📌 #پرسمان_اسباط
5️⃣ پرسش پنجم:
🔹 تفاوت حوزه قبل و بعد از انقلاب را در چه اموری میتوان یافت؟ تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه علمیه چه بود و حوزه بعد از انقلاب چه دستاوردهایی به دست آورده است؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
#انقلاب_اسلامی
🆔 @asbaat_ir
🔰 انعکاس پیام مخاطبین:
🔸 پرسش سوم:
🔹چرا #روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان #نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه #حوزه_علمیه اظهار نظر مینمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار میکنند، نسبت به #تحریف در عزاداریها و برخی #انحرافات در هیاتهای مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمیدهند و موضع نمیگیرند؟
🔺 پس از طرح پرسش سوم در کانال اسباط با عنوان «#پرسمان_اسباط»، پاسخی از سوی یکی از مخاطبین محترم کانال به ادمین اسباط ارسال گردید که در آن نام «احمد نجمی» مدیر محترم کانال مباحثات آورده شده بود، پس از آن، جناب آقای نجمی نیز جهت دفاع از عملکرد مباحثات، جوابیه ارسال کرد که جهت احترام به همه مخاطبین محترم و رعایت اصل بیطرفی، این جوابیه در ادامه منتشر خواهد شد:
🔹 مدیر محترم کانال اسباط
سلام علیکم
پیرو درج مطلب یکی از خوانندگان محترم که از اینجانب نام برده شده و بیان شدهاست که چرا در قبال نواندیشان دینی و مواجهه آنان با عزاداری مطلبی نوشته نشده است.
به اطلاع میرساند مباحثات در چند ماه اخیر پروندهای با موضوع نواندیشی دینی منتشر کردهاست که در حال تکمیل است و به زودی چند مطلب دیگر اضافه خواهد شد.
در این آدرس قابل مشاهده است:
🌐 yon.ir/89CP6
همچنین دو پرونده درباره مسائل قابل توجه در عزاداری محرم که مطابق موضوع سایت یعنی حوزه و روحانیت بود هم تقدیم میشود:
🌐 http://mobahesat.ir/21572
🌐 http://mobahesat.ir/21574
لطفا توضیح فوق را جهت اطلاع آن خواننده محترم و دیگر مخاطبان کانال منتشر نمائید.
با تشکر
احمد نجمی
🆔 @asbaat_ir
🔰 مقدمات و ادله مرحوم #نائینی در دفاع از #مشروطه
🔺 این مسئله باید بررسی شود که مرحوم نائینی طبق چه استدلالی از مشروطه دفاع کرده و #شیخ_فضل_الله_نوری که در آغاز از مدافعان مشروطه بوده، چگونه در ادامه راه به نظریه حرمت مشروطه رسیده است؟ فهم علت و دلیل اختلاف میتواند برای وضعیت کنونی کشور ما نیز راهگشا باشد.
🔺 اولین مسئلهای که نائینی میبایست به حل آن میپرداخت، بررسی اصل نظریه تعطیل یا تعلیق حکومت بود. به اعتقاد مرحوم نائینی، در عصر #غیبت، حکومت تعطیل نیست. نائینی برای روشن کردن بحث، مقدماتی مطرح کرده تا استدلالش را درباره مشروطه بیان نماید. مقدمات استدلال مرحوم نائینی عبارت است از:
🔺 تکلیف به قدر مقدور است؛ ظلم قبیح است؛ مقدمه واجب، واجب است؛ قرآن و اسلام جاودانی و ابدیاند و احکام قرآن و اسلام به حضور امام معصوم علیه السلام اختصاص ندارد.
🔺 برای اجرای احکامی، همچون قاعدة نفی سبیل، قصاص، لزوم حفظ #دارالاسلام، امنیت مسلمانان، حدود، دیات، حج، دفاع، زکات، خمس و …، به حکومت نیاز است و از آنجا که عمل به این احکام واجب است، در عصر غیبت، همچنان مکلف به تشکیل حکومت خواهیم بود، چرا که مقدمه واجب، واجب است.
🔺 به نوشته ایشان، در حکومت #استبدادی، سه ظلم یعنی «ظلم به خدا»، «ظلم به مردم» و «ظلم به أمام زمان (عج)»، وجود دارد، حال آنکه در حکومت مشروطه، ظلم تقلیل یافته و فقط «ظلم به امام زمان (عج)»، به دلیل غاصب بودن شاه در امر حکومت، مطرح میباشد؛ بنابراین با توجه به امکان تقليل ظلم، ایجاد مشروطه واجب است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام
🔺 در بخش قبلی این یادداشت موج اول نهضتهای فکری معرفتی جهان اسلام با عنوان «#دعوت» بیان شد. این مرحله بیشتر جنبه فرهنگی، معرفتی و شناختی داشت و در مورد نخبگان جهان اسلام روی داد.
🔺الگوگیری از غرب، ملیگرایی و بازگشت به اصول اسلامی سه رویکرد کلانی بود که نخبگان جهان اسلام در پیش گرفتند. اسلامگرایانی که خواستار بازگشت به اصول اسلامی بودند نیز علی رغم تنوعشان به دو گروه #سنتگرایان و #تمدنگرایان تقسیم شدند.
🔺 در ادامه، در این یادداشت سه موج دیگر را بررسی میکنیم. در این مسیر نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیشتر به سمت عملگرایی و عرصههای سیاسی و اجتماعی پیش میروند.
2️⃣ موج دوم: نهضتسازی و جنبش
🔸 تفکرات گرایش تمدنگرا، مسلمانان را وارد مرحله جدیدی از نهضت اسلامی کرد که دین را مبنای مبارزه و اصلاح سیاسی و اجتماعی قرار میداد.
🔸 البته نگرشهای #تجددگرا و #ملیگرا نیز نهضتهایی را پایهریزی کردند ولی نتوانستند در مسیر مبارزه با استعمار و استبداد موفقیت زیادی کسب کنند و مردم را با خود همراه سازند.
🔸 به این ترتیب با تقویت جنبههای مردمی، نهضتهای مبارزاتی مسلمانان برای تحقق چشمانداز جامعه اسلامی وارد مرحله جدید شد.این نهضتها در تمام جوامع اسلامی ایجاد شدند و به طبقه خاصی از اجتماع اختصاص نداشتند و سازماندهی و تشکیلات جایگزین حرکتهای فردی شدند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش پنجم
💠 اهداف و مأموریتها
🔺 با توجه به اینکه اهداف دفتر تبلیغات به صورت تجمیع شده و یکجا منتشر نشده است بلکه در لابلای مصاحبهها و گفتگوهای هیئت مؤسسین، آن هم به صورت پراکنده طرح شده است، بر آن شدیم همه آنها را یکجا لیست کنیم.
1️⃣ تبلیغ دین خدا: #جعفری_گیلانی که از ابتدا جزو هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود، حاکم شدن مكتب اسلامی و مكتب تشيع در همه بخشهای جامعه را انگیزه اصلی تأسیس دفتر میداند، لذا هنگامی که از ایشان برای سخنرانی در همایش تکریم سه دهه فعالیت وی در دفتر تبلیغات دعوت میشود هدف تأسیس دفتر تبلیغات را از منظر #حضرت_امام (ره) تبلیغ دین خدا برمیشمارد.
🔸 از این رو میتوان گفت که شاه بیت اهداف ذکر شده برای دفتر تبلیغات، #تبلیغ دین خداست و بقیه اهداف در واقع در امتداد این هدف مقدس است.
2️⃣ تشکیل کلاسهای آموزشی #سیاسی برای طلاب: جعفری گیلانی در این رابطه گفت: «پس از اعزام ۳ هزار مبلغ که مایه مباهات حضرت امام شد، در پی دستور ایشان در زمینه آموزش سیاسی طلاب، آموزش را که هدف اولیه تاسیس دفتر بود خیلی جدی و محکم آغاز کردیم. آموزشها در #فیضیه و #دارالشفا آغاز شد.
🔸 اما متاسفانه در زمان بسیار کوتاهی به علت شیطنت بعضیها و ایجاد بدبینی برای برخی آقایان در قم نسبت به دفتر، مجبور شدیم بعد از حدود ۲ ماه از فیضیه و دارالشفا خارج شویم و جلسات آموزشی را در حجتیه و چهارمردان برگزار کنیم».
3️⃣ آمادهسازی طلاب برای حضور در فضای فکری سیاسی: یکی دیگر از اهداف که در سایت دفتر تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است، بحث آمادهسازي حوزويان و روحانيان براي حضور مؤثر در فضاي فكري سياسي آن زمان است؛ زیرا با فرا رسیدن ایام تبلیغ و نزدیک شدن انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی جهت تنویر افکار عمومی برای شرکت گسترده در انتخابات و مشارکت حداکثری مردم به عنوان نماد #مردم_سالاری_دینی و نیز انتخاب فرد اصلح برای آن مجلس، لازم بود طلاب مبلغ ساماندهی شوند که به دستور حضرت امام(ره) این کار برعهده دفتر تبلیغات نهاده شد.
4️⃣ بهرهگیری از توان علمی و تبلیغی حوزههای علمیه جهت تأمین پشتیبانیهای لازم از نظام فرهنگی و تبلیغی کشور، در راستای تحقق اندیشههای امام خمینی(ره) و #مقام_معظم_رهبری(مدظله العالی): هدف بعدی را حجت الاسلام ریشهری که از اعضای هیئت مؤسسین دفتر تبلیغات بود و جلسات اولیه اعضاء هیئت مؤسسین دفتر در منزل ایشان تشکیل میشد، بیان کرد که «هدف اصلی ما جذب فضلای جوان حوزه و سازماندهی آنان در جهت نشر افکار نورانی حضرت امام در برابر جریانهای مخالف بود».
5️⃣ ارائه خدمات آموزشی، کمک آموزشی و تحقیقاتی به حوزه های علمیه: یکی دیگر از اهدافی که برای دفتر تبلیغات ذکر شده است، بحث آموزش و پژوهش است. محمدعلی #ایازی که در آن برهه سرپرست انتشارات دفتر تبلیغات و سردبیری مجله حوزه را نیز برعهده داشت در خصوص این دو مقوله میگوید:
🔸 «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت.
🔸 در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانشهای مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود، مثل #علوم_سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب آموزش دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم بهعنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| لزوم بهرهگيری از منابع متقن در روضهخوانی
💠 #امام_خامنه_ای: سيدبن طاووس - كه علیبن طاووس باشد - فقيه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسيار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصيت خيلی برجستهای است.
🔹 ايشان اولين #مقتل بسيار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ايشان مقاتل زيادی است. استادشان - ابننَما - مقتل دارد، «#شيخ_طوسی» مقتل دارد، ديگران هم دارند. مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته شد؛ اما وقتی «#لهوف» آمد، تقريباً همه آن مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خيلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است.
🗓 18 ادريبهشت 1377
به مناسبت 15 محرم سالروز ولادت #سیدبن_طاووس
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سیزدهم
🔰 #حمایت_از_دراویش
🔺 در زمستان سال ۹۶ عدهای از اراذل و اوباش در پوشش دراویش و به بهانه آزاد کردن فردی که به اتهام سرقت و با شاکی خصوصی دستگیرشده بود، با رفتاری داعش گونه ۴ تن از نیروهای انتظامی و بسیجی را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ مأمور پلیس را مجروح کردند.
🔺 این اراذل و اوباش همانند داعش با اتوبوس و خودرو، فرزندان این ملت را به زیر گرفته و با قمه و سنگ و چماق و پارهآجر و تفنگ ساچمهای به حافظان امنیت حملهور شده و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند. این غائله درنهایت با دستگیری ۳۰۰ تن از اغتشاشگران پایان یافت.
🔺 این رفتار وحشیانه قلب هر انسان آزادهای را به درد میآورد؛ اما گویا به شهادت رسیدن مظلومانه حافظان امنیت کشور برای اصلاح طلبان اهمیتی نداشته است!
🔺 در همین رابطه برخی از #روزنامههای_اصلاح_طلب با سانسور رفتار وحشیانه اراذل و اوباش در پوشش دراویش، این اتفاق را صرفاً یک درگیری دوطرفه میان دراویش و نیروی انتظامی معرفی کرده و از به کار بردن عنوان «شهید» و «شهادت» نیز امتناع کردند.
🔺 متاسفانه یونسی نه تنها همانند بسیاری دیگر از اصلاح طلبان، جنایت این عده از دراویش در خیابان پاسداران را نادیده گرفت، بلکه برخورد با دراویش را اشتباه خواند و گفت:
🔸 «به نظر من، این یک اشتباهی است که از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت میگیرد. مثلا تا مدتی عدهای افراطی و تندرو، با آداب و آرایش ظاهر «اهل حق» مشکل پیدا کرده بودند و به هر بهانهای با آنان برخورد میکردند و بنابراین عدهای از این دراویش، در اعتراض، دست به حرکاتی زده و به خود آسیب رساندند.»
🔴 البته این نوع حمایت از دراویش توسط علی یونسی سابقه قبلی نیز دارد وی در جریان دستگیری برخی از این دراویش در سالهای گذشته گفته بود: «این دستگیریها خودسرانه بود.» این سخن یونسی از سوی نهادهای وابسته به غرب مستمسکی برای فشار #حقوق_بشری به نظام اسلامی شد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
💢 احزاب و فريضه امر به معروف و نهی از منكر
🔺 شکی نیست که در فرهنگ دینی حق و باطل و حرام و حلال نسبی و دارای اندازه و حجم و مقدار نیست، بلکه مثلاً یک گام نهادن در میدان باطل قرار گرفتن در برابر حق تلقی میشود.
🔺 اما در میان منکرات و معروفات به گونههایی برمیخوریم که حتی در فرهنگ دینی از آنان به کلید و مادر منکرات دیگر و سرچشمه و آغازگر ورود به دیگر مشکلات یاد شده است.
🔺 اگر امروز #حفظ_نظام_اسلامی بزرگترین معروف سرچشمه و آغازگر معروفهای دیگر در کشور، منطقه و بین الملل به شمار آوریم، تخریب و تضعیف چنین نظامی را بزرگترین منکر و سرچشمه و آغازگر منکرات دیگر در گسترهای فراتر از داخل و منطقه میتوان به حساب آورد.
🔺 باید گفت #احزاب و گروهها و جناحهای سیاسی کشور نه تنها رسالت بزرگ تاریخی را نسبت به نظام و مردم بر دوش دارند بلکه در امتحان بزرگی قرار دارد که نسل آینده این سرزمین به ویژه مومنان درباره عملکرد و موضع گیریهای آنان به قضاوت خواهند نشست.
🔺 بر این اساس است که #امام_راحل (ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات بر میشمردند و #رهبری_معظم_انقلاب بزرگترین معروف را حفظ نظام میخوانند.
🔺 رهبری فرمودند بزرگترین معروفها در درجه اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی نداريم.
🔺 بر اساس رهنمودهای رهبری معظم انقلاب هر #حزب و جریانی که در تضعیف و تخریب چهره نظام اسلامی گامی برخلاف پایههای اصلی نظام سلطه بردارد در دایره #منکر قرار دارد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش هشتم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
5️⃣ پوشش رسانهای نشست اساتید
🔸 فريد مدرسی در توئیتر و کانال خود، اخبار «نشست دوره ای اساتید» را پوشش میدهد. او حتی پا را از پوشش رسانهای فراتر نهاده و در قامت ارگان رسانهای و روابط عمومی نشست عمل میکند.
🔸 وی انتقادات به نشست را پاسخ میدهد، عملکردها نسبت به نشست را به نقد و چالش میکشد، و هر اقدامی که موجب تقویت نشست میشود را در دستور کار خود قرار میدهد. کافی است هشتک #نشست_دوره_ای_اساتید را در رسانههای منسوب به وی جستجو کنید، آنگاه حجم پرداختن وی به این مسئله را در مییابیم.
🔸 به عنوان نمونه یکی از اعضای نشست اساتید گزارشی ناقص از جلسات بین اعضای جامعه مدرسین و نشست اساتید مطرح کرد. فرید مدرسی نیز بسیار ذوق زده از این گزارش یک طرفه و ناقص به بازتاب آن با ادبیاتی خاص پرداخت.
🔸 ادبیاتی که به مخاطب چنین القا میکند که نشست، مجموعهای مظلوم است که #جامعه_مدرسین به عنوان نهاد منتسب به جریان انقلابی در صدد خاموش کردن آن بوده است.
🔸 او نمیتواند علاقه بی حد خود به نشست را پنهان کند. جالب اینکه بسیاری از اخباری را که از نشست منتشر میکند، تحت عنوان «خبر اختصاصی» از آن ها یاد میکند. مگر چه نسبتی بین فرید مدرسی #اصلاح_طلب و نشست دورهای اساتید است که اخبار دسته اول و اختصاصی از آن را چنین فردی باید پوشش دهد؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
🎙 #امام_خامنه_ای| مراجع تقلید کنونی، تضعیف این نظام را حرام قطعی میدانند
🔺 این که یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است.
🔺 #روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش #فقه_اسلامی است، با همهی وجود استقبال کند.
🔺 #مراجع_تقلید کنونی، مکرر متعددیشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشاندهندهی قدرشناسی از نظام اسلامی است.
🔺 حالا یک معممی یک گوشهای بیاید خودش را از نظام کنار بگیرد؛ بهانه هم این است که ما فلان انتقاد را داریم. خیلی خوب، صد تا انتقاد داشته باش؛ دویست تایش به خود ما #عمامه_ای_ها وارد است. مگر به ما انتقاد وارد نیست؟
🔺 وجود انتقاد و عیب در یک مجموعه مگر موجب میشود که انسان این همه #محسنات و نقاط قوت را در آن مجموعه نبیند و ملاحظه نکند؟ در روحانیت هم همین جور است؛ عیوب الی ماشاءاللّه.
🔺 بنده آخوندم، طلبه هستم، از قبل از بلوغ طلبه بودم تا الان؛ بیائید برای شما همین جا یک فهرست از بر بنویسم. صد تا اشکال در ما هست؛ اما این صد تا اشکال موجب میشود ما از روحانیت اعراض کنیم؟ ابداً.
🔺 در مقابل این صد تا اشکال، هزار تا حُسن وجود دارد. در کسر و انکسار #مصالح و #مفاسد است که انسان میتواند خط مستقیم را پیدا کند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3899
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش سوم
💠 حمله #افغان_ها تا ظهور #قاجاریه
🔺 با حمله افغانها به اصفهان و نا امن شدن این شهر حوزه #اصفهان نیز رونق پیشین خود را از دست داد و بسیاری از علما یا در جریان محاصره شهر به دلائل مختلف به مرگ طبیعی فوت نمودند یا توسط سربازان افغان به شهادت رسیدند.
🔺 جمعی نیز که جان سالم به در بردند، مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر شدند. خاندان میر سید احمد عاملی، از حکمای بزرگ که سبط و شاگرد میرداماد بود، خاندان مولا محمد اکمل اصفهانی -پدر وحید بهبهانی -، خاندان میر ابوالمعالی طباطبایی، جد صاحب ریاض المسائل، سلسله جليل طباطبایی بروجرد، اعقاب میر سید محمد جد علامه بحر العلوم، شیخ محمد علی حزین از اعقاب شیخ زاهد گیلانی، خاندان ملا نعیما طالقانی، حکیم محقق و دانشمند جامع کم نظیر و ده ها خاندان علمی دیگر از این دسته علما هستند.
🔺 این بزرگان، با #فتنه غیرمنتظرهای روبرو شدند که در نتیجه آن آشیانه علمی آنان به هم خورد. از آن همه فقیه و فیلسوف و دانشمند که در اصفهان سکونت داشتند، عده کمی باقی ماندند که آنان نیز در گوشه انزوا و غربت به سر میبردند.
🔺 اگر چه دولت #افشاریه توانست آرامش را به اصفهان باز گرداند، اما در دوران #نادرشاه هم ایران صحنه جنگهای داخلی و خارجی بسیاری بود.
🔺 سرانجام در دوران کریم خان زند آرامش و امنیت نسبی در اصفهان پدیدار شد و باقیمانده دانشمندان اصفهان، توانستند به کارهای علمی و تدریس و تألیف بپردازند.
🔺 از جمله عالمان این دوره میتوان به شاگرد محمد باقر مجلسی محمد باقر بن حسن خلیفه سلطانی (زنده در ۱۱۴۸)، محمد تقی بن محمد کاظم الماسی شمس آبادی (۱۱۵۹)، دیگر شاگرد مجلسی، ملا اسماعيل بن محمد حسین خواجویی (۱۱۷۳)، سید قطب الدین نیریزی(۱۱۷۳)، آقامحمد بیدآّبادی(۱۱۹۸)، آقا باقر هزار جریبی (۱۲۰۵)، میرزا محمد على مظفر اصفهانی (۱۱۹۸)، ملامحمدمهدی نراقی (۱۲۰۹)، ابوالقاسم خاتون آبادی اصفهانی (۱۲۰۳) و ملامحراب گیلانی (۱۲۱۷) اشاره کرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰 #نظرات_غربپسند! 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
5️⃣ #سیدمحمد_موسوی_بجنوردی/ بخش دوم
🔰#نظرات_غربپسند!
🔸موسوی بجنوردی سالها بعد از مسئولیت در تشکیلات قضایی جمهوری اسلامی در یک اظهار نظر عجیب میگوید: «دادگستری #زمان_شاه دادگستری خیلی سالمی بود. زمان شاه، #ساواک و دربار هرگز با دادگستری خوب نبودند، چرا که قضات دادگستری هرگز زیر بار اینها نمیرفتند. قضات دادگستری آدمهای خیلی سالمی بودند.
🔸مساله رشوه در #دادگستری زمان شاه به قدری کم بود که باور نمیکنید. قضات زمان شاه خیلی مستقل بودند. در یک سیستمی که حکومت پلیسی بود اما دادگستری، دادگستری سالمی بود. اکثر قضات، قضات سالمی بودند. قضات دیوان عالی کشور افرادی داشت که آدم از نشست و برخاست با آنها لذت میبرد و در دادسرای انتظامی قضات یا حتی در دادگاههای عمومی افراد باسواد و با تجربه زیادی وجود داشت».
🔸شاید این گونه اظهار نظرهای موسوی بجنوردی عضو شورای مرکزی #مجمع_روحانیون، به خاطر تغییر خط مشی و سیاستهای مجمع روحانیون مبارز و برخی انقلابیون سابق بود که بعد از رحلت حضرت امام، انتقاد و تخریب همهی نهادهای انقلابی را در دستور کار خود قرار داده و امام و آرمان های انقلاب اسلامی را آن گونه که خود می پسندیدند معرفی میکردند.
🔸وی در اظهار نظری دیگر برای مخالفت با مجازات اعدام مفسدین مدعی میشود امام خمینی(ره) مجازات شاه ظالم ایران را حبس ابد میدانست. پایگاه خبری جماران از او چنین نقل میکند: در ایام حضور امام در نوفل لوشاتو، هفته نامه عربی السفیر(چاپ پاریس) مصاحبه ای با امام انجام داده و از ایشان سوال میکند اگر شما پیروز شدید، عقوبت شاه چیست؟ امام هم پاسخ داده بودند: حبس ابد.
🔸بجنوردی میگوید من خیلی تعجب کرده بودم که کسی که اینقدر جنایت کرده چطور باید به حبس ابد محکوم شود؟ روز بعد خدمت امام رسیدم؛ در این مورد از ایشان سوال کردم، فرمودند: «ما که به چشم ندیدیم شاه کسی را کشته باشد؛ اما ایشان آمر به قتل بود». زیرا کیفر آمر به قتل، حبس ابد است.
🔸وی اضافه میکند: به نظر من امام رأفت زیادی داشت؛ تا جایی که حتی حکم شاه را اعدام نمی دانستند. ایشان انسان محتاطی بود و اینطور نبود که در مسائل قضایی به راحتی حکمی دهند. حتی من بعد از پیروزی انقلاب که عضو شورایعالی قضایی بودم، در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر که سوال کردم، گفتند اگر حمل اسلحه کنند و شرارت کنند حکم اعدام صادر شود.
🔸البته این ادعای موسوی بجنوردی با فرمایشات صریح #امام_خمینی (ره) که در صحیفه امام موجود است مغایرت دارد؛ حضرت امام در ۲۸بهمن ۱۳۵۷ با اشاره به این مطلب که محمدرضا هرجا برود کسی راهش نمیدهد و ممالک نمیتوانند او را حفظ کنند، میفرمایند: «ما خودمان راهش ميدهیم! بگذار بیاید و در یك محكمۀ عدلی محاكمه بشود و اموال مردم را بدهد. اول هم كه آمد نباید بكشند او را، باید اموال را از او بگیرند؛ اموال مردم را بدهد. بعد هم اگر مجازات قتل است، مجازاتش كنید. و هست حتماً!».
🔸در جای دیگر امام خمینی (ره) ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ در یک نطق انقلابی با اشاره به توطئه گروهک های مفسد از این که با این افراد، به صورت انقلابی برخورد نشده انتقاد کرده و تصریح میکنند ما اشتباه کردیم که با قشرهای فاسد برخورد انقلابی نکردیم.
🔸ایشان میفرمایند: «اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و اینسد بسیار فاسد را خراب کردیم، به طور انقلابی عمل کرده بودیم، قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و #مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم، و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزبهای فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم، و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم، و چوبههای دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمتها پیش نمیآمد. من از پیشگاه خدای متعال و از پیشگاه ملت عزیز، عذر میخواهم... اگر ما انقلابی بودیم، اجازه نمیدادیم اینها اظهار وجود کنند».
🔸ظاهرا این گونه نظرات موسوی بجنوردی است که باعث شده وی به هر کشوری سفر میکند از #آمریکا و #اروپا تا کشورهای عربی، با روی باز از ایشان و نظراتشان استقبال مینمایند.
ادامه دارد...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 اندیشه #شیخ_فضل_الله در دوران مشروطه
🔹 درخصوص اندیشه شیخ فضل الله در دوران مشروطه، میتوان سه مرحله را برشمرد:
1️⃣ در مرحله نخست
🔹 شیخ فضل الله «مشروطه خواه» است و با مرحوم #بهبهانی و #طباطبایی در مهاجرت صغرا و کبرا شرکت میکند؛
2️⃣ مرحله دوم
🔹 ایشان به طرح «مشروطه مشروعه» میپردازد. این مسئله زمانی است که وی متوجه میشود که عدهای با شعار مشروطهخواهی، در پی مشروطه #سکولار هستند.
🔹 آنان با طرح جدایی دین از سیاست، دخالت دین را در عرصه سیاست نفی میکردند. شیخ فضل الله همچنین بحث حضور علمای تراز اول را در پارلمان مطرح و اصل دوم متمم قانون اساسی را تا مرحله تصویب پیگیری میکند؛
3️⃣ مرحله سوم
🔹 شیخ فضل الله مخالف مشروطه است. این در زمانی است که به نظر میرسد او از برقراری مشروطه مشروعه ناامید شده است؛ از این رو با مشروطه سکولارها مخالفت میکند.
🔺 تلف شدن دو میلیون ایرانی
🔹 اعدام شیخ فضل الله نشان داد که شیخ درست فهمیده بود.
🔹 به دلیل اینکه تا قبل از قرارداد ۱۹۰۷ م، روسیه و انگلیس با هم رقابت میکردند و انگلستان طرفدار مشروطهخواهان بود؛ اما در پی توافق روسیه با انگلیس و انعقاد قرارداد ۱۹۰۷م، آنان توافق کردند که مشروطه را به کنترل خود درآورند.
🔹 با چراغ سبز انگلیسیها، روسها مجلس را به توپ بستند؛ در واقع، با توجیه شاه مبنی بر اینکه انگلیسیها دیگر از مشروطه حمایت نمیکنند، او مجلس را به توپ بست و در پی آن، عدهای از مشروطهخواهان متواری و بعضی نیز تبعید و کشته شدند؛ اما با مقاومت عدهای از مشروطهخواهان، این حرکت در برخی شهرها، مثل تبریز و نجف، ادامه یافت.
🔹 محقق نائینی در چنین مقطعی به نگارش کتاب خود پرداخت. البته در ادامه، شیخ فضل الله دستگیر و اعدام شد.
🔹 در پی این وقایع، انحراف #مشروطیت بروز و ظهور یافت و به این ترتیب، «مشروطه» که قرار بود ایران را از استبداد و ستم نجات دهد، خود به مجمع ظلمها تبدیل شد.
🔹 از سال ۱۲۸۵ که مشروطه پیروز شد، تا سال ۱۲۹۹، که کودتای #رضاخان صورت گرفت بر اثر جنگ، قحطی، بیماری، دو میلیون نفر از جمعیت ده میلیونی ایرانی تلف شدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887
🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش اول
🔺 شکلگیری باند تبهکار مهدی هاشمی قبل از پیروزی #انقلاب_اسلامی
🔸 مهدی هاشمى، در اصفهان و در خانواه اى روحانى متولد شد تحصیلات ابتدایى خود را در مدرسه «#جلالیه» به پایان رسانید و در مدرسه «جده بزرگ» به تحصیل علوم حوزوى مشغول شد. پس از ۶ سال به حوزه علمیه قم وارد شد و در «مدرسه حجتیه» به تحصیل خود در علوم دینیه ادامه داد.
🔸 با شروع نهضت امام (ره) در سال ۴۲ ایشان در حالی که از مبانى عقیدتى و مذهبى سستى برخوردار بود، به جرگه طلابى پیوست که در سیاست، تندروى ها و کجراهه ها را برگزیده بودند.
🔸 به موازات شکلگیری نهضت روحانیت به رهبری #امام_خمینی (ره) پس از خرداد ۴۲ جریانی به سرکردگی مهدی هاشمی در لباس روحانیت شکل گرفت که با تأثیرپذیری از مكاتب #الحادی ۔ #التقاطی در معرض بهرهبرداری اطلاعاتی ساواک قرار گرفت.
🔸 او ضمن همکاری با #ساواک و انتقال اطلاعات نهضت به دستگاه پلیس ستمشاهی، ایجاد اختلاف بین روحانیت شیعه را با ترور مرحوم #شمس_آبادی به اوج خود رسانید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904
🆔 @asbaat_ir
📌 سوابق فکری – سیاسی و عملکرد #فریدمدرسی/ بخش نهم
💠 نگاهی به کارویژه فرید مدرسی در حوزه
6️⃣ معرفی #نشست_اساتید به عنوان مرجعیتی جدید به جامعه و طیف #روشنفکری
🔸 فرید مدرسی در اقدامی جالب توجه اقدام به نظر سنجی بین کاربران کانالش درباره نشست دورهای اساتید کرد. این اقدام روشی برای معرفی نشست و ایجاد حساسیت در مخاطب نسبت به پدیدهای جدید است.
🔸 نوع خبر، تیتر خبر و شیوه تنظیم محتوای خبر به گونهای است که حساسیت مخاطب را برانگیخته و برای طیف #اصلاح_طلب، روشنفکر و منتقد نظام جذاب است.
🔸 مدرسی با پوشش اخبار نشست اساتید میکوشد به نوعی غیر مستقیم این مجموعه را در ذهن مخاطب رسمیت بخشیده و به نوعی مرجعیت اجتماعی جدیدی در پایگاه حوزه برای مخاطب خاص خود ایجاد نماید.
🔸 پوشش اخبار نشست از سوی مدرسی به نظر با چنین هدفی در حال پیگیری است. وی در کانال خود که قریب به ۱۰ هزار عضو دارد نوشت: ”نشست دورهای اساتید” یک تشکل حوزوی در قم است. آیا تاکنون آن را میشناختید؟
🔹 خیر، نامش را هم نشنیدهام: ۶۴%
🔹 تاحدودی: ۱۷%
🔹 کاملا: ۱۲%
🔹 خیر، فقط نامش را شنیدم: ۷%
🔸 جالب آنکه نتایج نظرسنجی قابل تأمل است. عمده مخاطبین کانال فرید مدرسی اساسا حتی نامی از نشست اساتید نشنیدهاند. همین نشان میدهد وی با هدفی خاص در حال پوشش رسانهای نشست است وگرنه این مخاطب هیچ آشناییای با مجموعه نشست نداشته و شاید اخبار نشست برای وی به خودی خود فاقد اهمیت و جذابیت باشد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3850
🆔 @asbaat_ir
📝 #يادداشت| بررسی اندیشههای تجدیدنظر طلبانه #سیدابوالفضل_برقعی
🔺 یکی دیگر از تجدیدنظرطلبانی که دشمنان تشیع مانورهای گستردهای بر روی شخصیت وی دادهاند و با خوشحالی فراوان از تغییر عقیده این شخص به مذهب #وهابیت یاد نمودهاند، سید ابوالفضل برقعی قمی میباشد که غالبا از وی با عناوینی همچون “علامه” و “آیت الله العظمی” نام میبرند تا سخنان و عقاید وی را بازتاب گستردهتری بخشند.
🔺 این درحالی است که این جریان خود این گونه القاب را همواره مورد مذمت قرار دادهاند ولی از آنجا که در چنین مواردی کاربرد این القاب را به مصلحت خود میدانند، به طور گسترده از آنها استفاده میکنند! برقعی پس از پیروزی انقلاب بر شدت مخالفتهای خود علیه عقاید #تشیع افزود و به همین دلیل نیز مورد سوء قصد قرار گرفت که بر اثر آن، جراحات مختصری برداشت.
🔺 با گسترش تبلیغات برقعی علیه مکتب تشیع و عقاید شیعیان، وی در سال ۶۶-۶۷ مدتی در اوین بسر برد و پس از آن به یزد تبعید شد و در نهایت به دستور رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنهای آزاد گردید؛ وی در سال ۱۳۷۰ شمسی درگذشت.
🔹 ویژگیهای شخصیتی و اعتقادی برقعی
🔺 برقعی عمدتا در دوره دوم حیات خویش (پس از سال ۱۳۴۰شمسی) به افکار وهابیگری گرایش یافت و به مرور به وادی افراط افتاد. او در این دوره به این نتیجه رسید که در مذهب شیعه به گفته وی، خرافات زیادی وجود دارد که خلاف متون دینی هستند از این رو در این مقطع از حیاتش به تجدید نظر در عقاید سنتی خود پرداخت و بر اساس گفته خودش، سعی کرد تا با این خرافات مبارزه کند.
🔺 از آن به بعد، وی اصلاحاتی در عقاید و نظرهای خود به وجود آورد، از جمله به مخالفت با آنچه که آن را بزرگنمایی علی بن ابیطالب از سوی شیعیان میدانست، پرداخت؛ و #توسل به امامان را زیر سؤال برد.
🔺 او همچنین انتقادات تندی به #حوزههای_علمیه و علمای دین داشت و #تقلید از مجتهد را حرام میدانست. وی معتقد بود که «قرآن احتیاج به تفسیر ندارد، چون تفسیر نظر انسانی است در حالی که قرآن سخنان خداوند است و هر فرقهای به نفع خودش قرآن را تفسیر میکند اما باید برای غیر عرب زبان، قرآن را خوب ترجمه نمود نه تفسیر»!
🔹 تضاد #مفاتیح_الجنان با قرآن!
🔺 وی در کتاب «تضاد مفاتیح الجنان با قرآن» ضمن زیر سوال بردن اصالت مفاتیح الجنان میگوید: «از جمله خرافاتی که در میان عوام مسلمین حتی در میان عالمنمایان رواج دارد و نتیجه سکوت علما است، اعتقاد به کرامات و #معجزات از قبور ائمه یا اعقاب آنها و سایر بزرگان دین است. در حالی که چنین اعتقاداتی مخالف اصل «توحید» و عقاید اصیل اسلامی و قرآنی است»!
🔺 در سالهای اخیر اکثر آثار برقعی در خارج از ایران و بطور عمده توسط وهابیون منتشر شده است.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3769
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #كلیپ| #امام_خمینی (ره): دسته جات عزاداری بايد محتوای سياسی داشته باشد.
🔺 این هماهنگی دستهجات عزاداری در کشورهای اسلامی، بزرگترین امر سیاسی است.
🔺 دسته جاتی كه بيرون می آيند فرياد مقابل ظالم است و اين شعار سياسی است.
#درس_عاشورا
#انقلاب_اسلامی
#اسلام_سیاسی
#هیئت_سیاسی
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
6️⃣ پرسش ششم:
🔹وظیفه مسوولین حوزه و همچنین طلاب گرامی نسبت به #پدیدهها و #جریانهای_نوپدید در حوزه علمیه چیست؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#حوزه_علميه
🆔 @asbaat_ir