📝 #یادداشت|کتاب اسرار هزارساله!!!
🔸 گفته میشود علی اکبر حکمیزاده در ابتدای دوران طلبگی اهل زهد و تقوا بود و حتی برای پرهيز از زيادهگويی و غیبت زير زبانش #ريگ میگذاشت! اما به مرور پس از ارتباط با تجدیدنظر طلبانی همچون #کسروی و شریعت سنگلجی، تحت تاثیر افکار آنان قرار گرفت و به انحراف گرایید.
🔸 تاثیرات وی از کسروی و پیروی از دیدگاههای او را میتوان در ماهنامه همایون که توسط وی منتشر میشد به خوبی مشاهده کرد. به عنوان مثال در شماره نخست این نشریه که در مهر۱۳۱۳ه.ش منتشر شد، حکمیزاده ضمن تبلیغ آثار کسروی و تاکید بر این نکته که «امروز بر عموم ملل مشرق خصوصا بر هموطنان لازم است که آثار این استاد بزرگوار(کسروی ) را بخوانند»، مقالهای با عنوان «بت پرستی» منتشر کرد که در آن، احترام به قبور ائمه اطهار علیهم السلام و امامزادگان مذمت گردید.
🔸 در مقاله دیگر از این نشریه با عنوان «این ره که تو میروی به ترکستان است» به مراسم سوگواری و عزاداری حمله شده است؛ در شماره ۷ این مجله، در مقاله «سرچشمه زندگی»، از #رضاخان به نام «انوشیروان دادگر» تمجید میکند و… .
🔸 حکمیزاده همچنین در کتاب اسرار هزار ساله به شرح دیدگاهها و عقاید خود پرداخته است. وی کتاب اسرار هزار ساله را در ۶ گفتار با عناوین خدا، امامت، روحاني، حكومت، قانون و حدیث منتشر نمود.
🔸 مقدمه این کتاب با رویکردی مدافعانه از اقدامات رضاخان آغاز میشود و نویسنده در ادامه به بهانه مبارزه با خرافات و تاکید بر این نکته که در طول هزار سال خرافات و انحرافاتی به اسم دین وارد اسلام شده است، شعاير مذهبي و علمای شيعه را مورد نقد قرار میدهد.
🔸 حکمیزاده در این اثر، نقد خود را با طرح ۱۳ پرسش آغاز میکند و به ظاهر از علماء میخواهد به این پرسشها پاسخ دهند اما قصد واقعی وی رسیدن به جواب نیست بلکه او به طور آشکار به تشیع میتازد و نقد تفکرات شیعه در موضوعاتی که بیشتر مورد توجه #وهابیون قرار دارد را مد نظر قرار میدهد.
🔸 وی در این ارتباط مساله توسل، عزاداري، استخاره، ساختن گنبد و بارگاه، اصل امامت و جایگاه احاديث در اسلام را مورد نقد قرار داده و همچنین جایگاه و قدرت مجتهد در عصر غيبت و #ولایت_فقیه، القاء ناسازگاری برخی احادیث با عقل و زندگی و عدم علاقه مردم به دین، وضع قانون توسط بشر و اعتقاد به ابدی بودن قوانين اسلام و برخی امور دیگر را با نگاهی نقادانه مطرح میسازد که #امام_خمینی (ره) در #کشف_الاسرار به این مسائل پاسخ داده است. حکمی زاده پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۶ شمسی درگذشت.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش سوم
💠 گزارش تاسیس دفتر تبلیغات با دو نقل/ گزارش دوم: #محمد_جعفری_گیلانی
🔺 همانگونه که در پست قبلی اشاره شد، دو نفر از اعضای اسبق دفتر تبلیغات که خود را جزو موسسین آن مرکز میدانند تاریخچه دفتر را متفاوت از یکدیگر نقل میکنند.
🔺 سید حسین موسوی تبریزی که قبلا مورد اشاره قرار گرفت منشأ ایده تأسیس دفتر را #حضرت_امام (ره) میداند اما جعفری گيلانی خود را موسس و تاحدودی همه کاره دفتر میداند و حضرت امام را تنها پشتیبان مالی و فکری آن نهاد میپندارد.
🔺 از آنجا که در پست قبلی، نقل #سیدحسین_موسوی_تبریزی از نحوه تأسیس دفتر تبلیغات مطرح شد، در این پست به نقل #جعفری_گیلانی از چگونگی تشکیل و تأسیس آن نهاد پرداخته می شود.
🔺 وی كه جزو حلقه هيئت مؤسسين دفتر به شمار میآيد با بیان خاطرهای از آنچه در تهران مشاهده کرده بود اينگونه انگيزه و ايده تأسيس دفتر را نقل میكند:
🔸 «در اوایل سال ۵۸ در یکی از خیابانهای تهران مردم زیادی را دیدم که در حال خریداری کتاب از دستفروشان بودند. من هم به جمعیت پیوستم و با کمال تأسف متوجه شدم که حدود ۸۰ درصد از کتب خریداری شده توسط مردم را کتب منحرفه تشکیل میدادند و از همان لحظه به فکر افتادم که باید برای فرهنگ و دین مردم کاری کرد».
🔺 بعد از این واقعه بود که وی در جلساتی که با برخی از فضلا تشکیل میشد، موضوع کتب #منحرف و بحث خوراک دینی و فرهنگی به مردم را مطرح کرد که در نهایت گروهی متشکل از سیدحسین موسوی تبریزی، فهیم کرمانی، ری شهری، فاکر، شهید حقانی و جعفری گیلانی با مشورت و تبادل نظر به این نتیجه میرسند که باید در مقابل جریان انحرافی و نیز گسترش فرهنگ اسلامی، یک تشکیلات تبلیغی تأسیس شود.
🔺 لذا دوماه پس از پیروزی انقلاب، در فروردین ماه سال 58 حجج اسلام شهید حقانی، سید حسین موسوی تبریزی، فهیم کرمانی، محمدرضا فاکر، محمد جعفری گیلانی و محمد محمدی ریشهری در راستای هدف مذکور، طرحی را در مدت پانزده روز تهیه و به عنوان اساسنامه دفتر تقدیم حضرت امام(ره) میکنند که با دستور حضرت امام این دفتر در شانزدهم اردیبهشت ماه 58 تأسیس میشود.
🔴 با توجه به سخنان جعفری گیلانی درباره تأسیس دفتر تبلیغات این سؤال مطرح می شود که دفتر تبلیغات در این سالیان طولانی به چه میزان توانسته است با ایده اولیه تشکیل آن نهاد هماهنگی داشته باشد؟
🔴 باید از جناب جعفری گیلانی پرسید زمانی که امثال #مصطفی_ملکیان و تیم کاریشان در مجله نقد و نظر موجی از شبهات را مطرح میکردند، شما که به گفته خود دفتر تبلیغات را برای مقابله با کتب انحرافی تاسیس کردید، چگونه این افراد تحت مدیریت شما فعالیت میکردند؟
🔴 چرا هنگامی که مجله #پیام_زن به عنوان مدعی بیان معارف اسلامی درباره زن، به نوعی مروج اندیشههای #فمینیستی شده بود، هیچ واکنشی نسبت به آن نشان ندادید و دفتر تبلیغات را که قرار بود معارف دینی را در جامعه منتشر سازد، بستری ساختید برای بیان برخی مطالب انحرافی؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| عاشورا عامل وحدت امت اسلام
💠 #امام_خمینی (ره): مسأله، مسأله گریه نیست. مسأله، مسأله تباکی نیست. مسأله، مسأله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، میخواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیبپذیر نباشند.
🗓 14 آبان 1359
#عزاداری
#خطر_سکولار
#نفوذ
#وحدت
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی 2️⃣ قومگرایی 🔸 کلیه گروههایی که با پیشوند «پان» شناخته میشوند، در ای
🔹 ب) پانترکیسم
🔸 «پانترکسیم» ایدئولوژی ملیگرایانه (#ناسیونالیستی) و توسعهخواهانهای است که بر پایه آن، همه مردمانی که به زبانی ترکی سخن میگویند، ملت واحدی هستند که باید تحت رهبری دولتی واحد متحد شوند.
🔸 اندیشه پانترکیسم، نخستین بار از سوی یک خاورشناس مجارستانی یهودیتبار، به نام آرمینیوس وامبری در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان، برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار میکرد. در اوائل سده بیستم، ترکان جوان در امپراطوری عثمانی این ایده را انتخاب و ترویج کردند.
🔸 پس از فروپاشی شوروی در اوایل نیمه اول دهه ۱۹۹۰، تمایلات فروخورده پانترکیستی، به شکلی نهچندان چشمگیر، در جمهوری آذربایجان فرصت ظهور یافته و حتی احزابی با نامهای «حزب گرگ خاکستری آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان بوزقورت پارتیاسی) و «حزب توران معاصر آذربایجان» (به ترکی: آذربایجان چاغداش توران پارتیاسی) در آنجا تشکیل شده است.
🔸 هم اکنون این تفکر در مناطقی مانند آذربایجان، فعال است و حتی شعار مشهور مردم آذربایجان، «آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار انقلاب است) را به «آذربایجان اویاخدی، اوز دیلینه دایاخدی» (آذربایجان بیدار است و پاسدار زبان مادری خود(ترکی) است) تغییر دادند.
🔸 پیشینهای از این تفکر را میتوان در آراء و نظرات سیدکاظم #شریعتمداری، مؤسس #حزب_خلق_مسلمان، در سال ۵۸ دید که با همکاری با سرویسهای #جاسوسی بیگانه و عواملی چون صادق قطبزاده، درصدد #کودتا در جمهوری اسلامی ایران و استقلال آذربایجان بود که با هوشیاری ملت و رهبری امام خمینی(ره) خنثی شد.
🔸 البته پانترکیسم در ایران، به عللی همچون: تدین مردم ترک زبان، اختلاف مذهبی بین آذربایجان و ترکیه، جنگهای طولانی بین ایران و عثمانی و تجارب تلخ اشغال آذربایجان از سوی نیروهای عثمانی، مجالی برای رشد قابل ملاحظه نیافته و بهطور کلی بیش از آنکه درونجوش باشد، پدیده وارداتی ناپایداری بوده است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
#ناسیونالیسم
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| کیفیت مواجهه روحانیت پس از رحلت امام با مسئله ولایت فقیه
✍️ دکتر اسدالله بادامچیان/ بخش دوم
🔺 #امام_خمینی (ره) تحولی عمیق در حوزهها و در روحانیت پدید آورد و رابطه روحانیت و مردم را نیز دگرگون نمود.
🔺 نگاه #انقلاب_اسلامی، نگاه همجوشی با مردم، نگاه سیاسی حکومتی، نگاه استوار و مقاوم بودن در برابر همه مشکلات و توطئهها و اصولاً نگاهی نو و همه جانبه به فقه اسلام و وظایف مسلمانان و روحانیت اسلام بود و همه اینها از دستاوردهای حرکت و اندیشه امام خمینی(ره) بود.
🔺 اصل #ولایت_فقیه در قرون گذشته به عنوان اصلی مهم در اسلام مطرح بود؛ اما امام این اصل را به جایگاه اصلی آن که همان «ولایت مطلقه فقیه جامع الشرایط» بود برگرداند و ولایت فقیه عادل را محور اصلی در نظام اسلامی و انقلاب اسلامی قرار داد.
🔺 بدیهی بود قبل از انقلاب، رژیم #طاغوت با این اصل و اصولاً با فقه و حاکمیت آن و فقها دشمن بود لذا علمای محافظهکار و گاه عافیتطلب و بخش متحجر با انقلاب مخالفت نمیکردند امّا همراهی هم نداشتند.
🔺 علمای مبارز و روشناندیش و نسل جوان روحانیت با راهنمایی امام، این اصل سرنوشتساز را شناختند و آن را برای مردم تبیین کردند.
🔺 پس از پیروزی انقلاب اسلامی که مجلس #خبرگان_قانون_اساسی، اصل ولایت فقیه را مطرح کرد، تفکرات التقاطی و گروههای ملیگرا و غربگرا، به شدت با این اصل مخالفت کردند و افرادی مانند بنیصدر و دولت موقت کوشیدند که حتی مجلس خبرگان را منحل کنند ولی نتوانستند و این اصل آزادیآور و استقلال آور در قانون اساسی آمد و ثمرات آن در این چهار دهه کاملاً اثبات شده است.
🔺 پس از رحلت امام، اصل ولایت فقیه مورد حمایت بود و خبرگان در انتخاب شایسته خود شایستهترین را برای ولایت انتخاب کردند.
🔺مواضع ارزشمند مراجع تقلید و علمای بزرگ و حتی مرجع بزرگی چون مرحوم آیتالله العظمی #گلپایگانی در مورد ولایت امر امام خامنهای، بیانگر حمایت هوشمندانه، از روی درایت و تقوای این بزرگان است.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#ولایت_فقیه
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1967
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
4️⃣#مجید_انصاری/ بخش هفتم
🔰#حرکت_در_متن_فتنه_88
🔺با شروع تبلیغات ریاست جمهوری سال 88 مجید انصاری با همه وجود و تمام قد پشت سر کاندیدای محبوب خود ایستاد و در ایام تبلیغات از هیچ امری غافل نشد. در این ایام گروه های زاویه دار با نظام با نیت تغییر نظام اسلامی بر طبل اختلافات کوفتند و تجمعات انتخاباتی را به لشکرکشی خیابانی تبدیل کردند.
🔺با اعلام نتیجه انتخابات طرفداران نامزد شکست خورده با شعار تقلب در انتخابات به ایجاد تشنج و درگیری پرداختند. از جمله گروه های مدعی مجمع روحانیون مبارز بود که حتی فراخوان راهپیمایی هم صادر کرد. مجید انصاری عضو شاخص این گروه، در فتنه سال 88 فعال بود و در تحریک اغتشاش گران نقش ایفا می کرد.
🔺محمد علی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون مبارز و از محکومین فتنه 88 در اعترافات خود می گوید: مجید انصاری روز شنبه 23خرداد دنبال نوشتن یک بیانیه در حمایت از موسوی بود، می گفت: ما این بیانیه را فوری روی سایت مجمع قرار می دهیم و دو دقیقه بعد می گذاریم روی سایت قلم نیوز که سایت موسوی بود. انصاری گفت سه دقیقه بعد از اینکه سایت قلم نیوز این بیانیه را منتشر کرد، این بیانیه زیر نویس بی بی سی می شود.
🔺مجید انصاری در راهپیمایی 25خرداد نقش و حضوری فعال داشت وی در این روز نه تنها در راهپیمایی غیر قانونی شرکت بلکه سخنرانی هم کرد. انصاری در این سخنرانی سعی کرد با ذکر تخلف گسترده در انتخابات و آوردن نام خاتمی و میرحسین موسوی و اعلام این که آنها در بین جمعیت راهپیمایی کنندگان حضور دارند، راهپیمایی کنندگان را تحریک و تهیج کند.
🔺وی می گوید: من و آقای محتشمی پور (رئیس ستاد صیانت از آرا موسوی) پیگیر هستیم؛ تا آخر هم ایستاده ایم؛ هم آقای موسوی و هم ما تا آخر ایستاده ایم تا انشاالله حق شما را هرجوری هست بگیریم.
🔺اما انصاری از این رفتار فتنه گرایانه خود، نه ابراز پشیمانی کرد و نه عذر خواهی. وی در یک مصاحبه به این جمله اکتفا می کند که اتفاقات ناگواری بود و هیچ کس تائید نمیکند و ای کاش هیچ وقت اتفاق نمیافتاد.
🔺انصاری با بستن چشمان خود بر واقعیت های رخ داده درفتنه 88 می گوید: شخصا حوادث روز عاشورا را ندیدم ولی فرض می گیریم که آن حرکت انجام شد که البته باید محکوم شود، ولی آیا این درست است که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تریبون در اختیار افراد تند قرار دهد و پلاکاردهایی از پول بیت المال علیه شخصیت های نظام و با آن شعارها و ناسزاها در دست گرفته شود؟.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| درسهای عاشورایی
💠 #امام_خامنه_ای: درس از محرم فقط به معنی کشته شدن نیست؛ در ایام محرم و صفر، ملت عزیز ما، باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را، در خودشان تقویت کنند، و از امام حسین (ع) مدد بگیرند.
🗓 10 تیر 1371
#عاشورا
#درس_مقاومت
#فداکارای
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به حوزه علمیه اصفهان/ بخش نخست
💠 دوران درخشانِ فرهنگی و مذهبی اصفهان
🔹 #اصفهان در طول تاریخ پس از اسلام دو دورهی درخشانِ فرهنگی و مذهبی داشته است: اول از قرن چهارم تا قرن ششم که بیشتر مردم این شهر سنی بودند.
🔹 در این دوره اصفهان مرکز علوم و معارف اسلامی بود و طلاب علوم دینی از شهرهای مختلف به این شهر مسافرت میکردند. در این دوره، علمای اصفهان در میان #فقها به «طبقة اصبهانیین» معروف بودند.
🔹 دوره دیگر از قرن یازده تا چهارده هجری است که اکثر مردم این شهر شیعه هستند. در این دوره نیز اصفهان به مرکز جریانهای مختلف فکری و فرهنگی شیعه تبدیل شد و به طور خاص حوزه علمی شیعی در این دوره در اصفهان شکل گرفت.
🔰 شکلگیری #حوزه_علمیه_اصفهان
1️⃣ دوره #صفویه
🔹 در دوره صفویه فشار حکومت عثمانی بر شیعیان و به طور خاص عالمان شیعه جبل عامل سبب شد که برخی از علمای آن دیار به ایران مهاجرت کنند. شاه طهماسب اول نیز نقش مهمی در استقبال از این عالمان داشت.
🔹 از جمله این افراد میتوان به على بن هلال منشار کرکی عاملی (۹۸۴) و حسین بن عبدالصمد حارثی (۹۸۴) شاگرد شهید ثانی و پدر شیخ بهایی اشاره کرد. فرد اول در اصفهان به مقام #شیخ_الاسلامی منصوب شد و دومی نیز سه سال در اصفهان به تدریس اشتغال داشت.
🔹 پس از شاه طهماسب اول، توجه کمتری به حوزه علمیه شیعه شد و حتی در دوره شاه اسماعیل دوم به دلیل تمایل وی به اهل سنت، عالمان شیعی در انزوا قرار گرفتند و حتی شاه در صدد قتل آنها بر آمد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش پنجم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
🔻 فرید مدرسی که به خوبی از دشواریهای کار در حوزه آشنا است، چرا باید از سوی استادش #محمد_قوچانی چنین تصمیم دشواری را بگیرد؟ کارویژه و هدف فرید مدرسی را باید در رویکرد و عملکرد کلان محمد قوچانی و طیف رسانهای اصلاح طلب جستجو کرد.
🔻 کسی که چند کارویژه مشخص نسبت به #جریان_انقلابی در دستور کار خود دارد، در حوزه نیز همین امور را پیگیری خواهد کرد. آنچه در ادامه به عنوان کارویژه های فرید مدرسی میآید
1️⃣ ایجاد پایگاه برای جریان #اصلاح_طلبی در حوزه
🔻 همانطور که مدرسی خود مینویسد: «فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاح طلبان از در دوستی وارد نمیشود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود. از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمیدادند.»
🔻 پس باید فقدان پایگاه حوزوی جریان اصلاح طلبی را چاره کرد. فرید مدرسی میکوشد با #ارتباط_گیریهای گسترده و تقویت برخی مواضع و برجسته کردن چهرههای منتقد در واقع جای پای جریان متبوع خود را مستحکم نماید.
🔻 اما هدف از این پایگاه اجتماعی چیست؟ اینکه اصلاحات در حوزه پایگاه داشته باشد، یعنی اندیشه اصلاح طلبی که در نقطه مقابل مکتب فکری #امام_خمینی (ره) و #مقام_معظم_رهبری است، برجسته و تقویت شود. از این منظر اندیشه #سکولاریسم در حوزه باید نهادینه شود.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش یازدهم
🔰 #یونسی_و_اظهارات_جنجالی/ قسمت پنجم
🔹 ه) افتخار به حمایت از شیرین عبادی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir