پایگاه جریانشناسی اسباط
💢 اقدامات جریانهای غیر انقلابی برای حوزه آیت الله محمدی قائینی: 🔺 برخی که دنبال حوزه غیر انقلابی
🎙 #مصاحبه| دستهبندی جریانهای حوزوی بر اساس نسبت با انقلاب اسلامی
آیت الله محمدی قائینی:
🔸 اگر بخواهیم جریانهای حوزوی را از منظری دیگر دستهبندی کنیم و نسبت آنها با انقلاب اسلامی و خط و گفتمان و مکتب امام را معیار تقسیم قرار دهیم، بر این اساس به نظر ما افرادی که الان در #حوزه_علمیه هستند و مشغولاند در همه سطوح و ابعاد مختلف به ۵ دسته تقسیم میشوند:
1⃣ انقلابی جان فدا: دسته اول کسانی هستند که هم افکار امام را میدادند، هم اعتقاد دارند، هم مالا و عملاً و جانا حاضرند در راه این مکتب و گفتمان فداکاری کنند.
2⃣ انقلابی حامی: دسته دوم کسانی هستند که افکار امام را میدانند، اعتقاد هم دارند، اظهار محبت هم میکنند، حتی در مقام تأیید هم در خیلی زمینهها حاضر میشوند ولی در مقام جان بازی نه؛ یعنی با #انقلاب همراه هستند ولی نه تا جایی که بخواهند به هر نحوی شده همه سرمایه خود را فدای انقلاب کنند. ولی واقعاً دوستدار و طرفدار انقلاب هستند.
🔸 در واقع به عنوان سیاهی لشکر حاضر هستند حرکت میکنند شرکت میکنند و در حد مالی و غیر مالی هستند ولی نه در حد جان فشانی که الان خیلی از بدنه حوزه این چنین است و البته حضور این دسته جای شکر دارد.
3⃣ طیف خاکستری: دسته سوم با افکار امام آشنا هستند، حتی با اینکه اعتقاد ندارند و عملاً پای کار نیستند ولی با عناد هم نیستند. مخالفتی هم ندارند. این را یک فکر و حرکت میدانند. اما در مقام اظهار نظر و عمل نه تنها شیفته امام و حرکت امام نیستند بلکه الزامی نمیبینند در این جهت حرکت کنند. سرمایهگذاری غیر علمی در این راه بکنند.
🔸 اما درعین حال به عنوان یک حرکت اسلامی که یک عالم دینی کاری انجام داده است نظر منفی ندارند. نظر مثبت دارند اما اهل فعالیت و حمایت، و در یک کلام پای کار نیستند.
🔸 این دسته تا زمانی که انسانهایی هستند که ضرری برای انقلاب ندارند اظهار نظر سوء و مخالفتی نمیکنند و عملاً اقدامی انجام نمیدهند، اشکالی ندارد.
🔸 یقیناً اگر با آنها بحث و مباحثه شود و در تماس بیشتر با انقلاب و افراد و مشکلات و افکار امام باشند یقیناً میشود جذبشان کرد وبه دستههای قبلی ملحق شوند که تعداد زیادی این چنین شدند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
💠 لزوم هجرت بزرگان علما به شهرها با توجه به سیره #ملا_آخوند_همدانی
🚩 بخشی از سخنان #امام_خامنهای در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت مرحوم حاج ملا علی آخوند همدانی :
🔺 آن چیزى که نظر من را در شخصیت مرحوم آقاى آخوند[همدانی] جلب کرد - منهاى همهى این فضایل معنوى که ایشان دارند - این است که یک مجتهد عالى مقامى مثل آقاى آخوند ملاعلى که در هر حوزهاى مىرفت، بلاشک یا در رأس قرار مىگرفت، یا جزو رؤوس بود - حتماً ایشان در درجهى دوم قرار نمىگرفت ... این آدم به همدان مىرود و ساکن مىشود. به نظر من این خیلى جلوه کرد و مهم آمد که یک #مرجع_تقلید، این گونه باشد.
🔺انسان خودش را این جور ندیده بگیرد، هضم نفس بکند و از ریاست و #مرجعیت و این چیزها صرف نظر بکند! حتى شنیدم ایشان #رساله هم ننوشته بودند؛ در حالى که مردم همدان، مقلد ایشان بودند!
🔺 من مىخواهم از این نقطه استفاده کنم که اى کاش ما سیرهى عملى بزرگانى مثل آقاى آخوند را ببینیم، تا امروز هم جریان پیدا کند، بزرگانى بروند و در شهرهایى بمانند.
🔺 بگذاریم اساطین علم در همهى بخشهاى این کشور باشند، در همهى شهرها #حوزههاى_علمیهى حقیقى و مجتهد پرور به وجود بیاید، و مردم در هر جا به رکن رکینى مثل آقاى آخوند ملاعلى متکى باشند.
#مطالبه_رهبری
🗓 به مناسبت اول مرداد سالروز رحلت آیت الله ملاعلی همدانی(ره)
🆔 @asbaat_ir
📝 #یادداشت| مروری بر پيشينه تمدنی نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام/ بخش نخست
🔸 بررسی تاريخ اسلام نشان میدهد که فرهنگ و تمدن اسلامی مسيری مضبوط و دقيق دارد و بر پايه منطقی قابل درک و بيانشدنی شکل گرفته که احتمالاً تبلور همان فلسفه تاريخ اسلام است و اين تاريخ تکرار میشود.
1️⃣ مرحله اول: دعوت پیامبراکرم به اسلام از مکه: تاريخ اسلام با دعوت پيامبر اکرم از #مکه آغاز شد و اين همان آغاز حرکت در تاريخ فرهنگ و #تمدن_اسلامی بود.
2️⃣ مرحله دوم: تشکيل #حکومت_اسلامی در يثرب: اين حرکت مهم تاريخ بشر، با تشکيل حکومت اسلامی در يثرب شکل گرفت و از آن پس يثرب تبديل به #مدينة_النّبى شد. از اين نامگذاری میتوان به صورت نمادين استنتاج کرد که مدنيّت اسلامی با اين حرکت پايهگذاری شد.
3️⃣ مرحله سوم: گسترش اسلام بود شامل دو بخش: بخش اول، انتشار دين اسلام در جزيرة العرب و بخش دوم، گسترش آن در جهان متمدّن آن روزگار، شاملِ بينالنهرين، #ايران، روم، مصر، حبشه، هند، ماوراءالنهر، چين و ماچين، شمال آفريقا و سرانجام جنوب اروپا بود. اوج اين مرحله در سدههای اول و دوم هجری نمايان شد. اين فتوحات علاوه بر اينکه به وسعت جغرافيايی جهان اسلام منجر شد، آثار اجتماعی، فرهنگی و جنبههای تبليغی نيز داشت.
4️⃣ مرحله چهارم: ارتباط با تمدنهای کهن و انتقال #فرهنگ آنها: مجاور شدن فرهنگ و تمدن نوپای #اسلامی با تمدنهای کهن جهان و کوشش برای شناخت و انتقال آن تمدنها به حوزه تمدن اسلامی بود. اين نهضت به شکل جدّی از سده دوم آغاز و تا سدههای سوم و چهارم هجری ادامه يافت. اين انتقال تمدن از چند طريق انجام شد.
🔺 الف) ترجمه که جدیترين شکل انتقال بود و در تاريخ نام آن را #نهضت_ترجمه گذاشتهاند. در تاريخ قديم تمدنها، چنين حرکتی به لحاظ سرعت و حجم معارف انتقالی بیسابقه بود؛ برای نمونه فقط يک پدر و پسر (حُنين بن اسحاق و اسحاق بن حُنين) بيش از ۲۰۰ کتاب و رساله را از يونانی و سريانی به عربی ترجمه کردند.
🔺 ب) تأسيس کتابخانه، دارالحکمه و نظاميهها.
🔺 ج) انتقال دانشمندان و به تعبير امروز «جذب مغزهای متفکر» به مراکز علمی و آموزشی #جهان_اسلام.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3518
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش ششم 🔰 هماهنگی با #کدیور در پ
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش هفتم
🔰 تحلیلهای سطحی از تاریخ اسلام برای اغراض سیاسی:
🔺 یکی از مواردی که سیدحسین موسوی تبریزی همانند رئیس جمهور محترم نگاه سهلاندیشانهای دارد، مسائل تاریخ اسلام از جمله #صلح_امام_حسن (علیه السلام) است.
🔺 همچنانکه رئیس جمهور محترم با نگاه سطحی در تحلیل تاریخ اسلام صلح امام حسن (علیه السلام) را مؤیدی برای #مذاکره با #امریکا قلمداد میکند.(سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران، تابستان 1394).
🔺 موسوی تبریزی نیز به دفاع از این نگاه برخاسته و اینگونه میگوید: «امام حسن مجتبی (علیه السلام )به ما یاد داد که اگر #مصلحت مسلمین اقتضا کند و اگر مصلحت عاجل و یا آجل #جامعه_اسلامی اقتضا کند که از آن منافع ظاهری شخصی چه مال و جان و قدرت باشد بگذریم، یک مسلمان باید این چنین کند و در برابر آن مصلحت واقعی سر خم کند.
🔸 حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) دیدند با آن وضعی که آن روز بود و تبلیغاتی که #معاویه کرده بود و پولهایی که داده بود و بزرگان قوم را بعد از خلفا دور خودشان جمع کرده بود و حتی کسانی که تابع پیامبر بودند به هر دلیلی که یا آنها را فریب داده بود و یا این که در کنار معاویه شریک شده بودند در این حکومت ظالمانه حضور داشتند بهترین راه صلح با معاویه است.»1395/7/9
🔺 این سخنان در حالی است که اولا صلح امام حسن (علیه السلام)، گرچه از روی ناچاری بود اما این بدان معنی نبود که صلح امام از روی #ذلت باشد و تمام امتیازات برای معاویه باشد بلکه برعکس این امام بود که شروط را معین کرد.
🔺 ثانیا شرايط زمان ما با شرايط زمان امام حسن(عليه السلام) كاملا متفاوت است؛ زيرا در زمان ما غير از برخي از مسئولينِ #ليبرال #غربگرا، عموم و تودههای مردم و مسئولين، وفادار به انقلاب و نظاماند و آماده #مجاهدت و #ايثار در راه آرمانهای خمينی كبير هستند.
🔺 بنابراين قياس امثال سيدحسين موسوي تبريزی قیاس مع الفارق است و تنها میتوان اينگونه برداشت كرد كه وی نيز يكی از افرادی است كه همراه دولت، راه را برای غربگرايی هموار میکند.
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📝 انجمن حجتیه با نهضت حضرت امام(ره) مخالف بود و مبارزه با استعمار را در عصر غیبت بیفایده میدانست
📝 #یادداشت| اهم مواضع جریان #انجمن_حجتیه
1️⃣ مخالفت با تشکیل #حکومت_اسلامی: در حالی که #امام_خمینی (ره) اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی در #عصر_غیبت را برای اجرای حدود و ثغور احکام اسلام واجب شرعی یا کفایی میداند، انجمن حجتیه معتقد است که برپایی حکومت اسلامی را باید به ظهور امام زمان (عج) واگذار نمود و قبل از ظهور امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست میانجامد.
🔺 رهبر و مؤسس انجمن حجتیه در توجیه این دیدگاه و عدم قیام برای تشکیل حکومت اسلامی میگوید: «الان هم میگویی حکومت اسلامی خوب است؟! شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید. آنی که معصوم از خطا باشد را نشان بدهید. آنی که هوی و هوس و حب ریاست و شهرت و غضب و تمایلات نفسی به هیچ وجه در او اثر نکند، نشان بدهید. او بیاید توی میدان جلو بیافتد. ملت میافتد به خاک پایش، تمام مردم قربان خاک پایش میشوند.»
🔺 در پاسخ این ادعا میتوان گفت عدم وجود معصوم در عصر غیبت دلیل بر سکوت در برابر #ظلم و تن دادن به آن نیست. مراد از روایتی که میگوید قبل از امام زمان (عج) هر پرچمی بلند شود در ضلالت است و به شکست میانجامد این نیست که در برابر ظلم هیچ قیامی انجام نشود بلکه مراد پرچمی است که به نام امام مهدی و با ادعای #مهدویت برپا گردد نه هر پرچمی که برای برطرف کردن ظلم و جور برپا شود.
🔺 از همین جهت شیخ #محمود_حلبی نه تنها با شاه مخالف نبود بلکه شاه را از همه سلاطین قبلی با عفتتر توصیف میکرد. وی در سال ۱۳۵۷ در بحبوحه قیام مردم که به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی به راه افتاده بود، انگشتری را که روی آن نوشته بود “یدالله فوق ایدیهم” برای سلامتی شاه ارسال کرد!
2️⃣ عدم اعتقاد به #ولایت_فقیه: از دیدگاه امام، ولایت فقیه جزء حکومت اسلامی و مشروعیت حکومت منوط به حضور فقیه جامع الشرایط در رأس امور است، تا ناظر بر اجرای احکام اسلام باشد. اما انجمن حجتیه قائل به ولایت عامه مراجع در مقابل ولایت فقیه است و به شخص خاصی به عنوان ولی فقیه حاکم قائل نیست.
3️⃣ اعتقاد به جدایی دیانت از #سیاست: در اساسنامهای که مبنای خط مشی انجمن میباشد، تاکید شده که انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت. زیرا از دیدگاه ایشان، در زمان غیبت امام عصر(ع) ورود دین به عرصه سیاست اشتباه است، در حالی که حضرت امام(ره) با رد این دیدگاه میفرمود: جدا کردن سیاست از دین قیام بر ضد اسلام است … ما مکلفیم به این که در امور دخالت کنیم؛ ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، همان طور که پیغمبر (ص) دخالت میکرد.
4️⃣ افزایش #معصیت برای ظهور امام زمان(عج): انجمن حجتیه با برداشتی نادرست از یک روایت، نه تنها با افزایش ظلم و جور و گناه در جامعه مخالفتی نمیکند بلکه -به نوعی از آن جهت که آن را مقدمه ظهور میداند- آن را تایید هم میکند.
✍️ حجت الاسلام ملک زاده
🆔 @asbaat_ir
💠 بازخوانی حمایت گسترده علما از #مرجعیت امام خمینی (ره)
🔺 پس از مواجهه جدی #امام_خمینی (ره) با رژیم پهلوی و اقدامات اعتراضی که از سوی روحانیت و مردم به واسطه اخطارها و تذکرات امام خمینی (ره)به ایشان روی میداد، رژیم وقت اقدام به دستگیری امام نمود.
🔺 دستگیری امام و حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ منجر به اعتراضات گسترده مردم شد، #روحانیت وقت با مشاهده تلاش رژیم جهت تخریب چهره علمی و مرجعیت امام با انتشار بیانیه ای در مرداد سال ۴۲ مرجعیت امام و حمایت علما از ایشان را به صورت گسترده و در میان تمامی اقشار اعلام کردند و خواستار آزادی حضرت امام گردیدند.
🔺 حمایت گسترده #علما و روحانیون از مرجعیت امام خمینی(ره) و صدور بیانیه های متعدد به ویژه در مرداد ماه سال های ۴۲ و ۴۳ رویداد بی سابقه ای در تاریخ مرجعیت بود که برای نمونه به پاسخ برخی از علما در خصوص مرجعیت امام خمینی (ره) اشاره می شود.
1️⃣ سوال: حضرت آیت الله العظمی آقای حاج #سیدمحمدهادی_میلانی(ره) مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله آقای حاج آقا روحالله خمینی مدظله عقیده خودتان را مرقوم بفرمایید. (اصناف بازار)
🔹 جواب: بسمه تعالی شانه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخر عالم اسلام و یکی از مراجع تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سئوالی می شود.
2️⃣ سوال: بسم الله الرحمن الرحیم. حضور مبارک حضرت آیت الله العظمی آقای #سیدشهاب_الدین_مرعشی_نجفی دامت برکاته. گرچه شخصیت علمی و تقوایی و مقام شامخ حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید عالیمقام تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی مقتضی است عقیده خود را نسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید. (جمعی از طلاب علوم دینی)
🔹 جواب: بسم الله الرحمن الرحیم. چنانچه کرارا اینجانب عقیده خود را اظهار کرده ام، باز هم به موجب این سئوال عرض می کنم که حضرت آیت الله آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع تقلید مسلم تشیع هستند از اساتید روحانیت اسلام و مفاخر عالم تشیع بوده و امید است خداوند متعال موجبات رفع نگرانیهای مسلمین و انجام منویات مقدسه روحانیت اسلام را فراهم نماید.
3️⃣ سوال: حضور مبارک حضرت آیت الله آقای حاج شیخ #محمدتقی_آملی دامت برکاته معروض می دارد گرچه شخصیت علمی، تقوی و مقام شامخ حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی دامت برکاته که یکی از مراجع عالیمقام عالم تشیع هستند بر مسلمانان ایران بلکه مسلمانان جهان پوشیده نیست، ولی اکنون برای مطلبی مقتضی است عقیده خودتان رانسبت به مقام معظمله اظهار فرمایید مزید تشکر است. (عده ای از مقلدین ایشان)
🔹 جواب: بسمه تعالی. مقامات علمی و عملی حضرت آیت الله آقای خمینی (مدظله العالی) پوشیده نیست تا محتاج به بیان باشد. اینجانب جناب ایشان را به عنوان یک نفر از مجتهدین طراز اول و مراجع تقلید می شناسم و می دانم جمله کثیری از شیعیان از ایشان تقلید می کنند. صحت و عافیت ایشان و باقی روحانیون و عموم شیعیان را از مقام مقدس خواهانم.
🗓 به مناسبت 2 مرداد سالروز صدور اعلامیه علماء در حمایت از مرجعیت امام خمینی (ره)
#کاربهنگام
#زمان_شناسی
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| جریان روشنفکری دغدغه دینی ندارند حجت الاسلام مریجی: 🔺 در ابتدا میخو
🎙 #مصاحبه| در مواجهه با #تمدن_غرب باید تولید محور باشیم
حجت الاسلام مریجی:
♦️ نحوه برخورد حوزه با نظامات غرب به چهار رویکرد تقسیم میشود:
1️⃣ رویکرد پذیرش مطلق: این رویکرد که مبتنی بر پذیرش مطلق و چشم بسته فرآوردههای غربی است، با #عقل، #نقل، شرع و عرف سازگاری ندارد.
2️⃣ رد مطلق و چشم بستن از دستآوردهای دیگران است که این نیز با عقل و نقل مطابقت نمیکند.
3️⃣ سومین رویکردی که ما میتوانیم در مقابل نظامات غرب داشته باشیم، این است که آنچه از دستآورد دیگران که با مبانی کلی ما مغایرت و منافات نداشته باشد را بپذیریم. این رویکرد شبیه همان کاری است که #شورای_نگهبان در مورد مصوبات مجلس انجام میدهد و عدم مغایرت مصوبات مجلس را با شرع و #قانون_اساسی بررسی میکند.
4️⃣ رویکرد دیگری که میتوان داشت و من هم قائل به آن هستم، رویکرد #تولید است. این رویکرد به این معناست که ما باید بر اساس نیازها و مبانی فکری خود، به سمت تولید برویم. ما میتوانیم در این مسیر از فرآوردههای دیگران هم بهره بگیریم. بالاخره دیگران هم دانشمندانی دارند که در حال تلاش کردن هستند و محصولاتی هم دارند.
🔺 قرآن کریم میگوید: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ کسانی که برای دنیا تلاش کنند، خداوند نصیبی از دنیا به آنها خواهد داد، هر چند که از آخرت نصیبی ندارند.» ولی خدای متعال درباره #مومنین میفرماید: «مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» کسانی که برای آخرت تلاش میکنند، در دنیا هم از یاری مضاعف من برخوردار هستند.
🔺شما به مسئله هستهای توجه کنید، غربیها برای رسیدن به جایگاه فعلی خود، صد و پنجاه سال تلاش کردند، ولی ما در مدت بیست سال به این جایگاه رسیدیم که حتی در این #فناوری قابلیت رقابت با آنها را داریم و اگر جلوی ما را نگیرند، در این فناوری از آنها پیشی میگیریم.
#تمدن_غرب
#تولید
#تهاجمی
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ظهور زاویه شریعتمداری از انقلاب با تشکیل حزب خلق مسلمان
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری:
🔺 بعد از پیروزی انقلاب آقای #شریعتمداری با اینکه انقلابی نبود به فکر افتاد سهمی از انقلاب داشته باشد؛ به یاد دارم مرحوم امام خمینی (ره) بعد از ورود به ایران و اسکان در تهران، به قم عزیمت کردند و در خیابان ساحلی، منزل آیتالله #یزدی ساکن شدند.
🔺 #امام_خمینی (ره) برای مردمی که کنار رودخانه در خیابان برای دیدن ایشان جمع میشدند دست تکان میدادند؛ آقای شریعتمداری هم چند بار این کار را کرد،به این خاطر امام خمینی (ره) چند روز این کار را انجام نداد تا بعد از آن به تهران تشریف بردند.
🔺 این خاطره نشان میدهد که آقای شریعتمداری با اینکه سابقه انقلابی نداشت به دنبال درست کردن کلاهی از این نمد برای خود بود؛ در این زمان #حزب_جمهوری که در رأس آن روحانیون طرفدار امام بودند، تشکیل شد، طرفداران آقای شریعتمداری هم در مقابل حزب خلق مسلمان را درست کردند و اعلام کردند که آقای شریعتمداری رهبر معنوی ماست و مقداری مسائل ناسیونالیستی را چاشنی کارشان کردند.
🔺 این حزب تا مخالفت با انقلاب پیش رفت؛ حتی یک بار در سال ۵۸ اعضای #حزب_خلق_مسلمان احساس کردند که به آقای شریعتمداری ظلم میشود، به این خاطر تعداد زیادی نیرو را از آذربایجان به قم آوردند و یک روز قم را به هم ریختند. از اینجا جدایی بین آقای شریعتمداری و #انقلاب شکل گرفت. در عین حال کسی به آقای شریعتمداری کاری نداشت و او کارش را میکرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3534
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش هشتم
🔰 امتداد خط تحریف از صدر اسلام تا دوران انقلاب
🔸 سیدحسین موسوی تبریزی علاوه بر تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام مانند صلح امام حسن(علیه السلام)،به تحریف خصوصیات اشخاص یا به تعبیر بهتر تطهیر برخی از افراد مؤثر در نهضت #امام_خمینی(ره) نیز اهتمام دارد.
🔸 مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی با وی درباره شخصیت مرحوم #هاشمی_رفسنجانی یکی از آن موارد است. نکته جالب این مصاحبه صحبت سیدحسین موسوی درباره پایبندی مرحوم هاشمی به زی طلبگی است.
🔸 او میگوید: «آقای هاشمی چند ویژگی مهم داشت که در اثرگذاری جامع ایشان موثر بوده است. یکی اینکه واقعاً طلبه بود، با اینکه پولدار بودند، طلبه بودند، یعنی #زی_طلبگی تا روز #آخر_عمرش در ایشان وجود داشت، اشرافیگری در وجود ایشان نبود.
🔸 من نمیگویم لباده پوشیدن یا خیلی شیک راه رفتن و تمیز راه رفتن بد است، نه خیلی هم خوب است ولی در روحیه آقای هاشمی #اشرافی_گری نبود، وقتی با یک طلبه کوچکی مینشست، اگر کسی آنها را از اول نمیشناخت، باور نمیکرد ایشان هاشمی رفسنجانی است. جوری رفتار میکرد که اینها میگفتند ایشان مثل ما و از جنس ماست. این ویژگی باعث شده بود که نفوذش در میان طلبهها بسیار بیشتر باشد».
🔸بیان اینچنین مطالبی که با نگاه توسعه محور مرحوم هاشمی و آنچه از ایشان در انظار مردم است، مخالفت جدی دارد، چیزی نیست مگر همان خط #انحراف از بیان مسائل مهم تاریخی که از صلح امام حسن(علیه السلام) شروع و به تطهیر اشرافیگری امثال مرحوم هاشمی پیوند میدهد.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙 #مصاحبه| امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست حجت الاسلا
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصههای جریان غالب در دانشگاه مفید است
🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لیالی در پاسخ به این سؤال که جریان فکری در #دانشگاه_مفید تقریبا در تمام رشتهها مدعی هستند که به سمت قرآن حرکت میکنند تا قرآن را امروزی کنند و آن را به نطق وادارند؛ حرکت به سوی قرآن با چنین رویکردی را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت:
🔻احتمالاً میگویند که از دل قرآن جواب تمام مسائل را میدهیم؛ علامه طباطبایی نتوانست اما ما این کار را انجام میدهیم؛ این نگاه از دهه چهل شروع شد که چند گرایش دارد؛ برای مثال آیتالله #محمد_صادقی_تهرانی از این گروه بود؛ اقای رستگار جویباری هم از این گروه بود.
🔻قبل از انقلاب هم افرادی مانند سید رضا برقعی، سید اسدالله خرقانی، شریعت سنگلجی و بسیاری از اینها وجود داشتند که مفتون #غرب_گرایی و تجربهگرایی غرب شده بودند؛ آنها میخواستند تفسیر دینی از قرآن ارائه دهند، همه چیز را از قرآن استخراج کنند؛ مرحوم #بازرگان در کتاب «مطهرات در اسلام» و چند کتاب دیگر خودش سعی دارد اثبات کند که همه چیز را میتوان در قرآن پیدا کرد.
🔻بعد از انقلاب افرادی مانند #مهدوی_راد، #محمد_علی_ایازی، #فاضل_میبدی و دیگرانی که ادعای تفسیر نوین دینی دارند عرضه علوم جدید بر قرآن و آوردن نیازهای علمی جدید از قرآن را شروع کردند؛ این هم محل تأمل است؛ اینها تقریباً همان راه مرحوم طالقانی در کتاب پرتویی از قرآن را رفتند؛ گرچه مرحوم طالقانی موفق نشد سه جلد از کتاب تفسیر پرتویی از قرآن خود را ادامه دهد؛ اما این تفسیر برای طلبهها و یک تفسیر جدی نیست بلکه برای محافل دانشگاهی و علمی است.
🔻 افرادی که در دانشگاه مفید یک دکترای الهیات و معارف گرفتند و بحث تفسیر شرکت کردهاند، معمولاً #تفسیر_به_رأی میکنند و نگاه شخصی خود را از آیات #قرآن ارئه میدهند که نوعی اجتهاد به رأی از قرآن است.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
💢 آیت ﷲ مرعشی پیشگام مراجع در مبارزه با کاپیتولاسیون
🔺 #امام_خمینی به محض اگاهی از مفاد قانون #کاپیتولاسیون مواضع سخت و انقلابی اتخاذ کردند و آن سخنرانی معروف و مشهور را ایراد کردند. البته مراجع برخلاف لایه انجمنهای ایالتی و ولایتی مواضع صریح و روشنی نگرفتند؛ برخی مانند آیت الله #گلپایگانی سکوت اختیار کردند و برخی دیگر مانند #شریعتمداری مسئله کاپیتولاسیون را با شک و تردید بیان کرد.(خاطرات حسن روحانی)
🔺اما آیت الله #مرعشی نجفی پیشگام مراجع در مبارزه علیه کاپیتولاسیون بود. در بخشی از اعلامیۀ چهار صفحه ای ایشان آمده است: «آخر در کجای دنیا سابقه دارد که برای رقیت و بردگی یک مشت ملت محروم همچون قانون #وحشیانهای را وضع کنند. درصورتی که فعلاً تمام دول عقب افتاده هم برای احراز استقلال و کسب آزادی خود از قید استعمار قیام نموده و از نعمت حریت برخوردارمیباشند.
🔸 من یقین دارم که عقلای ایران به وضع و حال ایران خندیده و این نوع تصویبات را رجوع به قهقرا و #ارتجاع_سیاه تفسیر خواهند کرد؛ زیرا مصونیتی که برای آنها تصویب شده، برخلاف قوانین بین الملل و دور از شرافت و انسانیت و غیرت است.»
🔺علیرغم بیتفاوتی در سطح مرجعیت، #طلاب و #روحانیون، مبارزه بیوقفهای در این زمینه کردند و شبکۀ پیام رسانى نهضت را از تمام ابزارهاى لازم و امکانات بالقوه براى تکثیر و توزیع سخنرانیها و اعلامیههاى امام و سایر مراجع علیه لایحه بهرهمند کردند.
📝 به مناسبت سوم مرداد سالروز تصویب لایحه کاپیتولاسیون
#علمای_راستین
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir