🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش سوم
💠 حمله #افغان_ها تا ظهور #قاجاریه
🔺 با حمله افغانها به اصفهان و نا امن شدن این شهر حوزه #اصفهان نیز رونق پیشین خود را از دست داد و بسیاری از علما یا در جریان محاصره شهر به دلائل مختلف به مرگ طبیعی فوت نمودند یا توسط سربازان افغان به شهادت رسیدند.
🔺 جمعی نیز که جان سالم به در بردند، مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر شدند. خاندان میر سید احمد عاملی، از حکمای بزرگ که سبط و شاگرد میرداماد بود، خاندان مولا محمد اکمل اصفهانی -پدر وحید بهبهانی -، خاندان میر ابوالمعالی طباطبایی، جد صاحب ریاض المسائل، سلسله جليل طباطبایی بروجرد، اعقاب میر سید محمد جد علامه بحر العلوم، شیخ محمد علی حزین از اعقاب شیخ زاهد گیلانی، خاندان ملا نعیما طالقانی، حکیم محقق و دانشمند جامع کم نظیر و ده ها خاندان علمی دیگر از این دسته علما هستند.
🔺 این بزرگان، با #فتنه غیرمنتظرهای روبرو شدند که در نتیجه آن آشیانه علمی آنان به هم خورد. از آن همه فقیه و فیلسوف و دانشمند که در اصفهان سکونت داشتند، عده کمی باقی ماندند که آنان نیز در گوشه انزوا و غربت به سر میبردند.
🔺 اگر چه دولت #افشاریه توانست آرامش را به اصفهان باز گرداند، اما در دوران #نادرشاه هم ایران صحنه جنگهای داخلی و خارجی بسیاری بود.
🔺 سرانجام در دوران کریم خان زند آرامش و امنیت نسبی در اصفهان پدیدار شد و باقیمانده دانشمندان اصفهان، توانستند به کارهای علمی و تدریس و تألیف بپردازند.
🔺 از جمله عالمان این دوره میتوان به شاگرد محمد باقر مجلسی محمد باقر بن حسن خلیفه سلطانی (زنده در ۱۱۴۸)، محمد تقی بن محمد کاظم الماسی شمس آبادی (۱۱۵۹)، دیگر شاگرد مجلسی، ملا اسماعيل بن محمد حسین خواجویی (۱۱۷۳)، سید قطب الدین نیریزی(۱۱۷۳)، آقامحمد بیدآّبادی(۱۱۹۸)، آقا باقر هزار جریبی (۱۲۰۵)، میرزا محمد على مظفر اصفهانی (۱۱۹۸)، ملامحمدمهدی نراقی (۱۲۰۹)، ابوالقاسم خاتون آبادی اصفهانی (۱۲۰۳) و ملامحراب گیلانی (۱۲۱۷) اشاره کرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰 #نظرات_غربپسند! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰#نظرات_غربپسند!
🔸موسوی بجنوردی سالها بعد از مسئولیت در تشکیلات قضایی جمهوری اسلامی در یک اظهار نظر عجیب میگوید: «دادگستری #زمان_شاه دادگستری خیلی سالمی بود. زمان شاه، #ساواک و دربار هرگز با دادگستری خوب نبودند، چرا که قضات دادگستری هرگز زیر بار اینها نمیرفتند. قضات دادگستری آدمهای خیلی سالمی بودند.
🔸مساله رشوه در #دادگستری زمان شاه به قدری کم بود که باور نمیکنید. قضات زمان شاه خیلی مستقل بودند. در یک سیستمی که حکومت پلیسی بود اما دادگستری، دادگستری سالمی بود. اکثر قضات، قضات سالمی بودند. قضات دیوان عالی کشور افرادی داشت که آدم از نشست و برخاست با آنها لذت میبرد و در دادسرای انتظامی قضات یا حتی در دادگاههای عمومی افراد باسواد و با تجربه زیادی وجود داشت».
🔸شاید این گونه اظهار نظرهای موسوی بجنوردی عضو شورای مرکزی #مجمع_روحانیون، به خاطر تغییر خط مشی و سیاستهای مجمع روحانیون مبارز و برخی انقلابیون سابق بود که بعد از رحلت حضرت امام، انتقاد و تخریب همهی نهادهای انقلابی را در دستور کار خود قرار داده و امام و آرمان های انقلاب اسلامی را آن گونه که خود می پسندیدند معرفی میکردند.
🔸وی در اظهار نظری دیگر برای مخالفت با مجازات اعدام مفسدین مدعی میشود امام خمینی(ره) مجازات شاه ظالم ایران را حبس ابد میدانست. پایگاه خبری جماران از او چنین نقل میکند: در ایام حضور امام در نوفل لوشاتو، هفته نامه عربی السفیر(چاپ پاریس) مصاحبه ای با امام انجام داده و از ایشان سوال میکند اگر شما پیروز شدید، عقوبت شاه چیست؟ امام هم پاسخ داده بودند: حبس ابد.
🔸بجنوردی میگوید من خیلی تعجب کرده بودم که کسی که اینقدر جنایت کرده چطور باید به حبس ابد محکوم شود؟ روز بعد خدمت امام رسیدم؛ در این مورد از ایشان سوال کردم، فرمودند: «ما که به چشم ندیدیم شاه کسی را کشته باشد؛ اما ایشان آمر به قتل بود». زیرا کیفر آمر به قتل، حبس ابد است.
🔸وی اضافه میکند: به نظر من امام رأفت زیادی داشت؛ تا جایی که حتی حکم شاه را اعدام نمی دانستند. ایشان انسان محتاطی بود و اینطور نبود که در مسائل قضایی به راحتی حکمی دهند. حتی من بعد از پیروزی انقلاب که عضو شورایعالی قضایی بودم، در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر که سوال کردم، گفتند اگر حمل اسلحه کنند و شرارت کنند حکم اعدام صادر شود.
🔸البته این ادعای موسوی بجنوردی با فرمایشات صریح #امام_خمینی (ره) که در صحیفه امام موجود است مغایرت دارد؛ حضرت امام در ۲۸بهمن ۱۳۵۷ با اشاره به این مطلب که محمدرضا هرجا برود کسی راهش نمیدهد و ممالک نمیتوانند او را حفظ کنند، میفرمایند: «ما خودمان راهش ميدهیم! بگذار بیاید و در یك محكمۀ عدلی محاكمه بشود و اموال مردم را بدهد. اول هم كه آمد نباید بكشند او را، باید اموال را از او بگیرند؛ اموال مردم را بدهد. بعد هم اگر مجازات قتل است، مجازاتش كنید. و هست حتماً!».
🔸در جای دیگر امام خمینی (ره) ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ در یک نطق انقلابی با اشاره به توطئه گروهک های مفسد از این که با این افراد، به صورت انقلابی برخورد نشده انتقاد کرده و تصریح میکنند ما اشتباه کردیم که با قشرهای فاسد برخورد انقلابی نکردیم.
🔸ایشان میفرمایند: «اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و اینسد بسیار فاسد را خراب کردیم، به طور انقلابی عمل کرده بودیم، قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و #مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم، و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزبهای فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم، و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم، و چوبههای دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمتها پیش نمیآمد. من از پیشگاه خدای متعال و از پیشگاه ملت عزیز، عذر میخواهم... اگر ما انقلابی بودیم، اجازه نمیدادیم اینها اظهار وجود کنند».
🔸ظاهرا این گونه نظرات موسوی بجنوردی است که باعث شده وی به هر کشوری سفر میکند از #آمریکا و #اروپا تا کشورهای عربی، با روی باز از ایشان و نظراتشان استقبال مینمایند.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اندیشه #شیخ_فضل_الله در دوران مشروطه
🔹 درخصوص اندیشه شیخ فضل الله در دوران مشروطه، میتوان سه مرحله را برشمرد:
1️⃣ در مرحله نخست
🔹 شیخ فضل الله «مشروطه خواه» است و با مرحوم #بهبهانی و #طباطبایی در مهاجرت صغرا و کبرا شرکت میکند؛
2️⃣ مرحله دوم
🔹 ایشان به طرح «مشروطه مشروعه» میپردازد. این مسئله زمانی است که وی متوجه میشود که عدهای با شعار مشروطهخواهی، در پی مشروطه #سکولار هستند.
🔹 آنان با طرح جدایی دین از سیاست، دخالت دین را در عرصه سیاست نفی میکردند. شیخ فضل الله همچنین بحث حضور علمای تراز اول را در پارلمان مطرح و اصل دوم متمم قانون اساسی را تا مرحله تصویب پیگیری میکند؛
3️⃣ مرحله سوم
🔹 شیخ فضل الله مخالف مشروطه است. این در زمانی است که به نظر میرسد او از برقراری مشروطه مشروعه ناامید شده است؛ از این رو با مشروطه سکولارها مخالفت میکند.
🔺 تلف شدن دو میلیون ایرانی
🔹 اعدام شیخ فضل الله نشان داد که شیخ درست فهمیده بود.
🔹 به دلیل اینکه تا قبل از قرارداد ۱۹۰۷ م، روسیه و انگلیس با هم رقابت میکردند و انگلستان طرفدار مشروطهخواهان بود؛ اما در پی توافق روسیه با انگلیس و انعقاد قرارداد ۱۹۰۷م، آنان توافق کردند که مشروطه را به کنترل خود درآورند.
🔹 با چراغ سبز انگلیسیها، روسها مجلس را به توپ بستند؛ در واقع، با توجیه شاه مبنی بر اینکه انگلیسیها دیگر از مشروطه حمایت نمیکنند، او مجلس را به توپ بست و در پی آن، عدهای از مشروطهخواهان متواری و بعضی نیز تبعید و کشته شدند؛ اما با مقاومت عدهای از مشروطهخواهان، این حرکت در برخی شهرها، مثل تبریز و نجف، ادامه یافت.
🔹 محقق نائینی در چنین مقطعی به نگارش کتاب خود پرداخت. البته در ادامه، شیخ فضل الله دستگیر و اعدام شد.
🔹 در پی این وقایع، انحراف #مشروطیت بروز و ظهور یافت و به این ترتیب، «مشروطه» که قرار بود ایران را از استبداد و ستم نجات دهد، خود به مجمع ظلمها تبدیل شد.
🔹 از سال ۱۲۸۵ که مشروطه پیروز شد، تا سال ۱۲۹۹، که کودتای #رضاخان صورت گرفت بر اثر جنگ، قحطی، بیماری، دو میلیون نفر از جمعیت ده میلیونی ایرانی تلف شدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش اول
🔺 شکلگیری باند تبهکار مهدی هاشمی قبل از پیروزی #انقلاب_اسلامی
🔸 مهدی هاشمى، در اصفهان و در خانواه اى روحانى متولد شد تحصیلات ابتدایى خود را در مدرسه «#جلالیه» به پایان رسانید و در مدرسه «جده بزرگ» به تحصیل علوم حوزوى مشغول شد. پس از ۶ سال به حوزه علمیه قم وارد شد و در «مدرسه حجتیه» به تحصیل خود در علوم دینیه ادامه داد.
🔸 با شروع نهضت امام (ره) در سال ۴۲ ایشان در حالی که از مبانى عقیدتى و مذهبى سستى برخوردار بود، به جرگه طلابى پیوست که در سیاست، تندروى ها و کجراهه ها را برگزیده بودند.
🔸 به موازات شکلگیری نهضت روحانیت به رهبری #امام_خمینی (ره) پس از خرداد ۴۲ جریانی به سرکردگی مهدی هاشمی در لباس روحانیت شکل گرفت که با تأثیرپذیری از مكاتب #الحادی ۔ #التقاطی در معرض بهرهبرداری اطلاعاتی ساواک قرار گرفت.
🔸 او ضمن همکاری با #ساواک و انتقال اطلاعات نهضت به دستگاه پلیس ستمشاهی، ایجاد اختلاف بین روحانیت شیعه را با ترور مرحوم #شمس_آبادی به اوج خود رسانید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
6️⃣ معرفی #نشست_اساتید به عنوان مرجعیتی جدید به جامعه و طیف #روشنفکری
🔸 فرید مدرسی در اقدامی جالب توجه اقدام به نظر سنجی بین کاربران کانالش درباره نشست دورهای اساتید کرد. این اقدام روشی برای معرفی نشست و ایجاد حساسیت در مخاطب نسبت به پدیدهای جدید است.
🔸 نوع خبر، تیتر خبر و شیوه تنظیم محتوای خبر به گونهای است که حساسیت مخاطب را برانگیخته و برای طیف #اصلاح_طلب، روشنفکر و منتقد نظام جذاب است.
🔸 مدرسی با پوشش اخبار نشست اساتید میکوشد به نوعی غیر مستقیم این مجموعه را در ذهن مخاطب رسمیت بخشیده و به نوعی مرجعیت اجتماعی جدیدی در پایگاه حوزه برای مخاطب خاص خود ایجاد نماید.
🔸 پوشش اخبار نشست از سوی مدرسی به نظر با چنین هدفی در حال پیگیری است. وی در کانال خود که قریب به ۱۰ هزار عضو دارد نوشت: ”نشست دورهای اساتید” یک تشکل حوزوی در قم است. آیا تاکنون آن را میشناختید؟
🔹 خیر، نامش را هم نشنیدهام: ۶۴%
🔹 تاحدودی: ۱۷%
🔹 کاملا: ۱۲%
🔹 خیر، فقط نامش را شنیدم: ۷%
🔸 جالب آنکه نتایج نظرسنجی قابل تأمل است. عمده مخاطبین کانال فرید مدرسی اساسا حتی نامی از نشست اساتید نشنیدهاند. همین نشان میدهد وی با هدفی خاص در حال پوشش رسانهای نشست است وگرنه این مخاطب هیچ آشناییای با مجموعه نشست نداشته و شاید اخبار نشست برای وی به خودی خود فاقد اهمیت و جذابیت باشد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
📝 #يادداشت| بررسی اندیشههای تجدیدنظر طلبانه #سیدابوالفضل_برقعی
🔺 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبانی که دشمنان تشیع مانورهای گستردهای بر روی شخصیت وی دادهاند و با خوشحالی فراوان از تغییر عقیده این شخص به مذهب #وهابیت یاد نمودهاند، سید ابوالفضل برقعی قمی میباشد که غالبا از وی با عناوینی همچون “علامه” و “آیت الله العظمی” نام میبرند تا سخنان و عقاید وی را بازتاب گستردهتری بخشند.
🔺 این درحالی است که این جریان خود این گونه القاب را همواره مورد مذمت قرار دادهاند ولی از آنجا که در چنین مواردی کاربرد این القاب را به مصلحت خود میدانند، به طور گسترده از آنها استفاده میکنند! برقعی پس از پیروزی انقلاب بر شدت مخالفتهای خود علیه عقاید #تشیع افزود و به همین دلیل نیز مورد سوء قصد قرار گرفت که بر اثر آن، جراحات مختصری برداشت.
🔺 با گسترش تبلیغات برقعی علیه مکتب تشیع و عقاید شیعیان، وی در سال ۶۶-۶۷ مدتی در اوین بسر برد و پس از آن به یزد تبعید شد و در نهایت به دستور رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنهای آزاد گردید؛ وی در سال ۱۳۷۰ شمسی درگذشت.
🔹 ویژگیهای شخصیتی و اعتقادی برقعی
🔺 برقعی عمدتا در دوره دوم حیات خویش (پس از سال ۱۳۴۰شمسی) به افکار وهابیگری گرایش یافت و به مرور به وادی افراط افتاد. او در این دوره به این نتیجه رسید که در مذهب شیعه به گفته وی، خرافات زیادی وجود دارد که خلاف متون دینی هستند از این رو در این مقطع از حیاتش به تجدید نظر در عقاید سنتی خود پرداخت و بر اساس گفته خودش، سعی کرد تا با این خرافات مبارزه کند.
🔺 از آن به بعد، وی اصلاحاتی در عقاید و نظرهای خود به وجود آورد، از جمله به مخالفت با آنچه که آن را بزرگنمایی علی بن ابیطالب از سوی شیعیان میدانست، پرداخت؛ و #توسل به امامان را زیر سؤال برد.
🔺 او همچنین انتقادات تندی به #حوزههای_علمیه و علمای دین داشت و #تقلید از مجتهد را حرام میدانست. وی معتقد بود که «قرآن احتیاج به تفسیر ندارد، چون تفسیر نظر انسانی است در حالی که قرآن سخنان خداوند است و هر فرقهای به نفع خودش قرآن را تفسیر میکند اما باید برای غیر عرب زبان، قرآن را خوب ترجمه نمود نه تفسیر»!
🔹 تضاد #مفاتیح_الجنان با قرآن!
🔺 وی در کتاب «تضاد مفاتیح الجنان با قرآن» ضمن زیر سوال بردن اصالت مفاتیح الجنان میگوید: «از جمله خرافاتی که در میان عوام مسلمین حتی در میان عالمنمایان رواج دارد و نتیجه سکوت علما است، اعتقاد به کرامات و #معجزات از قبور ائمه یا اعقاب آنها و سایر بزرگان دین است. در حالی که چنین اعتقاداتی مخالف اصل «توحید» و عقاید اصیل اسلامی و قرآنی است»!
🔺 در سالهای اخیر اکثر آثار برقعی در خارج از ایران و بطور عمده توسط وهابیون منتشر شده است.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769
🆔 @asbaat_ir
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #كلیپ| #امام_خمینی (ره): دسته جات عزاداری بايد محتوای سياسی داشته باشد.
🔺 این هماهنگی دستهجات عزاداری در کشورهای اسلامی، بزرگترین امر سیاسی است.
🔺 دسته جاتی كه بيرون می آيند فرياد مقابل ظالم است و اين شعار سياسی است.
#درس_عاشورا
#انقلاب_اسلامی
#اسلام_سیاسی
#هیئت_سیاسی
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پرسش ششم:
🔹وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
🆔 @asbaat_ir