🔰تکلیف مسلمان حسینی چیست؟
✍ استاد #محمد_رضا_حکیمی
🔲 هنگامی که می نگریم در «خطبه عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از «عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم.
🔲 هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین (علیه السلام) از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با ظلم های اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که خود را ادامه وجود و استمرار تعهد حبیب بن مظاهرها و سلیمان بن صردها می دانند و باید هم چنین باشد و ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است.
🔲 آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی).
📚 قیام جاودانه (ص ۴۴)
🆔 @ashora_karbala
🔰تربیت زنان قهرمان...
✍ #امام_موسی_صدر
🔲 چه عاملی از زینب(س)، این موجود اسطورهای و قهرمان را ساخت و سبب شد او بتواند این مصیبتها و سختیها را تحمل کند؟ چه عاملی سبب شد زینب(س) چنین قهرمانیهایی بیافریند؟ غیر از ایمان به خدا چه عاملی وجود دارد؟ چه عامل عقلانی و منطقی میتوان پیدا کرد؟ آیا زینب(س) از کمک قبیله خود برخوردار بود؟ آیا لشکر داشت؟ آیا ثروت داشت؟ او جز ایمان به خدا چه چیزی داشت که به او کمک کند و چنین برخوردهای قهرمانانهای از خود نشان دهد؟
🔲 وقتی به ایمان زینب(س) مینگریم، درمییابیم ایـن انسـانی کـه در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگرچه پیشامدهای ناگوار مرا به سخن گفتن با تو کشانده، من تو را کوچک و بیارزش میشمارم.» چنین انسانی شاخهای از شاخههای درخت ایمان است. او با خدایی در ارتباط است که «وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِیاتٌ بِیمِینِهِ.» درست است که زینب(س) نه قبیله دارد، نه ثروت و نه لشکر، ولی با خدایی که بزرگتر از آن است که وصف شود، با خدایی که بزرگتر از یزید و قبیله یزید و ثروت یزید و لشکر یزید است، در ارتباط است.
🔳 زینب(س) چنین احساسی داشت و، از این رو، خود را بالاتر از یزید و بالاتر از آنکه با یزید همسخن شود میدید. اگر ما بتوانیم در زنانمان این نوع ایمان و این نوع قدرت روحی را پدید آوریم، میتوانیم از آنان قهرمان بسازیم.
💢سخنراني امام موسي صدر در جمع اعضاي ارشد جنبش امل
🆔 @ashora_karbala
228-fa-sognameye-karbala.pdf
2.41M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» (آههاى سوزان بر کشتگان بیابان)
✍ اثر سید بن طاووس
📕این کتاب پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن میباشدو از مشخصه هایش آن است که به صورت یک داستان پیاپی تنظیم شده است و این ویژگی، لهوف را به جهت ترتیب و شکل ساختاری، از کتابهای دیگر روایی جدا میکند. سید بن طاووس، شاعر، ادیب و نقاد هم بوده است لذا ردپای ذوق ادبی او در لهوف قابل مشاهده است. و شیخ جعفر شوشتری مقتل ایشان را مشهورترین مقتل می دانسته است
📖این کتاب دارای بخشهای ذیل است:
۱-مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آنحضرت،گ
٢- مسلک اول: این بخش پیرامون تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست
٣- مسلک دوم: این بخش، اصلیترین قسمت کتاب است که شامل وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع) میشود.
۴- مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه آغاز شده و ماجرای اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه را بیان میکند
📕 لهوف کتابی، تأثیرگذار، روان و رویکرد آن اشک انگیزی و تأثر انگیزی است، در پی طرح درس ها، عبرت ها و مسائل عرفانی نیست. گرچه گاه برخی درس ها و ظرائف کربلا غیرمستقیم در آن مطرح می شود و به جهت مقتل خوانی، مناسب ترین مقتل است و هیچ کتابی از این جهت بر آن ارجح نیست. لذا توصیه می شود از این کتاب جهت خواندن مراثی استفاده نمایند
🆔 @ashora_karbala
🔰تداوم فریاد نصرتطلبی حسین (ع) در گذر دوران ۲
✍استادشهید #سید_محمد_باقر_صدر
🔳وقتی امام حسین (ع) قیام کرد و بر آن شد تا خون خود را در راه اسلام نثار کند، سرآغاز خطی از کژروی را پیش رو داشت. ما اکنون در اوج این خط بهسر میبریم. ما در بحران این خط و بیشترین حد ممکن از اوجگیری سویههای این خط بهسر میبریم. بنابراین فریاد نصرت خواهی اسلام امروز گستردهتر و بزرگتر است
🔳امروز هر یک از ما و هر یک از مسلمانان همچنان فراخوانده میشود؛ تا از منافع خود، از وجود خود، از هستی خود، از هوسهای خود و از خواستههای شخصی خود برای همدستی در نجات اسلام چشم بپوشیم؛ در راه نجات مسلمانان، در راه بازگرداندن اسلام به زندگی
🔳 هر مسلمانی میتواند در این روند، همدست شود؛ در حدود امکانات و تواناییهایش. مشارکت فقط به اینگونه نیست که شمشیر برگرفته شود. برگرفتن شمشیر ممکن نیست جز پس از همدستی های درازمدت؛ پس گونهای همکاری پیش از برگرفتن شمشیر در کار است. اگر هر یک از ما بگوید که من نمیتوانم شمشیر برگیرم، پس هیچ تکلیف و مسئولیتی بر من نیست، این بِدان معناست که او هیچ روزی نخواهد توانست شمشیر برگیرد. برگرفتن شمشیر یک گونه از گونههای همدستی است
🔳باید هر مرد و زن مسلمان به اندازه امکان و شرایط فکری و عملی و اجتماعی؛برای اجابت این کمکخواهی همدست شود. برای پاسخ دادن به این فریاد، برای نجات این مجروحی که هر روز زخم میخورد و هر روز به ریشخند گرفته میشود و هر روز احکامش به چالش کشیده میشود و هر روز تشریعاتش به دیوار کوبیده میشود
📚 اهل بیت (ع) مرزبانان حریم اسلام، ص ۴۶۴
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٣۵ آل عمران)
🍃وَ الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلي ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
🍃وکسانی که زمانی که کار ناشایست انجام دهند یا ظلمی به نفس خویش کنند،خدارا به یاد می آورند و برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند،و چه کسی جز خداگناهان را می آمرزد؟ و آنها اصرار بر اعمال قبیح خود ندارند،چون به زشتی عمل معصیت آگاه هستند.
💠در آیه فوق به یکى از صفات مهم پرهیزکاران اشاره شده ؛ که اگر مرتکب گناهى شوند به زودى به یاد خدا مى افتند و توبه مى کنند.
💠از تعبیرى که وارد شده چنین استفاده مى شود که انسان تا به یاد خدا است مرتکب گناه نمى شود آنگاه مرتکب گناه مى شود که به کلى خدا را فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فرا گیرد، اما این فراموشکارى و غفلت در افراد پرهیزگار دیرى نمى پاید، به زودى به یاد خدا مى افتند و گذشته را جبران مى کنند، آنها احساس مى کنند که هیچ پناهگاهى جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند کیست جز خدا که گناهان را ببخشد
💠در ذیل این آیه از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود: اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این است اصرار بر گناه.
💠از امام صادق(ع) روایت است که هنگام نزول این آیه ناله وفغان شیطان بلند شد زیرا با استغفار و توبه انسان تمام تلاشهای ابلیس پایمال ونابود میشود.
🆔 @ashora_karbala
🔰خداوند صِدق را دوست دارد
مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی
💠یکی از اهالی لرستان تعریف میکرد یکی از همولایتیهای ما را که هیکل درشتی داشت سابق زندانی کرده بودند و روزی ده شاهی به عنوان خرج خوراکش به او میدادند. او که میدید با این پول نمیتواند آنقدر غذا بخرد که شکمش را پر کند، ده شاهی را ذرّت بو داده میگرفت که هم حجیم بود و هم چون شور بود، آب میطلبید و در نتیجه شکم او را پر میکرد. او که فرد صاف و ساده ای بود، روزی رو به آسمان کرد و گفت: خدایا من را که میشناسی، من فلانی پسر فلانیام. خدایا مرا زندانی کرده ای و رزقم را هم کرده ای روزی ده شاهی چُس فیل؟ آنوقت لاف بنده داری هم میزنی؟ اگر رزّاق بودن اینه، خوبه همه بکنند.
💠خدا صدق را دوست دارد. با خدا صادقانه حرف بزن، هر چه میخواهی بگو. دیدی وقتی در بنی اسرائیل خشکسالی شد و هر چه موسی (علیه السّلام) و قومش دعا کردند و باران طلبیدند، باران نیامد. بالأخره به حضرت موسی (علیه السّلام) وحی شد که اگر بَرخ دعا کند، باران نازل میکنیم. حضرت موسی (علیه السّلام) مترصّد شد و رفت بَرخ را پیدا کند و از او بخواهد دعا کند. بالأخره به بَرخ که یک مرد سیاه بیابانی بود برخورد و از او خواست از خدا باران بطلبد. بَرخ هم سرش را به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا چرا باران نمیفرستی؟ نکند ابرهایت خشک شده اند، یا ابرها دیگر فرمان تو را نمیبرند. اگر هم میخواهی این قوم را عذاب کنی، عمر شما که زیاد و وقت بسیار است؛ دیر نمیشود. چند جمله از این قبیل که بَرخ به زبان آورد، ابرها ظاهر شدند و باران شدیدی آغاز شد.
💠حضرت موسی (علیه السّلام) با اینکه خودش هم گاهی اوقات با خدا تند صحبت میکرد، کما اینکه در داستان گوساله پرست شدن قومش به خدا عرض کرد: إن هِیَ اِلاّ فِتنَتُکَ: خدایا همه ی این کارها زیر سر خودت است، و در مورد فرعون به خدا عرض کرد: رَبَّنا اِنَّک اتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلأهُ زینَةً وَ اَموالاً فِی الحَیوةِ الدُّنیا رَبَّنا لِیُضِلُّوا عَن سَبیلِکَ: خدایا تو خودت به فرعون و بزرگان قومش در این دنیا زینت و داراییهایی دادی تا دیگران را از راه تو گمراه کنند؛ با وجود این، جملات بَرخ بر موسی سنگین آمد و خواست او را به خاطر جسارتی که نسبت به خدا روا داشته بود، توبیخ کند که به او وحی شد بَرخ را به حال خود رها کن.
📚مصباح الهدی _ استاد مهدی طیب
🆔 @ashora_karbala
13-safaye_del_55485.mp3
3.59M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰 موضوع سخنرانی:
ویژگی یاران امام حسین (ع)
⏰ مدت: ٢٩:۵٧
📶حجم: ٣ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰جامعیت اسلام در کربلا...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🖋_ انسان وقتی تاریخ حادثه عاشورا را می خواند، استعدادی برای شبیه سازی در آن می بیند. من نمی دانم و شاید شخص اباعبدالله در این مورد نظر داشته است. متن تاریخ این حادثه، گویی اساسا برای یک نمایشنامه نوشته شده است. گویی دستور داده اند که آن را برای صحنه بودن بسازند
🖋_ می بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح. انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد. و سِرّ اینکه ائمه اطهار این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است
🖋_ این که من تاکید می کنم که حادثه کربلا و عاشورا باید بیشتر از این جنبه مورد استناد ما قرار بگیرد، به خاطر همین درسهای بزرگی است که این قیام می تواند به ما بیاموزد. من مخالف رثاء و مرثیه نیستم، ولی می گویم این رثاء و مرثیه باید به شکلی باشد که در عین حال آن حس قهرمانی حسینی را در وجود ما تحریک و احیا کند. حسین بن علی در آن زمان یک سوژه بزرگ بود، هر کسی که می خواست در مقابل ظلم قیام کند، شعارش «یا لثارات الحسین »بود. امروز هم حسین بن علی یک سوژه بزرگ است، سوژه ای برای امر به معروف و نهی از منکر، برای اقامه نماز، برای زنده کردن اسلام، برای این که احساسات و عواطف عالیه اسلامی در وجود ما احیا بشود
📚مجموعه آثار ج ۱٧ ،ص ٣۶٨
🆔 @ashora_karbala
🔰زندگان جاوید...
✍دکتر #علـی_شریـعـتی
🖊_آنها که تن به هر ذلتی می دهند تا زنده بمانند، مرده های خاموش و پلید تاریخند؛ و ببینید آیا کسانی که؛ سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده اند و مرگ خویش را انتخاب کرده اند؛ در حالی که صدها گریزگاه آبرومندانه برای ماندنشان بود و صدها توجیه شرعی و دینی برای زنده ماندن شان بود؛ توجیه و تاویل نکرده اند اینها مرده اند؟
🖊_ آیا آنها که برای ماندن شان تن به ذلت و پستی، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده اند؟ هرکس زنده بودن را فقط در یک لَشِ متحرک نمی بیند، زنده بودن و شاهد بودن حسین را؛ با همه وجودش می بیند، حس می کند. و مرگ کسانی را که به ذلت ها تن داده اند تا زنده بمانند، می بیند.
🖊_شهدا زنده اند و سیدالشهداء زنده ترین شهید تاریخ است. نام او، یاد او، خاطره او و داستان شگرف کربلای او، همه و همه در طول تاریخ برای همه نسلها؛ نیروبخش، حیات آفرین، امیدزا و انقلاب گستر است. به راستی کدامین ملت را می توان سراغ گرفت که با روح و خون حسین همگرایی کنند و به افتخار یکی از دو پیروزی نرسند؟ خون حسین، مایه ی حیات بخشی است؛ که در گذر زمان بر کالبد ملت ها دمیده می شود و آنها را به زندگی فرا می خواند و حسین (علیه السلام) زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می شود و همگان را به یاری جبهه ی حقِ زمانِ خود، دعوت می کند
📚حسین وارث آدم، مجموعه آثار ۱٩
(ص ٢۰٣ و ٢۰۴)
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه
(بخش اول)
🔹ایمان دو جور است. یک جور ایمان مقلدانه، متعصبانه؛ چون پدران و بزرگتران باور کرده بودند، ما هم باور کردیم؛ چون در کتاب ما، در حوزه دین ما، اینجور میگویند، ما هم اینجور میگوییم ولو تو دلیلی بیاوری، بیخود آوردی، حرف تو را قبول نمیکنیم.
🔻این هم یک نوع ایمان است، اما ایمانی است یا از روی تقلید یا از روی تعصب، یا از
روی تقلید، مثل عامه مردم؛ از نوع مردم اگر بپرسی آقا، از کجا گفتی که پیغمبر اسلام حق است؟ هیچ نمیدانند ! چون پدرها گفتند، چون معلم توی مدرسه گفته، چون مردم در کوچه و بازار معمولاً میگویند پیغمبر حق است، این هم میگوید پیغمبر حق است ایمان هم دارد
🔻یعنی واقعاً باورش آمده که پیغمبر حق است، اما این باور از زبان این و آن و از روی تقلید و چشم بسته به دست آمده است. یک ایمانی دارد، اما این ایمان متکی به دلیل نیست، فقط از روی تعصب است؛ و تعصب میدانید یعنی جانبداری بدون دلیل، جانبداری از روی احساس، نه از روی منطق، این را میگویند تعصب. این ایمان مقلّدانه و متعصبانه است.
🔹آن ایمانی که در اسلام ارزش دارد، ایمان مقلّدانه و متعصبانه نیست؛ یعنی ایمان مقلّدانه و متعصبانه قیمتی ندارد. دلیل میخواهید؟ از ده دلیل یکی را بگویم و آن یک دلیل این است که ایمان وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زائل شدنش هم به آسانی کسب خود ایمان تقلیدی، آسان است.
🔻همانطور که بچه، بدون هیچ زحمتی و شاگرد، بدون هیچگونه تلاشی، از پدر و مادر یا اولیای مدرسه اش یک ایمانی را مفت گرفت، به همین صورت هم دزدان ایمان، این ایمان را از او مفت می گیرند و ناگهان وقتی نگاه میکنی، یک نسل بی ایمان، ایمانها همه غارت زده، از بین رفته، ایمانها همه پوچ شده؛ در مقابل شعله مادیت، ایمانها مثل برفی در چله تابستان آب شده و به زمین فرورفته.
⁉️چه کسی را دارم میگویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگویم نسل جوان؛ لکن باید عرض کنم که من نمیگویم آن نسل بی ایمان، نسل جوان است؛ برای خاطر اینکه باز اگر شکوفه های ایمان را ما داریم از گوشه و کنار، به صورت جلوها مشاهده میکنیم، در نسل جوان داریم مشاهده میکنیم؛ باز مرحبا به نسل جوان که دنبال ایمان غیر تقلیدی و غیر متعصبانه و از روی آگاهی هستند. نخیر....
🔹بنده نسل قبل از جوان را میخواهم بگویم، این نسل قبل از جوانِ اجتماع ما، اینهایی که به یک چیزهایی، به صورت یک ایمان های کوری عقیده دارند؛ آنهایی که از آگاهی ها و روشن بینی های خاصّ نسل جوان امروز مسلمان محروم ماندند، از آن ایمان عمیق راسخ مصون مانده از آسیب زمان دو نسل قبل هم، متأسفانه محروم ماندند.
🔻 نه آن درک و شعور و آگاهی هست که بتواند در سایه آن درک، یک ایمان مستقری در خود به وجود بیاورد و قید پول و مقام و شهرت و محبوبیت و رفاه و آسودگی را بزند و نه یک صندوقچه محکم و حصار قوی مستحکمی، مثل دو قرن پیش و یک قرن پیش در اطرافش هست که ایمانش را در صندوقخانه اقلاً حفظ کند، ولو همان ایمان مقلّدانه را.....
🔹خوشا به حال آن کسانی که ایمان خود را از روی آگاهی، از روی درک، از روی شعور، از روی فهم انتخاب میکنند. سیل میآید درختهای تناور را میبرد، اما آن گیاهی که اگرچه باریک و نازک و لطیف است، اما دو برابر خود، ریشه اش زیرزمین است، او همچنان سالم میماند، او میماند. آنچه از بنیان است، زائل شدنی نیست با این حرفها.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🌐 @ashora_karbala
1_99992363.mp3
6.07M
🎙 مداحیِ هنرمندانه و خوشمعنای سیّدرضا نریمانی با شعری که محتوای آن با اقتباس از نامِ کتابهای #رهبر_انقلاب سروده شده است...🔰
▫️آفتاب در مصاف
▫️همرزمان حسین (علیهالسلام)
▫️انسان ۲۵۰ ساله
▫️از ژرفای نماز
▫️واجب فراموششده
▫️جاودانه تاریخ
▫️پیشوای صادق
▫️طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️بانوی تراز
▫️محفل خردمندان
▫️بهار در بهار
▫️اقدام و عمل
▫️اندیشه مقاومت
▫️چهار گفتار
🆔 @ashora_karbala
Pas_az_panjah_sal.pdf
2.78M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(پس از پنجاه سال) که قیام تاریخساز کربلا را؛ از منظر جامعهشناختی مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
✍مؤلف: سید جعفر شهیدی
📘کتاب پس از پنجاه سال، پژوهش تازه پیرامون قیام امام حسین (ع) از جمله کتابهای مطرح درتحلیل واقعه عاشورا است که به رخدادی که در سال ۶۱ هجری و درست پنجاه سال پس از وفات پیامبر در سال ۱۱ هجری اتفاق افتاد، میپردازد.
📘در این کتاب بیش از آنکه در جستوجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است؛ «مقصود من از نوشتن این یادداشتها مقتلنویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیدهام تا خود بدانم آنچه رخ داد، چرا رخ داد؟
📘کتاب سی فصل دارد. سیزده فصل نخست آن برای ورود به جزئیات حوادث سالهای ۶۰ و ۶۱ ه.ق و بیان وقایع نهضت سیدالشهدا (ع)، حکم مقدمهای را دارد که هر چند مقدمه است، اما جان کلام و کلید تحلیل حادثه را در خود جای داده است. سیزده فصل نخست، عهدهدار بیان حقایق پشت پرده حادثه عاشورا است، یعنی روشن ساختن تحولاتی که یکی پس از دیگری بر جامعه ساخته و پرداخته رسول خدا وارد آمد و آن را آنگونه دگرگون ساخت که پس از پنجاه سال، یزید بر جایگاه پیامبر (ص) تکیه زد و بر قتل حسین (ع) فرزند همان پیامبر فرمان راند.
✍نویسنده در این اثر سؤالاتی را طرح میسازد که ذهن هر انسان کنجکاوی را درگیر خود میکند که از جمله: «چه شد اجتماع مسلمان آن روز در مقابل این حادثه تا آن حد خونسردی و بیاعتنایی نشان داد؟ حسین و یاران او چه جرمی مرتکب شده بودند که فقه مسلمانی کیفر آن را قتل میدانست؟
🆔 @ashora_karbala
🔰تحریف باطن دین (الوهیت و ولایت) به مظاهر دین (شریعت) 👈حتما مطالعه کنید!
✍استاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💢 #تعلق به دنيا اساس این #انحراف است. نفس پرستي انسان را از اولياء خدا جدا مي كند و بلكه آدمی را در مقابل اولياء خدا قرار مي دهد تا آنجا که حتی ممكن است انسان براي کسب مطامع دنيا، خيمه هاي سيدالشهداء(ع) را به آتش بكشد و اهل بيت ایشان را هم به اسارت ببرد. مگر اينها همان كساني نبودند كه خون خود را در ركاب رسول الله(ص) نثار می کردند؟ پس چگونه دنياپرستي در آنها رسوخ كرد؟ چه شد که امت رسول الله(ص) به دنيا چنان تعلقی پيدا كرد كه حاضر شد براي آن، اين ننگ را به جان بخرد و اين رسوايي را به بار آورد؟
💢 پاسخ اين سؤال در يك كلمه؛ اين است كه دستگاه #سقيفه دين را به شکلی تحريف كرد که مي شد هم دين داشت و مسلمان بود و هم خون سيدالشهداء (ع) را ریخت. اين مهم ترين تحول وانحرافی بود كه در امت رسول الله (ص) پيش آمد.
💢سِرّ دين #الوهيت است اما اين الوهيت چگونه در جامعه و ارواح جاري مي شود؟ طريق جريان الوهيت؛ خلافت الهي و ولايت اولياء معصوم (ع) است. تنها از این طريق است كه جريان توحيد در عالم جاري مي شود. اگر گفته می شود امام #صراط است به همين معناست؛ معناي «بنا عُرف الله، بنا عُبدالله» همين است؛ اگر گفته می شود امام وجه الله و جنب الله و باب الله و باب توحيد است، مقصود همين است. كتب روايي شیعه مالامال از اين معارف است
💢امام(ع) طريق تحقق توحيد در عالم است. اگر امام(ع) نبود، هرگز توحيد در عالم محقق نمي شد. نماز، روزه، حج، جهاد و عمل به واجبات و ترك محرمات مناسك دين داري هستند.اين مناسک شُعبي هستند كه انسان را به حقيقت توحيد و ولايت مي رسانند؛ رشته هاي اتصال به امامت هستند. فرموده اند: «نَحْنُ أصْلُ كُلِّ خَيْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ»؛ سپس فرمودند: «صلاه، حج، جهاد»؛ همه اينها از فروع معصوم(ع) هستند. نقطه آغاز انحراف آنجایی است که جایگاه فروع با اصول عوض شود.
💢تحريفی كه در سقيفه اتفاق افتاد اين بود كه حلقه اتصال توحید و شریعت با توجیه پرستش خدا از طریق شریعت حذف شد؛ گفتند: [حسبنا كتاب الله] به اين ترتیب حلقه اتصال شريعت به توحيد برداشته شد و شريعت به دست #اولياء_طاغوت مصادره شد؛ نماز دكّان نفاق شد؛ وقتی اين حلقه اتصال برداشته شود، شريعت به يك پوسته تبدیل می شود. پوسته ای که می توان آن را در جريان نفاق قرار داد.
💢اگر دين به شريعت محدود شود انحراف حتمی است. حذف ولايت موجب تغییر معناي توحيد مي شود و هر كسي راهي مخصوص به خود برای رسیدن به خدا تصویر می کند. «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» و این اول انحراف است که بگوئیم؛ به تعدا خلایق راه است برای رسیدن به خداوند؛ همان كه امروز از آن به كثرت گرايي و پلوراليسم تعبير مي شود. وقتي ولايت حقه برداشته شود، صراط هاي مستقيم پدید می آید. اما با وجود ولايت تنها یک صراط به سوی خدا خواهد بود؛ «عَلِيٌّ هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ»
🗓تاسوعای حسینی ۱٣٩۰ دفتر مقام معظم رهبری در قم.
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٩۶ سوره اعراف)
💠برکات جمع برکت است و به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مىشود. البته در معناى برکت، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد و شامل برکتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل برکت در عمر، دارایى، علم و امثال آن
⁉️سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهاى کافر، وضع بهترى دارند و کشورهاى اسلامى با مشکلات فراوانى روبرو هستند؟
✅پاسخ:
🔹اولاً اغلب کشورهاى اسلامى تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاکم نمىباشد
🔹ثانیاً ؛گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است ؛ «فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم أبواب کلّ شىء» چون تذکّرات الهى را فراموش کردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
💠در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است:
1⃣رفاه و گشایش براى خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات».
2⃣رفاه و گشایش براى کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شىء» زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله ى مهلت و پُر شدن پیمانه ى آنان قرار داده است.
💠بنا به تعابیر بعضی تفاسیر؛ از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالىفرجه) است که به گفته ى روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر مىشود.
🆔 @ashora_karbala