eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
704 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ درس زندگی 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 درس زندگی 🔺 شهید مدرس: «اگر می‌بینید من نسبت به بسیاری از اسرار اظهار عقیده می‌کنم و هر حرف حقی را بیپروا می‌زنم، برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمی‌خواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید، آزاد می‌شوید». 🔺 همین روحیه و سبک زندگی سیاسی باعث شد که ایشان در روز هفتم مرداد 1303 به همراه شش تن از نمایندگان مخالف رضاخان، او را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حكومت مشروطه و نیز تحویل ندادن اموال مقصران به دولت استیضاح كند. 🔺 كه از این وحشت بسیاری داشت، شماری از جیره‌خوران خود را به مجلس فرستاد تا استیضاح را هم بزنند. خود نیز پیش از تشكیل جلسه، در ایوان مجلس ایستاد تا صدای «زنده باد» و «مرده باد» مزدوران خود را بشنود و در واقع از آنها سان ببیند. 🔺 با ورود مدرس به مجلس، مأموران رضاخان شعار «زنده باد سردارسپه» و «مرده باد مدرس» سر دادند. مدرس با بی‌اعتنایی به افراد رضاخان، رو به مردم كرد و گفت: بگویید «زنده باد مدرس». مردم به هیجان آمدند و فریاد زدند «زنده باد مدرس». بار دیگر مدرس گفت: بگویید «مرده باد »؛ و مردم تكرار كردند. 🔺 مدرس سپس از پله‌ها بالا رفت و در بالكن، یقه سردارسپه را گرفت و رو به مردم كرد و گفت: بگویید «صد بار مرده باد سردارسپه» و «صد بار زنده باد مدرس». جمعیت از و دلیری سید به هیجان آمدند و شعار مدرس را چند بار تكرار كردند. 🔺 پس از این برخورد مدرس، سردارسپه با او گلاویز شد و می‌خواست سید را از بالكن بیندازد كه افرادی مانع شدند. رضاخان باخشم بسیار گلوی مدرس را فشرد و فریاد برآورد: «آخر تو از جان من چه می‌خواهی!» مدرس با لهجه اصفهانی گفت: «می‌خواهم كه .» رضاخان با غضب به مدرس گفت: «شما محكوم به اعدام هستید؛ شما را از بین خواهم برد.» 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس 🆔 @asbaat_ir
💠 مؤلفه‌های جریان نواندیش متعهد (مجدد) 1️⃣ پاسداشت میراث علمی و فرهنگی حوزه (پاسداشت تراث): جریان #نواندیش متعهد به خلاف جریان نواندیش غرب گرا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای تراث علمی #حوزه‌های_علمیه قائل است و آن را ناکارآمد و متعلق به تاریخ نمی‌داند. 2️⃣ قرائت حداکثری از کارکرد دین و رسالت روحانیت (دین حداکثری): جریان نواندیش متعهد بر این باور است که دین تمام شئون حیات بشری را در راستای نیل به کمال و #سعادت ابدی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار داده است. چرا شئون فردی و اجتماعی انسان دست در دست هم مجموع رفتار و رویکرد فرد و جامعه را تشکیل می‌دهد. 3️⃣ رصد تحولات کلان و خرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی #جامعه_اسلامی و طراحی اقدام متناسب (رصد شرایط) 4️⃣ عدم اکتفا به داشته‌ها و نگاه به آینده برای فتح قله‌های جدید (آینده‌نگری و تحول‌خواهی): جریان نواندیش متعهد از تحول‌خواهی هراسناک نمی‌شود. تحول را روی گرداندن از تراث سلف نمی‌داند؛ بلکه پرداختن به تحول با حفظ میراث گذشته را بارور کردن و بالنده‌تر کردن آن‌ها می‌داند. 5️⃣ برخورداری از سبک زندگی جهادی و #انقلابی (زیست جهادی): جریان نواندیش متعهد، مصداق (مجاهدون بأنفسهم) هستند. در سبک زندگی جهادی، این وظیفه و نیازمندی جامعه اسلامی است که معیار و ملاک عمل فرد قرار می‌گیرد، نه استانداردهای #پژوهشکده‌ها و نهادهای رسمی علمی. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163 🆔 @asbaat_ir
🚩 مرد میدان مبارزه 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 مرد میدان مبارزه 🔺 نخستین برخورد سیاسی شیخ محمدتقی بهلول برهم‌زدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امان‌الله خان پادشاه در باغ ملی سبزوار بر پا بود. 🔸 در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند. 🔸 شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب مى دید، شروع به صحبت کرد: «من تأسف مى خورم که چرا باید شب اول شهر ما مثل زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیاشى کنند و کارهاى خلاف شرع انجام دهند. باید این بساط برچیده شود.» که به تدریج با حضور انبوه مردمی که به حمایت از بهلول جمع شده بودند، شهردار سبزوار مضطرب و لرزان به ماموران شهربانی دستور داد بساط جشن را جمع کنند. 🔺 مهم‌ترین ومعروف ترین مبارزه بهلول، قیام است که در 22 تیرماه سال 1314 شمسی شکل گرفت و در آن شیخ بهلول سخنرانی کرد و گفت: «...اکنون کار از اصلاح گذشته، وظیفه ما این است که کمرها را محکم بسته و دست از جان شسته براى جهاد دینى حاضر شویم و بکوشیم تا حضرت آیت الله العظمى آقاى را از زندان تهران نجات دهیم. یا همه کشته شویم یا دولت موجود را براندازیم. 🔸 اکنون معطل شدن شما در این مسجد بى فایده و ضایع کردن وقت است. زوّار هر کار مى کنند مختارند اما اهل به خانه هاى خود بروند و مایحتاج اهل و عیال خود را حداقل براى یک هفته تهیه کنند. زیرا کارى که درپیش رو داریم در کمتر از یک هفته ختم نمى شود و فردا صبح، اول طلوع آفتاب هر کس با ما یار است با هر سلاحى که در اختیار دارد به مسجد حاضر شود تا ببینم چه باید کرد.» 🔸 پس از این سخنرانی و تجمع مردم در مسجد گوهرشاد، نیروهاى پس از دستور به فرماندهى سرهنگ ایرج مطبوعى حمله را آغاز کردند و هنگامى که سپیده صبح زد، بیش از دوهزار (تا پنج هزار) شهید در مسجد گوهرشاد و در صحن و دالانهاى مسجد در خون غلتان بودند. 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره) 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نواندیش متعهد 💠 #امام_خامنه‌ای: آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی #قرآن و #نهج‌البلاغه [بود] ... لكن همه‌ ابعاد شخصیت آقای طالقانی، بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلی‌ها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند. #مبارز #نواندیش_متعهد #طالقانی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | جریان های مخالف در حوزه آیت الله ممدوحی: 1️⃣ : این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر می‌شود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمی‌فهمند چه می‌گویند؛ بله عقل نمی‌تواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه این‌ها به فلسفه و عقل احتیاج دارد. 2️⃣ : این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمی‌رسد و یا می‌گویند فلسفه باعث می‌شود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.این‌ها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند این‌ها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرف‌ها را می‌زنند. 🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمی‌رود تا ببیند كه چه خبر است. 3️⃣ جریان‌های : نمی‌دانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آن‌ها مسأله هستی را نمی‌توانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفه‌های مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمی‌شناسند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3588 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم 🔰 #دانشور_نوآور 🔺آیت الله سیدم
🔖 | روحانیون در گذر زمان 2️⃣ / بخش سوم 🔰 : 🔺یکی از اهداف سید مصطفی و حضرت امام در نجف، اثبات جایگاه و دانش آموختگان آن بود؛ زیرا جریاناتی با هدایت کشورهای استعماری، درصدد غیرسیاسی کردن و ایجاد فضایی بودند که حوزه علمیه قم را تحقیر و تحت الشعاع قرار دهند. 🔺یکی از علل تبعید آن دو بزرگوار به نجف نیز، تحقیر و تحلیل حضرت امام در میان بزرگان حوزه علمیه نجف بود، تا از این طریق جایگاه او را به یک روحانی عادی تقلیل دهند؛ اما حاج آقا مصطفی و حضرت امام نشان دادند که همه این صحنه سازی ها و تبلیغات، دروغ است و دشمنان سیاسی اسلامی، آنها را مطرح کرده اند. 🔺آقا مصطفی برای از بین بردن جوّ حاکمیت خفقان و انزوا و معرفی حضرت امام، به تلاش های علمی گسترده ای دست زد. در جلسات درس استادان حوزه نجف حضور یافت و ضمن نقد ایرادها و تشکیک های خود، موجبات تجدید نظر را در دیدگاه های جزم اندیشانه و غیرواقعی فراهم کرد. 🔺یکی دیگر از اقدامات حاج آقا مصطفی نگارش کتاب های جدید بود. در کنار تدریس دوره اصول، نظریات خود را نگارش کرد و در نهایت کتاب «» را به رشته تحریر درآورد. این اثر بیان گر تبحّر حاج آقا مصطفی در علم اصول و علوم عقلی نیز می باشد. 🔺آیت الله سید مصطفی خمینی از نظر معنوی و عرفانی هم دارای جایگاه و مقام والایی بود. او از ابتدای زندگی در کنار فراگیری علم، همواره به تهذیب نفس و اخلاق خود توجه و عنایت ویژه ای داشته است. بنابراین حاج آقا مصطفی با بهره مندی از این ویژگی مهم، آمادگی کامل برای ورود به اجتماع و به عهده گرفتن نقش های اساسی را دارا بود. 🔺از صفات و ویژگی های سید مصطفی می توان به دائم الذکر بودن، اهل نماز شب، تقید به قرائت همه روزه قرآن و انس دائمی با آن، الفت با ادعیه فردی و جمعی و از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بود. زیارت مشاهد متبرکه؛ حرم ائمه اطهار و زیارت گاه های اسلامی، بخش دیگری از بُعد معنوی سید مصطفی بود. در مجموع ایشان، در امور عبادی و معنوی هم مانند بُعد ، دارای وحدت در نظر و عمل و همچنین تداوم بود. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 | خطر تحجر در حوزه از جریان نواندیشی بیشتر است 🔺 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که جریان نواندیش دینی که از سال ۶۷ -۶۸ کار خود را در دانشگاه مفید شروع کرده است و مؤسساتی مانند را در سطح گفتمان‌سازی تأسیس کرده، به چه میزان توانست در سطح جامعه و به خصوص در حوزه علمیه مؤثر واقع شود؟ گفت: 🔸 ، موسسه فهیم، ، پژوهشکده انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم آثار نشر، مدرسه فقه امام خمینی و مانند اینها از مؤسسات این جریان بوده است. خطر وجود دارد و من آن را نفی نمی‌کنم، اما جریان تجددگرا به دلایل مختلف نمی‌تواند خود را به به عنوان یک گفتمان مسلم تحمیل کند. 🔸 خطر بیشتر از سوی جریان و غیر انقلابی حوزه علمیه قم است که آن را تهدید می‌کند؛ درست است که جریان‌های متعدد و مراکز علمی مختلفی با عنوان نواندیشی و روشن‌فکری دینی بخشی از طلبه‌ها و حوزه علمیه قم را تحت پوشش قرار می‌دهند اما وقتی آقایان عبدالکریم و و دیگر بزرگان این‌ها به بن‌بست رسیدند، شاگردان این‌ها زودتر به بن‌بست می‌رسند. 🔸 این جریان نیز خطرناک است این‌ها جریان یا گرفتار التقاطی می‌شوند در مواردی مانند آقای از حوزه یا حتی کشور خارج می‌شوند و به جایی می‌رسند که بین پذیرش غرب یا پذیرش دین باید یکی را انتخاب کنند که در نهایت این آخوند منحرف می‌گوید فلان عمل قوم لوط بخشی از حقوق انسان‌ها است. 🔸 او که تا به حال می‌خواست از دین و گزاره‌های دینی دفاع کند که از حالا در بحث حقوق بشر از و چنین مسائلی دفاع می‌کند؛ در این حالت او که در یک فضایی با شما مقابله می‌کرده است با ارتداد از کادر خارج می‌شود و به سمت انگلستان، فرانسه، اروپا یا آمریکا می‌روند. 🔸 جریان انقلابی و گفتمان مسلط تفکر اسلام ناب و تفکر امام و رهبری باید این جریان‌ها را پالایش، پیرایش و رصد کند؛ در عین حال در گفت و گوهای محافل علمی، سمینارها و همایش‌ها بویژه به طلبه‌های سطوح پایین که از سطح معرفتی کافی برخوردار نیستند این خطرها را گوشزد کنند. 🆔 @asbaat_ir
📝 | نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها از منظر رهبری 🔺 بی گمان راه برون رفت از چالش ، دخالت روحانیت در امور سیاسی است. رهبر معظم انقلاب، لزوم این مسأله را در قالب «حوزه انقلابی» مطرح می‌کنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش سکولاریسم به شمار می‌آید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین به نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها اشاره می کنند. 🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابی‌گری حوزه‌ها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک می‌کنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهند. 1️⃣ نقش مرحوم -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیایی‌ها 2️⃣ اعلام جهاد مرحوم آیةالله‌العظمی وقتی انگلیسی‌ها در بوشهر نیرو پیاده کردند. 3️⃣ فتوای مرحوم ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه‌ در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند، 4️⃣ و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم ـ در مقابله با انگلیسی‌ها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسی‌ها در عراق، نمونه‌ای دیگر از حضور علما در صحنه‌ سیاست است. 5️⃣ فعالیت‌های انقلابی مرحوم حاج آقا در مقابله‌ با خارجی ها و مبارزه با استبداد. 6️⃣ نقش علما در : «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سال‌های پیش از مشروطیت انجمن‌های پنهانی تشکیل می‌شد و نشست‌های گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آن‌ها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمن‌ها نبود؛ آن حضورِ مردمی‌ای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکان‌پذیر نبود. 7️⃣ نقش بزرگ آیت‌الله آنجایی که با فریادهای خود در صحن مجلس ملّی آن روز در مقابله‌ با رضاخان، و تحویل کشور به انگلیسی‌ها از این اقدام وطن فروشانه ممانعت کرد. 8️⃣ نقش آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت. 9️⃣ و بالاخره نقش بی بدیل روحانیت در پیروزی مردم ایران 🔺 مجموع این حرکات انقلابی منتج به انقلاب اسلامی ایران شد و این نشان از حضور روحانیون در عرصه سیاست است. ✍️ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1534 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سربازی نظام 💠 #امام_خامنه‌ای: حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند. #حوزه_علمیه #نظام_اسلامی #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
📝| دموکرات‌ترین و شورایی‌ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت در مکه 🔺 سخنرانی دکتر در باب «عاشورا بحران خلافت» را می‌توان در چند بخش مورد بررسی و نقدر قرار داد. ایشان در این سخنرانی تمام سعی و تلاشش را کرده که مدل مکی پیش از اسلام و بعد از آن را یک مدل و غیر دموکرات قرار دهد و مدل مدنی پیش از هجرت پیامبر به آنجا را مدلی بنامد. 🔺 بعد هم با این پیش فرض غیر واقع نتیجه‌گیری کردند که خلافت غلبه مدل مکی بر مدل مدنی بود و این دیکتاتوری موجد پدید آمدن دولت رانتیر و بعد هم عامل پدید آوردن عاشورا شد. 🔺این سخنرانی را می توان در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار داد که بخش اول را با عنوان: «دموکرات ترین و شورایی ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت مکه» که پیش فرض دکتر فیرحی مبنی بر مدل دیکتاتوری در مکه است را کاملا متزلزل می‌کند. 🔸تبیین مدل حکومتی در مکه 🔺 مدل‌های حکومتی تا پیش از ظهور اسلام اینگونه احصاء می‌شدند که بر اساس وسعت سرزمینی به دو سیستم و امپراطوی تقسیم می‌گشتند: 1. دولت شهر یا city state؛ در این نوع مدل ما شاهد حکومتی در گستره تنها یک شهر بودیم؛ 2. امپراطوری که شاهد یک حکومت مرکزی با جغرافیای گسترده که شهرهای زیادی را شامل می‌شد. 🔺 این دولت شهرها و یا امپراطوری‌ها بر اساس تعداد حاکمان خود به حکومت‌های: تک نفره؛ چند نفره؛ و همه تقسیم می‌شد. 🔸 1. حکومت تک نفره اگر خوب بود آن‌ را «» می‌نامیدند و اگر بد بود آن را «» می‌خواندند؛ 2. حکومت چند نفره اگر خوب بود آن را «» و اگر بد بود نیز «» می‌نامیدند و 3. حکومت همه اگر خوب بود آن را « خوب» و اگر بد بود «دموکراسی بد» می‌خواندند. 🔸 البته نکته‌ای که متأسفانه بسیاری از پژوهشگران حتی بزرگان حوزه اندیشه‌ورزی به آن عنایت ندارند این است که این دموکراسی‌ها که حکومت همه بود حال چه خوب و چه بد، تنها چند درصد جامعه را شامل می‌شد و حق اظهار نظر داشتند. آنها عبارت بودند از مردانِ بالغِ آزاد، با این حساب زنان، افراد نابالغ و برده ها از شمول این حق خارج می‌شدند لذا درصد کمی شاید نهایت ده درصد از دولت شهرها را شامل می‌شد. 🔸بدون شک مکه یک دولت شهر بود، که سایر دولت شهرهایی چون نیز در مجاورت آن بودند. وقتی این دولت شهر را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که مدل حکومتی در این شهر شباهت زیادی به دموکراسی‌های یونان داشت. 🔸 یعنی مبتنی بر شور مستقیم مردانِ بالغِ آزاد حول مسائل مختلف بود، البته شاید آن را بتوان «الیگارشی» هم نامید؛ اما با دیکتاتوری و مدل غیر دموکرات دکتر فیرحی که مدعای ایشان است هیچ تناسبی ندارد. 🔸 پس با بررسی فکت های تاریخی به این مطلب می رساند که مکه دولت شهری با محوریت قریش بود و قریش نیز در مکانی به نام دارالندوه جمع می‌شدند و همه طوایف اصیل که جزو اشراف مکه بودند پیرامون مسائل مهم حکومت داری شور و مشورت می‌کردند. 🔸 واضح‌ترین دلیل بر خلاف ادعای دکتر فیرحی، تصمیم دموکراتیک و شواریی قریش برای ترور پیامبر است، لذا یکی از مدعیات اصلی ایشان کاملا خلاف واقعیات تاریخی است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2079 🆔 @asbaat_ir