Rahimpoor (36).mp3
9.32M
🎧 بشنوید
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "مدینه فاضله انقلاب"
تئوری مدینه فاضله غربی در مقابل مدینه فاضله ای که چمرانها و باکری ها برای رسیدن به آن به شهادت رسیدند.
به مدینه فاضله اسلامی؛ رسیدیم؟ مؤلفه ها کدام است؟ موانع چیست؟
⏰ مدت: ٧٧:٣٩ دقیقه
📶 حجم: ٨ مگابایت
🗓نشست دانشجویی
دانشگاه تبریز ۱٣٨۰
🆔 @ashora_karbala
🔰استعمار فرهنگی؛ سیاسی؛ اقتصادی!
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 استعمار فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى استعمار فرهنگى است.
⁉️ استعمار اقتصادى چه میكند؟ میخواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كنندههاى خودش دربياورد. استعمار سياسى چه میكند؟ كوشش مىكند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگيرند.
🔹 مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند بدون آن كه استعمار فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند.
🔹 به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۶٣ و ۱۶۴
🆔 @ashora_karbala
9310-fa-adab-sonan va ravesh raftari peyambar gerami eslam.pdf
1.89M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
سنن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)
✍مؤلف: علامه سید محمد حسین طباطبایی
📕علامه طباطبایی با الهام از آیۀ ٢۱ سورۀ احزاب «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ؛ همانا در رسول خدا (ص) اسوهای نیکو برای شما است» کوشید تا کلیاتی از اخلاق، سیر و سلوک و رفتار پیامبر اکرم (ص) و آنچه «سنّت پیامبر» نامیده میشود، در این کتاب جمعآوری کند. اصل این کتاب به زبان عربی تألیف شده که در واقع بهعنوان بخشی و ضمیمهای بر تفسیر المیزان نوشته شده بوده و بعدها علاوه بر درج در آن تفسیر به عنوان یک کتاب مستقل نیز منتشر شد.
📖برشی از کتاب:
کلام پیامبر مختصر و جامع و دور از اضافه گویی و وافی به مقصود بود، سخنانش به یکدیگر پیوسته بود و آن چنان آرام و شمرده سخن می گفت که شنونده آن را به خوبی به حافظه و ذهن خود می سپرد، جوهر صدای آن حضرت بلند و آهنگ صدایش از همه مردم زیباتر بود، و می فرمود: من فصیح ترین شخص در میان عرب هستم و بهشتیان با لغت من سخن می گویند.
📕کتاب؛ شامل ملحقاتی در خصوص شمایل آن حضرت است که به گفته خود علامه طباطبایی این بخش به جهت تیمن و تبرک افزوده شده و نیز بدین سبب که به خلق و خوی آن حضرت در خلال این مطالب اشاراتی رفته است.
📕 کتاب شامل ۲۱ باب و ۴۱۱ حدیث است و ملحقات آن در ۲۳ باب و ۵۰۷ حدیث و به طور کلی شامل ۹۱۸ حدیث در موضوع آداب و سنن و رفتار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گرد آمده است
🆔 @ashora_karbala
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔴#اختصاصی_خط_حزبالله
#توصیه جدید رهبر انقلاب به #نیروهای_انقلابی:
✅ بچّههای مؤمن باید ثبات قدم پیدا کنند
♨️ چندی پیش، رهبر انقلاب در جریان سفر به مشهد مقدس، به منزل شهید سیدرضا کیشبافان رفته و با خانوادهی این شهید بزرگوار دیدار کردند. در بخشی از این دیدار، رهبر انقلاب چنین میفرمایند: «از جملهی چیزهایی که روی آن تکیه میکنم این است که #بچّههای_مؤمن ما، بچّههایی که به این راه عقیده دارند و واقعاً از روی انگیزه دارند کار میکنند، باید #ثبات_قدم پیدا کنند. ما کم ندیدهایم افرادی را که یک روزی، چند صباحی در خطّ مستقیم بودند، بعد چشمشان به #پول و #مقام و مانند این چیزها که افتاد، از این رو به آن رو شدند.
🔰 شما در #محدودهی_نفوذ خودتان - هر مقداری که میتوانید تأثیر بگذارید - کاری کنید که بچّهها در راه مستقیم و صراط مستقیم ثابتقدم بمانند. اگر چنانچه در #صراط_مستقیم ثابتقدم ماندند و حرکت کردند، هر کسی جای خودش را پیدا میکند؛ هر کسی موقعیّتی را که میتواند مفید باشد، پیدا میکند و هیچ لزومی ندارد که من بگویم شما در فلان رشته کار کنید، در فلان قضیّه کار کنید؛ نه، وقتی ثابتقدم بودند در راه خدا، میفهمند چه کار باید بکنند؛ این توصیهی مؤکّد بنده است.»
🔶 همچنین رهبر انقلاب در این دیدار، در سفارش به یکی از طلاب جوان حاضر در جمع فرمودند: «سفارش؛ آقاجان! درس را خوب بخوان؛ انشاءاللّه ملّای خوبی بشوی و بتوانی در لباس پیغمبر برای اسلام خدمت کنی. اگر شما #روحانیِ_فاضلِ ملّایِ متدیّنِ متقّیای بشوید، فایدهتان خیلی بیش از خیلی چیزهای دیگر است...» ۹۸/۶/۱۱
@Khattehezbollah
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیه ٣۱ سوره آل عمران)
💠 این آیه، یک اصل کلى در منطق اسلام؛ براى همه اعصار و قرون است، به آنها که شب و روز؛ دم از عشق پروردگار یا عشق و محبت پیشوایان اسلام و مجاهدان راه خدا و صالحان و نیکان مى زنند اما در عمل، کمترین شباهتى به آنها ندارند، می فرماید: اینان مدعیان دروغینى بیش نیستند.
💠 آنها که سر تا پا آلوده گناه اند، با این حال؛ قلب خود را مملو از عشق خدا، پیامبر (ص)، امیر مؤمنان (ع) و پیشوایان بزرگ مى دانند، و یا عقیده دارند ایمان و عشق و محبت؛ تنها به قلب است و ارتباطى با عمل ندارد، از منطق اسلام به کلى بیگانه اند. در کتاب معانى الاخبار از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: کسى که گناه مى کند، خدا را دوست نمى دارد.
💠 آیه می فرماید: اگر محبت خدا داشتید و اگر اثرات آن در عمل و زندگى شما آشکار بشود ، خداوند هم شما را دوست مى دارد و به دنبال این دوستى، اثراتش در مناسبات او با شما آشکار مى گردد؛ گناهانتان را مى بخشد و شما را مشمول رحمتش مى کند؛ که این ثمره حتمی محبت است.
⁉️ ممکن است در اینجا سؤال شود: اگر شخص مُحِبّ، همواره اطاعت فرمان محبوب کند، دیگر گناهى براى او باقى نمى ماند که بخشوده شود، پس جمله "یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ" موضوعیت نخواهد داشت. در پاسخ باید گفت:
🔹اولاً : ممکن است این جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد که مرتکب شده است.
🔹ثانیاً : شخص مُحِبّ استمرار بر معصیت محبوب نمى کند، ولى ممکن است بر اثر طغیان و غلبه شهوات، گاهى لغزشى از او سرزند که در پرتو اطاعت هاى مستمر او بخشوده خواهد شد.
🆔 @ashora_karbala
🔰حيف است از امام، غير از امام، چيزى بخواهيم.
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠 ما از امام نه خودش و نه خودمان، كه خانه و زندگى را مىخواهيم و از او به جاى مغازه و بيل و كلنگ استفاده مىكنيم. ما بيشترها را فداى كمترها كردهايم. و اين است كه عشق نيست بازى است. مثل بازى بچههايى است كه متكاها را زير پايشان مىگذارند، تا به عروسكهايشان برسند و همين كه رسيدند، فرار مىكنند.
💠 سوداگرى است مثل سوداگرى آن رند كه مىگفت حيف است كه انسان از غير امام چيزى بخواهد. در حالى كه حيف است از امام، غير از امام، چيزى بخواهيم. ما از امام، امامت را مىخواهيم و اين عشق ماست و از او وسيلهى راه يافتن و جهت گرفتن مىسازيم و اين توسل ماست. جز اين عشق و توسل، ظلم است، جفاست.
💠 امام وسيله است، براى چه؟ براى نان و آب و زن و فرزند؟ اينها كه وسيله هايى ديگر دارند. او وسيلهى رسيدن است، جهتِ يافتن است، حركت كردن است. پس توسل به او، به كار گرفتن او در جايى است كه جايگاه اوست و در خور اوست. از او بايد حركت، جهت و هدايت گرفت. او را براى اين كارها گذاشتهاند.
💠 توسل به امام اين نيست كه از او به جاى دست و پا و بيل و كلنگ كار بكشيم و او را وسيلهى هوسها و پل توقعها بسازيم. آيا اين است توسل؟
📚تو می آیی؛ ص ٧۵
🆔 @ashora_karbala
12595-fa-asibshenasi jame montazer.pdf
2.21M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"آسیب شناسی جامعه منتظر"
✍مؤلف: سید محمد میرتبار
📘 این کتاب رویکردی آسیب شناسانه بر ابعاد مختلف جامعه منتظر دارد؛ از نظر نویسنده؛ جامعه منتظر، اجتماعی آرمانی است که مورد نظر اسلام میباشد؛ از این رو، آسیب شناسی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این آسیبها را می توان درگروه هایی چند، از جمله فکری و رفتاری در دو قلمرو فردی و اجتماعی جای داد. نفهمیدن درست بایستگی نیاز به حجت الهی، فراموشی ولایت خدا و معصومان (ع)؛ برداشت ناروا از مفاهیم غیبت و انتظار، آمیختن نشانههای ظهور با شرایط آن، پندار نادرست زمینه سازی ظهور از راه گسترش بیدادگری و فساد، زمان بندی ظهور، برابرسازی نشانهها برافراد، طرح مباحث غیرضروری، کم کاری انسان های مسوول در ارائه آموزه های وابسته به ظهور و.....را مورد بررسی قرار می دهد
📖برشی از کتاب
آیا در متون و منابع اسلامی، براي جامعه منتظر وکسانی که در زمان غیبت در انتظار امام غایب به سر می برند، آسیبی ذکرشده است؟ با فرض ذکر این آسیب ها، مهمترین آنها در این عرصه چیست و به چه مواردي اشاره شده است؟چه آسیب هایی پیرامون روایات و آموزه هاي مربوط به انتظارظهور امام به وجود آمـده که به انحراف دربرداشت ها و تفاسیر از آنها انجامیده است وچه اثراتی در فرد وجامعه منتظر برجاي می گذارد و به چه مشکلاتی دامن می زند
📘 به یقین کسب آگاهی و شناخت از پیش گویی های معصومان(ع) در زمینه آسیب های زمان غیبت، باعث درک بهتر و عمیق تر جامعه منتظر می شود تا مردم، از شرور، در امان بمانند.
🆔 @ashora_karbala
motalee-bayad-tabdil-be-sire-shavad-01.mp3
10.49M
🎧 بشنوید
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "مطالعه باید تبدیل شود به سیره"
▫️امروز چگونه می توانیم فرهنگ و تمدّن خود را قوی و غنی کنیم؟
▫️غرب ابتدا مسلمانان را از کتاب دور کرد؛ بعد کتابها را بردند؛ یعنی علوم ما را بردند و کسی متوجه نشد که چه می کنند. بعد از مدتی انگلیسی شد زبان علم.
⏰ مدت: ۵٨:۱۵ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🗓يکشنبه، ٨ خرداد ۱٣٩۰
🆔 @ashora_karbala
🔰 نیرنگ استعمار در مواجهه با گسترش آگاهیهای مردم
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 مردم را برای همیشه نمیشود ناآگاه نگه داشت. گذشته از این، خود پیشرفت و توسعه تمدن خواه ناخواه منجر به یک سلسله بیداریها میشود. ماشین چاپ که اختراع شد، مطبوعات خواه ناخواه زیاد میشود. استعمار چه بخواهد چه نخواهد، افکار پخش میشود، و انواع وسائل ارتباطی دیگری که هست. این بود که به فکر نیرنگ دیگری افتادند و آن این که آن بال دیگر را خراب کنند. بال دیگر چیست؟
🔹 بال اراده، بال احساس شرف و کرامت ذات و این که من انسان هستم، بال اخلاق. تا وقتی که مردم جاهل بودند، برنامه فاسد کردن انسانها از نظر اخلاق چندان برای استعمار مطرح نبود، نیازی به آن نبود. ولی از روزی که دیدند آگاهی تدریجا دارد پیدا میشود،نمیشود جلو آگاهی را گرفت و مردم را برای همیشه در بیخبری گذاشت، گفتند حالا وقت این است که آن بال دیگر را از مردم بگیریم و آن، بال اخلاق، بال پاکی و طهارت است
🔹 اینجا بود که به مسئله اشاعه انواع فساد اخلاقها به عنوان یک مخدّر و یک امر تخدیر کننده پرداختند. ولی این مسئله را به این نام نمیگفتند، همان را هم به نام تمدن، پیشرفت و آزادی میگفتند
🔹انسان اگر عالم و آگاه هم بشود، وقتی که خُلق و روحیهاش فاسد شد، نه تنها آن آگاهی به سود خود و جامعهاش نیست، بلکه همان آگاهی بیشتر به زیان جامعهاش تمام میگردد، میشود: «چو دزدی با چراغ آید گزیدهتر برد کالا» تا روزی که دزد نبود چراغ نداشت، از روزی که چراغ پیدا کرد دزدش کردند که از آن چراغ به نفع دزدی استفاده کند
📚 آینده انقلاب اسلامی(ص۲۱۴-۲۱۳)
🆔 @ashora_karbala
✍ بخشی از وصیت نامه شهید
#علیرضا_عنایت_نژاد
🔹 می روم؛ بسوی خالق و محبوبم؛ خدایی که به من جان داد تا عبد و بنده او باشم و جز او را نپرستم. به من وعده داد که خریدار جانم شود؛ و من هم با کمال میل جان بی مقدارم را به او تقدیم می کنم و امید به آن دارم که بپذیرد.
خرّم آن روز کزین منزل ویران بروم راحت جان طلبم و ز پی جانان بروم
🔹 برادران و خواهران اسلامی ام. تاریخ یک بار دیگر تکرار می شود؛ در یک طرف لشکر اسلام و در طرف دیگر لشکر کفر؛ یک طرف حسین زمان، خمینی عزیز و طرف دیگر یزیدیان زمان، صدام و اربابانش. شما که همیشه؛ آه حسرت می کشید که کاش با امام حسین در کربلا بودیم. الان هم عاشوراست و ما در کربلائیم. مانع اعزام فرزندان و عزیزانتان به جبهه ها نشوید. مثل کسانی نباشید که امام حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشتند.
▫️دوستان من کسانی هستند که راه مرا ادامه دهند....
🔸کانال تحت مدیریت فرزندان شهید والامقام عنایت نژاد می باشد.
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰 "ایمان و پایبندی به تعهدات"
▫️(مبحث پنجم _ بخش چهارم)
▫️جلوه عملی ایمان غیر متعهدانه
🔹 "وَیقولُونَ آمَّنا بِالله وَ بِالرسُولِ" می گویند ایمان آورده ایم به خدا و به پیامبر، "وَ اَطَعنا" و فرمان برده ایم. این ادعاها را می کنند که ادعا کردنش آسان است، اما ثُمَّ یتَوَلی فَریق مِنهُم مِن بعدِ ذلِک" پس از این ادعا، گروهی ازآنان رو برمی گردانند.
🔻وقتی که روبرگرداندند، صحبت از کفار نیست، صحبت از مرتدّین نیست که یِکهو قهر می کنند، از عالم اسلام خارج می شوند، می روند؛ نه، صحبت ازهمین مؤمنین معمولی داخل جامعه هاست؛ جامعه های اسلامی.
🔹 بعد درباره اینها می فرماید: "و ما اُولِئک بِالمُؤمنین" نیستند اینان مؤمنان، مؤمن نیستند. حال روشن تر از این، "وَ اِذا دَعوا ِالی الله وَرَسُولَهُ لِیحکمَ بَینَهُم" چون فراخوانده شوند به سوی خدا و رسولش تا پیامبرحکم کند و قضاوت کند میان آنان، "اِذا فَریق مِنهُم مُعرِضُون" ناگهان می بینی که گروهی ازآنان روی گردانند.
🔻حاضر نیستند بروند از پیغمبر حکم را بشنوند. آیه به حسب ظاهر درباره قضاوت است، تعبیر حکومت در قرآن، غالباً، نمی گویم همیشه، به معنای قضاوت کردن است، همان چیزی که ما داوری و قضاوت به آن می گوییم، اما مضمون مفاد آیه عام است، چنین نیست که این درباره کسانی است که تن به قضاوت پیغمبر فقط نمی دهند، نه.
🔹 آن کسانی که تن به فرمان پیغمبر در غیر موارد قضاوت هم نمی دهند، مشمول آیه اند و این روشن است "وِاِذا دَعُوا اِلی اللهِ وَ رَسُولهِ لِیحکمَ بَینَهُم اِذا فَریق مِنهُم مُعرِضُون" گروهی از آنان روی گردانند، معرضند "و اِن یکن لَهُم الحَقُّ یأتوا اِلیهِ مُذعِنین" اگرحق به جانب آنها باشد، بیایند به سوی
پیامبر اطاعت کنندگان، با اذعان.
🔻 آن جایی که بناست حکم به نفع آنها باشد، در مقابل دین تسلیمند؛ آن جایی که احتمالاً حکم به زیان آنهاست، دین را قبول ندارند. این جا قرآن اینها را به استیضاح می کشد در حقیقت.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala