eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی #حوزه‌های_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش ششم 🎙 #مصاحبه|حزب الله و حزب أمل دو بال شیعه در لبنان 🔺 حجت الاسلام شاکر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش ششم 🎙 |حزب الله و حزب أمل دو بال شیعه در لبنان 🔺 حجت الاسلام شاکر 🔹 به طور کلی مدارس را در سه بخش من تقسیم‌بندی می‌کنم، یک بخشش که مثل همان مدرسه که زیر نظر علمای فارغ‌التحصیل یا به ‌نوعی می‌توان گفت علمای منتسب به است که البته این حوزه‌ها را تقریباً می‌توان گفت که تنها اسمشان حوزه است،. 🔹 همین آقای مدیر حوزه شهید اول خیلی ناراحت شد از من که تو با چه حقی اینجا نوشتی ضعیف، مگر ما ضعیفیم؟ بعد در همان سفر به من زنگ زد گفت که برادرزاده من پسر علامه مرحوم شمس‌الدین، می‌خواهد به حوزه برود، یک زحمتی بکش با آقای بی‌نیاز صحبت کن که بیاید آنجا. این نمونه بارز ضعف حوزه‌های علمیه زیر نظر نجف است، البته نجف نگوییم، بهتر است بگوییم حزب أمل. 🔹 دلیلش هم برآورد شخصی من است، نمی‌دانم تا چه حد درست باشد، اینکه به‌ هرحال با توجه به فضای بعد از انقلاب این‌ها با یک حالت چراغ خاموش، به حاشیه رفتند؛ از دو جهت، یکی که این‌ها خودشان را نتوانستند با بحث‌های روز وفق بدهند. 🔹 مثلاً بحث روز ما امروزه این است که امام زمان ما کیست و یزید زمان کیست؟ مثلاً یزید زمان ما به فرض می‌گوییم اسرائیل است، یهود است، من باید شاخش را بشکنم. 🔹 این‌ها مبارزه کرده‌اند اهل بوده‌اند شهدای زیادی دادند اما مثل حق مطلب را ادا نکردند، باز تأکید می‌کنم این‌ها نه اینکه کوتاه آمدند نه اینکه هیچ کاری نکردند، این‌ها حق مبارزه با را مثل حزب‌الله ادا نکردند. 🔹 وگرنه شهید زیاد دادند، در مقاومت کم نگذاشتند، الآن هم یکی از مُنادیان مبارزه با اسرائیل و بحث خط مقاومت حزب أمل است، الآن در دو بال دارد، أمل و حزب‌الله، یعنی اگر نباشد قطعاً نمی‌توانند پرواز کنند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش هشتم 🔰 عادت به حرف‌های بی اساس همیشگی 🔺 شیخ علی تهرانی پس از یک دهه، بالاخره سال‌ها پس از پایان جنگ و در سال ۱۳۷۴ خود را در یکی از پاسگاه‌های مرزی تسلیم نمود و بلافاصله به تهران منتقل شد. 🔺 وی را به اتهام همکاری با دشمن در زمان جنگ، صدور فتوا علیه نیروهای انقلابی و تحریک به کشتار مردم ایران محاکمه و وی را محارب تشخیص داد؛ اما با توجه به اینکه شخصا خود را تسلیم نیروهای نظامی ایران کرده بود با تخفیف به بیست سال حبس خارج از محل سکونتش محکوم کرد. شیخ علی تهرانی از کارهای گذشته خود اظهار ندامت کرد و خود را مستوجب اشد مجازات دانست. 🔺 شيخ علی در دادگاه با تاکید بر صحت مواضعش اعتراف کرد: «والله العلی العظيم موحدتر از آقای (ره) در جهان هنوز نیامده است» وی در نهایت با وساطت مسئولین نظام اسلامی و انقلابیون از زندان آزاد شد. 🔺 از شرکت کنندگان در اجلاس ضدانقلابی که در سال ۱۳۷۹ دستگیر شد و پس از گذراندن بخشی از کیفر خود آزاد گردید ۱۴ دی ۱۳۸۸ در سایت شخصی‌اش درباره شیخ علی تهرانی می‌گوید: 🔸 «پس از انکه در اوایل آذرماه پس از اعلام حکم به بند عمومی منتقل شدم با على تهرانی بیشتر آشنا شده و گفت و گوهایی طولانی در باب مسائل مختلف از جمله درباره خود ایشان با ایشان داشتم… ایشان گله­‌ای از این محکومیت نداشت چرا که ایشان می‌گفت من در دادگاه به استناد آیاتی (از جمله آیات ۶۰ و ۶۱ سوره احزاب) گفتم من سه بار محکوم به اعدامم و دفاع هم نکردم و با پذیرفتن اتهام و قبول سه بار اعدام دادگاه پایان یافت.» 🔺 شیخ علی تهرانی عادت به زدن حرف‌های بی اساس داشته و دارد. وی با بیان سخنانی بی مبنا درباره نحوه و میزان دینداری مردم در جمهوری اسلامی ایران گفته بود: 🔸 «نماز را در کل کشور حدود یک درصد از مردم می خوانند و در آموزش و پرورش و در مدارس بچه ها را گول می زنند و مردم را با استدلال های غلط گمراه می‌کنند و بعضی‌ها را خانه‌نشین کرده‌اند و زمامدار هم در خصوص گمراهی جوانان بی‌تفاوت است و شاید هم خود زمامدار نداند و شاید خود او هم بگرید… .» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| بازخوانی یک توصیه 💠 #امام_خمینی (ره): همه دست‌اندرکاران ـ به ویژه #رئیس_جمهور ـ باید از چاپلوسانِ دغلباز و زبان‌بازان حیله‌گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که #منحرفان و #منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند. 📚 صحیفه امام، ج 19، ص 370 #ریاست_جمهوری #مشاوران_امین #نفوذ #منافق 🆔 @asbaat_ir
📌 پاسخِ پرسش دهم اسباط/ بخش نخست 🔟 پرسش دهم: 🔹جایگاه در تا چه میزان دارای اهمیت است؟ 🔹 ائمه جمعه چگونه می‌توانند در رسیدن به اهدافش تاثیرگذار باشند؟ 🔹 امام جمعه علاوه بر اقامه ، چه کارکردهای دیگری باید داشته باشد؟ 🔹 چه راهکارهایی برای تقویت ائمه جمعه می‌توان پیشنهاد داد و وظیفه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شوند و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ ما به امام جمعه‌ها و نماینده‌های ولی‌فقیهِ پیاده احتیاج داریم، در میان مردم باشند، بچه‌هایشان در مدارس دولتی درس بخوانند، خدایی نکرده بیمار شدند بروند بیمارستان همان شهر، گاهی سوار اتوبوس شوند، از بغال، نانوای محله خودشان خرید کنند. امام جمعهِ سواره که مردم شهر او را ندیده باشند، پشت سر او هم نماز نمی‌خوانند، نفوذ کلام هم ندارد، امام جمعه یک شهر باید فاتحه مردم عادی به ویژه در حاشیه شهر برود، در عروسی مردم فقیر شرکت کند. 2️⃣ دیروز یکی مثل آیت الله مشکینی، آن‌هم در دوره ترورها نزد حضرت امام می‌رفتند و گریه می‌کردند که چرا باید من سوار ماشین ضدگلوله شوم و محافظ داشته باشم، امروز بعضی از امام جمعه‌ها در این دوره امنیت بیش از آنچه وظیفه نظام است، به دنبال محافظ می‌گردند. 3️⃣ کسی که در جایگاه امامت جمعه ایستاده باید خودش بین خود و خدایش و رجوع به نفسش کلاهش را قاضی کند ببیند مثل ولی‌فقیه رفتار می‌کند، زندگی او هم همانند ولی‌فقیه است، فرزندان او هم مثل فرزندان او هستند، اگر نیست خودش کنار برود و این جایگاه مهم را به دیگری بدهد. 4️⃣ امروز دیگر امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه یک شهر، فقط پدر طلاب و فضلای یک شهر و همنشین بچه حزب‌اللهی‌ها نباید باشد، باید سری به شعرا، فرهنگیان بزند، از بازنشستگان ادارات مختلف به مناسبت‌های گوناگون عیادت کند، هنرمندان را فراموش نکند، وضعیت کتاب و کتابخوانی، وضعیت مساجد و حسینیه‌ها، حتی سینماها و تالارها را از نظر فرهنگی رصد کند، باید طبیب دواّر باشد، این کارها امروز فقط از جوان‌ها بر می‌آید. 5️⃣ رهبر معظم انقلاب، پس از رحلت حضرت امام وقتی در جایگاه ولی‌فقیه قرار گرفتند، هیچکدام از ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه سابق را به احترام انتخاب امام راحل عزل نکردند، برخی چون آقای طاهری اصفهانی خودشان در مقابل نظام ایستادند و اتفاقا خودشان استعفا دادند و بعضی از آنها هم هنوز هستند مثل آقای نورمفیدی در استان گلستان، معلوم نبود این آقایانی که دم از خط امامی می‌زنند، اگر کسی از خودشان در این جایگاه قرار می‌گرفت با نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه چه کار می‌کردند، اینها هنگام به قدرت رسیدن در دوم خرداد به آبدارچی‌ها هم رحم نکردند. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش نخست 💠 تحریف شخصیت #امام_خمینی (ره) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش نخست 💠 تحریف شخصیت (ره) 🔺 تحریف امام واژه‎ای است که چند ‎سالی در سپهر اندیشه سیاسی ایران مورد توجه پژوهشگران تاریخ قرار گرفته ‎است البته قریب بیست ‎سال است که در مناسبت‎های مختلف نسبت به تحریف شخصیت و راه حضرت امام هشدار داده‎اند، ایشان می‎فرمایند: 🔸 «اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدف‎ها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است». 🔺 ایشان تاکید می‎کنند: «در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف می‎کردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت می‎دادند؛ در حالی‌که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته ‎است؛ حتّی تا آنجایی‎که بعضی حرف‎ها و بعضی اظهارات، امام را به ‌صورت یک آدم که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتّی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی می‎کنند؛ این هم به شدّت غلط و خلاف واقع است». 🔺 مقام معظم رهبری ملاک راه امام و خط امام را تبیین درست اندیشه و راه امام می‎دانند و می‎فرمایند: «مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح – همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت – تبیین شود؛ این ملاک راه امام و و صراط مستقیم انقلاب است». 🔺 اینکه چرا رهبر معظم انقلاب در سال‌های مختلف نسبت به تحریف مبانی حضرت امام هشدار داده‌اند و از آن احساس خطر کرده‌اند، نشان از اهمیت فراوان این موضوع دارد لذا در جای خود باید به طور مفصل بررسی شود که چه افراد و چه جریان‌هایی و با چه اهدافی به دنبال تحریف اندیشه‌های نورانی حضرت امام بوده و هستند و راه‌های مقالبه با آنها چیست. 🔺 ما در یادداشت‌های پیش‌رو بر موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام تمرکز خواهیم داشت و به بررسی عملکرد آن خواهیم پرداخت چرا که این موسسه در ابتدا که به دستور حضرت امام شکل گرفت قرار بود به تنظیم و نشر آثار ایشان بپردازد و به وضعیت آشفته‌ی انتشار بیانات حضرت امام در جامعه پایان دهد و مرجعی برای رفع اختلاف برداشت‎ها و منبعی مطمئن برای ارجاعات سخنان و فرامین حضرت امام باشد لذا لازم است مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا مشخص گردد به چه میزان به رسالت خود عمل نموده است. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4292 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری پس از انقلاب اسلامی/ بخش نخست 💠 حس رقابت با حضرت امام 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله پس از انقلاب اسلامی/ بخش نخست 💠 حس رقابت با حضرت امام 🔸 پس از انقلاب، شریعتمداری، خود را در ظاهر همراه با انقلاب نشان داد و تا جایی پیش رفت که به صورت، ضمنی (و نه صراحتا) خود را صاحب انقلاب می‌دانست و را احتمالا فردی تصور می‌کرد که از جریان به وجود آمده، بهره می­‌برد! 🔸 شریعتمداری دشمنی خود را با امام خمینی و یارانش، حفظ کرده بود، فرهاد بهبهانی، از اعضای جمعیت دفاع از آزادی و از افراد نزدیک به می‌گوید: 🔹 «در اوایل تشکیل جمع هیئت امنا (جمعیت دفاع از آزادی) ما یک سری تماس­‌ها با آیت الله شریعتمداری برقرار کرده بودیم. به خاطر می‌آورم که آیت­ الله شریعتمداری، خود، اعتراضش عليه اوضاع از ما بیشتر بود و صریحا به ما گفت: آقایان باید بنشینند و فکری کنند که کار مملکت از دست آخوند خارج شود … .» 🔸 آقای شریعتمداری علاوه بر نزدیکی به و ، انگیزه دیگری نیز برای شرکت در توطئه علیه داشت و آن حس رقابت شدید با امام و بغض نسبت به ایشان بود و چون قدرت گرفتن نظام بر مبنای شرع را باعث قدرت گرفتن امام می‌دانست، با اقداماتی که نظام دینی را در جامعه تضعیف بنماید موافقت می‌نمود. 🔸 شریعتمداری در جریان تصویب ، مخالفت خود را با نحوه تصویب آن اعلام داشت و مانعی در برابر شکل‌گیری قانون اساسی محسوب می‌شد اما با قاطعیت امام، از موضع خود عقب‌نشینی کرد و مخالفت خود با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی را پس گرفت. 🔸 موضوع دیگری که شریعتمداری را در برابر امام خمینی و جمهوری اسلامی قرار داد، غائله و آذربایجان بود. 🔸 به دنبال اعلام موجودیت در ۱۳۵۷/۱۱/۱۹ که مؤسسین آن (شهید مظلوم دکتر بهشتی، حجج اسلام خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، باهنر و هاشمی رفسنجانی) از حمایت مؤثر امام خمینی برخوردار بودند، در روز ۵۷/۱۲/۲۴، حزب جمهوری خلق مسلمان که حمایت شریعتمداری را پشت خود داشت اعلام موجودیت کرد و ظاهرا پرچمی مقابل حزب جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی از سوی جبهه مخالف به زمین کوبیده شد. 🔸 شریعتمداری خود را در حال رقابت با امام خمینی می­‌دید و سعی می‌کرد از همه ابزارها برای گسترش نفوذ و افزایش دامنه اعتبارش استفاده نماید. 🔸 حزب خلق مسلمان، تحت حمایت صریح آیت الله شریعتمداری به فعالیت‌های ضد انقلابی و جدایی‌طلبانه در آذربایجان ادامه می‌داد. در مهمترین اقدام، صداوسیمای آذربایجان به تصرف این حزب در آمد و سایر نهادهای دولتی را نیز تهدید و یا تصرف نمودند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4230 🆔 @asbaat_ir
📌 9️⃣ پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش دوم و پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش نهم: 6️⃣ تعجب اینجاست با وجود مدرسه های علمیه و مساجد و حسینیه های بسیار در برخی از استان ها، نمی دانیم چرا بعضی ها وقتی به امامت جمعه یک منطقه می رسند دوباره به فکر ساختن مساجد و حسینیه و مدرسه علمیه می افتند آن هم در موقعی که فشار اقتصادی روی مردم است و می شود جای دیگر آنها را صرف کرد و یا به رونق بخشیدن به همین مراکز اهتمام بورزند. واقعا وظیفه امام جمعه ساختن مسجد است یا نماز خوان کردن مردم، پرورش طلبه است یا ساختن حوزه علمیه الآن به اندازه کافی در برخی از شهرها مسجد و مدرسه هست، بزرگان قبلی نمازخوان درست می کردند، همان نماز خوان ها به فکر مسجد و حوزه علمیه می افتادند. 7️⃣ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید فکری برای استقلال مالی آنها داشته باشد نه فقط برای آنها بولتن که بعضاً اطلاعات سوخته و روزنامه ای است بفرستد و یا برای مناسبت ها مطلبی چاپ کند، ائمه جمعه نیاز به حمایت های ویژه دارند، حمایت هایی چون گوشزد کردن به مسئولان و استانداران و تفهیم آنان به این نکته که وجود نماینده ولی فقیه و امام جمعه هر منطقه نظام را از خطرهای بزرگی چون قومیت گرایی و نزاع های قبیله ای و شکل گیری رانت های حزبی محفوظ می دارد آن هم به دلیل دیندار بودن مردم و ارادت آنها به روحانیت. 8️⃣ کم کردن نفوذ و جلوگیری از گسترش نفوذ نمایندگان ولی فقیه و امام جمعه های استان ها و شهرستان ها از زمان آقای هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی شروع شد تا قدرت استاندارن و فرمانداران بیشتر شود، البته آنها در جاهایی که امام جمعه ها و نمایندگان ولی فقیه قدرتمندی چون شهدای محراب وجود داشتند موفق به این کار نشدند ولی شیب به سمتی رفت تا آنها را یا در تنگنا قرار دهند و یا وابسته دولت کنند. در چند سال گذشته با نصب امام جمعه های جوان و انقلابی و ساده زیست توسط رهبر معظم انقلاب، ما شاهد امام جمعه ها و نمایندگان ولی فقیه ساده زیست، مردمی و انقلابی هستیم. 9️⃣ خدا رحمت کند مرحوم عراقچی همدانی، معلم اخلاق حوزه علمیه قم که مزارشان کنار مزار علامه طباطبائی در صحن حضرت معصومه (سلام الله علیها) است، می فرمودند: «وقتی انقلاب پیروز شد، برای امامت جمعه و نمایندگانی ولی فقیه در همدان حضرت امام فرموده بودند، خود طلاب و فضلای همدانی یکی را انتخاب کنند و معرفی کنند، طلاب و فضلای همدانی به من و مرحوم موسوی همدانی رسیدند که باید يکی از ما انتخاب شوند، من نزد مرحوم موسوی همدانی رسیدم، به ایشان گفتم بیا در جنبه های مختلف به خود و دیگری نمره بدهیم نمرات را جمع کردیم، ایشان نمره بیشتر آوردند ایشان نماینده حضرت امام و امام جمعه همدان شد، بعدها معلوم شد، آن نمره ها و انتخاب درست بود. 🔟 ائمه جمعه زمانی می توانند در راستای رسیدن انقلاب به اهداف قدم بردارند که چند ویژگی داشته باشند ۱ . وابسته به هیچ گروه و حزبی نباشند. ۲ . اهل دنیا و مال و ثروت و مقام نباشند . ۳ . جوان، پویا، شجاع، پاک، با سواد باشد. ۴ . طریقه معاشرت با مردم را بلد باشد. ۵ . پشتوانه قوی از جانب شورای سیاست گذاری داشته باشد. ۶ . جهادی اقدام نماید. ۷ . در صورت تبدیل شدن به روز مرگی حتما بعد حداکثر ۶ سال تغییر پیدا کند. 🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| حاكم اسلامی بايد مردمی باشد آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره): 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🎙 | حاكم اسلامی بايد مردمی باشد آيت الله (ره): 🔺 در دین اسلام امام و پیامبر شخصیت­‌هایی منزوی از مردم و زندگی آنان نیستند؛ طوری که از مردم خواسته شده باشد که فقط تقدیس­شان کنند و به آنان تبرک جویند. 🔺 امام و پیامبر این گونه نیستند که در جایگاه مقدسی قرار داشته باشند و مردم فقط امر و نهی‌هایشان را دریافت کنند؛ جایگاهی که نزدیک ­شدن به آن برای مردم ممنوع باشد؛ مگر اینکه بخواهند اظهار کوچکی و خشوع نمایند یا از اشراقات فرشته­‌گونه ایشان – که فرصت کوتاهی برای نگاه کردن ارادتمندانه ایجاد می­کند – بهره ببرند و خیلی زود دوباره به پشت پرده­‌های خفا باز گردند و در پوششی رازگونه مخفی شوند. 🔺 این­گونه نیست که پرده‌­هایی از ابهام و معما در اطراف امام و پیامبر وجود داشته باشند. آن­ها خود را در جنگل‌های تودرتوی توهم و خیال پنهان نکرده­‌اند؛ بلکه امام و پیامبر ، مردان تلاش و کوشش هستند؛ با مردم زندگی می­‌کنند؛ بین آنها به سر می­‌برند و حتی می­‌توان گفت به نزدیک­ترین شکل ممکن میان مردم هستند. 🔺 مردم آنها را می­‌بینند و مستقیم و بدون هیچ واسطه‌­ای با ایشان تعامل می­‌کنند و هر ریز و درشتی را از آنها فرا می­‌گیرند و تمام حرکات و سکناتشان را به دقت از نظر می­‌گذرانند، می­‌توان گفت به­ همین دلیل است که خداوند آنان را اسوه و پیشوا قرار داده است و چون از هر عیب و نقصی که موجب خجالتشان شود مبرا هستند، چیزی را از مردم مخفی نمی­‌کنند؛ مگر آنچه را خداوند مخفی کردن آن را بر او و بر سایر مردم واجب فرموده باشد که البته این پنهان کردن هم از سر تعبد و دیانت است و با هدف حفظ مصونیت و سلامت عمومی جامعه صورت می­‌گیرد این حضور دائمی و شفاف امام يا پیامبر، لازمه مأموریت ایشان در جامعه است. مأموریتی که می­‌توان از آن با این تعابیر یاد کرد هدایت امت. 🔺 اصلاح و رتق و فتق امور جامعه؛ راهنمایی مردم به خیر، صلاح، موفقیت و رستگاری؛ زمینه­‌سازی برای جلوگیری از تجاوز اشرار و اوباش؛ تربیت شخصیت مردم به گونه­‌ای که بتوانند رفتار خود را کنترل کنند و به نفس خود مسلط شوند و از طغیان هوس‌­ها، شهوات و غرایزشان جلوگیری کنند و آنها را در مسیر خیر و صلاح به کار گیرند؛ ایجاد امکانات و مقدماتی که مردم در سایه آن بتوانند آینده­‌ای درخشان و پربار را پایه‌ریزی کنند؛ آینده­‌ای که خیرات و برکات در آن جوشان و فراوان است و برترین و ارزشمندترین اهداف در آن محقق می­‌شوند؛ آینده‌ای که شیرین­‌ترین و روشن­‌ترین آرزوها در آن به وقوع می­‌پیوندند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| دوستی اهل بيت (ع) عامل وحدت شيعه و سنی 💠 آیت الله العظمی #بهجت (ره): اختلاف شیعه و سنی یک مساله استعماری است. مساله مهم #دوستی_اهل_بیت (ع) است که فرقین بر آن اتفاق دارند. مسلمین در حال حاضر در این‌باره اختلاف و مشکلی ندارند. #شيعه #سنی #وحدت #استعمار #نفوذ 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 💠 با درخواست اعضای محترم کانال اسباط مبنی بر تجمیع مطالب منتشر شده در پرونده ویژه «روحانیون در گذر زمان» از این به بعد پس از اتمام بررسی هر شخص، لینک‌های مربوط به او به صورت یکجا منتشر خواهد شد. 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/388 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/392 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/403 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/411 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/422 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/431 🆔 https://eitaa.com/asbaat_ir/441 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش هشتم و پایانی 🔰شیوه‌ها و ابزار تبلیغ و جذب 🔻 شیطان‌پرستان از شیوه‌ها و ابزار مختلفی برای جذب نسل جوان استفاده می‌کنند اما شناخته‌شده‌ترین شیوه‌‌ها و ابزار آنان، از قرار زیر است: 1️⃣ ، یکی از بهترین ابزارها است. این موسیقی یا در قالب برگزاری ترویج می‌شود، حتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور، مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی و…، یا از طریق انتشار سی‌دی، کاست. گاهی نیز پوسترهای خوانندگان متالیکا، ابزار رواج شیطان‌پرستی در بین جوانان است. 2️⃣ از طریق ‌ و در قالب وبلاگ‌نویسی یا تبلیغات سمعی و بصری در سایت‌های شیطان‌پرستان. بسیاری از شیطان‌پرستان، به خاطر ‌آن‌که شناخته نشوند، از نام مستعار استفاده می‌کنند. برای مثال در‌ ایران نام مستعار «» از نام‌های مورد استفاده همین دسته از افراد است. متأسفانه هر روزه نیز شاهد گسترش سایت‌ها و وبلاگ‌های مربوط به شیطان‌پرستی هستیم. 3️⃣ تبلیغ در تالارهای گفتگوهای مجازی و اخیراً از طریق . 4️⃣ تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق پارتی‌های شبانه و گفتگوهای دوستانه، علی‌الخصوص در مناطق مرفه در شهرهای بزرگ. 5️⃣ ایجاد و ترویج برخی ، در قالب سؤال از خدا. به نمونه‌هایی از این شبهات که در فضاهای مجازی منتشر شده توجه کنید: چرا چیزهایی را که به اطرافیانم دادی به من ندادی؟ چرا می‌خواهی بدبختی مرا ببینی؟ چرا من را از این دنیای کثیف و از بین کسانی‌که ازشون نفرت دارم رها نمی‌کنی؟ حالم از زندگی بین این لجن بهم می‌خوره، جلوی پای من کم سنگ انداختی؟ کم آدم‌هایی رو مثل من بدبخت کردی؟! ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان #التقاط_اسلام_و_اومانیسم/ بخش نهم 🔸 #میرزا_ملکم_خان ♦️اندیشه­‌های ملکم ­خان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش نهم 🔸 ♦️اندیشه­‌های ملکم ­خان 🔹 که طی هشت سال منتشر می­‌شد و ۴۱ شماره از آن به جا مانده (طبق نظر ملکم، حدود پنجاه شماره منتشر شده)، حاوی اندیشه‌­های ملکم­ خان است که می­‌توان آن را در چند زمینه بیان کرد: 1️⃣ روشن­فکری؛ 2️⃣ قانون­‌خواهی و هواداری از حکومت قانون و مشروطه؛ 3️⃣ آزادی­‌خواهی؛ 4️⃣ مکتب آدمیت یا اومانیسم. 🔹 از مهمترین آثار ملکم که باور عمیق او را به مکتب نشان می‌دهد، رسالة «اصول آدمیت» است. این رساله ملکم به تعبیر رائین: «پیامی است در رستاخیز آدم و دین بشر دوستی و شناسایی عزت مقام و حیثیت انسانی.» 🔹 این رساله به نام «قانون اساسی فراموش خانه ملکم» نیز شناخته شده است. ملکم در این رساله از دین ، فیلسوف و جامعه­ شناس فرانسوی الهام گرفته. همچنین بحث او در تشبیه هیکل انسانی به هیئت اجتماع مدنی، از فلسفه تحققی آن حکیم اقتباس شده است. 🔹 در رساله فراموش­خانه نیز به دفاع از انتقاداتی که درباره او انجام می‌شد، پرداخته و از مبانی فراماسونی اندیشه‌­اش دفاع کرده است. همچنین در رساله «حجت» می‌نویسد: «دین ما دین خدا، طریقت ما طریقت آدمیت، مراد ما سعادت بنی­ آدم است.» نیز در رساله «» از اصول آدمیت ( مکتب اومانیسم ) بحث کرده است. 🔹 نثری که در قانون و نوشته‌­های ملکم آمده، نثری ساده و روان است. ارائه این نوع ادبیات در زمانی است که معمولا از نثر پیچیده و مغلق استفاده می­‌شده است. 🔹 نامه‌هایی که او در زمان سفارتش از لندن به ایران فرستاده، گویای همین مطلب است. جملات او در روزنامه قانون، کوتاه هستند و از تعدد جملات وابسته و معترضه نیز خبری نیست. فاصله فعل و فاعل کم شده است و از تلمیحات به آیات و احادیث نیز خبری نیست. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4166 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| مدافع وحدت 💠 #شهيد_صدر (ره): من تمام عمرم را در راه وحدت و برادری شیعه و سنی صرف کرده‌ام و از هر پیامی که موجب وحدت آنان گردد و هر عقیده‌ای که آنان را در آغوش گیرد، دفاع و حمایت کرده‌ام. من برادر و فرزند اهل تسنن هستم. همان اندازه که برادر و فرزند شیعه هستم. #شيعه #سنی #وحدت #برادری 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #سیدحسین_خمینی/ بخش دوم 🔰 اگر دست به سلاحش زد با تیر او را بزنید 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش دوم 🔰 اگر دست به سلاحش زد با تیر او را بزنید 🔺روزنامه جمهوری­ اسلامی در تاریخ دهم شهريور ماه سال ۷۸ در صفحه ۱۳ خود، به نقل از سید حمید روحانی نوشت: «اختلاف منافقین و جریان بنی­‌صدر روز به روز با امام و یاران امام بیشتر می­‌شد و سید حسین روز به­ روز بیشتر از قبل در برابر بهشتی و رجائی و باهنر و خامنه‌ای و هاشمی و دیگران موضع­‌گیری می­‌کرد تا جایی­که در سال ۱۳۵۹ وقتی سید حسین خمینی می­‌‌رود در مشهد به نفع بنی­‌صدر سخنرانی می­‌کند، مردم به او حمله می­‌آورند، و می­‌خواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمری­‌اش می­‌برد، بچه­‌های کمیته جلوی او را می­‌گیرند می­‌برندش در یک اتاق دیگر. 🔸 از همان­جا مسئولین کمیته تماس می­‌گیرند با دفتر امام، پیغام به امام داده می‌­شود که آقای سیدحسین خمینی نوه شما در مشهد، از بنی­‌صدر دفاع کرده است و وقتی مردم به او هجوم آوردند، دست به اسلحه برده ما چکار کنیم؟ امام به مرحوم آیت الله اشراقی می­‌فرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند. 🔸 آقای اشراقی به دفتر می­‌آید و از طریق آقای رحمانی – که بعدها نماینده امام در نیروی انتظامی شدند – به بچه‌­های کمیته پیغام می­‌دهند. ولی بخش دوم پیام امام را آقای اشراقی نمی­‌دهد و فقط می­‌گوید امام گفته آقای سید حسین خمینی تحت­ الحفظ به تهران اعزام شود. 🔸 وقتی ایشان پیش امام برمی­‌گردد امام می­‌پرسد شما دستور من را ابلاغ کردی؟ ایشان می­‌گوید بله. امام گفت آقای اشراقی کامل ابلاغ کردی؟ آقای اشراقی که نمی­‌توانسته دروغ بگوید می­‌گوید نه، من قسمت دومش را نگفتم، امام به آقای اشراقی می‌­فرمایند برمی‌­گردی مجدد تلفن میزنی و هر دو قسمت پیام من را می­‌دهید.» 🔺 حمایت­‌های ناخردمندانه حسین خمینی از بنی­‌صدر در حالی صورت می­‌گرفت که خود بارها نسبت به جدایی از امام به وی هشدار داده بود. وی در پاسخ به نامه بنی­‌صدر نوشت: 🔸 عده‌­ای از مخالفت امام با رئیس جمهور خوشحال خواهند شد اما دیده‌­ایم حضرتش تاکنون با تمام مسائل مختلفی که پیش آمده همچنان پشتیبان رئیس جمهور هستند و واقعیت این است که یک عده‌­ای مرموز و ضدانقلاب هستند که می­‌خواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری برانگیزند و رئیس­ جمهور باید یقین داشته باشد که امام بالاتر از آن است که کسانی با حرف­‌هایی او را برانگیزند؛ البته امیدواریم ریاست جمهوری نیز با آگاهی خود جلوی نقشه­‌های شوم کسانی را که می‌خواهند ریاست جمهوری را به مخالفت با رهبری بکشانند بگیرد.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4213 🆔 @asbaat_ir
🔰 هندسه حیات / بخش سوم 💠 عالم دین و جامعه اسلامی 🔺 جامعه از طیف‌ها و طبقات گوناگونی تشکیل شده و هر طیف نیازمندی‌های دینی خاصی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. مردم دین خود را از عالمان می‌گیرند و بسیاری از روحیات و رفتار و خلقیات دینی را نه تنها از راه شنیدن سخنرانی از منابر که با تعامل‌های نزدیک و رو در رو با عالمان و از مشی و رفتار عملی آن‌ها درس می‌گیرند. 🔺 عالم دینی نمی‌تواند هیچ‌گاه به بهانه اشتغال به تدریس و شئون علمی خاص و یا به دلیل زیاد بودن مراجعات و تقاضا‌های مردمی برای دیدار در گوشه‌ای نشسته و تنها به وظایف علمی سرگرم باشد. 🔺 شاید بتوان گفت از حقوق یک جامعه بر عالم دینی این است که بتوانند از وجود و حضور او بهره مستقیم ببرند. یک عالم نه می‌تواند و نه باید خود را از جامعه جدا کند. کم‌رنگ شدن ارتباط مستقیم مردم و عالمان آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر بدنه دینی و مذهبی یک جامعه وارد می‌آورد. 🔺 هرچند این ارتباط باید بر اساس ضوابط صورت پذیرد و به دیگر وظایف عالمان صدمه وارد نکند اما اصل آن به هیچ روی قابل انکار و اجتناب نیست. 🔺 یک عالم نباید نوعی حصر و حصار اطراف خود به‌وجود آورد که مردم به‌راحتی به او دسترسی نداشته باشند. شان و شئوناتی که گاه اطرافیان برای یک عالم ایجاد می‌کنند امکان هر نوع ارتباطی با وی را برای مردم از بین می‌برد. 🔺 سازنده بودن ارتباط عالمان و مردمان انکار‌ناپذیر است. در این روابط آموزه‌های دینی به‌صورتی ویژه به مخاطب آموزش داده شده و تنها در این سنخ ارتباطات است که می‌توان برخی دستورات دینی را برای مخاطبان به ایمان تبدیل کرد. 🔺 مردم با عالمان خود ارتباطات ویژه‌ای می‌گیرند. نوع تعامل مردم و عالم حول محور دین و آموزه‌های دینی است. مردم کنار یک عالم یاد دین، پرسش‌های دینی و وظایف دینی خود می‌افتند. 🔺 از سوی دیگر عالمان نباید بنشینند تا مردم به سراغ آن‌ها بروند. گاه به دلایل گوناگون فرهنگی – اجتماعی جامعه خود به سراغ عالمان نرفته و حتی از این ارتباط سر باز می‌زند. اما آیا می‌توان این عدم رغبت را مجوّزی برای عالمان به‌شمار آورد تا از وظیفه اجتماعی خود سر باز زنند؟ «طبیبٌ دوارٌ بطبه» کسی است که خود دنبال مریض می‌گردد. 🔺 زمان و نحوه حضور یک عالم در بین مردم نیز بسیار قابل اهمیت است. هنگامه بروز فتنه‌ها و سردرگمی‌های اجتماعی است که عالم باید به داد مردم برسد و آن‌ها را از تحیر و سرگردانی نجات دهد. اگر کسی در مواقع حساس سر در جیب مراقبت فرو برد، و مردم را به حال خود رها کند، در برابر تمام گمراهی‌های احتمالی برای مردم مسئول خواهد بود. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1391 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هفتم 🎙 |روشنفکری دینی در لبنان 🔺 حجت الاسلام شاکر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هفتم 🎙 |روشنفکری دینی در لبنان 🔺 حجت الاسلام شاکر 🔸 یک بخش از مدارس لبنان مربوط به حزب أمل بود، بخش دومش مدارس همسو با حزب‌الله است. صحیح نیست بگوییم زیر نظر حزب‌الله، هم از جهت ثبوتی هم اثباتی، چون این‌ها واقعاً زیر نظر حزب‌الله نیستند. 🔸 حوزه علمیه شأنش بالاتر از این است که زیر نظر یک حزب فعالیت کند ولو اینکه حزب خوبی باشد، اما خب همسوی با این حزب هستند. 🔸 در حوزه‌های همسو با حزب‌الله دو فکر عمده حاکم هست، یکی همان بحث علامه فضل‌الله هست، من این دو تا جریان را با افراد نمی‌گویم، افراد زیادی می‌تواند باشد، این‌ها را معمولاً بهتر است که با خود جریان بگوییم، مثلاً بگوییم جریان تقریبی، یا جریان روشن‌فکری. 🔸حالا روشنفکری نه به معنای روشنفکری که ما در ایران شاهدش هستیم، در ایران جریان روشنفکری یعنی مثلاً سروش، این چیزهایی که ما اصلاً قبولش نداریم اما بحث روشنفکری در لبنان یک‌ذره متفاوت است. 🔸روشنفکری دینی در لبنان تقریباً یک ساختار و یک چارچوبی دارد که از حوزه‌های دینی خارج نمی‌شود، نهایتاً بخواهد خیلی پا را فراتر بگذارد و به ‌اصطلاح داد همه را در بیاورد یک قضیه تاریخی را انکار می‌کند مثلاً شهادت حضرت زهرا(س) را انکار می‌کند، دیگر نمی‌آید عصمت یا آن ارکان دین را متزلزل کند مثلاً بحث وحی را انکارکند. آقای علامه فضل‌الله یکی از نمادهای بارز این جریان است. 🔸 من با پسرش آقا سید علی فضل‌الله صحبت می‌کردم می‌گفت که بابای من چه ‌بسا همه جور روزنامه‌ای می‌خواند همه جور فصلنامه‌ای و مجله‌ای براش می‌آمد نگاه می‌کرد، ایشان می‌گفت که بابای من فکرش این بود که من که مجتهد هستم باید بدانم چه چیزی در این جامعه می‌گذرد، این آقای مقلدی که از من سؤال می‌کند باید بفهمم که این سؤالش در چه فضایی مطرح می‌شود، ایشان می‌گفت بابای من با اینکه مجتهد بود ولی انگار یک کسی بود که در خیابان زندگی می‌کرد، مثلاً پوشش‌ها را می‌دانست، مطّلع بود، نشنیده بود بلکه دیده بود. 🔸یکی دیگر از این افراد همین آقای علامه عفیف نابلسی هست، ایشان هم یک مجتهد است که آمریکا رفته اروپا رفته، معمولاً مراجع آنجاها نمی‌روند، مگر عُمره یا حج تمتّعی باشد آن ‌هم اگر بروند، اما خب ایشان از نظر من جزء مراجع جریان روشنفکری جای می‌گیرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4191 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نهم 🔰 افراط و تفریط در مواضع 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نهم 🔰 افراط و تفریط در مواضع 🔺 تهرانی در نوع مواضع خود، بسیار تند و نامتعادل است. درباره او این امکان بود که به سرعت موضع خویش را نسبت به مسئله‌ای عوض کند و در موضع جدید، با همان شدت و حدّت رفتار کند. 🔺 وی در طرفداری از امام و الفاظی که در عشق و علاقه خود به ایشان به کار می‌برد، افراط می‌کرد؛ چنان که بعدها نیز در دشمنی با ایشان به افراط گرایید. 🔺 آیت الله مسعودی درباره تهرانی می‌گوید: «آشنایی ما از مدرسه حجتیه بود. ایشان ابتدا با مثنوی و عرفان و مسائلی از این دست سروکار داشت مدتی با این افکار و اوهام مشغول بود تا این که ناگهان خبر رسید که ایشان مثنوی و حافظ را کنار گذاشته و مدعی است که این کتاب‌ها نجس هستند و آنها را با انبر بر می‌دارد. 🔸 ما از این چرخش تعجب کردیم. حالت عدم اعتدال در رفتار و گفتار این فرد به چشم می‌خورد. تهرانی از نظر درسی پیشرفت خوبی داشت و هم بحث مرحوم آقا مصطفی بود.» 🔺 آیت الله یزدی هم با اشاره به خاطرات روزهای مدرسه حجتیه می‌گوید: «این آقای تهرانی در مدرسه حجتیه هم که بود، قدری خشک بود.» وی از رفتار مخصوص او صحبت کرده می‌گوید: «وقتی در سیرجان به دیدنش رفتم، یک مرتبه در خلال ناهار، او به ناگاه از جای برخاست و ایستاد به نماز.» 🔺 برای تحلیل و بازشناسی رفتاری – اخلاقی افراد باید به نحوه تعامل آنها با محیط اطراف و رخدادهای اجتماعی که ماهیت انسان را بروز می‌دهد، توجه کرد. در بازخوانی عدم ثبات رفتاری وی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی می‌گوید: 🔸 «ایشان از شش هفت ماه یا یک سال بعد از اینکه من طلبه شدم به مدرسه لرزاده آمدند و مشغول تحصیل شدند. ایشان ۱۹ ساله بودند و من ۱۴، ۱۵ سال داشتم. 🔸 حجره من پهلوی حجره ایشان بود. یک شب دیدم که دیوار حجره ما کوبیده می‌شود گویا کسی محکم به دیوار می‌کوبد، آمدم ببینم چه شده، دیدم که شیخ علی کله‌اش را به دیوار می‌زند. 🔸 گفتم علی اقا چه کار می‌کنی؟ گفت: «من حاشیه‌های کتاب جامع المقدمات را که می‌خوانم درست نمی‌فهمم، سرم را به دیوار می‌زنم تا مغزم باز شود و بفهمم. 🔸 البته ما آن وقت به عمق مطلب پی نبردیم، می‌گفتیم شیخ علی آقا خوب درس می‌خواند، واقعا هم خوب و زیاد درس می‌خواند، ولی بعدها که این جریان‌ها پیشامد فهمیدیم که این آقا از اول غیر عادی بود. بله ما با شیخ علی آقا سال‌ها مباحثه می‌کردیم، ولی غالبا بحث‌های ما به مجادله می‌کشید و ایشان در مدرسه فیضیه داد و فریاد زیاد می‌کرد و کلمات تندی می‌گفت.» 🔺 آیت الله سید منیرالدین حسینی شیرازی (ره) هم می‌گوید: «به یاد دارم، وقتی کتاب اقتصاد اسلامی آقا شیخ علی تهرانی را نزد آقا مصطفی آوردند، آن را شدیدا رد کرد و گفت: مؤلف، عمامه‌ای بر سر افکار کمونیستی گذاشته است.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir