eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت اول) 🔻مسئله هویت دیرزمانی است که در کانون توجه اندیشمندان و محققان جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی قرار گرفته است. 🔹هویت نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان پذیر می کند، بلکه به زندگی افراد معنا می بخشد، در این میان هویت یابی کودکان نیز فرآیندی برای خودشناسی آن به عنوان کنشگران اجتماعی است که معناسازی نیز به واسطه آن صورت می گیرد. 🔹هویت ها معانی کلیدی هستند که ذهنیت کودکان را شکل می دهند. به واسطه هویت کودکان به سایرین می گویند که چه کسی هستند و مهمتر اینکه نزد خودشان نیز شناسانده می شوند و کیستی روشنی پیدا می‌کنند.شکل گیری هویت در اجتماعات گوناگون به شکل های متفاوتی صورت می گیرد. 🔹با این مقدمه وقتی از هویت میخواهیم صحبت کنیم هدف این است که پاسخ های درست و تکیه گاه مستحکمی برای سوال "من که هستم" یا من کیستم؟ داشته باشیم. 🔹انسان از همان ابتدای تولد این سوال را در پس ذهن خود دارد ولی به دلیل غرق شدن در محیط و جابجا شدن نظام نیازها و ارضاها و به هم خوردن ترتیب سوالات اصلی و فرعی و عقب رفتن سوالات بنیادین و پیش آمدن سوالات روزمره بدلیل اقتضائات زندگی جمعی حس فراموشی و فاصله گرفتن از این دست سوالات به انسان دست می دهد. 🔹ارتباطات باعث می شود که اطلاعات از کانال های متعدد وارد ذهن انسان شده و و عمیق شدن در مبانی و بنیادهایی چون "من چه کسی هستم؟" را از شخص سلب می نماید . 🔹دغدغه هویت نه یک دغدغه فردی که یک دغدغه فلسفی_دانشی و البته اجتماعی و فرهنگی است که امروزه ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز پیدا کرده است و باعث و بانی جهت یافتن فناوری ها و سیاست گذاری ها در سطح کلان جوامع و حتی تغییر و تحول در جهان شده است. 🔹در این میان صحبت از هویت دیجیتال، یک دغدغه و سوال جدی تری است که مطرح شده و مساله ای است که کودکان ما را درگیر کرده است. مقابل چشمان والدین، فرزندان‌ جامعه در حال شکل گرفتن به هستند. جنس سوالاتشان و نوع رفتارشان و سطح تخیل و میزان تعقل و رنگ باورهایشان متفاوت شده و شکل جدیدی را تجربه می کند. 🔹انعکاس متفاوتی از جهان و جامعه و انسان ارائه می دهند و جهان بینی متفاوتی را می کنند. 🔹بازی و سرگرمی را حداکثری زندگی می کنند و ابزار بازی را بازوهای زندگی و عین خوشبختی تلقی می کنند. اسباب بازی در واقع است و در زمینه سرگرمی، شخصیت کودک را می سازد. بهانه ای است که را تسخیر می کند و نقش معماری رفتار کودک را به دوش می کشد. همین کودک درعصر جدید و به عنوان نسل جدید، آلوده به ابزاری چون کامپیوتر و تبلت و لپ تاپ شده است. ادامه دارد... ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم) 🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است. 🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است. 🔸، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، شده است. 🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است. 🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار و سطحی نگری می شود. 🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود. 🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود. ادامه دارد.... ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم) 🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان. 🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، ، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید. برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت. 🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود. 🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد. 🔸 چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند. 🔸یعنی بطور حبابی می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند. 🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست. 🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و را یدک می کشد. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش اول) 🔹مشغول مطالعه مقاله ای با موضوع رسانه و تکنولوژی بودم که در انتهایش نوشته بود: تکنولوژی یک تقویت‌کننده است که خصلت‌های خوب ما را پررنگ و خصلت‌های بد ما را بدتر می‌کند. آنچه تکنولوژی انجام نمی‌دهد تبدیل‌کردن ما به آدم‌هایی بهتر است. این وظیفه‌ای است که نمی‌توانیم به ماشین محول کنیم. 🔸ضروری است که از نگاه یک پدر یا مادر دلسوز و مهربان و در نسبت با فرزندانمان این پاراگراف بالا را دومرتبه بخوانیم و دقیق تر بنگریم که آیا واقعا در به تعبیر مک لوهان که تکنولوژی فراگیر شده و اطلاعات به وفور در دسترس کودک سال و بزرگسال قرار گرفته و ارتباطات به موضوعی اینترنشنال و اپیدمیک بدل گشته چگونه باید از رسانه و تکنولوژی گوی سبقت را در تربیت کودکانمان بربابیم و به عنوان والدین کودک، تبدیل به واژه حاشیه ای و موجودی مزاحم نشویم؟ 🔸در جنگ تربیت میان تکنولوژی و خانواده یا جهان حقیقی و مجازی که برای ارباب رسانه با شکار توجه کودکانمان، بودجه های هنگفت و اقتصادکلانی به دنبال دارد، چگونه می توان انسان بهتری بود و بازی را به نفع خانواده ازآب درآورد و کودک متعادل و موفق و سالمی تربیت نمود؟ 🔸برای بهره برداری درست از رسانه در مسیر تربیت فرزند نه می توان دنیای مجازی اپیدمیک و فراگیر را بطور کامل پس زد و از اساس نپذیرفت و نه اینکه خیلی افراطی و بدون برنامه و ، خود و خانواده را در اختیار تام و تحت آموزه های رادیکال رسانه ای قرار داد. 🔸آنچه که مهم و ضروری است و مسیر تربیت رسانه ای موفق و کم تنش و پرلذت را رقم می زند، شناخت صحیح در ساحت رشد کودک است. ، ، سه عنصر اصلی برای شکل دهی شخصیت کودک هستند که اگر این زیربنا به درستی فهم و مدیریت شود، ابزار رسانه در خدمت اراده و اختیار انسان برای هرچه بهترشدن قرار خواهد گرفت. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش دوم) 🔸اساسا توجه انسان و خصوصا کودک، با ابزار چشم و گوش جلب می شود و برخی روانشناسان پایه رشد کودک و ذهن فعال را و طرح اساسی برای و می دانند. 🔸خب در این موضوع باید حساسیت لازم‌را به خرج داد تا متناسب با سن و اقتضای فهم کودک، خوراک تصویری وارد مغز و ذهن او شده و دچار نشود. می توان ادعا نمود که اگر دیدنی های کودک به درستی و دقت مدیریت نشود، ذهنی مشوش و و تنوع طلب برای دوران نونهالی اش درحال شکل دهی خواهیم بود. 🔸در مرحله دوم اگر چه دیدن و چگونه دیدن و در یک کلام، توجهات کودک را درست ریل گذاری نکنیم، او را نیز مبتلا به پرتاب شدگی و خواهیم یافت. یکی از لوازم کسب تخیل در مسیر رشد، برای کودک و گوش دادن و در اصطلاح زبان آموزی، لیسینینگ(lisining) از جانب کودک ماست. 🔸 هرچقدر از قهرمانان و الگوهای شایسته برای کودک بخوانیم و فرزندانمان را حماسی و باچاشنی مهربانی و قدرت و نه با خشونت و شهوت موزیکال و نه با ترانه های فانتزی و کم مایه از معرفت و واقعیت مهندسی نماییم، تمرکز، دقت و تخیل و آرمان گرایی مقدس را برایش به ارمغان خواهیم آورد. 🔸تعقل کودک و نونهال نیز بعد از شکل گیری توجهات و تخیلات هارمونیک و منسجم، شروع به رشد و شکوفایی می نماید و با‌ در دریافت، پردازش و انتقال داده ها به یک وضعیت مناسب و فعالی بلحاظ ذهنی و ضریب هوشی خواهد رسید. 🔸 در این مرحله با سرمایه گذاری مجدد و توام با مهارت و بهره گیری از رژیم درست مصرف در 1.گوش فعال و 2.ذهن گیرا و 3.زبان گویا، می توان قدرت تعقل کودک را مدیریت و اسباب شکوفایی اش را فراهم نمود. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم) 🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، . 🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست. 🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت. 🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم. 🔸کنترل برنامه های کودک به معنای ، و کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود. 🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست. 🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد. 🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند. 🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
🔎اخلاق از حقیقت و عدالت، مهمتر نیست ولی راهبردی تر است..‌. این روایت را فارغ از بحث هایی که برخی علما پیرامون سندیتش دارند حتما شنیده ایم. از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده اند: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق... چرا انقدر اخلاق را تحویل گرفته اند و در میان اینهمه مفهوم بالادستی و هم عرض و درطولش، اخلاق را برجسته کرده اند؟ مگر عدالت و علم و حقیقت و معنویت و شریعت و...چه کم داشتند یا نمی توانستند حلقه اتصال میان مفاهیم پایه ای و به اصطلاح اگزیوم مرکزی این مکتب باشند؟ چرایی سبقت گرفتن اخلاق از بقیه مفاهیم و محبوبیت بالاترش نسبت به بقیه را در یک مقایسه مفهومی باهمدیگر مرور کنیم: بدون اخلاق را چگونه باید دید؟ چیزی جز له شدن شخصیت و لگدمال شدن انسان از این تجزیه در نمی‌آید. راستی تحقق این تصور هم عین بی عدالتی است. یک صورت نازل مارکسیستی که فردیت را فدای اجتماع می داند و به انسان داشته و عواطف را بیگانه می خواند. بدون اخلاق را چطور تصور می‌کنید؟ تو ذوق می‌زند و از جذابیت و مقبولیت فاصله خواهد گرفت و مشمئزکننده خواهد شد. اساسا فطرت، حقیقت خواه است ولی حق بدون خلق، مفت نمی‌ارزد. اصلا حقیقتی که نداشته باشد از رسالت خود هم طرفی نخواهد بست و ای را تجربه خواهد کرد. بدون اخلاق هم ترکیب نامتجانسی است. یک معنویت و عرفان فانتزی که غیرقابل پیش بینی خواهد بود. کنش های غیرعادی و انتحاری خواهد داشت. چون و جذب دارد ولی مرز ندارد یا خودش بی بند و بار می‌شود و یا مریدان و محیطش را سوغاتی خواهد آورد. بدون اخلاق هم تصورش سخت است. خیلی سخت حتی برای آنهایی که سکولار فکر می‌کنند و دیانت را با اخلاق، شناخته و ترجمه می‌کنند. اساسا کاریکاتوری بیش نخواهد بود و به یک سری و غیرپویا و تکراری بدل خواهد شد. تحول و نشاط و حرکت و بساطت روحی را نمی‌توان انتظار کشید. دینداری به عادت بدل خواهد شد و میان باور و عمل، دره های عمیقی فاصله خواهد افتاد و دوگونه رفتارکردن را در خلوت و جلوت شاهد خواهیم بود و کالبد بی‌جانی را خواهیم داشت. بدون اخلاق هم که تکلیفش اظهر من الشمس است. فرمول اتم گویای این مطلب بوده که وقتی علم را رها کنیم، حتی خود عالم را هم بنده نخواهد بود. فرزند ناخلفی خواهد شد که به صاحب خودش هم رحم نمی‌کند. را بازتولید خواهد کرد و دروغ و فریب و لجام‌گسیختگی را خواهد کرد. عدالت را دور خواهد زد و حتی حقیقت را‌ مصادره کرده و به نفع و ضرر کانالیزه شده و از قبل تعیین شده ای کشف خواهد نمود. ابزاری خواهد شد در دست اهالی قدرت و ثروت که ایندو نیز بدون اخلاق، تکلیفشان روشن است. بدون اخلاق، فساد را پوشس می‌دهد و ذبح انسانیت و بی‌رحمی و توتالیتاریسم را دیکته می‌کند. ثروت بدون اخلاق هم جز عیاشی و کالاشدن و و قابل خرید و فروش بودن همه چیز، نتیجه ای نخواهد داشت و تمام زندگی را با عینک پول و سکه و ارز معنا خواهد بخشید و ترجمه اسکناسی از وقایع خواهد داشت. پس اخلاق برخی از مفاهیم را عمق می بخشد برخی را زیبایی و جذابیت و برای برخی کنترل کننده بوده و برخی را از تحریف نجات می‌دهد. مرزبانی می کند و همچنین در ترکیب سایر مفاهیم اضافه شده و آنها را معنای مضاعفی می‌بخشد و خودش یک اصل تمام عیار و بدون رقیب و بی‌نظیر است. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی در استرالیا منوط به رضایت والدین می‌شود 🔹استرالیا قصد دارد شبکه‌های اجتماعی را مجبور کند تا برای استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات خود، رضایت والدین را در نظر بگیرند. 🔹بر اساس این طرح افراد زیر ۱۶ سال حق ندارند بدون اجازه والدین خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و در صورت نقض این قانون جریمه‌ای حداکثر ۷.۵ میلیون دلاری برای شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد. 🆔@andisheengelabi
وحدت یک تاکتیک نیست. یک اصل و (راهبرد) است. مقام معظم رهبری کالبدشکافی این موضوع با رویکرد رسانه ای ساعت ۱۶ رادیو گفت و گو برنامه امواج شبهه خدمتتان خواهم بود 🆔@andisheengelabi
✅بخشی از سواد رسانه یعنی اینکه این سه مورد رو ندیده بگیری 🆔@andisheengelabi
🔎عادی سازی با تکنیک خلق اعتبار و همنشینی از نظر لندن‌نشین ها و رسانه های انگلیسی_سعودی، میتونی فوتبالیست باشی تا بودنت توجیه بشه. همونطور که میتونی یک کشتی گیر درجه چندم باشی مثل ، تا قاتل بودنت به چشم نیاد و دوسه سال با اسم و عنوانت، مانور رسانه ای بدن و راه بندازن. و 🆔@andisheengelabi
🔊 سردبیر صدای حوزه در نشست رادیو گفتگو: راهبردهای رهبر انقلاب در سطح نخبگانی دچار تعارف و محافظه کاری می شود/رسانه های معاند و غیرمسئول، دلیل گسست میان مردم و حکومت ها هستند 🛎از دیدگاه ، مسئله‌ای راهبردی و جزء ایمان و اعتقاد ماست. ایشان در مورد وحدت تعبیر اوجب واجبات را دارند که پیش از آن فقط در مورد مسئله این تعبیر را به کار برده بودند. 🛎آنها در باطل خودشان یک مخرج مشترکی گرفتند و به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ اما ما در با حداکثر اشتراکاتمان با حداقل مخرج مشترک ها روبرو هستیم! سوال این است که چگونه می‌شود که نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف می شود؟ 🛎در عرصه ما ضعف بسیاری داریم زیرا غالباً به صورت انفرادی عمل می‌کنیم؛ آدم خوب های ما نگاه هم افزا ندارند؛ به عنوان مثال یک کانال و رسانه ندارند که افکار خود را ضریب دهند و داشته باشند؛ در حالی که در طرف مقابل، این شبکه سازی را جدی می گیرند و ثمره آن ها را هم برداشت می کنند. متن کامل خبر در سایت : v-o-h.ir/?p=29517 🆔 @sedayehowzeh