eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔰 حمایت آیت الله منتظری از امام خمینی (ره) 🔸 آیت­ الله حسین‌علی منتظری، در سال ۱۳۰۱ شمسی در متولد شد. پدرش حاج علی، کشاورز ساده‌­ای بود که در کنار کار روزانه‌­اش با کتاب و کتابخانه دمساز و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. 🔸 آیت­‌ الله منتظری ۱۳ شهریور ماه سال ۱۳۲۱، با خانم ماه سلطان ربانی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، ۷ فرزند به نام­‌های محمد، عصمت، اشرف، احمد، طاهره، سعید و سعیده است. 🔸 فرزند ارشد آیت­ الله منتظری، شهید محمد منتظری، از روحانیون مبارز و انقلابی بود که در انفجار دفتر حزب جمهوری در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ به همراه شهید بهشتی و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس، وزیران و مسئولان بلندپایه کشور به شهادت رسید. 🔸 پس از رحلت آیت­ الله در سال ۱۳۴۰، نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزه علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله آیات عظام ، ، و گردید. 🔸 بسیاری از علماء وقت مانند آیت­ الله منتظری و آیت­ الله مطهری قائل به اعلمیت امام خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص داده و به تبلیغ ایشان می­‌پرداختند. 🔸 حمایت آیت ­الله منتظری از امام باعث شد در تیرماه ۱۳۵۴، تبعید شده و در نهایت از تبعیدگاه روانه زندان شود. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیته مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانه زندان اوین شد. 🔸 منتظری در این بازداشتگاه­‌ها با فشارهای روحی و جسمی روبه­‌رو گردید. در زیر همین فشارها و شکنجه­‌ها بود که شکنجه‌­گر ، به وی گفته بود: «علت اینکه تو را از حوزه دور نگه می­‌داریم و از این طرف به آن طرف می‌­فرستیم این است که یک خمینی دیگر به وجود نیاید… .» 🔸 وی به همراه آیت­ الله در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد. در پیامی که امام خمینی به مناسبت آزادی وی صادر کرد این چنین آمده است: 🔹 «هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جناب عالی شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سال­‌ها از آزادی – ابتدایی­‌ترین حقوق بشر – محروم و با شکنجه‌­های قرون وسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادی‌خواه رفتار کند.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=5014 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 معیار در معروف بودن #فعالیت_سیاسی ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 معیار در معروف بودن 🔺 هر حرکت سیاسی، چه فردی و چه در چارچوب تعریف شده جریان‌ها و احزاب سیاسی، همانند هر عمل دیگر انسان صورت و سیرتی دارد که هر دوی آنها از نظر اسلام مهم است. 🔺 اما این که مؤمن چگونه باید به درکی درست از شناخت اعمال صحیح خود چه در قالب و چه در محتوا دست یابد، مسئله ضرورت وجود «الگو» و «اسوه» را به میان می‌آورد. 🔺 ملاکی را که اسلام برای شناسایی این مهم ارائه کرده است، و است؛ قرآن و عترتی که هرگز از هم جدا نشده و نمی‌شوند. تأکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر «لن یفترقا» بودن این دو امانت تا حوض کوثر، حاکی از این اصل خدشه ناپذیر برای شناخت اعمال درست از غلط است. 🔺 جامعه در هر عصری، نه تنها نیازمند انطباق و سنجش رفتارهای خود با این دو امانت است، بلکه نیازمند «الگو» و «راهبر» است و در واقع، ملاک، تنها تبعیت از خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و تطبیق اعمال با این دو است. حرکت‌های سیاسی، اجتماعی و فعالیت‌های حزبی نیز از ملاک و قاعده‌ای که گفته شد مستثنا نیست. 🔺 شجاعانه باید گفت: عقل و عرف و قانون و وجدان نیز زمانی سندی برای درست بودن «عمل سیاسی» محسوب گردد که با «قرآن» و «عترت» مخالفتی نداشته باشد؛ چه در قالب و ظاهر آن و چه در «محتوا» و باطن آن. 🔺 بسیاری از جمله اعمال سیاسی گاه در ظاهر شبیه هم هستند، از و گرفته تا عقد یک پیمان و ، تا دایر کردن یک و فرستادن یک سفیر تا تأسیس یک حزب و تشکل و یا برپایی و تبلیغ یک نامزد انتخاباتی؛ اما این که کدام عمل سیاسی از نظر اسلام عمل سیاسی «سالم» است، ملاک و معیار تنها امضا و تأیید معصوم علیه السلام، یا نماینده و یا جانشین معصوم علیه السلام است. 🔺 مسجد و مسجد هر دو مسجدند؛ اما این رهنمود و اظهار نظر معصوم علیه السلام و یا جانشین اوست که می‌تواند بر یکی مهر تأیید بزند و فرمان تخریب دیگری را صادر کند. به همین خاطر امام راحل رحمه الله علیه حکم رئیس جمهوری را که به تنفیذ ولی فقیه نرسد، حاکمیت طاغوت بر می‌شمارد؛ حتی اگر با رأی مردم باشد. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 48-51 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 3 🎙 #گفتگو| اشتباه در تبویب اصول قانون اساسی 🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 3 🎙 | اشتباه در تبویب اصول قانون اساسی 🔹 : 🔺 شورای نگهبان یک نهاد مستقل است و دارای جایگاه عالی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که وظایف مهمی بر عهده آن گذاشته شده است. 1️⃣ وظیفه مهم شورای نگهبان پاسداری از اسلامیت نظام است 2️⃣ وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس و تأیید یا رد آن‌هاست 3️⃣ وظیفه تفسیر قانون اساسی است 4️⃣ وظیفه مهم نظارت بر انتخابات و مراجعه به آرای عمومی است 🔺 البته شورا وظایف دیگری هم مانند حضور در مجلس در جلسات غیر علنی، عضویت یکی از فقها در شورای موقت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد ولی مهم‌ترین وظایف چهار مورد اول است. 🔺 از این وظایف برمی‌آید که شورای نگهبان یک نهادی مستقل از قوه مقننه است و فقط در یک جا یعنی آنجا که مصوبات مجلس را تأیید یا رد می‌کند مکمل مجلس شورای اسلامی و یک رکن قوه مقننه است، اما وظایف دیگرش در واقع مرتبط با قوه مقننه نیست، مثل اصل چهارم قانون اساسی که وظیفه پاسداری از نظام اسلامی، یا اصل ۹۸ که تفسیر قانون اساسی را می‌رساند، یا اصل ۹۹ که نظارت بر انتخابات است. این‌ها همگی جدا از وظایفی است که شورای نگهبان نسبت به قوه مقننه دارد. 🔺 متأسفانه در تبویب اصول قانون اساسی یک اشتباه رخ داده است. در فصل ششم که مربوط به قوه مقننه است و از اصل شصت و دوم شروع می‌شود و تا اصل نود و نهم قانون اساسی ادامه دارد، چند مبحث را ارائه کرده است. 🔺 مبحث اول را گفته مجلس شورای اسلامی، یعنی در مورد مجلس، انتخابات آن، تشکیل مجلس و غیره تا اصل ۷۰ مبحث اول ذیل قوه مقننه است. 🔺 در مبحث دوم نوشته است اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی که از اصل ۷۱ شروع می‌شود و تا اصل نود و نهم ادامه پیداکرده است، درصورتی‌که فقط تا اصل ۹۰ مربوط به مجلس شورای اسلامی است و از اصل ۹۱ تا ۹۹ مربوط به شورای نگهبان است. 🔺 برخی از این‌ها اساساً از حیطه کار و صلاحیت و اختیارات مجلس شورای اسلامی خارج است، مثل ترکیب شورای نگهبان، نحوه تشکیل جلسات شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی که اصل ۹۸ است و نظارت بر انواع انتخابات که اصل ۹۹ است؛ همگی از تحت عنوان و صلاحیت مجلس شورای اسلامی خارج است. 🔺 این یک اشتباه است که در قانون اساسی صورت گرفته و طبق قاعده یا باید مبحث سومی باز می‌کردند که مربوط به شورای نگهبان باشد و وظایف و اختیارات آن را بیان می‌کردند، یا اینکه اصلاً شورای نگهبان از قوه مقننه جدا می‌شد و مثلاً می‌نوشتند: فصل هفتم؛ شورای نگهبان و اختیارات و وظایف آن. 🔺 به نظر می‌رسد به خاطر جایگاه رفیع شورای نگهبان شایسته بود که فصلی اختصاص داده شود و در اصول قوه مقننه هم وظایف شورای نگهبان که مربوط به کنترل قانون‌گذاری است را اشاره می‌کردند. ادامه دارد… 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ| شهید صدر قطعا نابغه بود 💠 #امام_خامنه_ای: مرحوم #شهید_صدر قطعا نابغه بود. به مجرد اینکه انقلاب شد و امام آمد ایران آن حرف معروف را زد که در امام ذوب شوید همچنان‌که او در اسلام ذوب شده است. این خیلی شناخت و فهم لازم دارد. کسانی داریم که همین امروز که قریب به 40 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز درست نفهمیدند که این انقلاب چه کرد و چه شد و چه اتفاقی افتاد، این مرد آن روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مبانی آن را. #روحانیت_اصیل #روحانیت_مبارز #بصیرت #حکومت_اسلامی #نظام_اسلامی 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔺بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه مصاحبه های پروژه ی به مصاحبه با دکتر محمدمهدی علی‌مردی پرداختیم ایشان در سال ۱۳۶۴ وارد شدند و به مدت ۷ سال در درس خارج اساتید حوزه شرکت کردند این جانباز و بسیجی دوران دفاع مقدس در کنار دروس حوزوی موفق به اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه پونای هند گشت و در دوران فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مسئولیتهای بسیاری را عهده دار بودند از آن میان می توان به دانشکده ادیان اشاره کرد 👇🏻🔻🔻👇🏻 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با 💢 بخش نخست 🔰 تفاوت دانشگاه ادیان یا مرکز ادیان چه بود!؟ 🔰 آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتنند؟! 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 💢 بخش نخست
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟ 🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟ 💬دکتر علیمردی وقتی مرکز به دانشگاه ادیان تبدیل شد فعالیت ها بیشتر به سمت و متمرکز گشت و طبیعتاً ها کمرنگ شد 🔶فضای پژوهشی مرکز اگر همچنان می‌ماند خیلی بهتر از این بود که الان ما فقط صرفاً در مسیر آموزش افتادیم... 🔶برخی کارشناسان معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی دوره آموزشی تدوین شده برای طلاب , مسیر شهید بهشتی و شهید قدوسی به اتمام نرسید و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از طلاب این مدرسه پس از ورود به مسائل اجرایی دچار می‌شوند 🔶 در آن زمان آقایان به جای عبرت گیری از آن مقطع، مرکز ادیان را و بدون پایان رساندن دوره پژوهشی، آن را تعطیل و به سراغ رفتند. 🔶 یکی از نقد‌های جدی به دانشگاه ادیان که «آقای دکتر علی مردی» به درستی به آن اشاره می کنند همین نگاه و تحلیل است که وقتی هنوز پژوهشِ عمیق -توسط افرادی که شخصیت علمی و اخلاقیِ ایشان شکل نگرفته- انجام نشود، چگونه سیستم آموزشی طراحی و جذب نیرو صورت می‌گیرد و دانشگاه تاسیس می‌شود؟! که به سرعت در رشته‌های مختلف دامنه خود را گسترش می‌دهد و علی‌رغم نقد های داخل و برخی محافل علمی کشور مورد استقبال دانشگاه‌ها و مراکز در خارج از کشور قرار می‌گیرد! 🔶حتی هزینه‌های برخی دوره های آموزشی برخی از دانشجویان این دانشگاه را مراکز خارج از کشور متقبل می‌شود این مصاحبه ادامه دارد.... 🔶با کانال اسباط مشرف به جریان شناسیِ حوزه و روحانیت باشید... 🔰@asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴ 🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیان
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۴ 🔰صیانت از کیان حوزه و تلاش برای تقویت کمی و کیفی حوزه! 🔷در ادامه ی مصاحبه با آقای یکی دیگر از اهدافی که برای شکل گیریِ نشست دوره ای اساتید مطرح شد،«صیانت از کیان حوزه» بود! استاد هادوی در تبیین این هدف چنین می‌گویند: «هدف این مجموعه که بارها در دیدار با این نکته را تاکید کرده‌ایم از اول این بوده اصلی‌ترین و مهمترین هدف، و کیان حوزه است که معتقدیم برای این صیانت باید «جایگاه مرجعیت» در حوزه تقویت و تثبیت شود و تجربه بیش از یک دهه فعالیت این نشست همین (تقویت و ارتقای مرجعیت) در مسائل حوزه بوده است.» 🔷این هدف که فی نفسه هدفی مقدس و تحسین برانگیز است، این سؤال را به‌وجود می‌آورد که مگر در خطر بوده است تا عده‌ای به فکر حراست از آن بیفتند؟!‌ یا اینکه مگر نهادی چون ، شورای عالی حوزه، مرکز مدیریت حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و... برای حراست از کیان حوزه تأسیس نشده‌اند و برای این مهم کافی نیستند؟! 🎙محور بعدی صحبت آقای هادوی تهرانی این بود که یکی دیگر از وظایف نشست دوره ای اساتید،تلاش برای [ ارتقای کیفی و کمّی حوزه ] است! 🔷 ایشان در ادامه فرمودند: «یکی دیگر از اهداف این مجموعه این بوده است که سعی کنیم در راستای ارتقای کیفی و کمی حوزه تلاش کنیم،برای ارتقای مباحث معنوی و اخلاقی در حوزه، برای اصلاح تقویم آموزشی حوزه، برای اصلاح ساختار امتحانات در حوزه، برای بازنگری رشته‌های تخصصی در حوزه، برای پیگیری مطالبات رهبری در حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای روز از سوی حوزه، برای رد شبهات نسبت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نقش حوزه در این زمینه، برای مقابله با در جهان اسلام که حوزه باید چه نقشی ایفا بکند جلساتی داشتیم، یعنی اگر موضوعات جلسه عمومی دقت شود همه مسائلی بوده که به نظر می‌آید مهمترین مسائلی است که در حوزه باید به آن‌ها بپردازند و خواسته‌های رهبری و مراجع است که ما سعی کردیم پیگیری کنیم.» 🔷لازم به ذکر است که این هدف نیز چون دیگر اهدافِ مطرح شده،خوب و مهم و اساسی است ولی هنوز یک ابهام درباره آن وجود دارد و آن اینکه مگر مجموعه نهادهای موجود حوزوی برای تأمین این موارد کفایت نمی‌کردند؟! یا نمی‌توان با کمک و مدد رسانی به ایشان عملکرد مثبت و بهتری را در نسبت با این دغدغه‌ها شاهد باشیم؟! و از نظر (مؤسسینِ نشستِ دوره ای) تنها راه تأمین این اهداف تأسیس یک تشکل با این کیفیت است؟! 🔸ادامه دارد ... ✍ پژوهشگرِ اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مراجع بود؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892