۴: دیدگاه مختار:
در منابع علم انساب برای محمد بن حنفیه بیست و چهار فرزند ذکر شده است که چهارده تن از آنها اولاد ذکور محمد بن حنفیه بودند( المجدی فی انساب الطالبین ص۴۲۸/ عمده الطالب ص۴۳۳)اما با مراجعه به اسامی شهدا کربلا، مشاهده می شود که هیچ یک از اولاد و فرزندان ابن حنفیه در کربلا حضور نداشتند و در میان متون تاریخی نامی از این افراد در نهضت عاشورا به میان نیامده است، علت این غیبت چیست؟ اگر بپذیریم که ابن حنفیه به دلیل ماموریت از سمت امام (ع) در مدینه باقی مانده است و یا بنابر احتمال برخی از محققان به دلیل بیماری در کربلا حاضر نبوده است، چرا از فرزندان او خبری در دست نیست، بلکه بنابر گزارش برخی منابع، این گونه برداشت می شود که ابن حنفیه آن گونه که باید و شاید به حرکت امام حسین(ع) ایمان نداشته و در مقابل رای و دیدگاه امام (ع)، خود را صاحب نظر می دانسته است، منابع نقل کرده اند که: امام حسین(ع) قاصدی به مدینه فرستاد و از بنی عبدالمطلب، هرکس که با او کوچ نکرده بود، بر او وارد شدند که تعداد آنها نوزده مرد به همراه زنان و کودکان بودند و از جمله آنها خواهران او و همچنین دختران وزنان وی نیز بودند، محمد بن حنفیه نیز به دنبال آنها حرکت کرد و در مکه به امام رسید، ابن حنفیه به حضرت اعلام کرد که خروج در این زمان مناسب نیست، اما امام حسین (ع) این نظر را نپذیرفت، محمد بن حنفیه فرزندانش را نگه داشت و هیچ یک را با امام حسین (ع) نفرستاد، تا بدان جا که امام در دلش از ابن حنفیه ناراحت شد و فرمود: فرزندانت را از جایی که من در آن آسیب می بینم، باز می داری؟ ابن حنفیه گفت: دوست ندارم به شما و آنها آسیبی وارد شود، اگر چه مصیبت شما برای ما از همه عظیم تر است( تهذیب الکمال ج۶ص۴۲۱/ الطبقات الکبری ج۱ص۴۵۱/ سیراعلام النبلا ج۳ص۳۰۴) به نظر می رسد عدم حضور ابن حنفیه و فرزندان او در نهضت عاشورا و همراهی نکردن آنها با حرکت امام حسین (ع)، نشات گرفته از عدم درک صحیح و منطقی از مقام امامت و چرایی قیام امام حسین(ع) دارد؛ مضافا براینکه از لحاظ شخصیتی در نقلی متهم به ترس نیز بوده است ، مسعودی می آورد : هنگامی که در جنگ جمل ، مبارزه به اوج خود رسید ، ابن حنفیه توقف کرد و از جنگ خودداری نمود ، امیرالمومنین (ع) به سوی او آمد و با غلاف شمشیر به او زد و فرمود : رگی از مادرت در تو تاثیر گذاشته است( مروج الذهب ج۲ص۳۷۵) این دو عامل یعنی عدم اعتقاد به شیوه ی مبارزه ی امام حسین (ع) و ترس درونی هنگام قطعی شدن خطر ، موجبات عدم همراهی او را با کاروان حسینی فراهم کرده است ، طبیعی است که وقتی امام حسین (ع) از حضور ابن حنفیه با خود نا امید گردید ماموریتی به او می دهد تا حداقل زمان حضورش در مدینه بتواند برای آن حضرت کاری انجام داده باشد واگرنه عدم حضور او در کاروان حسینی بدون توجیه است.
@ashoora_61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاداش نوکری...
لحظه درگذشت پیر غلام اباعبدالله الحسین(ع) حاج مجید عیاری
مراسم احرام بندی ماه محرم در تبریز...
فیلم مربوط به امسال است...
@ashoora_61
لیست مطالب :
۱.فرستادن مسلم به کوفه
۲.مسلم در مسیر کوفه
۳.مکان توقف مسلم کجا بوده است؟
۴.تشکیک در اصل نامه نگاری مسلم .
۵.ورود مسلم بن عقیل به کوفه.
۶.مسلم بن عقیل چه زمانی به کوفه وارد شد؟
۷.محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه
۸.بیعت کنندگان با مسلم بن عقیل .
۹.آیا کسانی که نامه نوشتند شیعه بودند؟
۱۰.نعمان در شهر کوفه
۱۱.نعمان بن بشیر کیست؟
۱۲.نعمان بن بشیر فردی صلح طلب.
۱۳.عزل نعمان بن بشیر و راهی شدن ابن زیاد به کوفه
۱۴.چرا عبیدالله بن زیاد برای کوفه انتخاب شد؟
۱۵.سرجون و نقش او در انتخاب ابن زیاد
۱۶.عبیدالله بن زیاد در شهر کوفه
۱۷.چرا ابن زیاد عمامه سیاه بر سر کرد؟
۱۸.ورود مسلحانه به کوفه
۱۹.مسیر جغرافیایی ورود ابن زیاد به کوفه
۲۰.سخنرانی ابن زیاد و مناطقی که تحت کنترل داشت .
۲۱.نقش خوارج در تحولات کوفه
۲۲.مسلم در خانه هانی بن عروه
۲۳.چرا هانی از ورود مسلم به خانه اش اکراه داشت.
۲۴.نامه مسلم به امام حسین علیه السلام
۲۵.سفیر مسلم به سمت مکه چه کسی است؟
۲۶.عابس بن ابی شبیب و غلامش
۲۷.فاصله زمانی نامه مسلم و خروج امام از مکه
۲۸.ابن زیاد در خانه هانی
۲۹.حدیث نبوی مورد استناد مسلم .
۳۰.آیا برای کشتن ابن زیاد سی نفر حضور داشتند؟
۳۱.طرح ترور ابن زیاد ساخته دستگاه اموی است.
۳۲.یادآوری حدیث فتک اهانت به مسلم است.
۳۳.در این جریان دیدگاه مسلم مشخص نیست.
۳۴.اضطراب مسلم برای مخفی شدن
۳۵.روایت فتک از اهل بیت نقل نشده است
۳۶.این نقل در شان مسلم نیست
۳۷.چرا شریک در بصره ابن زیاد را نکشت؟
۳۸.چه فایده ای در مخفی کردن مسلم مترتب بوده است؟
۳۹.چرا کوفه را تصرف نکردند؟
۴۰.چرا ابن زیاد جرم هانی را بازگو نکرد؟
۴۱.جاسوسی معقل و شناسایی مکان مسلم .
۴۲.معقل چرا به مسجد آمد؟
۴۳.چرا به معقل اطمینان پیدا کردند؟
۴۴.تشیع سلوکی
۴۵.خرید اسلحه توسط ابوثمامه
۴۶.انتقال مسلم بن عقیل(ع) به مکان دیگر
۴۷.گرفتار شدن هانی بن عروه
۴۸.بازماندگان شمر در اندلس
۴۹.اندیشه خروج بر حاکم وقت
۵۰.دفاع از روی عقیده یا مهمان دوستی
۵۱.آیا شریح سخنان هانی را به قبیله مذحج می رساند؟
۵۲.برخی عبارات بی ربط
۵۳.ابن زیاد و مردم کوفه
۵۴.دسته بندی بازارها در کوفه
۵۵.فراخوان بیعت کنندگان توسط مسلم .
۵۶.شعار یا منصور امت.
۵۷.استفاده از بیرق در جنگها
۵۸.محاصره قصر کوفه
۵۹.محاصره قصر کوفه
۶۰.به کارگیری واژه امیرالمومنین در اسلام
۶۱.رومی ها در شهر کوفه
۶۲.موقعیت جغرافیایی قیام مسلم .
۶۳.چرایی عدم حضور حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و ابوثمامه صائدی در کنار مسلم .
۶۴.علت عدم حضور مختار در قیام مسلم
۶۵.چرایی عدم حضور سلیمان بن صرد در قیام مسلم .
۶۶.آیا زندانی بودن سلیمان بن صرد دلیل غیبت او بوده است؟
۶۷.غیبت ابراهیم بن مالک در قیام مسلم .
۶۸.گرفتاری مسلم بن عقیل
۶۹.مسلم در قصر کوفه
۷۰.مادر مسلم کیست؟
۷۱.مادر ابن زیاد کیست؟
۷۲.شهادت مسلم بن عقیل (ع)
۷۳.اختلاف در مکان جداشدن سر مسلم بن عقیل (ع)
۷۴.شهادت هانی بن عروه مذحجی
۷۵.چرا سر می بریدند؟
۷۶.عملکرد امام حسین (ع) در مکه قسمت اول
۷۷.عملکرد امام حسین (ع) در مکه قسمت دوم
۷۸.طرح ترور امام حسین علیه السلام در مکه
۷۹.گفتگوی ابوبکر بن عبدالرحمن با امام حسین علیه السلام
۸۰.گفتگوی امام حسین (ع) با ابوسعید خدری
۸۱.گفتگوی امام حسین (ع) با ابو واقد لیثی
۸۲.نامه احنف بن قیس
۸۳.گفتگوی ام سلمه با امام حسین (ع)
۸۴.شروط امامت نزد امامیه
۸۵.وصایا به ام سلمه دفع شد یا فاطمه؟
۸۶.اشکال اول آیه الله صالحی نجف آبادی
۸۷.اشکال دوم آیه الله صالحی نجف آبادی
۸۸.گفتگوهای امام علیه السلام با سه شخصیت مهم .
۸۹.نامه نگاری عبدالله بن جعفر
۹۰.تاریخ به کارگیری اما بعد در نامه نگاری ها
۹۱.عبدالله بن جعفر کیست؟
۹۲.چرا عبدالله بن جعفر در کربلا حضور نداشت؟
۹۳.گفتگوی عبدالله بن عباس با امام حسین علیه السلام
۹۴.عبدالله بن عباس کیست؟
۹۵.چرا عبدالله بن عباس در کربلا حضور نداشت؟
۹۶.گفتگوی امام حسین (ع) با محمدبن حنفیه
۹۷.محمدبن حنفیه کیست؟
۹۸.چرا محمدبن حنفیه در کربلا حضور نداشت؟
۹۹.درنگی در نامه امام حسین علیه السلام به محمد بن حنفیه
۱۰۰. احتمالات مطرح شده از سوی آیه الله صالحی نجف آبادی در نامه ابن حنفیه
۱۰۱. چرا امام حسین (ع) به مخالفت ها اعتنایی نداشت؟
۱۰۲. چرا امام حسین (ع) به ایران نیامد؟
۱۰۳. چرا امام حسین (ع) به مصر نیامد؟
۱۰۴. چرا امام حسین (ع) به بصره نیامد؟
۱۰۵. چرا امام حسین (ع) به یمن نیامد؟
۱۰۶. عمره مفرده یا عمره تمتع
۱۰۷. تاریخ خروج کاروان امام حسین (ع) از مکه
۱۰۸. چه تعداد در افراد کاروان امام حسین (ع) بودند؟
۱۰۹. منزل تنعیم و ضبط کاروان تجاری یزید بن معاویه توسط امام حسین (ع)
۱۱۰. اشکال اول بر استاد پیشوایی در ضبط اموال یزید
۱۱. منزل صفاح
May 11
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام رضا علیهالسلام:
در این ماه فرزندان او را کشتند و زنانش را اسیر و اموالش را غارت کردند؛ خدا هرگز این گناه آنها را نیامرزد.
@ashoora_61
ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی(متوفای368ق)به دو طریق از امام باقر (ع) نقل می کند که: امام حسین (ع) نامه ای از مکه به محمد بن علی نوشت که در آن آمده بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
از حسین بن علی به محمد بن علی و گروهی از بنی هاشم ، اما بعد، کسی که به من ملحق گردد به شهادت می رسد و کسی که از این کار سر باز زند، فتح و ظفر را درک نخواهد کرد ، والسلام ( کامل الزیارات باب ۲۳حدیث ۱۹۵ص۱۵۷)
در نقل دیگری ابن قولویه از امام باقر(ع)نقل می کند که حسین بن علی (ع) نامه ای از کربلا برای محمد بن حنفیه بدین مضمون نوشت : گویا دنیا نبوده و آخرت همیشگی بوده است.( همان حدیث ۱۹۶) و در نقل دیگری از حمزه بن حمران از امام باقر(ع)یا امام صادق(ع)وارد شده است که از آن حضرات درباره تخلف محمد بن حنفیه سوال شد و آن حضرت در پاسخ فرمودند : ای حمزه ، در این باره سخنی با تو می گویم ، ولی دیگر در این باره مپرس ، حسین (ع) وقتی عازم عراق شد ، کاغذی خواست و بر آن نوشت :
به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی به بنی هاشم ، هرکس از شما به من بپیوندد شهید می شود ، و هرکه روی گرداند، به فتح دست نمی یابد والسلام.( بصائرالدرجات ص۴۸) در این میان محققان درباره((لم یبلغ الفتح)){به فتح دست نمی یابد}اختلاف صورت گرفته است : مرحوم مجلسی درباره فراز این روایت گفته است که دراین صورت گناهی بر متخلف نیست( بحارالانوار ج۴۲باب ۱۲۰ ص۸۱)بنابر نقل بصائر الدرجات ، امام حسین(ع) فتح و پیروزی را در شهادت معنا کرده است ، و با وجود این نقل پذیرش سخن علامه مجلسی از روایات، مشکل می گردد، بلکه امام (ع)در صدد بیان این نکته است که فتح واقعی وکامیابی حقیقی در شهادت در راه دین و عقیده معنا پیدا می کند و این سخن به معنای ماخذه و عقاب افراد محروم از ملحق شدن از حرکت امام حسین (ع) نیست، بلکه ایجاد گفتمان فرامادی وباز کردن دریچه ی جدید پیشروی شیعیان بوده که مرگ عزت مند ، فنا و نابودی نیست بلکه بقاءو حیات جاودانه می باشد.
@ashoora_61
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ملاباسم کربلایی .... ۱۴۴۶ق
@ashoora_61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استوری شب چهارم محرم
لیست مطالب متفرقه کانال عاشورا پژوهی:
۱.پادکست فرهنگ عاشورایی : آب
۲.پادکست فرهنگ عاشورایی: ابن طاووس
۳.پادکست فرهنگ عاشورایی: ابومخنف
۴.عاقبت رباب همسر امام حسین علیه السلام
۵.پادکست فرهنگ عاشورایی: منصور ارضی
۶.پادکست فرهنگ عاشورایی: ملاآقا دربندی
۷.عبدالله بن عمر و واقعه عاشورا
۸.حسن بصری و واقعه عاشورا
۹.ابراهیم نخعی و واقعه عاشورا
۱۰.ربیع بن خثیم و واقعه عاشورا
۱۱.عاتکه مادر یزید و واقعه عاشورا
۱۲.تاریخچه بنای حرم در قرن اول هجری
۱۳.پادکست فرهنگ عاشورایی : روضه خوانی
۱۴.ابوعثمان نهدی و واقعه عاشورا
۱۵.تاریخچه بنای حرم در قرن اول قسمت دوم
۱۶.پادکست فرهنگ عاشورایی: روضه خوانی قسمت دوم
۱۷.تاریخچه حرم در قرن دوم قسمت اول
۱۸.پادکست فرهنگ عاشورایی : قمه زنی
۱۹.عثمان بن زیاد و واقعه عاشورا
۲۰.تاریخچه بنای حرم قرن دوم قسمت دوم
۲۱.تاریخچه بنای حرم در قرن سوم
۲۲.عاقبت جنایتکاران کربلا : یزید بن معاویه
۲۳.تاریخچه بنای حرم در قرن چهارم
۲۴.پادکست فرهنگ عاشورایی : سیاه پوشی
۲۵.تاریخچه بنای حرم قرن پنجم
۲۶.شطرنج بازی و میگساری یزید و سر امام حسین علیه السلام
۲۷.عاقبت جنایتکاران کربلا : عبیدالله بن زیاد
۲۸.ام سلمه و عزاداری برای امام حسین (ع)
۲۹.تاریخچه حرم در قرن ششم هجری
۳۰.پادکست فرهنگ عاشورایی: بخشو
۳۱.غارت جبه کلاهدار امام حسین (ع)
۳۲.تاریخچه بنای حرم در قرن هفتم هجری
۳۳.عاقبت جنایتکاران کربلا: عمر بن سعد
۳۴.حداث الحسین
۳۵.زیبایی امام حسین (ع)
۳۶.پادکست فرهنگ عاشورایی: اطعام دادن قسمت اول
۳۷.تاریخچه بنای حرم در قرن هشتم هجری
۳۸.عاقبت جنایتکاران کربلا: شمربن ذی الجوشن
۳۹.معاویه بن یزید و واقعه عاشورا
۴۰.نابینایی ام البنین (س)
۴۱.تاریخچه بنای حرم در قرن نهم هجری
۴۲.تخریب قبر امام حسین (ع)
۴۳.عاقبت جنایتکاران کربلا: حصین بن نمیر
۴۴.پادکست فرهنگ عاشورایی: اطعام دادن قسمت دوم
۴۵.تاریخچه بنای حرم قرن دهم هجری: قسمت اول
۴۶.پشیمانی عبیدالله بن حر جعفی
۴۷.امام زین العابدین (ع) پس از عاشورا
۴۸.پادکست فرهنگ عاشورایی : سینه زنی
۴۹.عاقبت جنایتکاران کربلا: عمرو بن حجاج
۵۰.تاریخچه بنای حرم در قرن دهم هجری
۵۱.عاقبت جنایتکاران کربلا: احبش بن مرثد
۵۲.ظاهر امام حسین علیه السلام
۵۳.فرزندان قمر بنی هاشم (ع)
۵۴.پادکست فرهنگ عاشورایی: حاج رضا پور رکنی
۵۵.تاریخچه بنای حرم در قرن یازدهم هجری
۵۶.عاقبت جنایتکاران کربلا: اسحاق بن حیوه
۵۷.پادکست فرهنگ عاشورایی: زنجیرزنی
۵۸.تاریخچه حرم در قرن دوازدهم هجری
۵۹.تاریخچه بنای حرم در قرن سیزدهم
۶۰.عاقبت جنایتکاران کربلا: بحر بن کعب
۶۱.پادکست فرهنگ عاشورایی: تعزیه خوانی قسمت اول
۶۲.سیره رباب همسر امام حسین (ع) در عزاداری
۶۳.پادکست فرهنگ عاشورایی: تعزیه خوانی قسمت دوم
۶۴.تاریخچه بنای حرم در قرن سیزدهم : قسمت دوم
۶۵.عاقبت جنایتکاران کربلا : تمیم بن حصین
۶۶.منابع عاشورایی: رساله فضیل بن زبیر