🎯 اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
— #اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
📍#توییتر عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقۀ بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقۀ شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقۀ مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همۀ آنها، #هوش_مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/
🆔@andisheengelabi
برشی از «از دیازپام تا پورنوگرافی: زندگی در #عصر_اعتیاد»
🎯 زندگی در دنیای امروز چنان فرسودهکننده و ملالآور است که هر کسی برای اینکه بتواند ادامه بدهد، باید راهی برای خوشحالکردن خودش پیدا کند. از یک فنجان قهوه بگیرید، تا سریالدیدن، سیگارکشیدن، ور رفتن با #شبکههای_اجتماعی، یا امتحانکردن انواع و اقسام مسکنها، محرکها یا مخدرهای قویتر. عادتهایی که در ظاهر بیضرر و عادیاند، اما قابلیت آن را دارند که ما را در دام خودشان فروبکشانند. دنیای امروز، دنیای اعتیاد است، اما سؤال اصلی این است: آیا تقصیرها گردن ماست؟
📌 متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9511/
🆔@andisheengelabi
38.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #برش_دیدار
📹 ببینید | توصیه به نقشآفرینی جوانان در #فضای_مجازی
📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و...
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
@andisheengelabi
📌 الگوریتم موتورهای جستجو چگونه اطلاعات دروغین را تقویت میکنند؟!
🔹 موتورهای جستجو ، مثل #الگوریتمهای_شبکههای_اجتماعی، از روی کلیکهایی که قبلا شما و دیگران کردهاید، یاد میگیرند چگونه به شما کمک کنند.
🔹از آنجا که مردم معمولا به مسائل مهیج و جالب گرایش دارند، این رقص بین الگوریتمها و ماهیت انسان میتواند عاملی شود برای تقویت هرچه بیشتر اطلاعات دروغین.
🔹یک مطالعه نشان داده احتمال اینکه ویدئوهای کمطرفدار یوتیوپ درباره دیابت دارای اطلاعات معتبر پزشکی باشد بیشتری است، تا مثلا ویدئوهای پرطرفدار درباره این موضوع.
🔹شرکت های موتورهای جستجو مثل اکثر سرویسهای آنلاین، نه تنها از فروش آگهیهای تبلیغاتی بلکه از ردگیری کاربران و فروش دادههای آنها در مزایدهها، پول در میآورند که در زمان مشخص و به طور مستمر برای خرید این دادهها برگزار می شود
متن کامل یادداشت آقای Chirag Shah در #صدای_حوزه:
https://v-o-h.ir/social/6925
🆔@andisheengelabi
سه گانه شعار راهبردی، آنتی تز آنفولانزای نیویورکی
🔹آنفولانزای نیویورکی که درسال1386 توسط نیکلاس برنز، مسئول دفتر ایرانِ وزارت خارجه آمریکا و در پنج ضلع ۱.نفرت از اسلام، ۲.نفرت از ایران، ۳.نفرت از حکومت اسلامی، ۴.نفرت از رهبران نظام و دست آخر نیز ۵.نفرت مردم از همدیگر و ایجاد آنارشیسم اجتماعی و سیستمی و استارت زدن شورش های مدنی صورتبندی شده بود، دکترینی است که از بهترین بسترهای تحققش فاز اقتصادی و امور معیشتی جامعه هدف است.
🔸این دکترین با ابعاد و اضلاع مذکور، توانایی ایجاد شکاف میان اجزاء سیستم و حاکمیت و همچنین تولید گسل اجتماعی و زمینه چینی برای شورش های سازماندهی شده را دارد.
🔹با این پیشفرض می توان فلسفه شعار امسال و سال های ماقبل با شعارهای مشابه را درک و تبیین نمود. رهبرمعظم انقلاب با درک درست از اوضاع اقتصادی کشور و نقطه اتکای دشمن برای ایجاد شکاف سیستمی و #گسل_اجتماعی، امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامیدند.
🔸در یک تامل ساده و با مقدمه ای که عرض شد، می توان ارتباط این چرخه سه گانه را هضم نمود. علاوه بر اتحاد ملی و کارآمدی نظام که آنتی تز دکترین آنفولانزای نیویورکی است، شعار استقلال اول انقلاب، در وادی عمل نیازمند اهرم تولید است والا که واردات موز و پرتغال و چوب بستنی کمر اقتصاد کشور را به مرور خواهد شکست و گمرکی بی خاصیت خواهیم داشت.
🔹مولد بودن یک نظام نیاز فوری به حمایت و پشتیبانی دارد در غیراینصورت اگر رسانه پاتوق بیگانه بوده و اپوزسیون گونه در خدمت تبلیغ کالای خارجی باشد یا اینکه دولت، تسهیلات لازم را در خدمت تولیدکننده و سرمایه گذار قرار نداده و ریسک لازم و عادلانه را به جان نخرد یا در مقام ارائه خدمات و مصرف، #جاده_صاف_کن_کالای_لاکچری و برندینگ خارجی قرار گیرد، انگیزه لازم برای تولیدکننده در خدمت منافع کشور نخواهد ماند.
🔸 #صنعت_فرهنگ، عادت به مصرف کالای خارجی، رخنه کردن فساد در برخی ساختارها، رانت دولتی در واردات و آپارتاید سرمایه گذاری در ید عده ای آشنا و آقازاده موانعی هستند که نیازمند حضور جدی قوای سه گانه خصوصا قضاییه و مقننه است. در واقع رونق بخش تولید، نیازمند لوایح و قوانین چابک و دولتمردان تازه نفس و بریده از رانت و فساد است و پشتیبانی ها نیز مجلسی جسور و خوش فکر و حاضر در صحنه می خواهد و مانع زدایی ها نیز رفتارانقلابی قوه قضاییه را در راس خود، خواهان است.
🔹حال که طرف غربی برجام شرط لغو تحریم ها را بازگشت ایران به #میزمذاکره و عقب نشینی از تولید و تکثیر سانتریفیوژها و در گام های بعدی به اذعان آلمان و فرانسوی های خبیث، توقف تولید موشک و خالی کردن حضور موثر در منطقه می داند، تبیین عملیاتی از شعار راهبردی امسال، به دور از حاشیه پراکنی های انتخاباتی یک واجب تعینی بر گرده قوای سه گانه است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
تئوری انتخاب رئیس جمهور در اندیشه امام خامنه ای
🔻ویژگی های چندگانه ای که رهبرمعظم انقلاب برای رییس جمهور برشمردند حاوی نکات عدیده ای بود که با مقابل خوانی می توان به یک نظریه انتخاب رسید و هم اینکه مصادیق را به درستی تحلیل و جریان کاوی و شخصیت شناسی نمود.
1⃣در سخنان ایشان، اشاره شد به مدیریت و کفایت یک رییس جمهور و اینکه بیشترین مسئولیت و بازترین ید را در کشور داراست و تعابیری چون #تدارکاتچی و... نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. فردی که بیشتر از تیم کاردان و تخصصی، مشاورانش #متخصص_جنگ_روانی هستند و هرگونه ضعف و سستی را یا توجیه می کنند یا فرافکنی کرده و به تحریم خارجی و کمبود اختیارات و...حواله می دهند توان افق گشایی و خط شکنی در صحنه مشکلات و مدیریت چالش و بحران های احتمالی را ندارد.
2⃣تاکید کردن به عنصر ایمان هم یک تاریخ سخن دارد که چه خواص و بزرگانی چه در صدر اسلام چه معاصرین انقلاب و مشروطه، بدلیل ضعف ایمان دچار تحریف و #وطن_فروشی و باج دهی شدند.
3⃣عنصر عدالتخواهی و ضدیت با فساد در برابر ویژه خواری و باندبازی و خویشاوند سالاری است که همچون حضرت امیر علیه السلام حتی #برادر خود را نقره داغ کرد و به احدالناسی باج نداد و سلامت دستگاه حکومت و اعتماد عمومی را تضمین نمود.
4⃣عملکرد انقلابی و جهادی در برابر شخصیت های یقه سفید و پشت میزنشینی است که به کنترل از راه دور و #مدیریت_از_پاستور معتقدند و آستین خدمتشان نه خیس می شود نه خاکی. اتوکشیده و شیک و مجلسی رفت و آمد می کنند و پز سیاسی و وجهه بین المللی غالب بر خستگی و خاکی شدن های انقلابی و جهادی است. سر ساعت می آیند و می روند و برای میزخدمت و در قالب یک نظم بروکراتیک، فرم ساعتی پر می کنند.
5⃣اعتقاد به توانمندی های داخل و جوانان وطن، مخصوص یک تفکر غیرمحافظه کار، ریسک پذیر و در مختصات یک شخصیت انقلابی است. شخصیتی که تفکرات و تجربیاتش تماما امنیتی و محافظه کار بوده یا مبتنی بر تجربه شده هاست و روبه سوی بیگانه دارد و به تعبیری رسوب زده است، توان حل مسائل جدید و #ایده_پردازی_جسورانه را ندارد.
6⃣امیدوار بودن هم از مهمترین ویژگی هایی است که نه فقط در شعار بلکه در آینده پژوهی و سیاست گذاری باید عنصر امید و نگاه روشن را جانمایی کرد. شخصیت و تفکر #امیدوار در برابر بیگانه زانو خم نمی کند و بدون هراس از دشمن و مطابق قانون و آرمان های انقلاب عمل می کند. همیشه در راس کار و بالادست تصمیمات است. نه اینکه از طرفی #صبح_جمعه از مسائل باخبر شود و از طرفی زیر باران، ژست خدمت گرفته و علی رغم تذکرات دیگران تشکیل جلسه هیات دولت دهد.
🔷فاکتورهایی که مخالف پوپولیسم در ارتباط با مردم و رادیکالیسم و کج خلقی در ارتباط با جوانان و توانمندی های داخلی است. در تعارض اساسی با لیبرالیسم در نسبت با آرمان ها و مبانی انقلاب و تلورانس و تسامح در نسبت با ارزش ها و عدالتخواهی است. نظریه انتخاب، زاویه جدی با ساختارهای سوژه تلف کن و هرز رفتن استعدادها در پیچ و خم بروکراسی ها دارد.
🔹امیدواریم که با #درونی_سازی این فاکتورها در فرهنگ اجتماعی و عینیت یافتن این تئوری در صحنه کنش سیاسی، دولتی انقلابی و کارآمد را شاهد باشیم که با انگیزه، بابرنامه و جسور و امیدآفرین بوده و ایران اسلامی را به قله های تمدن اسلامی نزدیک تر نماید.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
#مدیریت_فضای_مجازی
♦️توئیتر تسلیم قوانین ترکیه شد
🔹️شرکت #توئیتر به تازگی اعلام کرده است که در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک شخصیت حقوقی در ترکیه است تا بر اساس قانون جنجالی اینترنت این کشور که از سال گذشته اجرا شده، بتواند فعالیت خود را در آنجا ادامه دهد.
🔹️طبق این قانون، شرکتهای رسانههای اجتماعی که بیش از یک میلیون کاربر دارند باید دادههای کاربران تُرک را در کشور ذخیره کنند.
🔹️این شرکتها همچنین ملزم به تعیین یک نماینده رسمی در ترکیه هستند که باید ظرف ۴۸ ساعت به درخواستهای حذف محتوای نقض حریم خصوصی پاسخ دهد.
🔹️در صورت امتناع شرکتها از رعایت این موارد، ممکن است با جریمه، ممنوعیت تبلیغات و در نهایت کاهش پهنای باند روبهرو شوند که میتواند در نهایت سیستم عاملها را غیرقابل استفاده کند.
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #قوانین_سایبری در کشورهای مختلف
🔹دولتهای مختلف چگونه به سلطه شرکتهای فناوری بر کشور خود پایان دادند؟
از هند و مکزیک تا آمریکا و انگلیس و ضرورت محافظت از کودکان آنلاین
#مدیریت_فضای_مجازی
🆔@andisheengelabi
🔶 فابینگ چیست و چگونه روابط اجتماعی و شخصی ما را تهدید میکند؟
وقتی از سرکار خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می دهد گرفتار فابینگ هستید.
وقتی در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی که در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه ای رفته اید یا در منزل نشسته اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می کند گرفتار "فابینگ" شده اید.
یک مطالعه نشان داد که بیش از ۱۷ درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور دیگران و به هنگام صحبت با آنها دزدکی تلفنشان را چک میکنند. تقریباً ۳۲ درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ میكنند.
اگرچه شاید این رفتار چیز مهمی به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان میدهد که فابینگ میتواند به روابط و سلامت روان شما آسیب برساند.
🔸فابینگ (Phubbing) چیست؟
عمل نادیده گرفتن کسی که با شما صحبت می کند با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود
یا به عبارت ساده تر: بیاعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه.
🔹نیروی محرک این احساسات چیست؟
فابینگ ۴ نیاز اساسی انسان را تهدید می کند این نیازهای اصلی عبارتند از:
▫️احساس تعلق داشتن
▫️اعتماد به نفس
▫️زندگی معنا دار
▫️احساس کنترل داشتن
وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول میشود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را بکنید. این میتواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.
تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که دچار فابینگ هستند تمایل زیادی دارند تا تلفنشان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانههای اجتماعی ارتباط برقرار کنند و به این وسیله خلاء ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.
🔹 #سه_نشانه دچار بودن به فابینگ به این شرح است:
همزمان دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن و و یکی با شخص روبرویتان. شما به احتمال زیاد هیچکدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی دهید و مطمئناً دچار فابینگ هستید.
سرمیز یا سفره غذا یا دیگر موقعیتهای اجتماعی با تلفن خود مشغول میشوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می دهد به زودی ارتباطات خانوادگی تان دچار اختلال خواهد شد.
یادتان باشد، حتی لازم نیست تلفن خود را در حین مکالمه لمس کنید تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان یا کنار شما باعث میشود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.
بدون چک کردن تلفن نمی توانید شام، نهار یا صبحانه تان را تمام کنید. این نشانهای از دلهره و ترسی واقعی در شماست. ترسِ از دست دادن تماس، پیام یا پست جدیدی در شبکه های اجتماعی.
🔹 #سه_راه برای جلوگیری از فابینگ شدن:
▫️غذایتان را بدون تلفن بخورید.
▫️تلفن را از دسترس خود دور کنید.
▫️خود را به چالش بکشید.
▪️مجلس و قوه قضاییه هم باید به مسابقه پول درآوردن دولت و اپراتورها از بیمار کردن مردم پایان دهند.
🆔@andisheengelabi
#تلنگر
چگونه یک #پیام_رسان رونق می گیرد؟
⬅️ دیشب در اتاقی کذا در یک شبکه آمریکایی تازه به دوران رسیدهی کم مشتری، دو یا سه تا وزیر و ده تا مشاور دولت حضور داشتند...!
به این میگن حمایت واقعی از یک پیامرسان!
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌طرح رفراندوم یا فرافکنی و پوپولیسم نخ نما
سردبیر صدای حوزه:
🔹جناب پرزیدنت هر بار که شروع به سخنرانی می کنند، انگار بایستی عبارات سورپرایز کننده ای برای ملت داشته باشند. در آستانه سالروز ۱۲فروردین، #روز_جمهوری_اسلامی ایران و در شرایطی که دولت کارنامه قابل قبولی از خود در عرصه های مختلف بر جای نگذاشته و در نگاه ملت، نمره قابل قبولی نگرفته است، جناب حسن روحانی از رفراندوم سخن می گویند.
🔹ایشان در بخشی از صحبت های خود، با مقایسه ایران و سوئیس، اظهار داشتند که در کشور مذکور با مطالبه ۱۰۰هزار نفر، رفراندوم برگزار می شود و با کنایه ای سخیف، لابد به مساله ارتباط با آمریکا و عقب نشینی از منطقه و تعطیلی موشکی و هسته ای به نفع چرخش فرضی زندگی مردم و رفع کامل تحریم ها(زهی خیال باطل) اشاره می کنند.
🔹آقای رئیس جمهور، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از رفراندوم نمی هراسد و با این تکنیک نخ نما و #پوپولیستی که بیشتر به فرار رو به جلو شبیه است تا راه حل مسائل کشور، سعی نکنید خود را تبرئه و مدل نظام را سیبل نفرت و اتهام قرار بدهید که این آنفولانزای نیویورکی دامن خودتان را گرفته است.
صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh
🔎رسانه و توهم دانایی و پیشرفت
زلزله در سوماترا، سانحهی هوایی در روسیه، مردی که سی سال دخترش را در زیر زمین زندانی کرد، حقوق بالا در بانکهای آمریکا، حمله در پاکستان، استعفای رئیسجمهور مالی و...
❌ آیا واقعاً نیاز است همهی این چیزها را بدانی؟
ما به طرز اعجابآوری بمباران اطلاعاتی میشویم؛ ما به طرز اعجابآوری کم میدانیم. چرا؟
چون دو قرن پیش قالب مسمومی تحت عنوان #خبر یا رسانه خلق کردیم.
اخبار برای ذهن شبیه به قند است برای بدن: اشتها آور، آسان هضم و در دراز مدت بسیار مخرب.
دلایل زیادی برای دوری از اخبار وجود دارد.
اول اینکه مغز ما به انواع اطلاعات واکنش های نامتناسبی نشان میدهد، اخبار جنجالبرانگیز، غافلگیرکننده، مردممحور و پر از جزئیاتی که مدام در حال تغییر است، همگی ما را تحریک میکند.
تولیدکنندگان خبر از این موضوع به نفع خودشان بهرهبرداری میکنند.
با خودت صادق باش!
در یکسال گذشته احتمالاً چندهزار خبر کوتاه به تو رسیده؟ شاید روزی سی خبر... یکی از خبرهایی که به تو کمک کرده تصمیم بهتری بگیری برای زندگی، کارت یا شغلت نام ببر و مقایسه کن با شرایطی که این خبر را نمیدانستی
محتوای یک رسانه صرفاً آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما میاندازد تا حواسش را پرت کند! (از کتاب #اینترنت_با_ما_چه_میکند )
کاری که اینترنت میکند این است که ذرهذره ظرفیت تمرکز و تعمق ما را میخورد.
و ذهن از آن پس توقع دارد که اطلاعات را به آن شیوهای که اینترنت توزیع میکند، یعنی به شکل جریان سریعی از ذرات، جذب کند.
زمانی یک شخص در دریای واژگان غواصی میکرد...
اما اکنون با وجود اینترنت فقط با جت اسکی در سطح دریا حرکت میکند!
مغزهایمان را از دست دادهایم.
کتاب نمیخوانیم و فکر میکنیم خلاق تر شدهایم و زندگیِ آسانتری داریم. اما در زیر حجم زیادی از اطلاعات دست و پا میزنیم که هیچ ارزشی برای ما ندارد!
#سوادرسانه
🆔@andisheengelabi
📺 #گاندو نیمهکاره تمام شد
🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد.
🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمتهای بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد.
پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل:
🔹 #اول اینکه توانست مردم را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند.
🔹#دوم اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند.
🔹#سوم اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند.
اساسا وقتی #گفتمان_نقد در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی #افکار_عمومی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد.
#علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌«کلاب هاوس» شبکه مردم یا تریبون مسئولین؟!
🔹هرازچند گاهی نام یک شبکه اجتماعی بر سر زبانها میافتد. یک روز فیسبوک، یک روز اینستاگرام، یک روز تیکتاک و حالا نوبتی هم که باشد نوبت یک شبکه اجتماعی به نام #کلاب_هاوس است که بدون اتکا به عکس و ویدئو و نوشته، توانسته به محبوبترین شبکه اجتماعی در دنیا و البته ایران تبدیل شود.
🔹در واقع چیزی که کلاب هاوس را از دیگر شبکههای اجتماعی متفاوت میکند، این است که بدون متن، عکس و ویدئو توانسته تنها از طریق صوت، میلیونها کاربر را شیفته خود کند.
🔹در کلاب هاوس امکان گفتگو و ایجاد روابط دو سویهی غیرسلسهمراتبی ممکن نیست. شما میتوانید به دیگران گوش دهید و تنها در صورت داشتن مجوز حرف بزنید.
🔹منتقدان، نویسندگان منزوی و مخاطبان پیگیر اوضاع اجتماعی و سیاسی باید «دستشان را بالا بگیرند» تا دیگران به آنها #اجازه حرف زدن بدهند.
🔹کلاب هاوس به مسئولان این امکان را میدهد که از یک طرف بدون مواجه با منتقدان جدی با «مخاطبان خاص» خود گفتگو کنند و از طرف دیگر #ژست_تعامل و حضور در میان «مردم» را بگیرند.
صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم.
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، #سبک_زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
✅در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
✅گئورگ زیمل در رابطه با #کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا #خود_از_دسترفته_شان را بازیابی کنند.
✅تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
✅اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
✅رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و #تحیر را بهمراه آورده است.
✅بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "#غنای_اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
✅این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از #چرخه دریافت(احساسات)_ #تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و #افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
✅در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
✅فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
✅زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و #مهارت_رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
✅نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و #بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
📌سواد رسانهای و مهندسی تصویر در ژورنالیسم
🔹برخی روزنامه ها مثل ایران، در طرفین بالای صفحه از تصویر رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه استفاده کرده است که به نوعی انگاره مثبت و منفی نسبت به هرکدام در دیگری سرریز می شود. یا روزنامه شرق که در همان موقعیت های بالای صفحه، از تصویر رهبرانقلاب و سیدحسن بهره برده که موازنه ای متفاوت، اعتبارآفرین و رو به بالا را تداعی می کند این مدل #مهندسی_افکار_عمومی از طریق دستکاری ضمیرناخودآگاه و انگاره سازی در ساحت ژورنالیسم اتفاق می افتد.
#سواد_رسانهای
🆔@andisheengelabi
📌کلیدواژههای دوقطبیساز با مصرف انتخاباتی
علیرضا محمدلو:
🔹ایام انتخابات به دلیل التهاب و هیجاناتی که مبتلا به اغراق سیاسی می شوند، برخی #کلیدواژه ها برجسته شده و نقش ویژه ای در مهندسی افکارعمومی ایفا می کنند. در فضای رسانه زده امروزی که بقول بودریار، فاصله واقعیت از مجاز برداشته شده و وانمودها مسلط شده اند، صندوق های رای، بیشتر از آنکه محصول منطق و برنامه های ویژه نامزدها باشند، ممکن است که تحت تاثیر القائات و تلقینات برساخته، صورتبندی شوند. فضایی که قدرت مانور عقلانیت را محدود می کند و انتخابات را به هنر جنگ روانی بدل می کند، از آسیب های اختصاصی این روزهای نزدیک به انتخابات خواهد بود.
🔹اما در این میان آنچه که به اوج گیری احساسات و بالارفتن میزان خطای انتخاباتی کمک می کند، کلیدواژه هایی است که بار جنگ روانی و تولید روایت غالب را در عرصه جمع آوری رای مردمی به دوش می کشد. این واژه ها دارای ظرفیت کلیشه سازی، انگاره سازی و تاریخ سازی هستند و توان مدیریت حافظه مردمی و پیش بینی آینده را از جنس هراس افکنی یا امیدآفرینی صادق یا کاذب در حد بسیار وسیعی دارا هستند.
از جمله این کلیدواژه ها برای انتخابات اخیر که از جانب جریان های سیاسی خاص، ذخیره شده تا در موقعیت های مناظره گون و در راستای دوقطبی سازی و ایجاد الکلاسیکوی انتخاباتی مصرف شود، به چند مورد می توان اشاره نمود:
۱. فیلترینگ فضای مجازی: این موضوع به عنوان یکی از ظرفیت های دوقطبی ساز با عنوان موافقین و مخالفین فیلترینگ مطرح است. در حالیکه اصل دغدغه چیز دیگری است...
ادامه در لینک زیر:
https://v-o-h.ir/?p=10030
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
📌وزارتخانه ای که این اواخر بوی فتنه و اپوزسیون می دهد!
🔹بعد از انتشار صوت وزیر امور خارجه در رسانه سعودی انگلیسی ایران اینترنشنال که یک افتضاح دیپلماتیک به حساب می آید و ابعاد امنیتی نیز پیدا کرده و احتمال وجود #نفوذی در این وزارتخانه را در خوشبینانه ترین حالت قوت می بخشد، سخنگوی وزارت خارجه در صدد برآمد که این رسوایی را از پیشانی تیم دیپلماسی و شخص وزیرخارجه و دولت حسن روحانی پاک کند.
🔹با وقاحت تمام، سپاه و #حاج_قاسم را سپر خطاها و گاف های سیاسی تان می کنید و دوقطبی کاندیدای نظامی_غیرنظامی راه می اندازید و برجام نافرجام را به پای سپاه و میدان و روسیه می نویسید. اما با همه این اوصاف، روشن شد که اهل میدان سیاست هم که باشید(البته که تابحال آبی از مذاکرات و سیاست ورزی تان هم گرم نشد)، ولی معیشت مردم قطعا برایتان در اولویت نیست و نبود!
🖊علیرضا محمدلو
صدای حوزه 💢 @sedayehowzeh
از اخبار فرار کنید، همانطور که از هروئین فرار میکنید
۱۵ دلیل برای کنارگذاشتن اخبار و خواندن چیزهایی عمیقتر، طولانیتر و مفیدتر
یک بار برای همیشه تکلیف خودتان را با اخبار روشن کنید. مثلاً یک سال گذشته را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید: واقعاً کدام خبر را در روزنامه یا وبسایتی خبری خواندهاید که تأثیر مهمی در زندگی و کارتان داشته است؟ چه چیز مهمی هست که اگر خبر نخوانید از دست خواهید داد؟ جوابش تقریباً برای همۀ ما یکسان است: هیچ چیز. دنبالکردن اخبار نهتنها هیچ فایدهای ندارد، که همهاش ضرر است. پس شاید بهتر باشد این مادۀ مخدر را ترک کنیم.
پیشدرآمد
این مقاله پادزهرِ اخبار است. نوشتهای است طولانی و احتمالاً نمیتوانید نگاهی سرسری به آن بیندازید. به لطف مصرف زیاد اخبار، خیلیها عادتِ خواندن را از دست دادهاند و برای اینکه مطلبی بیش از چهار صفحه را پشت سر هم بخوانند، به تقلا میافتند. این مقاله نشانتان میدهد که چطور از این دام بیرون بیایید، البته اگر همین حالا خیلی عمیق درونش فرو نرفته باشید....
ادامه این مقاله به ۱۵ دلیل جالب و قابل تامل می پردازد که دانستنش برای هر شخص خبرخوانی، ضروری است. از تغییر ساختار مغز و افزایش خطاهای شناختی تا محدود شدن درک و انفعال ذهن و از بین رفتن خلاقیت...
👈 برای مطالعه این مقاله میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
https://tarjomaan.com/news/10025/
🆔@andisheengelabi