یادداشتی در باب سواد رسانه و مدیریت ذهن👇؛ کلیک کنید و مطالعه بفرمایید.
فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت میشویم!
🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا #زنان_در_عصر_پهلوی مترقی تر بودند؟» میگوید:
خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند!
✍ #جنگ_شناختی در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست.
🔸فراموش نکنیم که در #عصر_اطلاعات و #جامعه_شبکهای و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمیخوانند، روایت میخوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت میشویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم!
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
قابلیت جدید ایتا و رهایی از بن بست محتوایی، مخاطبی و مصرفی/امکان مشاهده کانالهای عمومی ایتا بر بستر وب
#قابلیت_جدید_ایتا
🔹 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه #ربیع_الاول و آرزوی قبولی عزاداریهای کاربران عزیز در ایام سوگواری آلالله و گرامیداشت هفته #دفاع_مقدس به اطلاع میرساند از این پس مطالب «کانالهای عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بود
🔸 برای استفاده از این ویژگی، میتوانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال را مشاهده فرمائید:
https://eitaa.com/andisheengelabi
✳️ از جمله مزایای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
🌐 افزایش گستره مخاطبان
از این پس مخاطبان کانال عمومی شما محدود به کاربران پیامرسان ایتا یا حتی مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست و هر کسی در هر نقطه از دنیا میتواند صرفا با دسترسی به وب، مطالب شما را دنبال کند. یعنی هر کانال عمومی میتواند به مثابه یک وبسایت یا وبلاگ بکار گرفته شود
🔍 مشاهده محتوا در موتورهای جستجو
ارائه محتوا بر بستر وب [با رعایت قوانین سئو] موجب میشود مطالب شما توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل و...) قابل جستجو باشد.
این موضوع برای کانالهای مؤلف و تولیدکننده محتوا حائز اهمیت بالایی است
⛔️ رهایی از محدودیتهای نظام سلطه
یکی از دغدغههای تولیدکنندگان محتوای فاخر و انقلابی در شبکههای اجتماعی وابسته به نظام سلطه، حذف محتوا و اعمال محدودیت این شبکهها برای افراد آزاد اندیش و مستقل است.
با طرح جدید ایتا، فعالان فرهنگی میتوانند سخن خویش را با آزادی عمل بیشتری به گوش جهانیان برسانند
🔹 گفتنی است این قابلیت هماکنون «بصورت آزمایشی» ارائه شده و در صورت استقبال مخاطبان، به تدریج به امکانات آن افزوده خواهد شد.
🆔@andisheengelabi
#سلبریتی_شناسی (۴)؛
🔎بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه
پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب.
1⃣ #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣ #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. 3⃣#شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و میگوید: اینها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند.
پس #تفاوت_سلبریتیهای_امروزی با ستاره ها و #قهرمانان_دیروزی که هر دو، انسان مشهور محسوب میشوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم میخورد؟
ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ #ریچارد_دایر با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت میگوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی میکنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان میکنند.
🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا میکند که ستارهها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهتگیری جنسیتی و دیناند. به تعبیری #هویت_سازی و فردسازی میکنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است.
2⃣ یک پله بالاتر از هویت، #ایده_بازنمایی میگوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش میشود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست میشود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا میکنیم و همین پدیدهها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیدههای فرهنگی استراتژیک میسازد.
3⃣#هال می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده میشود. #کردارهای_رسانهای بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر #کریس_روجک، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه میشود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت میدهد و صورتبندی میکند.
🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی میشوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم.
4⃣از نظر #دانیل_بورستین، سلبریتی ها #جعل میشوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، #سوار_بر_جذابیتهای_زنجیرهای همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر میکند.
5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، #شبه_دین بوده و فرادین عمل میکنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد میکند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت میگیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه میشود. #فرهنگ_شهرت به وسیله گونه ای از بیتوجهی شناخته و شمرده میشود.
6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و #سندروم_نارسیسیم را ترویج میکند. واکنین میگوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت میبرد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش میآید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر میشود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر #اقتصاد_توجه بوده و دغدغه مرکزی آنها دیدهشدن حداکثری است.
🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه میتواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیدهها بگونهای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پسلرزههای سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد #کنشگری_منفی و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم!
✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔@andisheengelabi
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان
سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی:
🟠 پژوهشگران: کاربران محتواهایی را بازنشر میکنند که #حتی_خودشان_هم_نخواندهاند!
🔹 نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک میگذارند، خودشان آن را خواندهاند.
🔸 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه میکنند ولی ترجیح میدهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.
در همین زمینه مدت ها قبل، یادداشتی نگاشته بودم که مطالعه اش خالی از لطف نیست و در #پُست_بعدی مطالعه بفرمایید؛👇👇👇
🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی: 🟠 پژوهشگران: کاربران محتواه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم!
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
🔸در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
🔹گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا خود از دسترفته شان را بازیابی کنند.
🔸تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
🔹اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
🔸در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است.
🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
🔹این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)_ تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
🔹نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم! ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نی
🔻 اهمیت این مساله را در #فضاسازی_جنگهای_روانی در ایام التهاب و بحران بیشتر می توان درک نمود.
🔸انتشار و جولان بی حد و حصر فیک نیوزها و #تکنیک_اکثریت_سازی و #بحران_سازیهای_مصنوعی، ناشی از این سندروم در ذهنیت حداقل ۵۰ درصد از افراد جامعه است.
🆔@andisheengelabi
🔰سرنوشت آشوبهای مجازی چگونه است؟
🔶یک واقعیت انکارناپذیر درباره آشوبهای اخیر کشور، محوریت سلبریتیها در شبکههای اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام و توئیتر در تهییج و تحریک نوجوانان و جوانان است. سؤال مهمی که در این میان مطرح میشود این است که سرانجام تحولات منبعث از این شبکهها چه میشود؟
🔹در پاسخ باید گفت که بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در رخداد تحولات سیاسی، برای نخستین بار پس از تحولات 2011 دنیای عرب، با توجه به نقش فیس بوک در این تحولات، مورد توجه قرار گرفت.
🔸در این انقلابها که به #انقلابهای_«فیسبوکی» هم مشهور شدند، شبکههای اجتماعی مجازی بویژه فیس بوک در سه مرحله تحولات انقلابی را متأثر کردند: در مرحلهی شکلگیری انقلاب به #تسریع_فروپاشی_رژیم کمک کردند، در مرحلهی پیروزی نقش اندکی داشتند و در مرحلهی بعد از پیروزی به #نفرتپراکنی_قومی و دینی و تشدید خشونت پرداختند.
🔹درواقع، در نهایت به کارگزار تشدید و تعارضی کردن #شکافهای_اجتماعی تبدیل شدند(ر.ک: مقاله سیاست دیجیتال و تباهی دولتهای ضعیف نوشته دکتر حجت کاظمی در فصلنامه سیاست).
🔸براساس این تجربه، با توجه به بیسر بودن آشوبهای اخیر در ایران، بیبرنامه و غیرهدفمند بودن آنها در عین وجود عنصر سازماندهی قوی و تأثیرپذیری بالا از #فضای_مجازی، این تحولات نتیجهای جز سوق دادن کشور به سمت خشونت و تعارضی کردن شکافهای اجتماعی ندارد.
🔹بر همین اساس، ضمن تلاش برای پایان دادن به #استعمار_مجازی در کشور، بایستی با تبیین شرایط حساس کشور و توطئههای شوم بیگانگان، #مانع_از_اغفال_سلبریتیها و جوانان شد.
✍ مصطفی قربانی
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سیاهنمایی، تهدید، امان نامه و موسیقی اعتراضی با خیال اکثریت سازی!
🔻شاهین نجفی توییت می زند، شروین حاجی پور ترانه میخواند و....
تمام تلاش ضدانقلاب با لشگری فریب خورده، ضعیف و کم بنیه از اردوگاه هنر و ورزش فقط و فقط در خدمت #اکثریت_سازی_کاذب است.
نقطه تاریک برای ضدانقلاب این است که #توان_تعمیم_انقلابی اعتراض و اغتشاش و در یک کلام، "مردم" را ندارد. (تحلیل عمیقتر مطالبات بعدا ان شاالله) اما چرا؟
1⃣ضعف فکری و ایدئولوژیک: وقتی عقبه فکری ضعیف باشد، اغتشاش هم توان امتداد ندارد. دین که ندارند، لیبرالیسم هم که قدرت انقلابی ندارد.
2⃣فقدان ایدئولوگ و رهبران اورجینال: وقتی تمام روایت ها و ایده ها دیکته شده و وارداتی باشد و لیدری اورجینال چون خمینی کبیر پای کار نایستد، تودهی همراه، نه حفظ می شود نه افزایش پیدا میکند. رجوی و بارزانی و ربع پهلوی و مسیح و یهود، در قد و قامت گروه سازی هم نیستند چه رسد به مردم سازی فراگیر طولانی مدت...
3⃣لیدرهای میدانی با کاریزمای فیک: علاوه بر ایدئوگ بایستی مدیر میدانی اهل مبارزه هم داشت. با علی کریمی و...نمی شود برانداز بود و پای براندازی ماند. #میدان_انقلاب، حداقل چگوارا میخواهد، چمران و اندرزگو پیشکش!
وقتی دین و خمینی و چمران را نداشته باشید، مردم را هم نخواهید داشت. خیال تجزیه هم به شوخی شبیه است چه رسد به براندازی!
با همه این اوصاف، مردم را دوباره و بهتر بشناسیم و چالش های فرهنگی و معرفتی و رسانهای ایران را #بازخوانی کنیم تا دوسال یک بار،با #بازی_بدون_توپ خود!، فضا را برای جولان کفتارها و شغال ها مهیا نکنیم!
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
#پلان_سوادرسانه
🖼هشت مرحله برای سواد رسانهای/ شما در کدام مرحله هستید؟(اسلایدها را مطالعه بفرمایید)
♻️جیمز پاتر مولف کتاب #سواد_رسانه، معتقد است که ما از زمان تولد با پیام های رسانه ای زیادی مواجه هستیم. از گفت و گوی والدین و دیگران تا پیام های تلویزیون و روزنامه و...
♨️او معتقد است سواد رسانه ای نیز همینطور به مرور زمان از کودکی در ذهن انسان شکل میگیرد و رفته رفته توسعه پیدا میکند.
♦️پاتر برای سواد رسانه #هشت_مرحله قائل است و برای هر کدام چند ویژگی خاص برمیشمارد که در #ده_اسلاید و جهت ارتقای سواد رسانه ای خدمت مخاطبین گرامی تقدیم میشود.
✍تحقیق، تدوین و طراحی: کانال عصرجدید، عصررسانه
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید؛ ترانه شروین، دو تدوین و دو جهانبینی متفاوت!/ تجربه هرمنوتیکال با ابزار تدوین و بازی با فرامتنها
🔻گاهی تدوین و فرامتن ها تعیین کننده هستند. اینکه چه کسی، چه پیامی را با چه روشی، برای چه مخاطبی و با چه هدفی منتقل میکند؟ در چنین موقعیت هایی مشخص میشود.
▫️میشود متن و #ترانه_سیاه و ناامید کننده را خوب تدوین زد و مخاطب را با مهندسی معکوس، به واقعیتهایی که #سانسور شدهاند منتقل نمود!
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔎چند تا نکته در باب این #توییت؛
۱. متن این توییت و توییت های مشابه نشان داد که #تهدید سلبریتی ها و استفاده ابزاری از آنها یک #پروژه جدی است.
۲.گاهی تهدیدها متوجه آبرو و حیثیت افراد است و گاهی #خانواده هایشان و گاهی سلب برخی حمایت های مالی و امکاناتی(پای تهدید خانواده که وسط بود چه بسا پای برخی را در ماجرا شل کرد و لغزاند).
۳.هدف از این تهدیدها #اصل_نظام است و الباقی ماجراها قصه و بهانه ای بیش نیست(در متن توییت هم اشاره شده).
۴.توقع نداشته باشیم که همه فخیم زاده و مهران رجبی و علیرام نورایی و جعفر دهقان باشند. همین تعداد و کمی بیش از این هم برای #تقسیم این قشر به قدردان و قدرنشناس، بصیر و فاقد بصیرت کافی است.
۵. لطفا با همین فضا، این جماعت شهره را #قضاوت کنیم. پس بجز معدود کریمی هایی که دعوت مستقیم به خشونت کردند، بقیه را فریب خورده و نیازمند تبیین و #توجیه_حداکثری تلقی کنیم و آنها را جاسوس و نیما زم ندانیم.(همه را با یک چوب نرانیم ولو اینکه خیلی بد کردند ولی اقتضای مردم سازی و حفظ امنیت و فرهنگ، همین مداراهاست).
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980