eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
696 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی #سیدمحمدعلی_ایازی با #شفقنا 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هفتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 2️⃣ گفتگوی با 🔸 با توجه به اینکه ایازی (عضو مجمع مدرسین و محققین) در سال‎های ابتدایی تأسیس دفتر تبلیغات، سرپرستی انتشارات آن مرکز را از سویی و سردبیر که به گفته او از مجلات به حساب می‎آمد، را نیز از سوی دیگر برعهده داشت، مواضع و دیدگاه وی برای روشن شدن ابعاد فکری دفتر تبلیغات در آن زمان دارای اهمیت است. 🔸 وی در ابتدای این گفت وگو در خصوص فلسفه تشکیل به این مطلب اشاره داشت که دفتر تبلیغات پاتوقی برای گروه روشنفکر به حساب می‎آمد؛ زیرا این گروه پس از انقلاب برای اینکه در حوزه علاوه بر نگاه سنتی یک نوع نگاه دیگر نیز وجود داشته باشد، دفتر تبلیغات را تشکیل دادند، وی در این رابطه گفت: 🔻 «انقلاب اسلامی‎که پیروز شد جمعی به این می‎اندیشیدند که باید در حوزه به جزء آن نگاه که وجود دارد، نگاه نواندیشانه به صورت تشکّل نیز وجود داشته باشد. ابتدا دفتر تبلیغات اسلامی كه اصل‌اش به عنوان دفتر تبلیغات امام بود، تشکیل شد و جمعی از فضلا هم در آن مجموعه قرار گرفتند». 🔸 ایازی در ادامه با اشاره به اینکه هدف اصلی دفتر تبلیغات ترویج همین نگاه در قالب نشریات و مجلات بود گفت: «آن مجموعه در آغازش به دلیل شرایط کشور اهتمام خود را به امر تبلیغ گذاشت و مبلغان زیادی را به نقاط مختلف کشور فرستاد؛ بعدها که مسائل جنگ اتفاق افتاد و اعزام مبلغ به مناطق جنگی پیش آمد، این حرکت را در اعزام مبلغ انجام داد. 🔻 اما در کنار آن شروع به کارهای آموزشی و پژوهشی کرد و در ابعاد مختلف امور دینی پرداخت. در کارهای آموزشی بیشتر هدفش این بود که روحانیت را با نیازهای جدید آشنا کنند و دانش‌های مختلفی که در حوزه آن زمان مرسوم و متداول نبود؛ مثل ، علوم اقتصادی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و مسائل دیگر را برای طلاب دهند. در بخش تحقیقات هم یکسری کارهای بنیادی شروع شد و یک بخشی هم به عنوان پاسخ به سوالات و نیازها تاسیس شد». 🔸 مطابق این اظهار نظر به خوبی روشن می‌شود كه خط فكری موسسین و گردانندگان دفتر تبلیغات در دوره ابتدایی رویکرد روشنفکری بوده است و همین مبنای عملکرد دفتر در عرصه آموزش و پژوهش قرار می‌گیرد و هر روز با نشریه و مجلات جدید درصدد پررنگ کردن این نوع رویکرد برآمدند، و به جای آنکه عرصه را که رسالت اصلی دفتر بود گسترش دهند، به سمت آموزش و پژوهش با رویکرد روشنفکری حرکت کردند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج #تمدن_خواهی در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی روند رسیدن به موج در جهان اسلام/ بخش دوم 3️⃣ موج سوم: تشکیل حکومت (نظام‌سازی سیاسی) 🔺 نهضت‌های اسلام گرایانه پس از پیروزی باید نظامی سیاسی برای اداره و حکومت بر جامعه طراحی و اجرا نمایند. بر این اساس مسلمانان باید در مقابل نظام یک نظام سیاسی براساس اصول و تعالیم دینی بنیان نهند. 🔺 به عبارت دیگر جنبش‌های اسلامی برای تداوم مسیر خود و بقاء در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی باید در اداره جامعه وارد شوند و در امور حکومتی مشارکت کنند. 🔺 این مسئله با توجه به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی از تشکیل و شرکت در انتخابات و اختصاص برخی از کرسی‌های پارلمانی تا تشکیل حکومت تمام عیار اسلامی متفاوت است. 🔺 به این ترتیب می‌توان گفت تنها راه نجات مسلمانان از استعمار و استبداد و راه تحقق احکام همه جانبه اسلامی برپایی دولت توانمند دینی است نه دین دولتی. 🔺 بهترین نمونه این مرحله از نهضت­‌های اسلامی، است که با سرنگونی حکومت شاهنشاهی، حکومتی دینی و اسلامی را مستقر کرده است. جالب اینکه ایران با وجود اینکه مرحله نهضت و جهاد را دیرتر یا ضعیف‌تر آغاز کرد ولی مرحله ایجاد حکومت را به سرعت و قدرت به انجام رساند. 🔺 قبل از این اندیشمندان جهان اسلام تشکیل حکومت اسلامی را تبیین نموده بودند. 🔺 در جهان تسنن دعوت به بازگرداندن عنصر خِلافت به‌عنوان محور تشکیل حکومت اسلامی، توسط اندیشمندان گوناگونی مطرح گردید؛ رشیدرضا، از پایه‌گذاران تفکر سَلفی، موضوع خلافت را به صورت جدی مطرح کرد. 🔺 در این زمینه، پیشنهاد عملی وی تشکیل حکومت فراگیر اسلامی به مرکزیت موصل و بیعت با «امام هادی»، امام زیدی یمن در عصر رشیدرضا، به عنوان خلیفة مسلمین بود. 🔺 در حوزه تشیع، آیت الله اندیشه تشکیل حکومت اسلامی در عصر جدید را در کتابی با نام تنبیه الامة و تنزیه الملّة مطرح کرد و (ره) با طرح موضوع شکل امروزین نظریة حکومت اسلامی را مطرح نمود. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3892 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| هشدار حضرت امام به اشرافیت در حوزه 💠 #امام_خمینی (ره): مبادا توجه به گسترش بناها و ابزار دست و پاگیر اداری، آنان را از مساله اصلی; یعنی #فقاهت باز دارد. رواج فرهنگ عافیت‌طلبی در نسل‌های بعدی اثر بد می‌گذارد و میراث پیشینیان صالح فراموش می‌گردد و خدای نکرده بر سر حوزه آن خواهد آمد که نگرانیم! 📚 صحیفه نور، ج 17 #اشرافیت #حوزه_علمیه #عافیت_طلبی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی 🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش پانزدهم 🔰 !!! 🔸 گرچه واژه اسلام رحمانی مدت‌ها قبل توسط برای تمایز قرائت‌های مختلف اسلامی به کار برده شد اما این اصطلاح در چند سال اخیر علاوه بر اینکه در میان حامیان و رهبران و همراهان به وفور به چشم می‌خورد، توسط حسن روحانی رئیس جمهور در فضای سیاسی کشور نیز استفاده می‌شود و توسط طیف همفکر و همراه رئیس جمهور با استقبال بسیار گسترده‌ای رو برو می‌شود. 🔸 یکی از این افراد علی یونسی است. وی که با حکم دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌شود، در نشست‌ها و همایش‌ها بر اسلام رحمانی تأکید می‌کند. 🔸 به عنوان نمونه علی یونسی 25 آذر 95 در جمع اعضای گفت: «باید با تئوری‌سازی، عشق و محبت و اسلام رحمانی را در میان جوامع و جوانان ترویج کرد.» 🔸 وی همچنین 30 تیر 97 در دیدار جمعی از مشایخ، علما و صوفیان اهل سنت هندوستان با اشاره به حضور علمای اهل سنت و نمایندگان مذاهب و ادیان مختلف در مناصب تصمیم‌گیری از جمله مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری کرد که با ارتباط بیشتر علما و اندیشمندان کشور‌های اسلامی بتوانیم چهره واقعی اسلام رحمانی را به جهانیان معرفی کنیم. 🔺 این سخنان علی یونسی نیز مانند دیگر سخنان وی، درحالی مطرح می‌شوند که 20 تیر 94 در دیدار جمعی از دانشجویان درتبیین واژه اسلام رحمانی فرمودند: «گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به ‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]. 🔹 خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای است، هم دارای است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون. 🔹 اسلام رحمانی که گفته می‌شود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. 🔹 بعضی‌ها که در حرف‌ها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار می‌برند، انسان مشاهده می‌کند و خوب احساس می‌کند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از ، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می‌شود. 🔹 اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه می‌گیرد.» ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ج) 🔸 پان‌کردیسم بر مبنای مولفه‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی، تجربه‌های تاریخی و وقایع سیاسی شکل گرفته است؛ یعنی گروهی از انسان‌ها که در مناطق کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند که گروهی از آریائیان هستند که به نام کرد شناخته می‌شوند و با زبان کردی سخن می‌گویند. 🔸 مردمانی که به زعم خود، گاهی در این مناطق، دولت مستقل کردی داشتند و بر اساس پیمان سور باید مجدداً این دولت مستقل تحقق می‌یافت. بر این اساس، مردم مناطق کردنشین، همواره کوس استقلال و خودمختاری زده و برای یکی از دولت‌های متبوع خود گرفتاری درست کرده‌اند. نیز چندین سال، گرفتار همین مسأله در کردستان بود. 🔹 د) 🔸 در سال‌های اخیر رگه‌هایی از این تفکر، در منطقه ترکمن صحرا نیز مشاهده شده و تحت عنوان سازمان آزادیبخش ترکمن صحرا یا «تورکمن صحرا آزادلیق قوراماسی»، اقدام به پخش شب‌نامه علیه می‌کند، اما تدین مردم منطقه، مجال را از آنان گرفته است. 🔸 یکی از آفت‌های تفکر در هر منطقه آن است که زمینه بهره‌برداری برای را به وجود می‌آورد.‌ هرگاه این کشورها قصد تحت فشار قرار دادن حکومتی را داشته باشند، ملیت‌های نامتجانس را علیه آن حکومت تحریک می‌کنند. این حکومت‌ها و دولت‌ها هستند که باید با سیاست‌های درست، زمینه تحریک‌پذیری ملیت‌ها را از استعمارگران بگیرند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش چهارم 💠 ظهور #قاجار تا اواخر دوران قاجار 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش چهارم 💠 ظهور تا اواخر دوران قاجار 🔸 از دوران قاجار به بعد حوزه علمیه اصفهان به همت عالمانی چون آخوند ملا علی نوری (۱۲۴۶)، حاجی کرباسی (۱۲۶۱)، سید حجة الاسلام (۱۲۶۰) شیخ محمد تقی نجفی صاحب حاشیه ( ۱۲۴۸)، شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی (۱۲۴۵)، سید صدرالدین عاملی(۱۲۶۴)، میر سید حسن مدرس(۱۲۷۳)، ملاحسینعلی تویسرکانی(۱۲۸۶) و میرسیدمحمد شهشهانی (۱۲۸۷) رونقی دوباره یافت. 🔸 اگر ویژگی حوزه اصفهان را در دوره صفویه بتوان تأسیس و به ویژه حکمت و نیز ابتکار و قوام علوم نقلی به ویژه فقه اجتهادی دانست، ویژگی این حوزه در عصر قاجار را می‌توان شرح و تبیین و توسعه علوم و معارف دانست. 🔸 در این دوران دانش به سبک کاملا جدیدی به همت دانشمندان اصفهان مانند آقامحمد باقر پسر ملا محمد اکمل اصفهانی و شاگردان وی مانند سید علی صاحب ریاض، ملامحمد مهدی نراقی و سایر شاگردان بی واسطه یا با واسطه وی مانند حاجی کرباسی، سید شفتی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی (صاحب حاشیه)، سید صدر عاملی، شیخ محمد حسین نجفی صاحب فصول و شیخ محمد علی هزارجریبی شکل گرفت. 🔸 آقامحمد باقر اصفهانی معروف به استاد الكل، تحصیلات خود را در اصفهان نزد پدر خود و سایر بزرگان اصفهان سپری کرد و در اثر حمله افغان­‌ها ناچار به مهاجرت به بهبهان و سپس کربلا شد و شاگردان برجسته‌ای را تربیت نمود که برخی از اعاظم آنها به ایران و از جمله اصفهان بازگشتند و به ترویج و تبیین مبانی اصول فقه و تحکیم همت گماردند. 🔸 حوزه اصفهان در عصر قاجار بزرگترین مرکز تدریس اصول فقه در ایران بود و سه تن از دامادهای شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء، یعنی سید صدرالدین عاملی، شیخ محمد تقی نجفی مسجدشاهی و شیخ محمد علی نجفی هزارجریبی و نیز برجسته‌ترین شاگردان او مانند حاجی کرباسی، سید شفتی و سید محمد مجاهد در این شهر به تدریس و تعلیم مشغول بوده‌اند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان التقاط اسلام و اومانیسم/ بخش چهارم 🔺 #میرزا_فتحعلی_آخوندزاده 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 زمینه سازان و حاملان / بخش چهارم 🔺 🔸 میرزا فتحعلی فرزند میرزا محمدتقی است که در شهر نوخه یا شکی، در جمهوری آذربایجان کنونی به سال ۱۱۹۱ش زاده شد و در تاریخ ۱۲۵۷ش در ۶۷ سالگی درگذشت. آرامگاه او نیز همان­جاست. 🔸 آخوندزاده معروف به آخوندوف در شهرهای نوخه، خامنه، مشکین­ شهر، گنجه و تفلیس زندگی کرد و آثاری همچون «سرگذشت یک مرد خسیس» و «تمثیلات یا شش نمایشنامه کمدی» از خود بر جای گذاشت. 🔸 شهر نوخه تا زمان قرارداد ترکمن چای در ۱۸۲۸م، ۱۲۰۶ش متعلق به ایران بود. در این زمان، میرزا فتحعلی شانزده سال داشت. وی در ۲۳ سالگی به تفلیس رفت و مترجم بارون روزن، فرماندار گرجستان شد. 🔸 پس از آشنایی با تئاتر در گرجستان، خود نیز به نمایش ­نویسی روی آورد. آخوندزاده در آثار خود به موضوع آزادی و مشکلات زنان ایران می‌پردازد و با تمجید از و ، به هجو و طرد سنت می­‌پردازد. 🔺 اصلاح دینی و 🔸 آخوندزاده با اثرپذیری از فلسفه تجربی غربی، پی بررسی سیر اندیشه­‌های دینی در ظرف تاریخی و محک آنها به واسطه تجربه و آزمون بر آمد و دیدگاه او درنهایت، به تجدیدنظرطلبی در اسلام و پیشنهاد «اصلاح دینی و پروتستانتیسم» منتهی شد. 🔸 او که به مبارزه علیه روحانیت به پا خاسته بود، خود را ایران می­‌دانست؛ اما از آنجا که معمولا التقاط پلی به سوی ارتداد است، آخوندزاده در نهایت پی حذف اساس اسلام و هدم آن بر آمد. 🔸 او مبلّغ اومانیسم، لیبرالیسم، مشروطه خواهی و ملی‌گرایی بود. آخوندزاده آنچنان شیفته غرب بود که به مردم آسیا توصیه می­‌کرد همیشه مطيع امر و نهی بزرگ خود یعنی غرب باشند؛ آنجا که می­­‌گوید: 🔹 «مردم آسیا حریت کامله را یکبارگی گم کرده‌اند و از لذت مساوات و نعمت حقوق بشریت کلا محروم‌اند… بر شما لازم است که بزرگ خود (یعنی غرب) را بشناسید … همیشه به امرونهی او مطیع باشید و رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» 🔸 آخوندزاده با طرح ایدۀ «ملیت­‌خواهی و » در پی مقابله با فرهنگ دینی-عربی جامعه ایران است و بازگشت به دوره ایران باستان را توصیه می­‌کند و در واقع، آن را راهکاری برای هویت بخشی به جامعه ایران می­داند که در مقابل پیشرفت دیگر ملل، احساس فقر و حقارت می­‌کند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3917 🆔 @asbaat_ir