🔰نبود عدالت اجتماعی تهدیدی بزرگ برای جامعه اسلامی
💢 #عدالت آرمان بلند و دل ربایی است که مردم همگی دل در گروی آن دارند و سر به طاعت صاحبان آن می گذارند . هنگامی که #حکومت و #اجتماع از آن فاصله می گیرد، #دغدغه و اشتیاق به آن فزونی می یابد و آرزوی ظهور #منجی_عادل در دل های ستمدیدگان جوانه می زند.
💢علامه طباطبایی(ره)در تعریف عدالت میفرماید:
حقیقت عدل برپا داشتن #مساوات است و برقراری #موازنه بین امور، به طوری که هر چیزی سهم مورد استحقاق خویش را داشته باشد و در همه امور که در این نکته در جایگاه مستحق خویش هستند مساوی گردند.
💢بحث از عدالت در #رفتار_حکومت_با_مردم در روایات بسیاری مورد توجه قرار گرفته است. از یک سو #امام_عادل در این روایات به عظمت یاد شده است و از سوی دیگر، زشتی #حکومت_جائر و آثار سوء آن تصویر شده است.
🔹(الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم)
"حکومت با کفر ممکن است بر جا بماند ولی با ظلم هرگز".
💢لذا روشن است که برنامه ها و قوانین حکومت نیز باید مظهر #عدل_حکومت و موجد آن در جامعه باشند. از این روست که حضرت امام (ره) در مورد لزوم بعثت انبیاء میفرمودند تکلیفشان تشکیل حکومت الهی بوده و #حکومت_الهی در جامعه، تکلیفی جز اجرای #عدل و #احسان به مردم ندارد.
💢 شهید متفکر مرتضی مطهری در باب عدم اجرای #عدالت_اجتماعی و تهدید آن برای حکومت اسلامی میگوید:
🔹من تاکید می کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئنا به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد.
💢مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر ؛ در جواب یکی از دانشجویان که در مورد عدالت اجتماعی پرسشی داشت ؛ فرمودند:
🔰بله ما برای #اجرای_عدالت آمدهایم.
انقلاب نیامده بود که برای مردم ایران پاسخگویی کند. انقلاب، انقلابِ خود مردم بود. مردم برای تحقق آرمانهایی انقلاب کردند. این #آرمانها عبارت بود از ساختن یک #ایران_آباد و #آزاد، داشتن #مردم_آگاه و #برخوردار از عدالت اجتماعی، نجات از #وابستگی و #عقب_ماندگی_علمی و #استبداد و #قهری که آن روز بر این مملکت حکمفرما بود.
🔹 متأسفانه امروز #قشر_محروم مردم، بلندگو و #تریبون ندارند؛ اما قشر مرفه و زرمند و زورمند، هم از تریبونها بناحق استفاده میکنند؛ هم هرجا بخواهند، در بدنهها اعمال #نفوذ میکنند و کارشان را پیش میبرند؛ ولی آن قشر محروم زمین ماندند.
💢اما اگر بپرسید ما چقدر به این #اهداف رسیدهایم؟ من عرض میکنم که تحقق این اهداف، #تدریجی است؛ چیزهایی است که باید برای آن تلاش و #مجاهدت کرد و قدم به قدم پیش رفت. #نظام_اسلامی، یک نظام پیشساخته - مثل خانههای پیشساخته - نیست؛ نظامی است که باید آجر آجر و سنگ سنگ روی هم چید و آن را بالا برد.
💢در اثنای این کار، طبیعی است که مشکلاتی پیش بیاید. این مفاهیمی هم که من گفتم - #عدالت_اجتماعی، #آزادی، #آگاهی، #معنویت؛ که جزو #مبانی این نظامند - مفاهیم #ایستا و #متحجری نیستند. اینها چیزهایی هستند که بر حسب پیشرفت و اقتضائات زمان، ممکن است مصادیقشان تغییر پیدا کند. در اثنای این کار بسیار پرتلاش و پرزحمت، بسیار طبیعی است که #مشکلاتی پیش آید؛ چون به طور پیوسته و دائم بایستی مهندسی و #معماری کرد و مراقب بود که هیچ نقطهای از این بنا برخلاف جهت صحیح ساخته نشود. البته ممکن است گاهی اختلاف نظر و کمبود مصالح و کمبود نیروی کار پیش بیاید و دشمن این بنا را به منجنیق ببندد و گوشهای از آن را #ویران کند. گاهی ممکن است فلان بنّا یا عمله، در گوشهی این بنا، کاری را نادرست انجام دهد، که باید رفت و آن را ترمیم کرد.
💢گاهی ممکن است در کسانی که خودشان معمار و سازندهی بنا هستند، ضعفها و تنبلیهایی وجود داشته باشد. همهاش هم اینطور نیست که بگوییم ضعفها تحمیلی و از ناحیهی بیگانگان است. بنابراین در این راه، مشکلات فراوانی وجود دارد. #کمبود_مصالح، #رفیق_نیمه_راه و #آدمهای_طماع و #قدرت_طلب، بخشی از این مشکلات است. ما باید این نظام را بسازیم و ذره ذره و قدم به قدم پیش برویم.
۱۳۷۹/۱۲/۲۲
#عدالت_اجتماعی
#رفع_تبعیض
#مبانی_انقلاب
#انتظارات_مردم
🌐 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نظام عالم ؛ نظامِ حق است ؛ خلاف چرا؟
📹علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی:
🔸حرفی زده شد و کم کم ما را به حرف آورد ؛که چرا باید یاوه حرف بزنیم ؛ چرا هرزه گو باشیم؛ حیف شما نیست ؛ حیف این خلقت نیست؟
🔸شما در این نظام هستی یک میکرون خلاف پیدا نمیکنید .
تمام هستی بر حق است چرا ما غلط بگوئیم ؟ خلاف بگوئیم ؟ خلاف انجام بدهیم؟
🔸شما بهشت بهشت میکنید ؛ این نظام بهشت نیست؟
http://eitaa.com/joinchat/4126408723C68ccda8cb9
#شرح_صحیفه_سجادیه
💠از فراز اول مناجات که بدان پرداختیم استفاده می شود که هدف نهایی انسان وصول به خداوند متعال است و انسان باید خواهان وصول به معبود باشد و مناجات مریدین ناظر به کسانی است که خداجو هستند و اراده وصول به معبود را دارند.
💠مطلب دوم اینکه راه های گوناگونی برای وصول به خداوند وجود دارد و انسان باید از خداوند بخواهد که نزدیک ترین و کم خطرترین راه را به او بنمایاند
💠از آموزه های قرآنی و روایی استفاده می شود که آنچه در این عالم است در حال سیر و حرکت هستند و مقصد و غایت حرکت آنها خداوند می باشد. خداوند با تعابیر گوناگونی به این حقیقت اشاره دارد؛ از جمله می فرماید:
🍃 أَلاَ إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ
(آگاه باشید که همه کارها به خدا باز می گردد)
🍃وَ لِلَّهِ غَیْبُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ …
(و نهان آسمان ها و زمین از آن خداست و تمام کارها به او بازگردانده می شود)
💠همه آنچه در این عالم است، در قوسی نزولی از سوی خداوند به سوی این دنیا فرستاده می شود و سپس در قوسی صعودی به سوی خداوند و عالمی دیگر صعود می کند
انسان نیز به عنوان جزیی از اشیا و موجودات این عالم دارای این دو سیر نزولی و صعودی است و آیات مربوط به حشر انسان و رجوع او به سوی خدا و ملاقات او با پروردگار عالم، ناظر به سیر صعودی انسان است.
🌐 @ashora_karbala
saber_khorasani_noghreh_jadoo_308176.mp3
4.16M
💠نقره جادو
🎧شعرخوانی زیبا با صدای صابر خراسانی در مدح امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(علیهالسلام)
🍃 روزگاری شکسته ای بودم
🍃 که ز فریاد سینه ام پر بود
🍃دست هایم همیشه خالی بود
🍃 مثل هر روز نانم آجر بود
پایم اما بی اراده را افتاد....
🌐 @ashora_karbala
🔰بهترين زندگي از ديدگاه #امام_رضا (علیه السلام)
✍ استاد #علی_صفایی_حائری:
💠در حدیثی حضرت به على بن شعيب مىفرمايد:
يابن شُعَيْب ارَايْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عيشةً؟
پسر شعيب مىدانى چه كسى زندگى بهتر را دارد؟
⁉️در برابر اين سؤال هر كس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر ؛ زندگى همراه ايمان، همراه رضا، همراه يقين، همراه قرب خداست. و يا اين كه بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و يا اين كه زندگى بهتر در ثروت زياد و قدرت زياد و لذت زياد و ... است.
💢حضرت به هيچ كدام از اين دو گونه جواب نمىپردازد و پس از واگذارى شعيب و اين كه شما آگاهتريد مىفرمايد:
🍃مَنْ حَسُنَ عَيْشُ النَّاسِ فى عَيْشِهِ
🍂زندگى بهتر زندگى كسانى است كه ديگران، در زندگى آنها به خوبى رسيده اند و خوبى ديگران در باغ دستهاى آنها روييده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با توليد و تكثير تو همراه نباشد بر تو وبال مىشود
💠در زندگى مادى اگر تو بهترينها را براى خودت جمع كنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به ديگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نكنى، حتما منتظر باش كه حسادتها و دشمنىها و چشمها و دستها در آشكار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بيرون بياورند، كه تا پول را نپاشى و نكارى پولى برداشت نمىكنى
💠و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و ديگران در زندگى ايمانى و تقوايى و در يقين و رضا و قرب تو سهمى نگيرند و زندگى آنها در زندگى تو شكل نگيرد، حتما تو در غربت و تنهايى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت
📕 درسهايى از انقلاب (تقيه)ص ۱۰٢
🌐 @ashora_karbala