eitaa logo
عصرانه (تقی شجاعی)
231 دنبال‌کننده
895 عکس
255 ویدیو
5 فایل
دخمه‌ای مجازی جهت داد زدن با صدای: #تقی_شجاعی 😎 ( فعال انفرادی🚶 نویسنده پلنگ‌زخمی، احتناک، وقتی‌بابا‌رئیس‌بود، شریان و...) ارتباط با ادمین: @Shojaei66 اینستاگرام: https://www.instagram.com/taghishojaei66?r=nametag
مشاهده در ایتا
دانلود
این آگهی رو امروز پشت چراغ قرمز، میدون انقلاب دیدم.. زنگ زدم بهش. گفت: قلبم رو۲۰۰میدم جاهای دیگه زیر۶۰۰پیدا نمیکنی.. نمیدونستم چه واکنشی نشون بدم. بعد از قیمت گرفتن گفت: تو کدومو میخوای؟ گفتم: هیچکدوم گفت: پس برای چی زنگ زدی؟ گفتم: برای دو چیز: ۱. من یه انسانم، شهروند شما، خواستم بگم: خیلی ناراحت شدم، و برا مشکلاتت دعا میکنم و توام اگه خواستی درد و دل کنی هستم.. ۲. به سهم خودم و از طرف مسببین از خدا بی خبر این شرایط، از شما معذرت خواهی کنم. گریه، وصحبت.. آخرشم خنده و اتمام تماس. [ @asraneh313 ]
امروز یکی از همکاران داشت درباره اولین کنگره زنان تاثیرگذار حرف می‌زد. صحبت را با تمسخر این کنگره، به اینجا کشاند که خانم سوده غفوری‌فرد عجب زن تاثیرگذاری است که فقط به خاطر اینکه پدرش عضو جمعیت موتلفه بوده و الان هم همسر مدیر عامل همراه اول است، جایزه گرفت! من نام این خانم را نشنیده بودم و حوصله بحث هم نداشتم. بعدا در خبرها خواندم و البته با یک سرچ ساده فهمیدم که این خانم دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر گروه ژنتیک و دکترای ژنتیک پزشکی و از جمله پنج پرکارترین محققان ایرانی از نظر مقاله و مستند علمی و رتبه ۶ کنکور سال ۷۵ و حافظ کل قرآن کریم و... است! برایم جالب و در عین حال کسالت‌آور و ناراحت‌کننده بود که یک آدم فرهنگی که اتفاقا از آدم‌های مومن و معتقد شدید به قیامت هم بود؛ اینطور به راحتی یک سخن نابجا و غیر واقعی و غیر مستند را در یک جمع ۱۵ نفره مطرح می‌کند و علاوه بر تمسخر و اهانت به یک شخصیت علمی، رویدادهای قابل تحسین مملکت خودش را هم مسخره می‌کند. و ضمن اهانت، باعث ایجاد نفرت و بدبینی و ناامیدی به آینده در جامعه می‌شود. آخرِ این نگاه و این خودتحقیری و خودزنیِ فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به کجا می‌رسد؟ [ @asraneh313 ]
عصرانه (تقی شجاعی)
امروز یکی از همکاران داشت درباره اولین کنگره زنان تاثیرگذار حرف می‌زد. صحبت را با تمسخر این کنگره، ب
چه می‌شود کرد. گنده‌ی این جماعت، این اصلاح‌طلبانِ شهیرند که به سلفی گرفتن با زنِ موبورِ تاثیرگذار غربی شهرت دارند و زنِ تاثیرگذارشان خانم زهرا رهنورد است که نظریه‌ی تاریخی و تمدنیِ داماد لرستان را در کارنامه‌ی استادی خود دارد!!! [ @asraneh313 ]
عصرانه (تقی شجاعی)
🔸نشست علمی نقد و بررسی کتاب احتناک 🔻به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه و در راستای مجموعه نشست‌های
نشست علمی نقد رمان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران با حضور: دکتر محمدرضا سنگری دکتر احمد شاکری مهدی جهان دکتر محسن ردادی تیمور آقامحمدی مهدی کرد فیروزجایی [ @asraneh313 ]
عصرانه (تقی شجاعی)
#گزارش_تصویری نشست علمی نقد رمان #احتناک در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران با حضور: دکتر محمدر
خلاصه‌ای از این نشست: دکتر احمد شاکری؛ نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: در ادبیات داستانی، نظیر کتاب "احتناک" رو کم داریم که اینگونه به حضور پررنگ فرشتگان در عالم بپردازد. اینکه نویسنده در اولین اثر بزرگسال خود به سراغ این موضوع پیچیده برود جسارت و توانایی خاصی می‌طلبد و قابل تامل است. ورود آقای شجاعی در این حوزه با موفقیت‌هایی همراه بوده و نوید از آینده‌ای درخشان در زیست ادبی نویسنده است. یک جاهایی کتاب نثر فوق‌العاده قشنگی دارد مثل ص ۸۰، یا ص ۱۲۶ که اقتباس از مناجات امام سجاد با فرشته‌هاست. دکتر محمدرضا سنگری؛ نویسنده، شاعر، محقق و مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه: نثر این کتاب فوق‌العاده خوب است. گرچه گاهی تصویر انسانی از مَلک توصیف شده است. اسامی جن‌ها با کارشان مرتبط است و شخصیت‌پردازی موفق بوده اما درباره ملائکه اینگونه نیست. یک نوع آشنایی‌زدایی از حادثه شهید حججی صورت گرفته که اثر را به ادبیات داستانی نزدیک می‌کند. گفتگوهای عاشقانه بین جَون و ثمین و برخی اقتباس‌ها از قرآن و ادعیه مثل ص ۱۲۲ از نقاط قوت کتاب است. کار تا حدی توانسته آرامش درونی بر اثر ارتباط با حقیقت را مطرح کند. حجه‌الاسلام والمسلمین مهدی جهان؛ عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه: روایت از امور قدسی در این کتاب، آنچنان که شایسته باشد صورت گرفته است و کتاب توانسته نسبت بین عالم امر و خلق رو رعایت کند. هرچند در ایجاد منطق وقوعیِ داستان چندان موفق نبوده است. اگر منابع پایانی را حذف کنیم مخاطب از کجا شهید حججی را در این کتاب پیدا می‌کند؟ علت اینکه ادبیات ما جهانی نمیشود آن است که منطق داستانی نداریم. ما در این داستان مبتلا به متن‌ایم و کشمکش ادبی نداریم. در برخی فرازهای این اثر، روایت‌های عبری ملموس است که تصور می‌شود مطالعه‌ی آثار مرتبط با آن روی نویسنده تاثیر گذاشته باشد! آقای دکتر محسن ردادی؛ جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه: طرح جلد کتاب اشاره به امر قدسی ندارد. داستان در روایت امر قدسی موفق بوده و درگیر خرافه نشده است. با اینکه کتاب در سال ۱۴۰۰ چاپ شده اما بخش‌هایی از کتاب هست که انگار امروز نوشته شده و به حوادث اخیر ارتباط دارد. مثل آتش زدن مقنعه و... که این نشان می‌دهد هنر می‌تواند جلوتر از زمان خودش حرکت کند و علم در این مواقع به گرد پای هنر نمی‌رسد. محمد حسن شاهنگی؛ مدیر پشتیبانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه: طرح جلد کتاب نشان‌دهنده تقابل خیر و شره. اسم کتاب هم جذاب و رمزگونه است. مخاطب امروز به جهان ماورا و داستان‌های اینچنینی علاقه دارد. اما به نظر میرسد که کتاب اصول سبک رئالیسم جادویی را رعایت نکرده و نمی‌توان گفت که اثر در این ژانر است. تیمور آقامحمدی؛ نویسنده، منتقد، مدیر مدرسه رمان شهرستان ادب: وقتی همه مستندها درباره یک واقعه موجود است و همه از آن خبر دارند چه نیازی به داستان نوشتن در آن واقعه است؟ مگر آنکه آن اثر هنری بتواند یک تجربه حسی قوی درباره آن واقعه در مخاطب ایجاد کند. به نظر من نویسنده برای حرفه‌ای شدن باید حرف‌های تلخ بشنود. صاحبان حوزه داستان باید شما را داوری کنند و تعریف دیگران خیلی وجهی ندارد. مهمترین مشکل نویسنده‌ی احتناک فقدان استراتژی است. نویسنده در روایت فضای ناشناخته عالم غیب، در سطح اول روایت توقف کرده و به عمق نپرداخته است. اسم کتاب هم دور از ذهن است و من باهاش ارتباط نگرفتم. من در این کتاب زندگی شهید حججی رو حس نکردم. داستان در اوج خودش درگیر عواطف بی‌رویه شده و از ساحت اصلی داستان دور شده است. شما اگه بزرگترین مسائل فلسفی و دینی را در داستان مطرح کنید اینها حواشی اثر هستند و نه خودِ اثر. متن کتاب بسیار برای من سخت‌خوان بود و طرح جلد رو هم دوست نداشتم. مهدی فیروزجایی؛ نویسنده، مدیر تولید نشر معارف: با تمام ضعف‌ها این اولین اثر بزرگسال آقای شجاعی است و در روایت امر قدسی موفق بوده است. با اینکه ایشان در کارگاه رمان خاصی هم شرکت نکرده است. اگر نویسنده در کنار پرداختن به ملکوت، به زندگی شهید حججی بیشتر می‌پرداخت شاید موفق‌تر بود. البته این نکته کمال‌گرایانه است. تقی شجاعی؛ نویسنده: این سخت‌ترین کاری بود که تا الان نوشتم. برای همین تکمیل کردنش حدود ۳ سال طول کشید. یک جاهایی از شدت سختی، کار را رها کردم و بعد از مدتی دوباره رفتم سراغش. نوشتن درباره امر قدسی یک طهارت درونی خاصی لازم دارد که طبعا دشواری کار را چندبرابر میکند. مشابه این ایده را هم در جایی ندیده بودم که بخواهم ازش الهام داستانی بگیرم. گرچه از نظر فنی ممکن است ایراداتی بر کار وارد باشد اما از حیث محتوا تمام تلاشم این بود که حتی دیالوگ فرشتگان و جنیان برگرفته از آیات قرآن و احادیث باشد. به لطف خدا تا الان بازخورد منفی از کسانی که کتاب رو خوندند نداشتم. [ @asraneh313 ]
آب هیچ‌وقت از سرِ آنان که "هادی" دارند نمی‌گذرد؛ نه یک وجب نه صد وجب... 🍂🍂🍂 شهادت امام هادی (ع) تسلیت باد. ♠️♠️♠️ [ @asraneh313 ]
این روزها به ما‌ می‌گویند شما چطور زمان روحانی مدام به دولت حمله می‌کردید و الان مدام حرف از امید می‌زنید و بیشتر‌ مشغول ماست‌مالی تورم و وضعیت اقتصادی هستید؟ عرض شود محضر انور شما که به قول بچه‌های چاله میدون؛ آدم باس به چیزی و کسی امید ببنده که حداقل یه نسبتی با امید و مشتقاتش داشته باشه. شما بفرمایید چطور می‌شود برای رفع فقر به ثروتمندانِ مسئولی امید بست که فقط برای امضای یک قرارداد جهانیِ توخالی، به زیردستانش ۱۰۰ تا سکه پاداش می‌دهد؟ و بعد از جر خوردن قرارداد هم آنها را پس نمی‌گیرد؟! چطور می‌شود برای حل مشکل تورم به مسئولی امید بست که در تبلیغات انتخاباتی‌اش هم ساده‌زیستی را به سخره میگیرد و طرز فکرش این است که چه اشکالی دارد مسئول جمهوری اسلامی زندگی لاکچری داشته باشد و خوب بخورد و بیاشامد و ماشینی شاسی‌بلندتر از شاخص فلاکت و ضریب جینی سوار شود؟ چطور می‌شود برای حل مشکل مافیای سکه و دلار و خودرو به مسئولی امید بست که بستگان خودش به هوای او هر غلطی دلشان بخواهد در بازار می‌کنند و تا پایان انتخابات از مواخذه مصون‌اند؟! در کل شما به ما بگویید که چطور می‌شود برای تحقق آرمان‌های سبزِ خمینی و حسینی، به مسئول بنفشی امید بست که تهِ فهمش از کربلا درس مذاکره است و از پسِ اسلام رحمانی‌اش است که با گرگ‌ها و کفتارها سلفی می‌گیرد و قهقهه‌ی مستانه سر می‌دهد اما سرِ مردم خودش که بهش انتقاد می‌کنند داد می‌زند؟ با همه‌ی اینها، ما هرچقدر هم که دولت روحانی را کوبیدیم، هیچ‌وقت نسبت به آینده هیچکس را ناامید نکردیم. تهِ تهش گفتیم این هم یک ابتلای الهی است برای پخته‌تر شدن ما! گفتیم این نیز بگذرد! گفتیم ما بدتر از این مسئولانش را پس زده‌ایم! گفتیم هرچند بعضی یاران دیرین خمینی باعث شدند انقلاب به دست نامحرمان بیفتد و به کشور ضربه بزند؛ اما هنوز امید هست به دعای رزمنده‌هایی که بعد از هر نماز، حفظ نهضت خمینی را تا انقلاب مهدی عج از خدا می‌خواستند. الان هم هرچند نخاله‌هایی در دولت و مجلس و شورای شهرها می‌بینیم که به خاطر فاصله‌شان با آرمان‌ها، کپسول ایجاد بدبینی در جامعه‌اند؛ اما دل ما روشن است به مسئولانی که با فقر و فقیرها الفت دارند و دست کم در حرف و تا حدودی عمل شبیه‌اند به نظم و نظامی که خمینی بخاطرش انقلاب کرد. و معتقدیم که این نخاله‌ها هم به زودی از انقلاب غربال می‌شوند و می‌روند در کنار همان کسی که روزی برادر شهید بود و روزی دیگر برادرش را با خیانتش شهید کرد، از صفحات تاریخ محو می‌شوند. آری عزیز. خیلی فرق است بین امید بستن به کسی که حتی در حرف و شعار هم شبیه انقلابی نیست که برای سر پا ماندنش در جنگی ۴۴ ساله، ۳۰۰ هزار شهید داده است؛ با آن شخص که آب خوردن انقلاب را به جبهه‌ی دشمن هزاروچهارصدساله گره نزده است و برای درآوردن اقتصاد از منجلاب برجامی است که این روزها فحش می‌خورد اما کارِ نمایشی نمی‌کند برای قاپیدن رای چهار سال دوم. طبعا بعد از اتمام ۴ سال بهتر می‌توان شاخص‌های اقتصادی را با ۴ سال‌های مشابه قبل مقایسه کرد و بعد شروع کرد به گفتن سزا یا ناسزا. ✍ [ @asraneh313 ]
از بازخوردهای کتاب 🙏 [ @asraneh313 ]