🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا
🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سالهای ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر #مجله_حوزه که به گفته او از مجلات #روشنفکری به حساب میآمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است.
🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل #مجمع_محققین_و_مدرسین به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب میآمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت:
🔻 «انقلاب اسلامیکه پیروز شد جمعی به این میاندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه #سنتی که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصلاش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند».
🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه #نواندیشانه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد.
🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب #آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن میشود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار میگیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه #تبلیغ را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم
3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظامسازی سیاسی)
🔺 نهضتهای اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام #لیبرال_دموکراسی یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند.
🔺 به عبارت دیگر جنبشهای اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند.
🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل #احزاب و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسیهای پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است.
🔺 به این ترتیب میتوان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی.
🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضتهای اسلامی، #جمهوری_اسلامی_ایران است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیفتر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند.
🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام #مبانی_نظری تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند.
🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت بهعنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایهگذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد.
🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #نائینی اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و #امام_خمینی (ره) با طرح موضوع #ولایت_فقیه شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| هشدار حضرت امام به اشرافیت در حوزه
💠 #امام_خمینی (ره): مبادا توجه به گسترش بناها و ابزار دست و پاگیر اداری، آنان را از مساله اصلی; یعنی #فقاهت باز دارد. رواج فرهنگ عافیتطلبی در نسلهای بعدی اثر بد میگذارد و میراث پیشینیان صالح فراموش میگردد و خدای نکرده بر سر حوزه آن خواهد آمد که نگرانیم!
📚 صحیفه نور، ج 17
#اشرافیت
#حوزه_علمیه
#عافیت_طلبی
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پانزدهم
🔰 #اسلام_رحمانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پانزدهم
🔰 #اسلام_رحمانی!!!
🔸 گرچه واژه اسلام رحمانی مدتها قبل توسط #محسن_کدیور برای تمایز قرائتهای مختلف اسلامی به کار برده شد اما این اصطلاح در چند سال اخیر علاوه بر اینکه در میان حامیان و رهبران و همراهان #جنبش_سبز به وفور به چشم میخورد، توسط حسن روحانی رئیس جمهور در فضای سیاسی کشور نیز استفاده میشود و توسط طیف همفکر و همراه رئیس جمهور با استقبال بسیار گستردهای رو برو میشود.
🔸 یکی از این افراد علی یونسی است. وی که با حکم #حسن_روحانی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی میشود، در نشستها و همایشها بر اسلام رحمانی تأکید میکند.
🔸 به عنوان نمونه علی یونسی 25 آذر 95 در جمع اعضای #مجمع_مدرسین_و_محققین گفت: «باید با تئوریسازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.»
🔸 وی همچنین 30 تیر 97 در دیدار جمعی از مشایخ، علما و صوفیان اهل سنت هندوستان با اشاره به حضور علمای اهل سنت و نمایندگان مذاهب و ادیان مختلف در مناصب تصمیمگیری از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با ارتباط بیشتر علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی بتوانیم چهره واقعی اسلام رحمانی را به جهانیان معرفی کنیم.
🔺 این سخنان علی یونسی نیز مانند دیگر سخنان وی، درحالی مطرح میشوند که #رهبر_معظم_انقلاب 20 تیر 94 در دیدار جمعی از دانشجویان درتبیین واژه اسلام رحمانی فرمودند: «گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای به ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جملهی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان میشنود در نوشتهها و در گفتهها، «اسلام رحمانی» [است].
🔹 خب، کلمهی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانیاش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای #بهشت است، هم دارای #جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یکجور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.
🔹 اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همینطور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمقیابی، کاری است غلط و احیاناً گمراهکننده.
🔹 بعضیها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژهای است برای معارف نشئتگرفتهی از #لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود.
🔹 اگر اسلام رحمانی اشارهی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری #اومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه میگیرد.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔺 قالبهای ترویج ملیگرایی
2️⃣ قومگرایی
🔹ج) #پانکردیسم
🔸 پانکردیسم بر مبنای مولفههای جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربههای تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسانها که در مناطق #کردنشین کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی میکنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته میشوند و با زبان کردی سخن میگویند.
🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق مییافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولتهای متبوع خود گرفتاری درست کردهاند. #انقلاب_اسلامی_ایران نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود.
🔹 د) #پانترکمنیسم
🔸 در سالهای اخیر رگههایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شبنامه علیه #جمهوری_اسلامی میکند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است.
🔸 یکی از آفتهای تفکر #ملیگرایی در هر منطقه آن است که زمینه بهرهبرداری برای #استعمارگران را به وجود میآورد. هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیتهای نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک میکنند. این حکومتها و دولتها هستند که باید با سیاستهای درست، زمینه تحریکپذیری ملیتها را از استعمارگران بگیرند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم
💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار
🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت.
🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس #علوم_عقلیه و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را میتوان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست.
🔸 در این دوران دانش #اصول_فقه به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت.
🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغانها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجستهای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم #فقه_اجتهادی همت گماردند.
🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجستهترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بودهاند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش چهارم
🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده
🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همانجاست.
🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت.
🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد.
🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران میپردازد و با تمجید از #تجدد و #مدرنیسم، به هجو و طرد سنت میپردازد.
🔺 اصلاح دینی و #پروتستانتیسم
🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشههای دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد.
🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را #مارتین_لوتر ایران میدانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد.
🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملیگرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه میکرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که میگوید:
🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کردهاند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروماند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.»
🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیتخواهی و #ناسیونالیسم» در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه میکند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران میداند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت میکند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| افتخار به لباس روحانیت
💠 #شهید_مطهری (ره): استاد دانشگاه بود ... آمد پشت تریبون ایستاد، گفت:
🔹 «من این جمله را با کمال جرات میگویم، اگر برای دیگران لباس روحانیت افتخار است، فلانی {شهید مطهری} افتخار لباس #روحانیت است.»
🔺 آتش گرفتم از این حرف، ایستاده سخنرانی میکردم، رو کردم به آن شخص، گفتم: «آقای فلان! این چه حرفی بود که از دهانت بیرون آمد؟! تو اصلا میفهمی چه داری میگویی؟! من چه کسی هستم که تو میگویی فلانی افتخار این لباس است؟»
🔺 «آقا من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین #عمامه و #عباست ... .»
📚 حماسه حسینی؛ ج 1 ،ص 299
🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_الملّه/ بخش دوم
🔺 مرحوم نائینی در فصل نخست کتاب «تنبيه الامّه و تنزيه المله» در تعریف سلطنت گفته است: «#سلطنت عبارت است از امانتداری نوع و ولایت بر حفظ نظم، نه از باب قاهریت و مالکیت. حکومت مالک مملکت نیست و در همه ادیان بر این مسئله تأکید شده و در اسلام، بیشتر از ادیان دیگر بر این محدودیت تأکید شده است؛ در تشیع به علت حرکت در مرز مقررات و احکام اسلامی و همچنین به علت عصمت ائمه علیهم السلام، و در اهل سنت به دلیل عدم تجاوزان از سنت و سیره نبویه.»
🔺 فصل دوم کتاب، درباره اثبات وجوب محدود کردن سلطنت به قدر امکان است؛ گرچه اصل آن غصب و غیر مشروع باشد. مرحوم نائینی در این فصل برای اثبات این مطلب، سه دلیل آورده است: وجوب #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر، وظایف حسبیه که از این منظر علما باید مراقب باشند تا اختلال نظام پیش نیاید، و تقليل ظلم و تحدید غصب تاجایی که ممکن باشد. وی آنگاه در بحث «تحدید سلطنت» میگوید:
🔹 «مجال شبهه و تشکیک در وجوب تحدید سلطنت جائرة غاصبه از نحوه اولی (#سلطنت_استبدادی) به نحوه ثانیه (#سلطنت_مشروطه) با عدم مقدوریت از ید آن باقی نخواهد بود، چه، بعد از آنکه دانستی که نحوه اولی هم اغتصاب ردای کبریایی (عز اسمه) و ظلم به ساحت اقدسِ احدیت است و هم اغتصاب مقام ولایت و ظلم به ناحیه مقدسه امامت و هم اغتصاب رقاب و بلاد و ظلم درباره عباد است؛ به خلاف نحوه ثانیه که ظلم و اغتصابش فقط به مقام مقدس #امامت راجع و از آن دو ظلم و غصب دیگر خالی است … .»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوازدهم و پایانی
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش دوازدهم و پایانی
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
9️⃣ دروغ پردازی و فضاسازی، ترویج اخبار کذب
🔸 فرید مدرسی که جوانی روزنامه نگار است و حیات صنفی خود را در ویژه بودن و برخورداری از اخبار دسته اول می داند، گاه برای افزودن به جذابیت های خود و خودنمایی بیشتر اقدام به نشر #اخبار_کذب نیز می کند.
🔸 اگر کسی معتقد باشد که هدف وسیله را توجیه می کند، از #دروغ گفتن نیز إبایی ندارد. البته گاه این اخبار غیر واقعی دلایل دیگری داشته است که گاه موجب عصبانیت مدرسی جوان نیز شده است.
🔸 او علاقه شدیدی به تعبیر «#اختصاصی» برای خبرهایش دارد تا همه او را ویژه، برخوردار از خبر های دسته اول و یک مبنع خبری قابل اتکا بدانند. البته در این میان گاه و بیگاه نیز سنگ او به هدف نیز می خورد. در ادامه تنها به یکی از این خبر پراکنی های کذب وی اشاره می کنیم.
🔸 وی در خبری کوتاه نوشت: «#سیدمحمدمهدی_میرباقری به عنوان #امام_جمعه_تهران منصوب میشود.» خبری کوتاه که به سرعت در همه رسانهها پخش شد. خبری که هیچ پایه و اساسی نداشت و حتی آیت الله میرباقری نیز از آن بی خبر بود. اما اصل ماجرا چه بود؟
🔸 فرید مدرسی با رصد جریان انقلابی و آینده این جریان میکوشد چهرههایی را که امکان هدایت و راهبری این جریان را بالقوه و یا نسبتا بالفعل دارا هستند، پیش از آنکه موقعیت تثبیت شدهای بیابند، تخریب کند.
🔸 برای #تخریب این چهرهها ابتدا باید درجه حساسیت نسبت به ایشان را بالا برد و تا حد زیادی آنها را در کانون توجهات قرار داد. سپس در مخاطب حساسیتهایی نسبت به وی ایجاد کرد.
🔸 آیت الله میرباقری که از بدنه اجتماعی خوبی در سطح عموم جامعه و حوزویان برخوردار است، یکی از افرادی است که نگرانی این طیف را برانگیخته است.
🔸 حتی پس از انتشار تکذیبیه رسمی شورای سیاست گذاری أئمه جمعه نسبت به انتصاب ایشان به امامت جمعه تهران، وی اخلاق حرفهای را زیر پا گذاشته و اقدام به انتشار تکذیبیه نکرد.
🔸 فقر اخلاق حرفهای و توسل به اخبار کذب و تخریب رقیب با هر ابزار و ادبیاتی، امری است که این جریان به آن مبتلا هستند.
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش چهارم
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
1️⃣ همان اصل #خشونت_مطلق که قبل از انقلاب در افکارم ریشه دوانیده بود، شدت گرفت و اعتقاد داشتم در همه زمینهها باید در انقلاب اسلامی از خشونت کمک گرفت. حوادث بحرین و اروپا و انفجارات بیرویه و مسلح کردن بی ملاک گروههای افغانی و عراقی و خلیجی از این انحراف سرچشمه گرفته بود.
2️⃣ اینکه هدف وسیله را توجیه میکند. با اینکه در شعار و سخنرانی بر خلاف آن حرف میزدم ولی روش عملیام درست بر خلاف آن بود و برای دستیابی به اهدافم از هر وسیلهای استفاده میکردم. مانند حوادث اختلاف سپاه و کمیته در اصفهان – لنجان و جو تشنج و خشونتی که به #قتل_نفوس_زکیه منتهی شد.
3️⃣ ضعف تعبد و معنويت و پرداختن به تعقل و تجزیه و تحلیل و اینکه همه چیز را با منطق تعقلی باید فهمید که بدنبال انحراف فکری، سخنان مقام ولایت فقیه را نیز با اندیشه و عقل خودم میسنجيدم و نتیجهگیری میکردم.
4️⃣ مطلق کردن مسایل خارجی صدور انقلاب تا آنجا که به مسایل بسیار حساس مانند جنگ و اقتصاد و مشکلات داخلی کشور را یک #جریان_انحرافی میدانستم و اعتقاد داشتم چنانچه همه نیروها و مسئولین در راه انداختن جنبش آزادیبخش در جهان حرکت کنند، مسایل داخلی خودبخود حل خواهد شد لذا چندان اعتقادی به اهیمت جنگ نداشتم و همین امر موجب ارانه تحلیلهای انحرافی شده بود که مثلا این مسئولین کشورند که جنگ را علم کردهاند.
5️⃣ خصلتهای #شیطانی مانند، #قدرت_طلبی که نتیجه غرور و عجب بود. و خود محوری و استبداد فکری، ریا، تکبر، خود بزرگ بینی مرا احاطه کرده بود و منشأ بسیاری از برخوردهای عملیام در قتلها، انباشتن اسلحه و مهمات، افشاگری علیه مسئولین و … از این خصلت شیطان سرچشمه گرفته.
«سند سوم»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش چهارم
🔰 #نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت اول👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش چهارم
🔰#نظریه_پردازی_منفعلانه/ قسمت اول
🔹یکی از موضوعات علمی که این سالها ذهن جامعه معطوف به آن شده، بحث #حقوق_زنان در جامعه اسلامی است. با رخنه و گسترش فرهنگ غرب در جوامع اسلامی و ترجمه علوم انسانی در دانشگاهها، برخی عالمان تحت تأثیر این علوم و جو زدگی جامعه، به تبیین و تطبیق این نظریات با احکام اسلامی پرداختهاند. یکی از افرادی که در حوزه زنان وارد شده و به دادن نظریات #نواندیشانه_دینی مشهور شده سید محمد موسوی بجنوردی است.
🔹در خاطرات وی از ابتدای انقلاب آمده، وی با جسارتی که به خرج داده توانسته #قضات_زن شاغل در رژیم شاه منحوس را به کار برگرداند. او میگوید: «اول که به شورای عالی قضائی رفتم دیدم تمام قضات زن را بازنشسته کردند. به شهید بهشتی گفتم من شما را قبول دارم اما با چه ملاکی این کار را انجام دادهاید؟ چرا زن نمیتواند قاضی شود؟ مگر قضاوت با جنسیت ارتباط دارد؟ قضاوت با علم و تقوا باید انجام شود نه با جنسیت. گفتم اگر قضات زن را برنگردانید من استعفا میدهم.
🔸ایشان آدم روشنی بود. او گفت بله من موافقم. آقای موسوی اردبیلی هم دو به شک بود. آقای #صانعی هم موافق من بودند. همه قضات زن را برگرداندیم. بعد هم در قانون از واژه «هرکس» برای شرایط قاضی شدن نام بردیم. حال میخواهد زن باشد یا مرد. پس ببینید چنین سلیقههایی در بین افراد وجود داشت و چون جوانتر و جریتر هم بودم، وقتی عقیده ام چیزی بود، ساکت نمیماندم».
🔹بحنوردی در واکنش به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها میگوید: #تفکیک_جنسیتی اهانت به مقام زن است و کسانی که به طرح این مسائل در دانشگاهها میپردازند، در تلاشند زن را موجودی بوالهوس تعریف کنند.
🔸او میگوید: در مدتی که در دانشگاهها در مقاطع مختلف تدریس میکنم، در همه کلاسها دخترها و پسرها کنار هم مینشینند. تاکنون در دانشگاه خلافی ندیدهام و میدانم که دانشجویان در کلاس درس تمام هوش و حواس خود را صرف تحصیل میکنند.
🔹موسوی بجنوردی در گفتوگویی درباره موضوع تعدد همسر برای مردان، اظهارنظر کرده و دیدگاهی جدید را در این باره مطرح میکند او معتقد است همسر دوم در شرایط امروز #شبهه_شرعی دارد. و معتقد است که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد و این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است که در آیه قرآن ذکر شده و اما باتوجه به اینکه ما شرایط آن روز را نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم.
🔹 سید محمد موسوی بجنوردی در این گفتوگو تصریح میکند که قباله های 12شرطی ازدواج را وی درست کرده و یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفته است، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد.
🔹 او میگوید: «در اروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد.
🔹او می گوید: یادم است آیت الله #صافی_گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث میشود تا خانم ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار #طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| مرحوم حاج آقا مصطفی رهنما #مبارز_خستگیناپذیر
💠 #امام_خامنهای: تلاش خستگیناپذیر این روحانی پارسا (حجت الاسلام مصطفی رهنما) در مبارزهی قلمی و فکری برای مسألهی #فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهرهئی #نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همهی کسانی که این عالمِ متواضع و پر #استقامت را میشناختند، ترسیم میکرد.
🗓 10 مهر 1392
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_اصیل
#روحانی_مبارز
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش سوم
🔹 تلاشهای عملی برای تشکیل #حکومت_اسلامی
🔺 علاوه بر کوششهای نظری، تلاشهای عملی نیز برای تشکیل حکومت اسلامی انجام شد. در شمال #نیجریه، عثمان دان فُودیو، در آغاز سده نوزدهم میلادی، یک حکومت اسلامی تأسیس کرد که نزدیک به یک سده تداوم داشت.
🔺 در حوزه تسنن، اقدامهای موفق و نیمه موفق دیگری نیز صورت گرفت. در #سودان حسن الترابی، از گروه اخوان المسلمین، به عنوان نظریهپرداز تشکیل حکومت اسلامی، به کمک حسن عمر البشیر حکومت غیر دینی جعفر نُمیری را سرنگون کرد و در آن کشور حکومت اسلامی با داعیة «اجرای شریعت» تشکیل داد.
🔺 در #ترکیه، نجمالدین اربکان، حزب رستگاری ملی (رفاه) را، با اندیشه اعلام نشده (از ترس ژنرالهای ارتش) حکومت اسلامی، تأسیس کرد که با کوشش بسیار و تغییر مکرر شیوه، سرانجام حکومتی ائتلافی با تانسو چیللر تشکیل داد که از بارزترین نمادهای آن بازگرداندن حجاب بانوان، تشکیل نماز جماعت در ادارات و توسعة مدارس امام خطیب بود.
🔺 این راه را حزب فضیلت اسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان تا آنجا ادامه داد که سرانجام اسلامگرایان ترکیه هر دو پست نخستوزیری و ریاست جمهوری را با اتکا به آرای مردم به دست گرفتند.
🔺 در #الجزایر جبهه نجات اسلامی به رهبری عباس مدنی، برای تأسیس حکومت اسلامی شکل گرفت و به سرعت گسترش یافت، بهگونهای که در انتخابات شهرداریها در همه شهرهای الجزایر، اکثریت آرای مردم را به دست آورد.
🔺 در حوزه تشیع، آیت الله #سیدعبدالحسین_لاری، در اوایل سده بیستم میلادی، حکومت اسلامی را بر مبانی #ولایت_فقیه در جنوب ایران تشکیل داد.
🔺 شاید بتوان حکومت #میرزاکوچکخان_جنگلی در چارچوب «حزب اتحاد اسلام» در گیلان را با تسامح، یکی از نمونههای ناقص تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آورد.
🔺 اقدامی ناقص که در زمان ضیاءالحق برای تصویب «لایحه شریعت» در مجلس به عمل آمد و تغییر نام #پاکستان به جمهوری اسلامی پاکستان میتواند بخشی از کوششهای صورت گرفته برای تأسیس حکومت اسلامی بهشمار آید.
🔺 افزون بر این موارد نمونههای دیگری را در جنبشهای اسلامی میتوان یافت که علی رغم تفاوتهای فراوان در مبانی سیاسی، فقهی و دینی در برپایی حکومت اسلامی مشترکند، مانند #طالبان، #داعش و یا زیدیه در یمن.
🔺 در مجموع با دیدی بسیار کلان و کلی میتوان گفت امروز به لحاظ مفهومی، جنبشهای اسلامی در سطح سیاسی و فکری در آرزوی برپایی حکومت اسلامی «اشتراک اعتقادی یا ایدئولوژیک دارند».
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پاسخِ پرسش ششم اسباط
🔹 سؤال: وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشود و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ زمان ما، زمان گذشته نیست که حوزه جزیرهای جدا از جامعه و جریانهای سیاسی و اجتماعی باشد، امروز حوزه نیازمند یک مرکز بزرگ جریانشناسی است، نیازمند ایجاد میزهای جریانها و کرسیهای شخصیتشناسی است، آن هم زیر نظر بزرگان حوزه.
🔹 باید جمعی هر ماه و حتی هر هفته نتایج بررسیهای خود درباره جریانهای فکری، اعتقادی و سیاسی و حتی اقتصادی داخل حوزه را در اختیار مسئولان و بزرگان حوزه قرار دهند، تا حداقل بدانند در کدام جلسه شرکت کنند، با کدام افراد ملاقات کنند، با کدام ادبیات حرف بزنند. چرا باید ما شاهد دیدن فلان عکس فلان مسئول حوزه در نشست و موسسه مخالف نظام باشیم!!
🔹 چرا باید فلان مسئول حوزوی در افطاری فلان جریان کذایی شرکت کند، مقصر کیست؟ این آقایان یا مشاوران و مطلعان آنان؟ یا نبود یک مرکز جریانشناسی؟
2️⃣ به نظر من تا جریانی و یا گروهی بر علیه اصل حوزه و اصل نظام حرکتی نکرده، نباید با آنها برخورد شود، نباید با آنها کاری داشت، باید زیر نظر داشت، باید بصیرت افزایی کرد اما برخورد نه، برخورد با آنها هم باید با دلیل و منطق و از داخل حوزه باشد، اگر افاقه نکرد، تجمع برقرار کرد، در تجمعات هم باید جلو افراد افراطی را گرفت.
3️⃣ متأسفانه کار حوزه شده، نشستن و تماشاکردن و گاهی خودشان هول دادن بعضی از طلبههای جوان به جلو برای تابلو شدن.
🔹 فلان طلبه جوان را با یک صحبتهای زیبا و یک کتاب و یک نظریه نیمبند بزرگ میکنند، حلوا حلوا میکنند، او را فاضل میخوانند، از آن طرف هم این مجلههای حوزه که ماشاء الله کم هم نیستند از چپ و راست عکسش را میزنند و دکتر دکتر مینویسند، چند سال که میگذرد همینها با شخصیت کاذبی که پیدا کرده و غرور علمی، میافتند به جان حوزهها و بزرگان. آقایان حوزوی هم که برنامهی تربیتی و اخلاقی برای آنها ندارند، هرکدام میشوند یک خرده جریان.
🔹 سروران گرامی، اگر برنامه برای این پیش فعالان حوزوی ندارید، لااقل بزرگشان نکنید!!
🔹 یکی از تغییرات ساختار حوزه مینویسد؟! یکی از تغییر لباس روحانیت میگوید؟! ... بابا چه خبر است، ببینید امام و رهبری و سایر بزرگان حوزه چه فرموده و میفرمایند!
4️⃣ فعلا که در هر خیابان و کوچهای پشت سرهم بیت و موسسه و مدرسه باز میشود، خدا به جریانشناسان آینده حوزه رحم کند؟!
5️⃣ برخورد با بعضی از جریانها، فقط و فقط تدبیر میخواهد و تدبیر، مدیریت میخواهد و مدیریت اما کو تدبیر؟ کو مدیریت؟
6️⃣ بعضی برخوردهای افراطی با بعضی از جریانها موجب بزرگشدن آنها میشوند، بعضی عمدا حرف میزنند، عمدا نشست برگزار میکنند، عمدا خودزنی میکنند تا بزرگ شوند، دیده شوند این طلبههای انقلابی چرا گاهی در زمین آنها بازی میکنند؟
7️⃣ فقط باید با جریانهایی که امام و رهبری برخورد کرده و میکنند، برخورد کرد، بقیه حاشیهسازی است.
🆔 @asbaat_ir