eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
664 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 #توطئه_انگلیس برای انحراف #مشروطه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 برای انحراف 🔺 (ره) علت انحراف نهضت مشروطه را توطئه انگلستان می‌داند: «توطئه‌ای که دولت استعماری انگلیس در آغاز مشروطه کرد، به دو منظور بود؛ یکی، که در آن موقع فاش شد، این بود که نفوذ را در ایران از بین ببرند و دیگری همین که با آوردن قوانين غربی، را از میدان عمل و اجرا خارج کنند … . 🔸 شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، می‌بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست‌هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم‌بندی کرد. 🔸 نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ یک دسته طرفدار مشروطیت و یک دسته دشمن مشروطه؛ علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه؛ اهل منبر، یک دسته بر ضد مشروطه صحبت می‌کردند، یک دسته بر ضد استبداد. 🔸 در هر خانه‌ای دوتا برادر اگر بودند مثلا، در بسیاری جاها این مشروطه‌ای بود، آن مستبد، و این یک نقشه‌ای بود که نقشه هم تأثیر کرد و نگذاشت مشروطه به آن طوری که علما[ی] بزرگ طرحش را ریخته بودند عملی بشود. 🔸 به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند، به دست یک عده کوبیده شدند تا آنجا که مثل مرحوم حاج در ایران برای خاطر اینکه می‌گفت باید «» باشد و آن مشروطه‌ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. در مشروطه، در عین حالی که ابتدایش نبود این مسائل.» 🔺 ایشان در جای دیگر می‌فرماید: «در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند. 🔸 در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد؛ ایجاد کردند در بین آنها … که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و یک دسته اهل منبر مستبد بودند و در خانه‌ها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود. 🔸 ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون بیفتد اشخاصی یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد، در ایران اتفاق بیفتد.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش هفتم 🔰مهمان ویژه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش هفتم 🔰مهمان ویژه 🔺 شیخ علی تهرانی به دنبال فرار بنی صدر و پس از خروج سران از کشور، در حالی که در مشهد بازداشت بود بصورت عجیبی از فرار کرد و در فروردین ۱۳۶۳، مخفیانه به گریخت؛ به محض ورود تقاضای پناهندگی سیاسی نمود که مورد پذیرش رژیم بعثی عراق واقع شد. 🔺 وی پس از استقرار به عنوان سخنگوی رژیم عراق، تبلیغات علیه جمهوری اسلامی و مسئولین نظام را آغاز کرد. یک سال بعد همسرش نیز محل سکونت خود را به قصد ترک کرد و از آنجا به عراق رفت. 🔺 2 اردیبهشت ۱۳۶۴، خانم بدری خامنه‌ای (همسر شیخ علی تهرانی) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد حضور یافت. وی در این کنفرانس گفت که به همراه ۳ دختر و ۲ پسرش برای پیوستن به پدرشان از میان جبهه ایران-عراق فرار کرده و به عراق آمده است و فاقد پاسپورت است. 🔺 در کتاب امید و دلواپسی – خاطرات سال ۶۴ – درباره این موضوع و ناراحتی آیت الله خامنه‌ای می‌گوید: «آقای خامنه‌ای با ناراحتی، خبر فرار [خانم بدری حسینی خامنه‌ای] خواهرشان را – که همسر شیخ علی تهرانی است – با پنج فرزندش، از کشور دادند. از ترکیه اطلاع رسیده است که او اکنون در ترکیه است ولی می­خواهد به عراق برود.» 🔺 شیخ علی تهرانی مهمان ویژه صدام حسین بود و در باغی بزرگ در بغداد به سر می‌برد؛ و در آنجا برای سال‌های طولانی در رادیو فارسی زبان بغداد مشغول به تبلیغات ضد جمهوری اسلامی بود. رژیم صدام از سخنان شیخ علی تهرانی علیه (ره) و ، برای شکنجه روحی اسرای ایرانی در بند استفاده می‌کرد. 🔺 در کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره این ماجرا آمده است: «علی تهرانی در تابستان سال ۱۳۶۳ پس از فرار از کشور، در مصاحبه‌ای با هفته نامه آلمانی اشپیگل به دروغ‌گویی پرداخت، از جمله گفت: «آقای رفسنجانی به من گفته است که اگر ما عراق را به دست آوریم، دو کشور ما به ­صورت یک کشور و آن هم بزرگترین صادرکننده ، درخواهد آمد. ما جمعا شصت میلیون جمعیت خواهیم بود و قدرت عظیمی در اقتصاد جهانی خواهیم داشت.» 🔺 سخنان تهرانی از رادیو فارسی زبان بغداد در بین سران نظام جمهوری اسلامی انعکاس خبری خاصی دارد. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در این رابطه می‌گوید: « عصر، آمد و راجع به اظهارات بی اساس على اقا تهرانی از رادیو بغداد و فحاشی‌های او گزارش داد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش سیزدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 🔹 رویکرد روشنفکری و دفتر تبلیغات در دو سرفصل «عملكرد» و «نشریات و مجلات» مورد بررسی و کنکاش قرار می‎گیرد. 1️⃣ 🔹1.2. دلجویی از صاحب کتاب 🔸 مرحوم یکی از چهره‎های بسیار حاشیه‎ساز در عرصه فکر و قلم است که با انتشار کتاب مطرح و مشهور شد. 🔸 او با تردید در علم امام به حقایق عالم و تفسیر قیام (علیه السلام) با این مبنا، با موج وسیعی از انتقادات و جوابیه‎ها روبرو شد. 🔸 وی بعد از انقلاب نیز با نگارش کتاب "" موجب براشفتگی دلسوزان نظام و به ویژه حضرت امام می‌شود. 🔸 وی در این کتاب به شدت از ولایت انتخابی فقیه و نقش مردم در مشروعیت‌دهی به آن، حمایت می‎کند. هنگامی که این کتاب به رؤیت حضرت امام (ره) می‎رسد، دستور می‎دهد که این کتاب باید شود. 🔺 نکته بسیار مهم و غیر قابل اغماض در این رابطه انتشار این کتاب توسط دفتر تبلیغات است. دفتر تبلیغاتی که با هدف نشر و گسترش مبانی انقلاب و مواضع حضرت امام(ره) تأسیس شد. 🔺 جالب‎تر از انتشار کتاب حکومت صالحان توسط دفتر تبلیغات، مواجهه بعدی برخی از اعضای دفتر با ایشان است. جعفری گیلانی که عضو هیئت مدیره دفتر است، اذعان دارد مرحوم صالحی از این برخورد حضرت امام(ره) رنجیده خاطر می‎شود، لذا ایشان را به دفتر تبلیغات آوردیم تا هم دلجویی از ایشان بشود و هم بتوان با این کار کمکی به مرحوم هاشمی در تنظیم تفسیر راهنما کرده باشیم. 🔺 در این خصوص می‎گوید: «من آن زمان مجلس در خدمت ایشان (مرحوم ‎رفسنجانی) بودم اما با دفتر تبلیغات هم ارتباط داشتم و چند روز در هفته را اینجا بودم. 🔸 یک روز آقای (از مسئولین دفتر تبلیغات) آمد و گفت که برویم پیش آقای هاشمی، رفتیم و ایشان هم ناهار ما را در مجلس نگه داشت. در آنجا گفت فلانی غصه دل من این است که نمی‌دانم این یادداشت‌هایی که در زندان تهیه کردم را چه کار کنم، خودم هم نمی‌رسم. بعد چند نفر از رفقا را اسم برد که به فلانی دادم نتوانست کاری بکند، به فلانی دادم نتوانست کاری بکند. چه کار کنم؟ 🔸 بنده به ایشان گفتم بده به من تا برای شما تنظیم ‌کنم. رفت و یک کارتن را بغل کرد و بیست و یک دفتر و فیش را کنار اتاقش گذاشت و ما هم برداشتیم و آوردیم قم و این ما از برکت آن ملاقات و آن جریان به وجود آمد. عده‌ای از دوستان را آنجا جمع کردیم تا آن فیش‌ها را تنظیم کنند. 🔸 رفتم سراغ آشیخ نعمت‌الله صالحی، نویسنده کتاب شهید جاوید که پس از آن جریان منزوی شده بود. کما این که کتاب دیگری نوشته بود به نام حکومت صالحان، این را انتشارات ما چاپ کرده بود، بعد امام که دیده بود، دستور داده بود که آن را کنید، خمیر کردیم. او رنجیده شده بود. 🔸 ایشان را آوردیم یک اتاق به او دادیم با امکانات که اصلاً تصورش را نمی‌کرد. بالاخره ایشان با این که مریض بود اما جدی کار کرد و در واقع تکمیل فرهنگ قرآن و از برکت وجود ایشان است». 🔸 بها دادن به مرحوم صالحی كه با انتشار کتاب‎هایی مانند شهید جاوید و حکومت صالحان در طیف روشنفکری درآمده بود آن هم با رفتار تندی که (ره) نسبت به کتاب حکومت صالحان داشتند و دستور خمیر کردن آن را صادر کرده بودند همه مؤید این مطلب است که دفتر تبلیغات گرچه در ابتدای تشکیل هدفش انتشار افکار حضرت امام(ره) بود اما هرچه جلوتر می‎رود این هدف بیشتر به شعار شباهت پیدا می‎کند تا تحقق عینی در عرصه عمل. از همین رو شکاف و زاویه دفتر تبلیغات با افکار و اندیشه حضرت امام روز به روز بیشتر می‌شد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش هشتم 🔸 #میرزا_ملکم_خان ♦️ #سفیر رشوه‌گیر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش هشتم 🔸 ♦️ رشوه‌گیر 🔻 این غرب­زده، بی­‌شرمانه ، اقتصادی و فرهنگی ایران را به غرب توصیه می­‌کند. به نظر او «ما حق اختراع نداریم و باید از صنایع باروت گرفته تا کفش­دوزی، از غربیان سرمشق بگیریم…» و «ملل یوروپ هر قدر که در کارخانجات فلزات ترقی کرده‌­اند، صد مراتب بیشتر در این کارخانجات انسانی پیش رفته‌­اند.» 🔻 بنابراین، او راه نجات کشور را در وابستگی بی­ چون و چرا به می­‌داند و بدگمانی دولت، علما و مردم ایران به استعمارگران و کمپانی­‌های خارجی را سد راه پیشرفت کشور اعلام می­‌کند؛ آنجا که می نویسد: 🔻 بدگمانی و احتراز ما از کمپانی­‌های خارجه تا امروز، دلیل بی­ علمی و سد آبادی ایران بوده، باید از روی اطمینان علم این سدها را برداشت …. کمپانی­‌ها بدون امتیازات دولتی به ایران نخواهند آمد. دولت ایران هر قدر که بتواند باید به کمپانی­‌های خارجه امتیاز دهد. 🔻 دولت ایران باید خیلی متشکر باشد و خوشوقت باشد که کمپانی‌­های خارجه با احتمال بسیار مهم، سرمایه­‌های مادی و علمی خود را بیاورند. 🔻 ملکم ­خان در دوره ، دو بار مورد خشم پادشاه قرار گرفت: بار اول به دلیل تأسیس فراموش­خانه و دوم، به سبب دریافت رشوه. 🔻 بار اول دستگیر شد و به تبعید گردید؛ ولی با وساطت میرزا حسین­ خان مشیرالدوله (سپهسالار) مورد عفو قرار گرفت و ایران در مصر شد. 🔻 او پس از انتصاب به وزارت خارجه و سپس صدارت اعظمی، ابتدا به عنوان مشاور وی و سپس سفیر ایران در منصوب شد. 🔻 در همین زمان، پس از دریافت چهل هزار لیره رشوه به تهران احضار گردید که از آمدن امتناع ورزید و با وساطت دوستانش، پنج سال دیگر سمت خود را حفظ کرد. 🔻 وی همچنین مقدمات اعطای را فراهم ساخت و برای تامین مخارج سفر سوم شاه به اروپا به ناصرالدین شاه پیشنهاد داد که قرارداد (بخت ­آزمایی) را به شرکتی انگلیسی بدهد که با توجه به مخالفت­‌ها در ایران، این قرار داد امضا نشد و آبروریزی برای شاه را در پی داشت؛ از این رو ملکم ­خان از چشم شاه افتاد. 🔻 پس از مرگ ناصرالدین شاه و در دوران مظفرالدین شاه، ملکم سفیر ایران در (رم) شد و تا پایان عمر در سال ۱۹۰۸م. در این سمت باقی ماند و در همان جا درگذشت. 🔻برخی منابع نیز مرگ او را در ۷۲ سالگی در نوشته­‌اند. ملكم در روزنامه قانون، که پس از مورد خشم قرار گرفتن ناصرالدین شاه در لندن منتشر می­‌کرد، به انتقاد شدید از حکومت استبدادی می­‌پرداخت و معتقد بود این نظام حکومتی باید تغییر کند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش نخست 🔰 حامیِ بنی‌صدر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔰 حامیِ بنی‌صدر 🔸 سید حسین خمینی تنها فرزند ذکور و نوه سید روح­ الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و است. وی در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و دارای ۳ فرزند به نام‌­های مهدی، محمد، على است. 🔸 بهمن ۵۷ بود که طبق معمول بسیاری از مردم برای دیدار با (ره) به مدرسه رفاه رفته بودند که صدای بلند مشاجره از اتاق امام خمینی به گوش رسید. 🔸 شخصی یکریز در حال انتقاد از عملکرد بعضی از جریان­‌های انقلابی و از سویی دیگر حمایت از بود. حجت­ الاسلام خلخالی به سرعت به اتاق امام وارد شدند و شخص مذکور را به زحمت سوار ماشین کردند. 🔸 انحراف و بی‌­تقوایی سید حسین بر امام چون روز نمایان شده بود. چند روز بعد امام در نامه­‌ای را بر سید حسین خمینی اعلام نمود. امام ورود یک چنین افرادی را به سیاست برای کشور خطرناک می­‌دیدند و مثل همیشه پیش ­بینی امام درست از آب در آمد. 🔸 سید حسین خمینی هنگام انقلاب اسلامی در عنفوان جوانی قرار داشت و با سرنگونی رژیم مخلوع از به ایران بازگشت، وی از همان ابتدا در طیف ابوالحسن بنی­صدر و حامیان مجاهدین خلق قرار گرفت و حتی در مقابل چهره­هایی نظیر علی اکبر ، و عبدالرحیم موضع­گیری نمود. 🔸 حمایت وی از سازمان آن­قدر شدت یافت که وی در اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ و در کوران تیره شدن روابط بنی­صدر و با امام (ره) و به طبع آن عزل بنی­صدر، طی یک سخنرانی در مشهد از بنی صدر حمایت نموده و به انتقاد از و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و توهین به پرداخت. 🔸 هاشمی در کتاب خاطرات خود با عنوان عبور از بحران درباره این ماجرا چنین می­نویسد: «ساعت هفت صبح جلسه هیئت رئیسه داشتیم؛ در آن جلسه، سخنرانی پریروز حسین آقای خمینی در مشهد مطرح و به همه مطبوعات اطلاع داده شد که حرف­های او را ننویسند. 🔹 ظهر، احمد آقای خمینی و آقای صانعی ناهار را مهمان من بودند؛ در مورد حسین آقا و صحبت­های مشهد بحث شد؛ باید به هر نحو که شده سعی کنیم که محفوظ بماند؛ برخورد را صلاح ندانستیم و راه ارشاد را پیشنهاد کردیم.» 🔸 سید حسین از سال ۱۳۸۴ به کشور بازگشته است و در حال حاضر در شهر تحت نظارت است، اما از ادعاها و رفتار عجیب خود دست برنداشته و باز هم در ادامه جنگ روانی خود مدعی شده است که می­خواهد اسنادی را از چگونگی کشته شدن پدرش – لابد به دست پدربزرگش یا اطرافیان او- منتشر کند! ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
#لوح_نگاشت| راه اندازی شبکه عظیم تبلیغاتی 💠 امام خامنه ای: #حضرت_عسکری (علیه‌السلام) در همان شهر #سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک #شبکه‌ی_عظیم_تبلیغاتی و تعلیماتی این همه #ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار می‌گرفتند و با مردم حرف میزدند.» 🗓 ۱۳۸۲/۲/۲۰ 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش هفتم 🔰 زمينه‌ها وعوامل جذب جوانان 🔺 بدون شک جذب افراد و گروه‌ها به يک تفکر خاص، ريشه در يکسری زمينه‌ها دارد. گرايش برخی جوانان ايرانی به شيطان‌پرستی نيز از اين قاعده مستثنی نيست. 🔺 سهم زمينه‌هايی مانند: هيجان‌خواهی، آزادی‌خواهی، نا آگاهی، مدگرايی، رفاه و بی‌دردی، انگيزه سياسی و ابراز مخالفت و در نهايت افول معنويت را نيز نمی‌توان در اين امر ناديده گرفت. 🔺 مروری کوتاه بر اخبار و اطلاعات موجود در مورد پيروان اين تفکر، يکی از راه‌های مناسب براي تيپ‌شناسی اين افراد است. 🔺 کمتر ماهی است که اخباری در مورد دستگيری کسانی از طرفداران اين تفکر در رسانه‌ها منتشر نشود. 🔺 اطلاع از اخبار برگزاری پارتی‌ها و جشن‌های نامتعارف و ديدن تصوير کساني‌که بازداشت شده‌اند، کمک خوبی جهت شناخت تيپ اين افراد است. 🔺 آن‌چه از سر جمع گزارش‌ها به دست می‌آيد، بيانگر‌ آن است که معمول اين افراد، از اقشار مرفه جامعه هستند که دغدغه مادی ندارند. بی‌دردی که در قالب گروه‌های زير قابل دسته‌بندی هستند: 1⃣ تحصيل‌کردگان و سرخوردگان اجتماعی خارج از کشور که عمدتا دچار خسارت و شکست‌های سنگين مادی و معنوی شده‌اند. 2⃣ فرزندان فراری، سلطنت‌طلب‌ها، مفسدان اقتصادی رژيم که قبل و بعد از انقلاب موفق به فرار از کشور و محاکمه انقلابی شدند. 3⃣ افرادی از خانواده‌های بسيار ثروتمند ساکن و مقيم داخل کشور که عمدتا دارای روابط خانوادگی و… با خارج نيز مرتبط می‌باشند. 4⃣ فعالان حوزه هنر و که با کشورهای ديگر علی‌الخصوص آمريکا، انگليس، کانادا و استراليا در ارتباط بوده و بنا به دلايل شغلی و حرفه‌ای به اين کشورها مسافرت‌های متعددی داشته‌اند. 5⃣ جاسوسان فرهنگی سازمان‌های اطلاعاتی و امنيتی و رژيم صهيونيستی که با هدف استحاله وارد کشور شدند. براي نمونه در يک در اطراف کرج که ۹۰ نفر دستگير شدند، همگی از اين نوع افراد بودند. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaat_ir