📽نگاهی به #خروج حاتمی کیا از منظر سواد رسانهای
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبههای تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحبنظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانهای نیز میتوان مورد توجه قرار داد.
▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانهها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار #خطای_راهبردی جدی می کند. امروز نورافکن #شهروند_خبرنگاران می تواند حتی محاسبات رسانههای جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند.
▫️خروج بهخوبی نشان میدهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف بهرغم وجود مسافت بسیار در میانشان و بهصرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت همزمانی قرار میگیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولتها و مردم در جهانی زندگی میکنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا « #جهان_شیشهای» محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود.
▫️ظهور شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف #نگاه_حذفی به تکنولوژی و رسانهها از یکسو و عدم آگاهی از مهارتهای لازم جهت بهرهگیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینههای جدی برای حاکمیتها ایجاد کند.
▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارتهای لازم به شهروندان جهت زیست دقیقتر در عصر #انفجار_اطلاعات و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانهای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتابزدگی شود.
▫️#خروج از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانشهای مرتبط با آنکه منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانهتر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکهای است.
@andisheengelabi
دیکشنری کمبریج واژهی #نوموفوبیا بهمعنای «بیگوشیهراسی» یا «هراس ناشی از همراه نداشتن یا شارژ نبودن موبایل» را واژهی سال ۲۰۱۸ معرفی کرده که سرواژهی این عبارت است:
no mobile phone phobia
به گفتهی روانشناسان، یکی از دلایل این اختلال، #ارضا_نشدن احساساتی است که در زندگی واقعی فرصت بروز پیدا نمیکنند و افراد تنها از تخلیهی آنها در فضای مجازی راضی میشوند. بنا به یک آمار تحقیقی، امروزه ۵۸ درصد مردان و ۴۷ درصد زنان به اختلال #نوموفوبیا دچارند.
کارشناسان دیکشنری کمبریج چهار واژهی
نوموفوبیا بهمعنای « #بیگوشیهراسی»
فاصلهی جنسیتی
جلوگیری از بیان ایده و تفکر دیگران
تخریب محیط زیست
را بهعنوان نامزدهای نهایی واژهی سال انتخاب کرده بودند که در نهایت «نوموفوبیا» با رأیگیری بهعنوان کلمهی سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
@andisheengelabi
🎯 این روزها کمتر از هر زمان دیگری تنهاییم
— تنهایی چطور میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد؟
📍چند وقتی است که حسابی از یکدیگر جدا افتادهایم و در تلۀ دیوارها محصور شدهایم. هرقدر هم بگویند که فاصلهگذاری اجتماعی حیاتی است، باز از سختی آن کم نمیکند. بااینحال، چیزهای زیادی در دسترس است که میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد و، برخلاف تصور، «تنهایی» یکی از آنهاست. تنهایی فقط وضعیتی نامطلوب که باید سرکوب شود یا از بین برود نیست. تنهایی جنبهای شگفتانگیز و اعجابآور نیز دارد.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9702/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍مارشال مکلوهان؛ داستان یک #پیشگویی
🔻سالها پیش از اینکه کسی بتواند یک #توییت بنویسد، یا در #فیسبوک پخش زنده داشته باشد، #مارشال_مک_لوهان یک پیشگویی را ارائه کرد.
شاید مشهورترین جمله او را شنیده باشید: «#رسانه، همان پیام است.» اما داستان این پیشگویی را هم تماشا کنید!
همه چیز به #حالا تبدیل شده است.
تاثیر شدید #فرمِ دریافت اطلاعات بر #سبک_زندگی و تجربه بشر از دنیا...
@andisheengelabi
#نقدفیلم
«سریع و خشمگین تقدیم میکند: هابز و شاو» محصول سینمایی سال 2019 غول فیلم سازی، هالیوود در ژانر اکشن و ماجرایی به کارگردانی دیوید لیچ و نویسندگی کریس مورگان است. هابز و شاو، اسپین آف مجموعه فیلمهای سریع و خشن است و بر اساس کاراکترهایی به همین نام ساخته شدهاست.
خلاصه داستان:
فیلم با صحنهای ازمامورMI6 هتی (ونسا کربی) در عملیاتی برای دست یابی به ویروسی که پتانسیل از بین بردن بشریت را دارد، آغاز میشود. در همان ماموریت ابر سرباز،بریکستون (ادریس البا) توسط #سازمان سیاهی ملقب به اتیون که سازنده این ویروس است، برای پس گرفتن این ویروس فرستاده میشود. هتی در تلاش برای #نجات دادن دنیا، ویروس را به بدن خود تزریق می کند و چند ساعت بیشتر وقت ندارد تا به محل امنی رسیده و #ویروس را خارج کند، وگرنه #پایان_جهان زودتر از آنچه انتظارش را دارید به وقوع میپیوندد. در پی این اتفاق ها، سازمان اطلاعاتی آمریکا CIA هابز (دواین جانسون) و شاو (جیسون استاتهام) را به عنوان یک تیم برای پیدا کردن هتی و ویروس میفرستد. اما مشکلات زیادی وجود دارد، ایتونخبرگزاریها را در اختیار خود دارد و با #خبرساختگی در مورد اینکه هتی، هابز و شاو خائنین به بشریت هستند و باید به هر قیمت جلوی آنها گرفته شود، آن ها را مورد اتهام قرار می دهد.
@andisheengelabi
#تحلیل_و_بررسی فیلم سینمایی هابز و شاو
جدای از نقد و بررسی مرسوم فیلم سریع و خشمگین، #هابز_و_شاو و جلوه های ویژه چشم نواز فیلم که تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشت، در این یادداشت به ابعاد دیگر و لایه های کمتر توجه شده آن پرداخته خواهد شد.
همانطور که اکثر بینندگان انتظار فیلمی پر برخورد و تعقیب و گریز را دارند، هابز و شاو برای کمک به خنثی کردن یک #تهدید بزرگ بینالمللی که #ویروس_زیست_مهندسی شده مرگبار که در دست افراد نادرست افتادهاست، فراخوانده میشوند. این ویروس ظاهرا اعضای بدن افراد را آلوده میکند و تمام تلاش بریکستون این است که بتواند این ویروس کشنده را در اختیار بگیرد و آن را تحویل مقاماتسازمان ایتون دهد.
هدف از این برنامه و دست یابی به ویروس ایجاد -رعب و #وحشت در جهان و حکومت ها است تا سازمان ایتون بتواند خود به تنهایی بر جهان حکم رانی کند و از #هرج_و_مرج ها کمال استفاده را ببرد. در فیلم به صورت خیلی گویا بیان می کند که اگر شما بهترین سربازها و حتی ابر سرباز ها را در اختیار داشته باشید آنچه که می تواند شما را قوی سازد چیزی نیست جز #ضعیف_سازی_دیگران و رئیس سازمان ایتون با آنکه تکنولوژی ساخت #ابر_انسان را دارد ولی راهبرد و راهکار خود را در تضعیف حکومت های جهانی و نیازمند کردن آن ها به خود می داند.
با بیان این نوع تحلیل اولین چیزی که متبادر به ذهن است؛ انتشار ویروس در بین مردم، جهت بهره برداری های اقتصادی و اجتماعی است، تا بتواند کشور ها را با یک چالش مواجه سازد و از این برنامه و #ویروس ساخته شده اهداف مهمتر خود مانند نیازمند کردن حکومت ها، #ایجاد_اختلال در برنامه ای سازمانی کشورها مانند سیاست های اقتصادی و اجتماعی را پیش برد.
همچنین در این فیلم بیننده با یک #منجی_گری_آمریکایی_و_انگلیسی مواجه می گردد. در فیلم «هابز و شاو» مخاطب با #سه_شخصیت_منجی از دو کشور #آمریکا و #انگلستان رو به رو است، و فیلم تلاش می کند این را به بیننده منتقل نماید که حتی هتی بهترین مامور MI6 انگلستان زندگی خود را برای نجات جان مردم، به خطر می اندازد تا چهره ای موجه و قابل قبول و حتی حامی مردم جهان از کشورهای استعمارگر و مستکبر انگلستان و آمریکا نشان دهد و تا حدی نیز موفق بر این کار بوده است.
جمع بندی:
در #رسانه_های_فرهنگ_ساز_هالیوودی، جنگ های نظامی و لشگرکشی های انسانی جایگاه خود را به #جنگ_بیولوژیکی و ویروسی در بین ابرقدرت های جهان داده است، و در صدد بیان این است که اگر در سابق حکومت ها به دنبال نیرو های نظامی قوی و قدرتمند بودند، دیگر این دوره و زمانه را باید عصر جنگ های بیولوژیکی دانست، زیرا با کمترین هزینه و بدون هیچ رد پایی، بزرگترین ضربه ها را بر پیکر حکومت های وارد سازند تا بتوانند بیشترین بهره سیاسی و اقتصادی را در جهان مواجه با هرج و مرج ها بگیرند و ملت ها را محتاج خود سازند.
نویسنده: مهدی فولادوند
@andisheengelabi
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اطلاعات ما چه اهمیتی دارند ؟
#گروگان_گیری_اطلاعات چیست؟
فروش اطلاعات چگونه صورت می گیرد؟
@andisheengelabi
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سواد_رسانه_ای
#موشن_گرافیک
#اخبار_جعلی در جریان خبر و #فضای_مجازی را چگونه تشخیص دهیم؟
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ردپای_دیجیتال و #شناسایی_شخصیت
🚦مدیر #گوگل داره درباره دسترسیهای گوگل در گوشی ما توضیح میده
🔸تقریبا هرکاری که میکنیم رو متوجه میشن😳
#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
#سواد_رسانه_ای
@andisheengelabi
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👁چقدر به بارگذاری ذهنهایمان نزدیک هستیم؟
#ردیابی_عصبی_چیست؟
#آینده_پژوهی
🗣زبان زیرنویس: فارسی
👣آیندهای را تصور کنید که هیچ کس در آن نمیمیرد، در عوض، ذهن ما در #دنیای_دیجیتال بارگذاری میشود. آن ها ممکن است در یک جسم واقعی، #شبیه_سازی شده با آواتار زندگی کنند و هنوز هم بتوانند به #دنیای_بیولوژیکی فراخوانده شده و حضور یابند. بارگذاری ذهن، جذابیت خیلی زیادی دارد. اما برای اسکن کردن #مغز یک شخص و #بارگذاری_ذهن او چه چیزی لازم است؟ مایکل اس. ای. گرازیانو چالشها را مو شکافی میکند.درس از «مایکل اس. ای. گرازیانو»، به کارگردانی « استودیو لابستر»
#هک_شدن_انسان
#ذهن_شناسی
@andisheengelabi