eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بررسی شخصیت #منتظری/ بخش نخست 🔰 حمایت آیت الله منتظری از امام خمینی (ره) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش نخست 🔰 حمایت آیت الله منتظری از امام خمینی (ره) 🔸 آیت­ الله حسین‌علی منتظری، در سال ۱۳۰۱ شمسی در متولد شد. پدرش حاج علی، کشاورز ساده‌­ای بود که در کنار کار روزانه‌­اش با کتاب و کتابخانه دمساز و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. 🔸 آیت­‌ الله منتظری ۱۳ شهریور ماه سال ۱۳۲۱، با خانم ماه سلطان ربانی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، ۷ فرزند به نام­‌های محمد، عصمت، اشرف، احمد، طاهره، سعید و سعیده است. 🔸 فرزند ارشد آیت­ الله منتظری، شهید محمد منتظری، از روحانیون مبارز و انقلابی بود که در انفجار دفتر حزب جمهوری در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ به همراه شهید بهشتی و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس، وزیران و مسئولان بلندپایه کشور به شهادت رسید. 🔸 پس از رحلت آیت­ الله در سال ۱۳۴۰، نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزه علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله آیات عظام ، ، و گردید. 🔸 بسیاری از علماء وقت مانند آیت­ الله منتظری و آیت­ الله مطهری قائل به اعلمیت امام خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص داده و به تبلیغ ایشان می­‌پرداختند. 🔸 حمایت آیت ­الله منتظری از امام باعث شد در تیرماه ۱۳۵۴، تبعید شده و در نهایت از تبعیدگاه روانه زندان شود. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیته مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانه زندان اوین شد. 🔸 منتظری در این بازداشتگاه­‌ها با فشارهای روحی و جسمی روبه­‌رو گردید. در زیر همین فشارها و شکنجه­‌ها بود که شکنجه‌­گر ، به وی گفته بود: «علت اینکه تو را از حوزه دور نگه می­‌داریم و از این طرف به آن طرف می‌­فرستیم این است که یک خمینی دیگر به وجود نیاید… .» 🔸 وی به همراه آیت­ الله در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد. در پیامی که امام خمینی به مناسبت آزادی وی صادر کرد این چنین آمده است: 🔹 «هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جناب عالی شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سال­‌ها از آزادی – ابتدایی­‌ترین حقوق بشر – محروم و با شکنجه‌­های قرون وسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادی‌خواه رفتار کند.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=5014 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 معیار در معروف بودن #فعالیت_سیاسی ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 معیار در معروف بودن 🔺 هر حرکت سیاسی، چه فردی و چه در چارچوب تعریف شده جریان‌ها و احزاب سیاسی، همانند هر عمل دیگر انسان صورت و سیرتی دارد که هر دوی آنها از نظر اسلام مهم است. 🔺 اما این که مؤمن چگونه باید به درکی درست از شناخت اعمال صحیح خود چه در قالب و چه در محتوا دست یابد، مسئله ضرورت وجود «الگو» و «اسوه» را به میان می‌آورد. 🔺 ملاکی را که اسلام برای شناسایی این مهم ارائه کرده است، و است؛ قرآن و عترتی که هرگز از هم جدا نشده و نمی‌شوند. تأکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر «لن یفترقا» بودن این دو امانت تا حوض کوثر، حاکی از این اصل خدشه ناپذیر برای شناخت اعمال درست از غلط است. 🔺 جامعه در هر عصری، نه تنها نیازمند انطباق و سنجش رفتارهای خود با این دو امانت است، بلکه نیازمند «الگو» و «راهبر» است و در واقع، ملاک، تنها تبعیت از خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و تطبیق اعمال با این دو است. حرکت‌های سیاسی، اجتماعی و فعالیت‌های حزبی نیز از ملاک و قاعده‌ای که گفته شد مستثنا نیست. 🔺 شجاعانه باید گفت: عقل و عرف و قانون و وجدان نیز زمانی سندی برای درست بودن «عمل سیاسی» محسوب گردد که با «قرآن» و «عترت» مخالفتی نداشته باشد؛ چه در قالب و ظاهر آن و چه در «محتوا» و باطن آن. 🔺 بسیاری از جمله اعمال سیاسی گاه در ظاهر شبیه هم هستند، از و گرفته تا عقد یک پیمان و ، تا دایر کردن یک و فرستادن یک سفیر تا تأسیس یک حزب و تشکل و یا برپایی و تبلیغ یک نامزد انتخاباتی؛ اما این که کدام عمل سیاسی از نظر اسلام عمل سیاسی «سالم» است، ملاک و معیار تنها امضا و تأیید معصوم علیه السلام، یا نماینده و یا جانشین معصوم علیه السلام است. 🔺 مسجد و مسجد هر دو مسجدند؛ اما این رهنمود و اظهار نظر معصوم علیه السلام و یا جانشین اوست که می‌تواند بر یکی مهر تأیید بزند و فرمان تخریب دیگری را صادر کند. به همین خاطر امام راحل رحمه الله علیه حکم رئیس جمهوری را که به تنفیذ ولی فقیه نرسد، حاکمیت طاغوت بر می‌شمارد؛ حتی اگر با رأی مردم باشد. ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 48-51 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 3 🎙 #گفتگو| اشتباه در تبویب اصول قانون اساسی 🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 3 🎙 | اشتباه در تبویب اصول قانون اساسی 🔹 : 🔺 شورای نگهبان یک نهاد مستقل است و دارای جایگاه عالی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که وظایف مهمی بر عهده آن گذاشته شده است. 1️⃣ وظیفه مهم شورای نگهبان پاسداری از اسلامیت نظام است 2️⃣ وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس و تأیید یا رد آن‌هاست 3️⃣ وظیفه تفسیر قانون اساسی است 4️⃣ وظیفه مهم نظارت بر انتخابات و مراجعه به آرای عمومی است 🔺 البته شورا وظایف دیگری هم مانند حضور در مجلس در جلسات غیر علنی، عضویت یکی از فقها در شورای موقت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد ولی مهم‌ترین وظایف چهار مورد اول است. 🔺 از این وظایف برمی‌آید که شورای نگهبان یک نهادی مستقل از قوه مقننه است و فقط در یک جا یعنی آنجا که مصوبات مجلس را تأیید یا رد می‌کند مکمل مجلس شورای اسلامی و یک رکن قوه مقننه است، اما وظایف دیگرش در واقع مرتبط با قوه مقننه نیست، مثل اصل چهارم قانون اساسی که وظیفه پاسداری از نظام اسلامی، یا اصل ۹۸ که تفسیر قانون اساسی را می‌رساند، یا اصل ۹۹ که نظارت بر انتخابات است. این‌ها همگی جدا از وظایفی است که شورای نگهبان نسبت به قوه مقننه دارد. 🔺 متأسفانه در تبویب اصول قانون اساسی یک اشتباه رخ داده است. در فصل ششم که مربوط به قوه مقننه است و از اصل شصت و دوم شروع می‌شود و تا اصل نود و نهم قانون اساسی ادامه دارد، چند مبحث را ارائه کرده است. 🔺 مبحث اول را گفته مجلس شورای اسلامی، یعنی در مورد مجلس، انتخابات آن، تشکیل مجلس و غیره تا اصل ۷۰ مبحث اول ذیل قوه مقننه است. 🔺 در مبحث دوم نوشته است اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی که از اصل ۷۱ شروع می‌شود و تا اصل نود و نهم ادامه پیداکرده است، درصورتی‌که فقط تا اصل ۹۰ مربوط به مجلس شورای اسلامی است و از اصل ۹۱ تا ۹۹ مربوط به شورای نگهبان است. 🔺 برخی از این‌ها اساساً از حیطه کار و صلاحیت و اختیارات مجلس شورای اسلامی خارج است، مثل ترکیب شورای نگهبان، نحوه تشکیل جلسات شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی که اصل ۹۸ است و نظارت بر انواع انتخابات که اصل ۹۹ است؛ همگی از تحت عنوان و صلاحیت مجلس شورای اسلامی خارج است. 🔺 این یک اشتباه است که در قانون اساسی صورت گرفته و طبق قاعده یا باید مبحث سومی باز می‌کردند که مربوط به شورای نگهبان باشد و وظایف و اختیارات آن را بیان می‌کردند، یا اینکه اصلاً شورای نگهبان از قوه مقننه جدا می‌شد و مثلاً می‌نوشتند: فصل هفتم؛ شورای نگهبان و اختیارات و وظایف آن. 🔺 به نظر می‌رسد به خاطر جایگاه رفیع شورای نگهبان شایسته بود که فصلی اختصاص داده شود و در اصول قوه مقننه هم وظایف شورای نگهبان که مربوط به کنترل قانون‌گذاری است را اشاره می‌کردند. ادامه دارد… 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| شهید صدر قطعا نابغه بود 💠 #امام_خامنه_ای: مرحوم #شهید_صدر قطعا نابغه بود. به مجرد اینکه انقلاب شد و امام آمد ایران آن حرف معروف را زد که در امام ذوب شوید همچنان‌که او در اسلام ذوب شده است. این خیلی شناخت و فهم لازم دارد. کسانی داریم که همین امروز که قریب به 40 سال از انقلاب می‌گذرد هنوز درست نفهمیدند که این انقلاب چه کرد و چه شد و چه اتفاقی افتاد، این مرد آن روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مبانی آن را. #روحانیت_اصیل #روحانیت_مبارز #بصیرت #حکومت_اسلامی #نظام_اسلامی 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔺بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه مصاحبه های پروژه ی به مصاحبه با دکتر محمدمهدی علی‌مردی پرداختیم ایشان در سال ۱۳۶۴ وارد شدند و به مدت ۷ سال در درس خارج اساتید حوزه شرکت کردند این جانباز و بسیجی دوران دفاع مقدس در کنار دروس حوزوی موفق به اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه پونای هند گشت و در دوران فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مسئولیتهای بسیاری را عهده دار بودند از آن میان می توان به دانشکده ادیان اشاره کرد 👇🏻🔻🔻👇🏻 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با 💢 بخش نخست 🔰 تفاوت دانشگاه ادیان یا مرکز ادیان چه بود!؟ 🔰 آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتنند؟! 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 💢 بخش نخست
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟ 🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟ 💬دکتر علیمردی وقتی مرکز به دانشگاه ادیان تبدیل شد فعالیت ها بیشتر به سمت و متمرکز گشت و طبیعتاً ها کمرنگ شد 🔶فضای پژوهشی مرکز اگر همچنان می‌ماند خیلی بهتر از این بود که الان ما فقط صرفاً در مسیر آموزش افتادیم... 🔶برخی کارشناسان معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی دوره آموزشی تدوین شده برای طلاب , مسیر شهید بهشتی و شهید قدوسی به اتمام نرسید و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از طلاب این مدرسه پس از ورود به مسائل اجرایی دچار می‌شوند 🔶 در آن زمان آقایان به جای عبرت گیری از آن مقطع، مرکز ادیان را و بدون پایان رساندن دوره پژوهشی، آن را تعطیل و به سراغ رفتند. 🔶 یکی از نقد‌های جدی به دانشگاه ادیان که «آقای دکتر علی مردی» به درستی به آن اشاره می کنند همین نگاه و تحلیل است که وقتی هنوز پژوهشِ عمیق -توسط افرادی که شخصیت علمی و اخلاقیِ ایشان شکل نگرفته- انجام نشود، چگونه سیستم آموزشی طراحی و جذب نیرو صورت می‌گیرد و دانشگاه تاسیس می‌شود؟! که به سرعت در رشته‌های مختلف دامنه خود را گسترش می‌دهد و علی‌رغم نقد های داخل و برخی محافل علمی کشور مورد استقبال دانشگاه‌ها و مراکز در خارج از کشور قرار می‌گیرد! 🔶حتی هزینه‌های برخی دوره های آموزشی برخی از دانشجویان این دانشگاه را مراکز خارج از کشور متقبل می‌شود این مصاحبه ادامه دارد.... 🔶با کانال اسباط مشرف به جریان شناسیِ حوزه و روحانیت باشید... 🔰@asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴ 🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیان
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۴ 🔰صیانت از کیان حوزه و تلاش برای تقویت کمی و کیفی حوزه! 🔷در ادامه ی مصاحبه با آقای یکی دیگر از اهدافی که برای شکل گیریِ نشست دوره ای اساتید مطرح شد،«صیانت از کیان حوزه» بود! استاد هادوی در تبیین این هدف چنین می‌گویند: «هدف این مجموعه که بارها در دیدار با این نکته را تاکید کرده‌ایم از اول این بوده اصلی‌ترین و مهمترین هدف، و کیان حوزه است که معتقدیم برای این صیانت باید «جایگاه مرجعیت» در حوزه تقویت و تثبیت شود و تجربه بیش از یک دهه فعالیت این نشست همین (تقویت و ارتقای مرجعیت) در مسائل حوزه بوده است.» 🔷این هدف که فی نفسه هدفی مقدس و تحسین برانگیز است، این سؤال را به‌وجود می‌آورد که مگر در خطر بوده است تا عده‌ای به فکر حراست از آن بیفتند؟!‌ یا اینکه مگر نهادی چون ، شورای عالی حوزه، مرکز مدیریت حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و... برای حراست از کیان حوزه تأسیس نشده‌اند و برای این مهم کافی نیستند؟! 🎙محور بعدی صحبت آقای هادوی تهرانی این بود که یکی دیگر از وظایف نشست دوره ای اساتید،تلاش برای [ ارتقای کیفی و کمّی حوزه ] است! 🔷 ایشان در ادامه فرمودند: «یکی دیگر از اهداف این مجموعه این بوده است که سعی کنیم در راستای ارتقای کیفی و کمی حوزه تلاش کنیم،برای ارتقای مباحث معنوی و اخلاقی در حوزه، برای اصلاح تقویم آموزشی حوزه، برای اصلاح ساختار امتحانات در حوزه، برای بازنگری رشته‌های تخصصی در حوزه، برای پیگیری مطالبات رهبری در حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای روز از سوی حوزه، برای رد شبهات نسبت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نقش حوزه در این زمینه، برای مقابله با در جهان اسلام که حوزه باید چه نقشی ایفا بکند جلساتی داشتیم، یعنی اگر موضوعات جلسه عمومی دقت شود همه مسائلی بوده که به نظر می‌آید مهمترین مسائلی است که در حوزه باید به آن‌ها بپردازند و خواسته‌های رهبری و مراجع است که ما سعی کردیم پیگیری کنیم.» 🔷لازم به ذکر است که این هدف نیز چون دیگر اهدافِ مطرح شده،خوب و مهم و اساسی است ولی هنوز یک ابهام درباره آن وجود دارد و آن اینکه مگر مجموعه نهادهای موجود حوزوی برای تأمین این موارد کفایت نمی‌کردند؟! یا نمی‌توان با کمک و مدد رسانی به ایشان عملکرد مثبت و بهتری را در نسبت با این دغدغه‌ها شاهد باشیم؟! و از نظر (مؤسسینِ نشستِ دوره ای) تنها راه تأمین این اهداف تأسیس یک تشکل با این کیفیت است؟! 🔸ادامه دارد ... ✍ پژوهشگرِ اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مراجع بود؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مر
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۵ 🔰آیا مراجع تقلید نیازمند بازوی مشورتی، آن هم از جانب مجمع نشست اساتید هستند؟! 🔶یکی دیگر از اهداف ذکر شده برای شکل گیری مجمع نشست اساتید بنابر نظر آقای ،این بود که این مجمع بعنوان یک مراجع عظام تقلید عمل میکند! 🔶ایشان در ادامه مصاحبه خود در باب اهداف تأسیس نشست می‌گوید:«بعضی موارد بوده که به صورت خاص از سوی مراجع به نشست داده شده و یک کار خاص برای پیشنهاد یا طرحی که یک مرجع بزرگوار داشته انجام شده است،‌ مثلاً حضرت آیت‌الله مکارم نظرشان این بود که یک کاری در حوزه برای حمایت از طلاب فاضل و ارتقای کیفی آموزش‌های این قشر از طلاب انجام شود، ایشان فرمودند شما طرحی تهیه کنید، نشست جلساتی را برگزار کرد و کار‌گروه خاص برای این کار ایجاد شد، حاصل جلسات در قالب طرحی به ایشان ارائه شد، البته ایشان بعد فرمودند جناب که آن موقع مدیریت حوزه را داشتند خودشان قبول کرده‌اند که این کار را انجام دهند در نتیجه نشست راجع به اجرای آن طرح اقدامی نکرد. 🔶علی ایّ حال ما همیشه سعی کرده‌ایم در واقع نوعی حامی مرجعیت و در حوزه، نوعی بازوی مشورتی برای مدیریت حوزه و نوعی حامی فضلا و مدرسین حوزه باشیم و به صورت عام تلاش کردیم که کیان حوزه را تقویت کنیم و ساختارهای سنتی حوزوی را به تناسب شرایط موجود ارتقا ببخشیم، طرح دیگری مطرح شد اما هنوز اجرایی نکرده‌ایم که راجع به برگزاری کرسی‌های بحث شد و یک جلسه مجمع عمومی به همین اختصاص پیدا کرد! 🔷بنابر آنچه گذشت ۴ هدف ۱_حفظ دروس آزاد ۲_صیانت از کیان حوزه ۳_ارتقای کمی و کیفی حوزه ۴_بازوی مشورتی مراجع مهم‌ترین اهداف از تأسیس «نشست دوره‌ای» بوده‌اند. اما این اهداف در عین اهمیت و ضرورت آیا از وظایف ذاتی سازمان و نهاد مدیریت حوزه‌های علمیه نیست؟! آیا با دیدن برخی کاستی‌ها در نهادهای رسمی موجود که وظیفه تأمین برخی اهداف و مأموریت‌ها را دارند باید نهادی جدید و تأسیس نمود؟! یا اقدام منطقی کمک به رفع نقایصِ نهاد موجود و گام نهادن در مسیر اصلاح و ارتقاء آن است؟! این‌ها ابهاماتی است که در بخش تحلیلی بیشتر از آن‌ها سخن خواهیم گفت. ادامه دارد... 🔶با اسباط همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📚 💬 به مناسبت سالگرد ابلاغ توسط حضرت امام خمینی (ره)،امروز خلاصه و گزیده ای از این منشور مهم و راهگشا در کانال بارگذاری میشود @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📚#منشور_روحانیت 💬 #امام_خمینی به مناسبت سالگرد ابلاغ #منشور_روحانیت توسط حضرت امام خمینی (ره)،امروز
📚 🔶به مناسبت سالگرد ابلاغ ✅((بخش از دو)) 💠 تصور نمی‏ کنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقه‌ای مناسب‌تر از شیوه علمای سَلف یافت شود. 💠 روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. 💠 ضربات و آگاهِ وابسته،به مراتب کاری تر از بوده و هست. 💠 که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است. 💠 به زعم بعض افراد،روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالِم سیّاس و روحانیِ کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت.و این از حوزه‌ها بود که هر کس کج راه می‌رفت متدین‌تر بود! یاد‌گرفتن ،کفر و ، گناه و شرک به‌شمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خُردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید،کوزه را آب کشیدند! چرا که من فلسفه می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مَجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 💠 شیوه مقدس‌مآبی و عوض شده است.شکست خوردگان دیروز، امروز شده‌اند.آن‌ها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و جلو رفته بودند. غائله ی قم و تبریز با هماهنگی چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت! 💠دسته‌ای دیگر از روحانی‌نماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه می‌ساییدند،یک‌مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس‌نماهای می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه است، امروز می‌گویند مسئولین نظام شده‌اند! تا دیروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشاء و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان -ارواحنا فداه- را مفید و راه‌گشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند! دیروز مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز از انقلابیون شده‌اند! ولایتی‌های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته‌اند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته‌اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسُّب و تعیش نبوده است،امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می‌خورند! 💠 در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه‌ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه‌ای مغلوب و شکست خورده نیستیم، حتی در جنگ پیروزی از آن ملت ما گردید و دشمنان در تحمیل آن‌همه خسارات چیزی به دست نیاوردند. البته اگر همه علل و اسباب را در اختیار داشتیم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاتری می‌نگریستیم و می‌رسیدیم ولی این بدان معنا نیست که در هدف اساسی خود که همان دفع تجاوز و اثبات بود مغلوب خصم شده ایم. هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلاب‌مان را در جنگ به جهان نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ نموده‌ایم،ما در جنگ، پرده از چهره تزویر کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما را به دنبال خواهد داشت! متن کامل:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783 با همراه باشید 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 🎥 🔷دلیل بیان و ارسال منشور روحانیت توسط حضرت امام چه بود؟ 🔷نقش مرحوم در حوادثی که منجر به ابلاغ این پیام شد را چگونه باید تحلیل کرد؟ 🔷منشور روحانیت از در حوزه تا سرمایه داری @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📚 #منشور_روحانیت 🎥 #کلیپ 🔷دلیل بیان و ارسال منشور روحانیت توسط حضرت امام چه بود؟ 🔷نقش مرحوم #منتظر
🔷گزیده‌ای از حضرت امام خمینی به مناسبت سالگرد ابلاغ آن 🔰(بخش از دو)پایانی 🔶جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ و بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. 🔶من در این‌جا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر این روزها رسماً می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد! ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. 🔶نباید برای رضایت چند در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که _حزب‌_اللّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند. 🔶ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‌ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‌ایم، ما شعار را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمانان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده‌ایم،ما همه شعارهای‌مان را با عمل محک زده‌ایم.البته معترفیم که در مسیر عمل،موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شده‌ایم روش‌ها و تاکتیک‌ها را عوض نماییم. 🔶علاوه بر این‌که باید مواظب القائات و مقدس‌مآبها باشند،از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی‌نماها و به ظاهر عُقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکرده‌اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی‌های بی‌مورد و ساده‌اندیشی‌ها سبب مراجعت آنان به پست‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز نظام شود.من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمّه کشور به گروهی که و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن، به راحتی از میان نمی‌رود؛گرچه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند.امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند... 🔶صریحاً اعلام می‌کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،تا من هستم از اصول عدول نخواهم کرد،تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را در تمام زمینه‌ها کوتاه می‌کنم. 🔶مردم شریف ایران توجه داشته باشند که نوعاً تبلیغاتی که علیه روحانیت انجام می‌پذیرد به منظور نابودی روحانیت انقلاب است،ایادی شیطان در تنگناها و سختی‌ها به سراغ مردم می‌روند که بگویند روحانیت و نارسایی‌هاست،آن هم کدام روحانی،روحانی بی‌درد و بی‌مسئولیت نه،بلکه روحانیتی که در همه حوادث جلوتر از دیگران در معرض خطر بوده است. کسی مدعی آن نیست که مردم و پابرهنه‌ها مشکلی ندارند و همه امکانات در اختیار مردم است. مسلم آثار ده سال محاصره و جنگ و انقلاب در همه جا ظاهر می‌شود و کمبودها و نیازها رخ می‌نماید ولی من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان نمانده بود.لازم به یادآوری است که ذکر شمه‌ای از وقایع انقلاب و روحانیت به معنای آن نیست که طلاب و روحانیون عزیز در فردای این نوشته حرکت تند و انقلابی بنمایند بلکه هدف، علم و آگاهی به نکته‌هاست که در انتخاب مسیر با بصیرت حرکت کنند و خطرها و گذرها و کمینگاه‌ها را بهتر بشناسند. 🔴متن کاملِ منشور روحانیت: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783 📚با پایگاه حوزه همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟ 🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟ 💬دکتر علیمردی وق
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با 🔹 بخش دوم 🔰داستان حمایت بعضی از اساتید از چهره‌های سیاسی چه بود؟! 🔰چرا برخی از اعضای دانشگاه ادیان در حضور فعال داشتند؟! 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 🔹 بخش دوم 🔰
📌پرونده ویژه | 🔶نقش برخی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه ادیان در فتنه ی ۸۸ چه بود؟ 🎙دکتر علیمردی: 🔷در بحث 88 فقط نباید دانشگاه ادیان را مثال بزنیم؛ ما دانشگاه‌های دیگری هم داشتیم که در این چالش افتادند! شما به من بگوئید چه تعداد از هیئت علمی دانشگاه ادیان در این فضایی که می‌گویید شرکت کردند؟! ما در این فضا داشتیم، ولی افرادی را که به اسم دانشگاه ادیان معرفی کردند، مربوط به دانشگاه‌های دیگر بودند؛ یعنی در همان جمع که تصویر آنها انداخته شده بود یک نفر از اعضای هیئت علمی حضور داشت، یک نفر مربوط به ، یک نفر مربوط به تهران بود ولی ربطی به دانشگاه ادیان نداشت و این را به اسم دانشگاه ادیان مطرح کردند! 🔷طیف سیاسی را اگر بخواهید بر اساس آن دو طیفی که در کشور قائم است بررسی و برجسته بکنید و آن را بخواهید با دانشگاه مقایسه کنید، می‌گوییم که ما هم در دانشگاه ادیان همچنان که در بیرون دو طیف برجسته داریم در آنجا هم دو طیف برجسته وجود دارد؛ منتها اینکه فردی در دانشگاه ادیان درس می‌خواند و وقتی در آن واقعه شرکت می‌کند می‌گویند این فلان دانشگاه بوده! آن موقعی که یا مشکل سیاسی پیش می‌آید، به دانشگاه ادیان نسبتش می‌دهند به دلیل اینکه چون در دانشگاه ادیان بوده، و به نظرم این نسبت ارتباط بی‌خودی است که به دانشگاه ادیان می‌دهند؛ یعنی این ربطی به دانشگاه ادیان بودن او ندارد! این آقا اگر در دانشگاه ادیان هم نبود در آن «ماجرا» شرکت می‌کرد. همانطور که در دانشگاه مفید بوده و شرکت کرده است، در دانشگاه فارابی تهران بوده و شرکت کرده است، این سه چهار تا با هم در آن فضا بودند ولی همه را به اسم دانشگاه ادیان گرفتند! 🔸این مصاحبه ادامه دارد.... ✅ اسباط: انتظار طبیعی هر خواننده این است که بداند برخوردِ بعدی دانشگاه با این افراد چه بوده است!!! 🔹 در کانال اسباط با جریان شناسی حوزه و روحانیت همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔸 🔸 🔰آینده ی مرجعیت در عراق چه خواهد شد؟ 🔰نقش در لو دادن کودتا علیه صدام چه بود؟ 🔰آیا ، یک مرجع عراقی را پس از در عراق علم خواهد کرد؟ @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔸 #مرجعیت_عراق 🔸 #تحلیل_اسباط 🔰آینده ی مرجعیت در عراق چه خواهد شد؟ 🔰نقش #محمد_رضا_پهلوی در لو دادن
🔷 🔷آینده و گذاشته‌ی مرجعیت عراق چه بود و چه خواهد شد؟! 🔶 از مرجع عراقی میترسید و سعی داشت مرجعیت در بین عراقی ها نباشد، برای این کار هم چند هدف داشت: ۱ / اختلافات را زنده نگه دارد،به این بهانه: ای شما که عرب هستید چرا از فارس تقلید میکنید؟! (در حالی که صدام گزینه های عربِ عراقی را میکرد و اجازه صعود به آنها داده نمی‌شد) 🔶۲/ مرجع را می‌توانست به راحتی از عراق اخراج کُند، همان طور که خیلی از را از عراق اخراج کردند و به آنها گفته می‌شد شما حق دخالت در امور کشورمان را ندارید. 🔶۳/ تجربه به صدام ثابت کرده بود که مراجع عراقی بیشتری در امور داخلی عراق دارند. ‏به عنوان مثال مرجع اَعلای عراق در «۵۰ سال پیش»اقدام به تشکیل احزاب سیاسی اسلامی در عراق کرد(حزب دعوت اسلامی) و تا اقدام به علیه صدام پیش رفت ولی کودتا با لو رفتن آن توسط محمدرضا شاه پهلوی شکست خورد! 🔶‏ولی در دوران فعلی شرایط برعکس شده و اینکه مرجع بعد از قطعا ایرانی نخواهد بود مگر فرزند ایشان! البته این کلام به معنای آیت الله سیستانی نیست بلکه به اعتقاد جمعی از شیعیان عراقی و ایرانی، خداوند ایشان را از آن امواج و در آن حکومت حفظ کرد تا در چنین روزهای امنیت و جان مردم عراق را با فتوای جهاد در مقابله با حفظ کنند! 🔶‏علت اینکه مرجع بعدی ایرانی نخواهد بود: 🔹۱/ طلاب و مجتهدین ایرانی سابق در نجف زیاد بودند و این زیادی خودش عامل قدرتشان بود که بعد از آمدن صدام اکثر را به قم کوچاند یا بهتر بگوییم اخراج کرد! 🔹۲/ در زمان سابق کم بودند ولی الان حوزه عراق طلاب فاضل و مجتهد عراقی زیادی دارد. 🔹‏۳/ هجمه سنگین که بین برخی از عراقی ها و مذهبی های آن کشور وجود دارد. 🔹۴/ احزاب عراقی خواهان مرجعی هستند که بتواند و موثری در عراق داشته باشد، که این باعث می‌شود میل آنها به مرجع عراقی بیشتر شود! 🔺مجموع این جمع بندی‌ها برای این ظن را بوجود می‌آورد که مرجع اعلای بعدی از بین خود عراقی‌ها باشد! ادامه دارد... 🔺با کانال اسباط، برای شناخت جامع‌تر جریانات حوزه همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔷 #تحلیل_مرجعیت_عراق 🔷آینده و گذاشته‌ی مرجعیت عراق چه بود و چه خواهد شد؟! 🔶 #صدام_حسین از مرجع عر
📍 ۲ 📍 🔷 جریانِ ‏کودتایِ ضدّ صدام که شاه آن را لو داد چه بود؟! مرجعیت نجف در چند صده اخیر کسی مثل آیت الله (ایرانی الاصل) در نحو اداره شیعیان به خودش ندیده بود! 🔷ولی مرجع بعد آن یعنی (عراقی الاصل) رویکرد دیگری نسبت به کشور عراق داشت. 🔷‏سید محسن حکیم که خود از اهل عراق بود و مرجع اعلای شیعیان جهان شده بود مشکلات این کشور را با تمام تار و پودش حس کرده بود و سعی میکرد مردم عراق را از شر صدام و حزب بعث نجات دهد. 🔷کار اول مرحوم حکیم ایجاد تشکیلات حزبی بود که توانست در هر شهری از عراق را جذب و سازمان دهی بکند. 🔷«حزب الدعوة الإسلامية» یا حزب دعوت اسلامیِ عراق که بعدها به قدرت مندترین حزب علیه صدام تبدیل شد و الان هم حکومت عراق در دستان این حزب است. کار دومش حذف حکومت بعث و صدام بود. ایشان افسران شیعه و سنّیِ ملی گرا و را هماهنگ کرد که علیه صدام کودتا کنند! 🔷‏ایت الله محسن حکیم فرزند خود را واسطه ارتباط با افسران کرد، روز قبل از کودتا سید محمد مهدی حکیم با دیدار میکند و به شاه میگوید فردا حکومت عراق عوض میشود. من از شما میخواهم که از حکومت جدید حمایت بکنید! 🔷‏شاه بعد از جلسه کسی را نزد صدام میفرستد او را از کودتا و اسامی افسران اگاه میکند. چند ساعت قبل از کودتا، تمام افسران دستگیر میشوند و سپس میشود! در این بین "محمدمهدی حکیم" هم به اعدام محکوم میشود ولی با از عراق تبعید میشود. 🔷‏سید محمد مهدی حکیم میگوید با شاه صحبت کردم که علت لو دادن چه بود و چرا اجازه ندادید صدام عوض بشود؟! شاه گفت بود:"تمام افتخار من به این است که بگویند ایران تنها در منطقه است و باید از آن بشود، اگر حکومت شیعه ای در عراق شکل بگیرد دیگر این لقب را از دست میدادم! 🔷‏سید "محمد مهدی حکیم" بعدها به مهاجرت میکند و در آنجا به کنفرانسی در دعوت میشود و هنگام مشارکت در آن کنفرانس (در کشور سودان) توسط جاسوسان صدام به میرسد! 🔷‏یک سال بعد از کودتا هم ایت الله سید محسن حکیم مرجع معروف به طرز در یکی از بیمارستان های بغداد فوت میکند. که بعد از ایشان مرجعیت به آیت الله خوئی میرسد. 🔺پایان... با کانال اسباط برای شناخت جامع‌تر جریانات حوزه همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۶ 🔰تناقض در رفتار و اساسنامه ی #نشست_اساتید را چ
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۶ 🔰تناقضی از «حرف تا عمل» 🔰مشیِ یا حمایت از ولایت فقیه ؟! 🔶یکی از مهمترین حوزه‌های انتقاد از «نشست» حوزه باورداشت های اساسی این مجموعه است. «نشست» همواره از ناحیه میزان پایبندی به نظام سیاسی کشور و حمایت از مورد سؤال و تردید بوده است.از سوی دیگر برخی باورهای مطرح شده از سوی مؤسسین آن ابهاماتی را به‌وجود آورده که در این بخش می‌کوشیم مهمترین باورهای مطرح شده از سوی اعضای اصلی نشست را مرور کنیم. 🔶 ۱_ اصل «حمایت از نظام و ولایت فقیه» آقای هادوی در این باره می‌گوید:«در رابطه با موضع سیاسی نشست دوره‌ای و ورود نشست در مسائل سیاسی باید بگویم آنچه در قید شده این است که حمایت از نظام و اصول مُسلّم نظام مثل جزء مسلمات نشست اساتید است»! 🔶آقای نیز در این زمینه معتقد است که «پذیرش اصلِ و و از جمله رکن رکین جمهوری اسلامی یعنی ولایت فقیه» از رؤوس مسائلی است که در اساسنامه اخذ شده و همه عزیزان خودشان را ملزم به مراعات مفاد اساسنامه می‌دانند،خود را پیرو ولایت فقیه و تابع جمهوری اسلامی و مجری قانون اساسی می‌دانند، این‌ها است که همواره ترسیم شده و تا الان هم به لطف خدا با گذشت بیش از یک دهه در همه امور مراعات شده است،البته این به این معنی نیست که دوستان ما «شخصاً خودشان» کار سیاسی نکنند اما هیچ ارتباطی به نشست ندارد،نشست با توجه به ماهیتی که دارد یک تشکیلات صنفی حوزوی است نه یک تشکیلات سیاسی! 🔶در ادامه آقای واعظ موسوی می‌افزاید:«سعی کرده‌ایم همیشه با همراه و و پشت سر ایشان باشیم،الان هم من عرض می‌کنم اگر برای یک لحظه دوستان ما احساس کنند وجود چنین مجموعه‌ای مورد یا مراجع عظام تقلید نیست لحظه‌ای برای ماندن در چنین مجموعه‌ای درنگ نخواهند کرد و در اولین فرصت ممکن انحلالش را اعلام خواهند کرد» 🔷اسباط: یکی از مهمترین انتقادات به نشست دوره‌ای، عدم ورود به مسائل سیاسی ست.اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه خاصی نسبت به آن‌ها ندارد! 🔷به راستی ماجرای رهبر انقلاب به نشست اساتید چه بود؟! 🔷برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاهِ عدم باور به دخالتِ «روحانیت در سیاست» دانسته‌اند. برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح می‌کنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد می‌شوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد می‌کنند،نوعی ورود سیاسی که شائبه‌ی حمایت از برخی جریان‌های سیاسی را تشدید می‌کند! ادامه دارد.... 🔺با جریان شناسی حوزه و روحانیت همراه باشید. 🆔http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892