4_295192655577482262.pdf
7.4M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب به مناسبت میلاد #امام_رضا( علیه السلام)
پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا(علیه السلام)
✍ مؤلف: علامه باقر شریف القرشی
♻️ترجمه :سید محمد صالحی
📖مشخصات کتاب:
#عصر_امام_رضا_و_سیره_علمی_و_عملی_و_سیاسی_و_اقتصادی
#اقدامات_و_مبارزات_امام_رضا
#مناظرات_و_بحثهاي_امام_رضا
#سلسله_مباحث_طب_امام_رضا
#جوامع_الّشریعۀ
#فقه_الرضوي
#مسند_امام_رضا
#صفات_امام_رضا
#علم_امام_رضا
#فرمانهاي_امام_رضا
#رساله_درباره_شریعت_اسلام
#مباحث_اعتقادی_امام_رضا
#مباحثی_درباره_قرآن_کریم
#نمونه_هایی_از_فقه_امام_رضا
#احادیث_امام_رضا
#اصحاب_و_راویان_احادیث_امام_رضا
🍃اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري
الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ🍃
🌐 @ashora_karbala
🔰چرا ثواب زیارت #امام_رضا (ع) از ثواب زیارت جدشان سیدالشهدا(ع) بالاتر است؟
✍ استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری:
💢 اگرچه جمعیت جامعهی شیعیان در زمان ولایت امام رضا (علیهالسلام) از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما در دنیای اسلام متفرق بودند و مرکزیت خاصی نداشتند. در چنین شرایطی امام رضا (علیهالسلام) به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند.
💢 بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامنالحجج (علیهالسلام ) فراخواندن امامزادهها به سمت خراسان بود.
هجرت این بزرگواران موجب شد تا مدنیّت شیعه در ایران، حول امامزادهها شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمهی اطهار (علیهمالسلام) توسعه یافت و مردم حول نسل نورانی نبیّ اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) گرد آمدهاند. از این رو است که «بنیان جامعهی شیعه بر تقوا است».
💢حضرت امام رضا (علیهالسلام) در هجرتی که به خراسان داشتند، ضمن ایجاد مرکزیت برای شیعیان، حقیقت ولایت و امامت را احیاء نمودند و شأن امام را به جامعهی اسلامی معرفی کردند. به تلقی من، اینکه میگویند: ثواب زیارت امام رضا علیهالسلام از ثواب زیارت جدشان بیشتر است، از این مسأله نشأت میگیرد که ثواب زیارت امام رضا (علیهالسلام) « ثواب اقامة » است. زیارت امام رضا (علیهالسلام) به معنی #اقامهی_ولایت دوازده امام معصوم است.
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(حکمت ٣٧)
💠در زمان هاى گذشته و هم اكنون نيز در بعضى از نقاط جهان معمول است كه اهل يك كشور يا اهل يك شهر براى تعظيم امرا و سلاطين اعمالى انجام مى دادند كه نشانه نهايت ذلت بود. آنها نيز از اين رفتار خشنود مى شدند ،چراكه علاقه داشتند همواره شهروندانشان خود راذليل وخوار وبى مقدار در برابر آنها بدانند تا فكر قيام در مغزشان خطور نكند و سلطه آنان باقى بماند.
💠ولى اسلام كه به انسان ها شخصيت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مى داند و جهان را مسخر او مى شمرد، اجازه نمى دهد افراد با ايمان براى بزرگداشت امرا تن به كارهاى ذليلانه بدهند.
💠ولی امام (ع) به آنها هشدار داد و به سه دليل آنان را بر حذر داشت.
1⃣ نخست اين كه امرا هيچ گونه نفع عاقلانه اى از اين كار نمى برند، بلكه ممكن است باعث غرور و كبر آنها شود و شخصيت خود را گم كنند.
2⃣ ديگر اين كه زحمت فوق العاده اى بر دوش توده هاى مردم مى افتد و گاه ممكن است در چنين شرايطى افرادى ضعيف زير دست و پا بمانند.
3⃣سوم اين كه اين عمل ناصالح مايه گرفتارى در آخرت مى شود، زيرا نوعى شرك محسوب مى شود.
💠 به عكس، اگر آنها به احترامات معقول قناعت كنند و به جاى اين مشقت، آرامش را براى خود بپذيرند، آرامشى كه امان از آتش دوزخ را نيز به همراه دارد، هم امرا گرفتار كبر و غرور نمى شوند و هم مردم مشقت توأم با ذلت را نمى بينند و هم در آخرت سربلند خواهند بود.
🌐 @ashora_karbala
alame-emamat (2).mp3
3.82M
🔰 دروس #مبحث_امامت
➖جلسه دوم
🎤علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🌐 http://eitaa.com/joinchat/4126408723C68ccda8cb9
🔰در #تاریخ_اسلام کسانی که ممدوح شدند بخاطر موضعگیریهای سیاسیشان بود، کسانی که مذموم شدند نیز همینطور؛ اعتقادم این است که اگر کسی سیاسی نباشد نمیتواند حقایق را بفهمد.
💠 #امام_خامنه_ای:
💢در صدر اسلام، آن کسانى که ممدوح واقع شدند -حالا توى فرهنگ ما، بر طبق عقیدهى ما- بیش از آنچه که به خاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شدند، به خاطر موضعگیرىهاى سیاسىشان، اجتماعىشان و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند.
💢ما ابىذر را، یا عمار را، یا مقداد را، یا میثم تمار را، یا مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح می کنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضعى میشناسد که این مواضع، تعیینکننده بود؛ حرکت کلان جامعه را توانست هدایت کند، شکل بدهد و به پیشرفت این حرکت کمک کند.
💢آنهائى هم که مذمت شدند، همین جور. خیلى از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر مذمت نشدند، به خاطر بىنمازى مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائى که حضورشان لازم بود، مذمت شدند.
تاریخ، اینجورى ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید.
💢من معتقدم در همهی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمیتواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را میبرید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل میفهمد، اما یک چیز را نمیفهمد. شما نمیتوانید بفهمید که او این را نمیفهمد، او هم نمیتواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و میفهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمیبیند؛ نه.
💢آدمهایی که شامّه ندارند، بعضیشان تا آخر عمر نمیفهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، میگویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک #حقیقت است که در یک #پدیده به وجود میآید و آن را آدمی که #بینش_سیاسی دارد میبیند. اصلاً نمیشود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد.
💢ما سرِ یک قضیهای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث میکردیم. من دیدم واضحترین امور را به او میگویم و او ملتفت نیست. او تعجّب میکرد که من چرا این حرفها را میزنم؛ من هم تعجّب میکردم که او چرا نمیفهمد!
(۱۳۷۲/۰۳/۳۱)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(آیه ٢٧_سوره ابراهیم)
🍃یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءَامَنُوا بِالَقَولِ الثَّابِتِ فِی الحَیوهِ الدُّنیا وَ فِی الاخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللهُ الظَّلِمینَ وَ یَفعَلُ اللهُ ما یَشاءُ
💠قول ثابت، گفتاری است با دلیل و برهان و استوار بر اساس اعتقاد و عزم راسخ که مراد از آن، توحید و ثبات قدم داشتن در حفظ آن است به طوری که توحید را با زبان، جاری سازد و با عمل به سرانجام برساند
💠کسانی که قول ثابت دارند، در زندگی دنیا در مدّت حیاتشان و بعد از مرگ و در قبر که منزل اوّل از منازل آخرت و توقفگاه های قیامت است، به لکنت نمی افتند. زمانی که از اعتقاد آنها در آنجا سؤال می شود، از امور ترسناک به وحشت نمی افتند
💠ابوسعید خدری روایت می کند که ما همراه پیغمبر(ص) بر سر جنازه ای بودیم که ایشان فرمودند: ایّها الناس! بدانید که این امّت را در گور مبتلا کنند چون مردی را در گور بگذارند و قوم او بروند، فرشته ای می آید و می گوید: چه می گویی؟ آن مرد مؤمن بود، می گوید: «اشهد ان لا إله الا الله، وحده لا شریک له و اشهد أن محمّداً عبده و رسوله» آن فرشته می گوید: راست گفتی آن گاه دری از دوزخ می گشاید و می گوید: بنگر، اگر کافر بودی، این جایگاه تو بود
💠اما به کافر و منافق می گوید: چه می گویی؟ او می گوید: نمی دانم. به او می گویند: بنگر، اگر مؤمن بودی، این جایگاه تو بود، اما چون کافر شده، دری از دوزخ بر او می گشاید
💠بعضی از اصحاب گفتند: ای رسول خدا! هیچ کس نیست که چنین تنهایی و دیدن فرشته ای برایش باشد؛ مگر اینکه می ترسد و نمی تواند چیزی بگوید
پیامبر فرمود: «یثبت الله الذین...
🌐 @ashora_karbala