عصرانه (تقی شجاعی)
🔸نشست علمی نقد و بررسی کتاب احتناک 🔻به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه و در راستای مجموعه نشستهای
#گزارش_تصویری نشست علمی نقد رمان #احتناک در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران
با حضور:
دکتر محمدرضا سنگری
دکتر احمد شاکری
مهدی جهان
دکتر محسن ردادی
تیمور آقامحمدی
مهدی کرد فیروزجایی
[ @asraneh313 ]
عصرانه (تقی شجاعی)
#گزارش_تصویری نشست علمی نقد رمان #احتناک در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران با حضور: دکتر محمدر
خلاصهای از این نشست:
دکتر احمد شاکری؛ نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
در ادبیات داستانی، نظیر کتاب "احتناک" رو کم داریم که اینگونه به حضور پررنگ فرشتگان در عالم بپردازد. اینکه نویسنده در اولین اثر بزرگسال خود به سراغ این موضوع پیچیده برود جسارت و توانایی خاصی میطلبد و قابل تامل است. ورود آقای شجاعی در این حوزه با موفقیتهایی همراه بوده و نوید از آیندهای درخشان در زیست ادبی نویسنده است.
یک جاهایی کتاب نثر فوقالعاده قشنگی دارد مثل ص ۸۰، یا ص ۱۲۶ که اقتباس از مناجات امام سجاد با فرشتههاست.
دکتر محمدرضا سنگری؛ نویسنده، شاعر، محقق و مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه:
نثر این کتاب فوقالعاده خوب است. گرچه گاهی تصویر انسانی از مَلک توصیف شده است. اسامی جنها با کارشان مرتبط است و شخصیتپردازی موفق بوده اما درباره ملائکه اینگونه نیست.
یک نوع آشناییزدایی از حادثه شهید حججی صورت گرفته که اثر را به ادبیات داستانی نزدیک میکند. گفتگوهای عاشقانه بین جَون و ثمین و برخی اقتباسها از قرآن و ادعیه مثل ص ۱۲۲ از نقاط قوت کتاب است. کار تا حدی توانسته آرامش درونی بر اثر ارتباط با حقیقت را مطرح کند.
حجهالاسلام والمسلمین مهدی جهان؛ عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه:
روایت از امور قدسی در این کتاب، آنچنان که شایسته باشد صورت گرفته است و کتاب توانسته نسبت بین عالم امر و خلق رو رعایت کند. هرچند در ایجاد منطق وقوعیِ داستان چندان موفق نبوده است. اگر منابع پایانی را حذف کنیم مخاطب از کجا شهید حججی را در این کتاب پیدا میکند؟ علت اینکه ادبیات ما جهانی نمیشود آن است که منطق داستانی نداریم. ما در این داستان مبتلا به متنایم و کشمکش ادبی نداریم. در برخی فرازهای این اثر، روایتهای عبری ملموس است که تصور میشود مطالعهی آثار مرتبط با آن روی نویسنده تاثیر گذاشته باشد!
آقای دکتر محسن ردادی؛ جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه:
طرح جلد کتاب اشاره به امر قدسی ندارد. داستان در روایت امر قدسی موفق بوده و درگیر خرافه نشده است. با اینکه کتاب در سال ۱۴۰۰ چاپ شده اما بخشهایی از کتاب هست که انگار امروز نوشته شده و به حوادث اخیر ارتباط دارد. مثل آتش زدن مقنعه و... که این نشان میدهد هنر میتواند جلوتر از زمان خودش حرکت کند و علم در این مواقع به گرد پای هنر نمیرسد.
محمد حسن شاهنگی؛ مدیر پشتیبانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه:
طرح جلد کتاب نشاندهنده تقابل خیر و شره. اسم کتاب هم جذاب و رمزگونه است. مخاطب امروز به جهان ماورا و داستانهای اینچنینی علاقه دارد. اما به نظر میرسد که کتاب اصول سبک رئالیسم جادویی را رعایت نکرده و نمیتوان گفت که اثر در این ژانر است.
تیمور آقامحمدی؛ نویسنده، منتقد، مدیر مدرسه رمان شهرستان ادب:
وقتی همه مستندها درباره یک واقعه موجود است و همه از آن خبر دارند چه نیازی به داستان نوشتن در آن واقعه است؟ مگر آنکه آن اثر هنری بتواند یک تجربه حسی قوی درباره آن واقعه در مخاطب ایجاد کند. به نظر من نویسنده برای حرفهای شدن باید حرفهای تلخ بشنود. صاحبان حوزه داستان باید شما را داوری کنند و تعریف دیگران خیلی وجهی ندارد. مهمترین مشکل نویسندهی احتناک فقدان استراتژی است. نویسنده در روایت فضای ناشناخته عالم غیب، در سطح اول روایت توقف کرده و به عمق نپرداخته است. اسم کتاب هم دور از ذهن است و من باهاش ارتباط نگرفتم. من در این کتاب زندگی شهید حججی رو حس نکردم. داستان در اوج خودش درگیر عواطف بیرویه شده و از ساحت اصلی داستان دور شده است. شما اگه بزرگترین مسائل فلسفی و دینی را در داستان مطرح کنید اینها حواشی اثر هستند و نه خودِ اثر. متن کتاب بسیار برای من سختخوان بود و طرح جلد رو هم دوست نداشتم.
مهدی فیروزجایی؛ نویسنده، مدیر تولید نشر معارف:
با تمام ضعفها این اولین اثر بزرگسال آقای شجاعی است و در روایت امر قدسی موفق بوده است. با اینکه ایشان در کارگاه رمان خاصی هم شرکت نکرده است. اگر نویسنده در کنار پرداختن به ملکوت، به زندگی شهید حججی بیشتر میپرداخت شاید موفقتر بود. البته این نکته کمالگرایانه است.
تقی شجاعی؛ نویسنده:
این سختترین کاری بود که تا الان نوشتم. برای همین تکمیل کردنش حدود ۳ سال طول کشید. یک جاهایی از شدت سختی، کار را رها کردم و بعد از مدتی دوباره رفتم سراغش. نوشتن درباره امر قدسی یک طهارت درونی خاصی لازم دارد که طبعا دشواری کار را چندبرابر میکند. مشابه این ایده را هم در جایی ندیده بودم که بخواهم ازش الهام داستانی بگیرم. گرچه از نظر فنی ممکن است ایراداتی بر کار وارد باشد اما از حیث محتوا تمام تلاشم این بود که حتی دیالوگ فرشتگان و جنیان برگرفته از آیات قرآن و احادیث باشد. به لطف خدا تا الان بازخورد منفی از کسانی که کتاب رو خوندند نداشتم.
#احتناک
#تقی_شجاعی
#نشر_معارف
[ @asraneh313 ]
عصرانه (تقی شجاعی)
خلاصهای از این نشست: دکتر احمد شاکری؛ نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسل
گزارش مفصلتر رو میتونید اینجا بخوانید:
http://www.shabestan.ir/detail/News/1248598
آب هیچوقت از سرِ آنان که "هادی" دارند نمیگذرد؛
نه یک وجب
نه صد وجب...
🍂🍂🍂
شهادت امام هادی (ع) تسلیت باد.
♠️♠️♠️
#تقی_شجاعی
[ @asraneh313 ]
این روزها به ما میگویند شما چطور زمان روحانی مدام به دولت حمله میکردید و الان مدام حرف از امید میزنید و بیشتر مشغول ماستمالی تورم و وضعیت اقتصادی هستید؟
عرض شود محضر انور شما که به قول بچههای چاله میدون؛ آدم باس به چیزی و کسی امید ببنده که حداقل یه نسبتی با امید و مشتقاتش داشته باشه.
شما بفرمایید چطور میشود برای رفع فقر به ثروتمندانِ مسئولی امید بست که فقط برای امضای یک قرارداد جهانیِ توخالی، به زیردستانش ۱۰۰ تا سکه پاداش میدهد؟ و بعد از جر خوردن قرارداد هم آنها را پس نمیگیرد؟!
چطور میشود برای حل مشکل تورم به مسئولی امید بست که در تبلیغات انتخاباتیاش هم سادهزیستی را به سخره میگیرد و طرز فکرش این است که چه اشکالی دارد مسئول جمهوری اسلامی زندگی لاکچری داشته باشد و خوب بخورد و بیاشامد و ماشینی شاسیبلندتر از شاخص فلاکت و ضریب جینی سوار شود؟
چطور میشود برای حل مشکل مافیای سکه و دلار و خودرو به مسئولی امید بست که بستگان خودش به هوای او هر غلطی دلشان بخواهد در بازار میکنند و تا پایان انتخابات از مواخذه مصوناند؟!
در کل شما به ما بگویید که چطور میشود برای تحقق آرمانهای سبزِ خمینی و حسینی، به مسئول بنفشی امید بست که تهِ فهمش از کربلا درس مذاکره است و از پسِ اسلام رحمانیاش است که با گرگها و کفتارها سلفی میگیرد و قهقههی مستانه سر میدهد اما سرِ مردم خودش که بهش انتقاد میکنند داد میزند؟
با همهی اینها، ما هرچقدر هم که دولت روحانی را کوبیدیم، هیچوقت نسبت به آینده هیچکس را ناامید نکردیم. تهِ تهش گفتیم این هم یک ابتلای الهی است برای پختهتر شدن ما! گفتیم این نیز بگذرد! گفتیم ما بدتر از این مسئولانش را پس زدهایم! گفتیم هرچند بعضی یاران دیرین خمینی باعث شدند انقلاب به دست نامحرمان بیفتد و به کشور ضربه بزند؛ اما هنوز امید هست به دعای رزمندههایی که بعد از هر نماز، حفظ نهضت خمینی را تا انقلاب مهدی عج از خدا میخواستند.
الان هم هرچند نخالههایی در دولت و مجلس و شورای شهرها میبینیم که به خاطر فاصلهشان با آرمانها، کپسول ایجاد بدبینی در جامعهاند؛ اما دل ما روشن است به مسئولانی که با فقر و فقیرها الفت دارند و دست کم در حرف و تا حدودی عمل شبیهاند به نظم و نظامی که خمینی بخاطرش انقلاب کرد. و معتقدیم که این نخالهها هم به زودی از انقلاب غربال میشوند و میروند در کنار همان کسی که روزی برادر شهید بود و روزی دیگر برادرش را با خیانتش شهید کرد، از صفحات تاریخ محو میشوند.
آری عزیز. خیلی فرق است بین امید بستن به کسی که حتی در حرف و شعار هم شبیه انقلابی نیست که برای سر پا ماندنش در جنگی ۴۴ ساله، ۳۰۰ هزار شهید داده است؛ با آن شخص که آب خوردن انقلاب را به جبههی دشمن هزاروچهارصدساله گره نزده است و برای درآوردن اقتصاد از منجلاب برجامی است که این روزها فحش میخورد اما کارِ نمایشی نمیکند برای قاپیدن رای چهار سال دوم.
طبعا بعد از اتمام ۴ سال بهتر میتوان شاخصهای اقتصادی را با ۴ سالهای مشابه قبل مقایسه کرد و بعد شروع کرد به گفتن سزا یا ناسزا.
✍ #تقی_شجاعی
[ @asraneh313 ]
#به_صرف_حرف 🤒
پمپئو: بعد از ترور سردار سلیمانی لذت زندگی عادی و حریم خصوصی ندارم.
🤒 عوضش یه زندگی پر هیجان داری که هی نمیدونی الان میمیری یا الان؟
عزت ضرغامی: باید فضا را برای مردم باز کنیم.
🤒 برای مردم آره؛ ولی برای مسئولان باید ببندیم تا به جای مشغول شدن به مسئولیتهاشون، حرفهایی که بوی فضای انتخاباتی میده نزنند.
طرح جدید مجلس برای مجازات اظهار نظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی؛ ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و ۵ تا ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی
🤒 قربون دستتون؛ یه مجازات هم برای این مسئولان و مقامات رسمی مثل ضرغامی بذارید ممنون میشیم.
فاطمه هاشمی (اون یکی دختر اکبر هاشمی): بابام اگه الان بود واقعیتها رو بدون لکنت به رهبری میگفت.
🤒 مثلا میگفت که فائزه چقدر دختر خوبیه و اصلا هم جاش زندان نیست. یا مثلا میگفت مهدی تو زندان چقدر لاغر شده و این اصلا به نفع نظام نیست.
اصلاحطلبان: علیرضا اکبری جاسوس، فردی ضد برجام و مدافع تولید سلاح هستهای بود.
🤒 اصلا بد مصب اکثر جاسوسها مثل دری اصفهانی و جیسون رضائیان و نازنین زاغری وسیامک نمازی و کاووس سید امامی و سیروس ناصری و... همهشون اینجوریاند. 😉
اصلاحطلبان: زنهایی که برای کنگره زنان تاثیرگذار دعوت کردید اصلا هم تاثیرگذار نبودند.
🤒 از نظر ما همین قدر که حرص شما رو درآورده و مجبورتون کرده به مسخرهکردن، در جای خودش تاثیر بزرگی محسوب میشه!
محسن برهانی (حقوقندانِ دانشگاه تهران) پس از اعلام طرح مجلس درباره اظهار نظر افراد مشهور: آزادی بیان! شهادتت مبارک!
🤒 محسن! ناراحت نباش. بعد از این مجبوری قبل از توئیت زدن یه کم درسهای دانشگاه رو مرور کنی، تندی اظهار فضل کنی.
#تقی_شجاعی
[ @asraneh313 ]
یا ایهاالذین ءامنوا...
لِمَ تقولون ما لا تَفعَلون؟!
کسی که محرومان را از حرم امام زده کرده است و پسرش سبک زندگی لاکچری را در اینستاگرام تبلیغ میکند چطور میتواند از توجه به محرومان حرف بزند؟
[ @asraneh313 ]
✍ مشکل شما حاکمیت نیست؛ تزلزل اندیشههایتان است.
با جماعتی طرفایم که وقتی خودشان بر سر کار هستند و قدرت دستشان است، فیالواقع کارِ به درد بخورِ چندانی برای کشور و مردم و قشر محروم جامعه نمیکنند و ناکارآمدیها و بیبرنامگیهای خود را به گردن منتقدان و ساختار حاکمیت میاندازند.
و وقتی بر سر قدرت نیستند مدام قُپی میآیند که ما فلان بودیم و فلان کار را ما کردیم و اگر چند سال دیگر هم بر مسند قدرت بودیم فلان میشد و شما بلد نیستید و ما چقدر بلد بودیم. دست آخر هم خدمات ۸ سال دولتهای بعدی را هم خاضعانه! به اسم خود سند میزنند!
خانم ابتکار یکی از این جماعت است که چند روز پیش در مناظره تلویزیونی مدام میخواست بگوید که ما اصلاحطلبان زبانِ تودهی مردم و جوانان هستیم، ما را در انتخابات کنار زدند و چون نماینده نداشتیم مردم شرکت نکردند، ما رد صلاحیت شدیم، ما رسانه نداشتیم حتی گزارش کار بدهیم، منتقدان ما نگذاشتند ما کار کنیم و...
تهِ حرفش هم به این میرسید که حاکمیت با ما مشکل داشت برای همین ما نتوانستیم برنامههامان را عملی کنیم و الان حاکمیت یکدست شده و دولت هیچ بهانهای برای رفع مشکلات ندارد.
به عنوان یک شهروند از ایشان سوال میکنم:
منظورتان از حاکمیت دقیقا کیست که سالهاست لقلقهی زبانتان شده است؟ لطفا بفرمایید شما بزرگواران دقیقا چه اختیاراتی فراتر از ریاست جمهوری و قوه مقننه و مجمع تشخیص مصلحت نظام از حاکمیت میخواهید که آن کلید برقِ رفع مشکلات را بزنید و مملکت را دگرگون کنید؟ لطفا برای ما تبیین کنید که دقیقا کدام آرمان حاکمیت اذیتتان میکند و نمیگذارد شما مشکلات کشور را حل کنید؟
خانم ابتکار! اینکه شما یک روز در کنار دانشجویان انقلابی دیگر از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتهاید و آمریکاییهای جاسوس را از مملکت اخراج کردهاید و چند سال بعد احساس پشیمانی و خسران به شما دست داده و دیدگاهتان درباره آمریکا عوض شده، آیا مشکل حاکمیت است؟
اینکه شما در کنار دیگر همفکران قدیمیتان با شعار استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی برای پیروزی این انقلاب قدم برداشتهاید و بعدها موازی با اندیشهی خمینی شعار آزادیِ من درآوردی و قرائتهای جدیدی از استقلال و اسلام و عاشورا مطرح کردهاید تقصیر حاکمیت است؟
اینکه گُندههای تفکر شما پشت به آرمانها کردهاند و نشانی از اسلام و انقلاب در منش و رفتارشان در سطح یک مسئول جمهوری اسلامی نیست، تقصیر شورای نگهبان حاکمیت است؟
اینکه رئیسجمهورِ همفکرِ شما آبِ خوردنِ ملت را هم به چاهِ خشکیدهی برجامی گره میزند که امضا کنندگانش همیشهی تاریخ برای ما قحطی و فلاکت خواستهاند و میخواهند و آبی از آن برای ملت گرم نمیشود؛ تقصیر حاکمیت است؟
چه قراردادی ننگینتر از برجام را میخواستید امضا بفرمائید که حاکمیت نگذاشت؟ کدام کارخانههای فعال دیگر را میخواستید گِل بگیرید که حاکمیت اجازه نداد؟ منت کدام کشور غربی دیگر را میخواستید بکشید که جلویتان را گرفتند؟
نه خانم ابتکار! حاکمیت همان حاکمیت است. همانی که شما ذیل آن آمریکا را از کشور پرت کردید بیرون. همانی که ذیل آن و برای آرمانهای آن سینه زدید و بزرگ شدید و پیشرفت کردید و مسئول شدید و پلههای ترقی را دو تا سه تا بالا رفتید. همانی که شما ذیل آن فرزندتان را برای ادامه تحصیل به آمریکا فرستادید و به مرور نظرتان درباره شیطان بزرگ عوض شد.
حاکمیت تکان نخورده است. شما تکان خوردهاید. آرمان خمینی عوض نشده است. تفکر شما عوض شده که خوب میخورید و خوب میآشامید و در زندگی لاکچریِ خود اسراف هم میکنید و ناباورانه بعد از سالها مسئول بودن و پاسخگو نبودن، امروز طلبکارِ حقوقِ محرومانی هستید که یک ساعت هم نمیتوانید فشار فقر بر ستون فقرات ایشان را تحمل کنید.
از نداشتن تریبون مینالید در حالیکه بارها برای توضیح و پاسخگویی درباره عملکردتان به صدا و سیما دعوت شدهاید و دعوت را رد کردهاید. یا اینکه وسط برنامه فرار را بر قرار ترجیح دادهاید! یک نفرتان نه در آن ۸ سال و نه الان حاضر نشده در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود و درباره برجام مناظره کند و حرف بزند. هر جا هم که سخنی و برنامهای در نقدتان گفته شده درجا برنامه را تخته یا سانسور کردهاید.
خانم ابتکار! مشکل تفکر شما حاکمیت نیست؛ بلکه تزلزل اندیشههایتان است. نشان به همان نشان که آن بزرگواران همفکر شما که امروز از واژهی زن برای انتخابات و محبوب جلوه دادن خود استفاده میکنند همان ریشوهای دههی ۶۰ هستند که به خاطر یک تار مو به پیشانی دخترها و زنها پونز میچسباندند تا به زور به آغوش اسلام هدایتشان کنند!
خوب است شما چند سالی استراحت کنید و کمی پایتان را از خرخرهی آرمانها و حاکمیت بردارید بعدا بیایید درباره اقتصاد بدون برجام و دغدغههای جوانانی که از آینده ناامیدشان کردهاید و میکنید حرف میزنیم.
#تقی_شجاعی
@asraneh313