستپروردگان نجم آبادي و يا تحت تأثير انديشههای او قرار داشتهاند.
🔸 نجم آبادی گرچه سه سال قبل از نهضت #مشروطيت از دنيا رفت اما ديدگاهها و نظراتش در ميان بسياری از پرچمداران روشنفكری مشروطه تأثيرگذار بود و از او به عنوان يكی از زمينهسازان جنبش مشروطه نام بردهاند.
🔸 تنها اثر مكتوب شیخ هادی نجم آبادی، كتاب #تحرير_العقلا است كه در آن شرح ماجرای انحطاط مسلمين و شيوههای بازگشت اعتلاء را به شيوه خود بيان نموده است. محور انديشههای او در اين كتاب بر مبناي اعتقاد به بازگشت به سلف صالح و رويكرد مسلمانان صدر اسلام شكل گرفته است.
🔸 وی در بخشی از این کتاب با تهمت به شیعیان و توهین به عزاداران و توسلکنندگان به اهل بیت(ع) آنان را کسانی توصیف میکند که #عزاداری را صرفا جهت تداوم گناه و بهرهمندی از لذت آن انجام میدهند؛ زیرا آنان شنیدهاند که گریه بر مظلومیت حسین باعث آمرزش گناهان میشود و از طرفی به دلیل میل به گناه میخواهند خود را از لذت انجام گناه محروم نسازند پس به این اعمال متوسل میشوند!
✍️ حجت الاسلام محمد ملک زاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان حجت الاسلام والمسلمین اسکندری:
🎙 #مصاحبه| مشکلاتی که دفتر تبلیغات ایجاد کرد بیش از مشکلات دارالتبلیغ بود
🔺 حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری در خصوص مصادره اموال دارالتبلیغ به نفع دفتر تبلیغات گفت: دو نکته وجود دارد؛ امام خمینی (ره) بالمره این حکم را صادر نکردهاند؛ زمینه این دستور را آقای #سیدحسین_موسوی_تبریزی (دادستان وقت کل انقلاب) فراهم کرده است؛ اما آیا واقعاً در آن زمان جایی نبود که صالحتر از دفتر تبلیغات باشد؟
🔺 البته مستحضر هستید که تنها ساختمان دارالتبلیغ شامل این حکم نبوده است بلکه #صندوق_دفتر_تبلیغات فعلی، ساختمان جنب آن، همچنین یک ساختمان در خیابان انقلاب (چهارمردان)، یک ساختمان در یک فرعی روبروی کوچه بیت امام خمینی (ره) و هر چه از اموال آقای #شریعتمداری بود را گرفتند و در اختیار دفتر تبلیغات گذاشتند.
🔺 یکی بحث درست بودن یا نبودن مصادره دفتر دارالتبلیغ است که حقوقدانان باید بررسی کنند و بحث دوم اینکه آیا جایی بهتر از دفتر تبلیغات نبود که این اموال را در اختیار آن قرار دهند؟ اگر همین ساختان را در اختیار #حوزه_علمیه قرار میدادند از آن به عنوان یکی از مؤسسات زیر نظر خود استفاده میکرد.
🔺 درست است که دفتر تبلیغات با عنوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه شناخته شده است اما به حوزه وابسته نیست، زیر نظر حوزه نیست، خودش مستقل است و بعد هم مشکلات دفتر تبلیغات بدتر از مشکلاتی بود که دارالتبلیغ داشت؛ اینها قشری #سکولار را به وجود آوردند که هنوز آثارش در جامعه باقی است.
#دارالتبلیغ
#دفتر_تبلیغات
#روشنفکری_دینی
#سکولاریسم
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش نخست 🔰 #آقازاده_
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم
🔰 #دانشور_نوآور
🔺آیت الله سیدمصطفی خمینی در راه فراگیری #علوم_اسلامی، دیری نپایید که در اثر نبوغ و فعالیتهای علمی، از اقران خود پیشی گرفت و توجه استادانش را به خود جلب کرد. مراتب علمی و اجتهادی ایشان بسیار روشن بود. در علم فقه، اصول، فلسفه، تفسیر، ادبیات و کلام متبحّربود.
🔺سید مصطفی علیرغم رسیدن به درجه #اجتهاد و تدریس و تألیف، در دوران تبعید از ایران هم به فراگیری علوم اسلامی ادامه داد .یکی از بهترین فرصتها که میتوان آن را فرصت طلایی در نوع خود دانست، زمانی پیش آمد که ایشان به همراه حضرت امام در ترکیه دورۀ تبعیدشان را سپری میکردند.
🔺وی موفق شد در این مدت، بهرههای علمی و معنوی بسیاری از پدرش برگیرد؛ زیرا در ترکیه تنها همدم حضرت امام بود و چون در آنجا فارغ از اشتغالاتی بودند که در #قم داشتند؛ بنابراین بیشتر وقتشان صرف مباحث علمی و فلسفی شد. در مجموع، هر دو موفق به نوشتن چندین جلد کتاب علمی در ترکیه شدند.
🔺گاهی مباحثات علمی آن دو، چنان گرم و پر سر و صدا بود که مأموران امنیتی #ترکیه فکر میکردند که پدر و پسر با هم دعوا میکنند؛ ولی ساعتی بعد میدیدند که آنها با هم چای میخورند، میگویند و میخندند.
🔺پس از اخراج حضرت امام و سید مصطفی از ترکیه و انتقال محل تبعید آنها به عراق و شهر نجف اشرف، در کنار گسترش فعالیتهای #سیاسی، فعالیتهای علمیِ آنها نیز وارد مرحله جدیدی شد.
ادامه دارد...
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#علمای_راستین
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی آیت الله محمدی قائینی: 🔸 اگر ب
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی
آیت الله محمدی قائینی:
4️⃣ مخالفین خاموش: این دسته مخالف امام هستند، مسخره میکنند افکار، ایدهها، حرکت امام را و حتی به صورت صریح یا غیر صریح مخالفت هم میکنند و مایل هم نیستند که حوزه و افراد حوزه به این طرفها بروند.
🔸 اما اهل عمل نیستند نظارهگر هستند و حداکثر چیزی که دارند این است که میگویند این هم یک فکری است یا یک حرکتی است ولی اگر نبود، بهتر بود. این دسته به جهت تعداد کم هم نیستند.
5️⃣ معاندین و منافقین: این گروه از معاندین امام هستند. در همین لباس و دارای مسئولیت و سمت و عناوین حوزوی، که این افراد امام را خارج از حد شرعی توصیف میکنند. امام را خلاف کار و مخالف حق میدانند و میگویند او کسی است که در جاده حقیقی اسلام کار نکرده است و راه نرفته و ضربات او برای اسلام زیاد بوده است و کلا به اسلام ضربه زده است.
🔸 خود این افراد به دو دسته تقسیم میشوند:
🔺بعضیهاصریحاً این را اعلام میکنند و حاضر هستند به هر قیمتی سر حرف خود بمانند حتی با گوشهنشینی یا خروج از کشور و ترسی هم ندارند.
🔺و بعضیها هستند در عقیده و باطن کاملاً و صددرصد مخالف بوده و منتظرند در موقعیتی به انقلاب ضربه بزنند اما به حسب ظاهر ساکت و حتی گاه خودشان را موافق نشان میدهند. حرفی نمیزنند، از خود مخالفتی بروز نمیدهند. شاید در بعضی سمتها و بعضی ازمناسب اداری یا غیر اداری حوزه وجود دارند که شناخت این افراد خیلی مهم است وخیلی خطرناک هستند.
🔸 کسانی که صریحاً مخالفت میکنند، خطر ندارند و ما میدانیم با آنها چگونه برخورد کنیم یا چگونه جلوی ضرر از سمت آنها را بگیریم اما آنهایی که ظاهر خود را حفظ میکنند ولی مخالفند، خطرشان بیشتر است و باید شناسایی شوند و اصولاً اسلام و انقلاب از جایی ضربه خورده است که دشمنان دوستنما حضور داشتهاند.
🔸 فراموش نکنیم چه کسی حزب جمهوری را منفجر کرد، فراموش نکنیم چه کسی رجایی و باهنر را شهید کرد. فراموش نکنیم چه کسی شهید قدوسی را شهید کرد. فراموش نکنیم گاه خیلی از مراجع را مسموم کردند از سوی عوامل استعمار، مانند آخوند خراسانی «ره» که قتلش مشکوک بود یا افشا نامهای که مرحوم آیت الله بروجردی از نجف قرار بود به قم بیاورند.
#روحانی_نما
#نفوذی
🆔 @asbaat_ir
🚩 لزوم تغییر جریان غیر انقلابی درون نظام
🔹سرّ تردد پر ترافیک جاسوسان و #نفوذیها در برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی، در گذشته و حال را عمدتا در خوشبینی بیش از حد برخی از مسوولین به دشمن و اعتماد به آن باید جستجو کرد که سبب وسوسه و اقدام دشمنان جهت نفوذ در نهادهای حاکمیتی برای جمعآوری اطلاعات، مشاوره غلط و تغییر در نظام محاسبات مسوولین میشود و به دنبال آن خسارتهای فراوان و ضربههای اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی به کشور وارد میشود.
🔹اگر از منظر فقه و حقوق و قانون، جاسوسی جرم بزرگی است و بالاترین مجازات را دارد، به نظر میرسد جرم مسوول دلبسته به دشمن و جادهصافکن نفوذیهای او، به مراتب بالاتر از جاسوسی است. جاسوس و نفوذی، مخفیانه میآید و نامحسوس برای جمعآوری اطلاعات و رسیدن به اهداف خود تلاش میکند و در صورت وجود موانع، تلاش خود را متوقف میسازد اما مسوول #غربزده که به دشمن خوشبین است و به جای توجه به ظرفیتهای داخل و فعّال کردن آنها، به دنبال ارائه تصویر مثبت از دشمن و ارتباط با اوست و آشکارا از سیاستهای #لیبرالی و توسعه طلبانه نظام سلطه حمایت میکند و هر گونه هشدار امام جامعه را نادیده میگیرد و اصرار بر ادامه مسیر اشتباه خود دارد، به مراتب خطرناکتر از جاسوس است و آثار منفی او برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود.
🔹 مشکل زمانی دو چندان میشود که بدانیم از ابتدای انقلاب، افرادی در بین مسوولین در راس این نوع نگاه هستند که در کسوت روحانیت بودهاند و انتساب به #حوزه_علمیه داشتهاند. در واقع از ابتدای انقلاب دو خط فکری و یا به عبارت دیگر دو جریان فکری در بین شاگردان و یاران حضرت امام(ره) وجود داشت که در عرصه سیاسی و مدیریت کشور نیز خود را نشان داد؛ جریان اول قائل به اسلام حداکثری برای مدیریت کشور بود و نوع مواجهه با غرب را با همین نگاه دنبال میکرد، اما جریان دوم به دنبال اسلام حداقلی و کوتاه آمدن از مبانی اسلام و انقلاب و پذیرفتن برخی اصول حاکم بر نظام بینالملل جهت تعامل با غرب و پیشبرد امور کشور بود. جریان دوم به دلایل مختلف توانست بیشتر دورهها، دولتها را در اختیار بگیرد و سیاستهای خود را پیاده سازد و هم اکنون نیز جریان فکری غالب در مدیریت کشور است.
🔹عمده اشکالات روحانیون در راس این تفکر؛ ضعف مبنایی، عدم تسلط به اصول اسلام و انقلاب، تفسیر شخصی از آرمانهای انقلاب، ترویج اقتصاد لیبرالی و توسعه غربی، عدم #مقاومت در مقابل دشمن و کم توجهی به جهاد و مبارزه فراگیر بر علیه دشمن است و همین مسائل سبب کوتاه آمدن در مقابل دشمن و بسترسازی برای نفوذ در نهادهای حاکمیتی شده است. رهبر معظم انقلاب از این جریان به عنوان جریان غیر انقلابی درون نظام یاد میکنند و میفرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»
🔹ایستادن در مقابل این جریان دو صورت دارد؛ صورت اول به شکل سلبی است که نهادهای مسوول مانند #شورای_نگهبان و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و قضایی از ورود این جریان به مسوولیتهای حساس در نظام اسلامی جلوگیری نمایند و صورت دوم به شکل ایجابی است که جبهه انقلابی برای روی کار آمدن مجلس و دولتی انقلابی تلاش کند.
🔹این موضوع بسیار مهم است به خصوص که انتخابات مجلس در پیش رو است. تلاش برای روی کار آمدن نیروهای انقلابی و باورمند به انقلاب، دست #ولی_فقیه را برای اصلاح بسیاری از امور باز میکند و حرکت انقلاب را برای رسیدن به آرمانهای خود تسریع خواهد داد. اکنون که شکستهای سنگین اطلاعاتی و نظامی بر دشمن وارد ساختهایم، نوبت به شکست سیاسی و به دنبال آن شکست اقتصادی آن است که این امور با روی کار آمدن مسوولین انقلابی محقق خواهد شد.
✍️ حجت الاسلام محسن رضایی
🆔 @asbaat_ir
💠 درس زندگی
🔺 شهید مدرس: «اگر میبینید من نسبت به بسیاری از اسرار #آزادانه اظهار عقیده میکنم و هر حرف حقی را بیپروا میزنم، برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمیخواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید، آزاد میشوید».
🔺 همین روحیه و سبک زندگی سیاسی #شهید_مدرس باعث شد که ایشان در روز هفتم مرداد 1303 به همراه شش تن از نمایندگان مخالف رضاخان، او را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حكومت مشروطه و نیز تحویل ندادن اموال مقصران به دولت استیضاح كند.
🔺 #رضاخان كه از این #استیضاح وحشت بسیاری داشت، شماری از جیرهخوران خود را به مجلس فرستاد تا استیضاح را هم بزنند. خود نیز پیش از تشكیل جلسه، در ایوان مجلس ایستاد تا صدای «زنده باد» و «مرده باد» مزدوران خود را بشنود و در واقع از آنها سان ببیند.
🔺 با ورود مدرس به مجلس، مأموران رضاخان شعار «زنده باد سردارسپه» و «مرده باد مدرس» سر دادند. مدرس با بیاعتنایی به افراد رضاخان، رو به مردم كرد و گفت: بگویید «زنده باد مدرس». مردم به هیجان آمدند و فریاد زدند «زنده باد مدرس». بار دیگر مدرس گفت: بگویید «مرده باد #سردارسپه»؛ و مردم تكرار كردند.
🔺 مدرس سپس از پلهها بالا رفت و در بالكن، یقه سردارسپه را گرفت و رو به مردم كرد و گفت: بگویید «صد بار مرده باد سردارسپه» و «صد بار زنده باد مدرس». جمعیت از #رشادت و دلیری سید به هیجان آمدند و شعار مدرس را چند بار تكرار كردند.
🔺 پس از این برخورد مدرس، سردارسپه با او گلاویز شد و میخواست سید را از بالكن بیندازد كه افرادی مانع شدند. رضاخان باخشم بسیار گلوی مدرس را فشرد و فریاد برآورد: «آخر تو از جان من چه میخواهی!» مدرس با لهجه اصفهانی گفت: «میخواهم كه #تو_نباشی.» رضاخان با غضب به مدرس گفت: «شما محكوم به اعدام هستید؛ شما را از بین خواهم برد.»
🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#مبارزه
#استکبارستیزی
#ساده_زیستی
#سبک_زندگی
🆔 @asbaat_ir
💠 مؤلفههای جریان نواندیش متعهد (مجدد)
1️⃣ پاسداشت میراث علمی و فرهنگی حوزه (پاسداشت تراث): جریان #نواندیش متعهد به خلاف جریان نواندیش غرب گرا، اهمیت و جایگاه ویژهای برای تراث علمی #حوزههای_علمیه قائل است و آن را ناکارآمد و متعلق به تاریخ نمیداند.
2️⃣ قرائت حداکثری از کارکرد دین و رسالت روحانیت (دین حداکثری): جریان نواندیش متعهد بر این باور است که دین تمام شئون حیات بشری را در راستای نیل به کمال و #سعادت ابدی مورد توجه و برنامهریزی قرار داده است. چرا شئون فردی و اجتماعی انسان دست در دست هم مجموع رفتار و رویکرد فرد و جامعه را تشکیل میدهد.
3️⃣ رصد تحولات کلان و خرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی #جامعه_اسلامی و طراحی اقدام متناسب (رصد شرایط)
4️⃣ عدم اکتفا به داشتهها و نگاه به آینده برای فتح قلههای جدید (آیندهنگری و تحولخواهی): جریان نواندیش متعهد از تحولخواهی هراسناک نمیشود. تحول را روی گرداندن از تراث سلف نمیداند؛ بلکه پرداختن به تحول با حفظ میراث گذشته را بارور کردن و بالندهتر کردن آنها میداند.
5️⃣ برخورداری از سبک زندگی جهادی و #انقلابی (زیست جهادی): جریان نواندیش متعهد، مصداق (مجاهدون بأنفسهم) هستند. در سبک زندگی جهادی، این وظیفه و نیازمندی جامعه اسلامی است که معیار و ملاک عمل فرد قرار میگیرد، نه استانداردهای #پژوهشکدهها و نهادهای رسمی علمی.
✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163
🆔 @asbaat_ir