کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم)
🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، #اراده_های_انفجاری و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان.
🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، #کم_اراده، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید.
برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت.
🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، #مداخله_کننده_مثبت محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود.
🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد.
🔸#لذت_های_دیجیتال چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند.
🔸یعنی بطور حبابی #متورم می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، #جرعه_جرعه به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند.
🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان #توهم_دانایی بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست.
🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و #زودرنج را یدک می کشد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش اول)
🔹مشغول مطالعه مقاله ای با موضوع رسانه و تکنولوژی بودم که در انتهایش نوشته بود: تکنولوژی یک تقویتکننده است که خصلتهای خوب ما را پررنگ و خصلتهای بد ما را بدتر میکند. آنچه تکنولوژی انجام نمیدهد تبدیلکردن ما به آدمهایی بهتر است. این وظیفهای است که نمیتوانیم به ماشین محول کنیم.
🔸ضروری است که از نگاه یک پدر یا مادر دلسوز و مهربان و در نسبت با فرزندانمان این پاراگراف بالا را دومرتبه بخوانیم و دقیق تر بنگریم که آیا واقعا در #دهکده_جهانی به تعبیر مک لوهان که تکنولوژی فراگیر شده و اطلاعات به وفور در دسترس کودک سال و بزرگسال قرار گرفته و ارتباطات به موضوعی اینترنشنال و اپیدمیک بدل گشته چگونه باید از رسانه و تکنولوژی گوی سبقت را در تربیت کودکانمان بربابیم و به عنوان والدین کودک، تبدیل به واژه حاشیه ای و موجودی مزاحم نشویم؟
🔸در جنگ تربیت میان تکنولوژی و خانواده یا جهان حقیقی و مجازی که برای ارباب رسانه با شکار توجه کودکانمان، بودجه های هنگفت و اقتصادکلانی به دنبال دارد، چگونه می توان انسان بهتری بود و بازی را به نفع خانواده ازآب درآورد و کودک متعادل و موفق و سالمی تربیت نمود؟
🔸برای بهره برداری درست از رسانه در مسیر تربیت فرزند نه می توان دنیای مجازی اپیدمیک و فراگیر را بطور کامل پس زد و از اساس نپذیرفت و نه اینکه خیلی افراطی و بدون برنامه و #رژیم_مصرف، خود و خانواده را در اختیار تام و تحت آموزه های رادیکال رسانه ای قرار داد.
🔸آنچه که مهم و ضروری است و مسیر تربیت رسانه ای موفق و کم تنش و پرلذت را رقم می زند، شناخت صحیح #قوای_درگیر در ساحت رشد کودک است. #توجه، #تخیل،#تعقل سه عنصر اصلی برای شکل دهی شخصیت کودک هستند که اگر این زیربنا به درستی فهم و مدیریت شود، ابزار رسانه در خدمت اراده و اختیار انسان برای هرچه بهترشدن قرار خواهد گرفت.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش دوم)
🔸اساسا توجه انسان و خصوصا کودک، با ابزار چشم و گوش جلب می شود و برخی روانشناسان پایه رشد کودک و ذهن فعال را #درست_دیدن و طرح اساسی برای #چه_دیدن و #چگونه_دیدن می دانند.
🔸خب در این موضوع باید حساسیت لازمرا به خرج داد تا متناسب با سن و اقتضای فهم کودک، خوراک تصویری وارد مغز و ذهن او شده و دچار #اختلال_تصویری نشود. می توان ادعا نمود که اگر دیدنی های کودک به درستی و دقت مدیریت نشود، ذهنی مشوش و #شخصیتی_فانتزی و تنوع طلب برای دوران نونهالی اش درحال شکل دهی خواهیم بود.
🔸در مرحله دوم اگر چه دیدن و چگونه دیدن و در یک کلام، توجهات کودک را درست ریل گذاری نکنیم، #تخیلات او را نیز مبتلا به پرتاب شدگی و #ولنگار خواهیم یافت. یکی از لوازم کسب تخیل در مسیر رشد، #قصه_خوانی برای کودک و گوش دادن و در اصطلاح زبان آموزی، لیسینینگ(lisining) از جانب کودک ماست.
🔸 هرچقدر از قهرمانان و الگوهای شایسته برای کودک بخوانیم و #عادت_های_شنیداری فرزندانمان را حماسی و باچاشنی مهربانی و قدرت و نه با خشونت و شهوت موزیکال و نه با ترانه های فانتزی و کم مایه از معرفت و واقعیت مهندسی نماییم، تمرکز، دقت و تخیل و آرمان گرایی مقدس را برایش به ارمغان خواهیم آورد.
🔸تعقل کودک و نونهال نیز بعد از شکل گیری توجهات و تخیلات هارمونیک و منسجم، شروع به رشد و شکوفایی می نماید و با #آموزش_کشفی در دریافت، پردازش و انتقال داده ها به یک وضعیت مناسب و فعالی بلحاظ ذهنی و ضریب هوشی خواهد رسید.
🔸 در این مرحله با سرمایه گذاری مجدد و توام با مهارت و بهره گیری از رژیم درست مصرف در #سه_سطح 1.گوش فعال و 2.ذهن گیرا و 3.زبان گویا، می توان قدرت تعقل کودک را مدیریت و اسباب شکوفایی اش را فراهم نمود.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم)
🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. #کودک_منفعل کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، #مصرف_میشود.
🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و #متنوع و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست.
🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها #کانالیزه شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت.
🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم.
🔸کنترل برنامه های کودک به معنای #مدیریت_توجه، #تخیل و #تعقل کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود.
🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا #بارش_فکری پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و #تفکرانتقادی در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست.
🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال #کشف است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد.
🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند.
🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث #شرطی_شدن و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و #تجربه_زیسته_کودک در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
🔎اخلاق از حقیقت و عدالت، مهمتر نیست ولی راهبردی تر است...
این روایت را فارغ از بحث هایی که برخی علما پیرامون سندیتش دارند حتما شنیده ایم. از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده اند: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق...
چرا انقدر اخلاق را تحویل گرفته اند و در میان اینهمه مفهوم بالادستی و هم عرض و درطولش، اخلاق را برجسته کرده اند؟ مگر عدالت و علم و حقیقت و معنویت و شریعت و...چه کم داشتند یا نمی توانستند حلقه اتصال میان مفاهیم پایه ای و به اصطلاح اگزیوم مرکزی این مکتب باشند؟
چرایی سبقت گرفتن اخلاق از بقیه مفاهیم و محبوبیت بالاترش نسبت به بقیه را در یک مقایسه مفهومی باهمدیگر مرور کنیم:
#عدالت بدون اخلاق را چگونه باید دید؟ چیزی جز له شدن شخصیت و لگدمال شدن #کرامت انسان از این تجزیه در نمیآید. راستی تحقق این تصور هم عین بی عدالتی است. یک صورت نازل مارکسیستی که فردیت را فدای اجتماع می داند و #نگاه_مکانیکی به انسان داشته و عواطف را بیگانه می خواند.
#حقیقت بدون اخلاق را چطور تصور میکنید؟ تو ذوق میزند و از جذابیت و مقبولیت فاصله خواهد گرفت و مشمئزکننده خواهد شد. اساسا فطرت، حقیقت خواه است ولی حق بدون خلق، مفت نمیارزد. اصلا حقیقتی که #کاریزما نداشته باشد از رسالت خود هم طرفی نخواهد بست و #تنهایی_خودخواسته ای را تجربه خواهد کرد.
#معنویت بدون اخلاق هم ترکیب نامتجانسی است. یک معنویت و عرفان فانتزی که غیرقابل پیش بینی خواهد بود. کنش های غیرعادی و انتحاری خواهد داشت. چون #مغناطیس و جذب دارد ولی مرز ندارد یا خودش بی بند و بار میشود و یا #انحراف مریدان و محیطش را سوغاتی خواهد آورد.
#شریعت بدون اخلاق هم تصورش سخت است. خیلی سخت حتی برای آنهایی که سکولار فکر میکنند و دیانت را با اخلاق، شناخته و ترجمه میکنند. اساسا کاریکاتوری بیش نخواهد بود و به یک سری #مناسک_ایستا و غیرپویا و تکراری بدل خواهد شد. تحول و نشاط و حرکت و بساطت روحی را نمیتوان انتظار کشید. دینداری به عادت بدل خواهد شد و میان باور و عمل، دره های عمیقی فاصله خواهد افتاد و دوگونه رفتارکردن را در خلوت و جلوت شاهد خواهیم بود و کالبد بیجانی را خواهیم داشت.
#علم بدون اخلاق هم که تکلیفش اظهر من الشمس است. فرمول اتم گویای این مطلب بوده که وقتی علم را رها کنیم، حتی خود عالم را هم بنده نخواهد بود. فرزند ناخلفی خواهد شد که به صاحب خودش هم رحم نمیکند. #خشونت را بازتولید خواهد کرد و دروغ و فریب و لجامگسیختگی را #تئوریزه خواهد کرد. عدالت را دور خواهد زد و حتی حقیقت را مصادره کرده و به نفع و ضرر کانالیزه شده و از قبل تعیین شده ای کشف خواهد نمود. ابزاری خواهد شد در دست اهالی قدرت و ثروت که ایندو نیز بدون اخلاق، تکلیفشان روشن است.
#قدرت بدون اخلاق، فساد را پوشس میدهد و ذبح انسانیت و بیرحمی و توتالیتاریسم را دیکته میکند. ثروت بدون اخلاق هم جز عیاشی
و کالاشدن و #شیءشدگی_محیط و قابل خرید و فروش بودن همه چیز، نتیجه ای نخواهد داشت و تمام زندگی را با عینک پول و سکه و ارز معنا خواهد بخشید و ترجمه اسکناسی از وقایع خواهد داشت.
پس اخلاق برخی از مفاهیم را عمق می بخشد برخی را زیبایی و جذابیت و برای برخی کنترل کننده بوده و برخی را از تحریف نجات میدهد. مرزبانی می کند و همچنین در ترکیب سایر مفاهیم اضافه شده و آنها را معنای مضاعفی میبخشد و خودش یک اصل تمام عیار و بدون رقیب و بینظیر است.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
استفاده کودکان و نوجوانان از شبکههای اجتماعی در استرالیا منوط به رضایت والدین میشود
🔹استرالیا قصد دارد شبکههای اجتماعی را مجبور کند تا برای استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات خود، رضایت والدین را در نظر بگیرند.
🔹بر اساس این طرح افراد زیر ۱۶ سال حق ندارند بدون اجازه والدین خود از شبکههای اجتماعی استفاده کنند و در صورت نقض این قانون جریمهای حداکثر ۷.۵ میلیون دلاری برای شبکههای اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد.
🆔@andisheengelabi
وحدت یک تاکتیک نیست. یک اصل و (راهبرد) است. مقام معظم رهبری
کالبدشکافی این موضوع با رویکرد رسانه ای
ساعت ۱۶ رادیو گفت و گو برنامه امواج شبهه خدمتتان خواهم بود
🆔@andisheengelabi
✅بخشی از سواد رسانه یعنی اینکه این سه مورد رو ندیده بگیری
#سواد_رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎عادی سازی با تکنیک خلق اعتبار و همنشینی
از نظر لندننشین ها و رسانه های انگلیسی_سعودی، میتونی فوتبالیست باشی تا #همجنس_گرا بودنت توجیه بشه.
همونطور که میتونی یک کشتی گیر درجه چندم باشی مثل #نویدافکاری، تا قاتل بودنت به چشم نیاد و دوسه سال با اسم و عنوانت، مانور رسانه ای بدن و #پروپاگاندا راه بندازن.
#تکنیک_خلق_اعتبار و #تولیدِپوشش
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 سردبیر صدای حوزه در نشست رادیو گفتگو:
راهبردهای رهبر انقلاب در سطح نخبگانی دچار تعارف و محافظه کاری می شود/رسانه های معاند و غیرمسئول، دلیل گسست میان مردم و حکومت ها هستند
🛎از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری، #وحدت_اسلامی مسئلهای راهبردی و جزء ایمان و اعتقاد ماست. ایشان در مورد وحدت تعبیر اوجب واجبات را دارند که پیش از آن فقط در مورد مسئله #حفظ_نظام این تعبیر را به کار برده بودند.
🛎آنها در باطل خودشان یک مخرج مشترکی گرفتند و به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ اما ما در #جهان_اسلام با حداکثر اشتراکاتمان با حداقل مخرج مشترک ها روبرو هستیم! سوال این است که چگونه میشود که نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف می شود؟
🛎در عرصه #شبکه_سازی ما ضعف بسیاری داریم زیرا غالباً به صورت انفرادی عمل میکنیم؛ آدم خوب های ما نگاه هم افزا ندارند؛ به عنوان مثال یک کانال و رسانه ندارند که افکار خود را ضریب دهند و #جهاد_تبیین داشته باشند؛ در حالی که در طرف مقابل، این شبکه سازی را جدی می گیرند و ثمره آن ها را هم برداشت می کنند.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=29517
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎رسانه ها و #شبکه_های_اجتماعی، چگونه ما را مصرف میکنند؟
مکانیزم #تجارت در رسانه با چاشنی اطلاعات و خشونت و مصرف....
#اینستاگرام
#فضای_مجازی
🆔@andisheengelabi
🔎پدیدارشناسی فالوور در فضای مجازی/پنج مدل هواداری که باید بهتر شناخت!
🔸دنیای مدرن، تعریف خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. عصرمجازی حدود معانی را دستکاری کرده و چه بسا یک انقلاب مفهومی صورت گرفته که از اساس با معنای گذشته متفاوت بوده و به یک مشترک لفظی بدل شده است.
🔸از جمله مفاهیمی که دستخوش تغییر گشته، معنای موفقیت است. عده زیادی در عصر جدید، موفقیت را یا حداقل بخشی از آن را در تعداد فالوورهایش دانسته یا دچار چنین تصوری شده اند.
اما ماجرای این فالوورها چیست و چقدر واقع نمایی دارد؟ فالوور یا دنبال کننده، نماینده چه حسی از دنیای اطراف ماست و ترجمه این پدیده دقیقا چیست؟
🔸برای پی بردن به واقعیت برساخته ای بنام دنبال کننده، باید به یک واکاوی و تجزیه از طریق دسته بندی این پدیده دست یابیم.
1⃣دسته ای از دنبال کننده ها انسان های پرسه زنی هستند که سر تمام سفره ها پلاس بوده و هر کانال و پیجی را چه بسا عضو هستند. هوادار واقعی نیستند و در گردش مجازی، در ایستگاه شما هم بدلیل کنجکاوی یا #بیکاری برای مدتی توقف داشته و چه بسا هیچ واکنشی نسبت به کنشگری های شما نداشته باشند.
2⃣دسته ای هستند که کنجکاوی بیشتری داشته و صرفا بدلیل رصد و بررسی محتوایی شما وارد پیج یا کانال شده اند و انگیزه بیشتری از وبگردها و پرسه زن ها دارند ولی بازهم هوادار نیستند و ارضای حس کنجکاوی و رصدگری شان در اولویت است. به اصطلاح #ماموریت دارند که باشند و انگیزه بالاتری آنها را در پیج شما نگه نداشته است.
3⃣دسته سوم هم افرادی هستند که برای بهره بردن از جذابیت ها و جلب #منفعت معنوی و معرفتی وارد کانال یا پیج شما شده اند و در پی خودتان نیستند. در حقیقت هوادار شما نبوده و در حال جمعآوری دیتا و تکمیل اطلاعات خود هستند تا پروژه های ذهنی شانرا به سرانجام برسانند.ماموریت ندارند ولی چه بسا منتقدین جدی شما باشند.
4⃣دسته چهارمی هم هستند که چون کمی تا قسمتی شبیه آنها فکر می کنید تا مدتی همراه می شوند و لایک و کامنت هم میگذارند تا جذب لایک و کامنت کنند. در واقع دنبال شما هستند تا دنبالشان باشید و یک دیالکتیک معنوی و عاطفی و یک فالوور بودن #شرطی در پس هواداری شان به چشم می خورد.
5⃣اما دسته پنجمی هم هستند که از ابتدا با شناخت و اراده شما را انتخاب کرده اند و به مبانی و مدل و افق شما #علاقمند بوده یا شده اند. رفته رفته حس مشترک پیدا کرده اند و بلحاظ ذهنی نیز همراه و همسو عمل میکنند. لایک و کامنت هایشان بوی پرسه زنی و شرطی شدن و جلب منفعت نمیدهد.
◽️هستند چون باورتان دارند و سر بزنگاه ها همچون کاتالیزور شما برای حرکت رو به جلو عمل میکنند. سوخت حرکت را گاها تامین میکنند و نظراتی سرشار از آگاهی و حمایت را صادر میکنند.
◽️شاید اگر بدانیم که در بهترین شرایط یک تا بیست درصد دنبال کننده ها بسته به نفر و دانش و جایگاه و تاثیرگذاری اش دنبال کننده واقعی به معنای پنجم هستند، کمی ناراحت شویم.
◽️اما آنچه که در دنیای مجازی اهمیت دارد، این است که حواس خود را به همین تعداد اندک بسپاریم چرا که حواسمان را از هدفمان پرت نمی کنند.
الباقی یا موقت هستند یا از بودنشان هم دستاوردی خاصی نصیبتان نخواهند نمود، اگر باعث آفت نشوند.
پس تعداد فالوور را دلیل محبوبیت و موفقیت افراد تلقی نکنیم و واقف باشیم که خیلی ها در #مارپیچ_سکوت و جوّ زمانه، هواداری را یدک می کشند، والا حوصله یک لایک و کامنت بیدریغ و باحوصله و از سرشناخت هم ندارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔊سردبیر پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه در گفت و گو با ایکنا مطرح کرد؛
راهبرد فرهنگ سازی در فضای مجازی یعنی طراحی زمینبازی و نقشه راه متفاوت/ وقتی مسائل از مدیریت پیشی گرفت لجامگسیختگی فرهنگی شکل می گیرد
🔺حجت الاسلام علیرضا محمدلو:
🔹وقتی مسائل از #مدیریت پیشی گرفت، جامعه دچار دگرگونی میشود و در نهایت لجامگسیختگی فرهنگی شکل خواهد گرفت که منجر به تخریب فکر و اخلاق در این حوزه میشود.
🛎 مشکل #مدیران_فرهنگی کشور این است که شناختی از راهبردها و #فضای_مجازی و #رسانه نداشته و توان و انگیزه لازم برای حل مسائل این حوزه را ندارند. برخی از مدیران فرهنگی کشور نگاههای کوتاهمدت و موضعی نسبت به مقولات فرهنگی و دینی دارند.
🛎 برخی از ساختارهای رسمی کشور کارایی لازم را ندارند لذا بر همین اساس ساختارهای غیررسمی و موازی شکلگرفته که با #هویت_انقلاب گره خورده است.
متن کامل گفت و گو:
v-o-h.ir/?p=29738
🆔 @sedayehowzeh
فیسبوک چگونه خوراک رسانهای ما را شکل میدهد؟
🔸الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقهای، سوق دادن کاربران به سمت افراطگرایی و توطئهپردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقهافکنانهتر، مورد سرزنش قرار گرفته است.
🔸اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانهای- به کار برده میشود، در سادهترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای #پیشبینیهایی درباره #ترجیحات و #تمایلات هر یک از کاربران، تصمیم میگیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟
🔸فیسبوک دادههای فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمیکند.
🔸بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصیسازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان میدهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم میتواند به طور چشمگیری طبقهبندیهایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد.
🔸زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال 2006 راهاندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه #فهرست_شخصیسازیشدهای از فعالیتهای بهروز دوستان را نشان میداد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست».
🔸در آغاز سال 2009، #الگوریتم_رتبهبندی تقریباً مشخصی ترتیب داستانهای هر کاربر را مشخص میکرد و اطمینان حاصل میکرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست- در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند.
🔸در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز دربارهی #الگوریتم_درجگاه_خبری تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است.
🔸به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستیآزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیشبینی خود دربارهی #احتمال_درگیرشدن_یک_کاربر با صرفاً یک پست، دریافت کند.
🔸با این حال، دیگر سیستم رتبهبندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به #نبوغ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود].
منبع: واشنگتن پست
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید:
افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد
🛎 اگر این #ریزش_های_بورسی که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت.
🛎نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و #تراژدی_فرهنگی است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه #علوم_شناختی اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود.
🛎 هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد.
🛎در واقع ادامه روند نزولی #بورس و به اصطلاح رکود معاملات و #ریزش_بورس و چسبندگی رفتاری فعالان #سرمایه، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ا#یدئولوژیک را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو #سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=29868
🆔 @sedayehowzeh
تلنگری در باب رژیم مصرف رسانهای/فقدان تکنولوژی، فرصتی برای فکرکردن
🔹کریستوفر نولان #کارگردان_سرشناس_سینما در مصاحبه ای می گوید که او ایمیل و تلفن همراه ندارد.
➖ چند سوال که احتمالا با یک یا دو جمله میتوانی جوابشان را بدهی: برای شروع، درست است که تو آدرس ایمیل یا تلفن همراه نداری؟
➕ درست است.
➖ چطور؟ کسی که چنین کارهای شگفتانگیز #تکنولوژیکی میسازد، یعنی میشود که ابتداییترین چیزها را نداشته باشد؟
➕ خب، هیچوقت از #ایمیل استفاده نکردم چون دیدم به هیچکدام از کارهایی که انجام میدهم کمکی نمیکند. واقعا نمیتوانستم بگذارم اذیتم کند. همینطور در مورد تلفن همراه؛ شنیدید که میگویند در نیویورکسیتی هرجا که باشید در شعاع نیممتری شما یک موش پیدا میشود؟ اما در شعاع نیممتری من هرگز یک #تلفن_همراه پیدا نمیشود.
منظورم این است که خب، من با ١٠ نفر دیگر سر کاری هستم و همهشان تلفن همراه دارند، پس وقتی کسی با من کار دارد، دسترسی به من خیلی راحت است. وقتی این شغل را شروع کردم، آدمهای زیادی نبودند که تلفن همراه داشتند، من هم نداشتم.
تا بهحال نگران این نبودم که یکی از آنها بخرم و خوشبختانه پیوسته کار کردم، پس همیشه یکی دور و برم بوده که اگر کسی با من کار داشت، گوشی را بدهد دستم. واقعیتش، مایل نیستم موبایل داشته باشم چون نبودش به من فرصت میدهد #تا_فکر_کنم. وقتی یک گوشی هوشمند داشته باشید و ١٠ دقیقه وقت گیرتان بیاید زود میروید سروقتش و بنا میکنید به نگاه کردن و…
🆔@andisheengelabi
🔎یک جریان سازی رسانه ای و #پنج_دلیل بر محور یک موضوع آشنا
◀️ انتشار عکسی که در آن حدود ۱۵نفر از دانشجویان دختر با لباس فارغ التحصیلی در مقابل سردر دانشگاه تهران حجاب از سر خود برداشته یا بهاصطلاح #کشف_حجاب کرده بودند، واکنشهای بسیاری را در شبکههای اجتماعی بهدنبال داشته است.
🔸البته از #جریانسازی رسانه هایی مثل بیبیسی، من و تو و ایران اینترنشنال جهت داغ و برخط نگهداشتن این قضیه تا به امروز نمی توان چشمپوشید.
🔸از طرفی دیگر در یک حرکت تقابلی، عده دیگری از بانوان و دانشجویان #ارزشی و چادری اقدام به گرفتن عکس در مقابل دانشگاه تهران کردند که این تصویر نیز دست به دست شد و رسانه های بیگانهی مذکور نیز آن را پوشش دادند.
🔹پوشش رسانهای این مساله توسط شبکه های معاند، نکاتی را به ذهن تداعی میکند:
1⃣تولید گسل اجتماعی با #دوقطبی_سازی باحجاب و بیحجاب
2⃣ #عادی_سازی رفتارهاری خلاف شرع و قانون با عنوان ساده "عکس یادگاری"
3⃣استفاده از #برچسب "حجاب اجباری" جهت ایجاد مقاومت ذهنی در برابر مفاهیم و گزاره های دینی
4⃣ بکار بردن عنوانی مثل"صفکشی" برای دختران محجبه جهت القای گروه فشار بودن آنها و #تداعی_تنفر در ذهنیت افکارعمومی
5⃣حاشیه سازی و تولید #کانال_انحرافی برای دولت و حواسپرتی از موضوعات اصلی با تحریک مدیران جامعه
#سوادرسانه
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
#تلنگر
♦️#سواد_رسانهای امری چند بعدی و دست کم متضمن #چهار_سنخ از توانمندی است:
1⃣ توانمندی شناختی(درک ابعاد معرفتی محصولات رسانهای توسط عقل)
2⃣ توانمندی عاطفی(درک ابعاد هیجانی این محصولات توسط قلب)
3⃣توانمندی زیباشناختی(درک ابعاد هنری محصولات رسانهای توسط حواس)
4⃣ توانمندی اخلاقی(درک ابعاد ارزشی این محصولات توسط عقل عملی).
🆔@andisheengelabi
#ده_تکنیک_پرکاربرد_پروپاگاندا
از برچسب زدن و تکرار تا پارهحقیقت گویی و دروغ بزرگ
🆔@andisheengelabi
هفت فاز عملیات روانی جریان معاند در تجمعات اصفهان که ناکام ماند!
🔻خیلی کثیری از کشاورزان و مردم شریف اصفهان، چند روز متوالی در اطراف پل خواجو و زاینده رود تجمع کردند و مطالبات به حقی را توام با متانت و تمرکز بر شعارهای مشخص پیرامون خشکی زاینده رود و حقآبه زمین هایشان ترتیب دادند.
🔸از آنجایی که تجمعات مردمی به هردلیلی همیشه عامل تحریک جریان های معاند نظام جهت ایجاد اختلال و اغتشاش بوده، رسانه هایی همچون "من و تو" و "ایران اینترنشنال" نیز بیکار نماندند و #روایت_سازی_وارونه جهت مهندسی و جهت دهی مطالبات را استارت زدند.
🔸هرچند که #مثلث بصیرت و باهوشی #مردم و پوشش به موقع و بدون سانسور #صداسیما و رسانه های جریان اصلی و همچنین حضور و پاسخگو بودن بالاترین #مقامات دولتی از اولین لحظه های تجمع باعث شد که توطئه های بیگانه #خنثی شود ولی تکنیک هایی که در رسانه های معاند به کار گرفته شد، محل توجه و تامل بود.
1⃣ تعمیق هیجان با پخش حداکثری فضای احساسی و شعاری تجمع و ترغیب برای حضور بیشتر و تحریک افراد حاضر در تجمع برای ورود به فازهای جدی تری از اعتراضات مثل مثل شعار "اگر که آب باز نشه، اصفهان قیامت میشه"
2⃣ تولید تنفر از مسئولین و ایجاد گسل عاطفی میان مردم و حاکمیت و بنوعی توزیع ناامیدی از حل مساله در سطح حکمرانی با شعارهای "وزیر بی لیاقت استعفا" یا شعار "۳۰ ساله رودخونه رو آبشو به ما ندادن"
3⃣تخریب مرجعیت رسانه جهت جلوگیری از بازنمایی واقعی و بدون حاشیه از تجمع بدلیل ایجاد زمینه برای روایت سازی های وارونه با برجسته کردن شعارهایی چون "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما" که البته مثل خیلی از شعارهای اپوزسیونی کم رمق بود و ابتر ماند.
4⃣ فرافکنی مسیر شعارها و تصویرسازی مخدوش از گروه های مرجع ازجمله روحانیت با القای اینکه فارغ از صحنه و بی تفاوت از مشکلات مردم هستند با این تیتر و گزارش که "روحانیون فقط خمس و زکات ما را خوردند" و در واقع با این سبک تهیه گزارش، در صدد تولید کانال های جدید برای تحریف اعتراضات بودند.
5⃣القای بحران و اختناق در فاز بعدی و امنیتی جلوه دادن فضای تجمعات با عبارات و تیترهای مسمومی چون "بسته شدن مسیرهای منتهی به پل خواجو" و "اعزام نیروهای سرکوب به محل تجمع اصفهان" و از همه مهمتر "اختلال اینترنت در اصفهان همزمان با اعتراض گسترده مردم و کشاورزان"
6⃣تعمیم شعارها با هجمه به کلان روایت های نظام و به چالش کشیدن کلیت اتمسفر سیاسی و القای ناکارآمدی نظام با تهیه گزارش و تیتری تحت این عنوان که "مطالبه ما فقط نباید آب باشه" و " واکنش منفی مردم هنگام دعا کردن برای سلامتی(آیت الله) خامنه ای"
7⃣ آلترناتیوسازی در فاز همراهی و حمایت و پشتیبانی و القای این نکته که صدای شما اگرچه در داخل سرکوب شود ولی در خارج از کشور شنیده می شود و گزینه رهایی هم روشن است. پیامی که از ربع پهلوی با تیتر "همبستگی مردم و کشاورزان اصفهان، الگوی اعتراضات است" در همین محور قابل بازخوانی است و البته اپیدمیک سازی اعتراضات را هم در ضمن خود داراست.
⏪همانگونه که گفته شد، طرح تکرار آبان ۹۸ که ماه ها توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه روی آن سرمایه گذاری شده بود، با مثلث مردم بصیر، رسانه باهوش و مسئول پاسخگو و درصحنه خنثی شد. این مدل از مدیریت صحنه نشان داد که هرسه محور بایستی همدیگر را پوشش داده و فقدان یکی از اضلاع، باعث تولید بحران خواهد شد و همگامی اضلاع مثلث، آزادی و مطالبه توام با انسجام و امنیت را به دنبال خواهد داشت.
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ نقد و بررسی یک فیلم جنجالی؛
تصویری شبه سکولار از ایمان و روحانیت در سریال روز بلوا
🔺داستان مینی سریال #روز_بلوا، درباره یک روحانی به نام عماد یا همان حاج آقای بدیعی است که استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی معروف نیز به شمار می رود.
🛎 ذهنیت پردازنده یا پردازندگان مینی سریال روز بلوا، از دو زاویه #دراماتیک و #سمبلیک قابل ارزیابی و تحلیل است. از حیث درام ماجرا با طلبه ای مواجه هستیم که به دلیل چهره موجه خود، اعتماد مردم را جلب کرده و حال با یک چالش جدی در باب آبرو و اعتبارش مواجه شده است.
🔴 لغزش ها و استرس ها و تردیدهای عماد را در پلان ها و سکانس های مختلف تجربه می کنیم و یک روحانی زمینی و چه بسا رئالیستیک را در صحنه می بینیم.
🛎 #سبک_زندگی_لاکچری که روحانی داستان دست و پا کرده و خانه چندمیلیاردی و ماشین چندصد میلیونی و گوشی بیست میلیونی جزو دارایی های این روحانی به تصویر کشیده می شود، هرچند به تبع پدرخانم سرمایه دارش باشد، ذوق و ارتکاز مخاطب را نسبت به روحانیت تغییر می دهد.
🔴 اوج روایت سبملیک ماجرا هم، بازی با نام برادر عماد در فیلم است. دیالوگ های متعددی در باب فرار #ایمان و تنهایی ایمان و ضرورت بازگشت ایمان رد و بدل می شود که حاکی از محوری بودن این مساله در ذهنیت پردازندگان داستان است. اینکه ایمان آلوده بوده یا شریک جرم بوده یا چون در ساختار بوده دچار آلودگی شده و یا اینکه چون ایمان غایب است، بحران و نابسامانی را شاهد هستیم...
🖊علیرضا محمدلو #سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=32832
🆔 @sedayehowzeh