eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲)؛ 🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! 🔸اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوب‌ها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار می‌کنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟ 🔹حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد می‌دهد. در واقع بر اساس حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بی‌طرف نداریم. 🔸پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی می‌کنند. 🔹این باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرف‌های آنها» را تکرار یا تایید می‌کنند. 🔸خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و تشخیص می‌دهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد. 🔹فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود. 🔸اما اینکه کدام مردم را اراده می‌کنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد! ✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-13/ 🌐کانال عصرجدید،‌ عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ضرورت تصویرسازی درست از نیروی انتظامی پیشنهاد بیژن پیروز استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به نیروی انتظامی: نیروی انتظامی در ایران باید روی این مسئله که از خود بسازد کار رسانه‌ای انجام دهد وگرنه بیگانگان تصویری متفاوت ارائه می‌کنند. ✍نبرد امروز، است. تصویر مثبت ولو با اقلیت و دست خالی، برنده است و تصویر منفی ولو با اکثریت و دستی پُر،بازنده است. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
(۳)؛ 🔎استوری‌های دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی! 🔸جنگ شناختی با لیدری برخی سلبریتی ها وارد فاز جدیدی از ساخت پایگاه مردمی شده است. دیگر حجاریان و مسیح علینژاد توان ذهنیت سازی و مردم سازی برای شورش ندارند و استراتژی براندازی یا تغییر رفتار حاکمیت را سمت گروه‌های مرجع، داده اند. 🔸دومینوی استوری های آشوب طور با مضمون واحد و کلیدواژه "مردم" توسط چهره های سیما و سینما و فوتبال، محل تامل است و نگاه راهبردی تری در می‌طلبد. 🔸اساسا وقتی کودتا امکان ندارد و براندازی ممکن نیست و اغتشاش ثمر نمی‌دهد، یعنی دشمن روی زمین، بازی را واگذار کرده ولی بازی را سمت زمین ذهنی و فضای مجازی سوق داده تا از حیث جمعیت سازی به و اغتشاش بازگردد. 🔸وقتی خواننده ای معلوم الحال با تحریک و تهدید فوتبالیست ها سعی در به سطح تماس اجتماعی بیشتر و ساحت بین المللی دارد، یعنی فاز مجازی ماجرا جهت بشدت فعال شده است. 🔸با حضور مردمی، کار در میدان برای رفع فتنه تقریبا تمام شده ولی فضای ذهنی و میدان مجازی برای در ایران همچنان مهیاست. اگر فشار ذهنی با اهرم مجازی و تصویرسازی منفی دومینووار افزایش یابد، چه بسا فاز بعدی ماجرا جهت مدیریت، پیچیده تر باشد. 🔸بازیگران و فوتبالیست ها و ورزشکاران سایر رشته ها که به وارد نشده اند را با تدبیر و کیاست، حفظ کنیم و از دامن زدن به پرهیز داشته باشیم که این ماجرا، بوی پیام دومرحله ای برای اهداف مشکوک دارد. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-14/ 🆔@andisheengelabi
یادداشت های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ را در لینک های ذیل مطالعه بفرمایید؛ ۱.کیستی،چیستی و پدیدارشناسی سلبریتی‌ها👇 1⃣صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت ۲. سلبریتی‌ها چگونه می اندیشند؟👇 2⃣سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! ۳. سلبریتی‌ها و پازل نفرت پراکنی دشمن در جنگ شناختی!👇 3⃣استوری‌های دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی! ۴.سلبریتی ها چگونه سلبریتی می شوند؟(فرایند فرهنگ شهرت) 4⃣بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه ✍علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎ماجرا و مصداق فوتبالی از جنگ روایت ها! 🔸بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی ما به پایان رسید، سری به رسانه ها و کانال های فوتبالی زدم تا بازخورد بازی را مطابق معمول مطالعه کنم. متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال هایی که سرفه های مربیان و فوتبالیست ها را هم ثبت و گزارش می کنند صورت نگرفته بود و باعث تاسف و تشکیک نسبت به ماجرا شد. 🔹اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که دوبار سابقه قهرمانی جهان را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم های باشگاهی اروپا بهره می برد. امروز که استوری یکی از بازیکنان تیم ملی را دیدم که گفته بود: "بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم و..."به کم کاری رسانه های ایرانی اعتراف کردم. 🔸امروز هم شاهد بودیم که بازیکن تیم ملی بعد گلزنی خوشحالی نکرد و پالس منفی در رسانه ها را تکمیل کرد. این رفت و برگشت و منفی چه مهندسی شده چه ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل گیری فضای مبهم و از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی ، را رقم می‌زند. 🔹وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم های جهان وارد فضای مجازی می شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه های داخلی و نمی بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟ 🔸کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت های جامعه، برگرفته از فضای مجازی و بازخوردهای مثبت و منفی اش باشد. 🔹بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی های تیم های بیگانه، آیتم های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند. 🔸خب با چنین فضای ساکت و از نگاه یک فوتبالیست ملی، مرده ای، و حال بد مردم، بیشتر قانع کننده بوده و تاثیرگذار خواهد بود. ایکاش رسانه های جریان اصلی مثل فارس و تسنیم و ایرنا و ایسنا و برخی شخصیت های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-15/ 🆔@andisheengelabi
یادداشتی در باب سواد رسانه و مدیریت ذهن👇؛ کلیک کنید و مطالعه بفرمایید. فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم! 🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا مترقی تر بودند؟» میگوید: خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند! در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست. 🔸فراموش نکنیم که در و و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمی‌خوانند، روایت می‌خوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت می‌شویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم! ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
قابلیت جدید ایتا و رهایی از بن بست محتوایی، مخاطبی و مصرفی/امکان مشاهده کانال‌های عمومی ایتا بر بستر وب 🔹 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه و آرزوی قبولی عزاداری‌های کاربران عزیز در ایام سوگواری آل‌الله و گرامی‌داشت هفته به اطلاع می‌رساند از این پس مطالب «کانال‌های عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بود 🔸 برای استفاده از این ویژگی، می‌توانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال را مشاهده فرمائید: https://eitaa.com/andisheengelabi ✳️ از جمله مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🌐 افزایش گستره مخاطبان از این پس مخاطبان کانال عمومی شما محدود به کاربران پیام‌رسان ایتا یا حتی مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست و هر کسی در هر نقطه از دنیا می‌تواند صرفا با دسترسی به وب، مطالب شما را دنبال کند. یعنی هر کانال عمومی می‌تواند به مثابه یک وب‌سایت یا وبلاگ بکار گرفته شود 🔍 مشاهده محتوا در موتورهای جستجو ارائه محتوا بر بستر وب [با رعایت قوانین سئو] موجب می‌شود مطالب شما توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل و...) قابل جستجو باشد. این موضوع برای کانال‌های مؤلف و تولیدکننده محتوا حائز اهمیت بالایی است ⛔️ رهایی از محدودیت‌های نظام سلطه یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان محتوای فاخر و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام سلطه، حذف محتوا و اعمال محدودیت این شبکه‌ها برای افراد آزاد اندیش و مستقل است. با طرح جدید ایتا، فعالان فرهنگی می‌توانند سخن خویش را با آزادی عمل بیشتری به گوش جهانیان برسانند 🔹 گفتنی است این قابلیت هم‌اکنون «بصورت آزمایشی» ارائه شده و در صورت استقبال مخاطبان، به تدریج به امکانات آن افزوده خواهد شد. 🆔@andisheengelabi
(۴)؛ 🔎بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب. 1⃣  که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣  که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل می‌گیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام می‌بریم‌. 3⃣ که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانه‌ای محقق می‌شود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و می‌گوید: این‌ها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند. پس با ستاره ها و که هر دو، انسان مشهور محسوب می‌شوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم می‌خورد؟ ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت می‌گوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی می‌کنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان می‌کنند. 🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا می‌کند که ستاره‌ها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهت‌گیری جنسیتی و دین‌اند. به تعبیری و فردسازی می‌کنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است. 2⃣ یک پله بالاتر از هویت، می‌گوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش می‌شود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست می‌شود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا می‌کنیم و همین پدیده‌ها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیده‌های فرهنگی استراتژیک می‌سازد. 3⃣ می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده می‌شود.  بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر ، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه می‌شود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت می‌دهد و صورتبندی می‌کند. 🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی می‌شوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم. 4⃣از نظر ، سلبریتی ها می‌شوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر می‌کند. 5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، بوده و فرادین عمل می‌کنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد می‌کند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت می‌گیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه می‌شود. به وسیله گونه ای از بی‌توجهی شناخته و شمرده می‌شود. 6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و را ترویج می‌کند. واکنین می‌گوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت می‌برد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش می‌آید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر می‌شود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر بوده و دغدغه مرکزی آنها دیده‌شدن حداکثری است. 🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه می‌تواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیده‌ها بگونه‌ای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پس‌لرزه‌های سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم! ✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی 🆔@andisheengelabi
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی: 🟠 پژوهشگران: کاربران محتواهایی را بازنشر می‌کنند که ! ‌ 🔹 نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک می‌گذارند، خودشان آن را خوانده‌اند. 🔸 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه می‌کنند ولی ترجیح می‌دهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواند‌ند با دیگران به اشتراک بگذارند. در همین زمینه مدت ها قبل، یادداشتی نگاشته بودم که مطالعه اش خالی از لطف نیست و در مطالعه بفرمایید؛👇👇👇 🆔@andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی: 🟠 پژوهشگران: کاربران محتواه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم! ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و ، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است. 🔸در دوره ای هستیم که فقط ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم. 🔹گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا خود از دست‌رفته شان‌ را بازیابی کنند. 🔸تورستن وبلن جامعه شناس، را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: ، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: . 🔹اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند. 🔸در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای بشر، تحمیل نموده اند. 🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود و تحیر را بهمراه آورده است. 🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، می آورد". این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " ." 🔹این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)_ تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند. 🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند. 🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: ... 🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم. 🔹نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم! ◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نی
🔻 اهمیت این مساله را در در ایام التهاب و بحران بیشتر می توان درک نمود. 🔸انتشار و جولان بی حد و حصر فیک نیوزها و و ، ناشی از این سندروم در ذهنیت حداقل ۵۰ درصد از افراد جامعه است. 🆔@andisheengelabi
🔰سرنوشت آشوب‌های مجازی چگونه است؟ 🔶یک واقعیت انکارناپذیر درباره آشوب‌های اخیر کشور، محوریت سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام و توئیتر در تهییج و تحریک نوجوانان و جوانان است. سؤال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که سرانجام تحولات منبعث از این شبکه‌ها چه می‌شود؟ 🔹در پاسخ باید گفت که بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در رخداد تحولات سیاسی، برای نخستین بار پس از تحولات 2011 دنیای عرب، با توجه به نقش فیس بوک در این تحولات، مورد توجه قرار گرفت. 🔸در این انقلاب‌ها که به «فیس‌بوکی» هم مشهور شدند، شبکه‌های اجتماعی مجازی بویژه فیس بوک در سه مرحله تحولات انقلابی را متأثر کردند: در مرحله‌ی شکل‌گیری انقلاب به کمک کردند، در مرحله‌ی پیروزی نقش اندکی داشتند و در مرحله‌ی بعد از پیروزی به و دینی و تشدید خشونت پرداختند. 🔹درواقع، در نهایت به کارگزار تشدید و تعارضی کردن تبدیل شدند(ر.ک: مقاله سیاست دیجیتال و تباهی دولت‌های ضعیف نوشته دکتر حجت کاظمی در فصلنامه سیاست). 🔸براساس این تجربه، با توجه به بی‌سر بودن آشوب‌های اخیر در ایران، بی‌برنامه و غیرهدفمند بودن آنها در عین وجود عنصر سازماندهی قوی و تأثیرپذیری بالا از ، این تحولات نتیجه‌ای جز سوق دادن کشور به سمت خشونت و تعارضی کردن شکاف‌های اجتماعی ندارد. 🔹بر همین اساس، ضمن تلاش برای پایان دادن به در کشور، بایستی با تبیین شرایط حساس کشور و توطئه‌های شوم بیگانگان، و جوانان شد. ✍ مصطفی قربانی 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سیاهنمایی، تهدید، امان نامه و موسیقی اعتراضی با خیال اکثریت سازی! 🔻شاهین نجفی توییت می زند، شروین حاجی پور ترانه می‌خواند و.... تمام تلاش ضدانقلاب با لشگری فریب خورده، ضعیف و کم بنیه از اردوگاه هنر و ورزش فقط و فقط در خدمت است. نقطه تاریک برای ضدانقلاب این است که اعتراض و اغتشاش و در یک کلام، "مردم" را ندارد. (تحلیل عمیق‌تر مطالبات بعدا ان شاالله) اما چرا؟ 1⃣ضعف فکری و ایدئولوژیک: وقتی عقبه فکری ضعیف باشد، اغتشاش هم توان امتداد ندارد. دین که ندارند، لیبرالیسم هم که قدرت انقلابی ندارد. 2⃣فقدان ایدئولوگ و رهبران اورجینال: وقتی تمام روایت ها و ایده ها دیکته شده و وارداتی باشد و لیدری اورجینال چون خمینی کبیر پای کار نایستد، توده‌ی همراه، نه حفظ می شود نه افزایش پیدا می‌کند. رجوی و بارزانی و ربع پهلوی و مسیح و یهود، در قد و قامت گروه سازی هم نیستند چه رسد به مردم سازی فراگیر طولانی مدت... 3⃣لیدرهای میدانی با کاریزمای فیک: علاوه بر ایدئوگ بایستی مدیر میدانی اهل مبارزه هم داشت. با علی کریمی و...نمی شود برانداز بود و پای براندازی ماند. ، حداقل چگوارا می‌خواهد، چمران و اندرزگو پیشکش! وقتی دین و خمینی و چمران را نداشته باشید، مردم را هم نخواهید داشت. خیال تجزیه هم به شوخی شبیه است چه رسد به براندازی! با همه این اوصاف، مردم را دوباره و بهتر بشناسیم و چالش های فرهنگی و معرفتی و رسانه‌ای ایران را کنیم تا دوسال یک بار،با خود!، فضا را برای جولان کفتارها و شغال ها مهیا نکنیم! ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
🖼هشت مرحله برای سواد رسانه‌ای/ شما در کدام مرحله هستید؟(اسلایدها را مطالعه بفرمایید) ♻️جیمز پاتر مولف کتاب ، معتقد است که ما از زمان تولد با پیام های رسانه ای زیادی مواجه هستیم. از گفت و گوی والدین و دیگران تا پیام های تلویزیون و روزنامه و... ♨️او معتقد است سواد رسانه ای نیز همینطور به مرور زمان از کودکی در ذهن انسان شکل میگیرد و رفته رفته توسعه پیدا میکند. ♦️پاتر برای سواد رسانه قائل است و برای هر کدام چند ویژگی خاص برمیشمارد که در و جهت ارتقای سواد رسانه ای خدمت مخاطبین گرامی تقدیم می‌شود. ✍تحقیق، تدوین و طراحی: کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi