عصرتبیین عصررسانه
🔹همه والدینی که نگران آنلاین بودن فرزندانشان هستند، حتما بخوانند
🔸«کودکان تنها با چند کلیک میتوانند از مکانی امن به مکانهایی ترسناک (نگرانکننده) بروند»
✔️نیوزیلند بنابر آمار سال ۲۰۱۹ یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار دسترسی کودکان به محتواهایی که مناسب گروه سنیشان نیست را داراست. از این رو دولت برای مقابله با این معضل دست به اقداماتی از جمله تولید آگهیها و کلیپهای ویدیویی هشدار دهنده و ایجاد سایت آموزشی و راهنما برای والدین جهت مواجهه با این معضل زده است.
✔️پخش یک ویدیوی آگهی تلویزیونی غیرمعمول از سوی دولت نیوزیلند با موضوع هشدار دسترسی کودکان به فیلمهای پورن در فضای مجازی که میلیونها بار دیده شد و با واکنشهای بسیاری مواجه شد؛ گام اول دولت این کشور برای هشدار به والدین بود. در این ویدیوی غیرمعمول تبلیغاتی در مورد مشکلات ارتباط کودکان با دنیای مجازی و لزوم آموزش در مورد برخورد با آن بویژه در مورد فیلمهای پورن نمایشی کوتاه ارائه شده است.
✔️موضوع ویدیو از این قرار است که دو هنرپیشه نیوزیلندی با نامهای «درک» و «سو» که وانمود میکنند بازیگر پورن هستند به در خانهای میروند. مادری در را باز کرده و با حالتی شوکه به زن و مرد مینگرد. آنها به او میگویند که پسر کوچک شما از طریق لپتاپش در اینترنت ما را تماشا میکنند. و اینکه او نباید با این سن و سال اینچنین محتواهایی را تماشا کند چراکه اطلاعی از نحوه ارتباطات و تعاملات بزرگترها را نمیداند و نباید با این صحنهها مواجه شود. پسر هم که در یک دستش لپتاپ و در دست دیگرش یک کاسه غذا هست، به محض اینکه این دو را درِ خانهشان میبیند، از ترس کاسه غذا از دستش میافتد.
✔️ایندیپندنت مینویسد: راوی این فیلم تبلیغی و ترویج کننده مراقبت والدین در پایان آدرس وبسایت مشاورهای دولت نیوزیلند را اعلام میکند. این فیلم پس از انتشار گزارشی در سال گذشته منتشر شد که نشان میداد نوجوانان در نیوزیلند از اینترنت به عنوان اصلیترین روش برای یادگیری در مورد رابطه جنسی استفاده میکنند.
✔️«هیلاری نگان کی» سخنگوی بخش «بیماری تصویری» (Motion Sickness) آژانس تولیدکننده این آگهی ویدیویی در این مورد میگوید: والدین باید هنگام برخورد با این مسائل و مشکلات احساس اطمینان کنند که آنها بهترین فرد برای حفظ امنیت فرزند خود هستند.
💢متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉 http://fna.ir/exs888
@andisheengelabi
#فیلم_خوب_ببینیم!
#انیمیشن_کلاوس (klaus - 2019)
💠انیمیشن کلاوس با ساختار جذاب و تماشایی خود، داستانی منحصربهفرد و استثنایی و صداپیشگان حرفهای توانست بازخوردهای بسیاری مثبتی بدست آورد.
✅سایت راتن تومیتوز با بررسی 61 نقد، 93 درصد از آنها را مثبت خواند و امتیاز 7.59 از 10 را به این انیمیشن اعطا کرد و در اجماع نهایی خود چنین نوشت: «انیمیشن کلاوس زیبا و روایت طنزآمیز و دلانگیزی است که باعث میشود کلاوس کاندیدی حتمی برای تماشا در تعطیلات کریسمس باشد».
📺انیمیشن Klaus توانست با شکست انیمیشن داستان اسباب بازی 4 از سوی مجله Animation به عنوان بهترین انیمیشن سال 2019 انتخاب شود.
🔴متااسکور نیز با بررسی نظرات مخاطبان و تماشاگران به این فیلم نمره 9 از 10 را اعطا کرد.
❎در پایان باید گفت بیشک انیمیشن کلاوس جز بهترین و مجبوبترین فیلمهای سال 2019 است. این فیلم 96 دقیقهای با کسب جوایز متعدد نشان داد که قادر به مبارزه با کمپانیهای بزرگی مانند #پیکسار و #دیزنی است.
دیدن این انیمیشن زیبا و متفاوت را به همه دوستداران انیمیشن پیشنهاد میکنیم. آیا این انیمیشن را دیدهاید؟ نظر شما در مورد این انیمیشن چیست؟
@andisheengelabi
#برشی_از_کتاب
#جنگ_روانی
#صلاح_نصر
📌تاریخ جنگ به قدمت تاریخ آدمی است. در گذشته رکن اساسی پیروزی در جنگ، حذف فیزیکی دشمن بود. اما هم اکنون پا به پای پیشرفت در ساخت فن آوری های جنگی، از بین بردن روحیه، به تنش کشاندن و ایجاد اضطراب روانی دشمن از یک سو و تاثیر بر ذهن دشمن، تحریف حقیقت و تخریب فرهنگی از سوی دیگر، نقش اصلی و اساسی یافته است، تا بدانجا که امروز مسجل شده است برنده نهایی جنگ کسی است که ابتدا دشمن را در جنگ فرهنگی و روانی شکست داده باشد.
✅برای مقاومت در برابر جنگ روانی – فرهنگی که اولین ابزار آن رسانه است، ناگزیریم ماهیت رسانه و جنگ روانی را به درستی بشناسیم تا خود را در برابر آن آماده سازیم.
⏪جنگ روانی مفهومی است که از جنگ جهانی اوّل به بعد توسط آمریکائی ها مطرح شده و رفته رفته فراگیرتر شده است. ارائه تعریف همه پسند از آن دشوار است زیرا در طول سال ها و بسته به شرایط سیاسی مختلف در جهان، معانی متفاوت و حتّی الفاظ گوناگون معادل آن به کار رفته است: جنگ سرد، جنگ افکار، جنگ سیاسی، فعّالیت های اطّلاعاتی بین-المللی، مبارزه اطّلاعاتی، جنگ تبلیغاتی، تحریک و جنگ کلامی از آن دست اند. امّا تسامحاً می توان پذیرفت که جنگ روانی استفاده از تبلیغات بر ضدّ دشمن، همراه با اقدامات عملی ای است که دارای ماهیت نظامی، اقتصادی یا سیاسی باشد. بنابراین استفاده برنامه ریزی شده از هر یک از انواع ارتباطات به منظور تأثیر بر عواطف و افکار یک گروه دشمن رکن اصلی آن است و پای "رسانه ها" ، پای اطّلاعات، تبلیغات، شایعه پراکنی، افکار عمومی را به میان می کشد.
کانال عصر جدید، عصر رسانه
@andisheengelabi
#معرفی_کتاب
#جنگ_روانی
نوشته #صلاح_نصر
✅کتاب " جنگ روانی" در هشت بخش تدوین شده است. بخش اول کتاب پیدایش رفتارهای اجتماعی جنگ روانی، ریشه های تاریخی و مفاهیم مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و بخش دوم سازماندهی جنگ روانی و قابلیت های افراد در برخورد با این جنگ روانی را گوشزد می کند.
♻️بخش سوم طرح ریزی عملیات جنگ روانی و هدف های سیاسی و نظامی آن را معرفی کرده و بخش چهارم عرصه های ارتباطات را در شیوع این جنگ روانی بر می شمارد.
💠بخش پنجم با عنوان شایعات آفت جامعه، به تعریف شایعه، طبقه بندی شایعات، شایعه از دیدگاه روانشناسی، راهنمای تحلیل شایعات و مقاومت در برابر شایعات را به تفصیل بیان کرده و زوایای هر یک را برای خوانندگان روشن می سازد. بخش ششم نیز تاثیر افکار عمومی و تبلیغات را در گسترش جنگ روانی مورد تحلیل قرار داده و به بیان انواع تبلیغات و نقش نظرخواهی ها در ارزیابی جنگ روانی می پردازد.
❎بخش هفتم کتاب حاضر نقش اطلاعات در جنگ روانی ، اطلاعات تبلیغاتی و تحلیل تبلیغات موشکافانه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت بخش آخر کتاب با عنوان کاربرد، انقلاب ۲۳ ژوئیه بر ضد روشهای استعماری و ارتجاعی را به عنوان نمونه نام برده و آن را در مقاطع مختلف در بوته نقد و بررسی قرار می دهد.
⏪چاپ پنجم کتاب " جنگ روانی" در ۶۱۶ صفحه و با قیمت ۲۸۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کانال عصر جدید، عصر رسانه
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضریب اعتماد به دیدنی هایمان روز به روز در حال افول است...
به دنیای فریب و زیبای #دیپ_فیک خوش آمدید...
شاید قرار است که دیگر جعل واقعیت یا بهتر بگویم #واقعیت_جعلی به بخشی از زندگی آینده تبدیل شود...
#تکنولوژی_جعل_واقعیت
@andisheengelabi
#یادداشت_فرهنگ_و_رسانه
💡روز دختر، انگاره ای استراتژیک
🔹نمادسازی یعنی ارائه تصویری معنادار و کدگذاری شده برای تثبیت یک هدف استراتژیک.ادعا شده که راهبری اجتماعی بسمت یک تمدن، از مسیر انگاره سازی های راهبردی، ممکن و میسور می شود.
▫️نامگذاری ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر در راستای نمادسازی دینی، تدبیری است راهبردی که با #برجسته_سازی جایگاه دختر، تصویری حقیقی و بدور از تبلیغات سیاه و خاکستری موجود علیه دخترمسلمان ارائه نماید و چند اتفاق خوب را منجر شود.
▫️اولاً مرزهای عقیدتی مشخصی را در مساله جنسیت ترسیم می نماید و ثانیاً توان پاسخگویی به شبهات انزوا و کم ارزش بودن جنس زن را افزایش می دهد و سوم اینکه حس #اعتمادبنفس را به دختران عفیف سرزمین ایران، جهت مطالبه گری جایگاه واقعی شان فارغ از #پروپاگاندا و غوغاسالاری دشمنان خارجی و همسویان داخلی شان فراهم می نماید.
▫️در همین راستا باید اضافه نمود که هر تصویر و انگاره استراتژیک، پتانسیل آن را داراست که خط مرزی واقع شده و حتی انواع تمدن را از هم تفکیک نموده و نقطه عطفی جدی در زمینه نامگذاری تمدنی قرار بگیرد.
▫️مساله زن نیز #انگاره_ای_استراتژیک است که می تواند با مقوله حیا گره خورده و تمدن عفت و حیامحوری را رقم بزند و برعکس می تواند با برهنگی به بهانه آزادی عجین شده و تمدن عاری از حیا و عفت را به منصه ظهور رساند.
▫️آنچه که بعنوان دلالت التزامی این ادعا قابل ارزیابی و توجه جدی است، مساله نشاط و فعال بودن و اثرگذاری یک دختر عفیف و مسلمان در عرصه خانوادگی و اجتماعی است که به دور از جوزدگی ها و #نمایش_های_اینستاگرامی و وقت تلف کردن ها و #تقلیل_یافتگی_های_توییتری و...بعنوان دختر طراز تمدن اسلامی منشاء اثر واقع شود.
▫️دختر در نگاه انگلوساکسونی با گام نهادن در جاده آزادی و لذت گرایی و سرگرمی محض، به #ابزاری_جهت_توسعه صنعت و اقتصاد تعبیر می شود و در نگاه کلیسازده کاتولیکی ، به موجودی ضعیف و منزوی و #دچار_روزمرگی بدل می گردد و در خوانش متعالی دینی، انسانی #صاحب_اثر و مستقل و بی بدیل در تدبیر منزل و ارتباطات اجتماعی تلقی می شود.
🔸الغرض اینکه #تصویرسازی_صحیح از جنس زن در سطح ملی، یک رسالت تاریخی تمدنی در عرصه آموزشی و رسانه ای می باشد که تولیدات فاخر تلویزیونی و سینمایی و کنشگری فرهیختگانی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، انگاره ای اعتمادافزا، مولد امنیت و پیشرفت آفرین را رقم خواهد زد.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و فرهنگ
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تهاجم_فرهنگی
بنظرتون ما در چه سطحی از این وضعیت هستیم؟
@andisheengelabi
🔴 #تکنیک_ایهام ...
🔺 آفتاب یزد در حالی تیتر زده که:
مسئولان همچنان وعده میدهند!
🔻 که حسن روحانی با #هفت_سال سابقه ریاست جمهوی و وعده دادن را کنار قالیباف با #یک_ماه سابقه ریاست مجلس گذاشته!
📌 تمام کاربرد تیترهای مسموم برای جهت دهی به اذهان مردم است...این را بدانید از الان دارند روی این موضوع کار میکنند که مقصر این چند سال کم کاری مجلس یازدهم است...!!!
@andisheengelabi
4_6012415939033695911.pdf
2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf
🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟
🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟
🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟
🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
@andisheengelabi
4_5875257923667494455.pdf
18.54M
🔹#معرفی_کتاب
📚رسانه ها و بازنمایی
🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده
⬅️ «رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، #بازنمایی، #ساخت_رسانهای_واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در #گفتمان و #ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
@andisheengelabi
🌐#وانموده و امر #ابرواقعی
#نظریات_ارتباطات
🔹به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با #عصر_پسامدرن است، رسانهها به نشانه بدل شدهاند و واقعیتها را همچون گذشته منتقل نمیکنند. این به آن دلیل است که رسانهها رویدادها و واقعیتها را آنگونه که خود میخواهند تغییر میدهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کردهاند. به همین علت، در عصر سیطره رسانهها، واقعیت به مجاز تبدیل میشود و رسانهها خود تعیینکننده واقعیت میشوند.
🔸به اعتقاد بودریار #وانموده_سه_سطح_دارد؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد را، حاد واقعی می نامد.
🔹او در کتاب «وانموده ها» بیان می کند #امر_حاد_واقعی در واقع زاییده نرم افزارهای کامپیوتری و نظام های آنالوگی بوده است. درباره جنگ خلیج فارس بودریار بر آن است که جنگ را امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند. این جنگ، کاملاً ساخته و پرداخته رسانهها بود و آنها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. بنابراین اقدامات پوچ آنها از ترس دشمنی بود که به لحاظ تکنولوژی ضعیف تر و در نهایت اصلاً وجود نداشت اما این اقدامات پوچ نبودند، زیرا با برنامه حاد واقعی آنچه که باید واضح می شد و پاسخ هایی که باید داده می شد، مطابقت داشتند.
🔸آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی میبینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده میشود.
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رحیم_پور_ازغدی:
#نظام_انقلابی آرمان عصر حاضر ماست..
انقلاب منهای نظام یا نظام منهای انقلاب؟
بهشتی میفرمود ما تا آخر باید انقلابی بمانیم...
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی
وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد.
به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم:
۱.اصل تولید در پارادایم بومی
یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد.
۲.اصل خلاقیت در تولید
اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست.
۳.اصل مهارت افزایی
در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد.
لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و...را شامل می شود.
۴.اصل دفاع از حقیقت
عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و #واقعیت_مجهول و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد.
۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز
رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی #خوانش_از_واقعیت می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه
@andisheengelabi
🔰تکنیک ها و روش های اجرایی جنگ نرم در رسانه ها
🔹تکنیک شایعه
🔺«شایعه پدیده ای مخرب و خطرناک است که معمولاً از یک خبر ناشی شده و یا بی اساس بر پایه یک جنجال و #هیاهو ایجاد می شود و در افکار عمومی جا می گیرد؛ تا جایی که روحیه مردم را تضعیف و ناامید می کند و یا امنیت ملی را به خطر می اندازد و بلای بی اعتمادی در بین مردم یک کشور گسترش می یابد.»
🔹تکنیک مرغ(ایجاد ترس)
🔺باید اصل این تکنیک را بر ایجاد #ترس در طرف مقابل بنا کرد. رجزخوانی نمونه بارزی از به کارگیری این روش است که امروزه در علم جنگ نرم «تکنیک مرغ» شهرت یافته است.
🔹تکنیک قورباغه
🔺می گویند سیستم عصبی قورباغه به گونه ای است که اگر آب پیرامونی او را کم کم گرم کنیم، متوجه نشده و به سمت مرگ میرود
در این تکنیک به گونه ای بسیار نرم، آرام و #تدریجی بینش های اجتماعی کشور هدف را تغییر می دهند که افراد جامعه هدف متوجه تغییرات نشوند و در نتیجه به مقابله با آن برنخیزند. برای نمونه کافی است نگاهی به عرصه سینما و تلویزیون ایران بیندازیم و سیر پوشش زنان و کیفیت ارتباط با نامحرم را از اوایل دهه شصت تا امروز بررسی کنیم.
🔹تکنیک ابهام
🔺یکی از جملات معروف در جنگ نرم، این جمله است: «ابهام، #قدرت می آورد».تکنیک ابهام می تواند شامل «مبهم گویی» و «عملکرد و قدرت مبهم» باشد.
برای نمونه می توان به نمایش «قدرت مبهم» آمریکا در فیلم های هالیوودی اشاره کرد که در آن ها به گونه ای خود را قدرتمند جلوه می دهند که حتی از کوچک ترین حرکت افراد باخبرند و یا دارای افرادی با توانایی های فوق العاده جسمی ـ فکری هستند که بسیاری از داشته های آن ها نیز هنوز ناگشوده مانده است.
🔹تکنیک «دروغ بزرگ»
🔺وقتی دروغ پردازی آن چنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر ـ برخلاف دروغ های کوچک ـ کم تر کسی در آن شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن به سرعت در جامعه هدف رواج می یابد. برای نمونه می توان به خبر خروج 17 میلیارد دلار طلا توسط یک کامیون از مرز ترکیه اشاره کرد که توسط رسانه های غربی و فضا های مجازی به یک باره منتشر شد. در صورتی که با یک حساب ساده می توان دریافت که برای جابجایی 17 میلیارد دلار طلا به 34 کامیون نیاز است و نمی توان با یک کامیون 17 میلیارد دلار طلا را حمل کرد!
🔹تکنیک تحریف
🔺در تحریف به وضوح دروغ گفته نمی شود ولی واقعیت به صورت دیگری ـ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام ـ نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخ شده ای از حقایق که با دروغ برابری می کند نمایان می گردد.
🔹تکنیک القاء یا تلقین
🔺از میان دویست روش جنگ نرم که در فضاهای سایبری مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان مؤثرترین آن ها را «تکنیک القاء» دانست.
هر کلمه، شیئ، رنگ و هر آن چه پیرامون انسان رخ می دهد، علاوه بر تأثیرگذاری در ضمیر آگاه انسان ها، #ضمیر_ناخودآگاه آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و مبنای بسیاری از کنش ها و رفتارهای انسان به ضمیر ناخودآگاه او برمی گردد.
براین اساس در جنگ نرم می توان در یک جمله یا عکس یا... چندین نکته روان شناسی را گنجانید و آن را به مخاطب القا کرد.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ ( #سواد_فضای_مجازی )؛
✔اینترنت چگونه وارد ایران شد؟
🔶آیا فیلترینگ فقط در کشور ما وجود دارد؟
♻️کدام کشور جهان بیشترین #فیلترینگ را اجرا می کند؟
🔵 #اسنودن گزارش می دهد : سازمان های جاسوسی به چه اطلاعات کاربران دسترسی دارند؟
🔵 مارک #زاکربرگ (مدیر فیسبوک ، اینستاگرام و واتس اپ)کیست؟
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸وب سطحی(surface web) و وب پنهان(Deep web) و وب تاریک(DarK web) چیست؟
🔸موتور جستجوگر #گوگل به چند درصد از اطلاعات اینترنت دسترسی دارد؟
🔸مرورگر Tor چیست و چه کاربردهای جدی و مخفی اطلاعاتی و بین المللی را راهبری می کند؟
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نماهنگ / "قبولم کن" با نوای حمیدرضا برقعی
به دریا میزنم، دریا ضریح توست غرقم کن
در این امواج پرشوری که من یک قطره از آنم
اگرسلطان تویی دیگر ابایی نیست می گویم
که من یک شاعر درباری ام مداح سلطانم
"بهترین آقای عالم" مارا قبول کن...
روز میلاد امام رضاجانمان مبارک
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹کلیپ سخنرانی حاج آقا پناهیان درمورد #زیارت_امام_رضا علیه السلام
👌زیارت با رضایت
🌸به یاد "باب الجواد" امام رضا🌸
@hagigatevasel
🔴 #جنگ_شناختی
یادداشتی قابل تامل درباره فیلم سینمایی #تلقین
امشب (۱۳ تیر ماه) در شبکه نمایش فیلمی تحت عنوان "تلقین" پخش شد داستان این فیلم بر اساس استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان های جاسوسی و شرکت های تجاری و چند ملیتی از ذهن نمایندگان، روسا و ... است.
توانایی دزدی اطلاعات توسط گروهی چیره دست از روان کاوان ، معماران زبردست و ... که با نفوذ در رویاها و خواب افراد ، اسرار کلیدی آنان را از ذهن آنان خارج می کند.
💠نکته حائز اهمیت نفوذ به لایه های متفاوت از ذهن افراد و تلفیق این لایه ها در ذهن دیگران است طوری که در سکانسی از فیلم، از دزدیدن اطلاعات پا را فراتر گذاشته و در فکر کاشتن اطلاعات جدید در ذهن سوژه است. ظاهرا ماموریتی ناممکن می باشد، اما در این فیلم تلاش می شود این اندیشه در ذهن ناخوداگاه مخاطب قرار گیرد .
💠یکی دیگر از مسائلی که در این فیلم به آن اشاره شده، مخاطب فیلم ( رابرت فیشر) اصول محافظت از ضمیر ناخودآگاه خود را تعلیم دیده، لذا مقاومتی سرسختانه از خود در خوابش به نمایش می گذارد و تیم نفوذ مجبور به نفوذ به لایه های پایین تر از ذهن او می شوند.
داستان فیلم با توجه به صنعت فیلم سازی امریکا با هیجانی خاص ادامه پیدا می کند ( درگیری در کوهستان، درگیر هایی در هتل، و ... )
💠نکته حائز اهمیت در این فیلم پرداخت به عملیات مهندسی ذهن در #جنگ_شناختی است. نکته ای که متاسفانه ما از آن غافل هستیم و تلاش دشمن در این سال ها نفوذ و تغییر ذهن با عنوان مهندسی رفتار می باشد و عملیات های پدافندی- مقابله ای که در این فیلم نیز به آن اشاره گردیده است. ولو در حد صحنه های جذاب یک فیلم علمی – تخیلی باشد اما نشان دهنده حرکت دشمن در این زمینه ( جنگ شناختی ) می باشد و لازم است انقلاب اسلامی به طور جدی به این مسئله (مقابله با جنگ شناختی دشمن در مهندسی رفتار ) ورود نماید .
✍: محمود کشاورز
@andisheengelabi
#یادداشت_سیاسی
جنگ هیبریدی و یک دولت بی آرمان؟
فرهنگ رها و سرگرمی رسانه
وقتی از دولت لیبرال سخن گفته می شود، منظور مجموعه ای است که در عرصه فرهنگ و افکارعمومی، به جامعه باز پوپری و در امر رسانه، صنعت فرهنگ را الگوریتم ذهنی دولت می داند و چون سخنگوی دولت، فضای مجازی را آب باریکه سرگرمی و دلخوشی ملت تعبیر می کند. جولان سریال های فانتزی و فیلم فارسی های شبکه نمایش خانگی که عفت و غیرت و عقلانیت را به باد کتک و استهزاء گرفته و ناهنجاری های حاکم بر شبکه های اجتماعی خارجی، نمونه هایی از این بازی رسانه ای دولت برای #سرگرمی_مردم و فریب افکارعمومی است.
بهداشت و سلامت در محاصره کرونا
دولتی که در مهار ویروس کرونا می توانست قوی تر و مدبرانه تر عمل کند و وضعیت کشور را با رعایت و حمایت پروتکل های مصوب ستادملی کرونا، باثبات نگه داشته و با عدم بازگشایی های بی مورد برخی مشاغل و فعالیت های درجه دو و سه بلحاظ اهمیت اقتصادی و بدلیل ضرورت های بهداشتی، آمار ابتلا را به وضعیت هشدار در نصف استان های کشور و حتی قرمز در برخی استان ها نرساند.
اقتصاد بورسی در وضعیت هشدار
همین دولت لیبرال در اقتصاد نیز به #دست_نامرئی_بازار دلخوش کرده و چون به بن بست سیاسی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می رسد بطور عجیبی بسمت صنعت بورس هجوم می آورد.
اینکه در بورس چه می گذرد هم بحث مستوفایی می طلبد که مردم زیر بار سکه ۱۰میلیونی و پراید ۱۰۰میلیونی و دلار۲۰۰۰۰هزارتومنی و مسکن دست نیافتنی و سربه فلک کشیده، به سمت #بازی_بورس روی آورده اند و معلوم نیست که با برآیندصفر محموع سود و زیان ملت، چقدر صرف سرمایه گذاری و تولید داخلی جهت مهار تورم و گرانی می شود و چقدر صادرات تقویت و واردات مهار می شود.
تا کی قرار است که سوپاپ اطمینان اقتصاد کشور به دلیل قدرت نظامی مان باشد و از خود اقتصادمان برای کشور آبی گرم نشود و به تعبیری حوزه اقتصاد از حوزه امنیت وام بگیرد؟
اطلاعات، آتش سوزی، امنیت
حال که با آتش سوزی های زنجیره ای و انفجارهای مشکوک و نامه های سرگشاده مشکوک تر، مساله امنیت نیز خراش برداشته و اندکی دچار چالش شده، وضعیت اقتصاد نیز ممکن است دچار نوسان و شیب منفی شود، لیبرال های وطن چه چاره ای برای حل مساله خواهند داشت؟
با توجه به وضعیت شناسی موجود کشور که ابعادقضیه را به جنگ هیبریدی و ترکیبی دشمن با نفوذی های امنیتی و سوءمدیریت دولتی می توان تعبیر نمود، آیا همچنان برجام را افتخار تاریخی خواندن وزیرخارجه در صحن مجلس و معاون اول رییس جمهور در جلسات هیات دولت، می تواند باعث سرگرمی وامیدبخشی و اعتمادآفرینی ملت نجیب در برابر یک دولت خسته و بی آرمان تلقی شود؟
🖌#علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پنج فیلتر رسانه های جمعی از دید نوام چامسکی..
🧿پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی چیست؟
🧿مطبوعات یا آزادی اندیشه چیست؟
🧿تولیدرضایت چگونه و با چه هدفی صورت می گیرد؟
@andisheengelabi
#یادداشت_رسانه
🔎 رسانه هویت خودآگاهی
آنچه که امروزه در مواجهه با رسانه ها و در مصرف الکترونیکی و دیجیتالی مردم اهمیت دارد سطح خودشناسی و میزان دوری و نزدیکی انسان ها در نسبت با خودآگاهی است. آیا رسانه ها خودآگاهی ما را تقویت می کنند یا ما را از خویشتن خود دور می سازند؟
خودآگاهی یعنی نزدیک شدن به شناخت ضعف ها و قوت ها و آشنایی عمیق با آرزوها و احساسات، عشق ها و نفرت ها و توانمندی ها و نارسایی ها و دریک کلام، پاسخ درست به #هویت_شناسی و سوال "من کیستم؟" می باشد.
جامعه در ادبیات برخی جامعه شناسان، ملجا و معرف هویت افراد می باشد. "چارلز هربرت کولی"، تعبیر #خودآیینه_سان را برای تعریف شخصیت و خودآگاهی انسان به کار می برد و انسان را در قیاس با نظر و نگاه دیگران تعریف می کند.
"اروین گافمن"، کنش های افراد را نقش ها یا انتظاراتی می بیند که دیگران از ما در شرایطی معین دارند و "ما بازیگرانی هستیم که پشت صحنه ای متفاوت از جلوی صحنه تعاملاتمان داریم".
تورستن وبلن از مصرف نمایشی برای کسب شهرت سخن می گوید و گئورک زیمل نیز عامل فرار از گمنامی در کلانشهرها را مصرف زدگی معرفی می نماید که هردو به کسب شهرت و رسیدن به هویت توجه دارند و عامل خودآگاهی را در چیزهایی خارج از درون انسان جست و جو می کنند.
در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و رسانه زدگیِ مفرط که لایک گرفتن از محیط و زندگی به شرط توجه دیگران و عقلانیت درقفس وابستگی ها، سکه رایج بوده و به تعبیر "بودریار"، حادواقعیت حاکم بلامنازعی گشته و نشانه ها و جعلیات غلبه یافته و "فِیک بودن، جای واقعیت را پر کرده" و به تعبیر دقیق تر، #مرگ_معنا رخ داده است، قربانی اصلی چنین اتمسفری، مساله هویت و خودآگاهی بوده که حاصل فرهنگ مصرف زده، نمایشی و جعلی می باشد.
پدیده های چون ایفلوئنسرها و شاخ های فضای مجازی، در پارادایم خودآیینه سان و جعلی و مصرف زده و شهرت طلب، قابل فهم بوده که اگر ۱. به تقویت فردیت افراد توجه نکنیم و به واقعیت درونی غنی و ریشه دار با کسب مهارت های زندگی اهتمام نورزیم ۲. اگر به خلوت های معنوی و پررنگ، کم اهمیت باشیم ۳. اگر خاطرات شخصی و خانوادگی کمرنگ و هیجانی داشته باشیم ۴. اگر مطالعه و تفکرانتقادی به عادت ثانوی ما در روند زندگی روزمره مان تبدیل نشود، مرگ سوژه و بحران هویت و تعلیق فرهنگ و افول تمدنی را همچون غرب، تجربه خواهیم نمود.
🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر فرهنگ و رسانه
@andisheengelabi