🔰 با هجرت بیگانه ایم...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 ما به خاطر هیچ و پوچ و بدون محاسبه و اندازه گیری؛ از صبح تا شام خود را به خدایانی سپرده ایم و از محرک هایی الهام می گیریم. به خاطر حرف ها و وسوسه هایی می میریم و زندگی می کنیم که در برابر سنجش و نقد ما به مسخره و طنز بدل می شوند.
🔹 من فراموش نمی کنم که یک روز جمعه از یک زمستانِ سرد را؛ میان برف های قندیل بسته جوی ها و در کنار پیاده روها چه طور به دنبال ته سیگارهای آن روزها که تا آخرش را می کشیدند به سر آوردم و برای سیگار کشیدن؛ آن ها را تصفیه کردم و در یک کاغذ کاهی پیچیدم و سیگار کشیدم و از نفس افتادم و تا امروز هم دیگر هوس کشاکشی نداشته ام... راستی چقدر مسخره!! یک روز به دنبال یک وسوسه!
🔹 و چقدر زیاد هستند این وسوسه ها و چه قدر غافل هستم منی که باید پاسدار دروازه دلم می بودم و بر تمامی حالات و اعمالم نظارت می داشتم؛ تا آنجا که تمامی زندگی من؛ و بالاتر انتخاب مرگ من؛ بر اساسی بچرخد و بر مداری قرار بگیرد چه قدر فاصله دارم!!
🔹 کنترل محرک ها و حرکت ها در زندگی و نقد و سنجشِ ماندن یا رفتن برای مرگ و شهادت؛ آسان نیست. بخصوص برای ماهایی که زندگی و مرگ را طبیعی می دانیم و دلیلی برای کارها؛ استحسان ها و خوشایندها نمی خواهیم. کار آن جا آسان می شود که ما بر خود سخت بگیریم و بخواهیم برای تمامی حالتها و برای تمامی کارها توضیحی داشته باشیم تحلیلی بیاوریم...
📚آیه های سبز ص ۱٧٧
🆔 @ashora_karbala
🔰 برای پنجاه سال برنامهریزی کن
🔸 #امام_خامنه_ای
🔹 اسلام به ما آموخته است که «لیس منّا من ترک دنیاه لأخرته و لا ءاخرته لدنیاه» دنیا را برای آخرت نباید ترک کرد، همچنان که آخرت را نباید فدای دنیا کرد. در یک روایتی می فرماید: «اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا»؛ یعنی برنامهریزی دنیا را فقط برای چند روزهی زندگىِ خودت نکن؛برای پنجاه سال برنامهریزی کن.
🔹 نگوئیم ما که معلوم نیست پنجاه سال دیگر زنده باشیم، چرا برنامهریزی کنیم. نخیر، جوری برنامهریزی کن که گوئی بناست تا آخر دنیا زنده باشی؛ همچنان که اگر برای خودت و به نفع خود بخواهی برنامه ریزی کنی، با چه جدیت و دقتی میکنی، برای نسل های آینده هم که تو در آن وقت نیستی، همان جور برنامهریزی کن؛ «اعمل لدنیاک کأنّک تعیش ابدا»
🔹 نقطهی مقابل هم: «و اعمل لأخرتک کأنّک تموت غدا»؛ -۱ برای آخرتت هم جوری عمل کن، مثل اینکه فردا بناست از این دنیا بروی. یعنی هم برای دنیا سنگ تمام بگذار، هم برای آخرت سنگ تمام بگذار. پیشرفت اسلامی، پیشرفت در منطق انقلاب، یعنی این؛ یعنی همهجانبه -٢
📚 ۱- من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۱۵۶
🎙 ٢- بیانات رهبری در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🆔 @ashora_karbala
🔰 سدّ و صدّ
✍ آیت الله مرتضی رضوی
💢 در ادبیات قرآن هم سدّ هست و هم صدّ؛ ایجاد سد در برابر عقل، آن خطر را ندارد که ایجاد صدّ دارد و اساساً کار ابلیس و کابالیسم سد کردن نیست، صدّ کردن است. اگر آب در پشت سد جمع شود بالاخره روزی آن را شکسته و جاری می شود. اما اگر در مسیر آن صدّی به وجود آید می تواند تا ابد در بستر انحرافی جاری شود.
💢 صدّ یعنی بستن بستر و مجرای اصلی و به جریان انداختن آب در مسیر انحرافی؛ یعنی همان که در اصطلاح میگویند سد انحرافی. اگر در مقابل جریان فکری جامعه، سدی ساخته شود، هیمنۀ اندیشه در پشت آن انباشته شده و آن را در هم میشکند. و این صدّ است که برنامۀ اساسی ابلیس است.
💢 در قرآن حدود ۴۲ مورد در نکوهش صدّ و رفتار صدّآمیز آمده که همگی در امور اجتماعی هستند در حالی که از واژه سد حدود ۶ مورد آمده که دو مورد آن «قول سدید = سخن استوار» است که در ستودگی است و سه مورد آن دربارۀ سد ذوالقرنین است که به سد فیزیکی ناظر است نه سد فکری و اندیشهای، یک مورد آن نیز به روان شناسی گنهکاران مربوط است که در اثر اعمالشان از یافتن حقایق باز می مانند.
💢 و به اصطلاح، قرآن و پیامبر و آلش (صلی الله علیهم) برای انسان و امور فکری و اجتماعی و فرهنگی انسان، از سد نمی ترسند بلکه از صدّ می ترسند؛ از دین انحرافی، اندیشه انحرافی، استدلال انحرافی، از توجیه و توجیهات، میترسند.
📚 جامعه شناسی انتخابات
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 این راه دفاع از دین نیست!
🔹اسلام بالاترین و کامل ترین دین است اما مبلّغین و مدافعین آن ضعیف ترین و فشل ترین ها هستند.
🆔 @ashora_karbala
🔰 عظمت و بزرگی اسلام
🔸 استاد #فاطمی_نیا
🔻 گمان نکنیداسلام در همین ظواهری که بلد هستیم خلاصه میشود! اگر اینطور فکر کردیم، فریب خورده ایم! اسلام دین عظیمی است و به تناسب ظرفیت و فهم افراد، دارای مراتب و کلاس های زیادی است!
🔻حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) شاگردان مختلفی داشتند؛ به تعبیر بنده، بعضی اهل سرّ وازشاگردان نیمه شب حضرت بودند! حضرت در نیمه های شب جناب کمیل را به صحرا میبرند و به سینه ی مبارکشان اشاره می کنند و میفرمایند: "کمیل! اینجا علم فراوان است، اگر حاملی پیدا بکنم."
🔻 یعنی چه؟! آیا مقصود شکیّات واحکام نماز بود؟ ایا مقصود مبطلات روزه بوده است!؟ نمیخواهیم ،خدای نکرده ،احکام را بیاهمّیّت جلوه دهیم، آنها هم از اسلام و بسیار مهم است و آنچه را بدان مبتلا می شویم ، واجب است یاد بگیریم. میخواهم بگویم مقصود حضرت این امور نبوده است.
🔻 معارف اسلام بسیار عمیق است...
اگر اسلام فقط در همین ظواهری که مابلد هستیم خلاصه می شد ، امام حسین (علیه السلام) در راه آن به شهادت نمی رسید! معارف اسلام بالاتر از اینها است و باید از خداوند بخواهیم که به آنها محرم شویم.
🗓 ۱٣٩۶/۴/٢۴
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اسلام ناب یعنی!؟
استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🆔 @ashora_karbala
13066-fa-mokhbetin.pdf
3.6M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب "سیماي مخبتین در قرآن و روایات"
✍مؤلف: امرالله سلیمانی
📘 اسلام براي رساندن انسان به سعادت و کمال در همه زمینه هاي مادي و معنوي برنامه جامع وکامل داشته، چهارچوب اخلاق
آدمی را به دقیق ترین و زیباترین شکل ترسیم نموده و پیروان خویش را به آراستن خود به ارزشهاي والاي اخلاقی فراخوانده
است.
📘اسلام در راستاي دست یابی به این هدف یک روش استاندارد شده در "تخلقوا بأخلاق الّله" که گرفتن خلق وخوي خداست به مردم معرفی کرده و آنها را به سوي کمال بی نهایت سوق داده است و ازسویی انسان هاي کامل و متخّلق به
این فضائل در نهایت و اوج را؛ از طرق مختلف معرفی نموده است.
یکی از این شیوه ها، شیوه عام و ازجمله آنها تعریف به اخبات است. توجه و عنایت خاص قرآن به این موضوع نشانگر نقش آن در تربیت وسازندگی معنوي انسان و در نتیجه اصلاح جامعه
بشري است.
📘 لذا در این کتاب ابتدا به مفهوم شناسی اخبات از نظر لغت و اصطلاح پرداخته و مترادفات آنرا نیز مورد بحث قرار داده است. کلماتی از قبیل تواضع، خشوع، سکینه، اطمینان،خوف وخشیت، اخلاص و... به عنوان واژه هاي هم معنا و یا نزدیک به
کلمه اخبات بحث شده و پس از آن جایگاه اخبات و مخبتین در قرآن و روایات و سپس سیر تاریخی بحث از اخبات را بیان
کرده است.
📘 در بخش دوم کتاب نیر به سیماي مخبتین پرداخته و پس از بیان مصادیق اعلاي مخبتین صفات آنان آن گونه که از قرآن مجید و
روایات بدست می آید؛ بیان شده و توضیح داده که مخبتان در ابتدا بر
اثر ذکر الهی به خوف و خشیت می رسند و سرانجام به اطمینان و آرامش.
🆔 @ashora_karbala
🔰"عشقِ ترحّمی و عشقِ توسّلی"
عشقِتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد. عشقِ توسّلی است که موجبِ تحملِ ناملایماتِ زندگی میشود.
✍ #سید_مُنیر_الدّین_حسینیِ_هاشمی
🔹 «اگر انسان "ترحُّماً" به همسرش احترام بگذارد، اين برای خودش خطرناک است. احترام و محبت مرد نسبت به همسرش و بالعکس بايد "توسُّلاً" باشد. همانگونه که اگر بخواهيد امام رضا(ع) را زيارت کنيد، ترحّماً زيارت نمیکنيد، بلکه ايشان را وسيله برای قرب خدا قرار میدهيد، و يا هنگامیکه اسماء الهی را میخوانيد و "يا ربِّ، يا اللّه، يا رحمن، يا رحيم و ..." میگوييد، با اين لفظ و با توجه به مفهوم آن، و حالت روحی خويش، متوسّل به اسماء الهی میشويد، و همچنین ائمه طاهرين(ع) را، که اسماء حسنای الهی تکوينی حضرت حق هستند، توسّلاً زيارت میکنید، در علائق خانوادگی نيز بايد مهر و محبت، توسّلاً اِعمال گردد و محور، حب الهی باشد.
🔹 اگر مردی به همسر خود ترحّم کند، اين بدان معنی است که خودش را در موضع قدرت میبيند و حال اينکه تمام انسانها در موضع احتياجاند و در طريقِ بندگی او وسائلی را میجويند. احترام شما به مؤمن نيز بايد "توسّلی" باشد؛ مگر اينکه طرفِ احسان شما جزوِ مکتب و دين شما نباشد؛ آنوقت ترحّم اشکالی ندارد. اما هرگز نبايد به يک شيعه ترحّم کنيد.
🔹 اگر زن و شوهر توسّلاً به يکديگر محبت کنند، اولين چيزی که سهل میشود، تحمل ناملايمات طرفين برای يکديگر است و اگر در خانهای، خداوند، محور ايثار شد، اين خانه اساساً محل سرپرستی الهی خواهد شد». ۶۹/۸/۲۲
🆔 @ashora_karbala
🔰 انس با قرآن یک چنین چیزیست..
🔸 #امام_خامنه_ای
💠 در آن دوران طاغوت، من در مشهد جلسات تفسیر و درس قرآن داشتم؛ به جوانانی که می آمدند، می گفتم که هر کدام از شماها یک نسخهی قرآن در جیب بغلتان داشته باشید؛ اگر در جایی منتظر کاری می ایستید و فراغتی پیدا می کنید - یک دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم ساعت - قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این کتاب انس پیدا کنید.
💠 ما در طول هشت سال جنگ، زیر آتش توپ و تفنگ، جوانانی را در جبههها داشتیم که به مجردی که بر زمین می نشستند و اندک فراغتی پیدا می کردند، قرآنشان را باز می کردند و مشغول تلاوت می شدند؛ یا مثلاً اگر در اتوبوس و یا کامیون نشسته بودند و داشتند می رفتند، قرآنشان را درمی آوردند و بنا می کردند به خواندن.
💠 در قرآن و با قرآن عزّت هست، قدرت هست، پیشرفت هست، رفاه مادّی هست، تعالی معنوی هست، گسترش فکر و عقیده هست، شادی و آرامش و سکینهی روح هست، "هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ" وقتی که آن آرامش دینی و آن سکینهی دینی آمد؛ این سکینه و آرامش موجب می شود ایمان انسان روز به روز افزایش پیدا کند؛ "لِیَزدادُوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم" ایمان به چه؟ ایمان به خدا، ایمان به قدرت الهی. قرآن این است: یک قدرت فوقالعاده و بیانتها که ما به قدر ظرفیّت خودمان باید بتوانیم انشاءالله از آن استفاده کنیم.
🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب؛ تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۰۳ ؛ حسینیهی امام خمینی (ره)
🆔 @ashora_karbala
🔰 از کجا شروع کنیم؟
✍استاد #اصغر_طاهر_زاده
🔹 اگر ملّتي به دنبال رسيدن به هدفي بزرگ است بايد ابتدا شرايط تاريخي خود را بشناسد و بفهمد در چنين شرايطي چه موانعي در ميان است و چگونه بايد با درک شرايط تاريخي، آن موانع را برطرف کند. سپس بايد شرايطي که آن هدف بزرگ در آن تحقق مي يابد را درست ترسيم کند تا دست و زبان و روح و روان ملت همه هماهنگ با هدفي شوند که بايد به آن دست يابند.
🔹آيا اين تصور، تصوري خام نيست که فکر کنيم بدون عبورِ روح ها از تمدن غربي، تمدن اسلامي رخ مي نمايد؟ اگر چنين است آيا نبايد از خود بپرسيم براي رسيدن به تمدن اسلامي چه وظايفي پيش رو داريم که بايد براي تک تک آن ها برنامه ريزي کرد؟ آيا با علوم انساني غربي مي توان نسل موجود را در فضاي نظام اسلامي حفظ کرد؟ اگر نه، از کجا شروع کنيم که توانسته باشيم هرچه مي گذرد قدمي به جلو برداشته باشيم؟
🔹وقتي هدف را درست نشناسيم خود را مطابق آن هدف تربيت نمي کنيم و در نتيجه زمان رسيدن به هدف همچنان به تأخير مي افتد، غافل از اين که با رجوع به فرهنگ اهل البيت (ع) و تدبّر در سيره و گفتار آن ها؛ مي توانيم از شرايط تاريخي که فرهنگ غربي بر ما تحميل کرده به راحتي آزاد شويم و انقلاب اسلامي را محقق کنيم؛ به شرطي که جهت گيري خود را با در نظرگرفتن سيره ي معصومین مديريت کنيم و بفهميم از کجا بايد شروع کرد!؟
🔹وقتي فهميديم براي عبور از زمانه اي که حقيقت انسان را به حجاب مي برد، بايد ابتدا افق شخصيت ها را تغيير داد، در آن صورت مي فهميم رجوع به انسان هاي معصوم چه اندازه راه گشا است
📚 امام و امامت در تکوین و تشریع؛ ص ۱۵٩
🆔 @ashora_karbala
وادی تیه .mp3
19.19M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "وادی تِیه"
☑️ وادی تِیه، محیط ولایت طاغوت است. در این وادی، هرچه بدَوی، سَرِ جای اوّل هستی./ چگونه میتوان از وادی تیه دنیا خلاصی یافت؟
☑️ اگر کسی دستی به امام نرساند و خدای متعال اين راه را برای او باز نکند، در غوغای فتنهها هيچ ناجی و راه نجات ديگری ندارد؛ "و مَن لَم يَجعل الله لَهُ نوراً فما لَهُ مِن نور". اگر خدای متعال برای کسی امام قرار ندهد، نور ديگری که او را از وادی ظلمات، تيه و سرگردانی و حيرت در دنيا نجات دهد، برايش وجود ندارد. همه عمرش میشود وادی سرگردانی. صبح تا شب، چهل سال، پنجاه سال کار میکند، اگر در اين مدت عقبگرد نکرده باشد، حداکثر سر جای اول خودش باقی مانده است. همهٔ نماز و روزهها و عبادتها و سجدهها و تلاشهایی که کرده است، چهل سال هم که باشد باز هم در وادی سرگردانی است.
☑️ خداوند متعال به آنها فرمود که «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ». از اين در (باب حطه) وارد شويد. دری که با ورود از آن همه بدیها میريزد، و به همهٔ خوبیها میرسيد. گناهانتان فرومیريزد. اينها وارد اين وادی نشدند. طبيعی است دچار وادی تيه شوند. بيرون اين خانه، بيرون اين بيت همهْ وادی تيه است؛ يعنی انسان سرگردان است؛ مانند مورچهای که بالا میآيد و به سر شانه شما میرسد، همين که عبايتان را جابهجا کنيد به سر جای اول خود بر میگردد و همه این زحمت ها هدر می رود.
⏰ مدت: ٣٩:۵٩ دقیقه
📶 حجم: ۵ مگابایت
🗓 تاریخ ۸۳/۱۱/۲۴
🆔 @ashora_karbala
ترجمه کتاب نفیس (القطره).pdf
14.75M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب "القطره" قطره اي از دریاي فضائل اهل بیت (علیهم السلام)
"جلد اول و دوم"
✍مؤلف: احمد مستنبط
📚 «القطره»کتـابی است معروف در فضائـل پیـامبر اکرم (صـلی الله علیه وآله وسـلم) و اهل بیت طاهرین او (علیهم السـلام) که مؤلّف
براي جمع آوري آن، ازکتاب هاي خّطی و چاپی فراوانی بهره جسته است.
📕 مؤلف می گوید: زمانی که این
روایت را که صـدوق(ره) در کتاب «امالی» از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده ، با دقت مورد مطالعه قرار
داده بودم که آن حضرت فرموده است :خداوند تبارك و تعالی براي برادرم علی ابن ابیطالب (ع) فضائلی قرار داده که غیر ازخودش کسی نمی تواند عدد آن را بشمارد. هرکس فضیلتی از آن فضائل را درحالی که به آن اقرار دارد یادآوري کند خداوند گناهان
گذشته و آینده او را بیامرزد. و هرکس فضیلتی از آن فضائل را بنویسد تاخّطی از آن نوشته باقی باشد فرشتگان براي او استغفار کنند.
📕 بعد از ملاحظه این روایات دوست داشتم که از دریاي بیکران فضائل اهل بیت (علیهم السـلام) قطره اي گرفته و آن را به رشته
تحریر درآورم و به مقدار فرصتی که هست تذکر دهم و آن را؛کتاب «القطره من بحار مناقب النبی والعتره علیهم السلام»
نامیدم. پس آنچه به ما رسیده و ما به آنچه رسیده ایم-از آن جمله این کتاب- بیش از «قطره اي» از دریاي فضائل و مناقب ایشان نیست، لذا هرگز آن را انکار نکرده و وحشت نداشته باشید و از مطالب این
کتاب تعجب نکنید، و ازخداي تعالی تقاضا کنید فهم شما را در معارف خاندان وحی زیاد کند.
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید | شعر طنز اجتماعی در مورد گرانی گوجه
رفیقِ نیمه راهی؛ کلان شدی گوجه
شریکِ خانِ زِما بهتران شدی؛ گوجه🍅
کیوی غلام نگاهت؛ انار خال لبت
رئیس دسته نام آوران شدی؛ گوجه🍅
♦️از صدقه سری مدیریت غرب پرستان
تنها چیزی که به اونچنان عزتی رسید؛ همین گوجه فرنگی بود 😂
🆔 @ashora_karbala
🔰 کمترین حق مؤمن نسبت به مؤمن
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸 در اخبار و روايات ما وارد است که کمتر حقي که مؤمن نسبت به مؤمن پيدا ميکند اين است که بايد هرچه را براي خود دوست ميدارد براي او دوست بدارد و هرچه را براي خود مکروه ميدارد براي او مکروه بدارد؛
🔸 يعني کمترين حق او اين است که خود را بجاي او فرض کند و همان طوري که به حسب طبيعت و غريزه هيچ وقت براي خود جز خير و سعادت آرزو نميکند و جز از شر و بدبختي کراهت ندارد، براي ساير افراد مؤمن نيز بايد اينچنين باشد.
🔸 مثلًا آنجا که او بيمار است و خودش طبيب، بايد چنين فرض کند که خودش بيمار است و او را پيش طبيب بردهاند و چقدر علاقه پيدا ميکند که در امر معالجه و پرستاري او دقت شود. آنجا که ديگران حاجتي در مؤسسهاي دارند که خودش در آن مؤسسه کار ميکند بايد چنين فرض کند که اين مراجعه کنندگان خود من هستم، من هستم و برادرانم و فرزندانم و همه کساني که من به آنها علاقه طبيعي دارم، پس نبايد اين مراجعه کنندگان معطل بشوند و وقت بيهوده تلف کنند و عصبي بشوند و کارشان معطل شود.
📚 حکمتها و اندرزها ص ۱٧۴
🆔 @ashora_karbala