eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش پنجم 💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش پنجم 💠 اواخر قاجار تا دوره معاصر 🔺 هر چند رونق دوباره حوزه اصفهان پس از حمله به مدد استادانی بوده است که خود از شاگردان حوزه نجف و کربلا بوده‌‌اند؛ ولی اگر اولا حضور علمی بزرگانی مانند و در این شهر نبود، این حوزه‌ها نیز استمرار نمی‌یافت و ثانيا فقيهان و محدثان نامداری مانند آقا محمد باقر وحید معروف به استاد الكل (۱۲۰۵) و نیز آقا باقر هزارجریبی (۱۲۰۵) که حوزه­های علمی عتبات را اداره می‌­کردند، خود از تربیت یافتگان حوزه اصفهان به شمار می­‌روند. 🔺 در بخش می­‌توان ادعا کرد که حوزه اصفهان از عصر صفوی تا اواسط دوران قاجار مرکزیت داشته است. استادان فلسفه سایر حوزه­‌های علمی مانند سبزوار، تهران، قزوین، زنجان، تبریز، قم و نجف همگی تربیت یافته حوزه اصفهان و شاگردان حوزه درسی نام آورترین فیلسوف شیعی قرن سیزدهم، حکیم متأله آخوند و شاگردان او بوده‌­اند. 🔺 در دوره اخیر حوزه اصفهان وابستگی بیشتری به پیدا کرد. در این دوره بیشتر طلاب، سطوح تحصیلی خود را در این شهر فرا می­‌گرفتند و برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه نجف مهاجرت می‌کردند. 🔺 در این دوران هر چند برای تکمیل تحصیلات عالی خود به نجف یا قم عزیمت می­‌کردند، ولی اصفهان جایگاه پیشینی خود را به ویژه در سطوح حفظ کرد و دروس سطح اصفهان رونق بسزایی داشت. 🔺 البته بسیاری از این عالمان پس از تکمیل تحصیلات و کسب درجه به اصفهان باز می­‌گشتند و به تدریس و تصدی دیگر شئون دینی می­‌پرداختند. البته در علوم عقلی، اصفهان همچنان در این دوره نیز اصالت و مرکزیت خود را حفظ کرد. 🔺 در این دوره با شکل­‌گیری حوزه علمیه قم و مرکزیت یافتن آن، حوزه اصفهان به جز حوزه نجف از دستاوردهای حوزه علمیه قم نیز بهره­‌مند بوده و استادان برجسته آن درس آموختگان این حوزه نیز بوده‌اند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3857 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علیمه_قم/ بخش هشتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 3️⃣ #سیدابوالفضل_موسویان در گفتگو با #شفقنا 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش هشتم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات 3️⃣ در گفتگو با 🔺 سید ابوالفضل موسویان که از اعضای اصلی و مرکزی است در ضمن گفت وگو درباره فلسفه وجودی آن مجمع به خط فکری دفتر تبلیغات نیز اشاره می‌کند. 🔺 وی در خصوص علت شکل گیری مجمع محققین می‌گوید: این مجمع توسط افرادی شکل گرفت که از لحاظ دیدگاه و افکار و اندیشه تفاوت هایی با داشتند. آنها باور داشتند که دیدگاه هایشان به (ره) نزدیکتر است و این تصور بود که باید این دیدگاهها بیان و برای جامعه روشن شود. 🔺 البته موسویان در ادامه اذعان می‌کند: این در حالی بود که تقریبا نگاه کلی جامعه به حوزه، همان جامعه مدرسین بود و کسانی هم که در انقلاب فعال بودند و از ابتدا همراه امام بودند اعضای جامعه مدرسین بودند درحالیکه بسیاری از اعضای اولیه جامعه مدرسین به دلیل فوت و یا انصراف از عضویت تغییر پیدا کرده بودند بنابراین احساس می شد لازم است جمع دیگری شکل پیدا کند تا در تبیین نظرات امام و مواضع سیاسی که احیانا لازم بود گرفته شود نقشی داشته باشند و نظرات خود را برای جامعه مطرح کنند. 🔺 عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نگاه نواندیشی دینی به عنوان فلسفه وجودی این مجمع می‌گوید: اگر حوزه بخواهد در چارچوب نگاه و بسته خود حرکت کند، پاسخگوی نسل آینده نخواهد بود و دیری نمی پاید که این حوزه منزوی می شود. 🔺 وی در پاسخ به این سؤال که اگر نگاه روشنفکری و نواندیشی که در تقابل با جامعه مدرسین بود، بیشتر با دیدگاه حضرت امام(ره) نزدیک است، چرا در زمان حیات امام خمینی(ره) این مجمع تأسیس نشد؟ می‌گوید: 🔸 «تمام کسانی که به عضویت مجمع درآمدند تقریبا در زمان حیات امام خمینی(ره)، عهده‎دار مناصب مختلف اجرایی کشور از جمله دفتر تبلیغات اسلامی بودند اما بعد که به تدریج این مناصب گرفته و در اختیار دیگران قرار گرفت، احساس کردیم که باید کار دیگری را شروع کنیم تا بتوانیم دیدگاه‎ها و افکار خود را بیان نمائیم تا این تصور نباشد که حوزه همان چیزی است که جامعه مدرسین می‎گوید». 🔹 نکته مهم این مصاحبه این است که مجمع مدرسین و محققین در واقع ادامه دهنده راه دفتر تبلیغات است که در عصر خویش و نواندیشی دینی را ترویج می‎کرد. 🔹 لذا آن گروهی که در دوران پانزده ساله ابتدایی مسئولیت خویش در دفتر تبلیغات، رویکرد نواندیشی و روشنفکری را در دفتر بدون مزاحمت و با امکانات دفتر ترویج و فعالیت‎ها و مکتوبات دفتر را ریل گذاری می‎کردند، ضرورتی برای تشکیل مجمع نمی‎دیدند، اما بعد از اینکه از سوی رهبری، هیئت مدیره و رئیسی غیر از این اشخاص برای دفتر تبلیغات انتخاب شد، آن گروه بر آن شدند که مجمع را راه‎اندازی کنند و آن دیدگاه را در قالبی جدید عرضه کنند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری #اومانیسم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 اصول مبانی فکری 🔸 اومانیسم با نفی محوریت خدا و وحی الهی و محور قرار دادن انسان در همه امور زندگی در مبانی فکری خود، اصول زیر را ترویج می‌کرد: 1️⃣ خویشتن مالکی 🔸 انسان، مالک و صاحب اختیار خود است و اوست که می‌تواند برای خود هر نوع تصمیمی بگیرد و بر زندگی خود مسلط باشد؛ یعنی هر نوع حاکمیت دیگری حتی حاکمیت دین و خدا بر او مردود است. از این رو، قضا و قدر الهی را نمی‌پذیرد. 2️⃣ اصالت علایق انسانی 🔸 یعنی از آنجا که انسان، محور و مدار ارزش برای همه چیزهاست، هر نوع علاقه و خواست او اعم از عقلانی یا نفسانی، ارزش و معیار محسوب می‌شود. مثلا اگر مسیحیت بر رهبانیت و ترک لذایذ دنیوی تأکید دارد، اومانیست‌ها با توجه به تمایل طبیعی انسان‌ها، رسیدن به حداکثر را ترویج می‌کنند. 3️⃣ و آزادی 🔸 آنگاه که انسان در نگاه اومانیسم صاحب اختیار خود محسوب می‌شود، مجاز به هر اراده‌ای است و هیچ قید و بندی از سوی کلیسا و دین را نمی‌پذیرد. پذیرش قيود اجتماعی و قانونی نیز از روی ناچاری است. 🔸 انسان از دیدگاه اومانیسم، در رسیدن به اهداف خود آزاد است و در صورت امکان از هر نوع وسیله‌ای مشروع یا نامشروع می‌تواند بهره گیرد؛ مگر اینکه با محدودیت‌های اجباری جامعه و دولت روبه رو باشد. 4️⃣ اصالت عقل انسان 🔸 بر این مبنا عقل بشر، خود بنیاد و مستقل از وحی الهی است و توانایی راهنمایی بشر به سعادت را دارد. اومانیسم بر توانایی بالای عقل بشر (عقل منقطع از وحی و مستقل)، برای رفع مشکلات انسان و اجتماع تأکید دارد. از این رو طبق نظر این مکتب، به وحی الهی نیاز ندارد. 5️⃣ طبیعت‌گرایی 🔸 در مکتب اومانیسم، انسان جزئی از طبیعت است و نمی‌تواند از امور طبیعی جدا باشد. بنابراین، مکتب یادشده رویکردی بنیادی به جسم و حواس و نیازهای او دارد که انسان را به طبیعت گره می‌زند. بر این مبنا توجه به لذت جسمانی و تنفر از ریاضت، بسیار مهم است. این اصل، نشان دهنده بالا بودن ارزش جسم و فیزیک انسانی در مکتب اومانیسم است. 6️⃣ مدارا و 🔸 آنگاه که فرد انسانی اصالت می‌یابد و خواسته‌ها و علایق، افکار و احساسات و عملکرد او معیار می‌شود، مشکلی خود را می‌نمایاند و آن، تضاد منافع، افکار و احساسات انسان‌ها باهم است. 🔸 در مکتب اومانیسم، از آنجا که بر اصالت انسان تأکید می‌شود، ، گرایش‌ها و عمل هیچ فرد یا گروهی بر دیگری برتری ندارد؛ بلکه همه واجد ارزش و اعتبارند. در چنین موقعیتی برای جلوگیری از رویارویی‌ها، اومانیسم انسان‌ها را به مدارا و تساهل با یکدیگر فرا می‌خواند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3787 🆔 @asbaat_ir
📸 | مطیع ولایت 💠 (ره): بدانید که خط امام ویژگی‌هایش همان ویژگی‌های و پیامبر اکرم (ص) است. و امام در حقیقت اسلام راستین را می‌خواهد پیاده کند. امروز آقای مظهر است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم، حتی اگر به ضرر جانمان باشد. 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح #حوزه_علمیه در قبال نظام اسلامی از منظر #رهبر_معظم_انقلاب/ بخش نخست 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 رویکرد صحیح در قبال نظام اسلامی از منظر / بخش نخست 🔺 در حال حاضر حوزه علمیه 4 نوع رویکرد در قبال حکومت و نظام اسلامی می‌تواند داشته باشد که رهبر معظم انقلاب با بیان این فروض چهارگانه، فرض چهارم را تایید کرده و آن را صحیح می‌دانند که توقع می‌رود حوزه علمیه اینگونه عمل کند: 1️⃣ وابستگی به دستگاه‌های قدرت 🔺 یكی این‌كه وابسته به دستگاه‌های قدرت بودند و روحانیتْ دولتی بود. در محیط‌های مسیحی هم این‌گونه بوده و هست. حتّی در محیط‌های غیرشیعی هم، روحانیت، بخشی از دستگاه‌های دولتی است. این، از نظر ما مردود است و قبول نداریم و آن را برای روحانیتْ مضرّ می‌دانیم. 🔺 دستگاه‌های دولتی، نوسان و تلاطم دارند و آینده‌شان به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. روحانیت باید همیشه امكان حضور قدرتمندانه‌ی نصیحت‌آمیز یا دخالت‌آمیز را برای خودش حفظ كند، والّا نمی‌تواند كاری انجام دهد. این خصلت هم، با این‌كه بخشی از دولت یا حكومت باشد، نمی‌سازد. حوزه باید مستقل باشد و این، یك فرض است. 2️⃣ ضدیت و تقابل با حکومت 🔺 فرض دوم این است كه حوزه، ضدّ و نقطه‌ی مقابل حكومت باشد. مانند حوزه‌های علمیه‌ی ما در پیش از انقلاب و در برخی از گذشته‌های دور كه روحانیت شیعه، در مقابل دستگاه حاكمه قرار داشت. 🔺 علّت آن، این بود كه آن دستگاه‌ها، دستگاه‌های ظلم و كفر و فساد بودند و روحانیت با آنها مخالف بود. این فرض هم بدیهی است كه امروز مصداق ندارد. حوزه‌ی علمیّه‌ی اسلام، امروز نمی‌تواند با حكومتی كه پرچم اسلام را برافراشته و اسلام را عزیز كرده و شریعت را از انزوا خارج كرده و از لحاظ اعتبار و آبرو در سطح بلندترین قلّه‌ی جهانی قرار داده است، مخالفت كند. 🔺 بنابراین، فرض دوم هم مردود است. امروز این حكومتی كه وجود دارد، در مبنا و اصل، زاییده‌ی خودِ حوزه‌ی علمیّه است. چطور ممكن است كه حوزه با آن مخالفت كند؟! ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3988 🆔 @asbaat_ir
💠 #فدائیان_اسلام، اجرای قدرتمندانه امر به معروف و نهی از منکر 🔺 در بین جنبش‌ها و حرکت‌های سیاسی و اجتماعی در سده اخیر، به «جنبش فدائیان اسلام» برمی‌خوریم که در واکنش به شکل‌گیری احزاب و جریان‌های فکری انحرافی وابسته به غرب و شرق، از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش اعلام موجودیت کرد و احزاب و جریان‌ها و گروه‌های چپ‌گرا، #ملی‌گرا و #لیبرال را با چالش روبرو ساخت. 🔺 تاثیر فدائیان اسلام بر تاریخ یک دهه از حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران از ۱۳۲۰ ه.ش تا ۱۳۳۰ ه.ش و بر تحولات سیاسی - اجتماعی، به ویژه «منادیان معروف» و «مبارزان ضد منکرات» در میان مردم و به ویژه محافل و مجالس مذهبی بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که رهبر این جمعیت و تشکیلات یعنی #شهید_سیدمجتبی_نواب_صفوی، خود به دنبال «اجرای #معروف و مبارزه با #منکر» بود و «معروف سیاسی» را «معروف مذهبی» و «منکر مذهبی» را «منکر سیاسی» می دانست؛ تا جایی که محمدمهدی عبدخدایی، همرزم نواب صفوی می‌گوید: «هم امر به معروف را به طور فردی لازم می‌دانست و هم مسئله را در سطح گسترده‌تر سیاسی اجتماعی‌اش مطرح می‌کرد. برای او منکر سیاسی هم منکر مذهبی بود؛ چون #دین را از #سیاست جدا نمی‌دانست.» ✍️ استاد حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش پنجم 🔰 / قسمت دوم👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش پنجم 🔰/ قسمت دوم 🔸دشمنان انقلاب اسلامی در هر برهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی با دسیسه و نیرنگ‎های مختلف به تغییر فرهنگ اسلامی در جامعه ما پرداخته‎اند. بحث آزادی زنان در حجاب و حضور آنان با معیارهای غربی در اجتماع اسلامی یکی از مسائلی است که دشمنان روی آن سرمایه‎گذاری فراوانی نموده‎ و به قول خودشان با این حربه بسیاری از کشورها و انقلاب‎ها را بدون جنگ نظامی نابود کرده‎اند. 🔸امروزه بحث ورود زنان به ورزشگاه‎ها مورد توجه نهادهای صهیونیستی و بین المللی ست تا با این مسئله نظام اسلامی را به چالش بکشند و متاسفانه در داخل هم برخی از قشر فرهیخته، نسخه‎های غرب‎پسند می‎پیچند. 🔹یکی از کسانی که تمام قد در این مسئله ورود کرده سید محمد موسوی بجنوردی است. وی می‎گوید: «تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی نفسه هیچ‌ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مسئله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ ‌دلیلی برای این مسئله وجود ندارد. در اسلام آمده: «کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا می‌کند آن را به‌صلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد». 🔸وی تاکید می‎کند که «برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند». 🔹او توجیه می‎کند که: «در جلسات روضه و حسینیه‌ها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات ‌اسلامی خدشه‌دار شود به عزاداری یا مولودی خوانی می‌پردازند. واین وضعیت باید در ورزشگاه‌ها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردان با حفظ شرعیات، مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان می‌تواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد». 🔸این در حالی است که در جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه مسئله اصلی زنان نیست. والبته ورود آنان به ورزشگاه هم ممنوع نیست بلکه ورود زنان به ورزشگاه مردان ممنوع است، همان‎گونه که ورود مردان به ورزشگاه زنان ممنوع است. و زنان آزادانه در ورزشگاه‎های مختص به خود در همه رشته‏های ورزشی مشغول فعالیت هستند و در بسیاری از رشته‎ها در عرصه بین المللی با حفظ حجاب و ارزش‌ها حضور دارند و مدال جهانی هم گرفته‎اند. 🔹موسوی بجنوردی مخالفت مراجع و علما با این اقدام را چنین نفی می‎کند: «کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند حتما به مراجع گزارش اشتباه داده‌اند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کرده‌اند که اگر چنین اجازه‌ای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت می‌گیرد و مسائل اخلاقی از بین می‌رود. این در حالی است که اگر صورت مساله به‌صورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان و مردان در ورزشگاه‌ها از هم فاصله دارد و هیچ‌مساله غیراخلاقی صورت نمی‌گیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد». 🔸موسوی بجنوردی این بحث را تا مرجع تقلید شدن زنان هم پیش می‎برد و می‎گوید: باید بپذیریم در عقلانیت تفاوتی بین زن و مرد نیست و زنان باید بکوشند و با هم اتحاد داشته باشند. بنده یقین دارم جامعه بشری به این سمت می رود که فرقی بین زن و مرد نباشد. 🔹او اظهار می کند: «من معتقدم در قانون اساسی ایران زن می تواند رییس جمهور باشد، زیرا آن‎جا حرف از رجال سیاسی زده شده است و رجال در عرب به معنی شخصیت هاست نه مردها. در غیر این صورت باید به طور مستقیم واژه مردان سیاسی را می‎آوردند. پس طبق قانون اساسی رجال به معنی شخصیت، زن نیز می تواند رییس جمهور باشد و از نظر من زن می تواند مرجع تقلید یا فقیه شود و فتوا بدهد، زیرا مرجعیت براساس علم است». ادامه دارد... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🔰 لغو توسط هیئت دولت 🔺 اصرار مراجع خصوصا (ره) بر لغو صریح و رسمی لایحه (انجمن‌های ایالتی و ولایتی)، حمایت روحانیون، وعاظ، علمای طراز اول شهرها، مراجع نجف و مشهد از نهضت، وضعیت ایران را کاملا بحرانی و ملتهب کرده بود. 🔺 موضوع اصلی سخنرانی­‌ها در اول و دوم «لايحه» شده بود. با همه­‌ی دقت و سانسور رژیم هر روز صدها طومار، تلگراف و نامه از سرتاسر ایران به مراجع قم، آیت­ الله در تهران و مقامات رژیم ارسال می‌­شد. 🔺 ، اصناف و مردم تهران هر چند روز برای حمایت از نهضت به می­‌آمدند. در قم تقریبا هر روز راهپیمایی برقرار بود و اوضاع متشنج بود. بازار تهران و قم تا نتیجه­‌ی نهایی اعلام تعطیلی نمودند. با همه‌­ی فعالیتی که مطبوعات وابسته برای متهم کردن نهضت از خود نشان می‌دادند، رهبری و نیروهای مذهبی مصمم به ادامه‌­ی مبارزه تا پیروزی بودند. 🔺 نخست وزیر مجددا دست به فریب­کاری رنگ باخته­‌ی دیگری زد و در پنجم آذر تلگرافی به مراجع قم مخابره کرد و اعلام کرد که «تصویب­ نامه مورخ ۱۴/۷/۴۷ موضوع انجمن‌های و قابل اجرا نخواهد بود.» 🔺بدیهی بود که مراجع قم با وصول این تلگراف بدبین­‌تر شوند؛ زیرا این تلگراف جز تکرار مکررات سابق چیزی نبود. امام خمینی (ره) تنها در صورتی قانع می­‌شد که اولا مصوبه را لغو کند، نه نخست وزیر؛ ثانیا خبر لغو آن در جراید و رسانه‌ها اعلام شود، نه توسط تلگراف. بنابراین علما به مخالفت خود ادامه دادند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3840 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش پنجم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 4️⃣ «سند چهارم» 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب 4️⃣ «سند چهارم» 🔺 «من در طول مدت درک می‌کردم که حضرت امام از دست من نگرانند و به دنبال چاره‌جویی بر می‌آمدم، یکبار آیت الله به من گفتند حضرت امام به من فرموده‌اند که باید از سیدمهدی فاصله بگیرید و همین امر را نیز به آیت الله منتظری گفته‌ام، من به آقا و اخوی مراجعه کردم که چنین صحبتی را آقای طاهری از قول حضرت امام نقل کرده‌اند. 🔸 آقا فرمودند گوش به این حرف‌ها نده و مشغول کارت باش. اینها یک عده هستند می‌روند خدمت امام علیه تو جوسازی می‌کنند و به مرور زمان این حساسیت‌ها حل خواهد شد. 🔸 البته من قبول دارم که اگر آقا از لغزش‌ها و افکار انحرافی من اطلاع داشتند چنین برخوردی را با مسئله نمی‌کردند ولی به هر جهت همين حمایت‌ها نیز مرا بیشتر در عجب و غرور فرو می‌برد و در راه غلطی که پیش گرفته بودم استوارتر می‌ساخت.» 🔺 «از یک سال قبل از بازداشتم رفت و آمد مسئولین محترم جمهوری اسلامی خدمت آقا شروع شد و همه آنان نسبت به سوابق من از قبل انقلاب و نقاط ضعف بعد از انقلاب خدمت آقا صحبت‌هایی را مطرح می‌ساختند، از قبیل: رابطه با ساواک، جمع کردن نیروهای تندرو، داشتن اسلحه و مهمات، جریان آقای شمس آبادی و … این روند چندین ماه بطول انجامید و حضرت آیت الله همچنان در مقابل صحبت‌های آنان مقاومت می‌کردند. 🔸 من از اخبار رفت و آمدها توسط اخوی که در جلسات آنان حضور داشت مطلع می‌شدم و سعی نمودم با نوشتن گزارشاتی خدمت آقا تحلیل‌های غلط و انحرافی را در جهت جلب نظر ایشان به خودم و انتقاد از مسئولین کشوری و اینکه منشاء این بدگویی‌ها حسد آنان و ناراحتی ایشان از من است و … القاء کنم تا بلکه نظر حمایت معظم له از خود را تقویت کرده باشم، اخوی نیز سهم مؤثری داشت و او نیز همين تحليل‌ها را حضورا با آقا مطرح می‌ساخت.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3904 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش ششم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت نخست 🔰 نقش پررنگ #میرداماد در گسترش مکتب فلسفی اصفهان 🔺 فلاسفه و حکمای این دوره اصفهان در عصر #صفویه روح تازه‌ای به کالبد فلسفه دمیدند و مکتب تازه‌ای را که بعدها به نام مکتب اصفهان معروف شد، پایه‌ریزی کردند. 🔺 مکتب فلسفی اصفهان نگرشی نو به #فلسفه_اسلامی و ایرانی داشت و در واقع می توان آن را تجدید حیات فلسفه در جهان اسلام دانست. این مکتب با میرداماد آغاز شد و به جرأت می‌توان گفت که اگر میرداماد نبود، حوزه فلسفی اصفهان به این شکل که اکنون شناخته شده است، شکل نمی‌گرفت. 🔺 وی با هماهنگ کردن تفکر برهانی و احوال #عرفانی، توانست «حکمت یمانی» را پایه‌ریزی و با #فلسفه_یونانی که تنها بر عقل متکی بود مقابله کند؛ تلاش او در این راستا تا جایی حائز اهمیت است که وی را «#معلم_ثالث» خوانده‌اند. 🔺 میرداماد میان تفکر عقلی #ابن_سینا با اندیشه‌های #اشراقی و عرفانی #ابن_عربی هماهنگی می‌دید و گویی وحدت خاصی میان جنبه‌های فلسفه مشایی و حکمت #سهروردی در تفکر او ایجاد شده بود. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله #شریعتمداری/ بخش سوم 💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 بررسی شخصیت آیت الله / بخش سوم 💢 سخنان مخفیانه ی آقای شریعتمداری و اعلام برائت از امام! 🔸 امام همان طور که به آقای شریعتمداری هم فرموده بودند، دست از مبارزات نکشيدند و چندی بعد در روز ۱۳ خرداد ۴۲ سخنرانی مهمی در فیضیه ایراد کردند و این بار مدار مبارزات را از دولت به شخص و شجره منحوس پهلوی ارتقا دادند. 🔸 در همین فضا که خون مسلمانان ایران به جوش آمده بود، تمامی علمای بزرگ اقدام به نشر اعلامیه نموده و صریحا دولت را محکوم کردند. آقای شریعتمداری هم در این بین در روز ۱۳ محرم (مطابق با ۱۶ خرداد) اعلامیه ای صادر کرد. در بخشی از این اعلامیه آمده بود: « … وجه عموم را به نکات ذیل جلب می کنم: 🔹 حضرت آیت الله خمینی تنها نیستند و شرعی و قانونی معظم‌له به دولت، مورد تایید تمام علمای شیعه و ملت مسلمان ایران و جهان است ... از گرفتاری آیت الله خمینی و سایر آیات و حجج اسلام و گویندگان متأثریم و هیچ انتظاری از این دولت به جز اینکه ما را هم گرفتار نموده و در وضع مشابه آن ها قرار دهد نداریم…» 🔸 طبیعی است که اگر کسی این اعلامیه را ببیند و حتی آن را با دیگر اعلامیه‌ها قیاس کند حکم خواهد داد که نویسنده این اعلامیه از انقلابی‌ترین و شجاع‌ترین مراجع وقت بوده، اما در پس پرده باز هم جریانات به نحو دیگری بوده است. 🔺 اما سند دیگری هم وجود دارد که اصل مطلب را بهتر نشان می دهد. این سند «خیلی محرمانه » مربوط است به روز پس از صدور آن اعلاميه ظاهرا انقلابی آقای شریعتمداری. در متن این اسناد «خیلی محرمانه» ساواک چنین آمده است: 🔸 «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۴۲/۳/۱۷ آیت الله شریعتمداری 🔸 بعد از ظهر گذشته نامبرده فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می کنم که باید طبق آن عمل شود: 🔸 الف) مردم را به آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جدا خودداری شود چون از تظاهرات نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد. در مردم تظاهرات نمودند. ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند، آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید. 🔸 ب) سعی کنید به اعلی‌حضرت معظم توهین و بی احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستان‌ها گرفته‌اند چون با مخالفت کرده بودند. خواهش می‌کنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و برخلاف دولت سیاست نزن. اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3822 🆔 @asbaat_ir
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ه) 🔸 پان‌عربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب‌، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش می‌کند. تفکر عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد. 🔸 شکل جدید ملی‌گرایی عرب، «پان‌عربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک صورت گرفت که در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید. 🔸 حالت شناخته‌شده پان‌عربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیان‌گذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزه‌ای از مارکسیسم و ملی‌گرایی است. 🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عرب‌های ساکن ، به این تفکر متمایل شده‌اند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرح‌کنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارون‌های منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونه‌ای از اقدامات پان‌عربیست‌ها بود. 🔸 «»، گروهی ملی‌گرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عرب‌های ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد. 🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عرب‌های این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکت‌های ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش نهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♻️ جریان روشنفکری و نواندیشی دینی 🔹 پس از اینکه روشن شد در دوره پانزده ساله ابتدایی تاسیس دفتر تبلیغات، جريان ، جریان حاکم آن مجموعه بوده است، لازم است اصل جريان روشنفكری و اقسام آن به صورت مختصر بیان شود تا اولا مشخص شود كداميك از اقسام جريان روشنفكری، مذموم است و ثانيا دفتر تبليغات با عملكرد خويش در كدام يك از اقسام روشنفكری قرار داشته است. 🔹 روشنفکری که عمری یکصدوپنجاه ساله در ایران دارد، به دنبال ارائه روشی است که ادعا می‌کند قدم نهادن در آن مسیر می‎تواند راه حلی برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام و ایران از برتر باشد. 🔹 همین امر سبب شد تا بیشتر روشنفکران مذهبی در چالش میان دنیای قدیم و جدید، کم و بیش به جانبداری از تفکر مدرن پرداخته‎اند و اندیشه دینی را مورد نقد قرار داده و به باز خوانی متون دینی با هدف سازگاری با اندیشه‎های جدید دعوت نموده‎اند. 🔹 این گروه در این مسیر به اصطلاح آبادگرایانه و توسعه محورانه، برای ماندن در مسیر توسعه، فقهی‎سازی دستاوردهای را پیشنهاد داده‌اند. 🔹 به عبارت دیگر این عده به دنبال هستند و با ارائه تفسیرهایی جامعه گرایانه و غیره از دین، درصدد هماهنگی آموزهای دینی با مدرنیته برآمدند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
📸 | جهاد، دو راهی پیروزی و بهشت 💠 آیت الله (ره): برادران! شما بین دو راه که و پیروزی است، قرار گرفته‌اید و اگر خداوند هر یک از این دو راه را برای شما انتخاب کند بهترین سعادت نصیب شما خواهد شد. 🔹 به خداوندی خدا سوگند می‌خورم که آرزوی این رزم شما را دارم و دلم می‌خواهد با شما میان راه بهشت و باشم، ولی متأسفانه سن من گذشته است. 🎙 پیام آیت الله مشکینی به رزمندگان در 2 به وسیله بیسیم 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط 🔹 سؤال: فلسفه پوشیدن لباس چیست؟ 🔹 سنت و در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟ 🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای و یا تاثیر کلام است؟ 🔹چرا دشمنان اسلام و جریان‌های همواره به و این لباس مشغول بوده‌اند؟ ◀️ در پاسخ به این پرسش، از سوی کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر می‌شود و به جهت کثرت پاسخ‌ها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر می‌گردد. 1️⃣ در دوران پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، جامعه و شهرها کوچک بودند، مردم، اصحاب خاص و محدثان را می‌شناختند و به آنها رجوع می کردند، مثل امروز نبود، امروز حتی یک دانشجوی یک دانشگاه با دانشجوی یک دانشگاه دیگر با نشانه هم شده از همدیگر متمایز می شوند تا چه رسد به اصناف و ادارات و ارگان‌ها، اینها می‌خواهند روحانیت دیده نشود، می‌ترسند. 2️⃣ بزرگی فرمود می‌فرمودند: لباس روحانیت بپوشید، دو ثواب می‌برید، آنهایی که اسلام را دوست ندارند ناراحت می‌شوند این یک ثواب و آنهایی که دوست دارند و شما را می‌بینند خوشحال می‌شوند و این یک ثواب دیگر. 3️⃣ در دنیایی که حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم لباس‌های مختلف خود را دارند و حتی لباس نیروی راهنمایی و رانندگی با پلیس انتظامی متفاوت است و حتی در بیمارستان‌ها هم لباس دکتر با لباس پرستار و سایر نیروها، هم در رنگ و هم پوشش متفاوت است، چگونه می‌توان گفت: روحانیت نباید لباس خاصی داشته باشد. 🔸 این چه حرف غلطی است، حتی اگر قبلاً لباس خاصی برای روحانیت نبوده، امروز ضرورت عقلی جامعه امروز است، آنانی که این حرف‌ها را می‌زنند عقل دارند؟! 4️⃣ بعضی‌ها می‌خواهند کار را انجام دهند، او با سرنیزه می‌خواست، لباس روحانیت را از بین ببرد و بعضی هم می‌خواهند با قلم و بیان و پراکنده کردن شبهات این کار را انجام دهند، به این آقایان باید گفت گنده‌تر از شما هم نتوانست تا چه برسد به شما. 5️⃣ اگر روحانیت لباس نداشته باشد، مردم مومن و متشرع از کجا بدانند چه کسی روحانی است تا پرسش‌های فقهی و اعتقادی خود را از آنها داشته باشند، این‌ها که می‌گویند لباس روحانیت نباشد می‌خواهند، رابطه مردم را با دین قطع کنند، از اول این با روحانیت و لباس روحانیت مشکل داشت و می‌خواست خودش محور شود به خاطر همین پشت سر خیلی‌ها خودش را پنهان کرد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش ششم 🔰/ قسمت نخست👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 5️⃣ / بخش ششم 🔰/ قسمت نخست 🔸سید محمد موسوی بحنوردی عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون، سال‎های متمادی علاوه بر مسئولیت های در تدوین شماری از قوانین از تا قانون بانک‎داری دخیل بوده است. 🔸 وی که عضو کمیته علمی شورای پول و اعتبار و عضو شورای فقهی هم بوده در موضوع وجود ربا در عملیات بانک‎داری کشور، معتقد است به دلیل تورم، وجود ربا در عملیات بانکی کشور منتفی است و بانک‌ها آن مقداری که اضافه می‌گیرند _ با توجه به تورم _ تازه اصل پولشان را می‎گیرند و نه بیشتر. 🔸موسوی بجنوردی علاوه بر دانشگاه در عرصه هم ید طولایی دارد به طوری که به عنوان پدر فقهی اصلاح‌طلبان، محسوب می‎گردد. مواضع وی در مورد وقایع کشور هم جالب توجه است. 🔸 وی که در زمان 88 در کنار قرار گرفته بود، در مقطعی با توضیح و روشنگری دلسوزان نظام و دیدن آرایش میدانی صحنه _ که ضد انقلاب میدان‎دار شده‎بود _ وقتی از وی درخواست می‎شود که با تجمع غیر قانونی ، مخالفت نماید و اجازه ندهد آتش این اتفاقات اضافه گردد؛ وی تلفنی به که صحنه گردان تجمع بود می‎گوید: «شرعاً حکم می‌کنم که بیرون نیایید.» 🔸 وی ساعاتی قبل از تجمع، تجمعات موسوی و مجمع روحانیون را غیرشرعی اعلام می‎کند و البته دیگر دیر شده بود. و ظاهرا این نظرش هم چندان دوام نیاورد. 🔸 وی که در زمان درخواست غیرقانونی ، برای مشروعیت نظام به وسیله در دفتر مجمع روحانیون مبارز حضور پیدا کرده و چسبیده به وی نشسته بود، روزهای آتی هم دست از حمایت فتنه‎گران برنداشت و سال‎های بعد هم به هر مناسبت به تایید فتنه‎گران پرداخت و منتقد حصر سران فتنه شد. 🔸 او با فتنه گران و دادگاه‎های انقلاب اسلامی همراهی و با آنها عکس یادگاری می‎گیرد و به هر مناسبتی در مراسم آنان شرکت می‎کند. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش هفتم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت دوم 🔰 ویژگی‌های مکتب فلسفی اصفهان 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir