eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
664 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | عزم راسخ در 💠 (ره):‌ رژيم پهلوی اين بار به حيله‌اى متوسل گرديد تا آتش مخالفت امام با را سرد كند، از اين رو كسى را كه قدرى بين مردم «وجيه المله» بود نزد ايشان فرستاد. اما (ره) چون مى‌دانست منظور رژيم از اين موضوع چيست وى را اصلا به حضور نپذيرفت. 🗓 به مناسبت 4 آبان سالروز افشاگری امام خمینی (ره) درباره كاپيتولاسیون 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی 🔰 امام حسن (ع) حافظ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی 🔰 امام حسن (ع) حافظ 🔸 در کتاب‌های تاریخ، چیزهایی نوشتند که اگر بخواهیم آنها را بگوییم، خیلی طول می‌کشد. از زمان خود هم شروع شد. معاویه را معروفش کردند؛ یعنی مورخان نوشتند که او آدمی حلیم و باظرفیت بوده و به مخالفانش اجازه می‌داده که در مقابلش حرف بزنند و هرچه می‌خواهند، بگویند. 🔸 البته در برهه‌یی از زمان و در اوایل کارش، شاید همین‌طور هم بوده است؛ لیکن در کنار این بُعد، ابعاد دیگر شخصیت او را کمتر نوشته‌اند: این‌که او چه‌طور اشخاص و رؤسا و وجوه و رجال را وادار می‌کرد که از عقاید و ایمان خودشان دست بکشند و حتّی در راه مقابله‌ی با حق، تجهیز بشوند. اینها را خیلی‌ها ننوشته‌اند. البته باز هم در ثبت است و همین‌هایی را هم که ما الان می‌دانیم، باز یک عده نوشته‌اند. 🔺 مردمانی که در آن دستگاه‌ها پرورش پیدا می‌کردند، عادت داده می‌شدند که هیچ‌چیزی را برخلاف میل و هوای ، بر زبان نیاورند. این، چه جامعه‌یی است؟! این، چه‌طور انسانی است؟! این، چه‌طور اراده‌ی الهی و اسلامی در انسان‌هاست که بخواهند مفاسد را اصلاح کنند و از بین ببرند و جامعه را جامعه‌یی الهی درست کنند؟ آیا چنین چیزی، ممکن است؟ 🔺 این جریان، همین‌طور ادامه پیدا کرد. در کنار این، جریان مسلمانیِ اصیل، جریان ، جریان اسلام قرآنی – که هیچ‌وقت با آن جریان حاکم، اما ضد ارزش‌ها کنار نمی‌آمد – نیز ادامه پیدا کرد که مصداق بارز آن، ائمه‌ی هدی‌ (علیهم‌الصّلاةو السّلام ) و بسیاری از مسلمانانِ همراه آنان بودند. 🔺 به برکت امام حسن مجتبی‌ (علیه الصّلاةوالسّلام)، این جریان ارزشی ، اسلام را حفظ کرد. اگر امام مجتبی‌ این را انجام نمی‌داد، آن اسلام ارزشیِ نهضتی باقی نمی‌ماند و از بین می‌رفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا می‌کرد. 🔺 وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی‌ (علیه‌السّلام) غلبه پیدا کند. همه‌ی عوامل، در جهت عکس غلبه‌ی امام مجتبی‌ (علیه‌السّلام) بود. معاویه غلبه پیدا می‌کرد؛ چون در اختیار او بود. 🔹 اگر امام حسن (ع) صلح نمی‌کرد، تمام ارکان (ص) را از بین می‌بردند و کسی را باقی نمی‌گذاشتند که حافظ باشد. همه چیز بکلی از بین می‌رفت و ذکر اسلام برمی‌افتاد و نوبت به جریان هم نمی‌رسید. 🔹 اگر بنا بود امام مجتبی‌ (علیه‌السّلام)، جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، (ع) هم باید در همین ماجرا کشته می‌شد، اصحاب برجسته هم باید کشته می‌شدند، «»ها هم باید کشته می‌شدند، همه باید از بین می‌رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت‌ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشیِ خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمی‌ماند. این، حق عظیمی است که (علیه‌الصّلاةوالسّلام) بر بقای اسلام دارد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| تفاوت سیره پیامبر در مواجهه با دشمنان حکومت اسلامی 💠 #امام_خامنه_ای: دشمنانی بودند كه از ناحیه‌ی آن‌ها حكومت و #نظام_اسلامی و جامعه‌ی اسلامی مورد تهدید جدّی واقع نمی‌شد {پيامبر كاری به كارشان نداشت و نسبت به آن‌ها آسان‌گیر بود} اما پیامبر با دشمنانی كه از ناحیه‌ی آن‌ها خطر وجود داشت، به شدّت #سخت_گیر بود. همان آدم مهربان، همان آدم دل‌رحم، همان آدم‌ پرگذشت و بااغماض، دستور داد كه خائنان #بنی_قریظه را كه چند صد نفر می‌شدند در یك روز به قتل رساندند و #بنی_نضیر و #بنی_قینقاع را بیرون راندند و #خیبر را فتح كردند؛ چون این‌ها دشمنان خطرناكی بودند. 🗓 ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ بیانات در خطبه‌های نمازجمعه تهران‌ 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش نخست 🎙 | چرایی وجود جریان‌های مختلف در حوزه علمیه حجت الاسلام والمسلمین غفاری‌فر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش نخست 🎙 |چرایی وجود جریان‌های مختلف در حوزه علمیه : 🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاری‌فر در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص چرایی وجود جریان‌های مختلف در حوزه علمیه و گاه متعارض با حرکت آن گفت: 🔸 چه در محیط دینی و چه غیردینی در طول تاریخ وقتی یک پدیده به وجود می‌آید، به خاطر تفاوت دریافت‌ها، زمینه‌ها، علاقه‌ها، عُلقه‌ها، خودبه‌خود در مسیر زمان متشتّت می‌شود؛ یعنی یک عاملی، عامل می‌شود و یک عده‌ای را دورهم جمع می‌کند، بعد به آن نقطه اولیه که رسیدند پس‌ازآن و در طول زمان برای استمرار متشتت می‌شوند. 🔸 وقتی قرآن می‌خواهد داستان (ع) را توضیح دهد، پیامبری که ۹۵۰ سال پیامبری کرد، تلاش کرد و عده‌ای را دور خود جمع کرد، آن‌هم با امداد الهی نهایت پیروز شد، جمعیت خُلّصی را که گرفته بود و آورده بود و این را شروع کرد، وقتی از کشتی پیاده شدند و مدتی گذشت، قرآن می‌گوید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» یعنی آرام‌ آرام دسته‌ دسته شدند. 🔸 در داستان (ع) نیز می‌خوانیم، وقتی ‌که حضرت موسی(ع) بعد از آن همه‌ مبارزه را ساقط کرد؛ آن طرف که می‌روند یک‌دفعه مردم یادشان می‌افتد که ‌ای کاش ما هم مثل این‌ها یک بُتی داشتیم. 🔸 پس همیشه پدیده‌های متنوّع می‌شوند؛ از داستان انبیاء (ع) که بیرون بیاییم، در محیط پیرامون خودمان که بیاییم، روز اول وقتی پدر و مادر که می‌خواهند شکل بگیرند، پسر و دختر با هم ازدواج می‌کنند که آن پسر، پدر خانواده و آن‌ دختر هم، مادر خانواده است، با هم سه خانواده در کنار هم هستند: این خانواده تازه تاسیس، خانواده عروس و خانواده داماد؛ بعد آهسته‌ آهسته اشتها عوض می‌شود و یا مایل به راست و یا چپ می‌شوند؛ یا پدرخانمی می‌شوند، یا پدرشوهری می‌شوند. 🔸 این اساس است، علت چیست؟ علت این است که ما اراده و اختیار داریم، تنوّع دریافت داریم، تنوّع برداشت داریم، تنوّع خواهش‌ها داریم، تنوّع تربیتی داریم؛ پس این مقدمه اول؛ کسی که بعداً می‌خواهد حرف ما را گوش کند، یک‌دفعه شُکّه نشود، همیشه پدیده‌ها هیچ‌وقت به همان شکلی که به وجود آمده‌اند باقی نخواهند ماند. 🔸 یا جامعه روحانیت هم به همین شکل است؛ یعنی در هر دوره‌ای از زمان انقلاب اسلامی را که نگاه کنید، همین مشکل را مشاهده می‌کنید. 🔸 فرض بفرمایید می‌گوییم دوره مرحوم وحید بهبهانی، دوره مرحوم شیخ انصاری، دوره شهید اول، دوره علامه حلی؛ یعنی یک نیازهایی موجب می‌شود، یک گُل‌هایی شکوفا شوند، ذیل آن‌ها شاخه‌هایی رشد کند و در مسیر زمان متنوع می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش یازدهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت ششم 🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران #صفویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش یازدهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت ششم 🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران 🔺 هر چند در عرف قديم، اهل عرفان بین و تفاوتی قائل نبودند و این هر دو خوب یا بد، بیشتر یک چیز شمرده می‌شد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که در طول تاریخ پاره‌ای از ملاحظات اجتماعی سبب تحولات و تغییراتی در کاربرد واژه‌های مذکور شد و حساب «عارفان» از «صوفيان » را جدا نمود. 🔺 به گونه‌ای که یکی بار مثبت و دیگری بار منفی به خود گرفت. پاره‌ای رفتارهای زشت برخی از صوفیان، از جمله -قزلباش در این جداسازی‌ها و نیز در واکنش‌های تند عالمان شیعی نسبت به تصوف بی‌تأثیر نبود. 🔺 بحث ما درباره عرفان در حوزه اصفهان به عصر صفویه و پس از آن مربوط است. البته ردّپای عارفان مسلمان اصفهانی را می‌توان از همان قرون اولیه اسلامی در این شهر دید که یا مانند محمد بن يوسف بن معدان بن سلیمان معروف به عروس الزهاد (۱۸۴) پیرو مکتب زهد کوفی بوده‌اند یا مانند محمد بن يوسف بنا (۲۸۶) صاحب کتاب «معاملات القلوب» و شاگردش على بن سهل اصفهانی (۳۰۷) و سبط او حافظ ابونعیم اصفهانی (۴۳۰) از مشایخ صوفیه بوده‌اند. 🔺 همچنین می‌توان پیش از عصر صفوی از خاندان به ویژه افضل الدین ابوحامد صاحب و نواده او صائن الدین علی ترکه اصفهانی (۸۳۵) صاحب یاد کرد که آثار مهمی در مباحث عرفان نظری نیز داشته‌اند. 🔺 از میان سلسله‌های معروف صوفیه در اصفهان تا قبل از حکومت صفویان نیز می‌توان به سلسله‌های و اشاره کرد. از جمله صوفیان و عارفان متعلق به آنها مسعود بن عبد الله بيضاوی معروف به بابا رکنای شیرازی (۷۶۹) بوده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
📌 پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش نخست 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شوند و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ قطعاً فضای حج برای تشیع و روحانیت فضایی کاملاً بسته برای نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انقلاب اسلامی بود، خداوند این فضا را با راهپیمایی عظیم اربعین در اختیار ما قرار داده است، نباید این هدیه الهی را به راحتی از دست بدهیم و کفران نعمت کنیم. 2️⃣ شیعیان یک جایی را برای ابراز محبت به همدیگر و با خبرشدن از حال همدیگر می‌خواستند که حالا تبدیل شده است به با خبرشدن مسلمانان از همدیگر، این گام اول برای برداشتن بنیان تمدن اسلامی است. 3️⃣ اگر کسی خیال کند که مخالفان اسلام عاشورایی، اسلام ظلم ستیز و اسلام مهر و محبت و مروّت به فکر کمرنگ کردن این حماسه نیستند سخت در اشتباه هستند، نقشه ها آغاز شده است، باید مواظب آنها بود به خصوص نفوذی‌ها در داخل موکب‌ها و ... . 4️⃣ از نقش روحانیت پرسیده بودید باید عرض کنم همین چند روز پیش ستاد اربعین بعد از اعلام پایان برنامه‌هایش، شروع به برنامه‌ریزی برای سال آینده کرد، البته وظیفه روحانیت کمک کردن به این ستاد در امور آسایش و آرامش زائران است اما وظیفه اصلی او چیز دیگری است، وظیفه او بالا بردن معرفت، مبارزه با خرافه، جلوگیری از افراط و تفریط‌ها است. راستی در حوزه علمیه ما چنین ستادی داریم که روحانیون تجربه‌های خود را به آنها بدهند و آنان برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند یا نه، باز وظیفه روحانیت فقط موکب‌داری است؟!!! 5️⃣ حضرت آقا در فرمایشاتشان اشاره ای به ورود اهل علم و معرفت به مسئله اربعین داشتند این را حتما جدی بگیرید تا این مسئله جدی گرفته نشود، گام برداشتن و سخن گفتن از تمدن اسلامی و رابطه آن با اربعین کار را به جایی نمی رساند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش پنجم 🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با #بنی_صدر در مخالفت با #حزب_جمهوری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با در مخالفت با 🔺 تهرانی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از کاندیداتوری بنی صدر حمایت کرد و در همین رابطه در سفری که به تهران رفته بود گفت: 🔸 «بنده عقیده ام این است که بنی صدر از همه اینها شایسته‌تر است. این را اینجا به جوان‌ها هم گفتم در مشهد هم گفته‌ام چرا، چون که ایشان استقلال فکری دارد وابسته به حزب یا گروه خاصی نیست که منعکس کننده خواسته‌های همان گروه باشد. چون رئیس جمهور باید منعکس کننده خواسته تمام ملت باشد. بنی صدر بخاطر استقلال فکری حاضر است او را بکشند یا حتی به زندان افکنند و یا از ایران بیرونش بیاندازنند ولی فکر و ایده گروه و دسته خاصی را نپذیرد!» 🔺 شیخ علی تهرانی به عنوان نماینده امام و نیز با توجه به جایگاه منحصر به فردش در مشهد، با کمک دوستان خود، با جمع‌آوری اسناد و مدارکی علیه به تقابل با رهبران حزب جمهوری و کاندیدای آنان رفت. 🔺 تهرانی چندی قبل از این اقدام خود، در مسافرتی که به تهران کرد دیداری هم از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به عمل آورد و به دنبال این دیدار اعلام شد که دانشجویان مستقر در سفارت اسنادی را در رابطه با ارتباطات چند تن از روحانیان اعضای شورای انقلاب به ایشان داده‌اند که به آیت الله بدهد. 🔺 شیخ علی تهرانی در مورد ارتباط دو عضو با ماجرای ارتباطات امیر انتظام اظهار داشت، من صريحا نمی‌گویم که این دو نفر آقایان بهشتی و رفسنجانی هستند و تا به حال اسم این دو نفر را نیاورده‌ام. البته نمی‌گویم نیستند و نفی نمی‌کنم!» 🔺 شیخ علی تهرانی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور وقت _بنی صدر_ نسبت به روند دادگاه و محاکمه و متهم کردن وی به برای سازمان اطلاعات مرکزی اعتراض کرده و خواستار دخالت بنی صدر در روند محاکمه شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حاکمیت حق و عدالت اساس #سیره_سیاسی پیامبر اکرم (ص) 💠 آیت الله #سیدجعفر_مرتضی (ره): یکی از اصولی که در حکومت پیامبر مورد توجه قرار گرفت اصل حاکمیت #حق و #عدالت است. پیامبر در سیره سیاسی خویش ثابت کرد که برای خروج از بسیاری خط قرمزها، نیازمند رعایت حق و پذیرش حاکمیت عدالت در روابط #فردی و #اجتماعی هستیم. #عدالت_اجتماعی #نظام_اسلامی #حکومت_نبوی #حاکمیت_حق 🆔 @asbaat_ir