eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
695 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 #يادداشت| بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه #سیدابوالفضل_برقعی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📝 | بررسی اندیشه‌های تجدیدنظر طلبانه 🔺 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبانی که دشمنان تشیع مانورهای گسترده‌ای بر روی شخصیت وی داده‌اند و با خوشحالی فراوان از تغییر عقیده این شخص به مذهب یاد نموده‌اند، سید ابوالفضل برقعی قمی می‌باشد که غالبا از وی با عناوینی همچون “علامه” و “آیت الله العظمی” نام می‌برند تا سخنان و عقاید وی را بازتاب گسترده‌تری بخشند. 🔺 این درحالی است که این جریان خود این گونه القاب را همواره مورد مذمت قرار داده‌اند ولی از آنجا که در چنین مواردی کاربرد این القاب را به مصلحت خود می‌دانند، به طور گسترده از آن‌ها استفاده می‌کنند! برقعی پس از پیروزی انقلاب بر شدت مخالفت‌های خود علیه عقاید افزود و به همین دلیل نیز مورد سوء قصد قرار گرفت که بر اثر آن، جراحات مختصری برداشت. 🔺 با گسترش تبلیغات برقعی علیه مکتب تشیع و عقاید شیعیان، وی در سال ۶۶-۶۷ مدتی در اوین بسر برد و پس از آن به یزد تبعید شد و در نهایت به دستور رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای آزاد گردید؛ وی در سال ۱۳۷۰ شمسی درگذشت. 🔹 ویژگی‌های شخصیتی و اعتقادی برقعی 🔺 برقعی عمدتا در دوره دوم حیات خویش (پس از سال ۱۳۴۰شمسی) به افکار وهابی‌گری گرایش یافت و به مرور به وادی افراط افتاد. او در این دوره به این نتیجه رسید که در مذهب شیعه به گفته وی، خرافات زیادی وجود دارد که خلاف متون دینی هستند از این رو در این مقطع از حیاتش به تجدید نظر در عقاید سنتی خود پرداخت و بر اساس گفته خودش، سعی کرد تا با این خرافات مبارزه کند. 🔺 از آن به بعد، وی اصلاحاتی در عقاید و نظرهای خود به وجود آورد، از جمله به مخالفت با آنچه که آن را بزرگ‌نمایی علی بن ابیطالب از سوی شیعیان می‌دانست، پرداخت؛ و به امامان را زیر سؤال برد. 🔺 او همچنین انتقادات تندی به و علمای دین داشت و از مجتهد را حرام می‌دانست. وی معتقد بود که «قرآن احتیاج به تفسیر ندارد، چون تفسیر نظر انسانی است در حالی‌ که قرآن سخنان خداوند است و هر فرقه‌ای به نفع خودش قرآن را تفسیر می‌کند اما باید برای غیر عرب زبان، قرآن را خوب ترجمه نمود نه تفسیر»! 🔹 تضاد با قرآن! 🔺 وی در کتاب «تضاد مفاتیح ‌الجنان با قرآن» ضمن زیر سوال بردن اصالت مفاتیح ‌الجنان می‌گوید: «از جمله خرافاتی که در میان عوام مسلمین حتی در میان عالم‌نمایان رواج دارد و نتیجه سکوت علما است، اعتقاد به کرامات و از قبور ائمه یا اعقاب آنها و سایر بزرگان دین است. در حالی که چنین اعتقاداتی مخالف اصل «توحید» و عقاید اصیل اسلامی و قرآنی است»! 🔺 در سال‌های اخیر اکثر آثار برقعی در خارج از ایران و بطور عمده توسط وهابیون منتشر شده ‌است. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769 🆔 @asbaat_ir
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 |‌ (ره): دسته جات عزاداری بايد محتوای سياسی داشته باشد. 🔺 این هماهنگی دسته‌جات عزاداری در کشورهای اسلامی، بزرگترین امر سیاسی است. 🔺 دسته جاتی كه بيرون می آيند فرياد مقابل ظالم است و اين شعار سياسی است. 🆔 @asbaat_ir
📌 6️⃣ پرسش ششم: 🔹وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به و در حوزه علمیه چیست؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش دوم 🔺 بيوگرافی اشتباهات و انحرافات عملی قبل از انقلاب 1️⃣ رابطه و همکاری با ساواک 🔻 به تصور خام خودم، فکر می‌کردم نشان دادن نرمش می‌تواند حساسیت‌ها را کم کند ولی این رابطه ضعیف با تبدیل شد به رابطه با شخصی بنام که بعدا فهمیدم ساواک او را برای ارتباط با من تعیین کرده بود. در اثر ارتباط با میرلوحی با رضوی باز پرس معدوم ساواک رابطه پیدا کردم و چندین جلسه در منزلش و یا در منزل میرلوحی نشسته و راجع به مسائل کشور صحبت می‌کردیم، قبل از بازداشتم در سال ۵۳ بهمراه میرلوحی با و نادری نشستم و سعی داشتم جریان قتل آقای در ذهن آنان منحرف ساخته و خودم را نجات دهم. 🔻 پس از باز داشت توسط دادسرا از زندان مکاتبه کردم با رئیس ساواک و به آنان قول همکاری دادم و به زندان آمد مرا بازجوئی کرد، اسامی جعفرزاده –شفيع‌زاده- ابراهیمی حسین مرادی و رحیمی را به او دادم و آنان دستگیر شدند متعاقب آن مرا به ساواک بردند و در زمینه مسایل سیاسی مرا تخلیه اطلاعاتی کردند و من بخشی از اطلاعات خودم را به آنان دادم که در صفحات پرونده منعکس است. من به حمایت ساواک امیدوار شده بودم و سعی می‌کردم به هر نحوی که شده نظر آنان را جلب کنم. 🔻 قبل از بازداشت، رضوی از من خواسته بود چنانچه از سرنخی پیدا کردی و یا از رفت و آمد آیت الله اطلاعی حاصل کردی به ما اطلاع بده. که یکبار که آیت الله منتظری یک نصف روز برای استراحت به منزل آمده بودند به آنان گفتم. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش نخست 🔹 سؤال: تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری می‌توان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شود و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ دوست نداشت حوزه‌ای قدرتمند، فعال و سیاسی در کنار پایتخت ایران باشد و خروجی آن علمای شجاعی مانند باشد که بدون ترس و واهمه حتی به زن او هم امر به معروف کند. برعکس رضاخان و پسرش، امام خمینی (ره) و دوست دارند حوزه علمیه قم، حوزه‌ای فعال، قدرتمند و سیاسی باشد، به راستی آنانی که می‌خواهند حوزه علمیه قم، حوزه‌ای ساکت و سر در آستین خود باشد جا پای چه کسی می گذارند. 2️⃣ با سلام من ترجیح می‎دهم جواب سوال شما را با جملاتی از امام حکیم و معمار بزرگ انقلاب بدهم که خود انقلابی‌ترین روحانی عصر حاضر بود و دغدغه انقلاب و داشت، امام راحل می‌فرمایند: ✅ در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان خون و شهادت نقش بسته است. ✅ من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند، امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر و جهانخواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی، چیزی برایمان نمانده بود. ✅ اسلام تا آخر احتیاج دارد به این علما، این علما اگر نباشند اسلام از بین می‌رود. ✅ علمای اسلام وظیفه دارند هر وقت برای اسلام و قرآن احساس خطر کردند، به مردم مسلم گوشزد کنند، تا در پیشگاه خداوند متعال مسئول نباشند. ✅ علمای اسلام موظفند با انحصار‌طلبی و استفاده‌های نامشروع ستمگران مبارزه کنند و نگذارند عده کثیری گرسنه و محروم باشند و در کنار آنها ستمگران غارتگر و حرامخوار در ناز و نعمت به سر برند. ✅ حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادت، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند. ✅ یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شان مجتهد است، واقعا مدیر و مدبر باشند. ✅ اگر بخواهید که آینده کشور شما یک آینده نورانی باشد، تربیت کنید این‌هایی که وارد حوزه‌ها شده‌اند. ✅ اگر حوزه‌های علمیه مهذب باشند و متعهد باشند، یک کشور را می‌توانند نجات بدهند. ✅ آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند- و نباید با تبلیغات دیگران از میدان بدر روند - حمایت از محرومین و پابرهنه‌هاست. چرا که هر کس از آن عدول کند، از اسلام عدول کرده است. والسلام. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش دوم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم: 3️⃣ نهضت امام خمینی که در شروع و قم برای چند روزی ناآرام شد، برخی گفته بودند: امام خمینی (ره) با این حرکتش حوزه قم را به باد می دهد؟! حالا فقط به حوزه‌های خارج از کشور و طلاب خارجی بیش از ۱۰۰ کشور جهان در قم نگاه بکنید، ببینید چه کسانی در محاسباتشان دچار اشتباه شدند و چه کسانی حوزه‌های تشیع را زنده کردند. 4️⃣ آیت الله (ره) فرموده بودند: بزرگترین دستاورد (ره) شناساندن تشیع به دنیا بود، این است تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب. 5️⃣ امروز و وابستگان به آنها، حتی و برای مبارزه با حوزه بعد از انقلاب به دنبال کم رنگ کردن نقش نظام اسلامی در گسترش فرهنگ شیعه توسط حوزه انقلابی برآمده‌اند مَثَل اینها مَثَل ماهی است که از حوض کوچک در قبل از انقلاب به اقیانوس بزرگ بعد از انقلاب منتقل شده‌اند و دارند این عظمت را انکار می‌کنند. 6️⃣ با همه ادب و احترام به ساحت مقدس مراجع عظام در عراق و سایر کشورها و نقش مهم حوزه‌های علمیه این کشورها در تبلیغ تشیع باید عرض کنم: امروز حتی امنیت و کربلا و سایر کشورها به اقتدار سیاسی نظام اسلامی و حوزه علمیه قم گره خورده است، آنانی که در صدد تضعیف روحیه انقلابی حوزه قم هستند در حقیقت حاشیه امنیت حوزه‌های تشیع به ویژه در عراق را به خطر می‌اندازند. 7️⃣ به این آقایانی که راه می‌افتند و از علما و بزرگان خاطرات جمع می‌کنند و از کوچکترین حاشیه‌ها هم نمی‌گذرند بگویید، از وضعیت اسفبار حوزه‌ها و طلاب در دوران ستم شاهی هم بپرسند، همین موسسات و سایت‌ها و خاطره‌گویان و خاطره‌نویسان جایگاه و برکات و موسسات خود را مدیون خون شهدایی چون سعیدی‌ها، غفاری‌ها، بهشتی‌ها و مطهری‌ها هستند. 8️⃣ نقل است وقتی توسط قذافی مفقودالاثر شد به او گفته بودند: شیعیان در مقابل شما واکنش نشان خواهند داد او متکبرانه گفته بود، شیعه قومی و قبیله‌ای بیش نیست؟! امروز به برکت انقلاب اسلامی علمای اسلام در جایگاهی بالا در همه دنیا برخوردار هستند. 9️⃣ حوزه باید در ، دستاوردهای حوزه انقلاب را به نمایشگاهی در مدرسه تبدیل کند و آن را به نمایش بگذارد، کاش یک موسسه‌ای یا جمعی از طلاب انقلابی این کار را انجام دهند تا هم افراد بی خبر از خدمات چهل ساله انقلاب در حوزه با خبر شوند و هم پاسخ دندان‌شکنی به برخی افراد و سایت‌ها مغرض و معاند و نوچه‌های آنان باشد که در به در به دنبال نقطه ضعفی می‌گردند که حوزه انقلابی را تضعیف کنند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| #روحانیت پرچم‌دار عرصه #جهاد و #شهادت 💠 #امام_خمینی (ره): در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبینشان خون #شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمی - اسلامی را سراغ کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالای دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرش‌ها حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ 📚 صحیفه امام، ج 21 ص 273 #شهادت #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار» 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد / بخش دهم 💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه 7️⃣ حساسیت زدایی و نفی دوگانه «حوزه انقلابی – حوزه سکولار» 🔸فرید مدرسی به خوبی می‌داند اگر او و جریان متبوعش و آنهایی که در حوزه به ایشان دل بسته است، با بر چسب «جریان » شناخته شوند دیگر نمی‌توانند به راحتی اهداف خود را دنبال کنند. 🔸 در حالی که چند سالی است صریحا از خطر انقلاب زدایی از حوزه و حوزه سکولار سخن می‌گویند، وی می‌کوشد به نفی این مفهوم بپردازد. او در فرازهای مختلف این هدف را دنبال می‌کند. به برخی موارد در ادامه اشاره می‌کنیم: 🔸 او در مطلبی که با هدف حساسیت زدایی از تعبیر حوزه غیر انقلابی به نگارش درآمده است با تحریف صریح اندیشه رهبری فرزانه انقلاب می‌کوشد دو گانه و غیر انقلابی را به کلی انکار نماید. 🔸 وی در یادداشتی با عنوان «حباب انقلابی – غیر انقلابی در قم» می‌نویسد: «چرا آیت‌الله خامنه‌ای از “حوزه انقلابی” سخن می‌گویند؟ 🔹 دوقطبی حامیان و مخالفان نظام در قم “” است؛ حبابی که با قصد بهره‌برداری‌ سیاسی، جریانی، فردی، خویشاوندی یا عدم اطلاع دقیق، تشریح، تعمیق و بزرگ شده است؛ بادکنکی که گاهی در داخل کشور و گاهی در بنگاه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌های خارج از ایران در آن دمیده می‌شود. این دو قطبی گاهی در واژگان مختلف جانمایی می‌شود: حوزه انقلابی/غیرانقلابی، حکومتی/سنتی و… . [این ادعا برآمده از دریافتی میدانی از حوزه است.] 🔸 وی با انتشار مطلبی از محمد جواد فاضل همان هدف را از زبان چهره‌ای سرشناس دنبال می‌کند. وی سخنان استاد فاضل را چنین منتشر می‌کند: «در حوزه ضدانقلاب نداریم». 🔹 «: هرچه فکر می‌کنم منظور این آقایانی که می‌گویند “حوزه سکولار” است را نمی‌فهمم. اولاً سکولار یعنی بی‌دینی و نفیِ دین و ثانیاً از لوازم دیگر آن، جدایی دین از سیاست است. هیچکدام از این دو شاخصه در حوزه نیست… معتقدم ما امروز در حوزه ضدانقلاب نداریم.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850 🆔 @asbaat_ir
📌 5️⃣ پاسخِ پرسش پنجم اسباط/ بخش سوم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش پنجم: 🔟 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب باید در این نمایان شود که بعد انقلاب فقها مسئولیت اجتماعی پیدا کرده‌اند و باید نظام حکومتی اسلام را استنباط و بعد به گفتمان و در نهایت به اجرا برسانند. (نظام آموزشی، اقتصادی و...) 🔸 اما گویا در عمل برای برخی هیچ تفاوتی بین این دو نیست یعنی اگر این فرد به قبل از انقلاب هم برگردد باز همین گونه و با انگیزه‌های فردی درس می‌خواند و به تبلیغ می‌پردازد. 1️⃣1️⃣ خاطره ای از امام خمینی درباره این سوال شما به یادم آمد، امام درباره جو حوزه قبل از انقلاب می‎نویسند: 🔸در مدرسۀ فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‌اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من مى‌گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود. 🔹باز می‎فرمایند: آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانى‏ نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است ... طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ مقدس‏ مآبى و دین فروشى عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‏اند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمى‏دادند، پشتیبان کسانى شدند که تا براندازى نظام و کودتا جلو رفته بودند ... دسته‏اى دیگر از که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مى‏دانستند و سر به آستانۀ دربار مى ‏ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. 🔸درباره وظیفه حوزه بعد از انقلاب و کمک به نظام اسلامی هم می‎فرمایند: ‎روحانیون و علما و طلاب باید کارهاى و اجرایى را براى خود یک امر مقدس و یک ارزش الهى بدانند ... اگر طلبه‏ اى منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالى ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانۀ درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هواى و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir